Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 69 reacties
Bron: Reuters

EA games logoSteven Spielberg gaat samen met Electronic Arts drie spellen ontwikkelen, waarbij de beroemde regisseur zich met het concept, verhaal en vormgeving gaat bemoeien. Samenwerking tussen film- en spellenmakers is op zich niet nieuw. Al eerder werden spellen verfilmd, zoals bijvoorbeeld Tomb Raider, en hebben spelfabrikanten zich laten inspireren door film en televisie. Het inhuren van Spielberg door EA bevestigt de trend dat spellenmakers niet alleen actie, maar ook een beter verhaal in hun producten willen stoppen. Financiële details van de overeenkomst werden niet gegeven, maar de rechten van de spellen zullen bij EA liggen.

Reacties (69)

Reactiefilter:-169069+156+221+38
Moderatie-faq Wijzig weergave
Het inhuren van Spielberg door EA bevestigt de trend dat spellenmakers niet alleen actie, maar ook een beter verhaal in hun producten willen stoppen.
Vooral met dat laatste zijn niet alle gameontwikkelaars het eens:
Een uitgebreide beschrijving van wat gamers verder te wachten staat is echter niet hard nodig, getuige Carmacks uitspraak dat 'een verhaal in een game net zoiets is als een verhaal in een pornofilm: het moet er wel bijzitten maar echt belangrijk is het niet.'
nieuws: Quake IV over twee weken in de winkel
Nou daar ben ik het dus absoluut niet mee eens. Zoals het in je quote staat is die mening dus enorm subjectief. Ik hou juist van enorme verhalen. Lekker opgezogen worden door het verhaal.

Maar goed ik heb het gevoel dat je dat soort games na het point en click tijdperk bijna niet meer voorkomen (afgezien van de myst serie en siberia)

Half-Life is natuurlijk een uitzondering, ware het niet dat het op een wat non-traditionele manier werdt gebracht (maar zeker zo effectief).
Ook ik moet zeggen dat een goed samenhangend verhaal het spel wel omhoog kan tillen. Een spel waarbij de schietscenes maar een beetje aan elkaar worden geplakt zegt je op een gegeven moment niet zoveel meer.

Als het spel opzich goed is, en er ook een mooi verhaal omheen is ontstaan heeft het naar mijns inziens wel een meerwaarde!
Moet je wel effe erbij denken dat Carmack 3d shooters a la Quake bedoelde, het was ook een uitspraak die hij deed als reactie op vragen over Quake en Doom en hun verhaal. Dat verhaal een belangrijke factor is in adventures of rpg's zal zelfs hij niet ontkennen. Maar het 'verhaal' in bv Halflife of C.o.D. vindt ik niet veel toevoegen. Ook zonder het verhaal te volgen is er veel plezier te beleven aan beidde simpelweg omdat het shooters zijn en de gameplay ook als zodanig is.

Nietemin zou ik graag nog spellen zien als 'Under a Killing Moon' of zo. Spellen met een superverhaal waar je echt in meegesleurd word. Bij die spellen is het verhaal de basis, de gameplay zorgt voor het vertellen ervan. Zonder verhaal zouden het waardeloze spellen zijn net zoals een shooter als doom of Halflife waardeloos is zonder fatsoenlijke gameplay, de basis van dat type spel.

Het is gewoon een feit dat een verhaal niet veel toevoegd aan een shooter, ok je weet waarom je duitsers af aan het schieten bent in cod, je weet waarom je vecht voor je leven in halflife, je weet dat een of andere gek een poort naar de hel heeft geopend in doom maar echt veel boeit het niet, ook al waren de verhalen beter doorgevoerd de gameplay is doorslaggevend in het genre. De replay waarde van een shooter hangt wederom niet van het verhaal af maar van de gameplay en de uitdaging die erin te vinden is. Als er iets is (naast engines) waar ID goed in is dan is het het laatste wel. Quake 3 word nog steeds gespeel en der zit geen enkel verhaal in. Halflife zie ik die toekomst niet tegemoet gaan, CS misschien maar daar zit ook totaal geen verhaal in en draait het om: uitdagingen en gameplay. Carmack heeft wel degelijk een punt je moet het alleen wel in de juiste context plaatsen.
:?
Call of Duty is juist één groot verhaal. Dat het jou niet interesseert is iets anders dan dat het weinig toevoegt.

Ik vind het zeker geen pure shooter zoals bvb. UT.
Dat was ook het eerste waar ik aan dacht toen ik dat las.
Maar het zal ook een beetje liggen aan wie het spel speelt. Sommige spelers willen gewoon wat actie om een uurtje op te vullen, anderen zullen een spel willen wat je langer kan spelen zonder telkens dezelfde dingen te doen.
Ook één van de redenen dat ik alle recente spellen van ID maar bagger vindt... En ik ben ook echt niet de enige die dat vindt...
Q4 nog in het voruitzicht maar verwacht niet veel nieuws (8>
Q4 is van Raven Software, ze licensen de titel en de engine van id.
En dat hebben we dan ook gezien bij Doom III. Behalve de graphics was dat spel dan ook geen drol waard.
Ik had meer inzicht verwacht van Carmack...
Carmack is programeur, geen game designer. De belangrijkste game designers van Id zijn allemaal vertrokken in de loop der tijd (ivm met creatieve onenigheid).
Een uitgebreide beschrijving van wat gamers verder te wachten staat is echter niet hard nodig, getuige Carmacks uitspraak dat 'een verhaal in een game net zoiets is als een verhaal in een pornofilm: het moet er wel bijzitten maar echt belangrijk is het niet.'

nieuws: Quake IV over twee weken in de winkel
Gelukkig dus maar dat Quake IV niet door Carmack en ID software gemaakt is...
Vroeger maakte Steven Spielberg meesterlijke films.
Pure bagger zoals A.I (Kubrick ging het anders hebben aangepakt), Saving Private Ryan (weer een verheerlijking van de Amerikaanse natie), War Of The Worlds (Cruise zet een personage neer, waar Reagan een orgasme van zou krijgen als hij nog zou leven maw een typisch Amerikaanse man).
Nee, de laatste jaren kan Spielberg mij echt niet meer bekoren. Vroeger kon hij briljant zijn (Jaws, Close Encounters, The Color Purple, Shindlers List) nu is hij gewoon een typische popcorn movie regisseur geworden. Dat hij zich bezig zal houden met games hier lig ik echt niet wakker van.
Beetje incomplete argumentatie IMO. Saving Private Ryan gaat ook over de stupiditeit van de grote bazen in het Amerikaanse leger. In War of the Worlds kan je Tom Cruise toch niet echt zien als mr. Perfect. Hij blijft vrijwel de hele film een egoïstische klootzak naar mijn mening. Als je hem een heldenrol toedicht heb je de film niet zo goed begrepen volgens mij.

Daarnaast vergeet je een paar recente films. Catch Me if You Can vond ik leuk, maar inderdaad niet echt bijzonder. The Terminal vond ik wel een erg originele film (tuurlijk, wel een beetje zoet).

Dat je Minority Report niet noemt kan ik wel begrijpen, want naar mijn mening haalt deze film je hele stelling onderuit. Ik vond hem origineel, uitstekend gefilmd en zeker niet zoet. Minority Report een popcornfilm? Kom Op!

Of Spielberg wat toe kan voegen aan games? Ik denk het wel, al is het maar omdat hij een andere invalshoek heeft dan de gemiddelde game-makers..
@katmai.

Je vergeet "The Duel".

Geweldig, ik wilde hetzelfde gaan typen maar het staat er al. Lekker makkelijk.
waarbij de beroemde regisseur zich met het concept, verhaal en vormgeving gaat bemoeien
Ben ik nou de enige die denkt dat inhoudt dat Steven voor een leuke vergoeding met een GOEDGEKEURD en NEE-stempel achter z'n bureau gaat zitten? :P

Maar de games van bv. Indiana Jones (lucasarts) zijn ook wisselend van kwaliteit en verhaal, tombraider idem dito. 1.000.000 CGI-effecten kunnen nooit een slecht verhaal verhullen, en een goed verhaal in zwart/wit-polygoon ook niet ;)
Gezien het budget van de laatste EA-spellen denk ik dat je hier niet gelijk in hebt. Als je eenmaal tientallen miljoenen dollars uitgeeft voor het maken van een game, dan is een top-regisseur ineens geen overbodige luxe.
Een top film regisseur (of iig een bekende) maakt nog geen goede game designer (en vice versa).
waarschijnlijk gaat hij zich dus ook alleen bemoeien met het verhaal en evt. de tussenfilmpje in samenwerking met game-experts aangezien ik me kan indenken dat een geweldig film verhaal hartstikke saai is voor een spel en vice versa natuurlijk
Ik zou anders wel een point 'n click adventure van Spielberg willen zien. Maar daarvoor moeten we denk ik niet bij EA zijn...
Dat zou me inderdaad wat wezen!

Ik vond The Dig ook zo super goed/leuk :D
Inderdaad, The Dig is gebaseerd op een idee van Spielberg.

bron
alle point and click adventures zijn dood, monkeyisland 3 was de laatste echte p&c adventure.
daarna was alls op de grim fandango / monkey island 4 stijl. beetje met fixed camera met de pijltjestoetsen rondlopen :Z nee toen vond ik adventures nix meer aan
Dit is toch niet echt iets nieuws? Spielberg heeft met zijn "Dreamworks" eerder al Medal of Honor uitgebracht, ook met EA als uitgever.
Zouden ze dan toch echt Nieuwe games gaan maken in plaats van alles wat ze hebben te gaan uitmelken :?

:P
Het inhuren van Spielberg door EA bevestigt de trend dat spellenmakers niet alleen actie, maar ook een beter verhaal in hun producten willen stoppen.
Ik begrijp dat het Electronic Arts vooral om de naamsbekendheid te doen is en natuurlijk heeft hij verstand van zaken, maar kunnen ze niet beter een scriptwriter inhuren in plaats van Spielberg hiervoor te contracteren? Want hij heeft natuurlijk wel een stem in hoe het verhaal naar het scherm (of in dit geval: naar het spel) vertaald wordt, maar het schrijven van de verhalen voor zijn films laat hij meestal aan anderen over.
Het gaat waarschijnlijk meer om de regie.

Je kunt een ontzettend mooi verhaal hebben, maar als het slecht in beeld wordt gebracht is het verhaal ook niks waard.

Ik denk dat ze met Steven Spielberg een goede kandidaat in huis hebben gehaald om een game te ontwikkelen die qua verhaallijn net zo vernieuwend en spannend is en met de juiste beeldhoek een ander soort realisme genereert. (moeilijk uit te leggen. Ik denk een soort emotioneel realisme)
uhmm vernieuwend? die man heeft al lang geen fatsoenlijke film meer gemaakt.. indy 3 was ongeveer de laatste en die was al minder..
Ben benieuwd of dit een film met game-pretentie wordt... of een game met film-pretentie...
Steven kan nog best wel eens 'lastig' zijn (als regisseur iig) ;)

Wat voor een spellen worden het overigens? RPG, Actie, ....? ("niet alleen actie" zegt zo weinig).
Wat voor een spellen worden het overigens?
Ik denk dat ze als eerste een "Schindler's List" game gaan maken 8-)
Ik denk meer aan ET BMX :+
Actie staat tegenwoordig toch voor 3D shooter?
vaak maar niet altijd natuurlijk
er zijn zat action RPG's (aka hack and slash) en RTS'en kunnen ook zeker vol actie zitten.
Actie word ook vaak gebruikt voor de mix genre's Action\Adventure en Adventure\Action (e.g. actie spel met adventure elementen, en adventure spel met actie elementen).
En voor deze genre's is het verhaal meer en zeer belangrijk.
als de spellen ook zo worden als zijn films
dan gaat er weer een wereld open voor de gamers
nou als een spel netzolang gaat duren als een film.......
Een verhaal is naar mijn mening heel belangrijk in games. Hoewel de verhalen van adventures en role-playing games vaak wel redelijk goed in elkaar steken, laten de shooters daarin vaak een steekje vallen. De enige echte shooters (hoewel Max Payne het niet alleen een shooter was) met een echt goed verhaal vind ik nog altijd Outlaws, van LucasArts en de Max Payne series (hoewel deze erg kort waren).

Outlaws vond ik persoonlijk bijvoorbeeld echt meesterlijk :). Hopen dan Steven Spielberg met een paart leuke verhalen naar voren komt, en dan is het nog hopen dat EA dit ook goed uit weet te werken.
Ik help het je hopen... en dan volgt de bekende EA werkwijze:
>insert generic title here< 2005,.....2006,....2007 :Z

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.



LG G4 Battlefield Hardline Samsung Galaxy S6 Edge Microsoft Windows 10 Samsung Galaxy S6 HTC One (M9) Grand Theft Auto V Apple iPad Air 2

© 1998 - 2015 de Persgroep Online Services B.V. Tweakers vormt samen met o.a. Autotrack en Carsom.nl de Persgroep Online Services B.V. Hosting door True