Hoofdcategorieën

Marktaandeel Firefox overstijgt 11% wereldwijd

Door Mick de Neeve, woensdag 2 november 2005 22:34
Bron: OneStat, views: 20.812

Volgens gegevens van het Amsterdamse internetonderzoeksbureau OneStat is het aandeel van Mozilla's Firefox-browser de afgelopen maanden gestegen naar ruim elf procent. Een half jaar geleden was dat volgens OneStat nog 8,7 procent, wat grofweg overeenstemt met eerdere berichtgeving aangaande Firefox' aandeel in de browsermarkt, afkomstig van NetApplications. Op basis van de gegevens van OneStat zou Firefox de grens van tien procent ruim gepasseerd zijn, wat volgens NetApplications een voorwaarde zou zijn om Firefox vaste voet aan de grond te laten krijgen in het bedrijfsleven. Mozilla's browser werd onlangs voor de honderdmiljoenste maal gedownload. Naar verwachting zal versie 1.5 over enkele maanden het levenslicht zien.

Internet Explorer is nog immer de onbetwiste marktleider op browsergebied met een aandeel van ruim 85 procent. Ruim twee jaar geleden had Microsofts browser echter ruim 95 procent marktaandeel terwijl Mozilla's browser het met een magere 1,6 procent moest doen. Tegenwoordig zit Apples Safari-browser met 1,75 procent in die orde van grootte. Netscape, ooit de populairste browser en in zekere zin de vader van Firefox, kan tegenwoordig op niet meer dan zo'n kwart procent marktaandeel rekenen.

Browseraandelen november 2005
Aandeel in percentages van (met de klok mee): Internet Explorer, Firefox, Safari, Opera, Netscape, en overig

Volgende 23:17
Vorige 21:56

Reacties

«  1  2  3  4  »

ziet der uit al pacman :), maar tis omgekeerd }>

Maar nu eet het puntje langzaam aan Pacman...

En weer een overwinning voor gratis shareware programma's. Heerlijk, een programma dat in mijn ogen beter is dat duidelijk op z'n eigen benen kan staan tegenover zo'n groot bedrijf als Microsoft. David tegen Goliath als je het mij vraagt.

Dit is MIJN definitie van shareware...of een ander zinloos excuus voor een fout die ik gemaakt heb :+

Ehm, shareware is niet gratis, je kan het alleen gratis proberen. Firefox is echt gratis.

Firefox is geen shareware. Shareware is software die je mag uitproberen en daarna alsnog moet kopen.

Shareware != freeware != open-source software

Firefox is geen shareware, je mag het namelijk zonder beperkingen gebruiken. Firefox is wel freeware én ook nog eens open-source (niet alle freeware is open-source).

**SPUIT-13**

Ik blijf bij IE, lekker makkelijk :)

Dan heb je duidelijk Firefox nog niet geprobeerd, want dat vosje is een pak makkelijker in het gebruik dan IE...

Niet om het een en ander (dus geen flame bait)
Maar is het niet heerlijk dat internet explorer allerlij standaarden aan zn lap laarst? Ook transparante PNG`s slikt ie niet |:(

Allerlei (jaja, klik maar)

Alsjeblieft mensen, kom op zeg.

Dat zat eraan te komen natuurlijk :+

Toch zal die opmars niet onbeperkt blijven doorgaan, FF gebruikers zijn over het algemeen IT'ers, en die markt is slechts een klein deel van de totale browsermarkt...

Het merendeel blijft uit onwetenheid of ongeintereseerdheid gewoon bij IE...want die zal ongetwijfeld ook gewoon bij het volgende OS geleverd worden


WTF is het met die overbodig moderaties??

Wel als de IT'ers besluiten om Firefox bij zoveel mogelijk klaten en/of relaties te installeren c.q. gebruiken. Wellicht in deze fase een te dure optie voor grote winkel, maar te doen voor kleinere bedrijven. En zo grooit het aandeel toch nog gestaag...

idd, altijd als ik ergens een pc opnieuw moet installeren zet ik der automatisch firefox op, anders kan ik om de 2 maand weer opnieuw gaan installen ivm spyware |:(

FF gebruikers zijn over het algemeen IT'ers
Dat begint imo dus steeds meer te veranderen. Wanneer mensen (lees:vriendin) de handigheid van FF ontdekken, willen ze vaak niet meer terug. Extensions en themes maken wat dat betreft het verschil; het is alleen een kwestie van uitproberen en mensen zijn verkocht!!

(antipode klinkt steeds meer als een tell-sell programma :+ )

ITers? Ik dacht dat FF juist door de gewone gebruiker werd geinstalleerd. Ik kom FF enkel tegen bij mensen thuis en dat zijn meestal niet de meest tech savy.

IT bij ons op het werk is zwaar fan van IE.

Overal, bij ons hebben ze daar ook een handje van... Zelf ontwikkel ik alles zodat het werkt in FF. In 95% van de gevallen werkt het dan ook in IE ;)

't ligt nogal aan wat voor soort mensen er op je ICT afdeling rondlopen.
Er zijn er die zeggen "Ik ga geen extra werk doen om een browser te installeren en de fouten uit onze website te halen, het werkt toch met IE. En onze beveiliging is zo goed dat we ons nergens zorgen over maken.".
Anderen zeggen "Ik ga geen extra werk doen. Als ik een website bouw volgens het boekje moet het werken. Spyware en privacy problemen zijn niks voor ICT".

De eerste mentaliteit treed vooral op bij ICT afdelingen die te groot en machtig zijn geworden (als je het niet schriftelijk aangevraagd hebt mag het niet).. Die vergeten dat ze dienstverleners zijn. Dan gaan ze er voor zorgen dat de computers werken, terwijl ze moeten zorgen dat mensen hun werk kunnen doen.

(nee, ik ben geen gefrustreerde gebruiker :)

Ik denk dat het al lang niet meer voronamelijk ITers zijn die Firefox gebruiken. Ik ken genoeg anderen die het een hele fijne browser vinden. En terecht.

In de reclames van een SBS6 programma voor een concept met speurders.nl erin zag ik laatst ook dat Firefox gebruikt werd om speurders.nl te gebruiken. Het flitste dan wel voorbij, maar toch, dat soort dingen heb je wel nodig. Vooralsnog wordt/werd er standaard van IE gebruik gemaakt in spotjes op TV als Internet er in betrokken word.

Vooralsnog wordt/werd er standaard van IE gebruik gemaakt in spotjes op TV als Internet er in betrokken word.
Nee hoor, Safari en andere Mac browsers zijn percentueel over vertegenwoordigd in reclames. In het 'echte' leven heeft eigenlijk niemand een Mac, terwijl een zeer groot percentage van de reclame's (zowel paper als tv) dus een Mac browser gebruikt.

Sorry hoor maar er zijn echt genoeg mensen die een Mac gebruiken. Zoals je hier ziet is het zo'n 2%, aangezien niet elke Mac gebruiker Safari gebruikt maar Safari wel alleen maar op Mac draait. Vraag me dan wel af of er niet bv. Konqueror wordt meegerekend, da's ook KHTML.

Niet omdat Safari zo fantastisch is... Maar omdat de Mac zo mooi is!

Meer omdat de mensen die de reclame maken op Mac's werken ;)

Een screenshot van de website in een browser? Ok, browser open, ctrl-alt-appeltje-1-t/m-10-printscreen en voila.

Het kan aan mij liggen, maar een apple toetsenbord heeft geen ctrl knop of geen alt knop :P

Hammer20:

Nou mijn Apple Pro Keyboard wel... Elk Apple toetsenbord trouwens.

Is wel een beetje waar. Mara ja, Mac's zijn gewoon sterk vertegenwoordigd bij de reclame-makers, vormgevers en zo, en niet zo gek dus dat die hun eigen systeem in de reclame gebruiken.

Je hebt helemaal gelijk: Macs zijn duidelijk oververtegenwoordigd bij reklamemakers. Ze zien er leuk uit in de reklames, en de reklamelui gebruiken vaak zelf ook Macs. Dat zegt dus niets over het gebruik van Macs op het Internet.

Ook het onderzoek van OneStat zou ik niet al te veel waarde aan hechten. De algemene trends die hiermee aangegeven worden zijn waarschijnlijk correct, namelijk dat IE marktaandeel verlies tov FireFox. De exacte percentages zijn niet noodzakelijk correct.

De vraag is namelijk: Hoe komen ze aan die gegevens?

Waarschijnlijk door de hits te tellen op de sites waar hun eigen tellers staan. Volgens hun website: "Our superior technology powers more than 50,000 websites in 100 countries."

Geteld wordt zijn dus de hits op sites van hun klanten. Dit is niet noodzakelijk een goede indicatie van het Internet in het algemeen.

Wie kijkt er wel eens GTST (Goede tijden slechte tijden)? Het viel me laatst op dat iedereen daar appelcomputertjes gebruikt!

Zulke details zijn misschien zinvol voor de acceptatie van alternatieven, maar ik ben eigenlijk bang dat het de meeste noobs (gtst-kijkers) niet opvalt.

PS ik heb persoonlijk een hekel aan GTST, maar soms kom je er toch niet onderuit om het te zien he.

In de Donald Duck ook al bij een advertentie :Y)

ik zag laatst een aflevering van Crime Scene investigation: Criminal intent. Daar gebruikte ze ook firefox op de laptop, ja of iets wat er echt heeeeel veel op lijkt. :D

Een introfilmpje van TV Drenthe gebruikte twee jaar geleden al een screenshot van Mozilla met Modern theme :). In de nieuwe flimpjes komt geen screenshot meer voor helaas.

ik mis lynx hier in dit taart diagram, zouden dan echt zo weinig mensen de gebruiksvriendelijkheid en geliktheid van deze browser weten te waarderen ?

Euh ... ofwel kom jij niet buiten ofwel heb je allemaal super tweakers als vrienden ... Ik werk nu zelf in de IT sector en van de pakweg 100 mensen die ik ken in de IT weet ik geen enkele Lynx gebruiken :)

Het mag best wel een goede browser zijn maar euhm ... anno 2005 niet bepaalde de meenst geschikte om het web af te gaan ... (en dat is de schuld van de meenste webbouwers)


Mjah, Firefox wordt al klaargemaakt voor CSS3 en Javascript 1.6 (FF 1.5 RC 1), en dan durf jij te beweren dat Firefox dom is?

Ik reken dat toch echt tot een PEBCAK probleem. Gare scripters die niet weten waar ze mee bezig zijn.

Het is zo simpel om een script in alle browsers aan de praat te krijgen. Het probleem is dat je niet te geavanceerd moet doen omdat er dan 1 browsers is die het niet bij kan houden ;)

Lynx zal dan bij overig zitten ben ik bang..:(

Maar zelf ben ik ook een vrolijke Firefox gebruiker..
Ik hoef niets anders meer voorlopig.. :Y)

In mijn ervaring is Lynx vooral handig om bijvoorbeeld drivers en software te downloaden voor een Linux systeem waar de grafische omgeving het nog niet doet. De meeste developer sites zoals kernel.org en sourceforge doen het dan ook prima in Lynx.
Maar om het serieus als browser te gebruiken? Nee, ik weet zeker dat dat percentage heel heel laag is.

En vergeet aub ook niet de groep visueel gehandicapten die met Lynx/links/elinks/w3m browsen.

Als je het over een vergeten groep op internet wil hebben....

Lynx is dood. (E)Links is de toekomst (voor console based browsers iig).

Yep, Links is erg goed, ondersteunt frames en tabellen (en heeft een menubalk, als je dat handig vindt). Een andere goede text-browser is w3m. Ondersteunt ook frames en tabellen.

Erg handig inderdaad, als X het niet doet, en je wil een graphics-driver zoeken. Maar ook als je zo een handige mini-Linux-distro gebruikt, die volledig vanaf een diskette boot.

Zal wel geen overweldigende meerderheid zijn, die zo zit te surfen. :+

Nee, geen meerderheid :+
maar uit ervaring kan ik toch wel melden dat het wel handig is om net effe ietsje meer in handen te hebben dan wget als je systeempie simpelweg geen X heeft draaien. Al dat geheugen kan ook anders worden gealloceerd (8>

Lynx heeft natuurlijk wel de unieke 'dump' feature (kom daar maar eens bij IE om), die alle tekst uit een webpagina 'dumpt' in een textbestandje, waardoor Lynx ideaal te gebruiken is in een script.

Dat kan links dan weer niet. Bovendien is Links onveilig omdat hij je nooit 3 x vraagt of je Google cookies wil accepteren bij een Google-search, zoals Lynx wel doet.
En Links heeft standaard de kleurtjes uitstaan, dus die moet je eerst zelf aanzetten, en dan opslaan.

Alleen wel jammer dat Hotmail zowel Links als Lynx boycot, en tweakers ook al niet erg gedacht heeft aan L{i,y}n{ks,x} gebruikers.

Volgens mij deugt die 0.26% overige browsers trouwens niet, als al 9 tweakers mijzelf incluis het over Lynx/Links hebben...

Op basis van de gegevens van OneStat zou Firefox de grens van tien procent ruim gepasseerd zijn, wat volgens NetApplications nodig zou zijn om Firefox vaste voet aan de grond te laten krijgen in het bedrijfsleven.
:Z

In een bedrijfsomgeving is Firefox vooralsnog simpelweg onbruikbaar, omdat je het niet centraal kunt beheren. Bij IE kun je allemaal policies instellen en je kunt vanaf een centrale computer alles updaten; zo niet bij Firefox, dat zou je op elke computer apart moeten installeren. Daar moeten ze echt iets aan doen voordat Firefox in een bedrijfsomgeving überhaupt een optie is (laat staan "vaste voet aan de grond krijgt").

Firefox is vooralsnog een browser voor prive-gebruik. Daar is het voor ontwikkeld, maar uitbreidingen die nodig zijn voor het bedrijfsleven zullen in komende versies (2.0, 3.0) we verschijnen.

Waar slaat deze constatering op?
Waarom is Firefox niet geschikt voor het bedrijfsleven?
Ik zou in het bedrijfsleven niet durven om de iExploder met ActiveX te promoten, dan zou ik toch qua beroepsethiek spotten met beveiliging.

Omdat je FF niet, net zoals IE, met policies kunt instellen en beheren voor de gebruiker. Hij is niet dicht te timmeren, gebruikers kunnen er veel te veel mee. Helaas.

O verlicht mij in deze duisternis.

Welke policies? Wat kunne gebruikers er teveel mee?
In welke mate behoedt de de Exploder de gebruikers?


Ik ben het licht kwijt in deze duistere wereld van malafide internet verleidingen en hoe kan het gebruik van de exploder daarin mij helpen?

Helemaal mee eens! Op de Erasmus Universiteit in Rotterdam zijn AL die pc's handmatig goedgezet. Niet alleen Firefox, maar ook Thunderbird......En dat doen ze elke dag weer omdat mensen vanalles gaan wijzigen.

Of zouden ze dat toch centraal regelen?

edit: komop, had ik te weinig sarcasme over mijn post gegoten? Natuurlijk gaan ze niet elke dag hun ronde lopen. Simpel startup-script....

Grote kans dat ze daar gewoon met images werken. CD er in en alles is weer schoon...

al die pc's... elke dag opnieuw?

een opstart scriptje lijkt me waarschijnlijker eigenlijk.

Hij is niet dicht te timmeren
Zowel Firefox als Thunderbird is te beheren met een user.js file in de profielmap. Een paar "lockPref"'s erin en die opties worden grijs binnen 't programma (gebruiker kan niks meer wijzigen).
Dit werkte al met Netscape, zo'n 10 jaar geleden...

Je hebt gelijk dat er een MSI versie met bijbehorende GPO nodig is wil Fx echt door breken in de bedrijfsmarkt. Bij mijn weten wordt er daarom ook al aan een MSI gewerkt.

Tot die tijd zijn er overigens best aardige alternatieve Firefox-installaties die zich redelijk goed centraal laten beheren. Kijk bijvoorbeeld eens op: http://frontmotion.com/Firefox/fmfirefox.htm

Op mijn werk is Fx al een half jaar de standaard browser en die wordt door dankzij Frontmotion centraal beheerd middels GPO's door onze beheerder.

Ach als dat het enigste is.

Ik heb liever een niet-centraal beheerde firefox gebruiker, dan een IE gebruiker (hoe centraal beheert dan ook).

En ik zal wel weel wat flamebaits krijgen, maar ik verdien m'n geld deels met beveiliging van PC's. Zou ik voor het grote geld gaan dan zou ik IE aanraden, wellicht ben ik te integer (gelukig was dat vroeger 2^16, was 2^32 en is/wordt 2^64, dus de integere jongens gaan vooruit).

Zeg onder welke steen kom jij vandaan? FireFox is al LANG goed te beheren via GPO's en MSI's. Ik heb het op mijn oude werk geinstalleerd gehad op alle computers ipv Internet Explorer. Op mijn huidige werk heb ik hem er "nog" niet door gekregen.

Denk dan aan bijvoorbeeld FireFoxADM.
FirefoxADM is a way of allowing centrally managed settings in Firefox via Group Policy and Administrative Templates in Active Directory
Reactie op NNF, rest daar onder eigenlijk niet gelezen. Beetje overbodig geworden dus ;(

Ik bouw (mee aan) een online Leerlingvolgsysteem / Electronisch Leeromgeving, geoptimaliseerd voor gebruik in FF. Op de scholen die het gebruiken 'verplichten' we de installatie en het gebruik FF :P, en iedereen is er blij mee.

(Er werken nu pak em beet 250 leerlingen mee, plus hun docenten, plus hun ouders. Hoeveel is dat van het totale percentage FF gebruik?)

[edit]
offtopic???? wtf?

uhh, waarschijnlijk iets in de orde van 0,000000000000000001 Procent

ik denk dat het niet meetbaar is of in de promille sfeer ligt 250 gebruikers + docenten + ouders...

Van dat IE aandeel gaan ook nog enkele procentjes af voor Opera. Deze heeft zich tot voor kort altijd geidentificeerd als IE om zo blokkeringen etc. te voorkomen.

Nu Opera gratis is, hebben ze dit ook meteen veranderd, en zal dit op enige termijn zichtbaar worden.

ehm, elke goed statistiekenpakket pikte Opera eral uit. Opera stopte achter de UA namelijk ook altijd Opera. Volgensmij is het dus een mythe dat Opera daarom meer aandeel had dat altijd in de statistieken gezegd werd. Maar de komende tijd moet zich dat bewijzen.

Nee, niet echt hoor. Je hebt wel gelijk wat die string betreft.

Maar ik gebruik bijvoorbeeld Wusage 8.0, dat wordt toch veel gebruikt en dat herkent Opera niet. Wel als ik Opera zich laat identificeren als Opera.

Da's een urban legend als zou Opera tot nu toe altijd als IE worden geteld.

Het is inderdaad zo dat in zijn browser identification string, Opera inderdaad "MSIE" gebruikte. Echter, in die identification string kwam ook Opera voor. Opera was dus altijd als Opera identificeerbaar, alleen door er ook nog eens MSIE in te zetten, werden vele javascripts (die geen rekening hielden met Opera), misleid en kregen de indruk dat het om MSIE ging.

Als het marktaandeel van Opera zou verhogen in de toekomst, dan lijkt mij dat dus meer te maken met het gratis worden van de browser, dan met zijn identification string.

Dat het gratis-zijn het marktaandeel doet stijgen lijkt me logsch, maar dat van die string, dat wist ik niet. I stand corrected.

Alle scripts die ik gemaakt heb om BrowserDetectie te doen ondersteunden idd Opera zonder enig probleem ivm de Opera in de UA string (dit is dan serverside, ik doe geen clientside detecties).

Ik ben er sowieso tegen om "javascript" de opbouw van een website te laten bepalen. Ik bouw een website altijd stukje voor stukje op. Eerst de standaard teksten, daarna ietsjes uitbouwen met wat plaatjes. Tijdens het laden van een website blijft hij dan ergens steken ivm browsercompatibiliteit. En dat is juist mijn bedoeling, ik wil namelijk geen BrowserChecks op websites gebruiken, ik bouw een willekeurige website gewoon adhv functies. Ondersteunt hij geen grafische dingen (Lynx enzovoort) dan blijft hij in ieder geval ook nog zonder probleem werken.

ik heb mega vastlopers met firefox op het mac osx platform als er fullscreen flash gebruikt wordt. erg jammer, anders was het perfect geweest. nu gedwongen ie5 voor de mac te gebruiken.

Firefox word ook niet echt ontwikkeld met oog op de Mac helaas, maar mozilla heeft daar wel een alternatief voor namenlijk Camino.
Speciaal voor de mac, en ook nog een beter aansluitend uiterlijk en hij maakt meer gebruik van de 'speciale' features van mac osX.

Misschien het proberen waard.

Het is een mooie browser, maar ik vind zelf Safari een stuk lekkerder werken, voornamelijk de snelheid is doorslaggevend.

Firefox goed geschikt maken voor het bedrijfsleven (zodat het een gelijkwaardig alternatief voor IE wordt), is een goed plan, en moet het toch wel mogelijk maken om die percentagemeter op 20% te krijgen.
«  1  2  3  4  »

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.

Volgende 23:17
Vorige 21:56
VNU Media logo Powered by True

© 1998 - 2008 Tweakers.net - Alle rechten voorbehouden

Uitgever van: