Hoofdcategorieën

Sony's DRM-problemen stapelen zich op

Door René Wichers, zondag 13 november 2005 16:44, views: 29.001

Sony BMG heeft afgelopen vrijdag bekendgemaakt dat de productie van XCP-cd's 'tijdelijk is opgeschort'. Hoewel dat betekent dat consumenten de gewraakte kopieerbeveiliging nog steeds in de winkel kunnen aantreffen en er van afstel nog geen sprake is, konden maatregelen van Sony niet uitblijven: er zijn inmiddels diverse virussen die van de XCP-'root kit' gebruikmaken en de software zelf is door diverse virusbedrijven als malware gebrandmerkt. Inmiddels is bevestigd dat ook Microsoft bij de eerstvolgende updateronde een versie van zijn Malicious Software Removal Tool zal verspreiden die de DRM-software van Sony aanpakt.

Sony BMG logo De komst van het momenteel alleen in Amerika gebruikte XCP-systeem naar de Europese markt is daarmee alles behalve van de baan. Europees Sony BMG-directeur Maarten Steinkamp, vertelde dat er 'veel verwarring en misverstanden' over het systeem zijn: 'Het moge duidelijk zijn dat we in Europa alleen maar technologie zullen gebruiken die foutloos is, en die veilig voor de consument is.' Dat lijkt uitsluitend op het verbergen van bestanden te slaan, maar ook de datamining die door het pakketje wordt uitgevoerd is bepaald niet onomstreden. De vraag is dan natuurlijk of de alternatieven die Sony gebruikt wel zoveel beter zijn.

Sunncom DRM-bestanden (klik voor vergroting)
Sunncom DRM-files (clickable)

In een uitgebreide analyse laat de website Freedom To Tinker zien dat SunComms 'MediaMax'-systeem, dat net als de XCP-software op Sony BMG-cd's gebruikt wordt, via het internet contact zoekt met de makers, om daar te melden wat voor software de user gebruikt, wat zijn IP-adres is en - vermoedelijk - welke plaat hij wil beluisteren. Bovendien, zo schrijft de site, wordt ook bij deze software een volstrekt ontoereikende EULA aan de gebruiker gepresenteerd. Wanneer men niet met de gegeven voorwaarden akkoord gaat, wordt toch een DRM-beveiliging geïnstalleerd en geactiveerd, die bovendien niet alleen op de bewuste cd van toepassing is maar op alle cd's die met MediaMax zijn uitgerust. Gaat de gebruiker wel akkoord, dan wordt de software bovendien automatisch na elke reboot gestart; een uninstaller wordt niet meegeleverd. Minstens één ander label dat dezelfde software gebruikt, biedt wel een uninstaller aan, maar die laat de DRM-driver geactiveerd en wel op het systeem staan, zodat software van derden de muziek nog steeds niet kan benaderen. Of MediaMax beveiligingslekken bevat die vergelijkbaar zijn met die van XCP is niet duidelijk, maar geloven dat het wel goed zit moeten we niet doen, schrijft de site: Sony heeft het recht op vertrouwen voorlopig grondig verspeeld.

Galgje met DRM Dat alleen Windows-gebruikers last van Sony's kopieerbeveiliging hebben is inmiddels ook achterhaald. Ene Darren Ditrich meldt op Macintouch.com dat hij ook OS X-software op een door Sony BMG gedistribueerde cd heeft aangetroffen, die twee kernel extensions installeert: PhoenixNub1.kext and PhoenixNub12.kext. Ook deze software zou door SunComm ontwikkeld zijn, al zou de bijbehorende EULA 'met zoveel woorden' wel duidelijk maken dat er een DRM-pakket wordt geïnstalleerd. Bovendien moet de software dankzij het ontbreken van een autorun-faciliteit handmatig worden aangezwengeld en is dan ook nog eens het adminstrator-password nodig.

Sony BMG kan verwachten dat alle beveiligingssoftware van het bedrijf in de komende tijd met een vlooienkam wordt nageplozen. De muziekgigant heeft met de XCP-software niet alleen zichzelf, maar de gehele platenindustrie een slechte dienst bewezen; in plaats van meer verkopen zullen de maatschappijen aan deze zaak vooral bezorgde en boze klanten overhouden, als ze al als klant behouden kunnen blijven. Een korte zoektocht leert dat vrijwel de gehele door de Electronic Frontier Foundation opgestelde lijst van platen met XCP-beveiliging eenvoudig via de diverse p2p-netwerken kan worden binnengehaald.

Volgende 17:03
Vorige 15:25

Reacties

«  1  2  3  4  5  »

Wat ze maar niet willen snappen bij Sony is dat ze niet stiekem software op mijn P.C. mogen installeren. Daar hebben ze mijn expliciete toestemming voor nodig op het moment van installatie. Anders is het computervredebreuk (jawel, dat staat in het wetboek van strafrecht, die term).

Naja, ik was toch al bezig om winddoos steeds meer af te schaffen. ;)

Ze kunnen zeker een hoop rechtzaken hiervoor verwachten, maar ik denk dat de grootste schade die ze hiermee leiden het vertrouwen van de consument is.

Naja, ik was toch al bezig om winddoos steeds meer af te schaffen.
En jij verwacht dat Sony stopt bij Windows en MacOSX?.... Lijkt me slechts een kwestie van tijd voordat er ook een Linux versie van deze software op alle Sony CDs staat.....

En jij verwacht dat Sony stopt bij Windows en MacOSX?.... Lijkt me slechts een kwestie van tijd voordat er ook een Linux versie van deze software op alle Sony CDs staat.....

Jawel, maar mijn linux doos vraagt altijd 'Wilt u deze autorun draaien'. Bij een muziek CD zal het antwoord nee zijn, althans totdat ik uitgezocht heb wattie doet.

In tegenstelling tot winddoos bepaal ik als administrator of er wel of niet stiekem geinstalleerd kan worden op Linux.

Daarnaast:

Een normale user zal never nooit dit soort software mogen installeren.

Het is wel erg schandalig ook eigenlijk. Ik leg van de week een cd van Natasha Bedingfield (BMG) in mijn cd-rom speler. geen goedkeuringsscherm niks, alleen de mededeling dat mijn systeem is bijgewerkt, en dat ik opnieuw moet opstarten om de wijzigingen door te voeren...

Als je het hebt over een gewone user onder windows, moet ik je teleurstellen. Deze rotzooi van Sony wordt ook geinstalleerd onder een gewone user.
Lees vorige artikelen maar na.

Ik denk dat hij het heeft over een Linux user. In linux heb je als gewone user vrij weinig rechten. Het zal helemaal niet mogelijk worden om een programma als bootservice in te stellen.

Ik dacht alleen dat in windows onderhand die priviledge-seperation ook wel goed zat. Blijkbaar is dat gebruikersonvriendelijk...

Het is wel erg schandalig ook eigenlijk.
Inderdaad. Dat zal je leren autorun voortaan uit te zetten (en niet meer als administrator in te loggen). :Y)

Tussen CD-ROM-drive en Linux-CD-ROM-driver in gaan zitten vereist waarschijnlijk juridisch gezien publicatie van broncode.

Nee hoor. Er zijn wel meer binary-only drivers onder Linux waar geen broncode voor te verkrijgen is, zie bv. de Nvidia drivers.

Nee, hoor je kan best propriety kernel drivers maken. Doen NVidia en ATI ook. De kernel wordt dan wel als "tainted" aangemerkt, maar dat zal een gemiddelde gebruiker niet veel uitmaken.

Maar om een kernel driver te installeren heb je natuurlijk wel het root password nodig.

Daar hebben ze mijn expliciete toestemming voor nodig op het moment van installatie. Anders is het computervredebreuk
Maakt nauwelijks indruk: er komt een of ander pop-up schermpje waar iedereen meteen op Ja klikt, en de toestemming is verkregen. Maar weinig mensen lezen echt de EULA en krijgen achteraf te horen dat ze toestemming hebben gegeven... ;(


en dan maar beweren dat de verkopen en omzet van muziek omlaag gaan (wat overigens helemaal neit zo is) door het download ervan.
ik zou meer zeggen dat als het uberhaupt gebeurt dat het door dit soort acties veroorzaakt wordt

Mooi zo!

Hoe meer problemen Sony nu heeft met deze DRM hoe minder waarschijnlijk het is dat een ander muziekbedrijf het in hun hoofd haalt zulke troep op hun CD's te zetten. :P

(voor mij sowieso geen beveiligde CD's meer)

En díé reactie is de reactie waarmee je platenlabels dwingt iets normaals te bedenken. Als de verkoop van beveiligde CDs ernstig daalt wegens gebrekkig vertrouwen van de consument móét de DRM er wel af of tenminste op een nuttige manier gestalte krijgen. En niet als virus en al helemaal niet zo kruip-door-sluip-door als Sony dat doet.

Niet iedereen heeft het geluk Sony's artiesten prut te vinden en bij Metalblade te gaan shoppen ;)

'Het moge duidelijk zijn dat we in Europa alleen maar technologie zullen gebruiken die foutloos is, en die veilig voor de consument is.'
Dus de rest van de wereld krijgt wel onveilige software met fouten?

Ja, alsof Amerika een soort test-pool is. Ik dacht het niet. Dat is gewoon een woordvoerder die het allemaal moet goedpraten en zo doet alsof Sony Europa 'speciaal beschermt' tegen foute software.
Ik vertrouw ze niet (meer) en hoef voorlopig geen Sony meer!

Wordt nog leuk als er binnenkort mensen achter komen dat ook de Europese media "besmet" is...

Sony moet nu heel erg gaan uitkijken wat er gezegd wordt. Ze zitten met hun kop al half onder water. Nog één verkeerde opmerking kan er voor zorgen dat ze gaan verdrinken.

Na het lezen van dit bericht keek ik toch eventjes argwanend om me heen naar een stel pasgekochte cd's, waarvan er dus een paar van Sony bleken te zijn...

Hmm, eerst gaan ze allemaal zeuren dat er zo weinig CD's worden verkocht, en wijzen dan het vingertje naar piraterij en vervolgens zetten ze dit soort troep op legale CD's waar mensen netjes tientallen euro's voor neerleggen...
Volgens mij proberen ze gewoon iedereen uit de CD-winkel weg te jagen.

Oftewel:
Ga muziek gratis downloaden zonder virussen, ipv kopen en een virus oplopen.

itt wat B.I.G. beweert.

Of ga muziek direct bij de artiest op de website kopen zodat er ook geen overbodige kosten hoeven te worden gemaakt. Zo steun je precies die groep die het verdient!

Sony heeft het bij mij qua muziek nu ook goed verperst. Al jaren roep ik tegen mijn vrienden kring dat ik netjes al mijn CDs koop. Dat ik ze daarna naar MP3 omzet zodat ik ze overal (thuis, auto, mp3 speler) kan luisteren vind ik volstrekt normaal en dit zou moeten kunnen, ik heb de muziek ten slotte zelf gekocht.

Ik heb er voor de zoveelste keer flink de balen in dat ik als rechtmatige eerlijke koper word opgezadeld met beschuldigingen en belemmeringen door de muziek industrie.

Ik heb daarom besloten alle muziek van Sony (en dochters) te boycotten. Jammr dan.... Ik quote een ander:

"The music industry should leard that it should not bite the hand that feeds it".
:(

Dat heb ik een jaar of zes terug al gedaan, dat boycotten. Een bedrijf wat me nadat ik jarenlang netjes cd's gekocht heb opeens uit begint te maken voor 'dief' terwijl ondertussen de directeur van Sony Amerika met de duurste hoer uit de geschiedenis in bed ligt, wat de lokale cd-fabriek sluit vanwege de 'piraten' maar tegelijkertijd een nieuwe in een oostblok-land opent (lage lonen) verdient mijn klandizie niet. Sinds 1999 heb ik een handvol CD's gekocht, en eigenlijk alleen direct van de artiest, bijvoorbeeld op optredens. Verder kan de platendievenbende nog altijd fluiten naar mijn geld. En tervergeefs.

Ik ben gestopt met cd's kopen, toen in 2001 een cd van Muse niet in mijn pc werkte door de beveiliging..

En i.p.v. dat platenmaatschappijen er van leren dat ze klanten verliezen, maken ze het nog erger!

Dus dit doen die gasten met het geld dat BREIN binnen harkt? :7

Er is maar een manier om te voorkomen dat zoiets op je pc komt, en dat is downloaden :+

edit: hahaha, Metalstef heeft gelijk, een +4 inzichtvol score voor mijn opmerking, als het zo door blijft gaan blijf ik nutteloze opmerkingen posten :o

+4 Inzichtvol? Kom op zeg.

In het artikel staat nog een manier om te voorkomen dat je hiermee besmet wordt: Autorun uitschakelen. Deze methode is wèl legaal.

Nog een methode? Komt 'ie: Niet meer altijd met admin-rechten inloggen. Deze software kan niets zonder die rechten.

Ik ben het absoluut niet eens met deze manier van cd-beveiliging, maar ik kan het ook niet eens zijn met het goedpraten van foute zaken (downloaden).
Natuurlijk ben ik niet roomser dan de Paus, en ook ik download veel van mijn muziek, maar ik weet wel dat ik er eigenlijk de artiest tekort mee doe.

De muziekindustrie is absoluut verkeerd bezig met absurde prijzen en foute beveiligingen, maar het neemt niet weg dat downloaden gewoon diefstal is, ook al is het volgens de Nederlandse wet niet strafbaar.

Je kunt ook de cd kopen en daarna de mp3's downen voor op je mp3speler, aangezien je het origineel gekocht hebt mogen ze sowieso niet zeiken!

Je kunt ook de cd kopen en daarna de mp3's downen voor op je mp3speler, aangezien je het origineel gekocht hebt mogen ze sowieso niet zeiken!
Maar door het ding te kopen geef je wel het signaal af dat je die DRM troep best vind.

of dat je je er niet van bewust bent, zoals waarschijnlijk 90% van alle andere sony-klanten.

maar dan heb je nog steeds het feit dat je het op je mp3 speler wilt zetten en dat dit hoogst waarschijnlijk onmogelijk is gemaakt terwijl je er wle voor hebt betaald.

Off-Topic:
Met zo'n naam hoef jij je bij de meeste CD's niet echt zorgen te maken over beveiliging lijkt mij!
//Off-Topic

Iedereen die zegt dat je niet met admin rechten moet inloggen gaat, denk ik, uit van een PC gebruikt door meerdere mensen. Er zijn echter ook genoeg mensen die een PC voor zichzelf alleen hebben. Op zo'n moment vind ik het belachelijk dat je om dit soort rotzooi te voorkomen meer dan 1 gebruiker moet instellen op je PC! Dat is gewoon van de zotte!

Als enig gebruiker van mijn PC wil ik gewoon mijn PC opstarten en aan de gang gaan zonder eerst nog in te moeten loggen. Ik zit toch niet op een server aangemeld???

Ja, ook als je de PC voor jezelf hebt moet je gebruik maken van een regulier user account voor je dagelijkse activiteiten als e-mailen, surfen, chatten en een CD luisteren. Een iedereen-mag-alles situatie zoals bij Windows 98 is niet meer verantwoord met al die troep die je kan binnen krijgen. Vertrouw jij dat alle programma's die je onder je beheerdersaccount opstart dat ze alleen maar doen wat ze zeggen te doen? Ik niet. Die Sony-CD's zijn een goed voorbeeld hiervan.

Draai alleen dingen als Administrator waarvan je 100 procent vertrouwt dat ze doen wat ze zeggen te doen. En ook dan kan er een bug inzitten die volledige toegang tot je systeem geeft wanneer een aanvaller dit weet te misbruiken. Kijk maar naar Mozilla Firefox... die browser is even onveilig als Internet Explorer wanneer je hem als beheerder draait, want een succesvolle exploit geeft je net zo goed adminrechten. En IE kan geen zak doen als je weinig systeemrechten hebt. Beveiliging moet plaatsvinden op het niveau van het operating system, niet in alle applicaties die erbovenop draaien... want dan vergeet je geheid wat.

In de UNIX/Linux wereld en in Mac OS X is het heel normaal dat je niet als root inlogt voor alles, wordt zelfs min of meer beschouwd als een doodzonde :)

Dat klopt helemaal. Alleen omdat het in de Windows wereld bepaald geen gemeengoed is om niet als gebruiker met administrator rechten te werken bestaat er erg veel software die gewoon niet goed werkt als je geen admin bent...

@HennoS:

Gezien het wijdverspreide computergebruik tegenwoordig, kun je er vrij goed van op aan dat 99% van de gebruikers niet eens het verschil van een user en een admin account weet, laat staan dat het ze interesseert.

Wat ze bij Windows en al die andere OS'en moeten doen is zorgen dat je bepaalde dingen NIET onder admin accounts kan doen (of alleen via de moeilijke/irritante manier), bijvoorbeeld elk losse gesprek via MSN Messenger authoriseren; moet je opletten hoe snel die 99% voortaan via een user-account inlogt ;)

Voor al die mensen is het momenteel; "admin account werkt alles... wat is het probleem?". Je moet die mensen wel een reden geven waar ze zélf het nut van inzien.

[quote]Iedereen die zegt dat je niet met admin rechten moet inloggen gaat, denk ik, uit van een PC gebruikt door meerdere mensen. Er zijn echter ook genoeg mensen die een PC voor zichzelf alleen hebben. Op zo'n moment vind ik het belachelijk dat je om dit soort rotzooi te voorkomen meer dan 1 gebruiker moet instellen op je PC! Dat is gewoon van de zotte!
Als enig gebruiker van mijn PC wil ik gewoon mijn PC opstarten en aan de gang gaan zonder eerst nog in te moeten loggen. Ik zit toch niet op een server aangemeld??? [quote]

Dus jij loopt de hele tijd met een draaiende boormachine rond omdat je misschien ergens nog een gaatje moet boren!!!!!!!!! |:( Laat me toch niet lachen man.
Oke ik vind dit dan ook een foutje van Microsoft dat als je een windows installeert (zonder meerdere gebruikers) standaard de admin rechten hebt.

En het is echt niet moeilijk om even in te loggen, en wil wat rechten veranderen/toevoegen maak dan gebruik van de windows-toets+L.

Eenmaal gewend blijft PC een stuk schoner,immers virussen ,spyware,mailware etc etc krijgt niet de kans om binnen te dringen WANT ZIJ KRIJGEN GEEN RECHTEN TOEGEWEZEN 8-)

maar ik weet wel dat ik er eigenlijk de artiest tekort mee doe.
Laat me toch niet lachten. :D :D :D :D :D :D :D :D :D
Alsof artiesten het zo slecht hebben! Zij verdienen niet veel geld aan CD's of DVD's, dat zijn juist de platenmaatschappijen, dat lijkt me wel duidelijk.

Waar artiesten wel aan verdienen zijn de vele optredens die zij geven. Dus die moeten we als fans blijven bezoeken!
En ik heb echt geen spijt met Marco Borsato (gewoon willekeurig gekozen) omdat hij 'maar' 5 auto's kan betalen ipv 10. Dus hij kan wel gaan klagen over het downloaden, maar zelf vraagt ie wel meer dan 1000 euro per minuut voor een optredentje... Artiesten hebben echt niks te verliezen bij het downloaden van muziek, noway hose... Laten ze het juist online zetten voor 1 euro voor een singeltje en 7 euro voor een heel album zonder al die kopieerbev.troep. Dan bedoel ik dus via de eigen website van de artiest (meteen goede reclame voor de site). Dan zul je pas zien wat een support artiesten krijgen... :o

Natuurlijk ben ik niet roomser dan de Paus, en ook ik download veel van mijn muziek, maar ik weet wel dat ik er eigenlijk de artiest tekort mee doe.
ff een kleine correctie. Je treft de muzikant natuurlijk ook door CD/DVD's te downloaden. Maar wat een muzikant krijgt per cd/dvd is nauwelijks iets in nevrgelijking met wat de platen maatschappij ervoor vangt.

maar het neemt niet weg dat downloaden gewoon diefstal is, ook al is het volgens de Nederlandse wet niet strafbaar.
Dus het is een subjectief iets. Jij vindt het diefstal. :+

Bovendien heb ik al betaald in de vorm van een vergoeding voor de CD-R's waar ik de muziek op zet en misschien komt daar zometeen nog een leuke vergoeding voor de MP3-speler bij.

Het is pas diefstal al trek ik jou uit je nieuwe Ferrari en als ik er met dat ding vandoor scheur. Het is geen diefstal al maak ik een kopie van jouw originele CD (die jij uiteraard terugkrijgt) ter evaluatie.

Al bevalt de muziek niet: jij hebt niets verloren en de platenmaatschappij ook niet, aangezien ik die muziek zowieso niet gekocht zou hebben.

Al bevalt de muziek wel: jij hebt niets verloren en ik koop de CD wel, mits er geen DRM of andere meuk opzit waarvoor ik niet wil bijbetalen. Tevens draaien die CD's niet in mijn Redbook gecertificeerde CD-speler in mijn auto. |:(

Een mooie DRM-loze CD-hoes met boekje staat leuk in de CD-kast. :)

[edit]
Als ze al het geld dat nodig is om die DRM rotzooi te ontwikkelen nu is steken in het goedkoper maken van originele DRM-loze CD's...

Ik ben het absoluut niet eens met deze manier van cd-beveiliging, maar ik kan het ook niet eens zijn met het goedpraten van foute zaken (downloaden).
Downloaden is heel erg legaal hoor in NL

@MetalStef: Ik zit me even af te vragen waar je nu precies staat in de discussie.

Je kan het niet eens zijn met het goedpraten van foute zaken, maar je download zelf wel èn je praat het goed, want jij weet in ieder geval wat je de artiest aandoet.
Kan het nog erger?!
Je noemt je eigen handelen dan als klap op de vuurpijl ook nog even diefstal.

Score +5 voor hypocrisie

Ja en de vraag is dan of die download wel illegaal is :P
Want als het product iets bevat dat je pc stuk maakt
zullen ze een ander product moeten leveren dat dat niet doet
doen ze dat niet dan is het nog maar de vraag of je download
illegaal is.

Vergeet niet dat er altijd nog reguliere CD-spelers zijn die de computer via tosslink, of coax het volledige audio signaal kunnen leveren.

Ik ben hiermee dus ook van mening dat DRM software een complot is, omdat sony ook de verkoop van zijn CD-spelers ziet terug lopen :+

damn wat zijn die gasten achterlijk...
de mensen die het illegaal downloaden, zullen het nog immer illegaal downloaden. het enige verschil is dat mensen die hun muziek normaliter wel netjes kopen het ook maar gaan downloaden, zodat ze geen DRM troep op hun pc krijgen...

good busy sony! kansloze figuren.

ATS: downloaden is in Nederland inderdaad voor zover ik weet niet illegaal, maar iedereen snapt dat 't eigenlijk niet in de haak is in die zin dat degene die download blijkbaar niet fout zit, terwijl de aanbieder wel fout is? als ik gestolen waren koop zit ik net zo fout als de aanbieder vind ik...

Goed argument in de rechtszaal.

Waarom download u alles illegaal?
Omdat ik bij het kopen van een DRM-cd of DOWNLOAD!! niet weet of m'n computer wordt geinfecteerd met een rootkit.
Van illegale shit weet ik dat het meestal vrij is van deze onzin, omdat je anders wordt gedist in de scene.

Zo plak ik bij het installeren van een programma ook altijd een briefje op mijn scherm met mijn 'eigen' EULA. Door dan op akkoord te drukken ga ik akkoord met mijn eigen EULA.. :*)

Het antwoord is natuurlijk dat downloaden niet illegaal is. Dat brein en cornuiten nu doen alsof dat wel zo is maakt het nog niet zo voor een rechtbank.

yep downloaden is niet illigaal maar uploaden wel en elk P2P programa wil dat je ook upload en op dat momment ben je illigaal bezig en dus ook strafbaar

Dat het geen goed argument is in de rechtszaal doet er niet toe. De rechtszaal heeft te maken met bestrijding, niet met een duurzame verkoop strategie.

De realiteit is dat Sony hun eigen (trouwe) klanten wegjaagd, en ironische genoeg het downloaden indirekt aanmoedigd. Downloaden is immers sneller, goedkoper en geeft geen verschrikkelijke DRM toestanden. Wat fout gaat in de Sony strategie is dat ze eerlijk kopen niet aanmoedigen.

Het succes van online muziek winkels zijn een bewijs dat andere businessmodellen ook werken. Maar natuurlijk heeft de muziekindustrie helemaal geen behoefte aan een businessmodel waarbij je 2 euro betaald voor een nummer wat je graag wilt hebben ipv 20 euro voor 10 nummers waarvan je maar de helft wilt.

Het is ook ironisch dat de platenmaatschappijen vaak het argument van onveiligheid en virussen gebruiken tegen het downloaden van media van het internet.

Idd! Al die leuke reclames die ik tegen kom (in o.a. de Power Unlimited of op The Box). Misschien maar een variant van creëren dat legaal cd's (van Sony) kopen allemaal troep binnen brengt, maar dat downloaden (met nu extra veel argumenten dankzij Sony) veiliger, goedkoper, compatible en beter is.

Grtz, +1-inzichtvol-for-everyone-foundation

Hehe, die BIG reclame:

"installeren zomaar allerlei programma's op je PC..."
(8> (8>

Was laatst ook op TROS Radar geloof ik, gingen ze eerst een cd van internet kopen en daarna eentje downloaden. Nou bleek dus dat je van van internet kopen geen spyware krijgt (ligt ook echt niet voor de hand ofzo?) en van downloaden wel. Ze gebruikten kazaa...
«  1  2  3  4  5  »

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.

Volgende 17:03
Vorige 15:25
VNU Media logo Powered by True

© 1998 - 2009 Tweakers.net - Alle rechten voorbehouden - Uw Privacy - Algemene Voorwaarden

Uitgever van: