Hoofdcategorieën

HP zet 'kansrijk' Blu-ray onder druk

Door René Wichers, donderdag 20 oktober 2005 15:10, views: 17.268

Na Intel heeft nu ook HP zich opgeworpen als verdediger van de thuiskopie. De gecontroleerde thuiskopie, die ook wel 'mandatory managed copy' wordt genoemd, wordt momenteel nog gezien als een belangrijk argument voor consumenten om voor HD-DVD te kiezen. HP, tot dusverre voorstander van het Blu-ray-consortium, wil daarom dat ook Blu-ray de mogelijkheid gaat bieden om thuiskopieën van de dvd-opvolger te maken. Diverse sites meldden dat HP het Blu-ray-consortium in niet mis te verstane termen te kennen heeft gegeven dat, als de huidige DRM-maatregelen gehandhaafd blijven, het bedrijf naar het HD-DVD-kamp overstapt. Net als Intel en Microsoft gelooft HP dat thuisnetwerken de sleutel tot een nieuwe generatie multimediatoepassingen zijn, en de strikte beveiligingen die momenteel in de Blu-ray-specificatie zijn opgenomen, zouden acceptatie van de nieuwe schijfstandaard aanzienlijk kunnen vertragen of zelfs tegenhouden.

blu-ray vs hd-dvd Forrester Research publiceerde vandaag echter een rapport waaruit blijkt dat Blu-ray de strijd hoe dan ook gaat winnen. De grotere capaciteit, de grotere veelzijdigheid, het gebruik in Sony's PlayStation 3 en de opname van Java om interfaces mee te programmeren, zouden stuk voor stuk factoren van belang zijn. Zeker sinds HD-DVD-voorstander Paramount aangaf dat het met Blu-ray ook wel content zou zijn, is duidelijk dat die standaard momenteel over de beste papieren beschikt. Ted Schadler, analist van Forrester, zei dan ook dat de HD-DVD-voorstanders maar beter kunnen opgeven. Zolang de twee standaarden elkaar nog beconcurreren, lijkt het volgens hem immers uitgesloten dat consumenten massaal aan de nieuwe media gaan.

De consument zit mogelijk nog niet op de opvolger van dvd te wachten: hoewel de Verenigde Staten graag van de mindere NTSC-standaard afwillen, is het nog maar de vraag of de Europese markt massaal zal overstappen. Het marktaandeel van HDTV zou eerst substantieel groter moeten worden om consumenten massaal tot aanschaf van de nieuwe schijfjes te dwingen. Opmerkelijk genoeg is het juist die trage acceptatie die de HD-DVD-voorstanders nog wel een paar jaar de tijd kan geven om toch nog aan kracht te winnen. Daarom, en vanwege de pogingen van vooral Microsoft om de pc een centrale rol in home entertainment te geven, maakt het onwaarschijnlijk dat de schijfoorlog binnenkort beëindigd zal worden.

Panasonic Blu-ray (uitsnede)

Volgende 15:27
Vorige 15:10

Reacties

«  1  2  3  »

Ted Schadler, analist van Forrester, zei dan ook dat de HD-DVD-voorstanders maar beter kunnen opgeven. Zolang de twee standaarden elkaar nog beconcurreren, lijkt het volgens hem immers uitgesloten dat consumenten massaal aan de nieuwe media gaan.
Geweldige opmerking :D

"Hey houden jullie er maar mee op want anders komt er nooit een andere standaard" hahaha

Als het zo simpel was zouden er toch geen 2 kampen zijn |:(

Het is inderdaad een geweldige opmerking, maar dan in goede zin.

Dit staat niet opzich, maar er komt natuurlijk bij dat er nu meer voorstanders van Blu-Ray zijn en naar alle waarschijnlijkheid toch wel als winnaar uit de bus komt. Tot die tijd maken voorstanders van HD-DVD minder omzet aan verkoop van deze schijfjes.

Stel dat 1% normaal gesproken een film op schijfje koopt die nu op HD-DVD staat, maar 40% heeft een HD-DVD-speler thuis staan, dan hou je dus nog maar 40% van die 1% over wat je film zal kopen.

Ik denk dat je goed in de gaten moet houden of je nog kunt winnen, als dat niet het geval is, kun je beter zo veel mogelijk geld uit de andere standaard trekken. Daar draait het uiteindelijk toch om, geld.

Schadler werkt mee aan de self-fullfilling prophecy. Zeg het maar vaak genoeg dat blue-ray gaat winnen en het zal steeds meer worden geloofd, waardoor er uiteindelijk inderdaad voor blue-ray wordt gekozen.

Ik zal ook mijn duit in het zakje doen: het wordt uiteindelijk blue-ray als winnaar.

Zie je wel ... het werkt. :+

Als de prijs per GB maar laag genoeg is, dan zal ik het systeem zeker omarmen. (liefst BR, want die is groter).

Zal even duren.. maar als het de prijs van een schijfje iets wordt van 10 a 15 dvdr, dan wordt in in mijn ogen een succes.

Is het geen idee, dat Blue-Ray een functie inbouwt waarmee ontwikkelaars van software de keuze hebben DRM wel of juist niet in te schakelen.

Nee, want dan kiezen die luizen bij de filmstudios allemaal voor wel toepassen en heeft de consument nog niets.

Waarom zou de consument niets hebben? De film kan toch gewoon gekeken worden? Er moet nu ook weer niet overdreven worden.

(Ja, nu krijgen we het verhaal over het maken van een kopie voor eigen gebruik)

Waarom zou de consument niets hebben? De film kan toch gewoon gekeken worden?
Hoewel het mischien niet de primaire motivatie is van HP, kan DRM zo restrictief zijn dat ook iemand die de film gewoon in de winkel koopt deze niet meer kan bekijken. Denk dan voornamelijk aan mensen die DVDs kijken via een computer of portable player, of aan mensen die geen internet verbinding hebben.

DRM kan -zo- restrictief zijn dat je bijvoorbeeld na een verhuizing je content niet meer kan bekijken, omdat je IP veranderd is. Een nieuw certificaat aanvragen kan mischien niet omdat de fabrikant je niet geloofd, failiet is of de procedure zo moeilijk maakt dat mensen het maar opgeven met het formaat.

De consument zit mogelijk nog niet op de opvolger van dvd te wachten
De gemiddelde consument kan maar net het verschil zien tussen VHS en DVD, dus de reden voor weer een nieuwe betere standaard snappen de meesten niet. Alleen mensen met veel poen of iets diepere interessen voor audio/video lopen er warm voor.

Op m'n werk kennen de meeste t verschil tussen een pc-monitor en een tv-beeldbuis niet eens.

als je ze duidelijk maakt dat ze dan dichter bij bioscoopkwaliteit komen zijn ze waarschijnlijk al een stuk welwillender, probleem is dat sommigen dan niet doorhebben dat je dan ook een HD-televisie nodig hebt.

zegt meer over het algeheel verstand van je medecolega's dan over de allround kennis van bvb mijn vriendenkring...

Ze zijn gewoon niet met electronica en audio/video bezig en hebben er geen verstand van. Ze zijn ook van mening dat wanneer hun pc te langzaam wordt omdat ze er zo'n teringzooi van gemaakt hebben, ze het beste een nieuwe pc kunnen kopen.

Met een divx compatible speler 40 films van 1 schijfje kunnen spelen..... als ze het verschil niet zien tussen VHS en DVD lopen ze daar mischien wel warm voor?

willen ze volledige DVD kwaliteit passen er 5 a 6 films op

ik vind dat als je soft ware koopt je de data koopt.
en je er ook me mag doen wat je wilt.
zolang het het bedrijf maar niet schaat en dat doen thuis copy's niet.

verder ben ik er wel me eens dat blue ray de grotere cans hebber is.

dat mag jij persoonlijk zo vinden, maar daar zegt de wet toch iets heel anders over. In feite koop je een licentie die zegt dat jij die software (evt voor een bepaalde tijd) mag gebruiken.

Het maken van een thuiskopie is een voorrecht, geen recht, dat het het gebruik van multimedia netwerken thuis lastiger maakt, ben ik het mee eens.

De beveiligingen belemmeren de eerlijke consument meer dan dat ze de piraten onder ons schaden, maar dat hebben de film/muziek-maatschappijen en softwaremakers jammer genoeg nog niet echt door.

Ben zelf meer geijkt naar HD-DVD, mede doordat de data iets dieper ligt en niet zoals bij BluRay echt bijna op de oppervlakte, oké met een coating dit, coating dat, nee geef mij maar stabielere dye.

Die opmerking van die analist is wel geweldig hoor "Hé hou nou eens op en ga BluRay gebruiken".

* 786562 Farscape2

Het maken van een thuiskopie is een voorrecht, geen recht, dat het het gebruik van multimedia netwerken thuis lastiger maakt, ben ik het mee eens.
Volgens mij is het maken van een thuiskopie wel degelijk een recht, vastgelegd in de wet, zowel in de US als in Nederland en veel andere landen.

schaat, cans :?

uit welke uithoek van de wereld kom jij ?

Ik zou niet kiezen voor een product dat me beperkt in gebruik. Mensen die deze standaarden maken en schijfjes die beveiligd zijn moeten maar eens een kind van 2-6 met een cd/dvd laten omgaan. Na een week is er een glazen plaatje over wat wel met JIF lijkt te zijn bewerkt.

Beetje voorbarig om BluRay nu al als winnaar uit de bus te laten komen.
Nintendo heeft ook een afwijkend systeem voor hun gamecube. Daarnaast kan de aziatische markt bediend worden.
Ik heb nog steeds mijn twijfels wie het zal worden, en het kan nog steeds voor producente lucratief zijn om verschillende standaarden te handhaven. Ultieme zou gewoon een player zijn die beide afspeelt, maar dan speelt ongetwijfeld het royalties verhaal weer. Met een dergelijke speler is de klant het beste af, en kunnen de fabrikanten doen wat ze willen met hun standaarden.


De filmmaatschappijen zijn blijkbaar geen grote voorstanders van dat recht op het maken van een copie, Microsoft en een aantal grote OEM's wel inmiddels en Bill Gates heeft deze week nog duidelijk te kennen gegeven dat dit het grote punt is wat Microsoft betreft.

http://arstechnica.com/news.ars/post/20051017-5445.html
Gates: Well, the key issue here is that the protection scheme under Blu-ray is very anti-consumer and there's not much visibility of that. The inconvenience is that the [movie] studios got too much protection at the expense consumers [sic] and it won't work well on PCs. You won't be able to play movies and do software in a flexible way.

It's not the physical format that we have the issue with, it's that the protection scheme on Blu is very anti-consumer. If [the Blu-ray group] would fix that one thing, you know, that'd be fine.
Is mischien schrikken voor sommigen om Gates als verdediger van de consument te zien :)

Forrester Research publiceerde vandaag echter een rapport waaruit blijkt dat Blu-ray de strijd hoe dan ook gaat winnen. De grotere capaciteit, de grotere veelzijdigheid, het gebruik in Sony's PlayStation 3 en de opname van Java om interfaces mee te programmeren, zouden stuk voor stuk factoren van belang zijn
MS gaan voor de Xbox360 HD-DVD gebruiken .... en kiest daarom niet voor blu-ray en om meteen te roepen dat daarom HD-DVD het niet zou redden tov de PS3 is onzin. Dat de interface kan worden geprogrameerd biedt niet zoveel meerwaarde dat HD-DVD het zowiezo niet gaat winnen.

Zelf denk ik dat consumenten het niet gaan pikken als er een non-stop controle wordt uitgevoerd op hacks en cracks van buitenaf en dat de recorder kan worden geblokkeerd. Gebruikers zijn een stuk slimmer dan vroeger en zullen eerder een medium accepteren waar minder negatieve geluiden over te horen zijn.

MS weet nog niet zeker of ze HD-DVD gaan gebruiken voor de xbox360.
De reden waarom MS gekozen heeft om blue-ray niet te ondersteunen is vanwege de xbox360; vanwege de beveiliging is het met een blue-ray speler waarschijnlijk niet mogelijk om via een netwerk videobeelden te streamen. En dit is nu net wat MS wilde doen met de xbox360. Daarom staat microsoft achter de HD-DVD standaard.

Ik denk eerder dat MS geen blu-ray wil gebruiken vanwege bijvoorbeeld:

-Backwards compatibility met oude games (DVD).
-Het te laat uitkomen van de Blu-Ray drives.
-De prijs van Blu-Ray drives.
-Wellicht ook nog licenties/heffingen voor Blu-Ray media, maar daar weet ik niks van :)

En wat dacht jij van Privacy redenen? Jij wilt toch ook niet hebben dat iemand anders jou computer/dvd speler bestuurd en kan bepalen wanneer je wel/niet mag kijken.

@di bandito:

Beetje flauw misschien, maar ik denk toch echt niet dat Microsoft nu ineens om zijn gebruikers zal geven. Ze denken gewoon meer geld te kunnen verdienen met HD-DVD...

Een bedrijf verdient alleen maar geld als het producten verkoopt. Als de klanten de producten niet meer kopen omdat ze bang zijn voor hun privacy, veiligheid, imago het milieu enz moet het bedrijf zorgen dat hun product aan de wensen van het publiek tegemoet komt. Zelfs als die wensen totaal irrationeel zijn.

Dus Microsoft moet zeker wel naar zijn klanten luisteren.

@terracide, ik denk dat de consument het wel pikt, kijk maar eens, wat voor beveiligingen er tegenwordig op software/muziek/games. De consument heeft bijvoorbeeld het spel SIM2 of Quake4, niet links laten liggen(die zijn zo beveiligd dat het je software aantast met name je cd/dvd-emulatieprogramma's).
«  1  2  3  »

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.

Volgende 15:27
Vorige 15:10
VNU Media logo Powered by True

© 1998 - 2008 Tweakers.net - Alle rechten voorbehouden

Uitgever van: