Hoofdcategorieën
Device Settings

Twee grote providers blokkeren elkaars verkeer

Door Martin Sturm, donderdag 6 oktober 2005 18:31
Bron: C|Net, views: 52.763

Dat de gedistribueerde opzet van het internet niet altijd automatisch ervoor zorgt dat alles in verbinding met elkaar staat en voorkomt dat een bedrijf kan bepalen wat wel en niet bezocht kan worden blijkt niet altijd te kloppen, zo bewijst een conflict tussen twee grote internet backbone-bedrijven. Level 3 Communications en Cogent Communications hebben de peering-verbindingen naar elkaars netwerk verbroken als gevolg van een financieel geschil. Het gevolg daarvan is dat sommige bedrijven en internetgebruikers problemen hebben om bepaalde servers te bereiken.

Level 3 CommunicationsBedrijven zoals Level 3 en Cogent leveren verbindingen aan ISP's die weer een internetverbinding verzorgen naar consumenten en (kleinere) bedrijven. Tussen dergelijke ondernemingen is het gebruikelijk om zogenaamde peering-overeenkomsten af te sluiten. Een dergelijke overeenkomst houdt in dat de bedrijven hun netwerken op elkaar aan sluiten, zodat het dataverkeer sneller en efficiënter kan verlopen. Wanneer zo'n overeenkomst wordt afgesloten gebeurt dit over het algemeen met gesloten portomonnee wanneer beide bedrijven ongeveer even groot zijn, wat ook het geval was bij de overeenkomst tussen Level 3 en Cogent. Level 3 brak echter de overeenkomst open omdat het van mening was dat het inmiddels groter was dan Cogent en laatstgenoemde dus een nieuw contract kon afsluiten met Level 3, maar dan wel bij moest gaan betalen.

De CEO van Cogent is het echter niet eens met het besluit van Level 3 en stelt zelfs dat Cogent minstens even groot is als Level 3. Als reactie op de actie van Level 3 heeft Cogent besloten om de klanten van Level 3 die niet meer op het netwerk van Cogent kunnen komen een jaar lang een gratis aansluiting te leveren. Het bedrijf hoopt hiermee het probleem te kunnen oplossen door Level 3 op zijn besluit te laten terugkomen, of alle klanten van Level 3 over te nemen.

Volgende 20:05 'Videokaarten geschikt voor natuurkundige berekeningen'
Vorige 18:23 Microsoft trekt Peter Jackson aan als producent Halo
Advertentie

Reacties

«  1  2  3  »


Dan zal ik dat maar eens gaan melden aan @Home kabel. Anders kom je er nooit achter.

Iedereen heeft het recht bij welke provider dan ook om Google te bereiken.

Denk het niet, er zal altijd een andere weg gevonden worden, desnoods via nieuw-zeeland :P

Nee, cogent en level3 hebben niet alleen de stekkers naar elkaar toe eruit getrokken. Ze blokkeren ook actief verkeer van elkaars netwerken. Dus alleen als je multi-homed bent (op meerdere tier1 providers aangesloten) zul je hier iets van merken.
Dat staat trouwens niet zo duidelijk in de nieuwspost, een tier1 provider is er eentje waar je als consument in principe nooit mee te maken hebt.
zie ook wikipedia:
http://en.wikipedia.org/wiki/Tier_1_carrier

Dus als ik je goed begrijp, kan dit conflict niet de oorzaak zijn van de hoge pings die ik de laatste paar weken heb naar sommige gaming servers?

Nee, cogent en level3 hebben niet alleen de stekkers naar elkaar toe eruit getrokken. Ze blokkeren ook actief verkeer van elkaars netwerken.
Dus alleen als je multi-homed bent (op meerdere tier1 providers aangesloten) zul je hier iets van merken.
Voor zover ik na kan gaan met de publieke routeservers op Internet adverteert level3 simpelweg de adressen van Cogent niet meer, dat houdt dus in dat er totaal geen verkeer naar Cogent meer op het netwerk van Level3 meer gerouteerd worden. Dus als je multi-homed bent, zal je hier juist niks van merken. Tenzij beide (alle) providers alleen maar peeren met level3. Alleen als je single-homed
bij Level3 bent, zul je hier iets van merken - of als je provider single-homed is bij Level3, maar dat zullen er niet veel (waarschijnlijk: geen) zijn.

[edit]
Via deze Kun je zien dat Level3 op 5-10-2005, 4:49 am een BGP withdrawl heeft ge-announced voor 38.0.0.0/8. Dat betekent dus zeg maar, dat de routers van Level3 op dat moment een bericht hebben uitgestuurd met: "Ik weet niet langer de route naar alle adressen die beginnen met 38.". Een provider die deze route nog via een andere route aangeboden krijgt zal daarna automatisch herrouteren naar die andere route.

Cogent had dit laatst ook met de peering van wanadoo z'n connecties (euro.net was 't)

Als hun de peering stoppen dan gaat die gewoon via een andere provider hun netwerk in, alleen toen had Cogent dus gewoon actief al die IP ranges ge-blackholed waardoor er gewoon helemaal niets meer aan verkeer terug kwam.

Zit er tussen beide partijen dan geen derde partij die nog de verbinding verzorgt tussen beiden? Zij het via een omweg, maar dan kan er toch iets verkeer door. Maar dit is toch niet goed voor internet in het algemeen. Bepaalde zaken zorgen wel eens voor precedenten...
En dat is iets wat niemand wil op het www.

nee dus :

traceroute to 38.9.51.20 (38.9.51.20), 30 hops max, 38 byte packets
1 level3-1 (212.72.44.81) 0.286 ms !H * 0.259 ms !H

en bedankt

(ip op andere bak moeten resolven)

Dat zal je ISP voor je moeten regelen, of de ISP van de machine die je probeert te bereiken.

Het probleem doet zich alleen voor als de een (je eigen netwerk) bijvoorbeeld alleen Level3 bandbreedte gebruikt en de ander (je doel host) alleen Cogent bandbreedte.

Bijna alle ISP's hebben minimaal twee partijen waar ze transit/upstream bandbreedte inkopen en zo dus altijd wel een weg.

Normaalgesproken wel lijkt me, als backup, maar dit zal ook expres geblokkeerd zijn omdat het dan wel een duur grapje voor beide partijen wordt, en een 3e transit lachende derde zou zijn.

Zucht....
Voor zulke conflicten is maar 1 oplossing:
Broeken omlaag en meten...

hahahah lolz. ik hoor ze da ook al ruzie maken: "Cogent is het echter niet eens met het besluit van Level 3 en stelt zelfs dat Cogent minstens even groot is als Level 3"

over troetelnaampjes gesproken niet??? :+

Geld, het is een mooi fenomeen maar ook hier maakt het van 2 hele grote bedrijven weer erg kleine kinderen.

Hier zou een objectieve beslissing over genomen moeten worden maar waarschijnlijk gaat men er hier van uit dat de marktwerking wel zijn werk doet. Met als gevolg dus dit soort taferelen, beetje jammer :(.

als 't zo simpel is kan ik me ook niet voorstellen dat ze er niet overeen komen. je kunt met niet zoveel moeite onderlinge up/down traffic bekijken.. zal bij hun ietwat meer werk zijn en grootschaliger maar zeker iets om uit te komen. ik denk dat hier dan ook meer bij omgaat. dat ze elkaar misschien probeerde af te troeven of zoals Cogent al doet het overnemen tot niet zo gewaardeerd werd

Is dat misschien ook de oorzaak dat ik bepaalde internetsites niet meer kan bezoeken met mijn isp, of is dat bullshit?

edit: zoals kuch ogrish dot com niet meer via wanadoo te bereiken, met @home daarentegen wel, kuch 2 maandjes proef abbo :Y)

Zou kunnen, bij mij waren enkele sites die normaal rap zijn ook oertraag...

Dat kan inderdaad zo zijn ja. Level3 levert ook lijnen hier in nederland, en ik geloof dat cogent alleen in amerika actief is.

Ook in Europa, de budget providers hebben Cogent. Kost nog geen 6 euro per mbit

Cogent is ook voornamelijk actief in de usa. Het is btw ook een onderneming van de c.i.a (8> Ra ra die goedkope prijzen.. Niet door vertellen hoor. :+

Is dit algemeen bekend? En zo nee, kun je dat aantonen met wat links? Vind wel interesant namelijk, maar zie dan graag wat extra info :)

Je ziet dat op veel webpagina's staan idd. Maar een korte zoektocht leerde mij dat de Pravda zo'n beetje de betrouwbaarste bron is die dit meldt. Hoe betrouwbaar dat is weet ik niet :P Het lijkt er iig op dat Cogent nogal snel uit het niets is ontstaan en veel verlies lijdt zonder onderuit te gaan. Maar dat zegt niet zo veel ;)

http://www.anomalies.net/news/cogent/

Van de andere kant beweert dezelfde site dat er jaarlijks duizenden en duizenden mensen ontvoerd worden door grijze mannetjes met grote ogen, dat graancirkels echt niet door mensen gemaakt kunnen worden, dat magneten, edelstenen en rozengeur kwaaltjes genezen en meer van die absurde nonsens. En natuurlijk: je scheermesjes blijven altijd scherp als je ze in een schaalmodelletje van een pyramide bewaart.

Flink portie zout, dus.

En natuurlijk: je scheermesjes blijven altijd scherp als je ze in een schaalmodelletje van een pyramide bewaart.
Dat is anders nog waar ook. Ze worden pas bot als je ze eruit haalt en gebruikt.

Cogent heeft ook hier in nl traffic, alleen niemand zit er op te wachten....echt stabiele kwaliteit is het tot voor een tijdje terug in elk geval nooit geweest...in tegenstelling tot level3...

Zit op het universiteitsnetwerk en kan oa. Google niet bereiken, tweakers en bijv postbank nog wel

Hier exact hetzelfde, zelfde sites als hierboven gegeven werken hier ook niet.

Idem dito
UvA netwerk heeft geen toegang tot Google (ook nslookup werkt niet)

Dat zal toch echt ergens anders aan liggen, want hier in Leiden aan de Uni doet alles het prima. Surfnet heeft overigens ook een eigen lijn naar de V.S. op de oceaanbodem liggen, dus dat zal niet snel een probleem zijn (ook niet als een *kuch* KPNQwest er uit knalt).

Misschien is een test of je cogentco.com en level3.com állebei nog kunt bereiken wel een aardige :P

Tijdelijke oplossing:

Een anonymizer, te vinden via... jawel google!
En hoe kom je bij google?
Die is te bereiken via www.startpagina.nl en dan bij zoeken

nu kun je weer (bijna?) overal bij

het is toch belachelijk dat je dat nodig hebt om een zoekpagina etc te bezoeken

[doemdenkmodus]
het lijkt wel of een hogere macht (de regering) nav een dreiging een aantal sites ontoegankelijk heeft gemaakt
[/doemdenkmodus]

waarom zou je wel toegang hebben als je ip gemaskeerd is?

Je IP wordt niet zozeer gemaskeert, je werkt via een proxy (die jou IP geheim houdt) Als je wel bij de proxy kunt en de proxy kan bij de website die je wilt bezoeken kun je alsnog bij die website.

Level3 host ogrish.com, level3 duitsland heeft besloten die site zelf te blokkeren. Daarom zie je hem niet met wanadoo

Da's dit bericht, nog niet eens zo heel oud:
nieuws: Level3 blokkeert gruwelsite in Duitsland

Daar staat onder andere in dat verschillende Nederlandse ISP's gebruik maken van het netwerk van Level3. Aangezien Level3 Ogrish.com blokkeert, betekent dat dat klanten van deze ISP's niet bij Ogrish.com kunnen komen. Dat zal dus niet alleen Wanadoo zijn, maar ik kan er gewoon bij vanaf mijn werk of met mijn Versatel-abbo.

Dit staat volkomen los van het probleem wat Level3 met Cogent heeft en is dus eigenlijk volkomen off-topic.

@Home maakt gebruik van level3 en level3 blokkeert voor europese bezoekers min of meer orgrish, dat heeft dus niet te maken met dit geschil.

Ik zou zeggen, slimme zet van Cogent, om alle gedupeerden een jaar lang gratis verbinding aan te bieden, zo nemen ze alle klanten van Level(3) over en worden ze vanzelf gestraft }>

EDIT: niet bedoeld als flamebait, ik ook vindt dat dit soort praktijken die ons allemaal in de weg zitten gestraft moeten worden

Cogent staat tot Level3 is lada staat tot Volvo

Geen enkele level3 klant zal overstappen naar Cogent, hooguit dat lijntje erbij nemen

Het kan nogsteeds een goede keus zijn, ik ken geen van beide bedrijven goed, en kan dus niet vergelijken op betrouwbaarheid. Maar een goedkoper bedrijf dat iets minder betrouwbaar is ten opzichte van een veel duurder en iets beter betrouwbaarder bedrijf KAN een goede keuze zijn. Zeker als dat goedkoper een jaar gratis in gaat houden :).

Een keus die iedere ISP dus zelf moet bepalen, zij kunnen zo besparen in de kosten, erg prettig als ze nu erg krap draaien :).

Trouwens, hoeveel van deze bedrijven zijn er die backbone verbindingen leveren? Ik heb me er nooit in verdiept, maar zijn dit er een paar (1 hand) of tientallen?

Werkt natuurlijk ook twee kanten op veel klanten van Cogent zullen nu ook moeite hebben om klanten van level3 te bereiken.

Dit soort problemen kon men al eerder merken. Het is niet nieuws dat ze elkaar aan het tegenwerken zijn.

Ik had van de week ook al vage problemen met msn. Via het vpn werkte hij wel en via mijn normale verbinding niet. Erg irritant dit, ik vind dat zulke organisaties flinke boetes voor zulke acties moeten krijgen.

Ik ben het niet met je eens als je bedoeld dat de overheid hier iets tegen moet ondernemen. Wel neem ik aan dat er tussen de ISP's en deze bedrijven SLA's zijn afgesloten waar in staat dat er zoveel procent van het internet bereikbaar moet zijn, of dat het maximaal <zolang> niet goed hoeft te funtioneren. Daarop kunnen de ISP's zich dan beroepen. WIJ daarintegen hebben wijnig juridische gronden om op te staan denk ik, maar daar zou ik me in kunnen vergissen?

Nou, wat wel van belang is dat internet inmiddels dermate belangrijk is in onze maatschappij dat dit soort streken vergaande gevolgen kan hebben. Persoonlijk mogen ze (wie dan ook) dit soort acties hard aanpakken.

Speelt dit ook 'on this very moment'? Ik kan namelijk heel veel sites niet bereiken...

Jouw probleem heeft hier niets mee te maken :)
Is alleen van toepassing op single-homed netwerken, die vind je bijna niet in NL

Toch raar dat ik de websites van de Volkskrant, NRC Handelsblad niet kan bereiken. En Google ook niet, een gemis :)

Ik kan inderdaad deze sites ook niet bezoeken sinds vandaag. Erg handig zo zonder gtalk en gmail :(

raar dat verkeer via Amerika loopt of is hier meer aan de hand?

Ik wou gaan googlen op single homed network, maar dat kan dus niet. Pingen lukt wel. Mocht dit er niet mee te maken hebben wat is er dan wel gaande, want zoals anderen melden zijn veel sites onbereikbaar. Gelukkig tweakers nog wel ;)

Ik denk het wel. Wij hebben hier sindskort hetzelfde probleem. Sommige sites niet te bereiken, zoals google en hotmail. Wel te pingen, niet te bereiken... Dat antwoord van yellowisblue klopt blijkbaar niet, of er moet iets anders zijn wat deze stukheid veroorzaakt.

Op de @home verbinding werkt het allemaal weer wel :o

Edit: probleem hier lijkt te liggen aan surfnet, niet aan dit verhaal.

Komt niet vaak dat het bij @home wel werkt ;) (A)

Misschien handig om te weten in welk land dit zich afspeelt? :) Ik heb immers nog nooit van beide bedrijven gehoord. :z

Ik meen me te herrineren dat Level3 uit de US of A komt. Ik heb via Fiberworld > DIS Nederland (op BBNed) ook verbinding met Level3, maar heb nergens problemen mee. Weet dus niet waar op men meent te baseren dat onbereikbaarheid van bepaalde sites aan dit geschil zou liggen.
«  1  2  3  »

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.

Volgende 20:05 'Videokaarten geschikt voor natuurkundige berekeningen'
Vorige 18:23 Microsoft trekt Peter Jackson aan als producent Halo
VNU Media logo Hosted by True

© 1998 - 2012 Tweakers.net B.V. - Alle rechten voorbehouden - Contact - Jouw privacy - Algemene Voorwaarden

Uitgever van:

Website van het jaar 2011