Hoofdcategorieën
Device Settings

Finland verbiedt omzeilen kopieerbeveiligingen

Door Gabi Gaasenbeek, vrijdag 7 oktober 2005 18:47
Bron: The Register, views: 14.121

De Finse regering heeft afgelopen woensdag een wet aangenomen die het kopiëren van cd's met kopieerbeveiliging verbiedt. Een cd die voorzien is van een dergelijke beveiliging mag ook voor prive-doeleinden niet meer overgezet worden. Ook het bezitten, promoten of verspreiden van tools voor het omzeilen van de kopieerbeveiling is met de genoemde wet illegaal geworden. Hier stopt het niet, zelfs het in een georganiseerde vorm bespreken van dergelijke producten is verboden.

KopieerbeveiligingTot nu toe was het kopiëren voor persoonlijk gebruik niet illegaal, ter compensatie moest er wel een heffing op lege media betaald worden. Aan de wet is wel een notitie gekoppeld, waarin gevraagd wordt geen rechtszaken te beginnen tegen particulieren die een enkele kopie maken voor eigen gebruik, aldus het Finse nieuwsagentschap STT. Met 121 stemmen voor een 34 tegen werd de wet met overmacht aangenomen. 44 Stemgerechtigden waren afwezig.

Volgende 19:33 Phishers gebruiken Instant Messaging en Google Toolbar
Vorige 18:27 Sharp ontwikkelt tft met contrastratio van 1.000.000:1
Advertentie

Reacties

«  1  2  3  »

o.o wat zullen ze nu bang worden daar :o

Hier stopt het niet, zelfs het in een georganiseerde vorm bespreken van dergelijke producten is verboden.
Dus als je er op een verjaardagsfeest over praat, kan je een politie-inval verwachten? :+ :P

Is dat niet tegen de grondwet? Vrijheid van meninguiting...

Het is in nederland ook veboden om in een groep een misdrijf te bespreken cq te beramen.
Ook schending van vrijheid van meningsuiting ?

Nee, natuurllijk niet...
Er is nog maar 1 middel om deze waanzin te stoppen.]Gewoon geen cd's kopen die tegen kopieren beveiligd zijn.
Inderdaad. Net zoals er maar 1 manier is om Talpa te 'dwingen' minder reclame tijdens het voetbal uit te zend. Met zn allen niet meer kijken. Dat is de macht die je als consument hebt, en ook moet gebruiken.

Met dat calimero-gejank zul je het namelijk echt niet winnnen. Maar als je je portomonee laat spreken, dan zul je zien dat bedrijven meer geneigd zijn te luisteren.
Wat er overigens waanzin is aan beschermen van je inkomsten, dat mag je me nog ff uitleggen.

Het is in nederland ook veboden om in een groep een misdrijf te bespreken cq te beramen.
Wat er niet is, kunt je ook niet misdaan hebben (zie mijn uitspraken verder hieronder)

Ook al zegt de reclame van Brein anders; Dit is geen misdrijf. Dit is niets meer of minder dan een schending van Intelectueel eigendom. De eigenaar mag je hiervoor aanklagen, maar een directe boete of gevangeniststraf van de politie zul je er nooit voor krijgen.

Wat er overigens waanzin is aan beschermen van je inkomsten, dat mag je me nog ff uitleggen.
Wat waanzin is, is een product verpesten door het niet fatsoenlijk bruikbaar te maken voor de personen die eigenlijk gewoon voor het product willen betalen. De enige die last heeft van kopieer beveiligingen, zijn de klanten die ervoor willen betalen en ik begrijp niet welke no-no dat niet begrijpt in de muziek industrie.

Ik koop al mijn muziek op CD's, maar zodra ik geen mp3's kan maken van een CD, gaatie direct terug naar de winkel en download ik de muziek.

Een MISDRIJF is toch net even iets anders... Leer de wet kennen voor je zulke grote woorden gebruikt.

@ Abom: dito hier. Ik koop nog steeds cd's, maar steeds vaker blijkt dat kopieën van muziek cd's beter afspelen in de stand-alone dvd-speler dan de orginele. Met dank aan alle copy-protection shit die er zo nodig op moet staan.

Daarbij, als je vervolgens een keertje je auto opengebroken ziet en vervolgens constateert dat 'men' de autoradio heeft laten zitten maar wel voor 150 euro aan cd's heeft meegenomen, dan wil je nooit meer iets anders dan kopieën van orginele cd's in je auto leggen...

En dan krijgt m'n dochter straks ook een kopie van de nieuwste K3 cd, alleen om het orgineel te beschermen tegen de verwoestende kracht van peutervingertjes...

Stichting Brein kan nog zo hard roepen dat illegale kopieën niet mogen, verdomde noodzakelijk is het wel.

Dat klopt, volgens de huidige logica zou je ook niet mogen praten over wapens.

Wat is er illegaal aan wapens? Er bestaat toch zoiets als schietverenigingen etc, en wapenvergunningen.. Volgens mij mag je niet praten over "recepten" van atoomwapens, en dat soort gevaarlijk speelgoed, uit angst dat oud en nieuw uit de hand gaat lopen ofzo.

Ha, ik ga mijn Natuurkundeleraar aanklagen! :Y)

En als nu de beveiliging zo lek is, dat het geen beveiliging is...

Wat een onzin! Alle beveiligingen zijn ook zonder advanced tooltjes zonder enig probleem te omzeilen...

En ander kopieer je de beveiliging toch gewoon mee :)

En als nu de beveiliging zo lek is, dat het geen beveiliging is...
Eens kijken of je dezelfde redenatie nog gebruikt, als de rechter van mening is dat de inbraak in je huis je eigen schuld is, omdat je niet de veiligste sloten hebt gebruikt, en dus de inbreker vrijspreekt.

Vul het dan ook goed aan:

"Als er op je huis een bordje staat dat de eigenaar van het huis spullen eruit mag halen"

Het is jou hij, en jij mag weten wat je met de spullen doen. Met inbreken heeft dat niks te maken. Als ik een CD koop, doe ik ermee wat ik wil!

als een beveiliging niet werkt omdat ik een ander OS gebruik omzeil ik de beveiliging dan?

Doel jij niet op DRM? DRM omzeilen om af te spelen is denk ik (...) niet illegaal, als het tot doel heeft (....) om te kopieren wel. Met een stift over de CD beveiliging gaan is wel weer illegaal als je dat puur doet om in de PC te kopieren, maar als je dat doet om hem af te spelen niet. Hier zou het volgens mij toch op neer komen, die maffe finse wet.

@thegve
Ik denk dat Blokker het heeft over die autorun beveiliging dingen. Dat is beveiliging van het kaliber met een stift erop schrijven dat hij beveiligd is en verder niets. Het is een goede vraag of dat illegaal is. Als je namelijk niets merkt van kopieerbeveiliging, omdat je Linux gebruikt bijvoorbeeld, omzijl je het ook niet echt. Je misdaad is dan dat je geen Windows gebruikt...

Eens kijken of je dezelfde redenatie nog gebruikt, als de rechter van mening is dat de inbraak in je huis je eigen schuld is, omdat je niet de veiligste sloten hebt gebruikt, en dus de inbreker vrijspreekt.
Dit is niet vergelijkbaar met inbreken in een huis: inbreken in een huis immers niet toegestaan. Een kopie maken van een CD wel.

En wat als jij de deur achter je dichttrekt en je sleutels binnen laat liggen? Dan mag je dus ook niet meer in je EIGEN huis inbreken, omdat het kraken van beveiligingen verboden is. Er zal niks anders opzitten dan een ander huis kopen.

De rechter keurt het misschien niet goed, maar als je huisdeur met een loper opengemaakt kan worden, betaald de verzekering niets uit.
De beveiliging van DVD's noem ik geen beveiliging, omdat iedereen over de sleutel(s) beschikt. Dus vind ik dat ik hier legaal een kopie voor eigen gebruik van mag maken.
Zelf koop ik geen beveiligde muziek CD's en ik raad het anderen ook af. Een CD wil ik ook nog wel eens in mijn auto afspelen, of op m'n mp3 speler. Als ik orginele CD's in mijn auto ga afspelen kan ik iedere 3 maanden weer nieuwe CD's kopen. Vind de muziek industrie wel leuk, maar ik niet.

Als ze nou eens echt democratischs beziggaan en de burgers laten stemmen :7

Maar ff serieus. Ik vind dit echt te ver gaan. Wat als je bijvoorbeeld CloneCD hebt? Dit valt onder de noemer software die de beveiliging omzeilt, maar je kan het ook gewoon als brandprogsel gebruiken.

@4real hierboven: Als je de beveiliging meekopieert dan omzeil je hem toch gewoon?

@4real hierboven: Als je de beveiliging meekopieert dan omzeil je hem toch gewoon?
Nee hoezo.. Ik weet van niks... Audio-CD beveiliging is een wassen neus. Ik vind dat je niet eens mag spreken over een beveiliging... het is eerder een verneuking van de RED BOOK CD standaard en het ongewenst installeren van software op de gebruite PC's... Dat zou verboden moeten worden.

Met deze wet is het btw per definitie verboden linux te gebruiken, te promoten, of er ook maar op enige manier bij betrokken te zijn :+

En dan?? Een producent verplichten een product te leveren zoals jij het het liefste zou willen hebben? Wat een onzin, een producent maakt wat hij wil en verkoopt het tegen de prijs die hij wilt. Jij bepaalt of je het product wilt hebben en of je het waard vind ervoor te betalen wat de producent ervoor vraagt.

Als er nou maar genoeg mensen zijn die het niet kopen omdat ze het (om wat voor reden dan ook) niet eens zijn met de prijsstelling zal het snel genoeg aangepast worden.

Simpele conclusie, er wordt nog steeds genoeg verkocht....

Dus eigenlijk verplicht je wel de producent een product te leveren wat JIJ WIL..

Als de producent het aan jou wil verkopen, dan zal hij zijn product ook op jou moeten afstemmen..

Er is nog maar 1 middel om deze waanzin te stoppen. Gewoon geen cd's kopen die tegen kopieren beveiligd zijn. Want goedkoper zijn dergelijke cd's nooit, terwijl er toch een wezenlijk minder product wordt geleverd, dit geldt nu helemaal als je in Finland woont.

Als iedereen zich hieraan zou houden, dan houdt het beveiligen van cd's snel genoeg op.

Al heb je op deze manier wel een betere reden om een CD met beveiliging terug naar de winkel te brengen, op het moment dat deze in je afspeel apperatuur niet juist werkt. Je mag de beveiliging immers niet omzeilen.
Al zal dit vooral gelden voor de CD's die gekocht zijn voordat deze regeling wordt ingevoerd en terug gebracht worden na de invoering ervan.

NB. Waar blijft de Finse consumentenbond?

Dit doen al een heleboel mensen. Zij downloaden mp3's van internet omdat ze geen zin hebben in dat gedoe met gekopiëerde cd's. MP3'tje downloaden en branden: geen probleem meer in de auto-radio.

Maar zie jij dat het beveiligen van cd's snel genoeg ophoudt?

"Aan de wet is wel een notitie gekoppeld, waarin gevraagd wordt geen rechtszaken te beginnen tegen particulieren die een enkele kopie maken voor eigen gebruik,"

Sjonge... Dit slaat echt alles.
Ik denk dat Finland een voorbeeld functie gaat worden van hoe je de verkoop van beveiligd materiaal voor films en muziek, kapot maakt.

Moeten ze hier ook doen. Direct!
Downloaden is nog steeds niet illigaal dus dat hoef je niet te omzeilen qua beveiliging. Zitten de verkooppunten meteen in het strop.

Rare wereld die van die rechthebbenden die ons jarenlang hebben leeggezogen met forse winsten en het nu "niet kunnen hebben" dat ze voorbij gestoomd worden.

En hoe wil jij aan digitale bestanden komen om te downloaden... Moet toch iemand die beveiliging gekraakt hebben voor het op Inter te kunnen plaatsen...

mja.. gelukkig zijn er naast finland nog 290 landen op de wereld :P

Tja, die is dan strafbaar bezig, maar de geen die download niet.

Als dit in meer landen zo geregeld gaat worden hebben vooral artiesten en consumenten wel een betere gegronde reden om in de toekomst totaal van kopieerbeveiliging af te zien.

Door deze maatregel onstaat er een nog onovertroffener (wow wat een woord) beeld dat zowel de consument als de belanghebbende artiest steeds meer belangen en rechten verliezen. Zodra er een overduidelijk beeld is (in zovere dat er niet al was), kunnen de boosdoeners (de kopieerbeveiliging in dit geval) met een nog meer wetgeldigende reden aangepakt worden.

De Finse regering zou dit zomaar met opzet gedaan kunnen hebben (vrij hypotetisch maar toch).

Misschien moesten we allemaal maar eens "gewone" muziek bannen en wachten (of maken) op open-source muziek:Y)

Dus Finland is nu het eerste land die de heffing op lege media intrekt.

Dat is goed nieuws!

ik betwijfel dat finland deze heffing uberhaubt kent... daar wonen we voor in NL.
verder naast muziek kunnen we nog veel meer copieren wat niet mag

Dat ze die heffing kennen staat anders wel in het artikel!

En hoe krijg ik nu een cd op men MP3 speler. Moet ik alles zelf gaan inzingen :o

belachelijk.. ik hoop dat er een gigantische boycot komt van zowel CD-r fabrikanten als PC-bouwers... want tjah.. wie kopieërd er tegen woordig nou geen cd'tje of DVD'tje ?.. this toch een van de meest vooraanstaande funties van een pc.. en tjah.. klant is koning ?..
«  1  2  3  »

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.

Volgende 19:33 Phishers gebruiken Instant Messaging en Google Toolbar
Vorige 18:27 Sharp ontwikkelt tft met contrastratio van 1.000.000:1
VNU Media logo Hosted by True

© 1998 - 2012 Tweakers.net B.V. - Alle rechten voorbehouden - Contact - Jouw privacy - Algemene Voorwaarden

Uitgever van:

Website van het jaar 2011