Hoofdcategorieën
Device Settings

Fabrikanten iPod-accessoires vallen over royalty's

Door Jack Leenders, dinsdag 11 oktober 2005 19:24
Bron: SmartHouse, views: 17.232

Apple zou van plan zijn om fabrikanten die accessoires op de markt willen brengen voor aansluiting op de iPod, tien procent van de daarmee gegenereerde omzet aan royalty in rekening willen brengen, schrijft de Australische lifestyle nieuwssite SmartHouse. Een dergelijk hoge licentieheffing voor het mogen aansluiten op Apples iPod-poort (Dock-connector) zou volgens de fabrikanten, die willen meevaren op het succes en de naam van de iPod ('Made for iPod'), een grote impact hebben op diezelfde fabrikanten, sommigen zouden zelfs overwegen iPod-accessoires uit hun leveringsprogramma te verwijderen.

Apple iPod logoOnder andere Bose, die onder meer het SoundDock-muzieksysteem voor de iPod uitbrengt, is boos: 'Dit besluit werd enkele weken geleden aan alle Apple-partners meegedeeld. Het is een torenhoge royaltyvergoeding die menig Apple-partner niet lekker zit. Bose is hier niet blij mee: het percentage is excessief naar welke maatstaf dan ook', aldus Dominique Water, baas van Bose voor de regio Azië en het Pacifisch gebied. Een woordvoerder van Altec Lansing, producent van de draagbare inMotion-speakersystemen voor de iPod voegt daaraan toe: 'Het is gewoon belachelijk. Het is excessief wat ze willen vragen en zal ertoe leiden dat veel Apple-partners hun relatie met Apple zullen heroverwegen. De hoge license fee zal ook de prijs van iPod-accessoires opdrijven. Normaliter wordt een royalty van 1 á 2 procent gevraagd.' Desgevraagd zei een marketingmanager van Apple uit de regio down under niet van een dergelijke licentievergoeding gehoord te hebben en dit te gaan onderzoeken.

SmartHouse citeert ook nog een andere Bose-executive: 'Wat er moet gebeuren is dat alle fabrikanten van mp3-spelers met een Microsoft-besturingssysteem de koppen eens bijelkaar steken en een gemeenschappelijke standaardpoort ontwikkelen. Ook hebben we een gemeenschappelijk docking-ontwerp nodig, zodat bedrijven als Bose daarvoor gestandaardiseerde accessoires kunnen ontwikkelen. Momenteel is Apple de enige fabrikant met een gestandaardiseerde aansluiting, met als gevolg dat fabrikanten van accessoires voor Apples iPod-platform gaan ontwikkelen.'

In hoeverre het genoemde 'Ten Percent of Your Revenues Are Belong To US'-tarief definitief is of nog voor onderhandeling vatbaar is, is niet duidelijk. Er zijn echter ook positieve geluiden te horen ten aanzien van de 'iPod-Tax': It should kill-off cheap and nasty knock-offs, aldus Steve Hawkins, baas bij A M Micro, een Britse importeur en distribiteur van Apple-gerelateerde spullen.

'Made for iPod'-vignet op verpakking
Volgende 19:43 Google dicht lek na tip beveiligingsbedrijf
Vorige 18:49 Asus komt met Crossfire-moederbord
Advertentie

Reacties

«  1  2  3  »

hoe zit het dan met die auto's waar je je apple in kan stoppen...
dan tikt 10% best hard aan.

Ik denk eerder dat de iPod een optionele accessoire voor de auto is.

En die luidspreker systeempjes van Bose dus niet? Je moet het zo zien, Bose maakt een speakersysteem speciaal voor de iPod. BMW maakt een interface in de auto, speciaal voor de iPod. Dus technisch gesproken zou BMW royalties moeten betalen voor deze interface.

De interface sluit niet de auto aan op een ipod, de auto is namelijk een uit onderdelen opgebouwd geheel. Daarom dat je je auto met opties kan kopen, zoals een radio, cd speler, navigatiesysteem.

Dat je je radio kan aansluiten op een ipod betekend niet dat je voor de hele auto 10% moet afdragen. De auto is geen accessoire voor de ipod. Hooguit de radio(cd speler, whatever) of de connector tussen radio en ipod.

Waarschijnlijk als ze het slim aanpakken maken ze een aparte kabel die ze als accessoire labelen en die ze voor heel goedkoop verkopen. De apple accessoire is dan die kabel, niet de radio of de auto. Door die kabel er zelfs gratis bij te leveren krijgt apple 10% van niks. ;)

Dat was precies mijn gedachte ook. Hoeft niet eens met een kabel, Maak een connector (adapter) die je aan de ene kant aansluit op de ipod (de connector is gratis, lever ook connectoren voor andere mp3 spelers mee) en zorg dat de andere kant van je connector naadloos op je accesoire past. Ik durf te wedden dat productiekosten daarvan ruim onder die 10 % blijven.

Daar zit een klein kastje van rond de 80 euro in die voor de aansluiting van een iPod zorgt. wordt dus maar iest van 8 euro per auto.

Het gaat alleen om de accessoire (in dit geval het audiogedeelte), en dan zal de autofarbrikant wel een in alle redelijkheid afgestemde accessoireprijs afstemmen waarop die fee gebaseerd wordt, lijkt je ook niet ;) ? Als een autofabrikant 10% van de fabrieksprijs af moet staan, zullen er weinig auto's met een iPod-connector worden uitgerust kan ik je vertellen.

dat heet dus inventiviteitmoord.

Heee, Apple je begint op je grote broer MS te lijken :+

Als ik al een tijdje zo het nieuws lees over Apple ben ik blij dat het niet zo groot is als Microsoft. Het zou een nog ergere monopolist zijn.

Apple heeft echt kapsones :(

... en Steve Jobs klagen over de hebzucht van de platenmaatschappijen :?

Daar zat ik nou dus ook net aan te denken! :(

Ik vind het een beetje dom als ze inderdaad zo'n excessief hoog vragen/eisen. Zo stoppen op den duur steeds meer fabrikanten met het maken van accessoires wat uit eindelijk ook wel weer gevolgen heeft voor de verkoop van de iPod zelf. Dan wordt er nog minder accessoires ontwikkeld; minder iPod's verkocht; minder accessoires; minder iPod's....... en ga zo maar door.

Het zal vast niet zo'n vaart lopen dat de iPod door deze maatregel helemaal niet meer verkoopbaar is, maar het heeft ongetwijfeld negatieve gevolgen...

ik vind het een beetje domme aktie. Door deze hoge royalties stappen veel producenten af van hun apple accesoires lijn, waardoor er minder voor de apple beschikbaar is en wardoor de apple uiteindelijk in populariteit zal dalen.

Aan de ander kant,als producent zou ik juist bijv "universele speakers" maken voor de prijs dat apple speakers nu ook kosten en los een stekkertje verkopen van 1 euro zodat ik de speakers op m'n apple aan kan sluiten. Zo hoeft een producent maar 10 cent te betalen ipv 10 euro aan apple

Het gaat puur over het "Made for Ipod" logo volgens mij, omdat dit logo vertrouwen bij consumenten wekt. Een set universe boxjes en een "made for ipod" stekker lijkt me nogal apart.

Dat is ook het eerste waar ik aan dacht. Het gaat puur om de apple-exclusiviteit. Als je nou gewoon een multimedia product maakt en op de doos zet: 'Ook geschikt voor apple, mac, ipod, (whatever)' ben je volgens mij van dit hele probleem af. Als je alleen het apple logo op de doos zet, dan vraag je om problemen natuurlijk.

"ik vind het een beetje domme aktie. Door deze hoge royalties stappen veel producenten af van hun apple accesoires lijn, waardoor er minder voor de apple beschikbaar is en wardoor de apple uiteindelijk in populariteit zal dalen"

Misschien is dat juist wat Apple wil, zodat ze daarna zelf de rand artikelen kunnen maken en verkopen. Het inzichtloze is dan wel dat Apple op de lange termijn geen vrienden maakt op deze manier. Zo ook is het met de stap op de verkoop omleiden naar de Apple winkels, en hun voormalige trouwe verkooppunten in de steek laten, ook dit zal ze geen goed doen op de lange termijn.

Leuk, hogere opzetten behalen op de korte termijn maar ondertussen wel veel vijanden maken, want dat doen ze hiermee dus. Maar het is imo leven en laten leven, anders overleef je niet tegenwoordig. En als je een marktaandeel wil veroveren op de rest van de gebieden, moet je zelf met goeie spullen komen :Z

zit iets in ja.*D
kunnen ze gelijk ook kabeltjes voor andere players en/of PC maken ook.

Hoe zit dat nu dan? In het artikel wordt gesteld dat 1 tot 2% normaal is, betalen fabrikanten dat nu ook? Van niets naar 10 procent lijkt me inderdaad wat veel.

Grappig eigenlijk. De muziekindustrie krijgt zonder morren 70% en hier word moord en brand om 10% geschreeuwd...

Overigens ben ik het helemaal eens met Bose (is dan ook absoluut het enige wat ik met dat merk te maken wil hebben). Het is gewoon uitmelkerij (evenals die muziek).

nou ja, dat is natuurlijk geen goede vergelijking ;)

In de muziekindustrie wordt er inderdaad een hoge royalty vergoeding gevraagd, maar daar staat wel tegenover dat er telkens een nieuw product (= nummer, album e.d.) wordt neergezet. Hier gaat het om hetzelfde standaard product (=ipod, of iig de poort die gebruikt wordt) waar een fee voor betaald wordt.

nee hoor.. het is eigenlijk gewoon hetzelfde nummer gezongen door een andere artiest met een licht gewijzigde tekst :P is niets 'nieuws' meer aan :+

laten we het "adapted to customer needs" heten :)

dan komt het aardig in de buurt...

SmartHouse citeert ook nog een andere Bose-executive: 'Wat er moet gebeuren is dat alle fabrikanten van mp3-spelers met een Microsoft-besturingssysteem de koppen eens bijelkaar steken en een gemeenschappelijke standaardpoort ontwikkelen'
lijkt me super als dat er zou komen
ik koop uit principe geen ipod omdat ik geen drag&drop mp3's erop wil zetten, zonder programma's ed te installeren

maar ik zou het wel weer leuk vinden om een mp3 speler (bijvoorbeeld m'n iriver) op een autoradio aan te sluiten

mp3-spelers met een Microsoft-besturingssysteem
Dat zijn er volgens mij vrij weinig.... Bovendien zie ik uberhaupt geen verbinding tussen DAP's en specifieke besturingssystemen? ALs ik Linux heb, wil ik misschien mijn speler ook wel in de auto prikken, hoor.

Ik vind dat Apple gelijk heeft, je moet niet denken dat de iPod zijn populariteit dankt aan de vele accesoires van "andere" fabrikanten, maar die fabrikanten profiteren ervan dat ze produkten mogen maken die compatible zijn voor de iPod. 10% commisie voor Apple is niks, als je weet hoeveel iPods er verkocht zijn en worden dan lopen die andere merken alsnog binnen met de verkoop.
Vind het dan ook onzin door te zeggen dat Apple enorm veel vraagt of dat hun minder iPods verkopen doordat er minder wordt gemaakt ervoor.

hmm.. een CEO zegt
het percentage is excessief naar welke maatstaf dan ook'/
, maar jij denkt daar wel even keihard tegenin te kunnen gaan met
10% commisie voor Apple is niks
.. wiens mening zal in dit geschil zwaarder tillen? :P
het is een beetje zinloos dit soort dingen te zeggen, niet?

dat daargelaten.. zie je het voor je dat een fabrikant van stoelhoezen opeens 10% van de prijs van de hoes aan de autofabrikant moet geven omdat die fabrikant "de stoel heeft gemaakt waar de hoes omheen past"?.. nah ja, je begrijpt het wel.. belachelijk, en puur misbruik van een patent imho

is er niet al zo'n poort? namelijk usb!!! ik doe er alles mee op mn mp3 speler zetten, snel en makkelijk en al universeel in gebruik... en al helemaal omdat het drag & drop is, samen met mapjes aan maken voor eenvoudig navigatie :Y)

ik zit alleen nog te wachten op een betaalbare autoradio met usb poort, da k daar mn mp3 speler in kan prikken

als er van die speciale poorten aan zitten te komen nou dag met betaalbaar. zal toch wel weer apple & microsoft dominated zijn -> $$$

Uhm.. dat van die auto usb poort zal er dus nooit komen omdat weliswaar de poort gestandaardiseerd is maar lang niet elke mp3 speler als een mass storage apparaat wordt herkend en bovendien elke mp3 speler weer een andere user interface heeft en op een andere manier de gegevens als artiest en nummer doorgeeft.
Daarnaast, bedenk ik me nu, is USB geschikt voor dataoverdracht, niet zozeer voor een standaard om dingen aan te docken, om "Now playing" info door te spelen naar allerhande dingen, etc.

Zeg nooit nooit.
Volkswagen komt met een usb poort in de armleuning. (audi heeft het reeds)
Hier kan je een usb-stick aansluiten om zo muziek af te spelen.
het door geven van gegevens is niet zo'n probleem.
je hoeft namelijk niet gegevens te sturen. De radio speeld namelijk zelf de muziek. Hierdoor is het mogelijk om een stick als mass storage te herkennen en als zodanig mogelijk om de muziek te kunnen spelen.

Als je nu gewoon zorgt voor een simele CPU met een speciale linux distro, (heb er zelf ook mee geexperimenteerd), dan kun je heel makkelijk usb pennen mounten, en de ID3 tags kun je gewoon uit de files lezen, je gebruikt dan dus niet de mp3 speler om af te spelen, maar de autoradio zelf. In theory zou je er dan dus ook gewoon een USB hdd op kunnen aansluiten.


je kunt hem zelfs bij kijkshop al bestellen voor 129 euro, met SDingang en USB, maar ik heb er laatst een gekocht met USB aansluiting voor 109 euro!
dus betaalbaar zijn ze, met nog 4x40watt ook. ik ben er erg tevreden over

FF offtopic maar: 'Ten Percent of Your Profits Are Belong To US' is een zeer slechte zin! als het woordje Are wordt weggehaald is hij perfect!

On Topic: Dit wordt een beetje succes uitmelken als je het mij vraagt! Zo van: Wij hebben het succesvolste product met gestandaardiseerde aansluitingen (waar iedereen altijd op hoopt) dus nu gaan wij jullie ervoor straffen dat jullie accessoires uitbrengen die we zelf niet hebben bedacht!
Dit lijkt mij niet de slimste zet als dit echt waar is!

Ik vermoed dat dat een variatie is op "All your base are belong to us" ;)

http://en.wikipedia.org/wiki/All_your_base_are_belong_to_us

Edit: Net te laat :P

dat is een verbastering van de bekende quote "All your base are belong to us". Het klopt dat het geen correct engels is, dat is namelijk juist de bedoeling |:(
«  1  2  3  »

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.

Volgende 19:43 Google dicht lek na tip beveiligingsbedrijf
Vorige 18:49 Asus komt met Crossfire-moederbord
VNU Media logo Hosted by True

© 1998 - 2012 Tweakers.net B.V. - Alle rechten voorbehouden - Contact - Jouw privacy - Algemene Voorwaarden

Uitgever van:

Website van het jaar 2011