Hoofdcategorieën

'ATi schrapt AGP-versie Radeon X1800'

Door René Wichers, donderdag 29 september 2005 15:43
Bron: The Inquirer, submitter: Phyxion, views: 18.468

De Inquirer heeft het gerucht opgevangen dat ATi de X1800, die mogelijk al volgende week in de winkel te bewonderen zal zijn, uitsluitend in een PCI Express-variant op de markt zal komen. De populariteit van PCIe-moederborden zou aan de beslissing ten grondslag liggen. De op de RV515-core gebaseerde X1300-kaart zou volgens de site wel in een AGP-variant verschijnen. Van de X1600-kaarten, met de RV530-gpu aan boord, is nog niet zeker of die alleen in een PCIe-model in de winkel zullen verschijnen, hoewel de Inquirer over duidelijke aanwijzingen zegt te beschikken dat er toch nog een ouderwetse AGP-variant aan zit te komen. Het is ook niet uitgesloten dat ATi van de Rialto-chip gebruik zal maken om toch PCIe-via-AGP-versies beschikbaar te maken; de Inquirer had al eerder opgevangen dat eventuele AGP-versies van de R520-kaarten sowieso van deze constructie gebruik zouden maken. Concurrent nVidia nam overigens al eerder het besluit om de 7800-kaarten uitsluitend in een PCIe-versie uit te brengen: de snelste AGP-kaart die die fabrikant levert is de 6800 Ultra.

ATi X700 met Rialto-AGP-brug
Radeon X700-kaart. Recht boven de AGP-connector is duidelijk de Rialto-chip voor de PCIe-brug te zien

Volgende 16:03
Vorige 11:36

Reacties

«  1  2  »

Lijkt me logisch, want dei kaart heeft veel kracht en AGP kan neit al die kracht aan. PCI-E heeft die bandbreedte wel.

Ben wel benieuwd als hij volgende week in de winkel ligt wat de bench marks zijn. Heb mooie verhalen gelezen, deze moet dus echt wel wat gaan worden.

Lijkt me niet geheel logisch, aangezien er een dikke installed base is van agp moederborden, waarvan er genoeg gebruikers zijn die nog staan te springen om een snellere videokaart, zonder gelijk een compleet nieuwe pc te kopen.

waarvan er genoeg gebruikers zijn die nog staan te springen om een snellere videokaart, zonder gelijk een compleet nieuwe pc te kopen.
Maar een snellere is niet hetzelfde als de snelste.

mensen die erover denken om een x1800xt te kopen zullen op dit moment waarschijnlijk niet een fx5200 fzo in hun pc hebben. Ik bedoel dus, dat mensen met bijvoorbeeld een x800 pro dan nog een stapje hoger kunnen, en nee het hoeft niet de snelste te zijn voor iedereen, maar sommige mensen hebben al een dikke en willen een nog dikkere...

bedoel dus, dat mensen met bijvoorbeeld een x800 pro dan nog een stapje hoger kunnen,
Die hebben zoiezo geld teveel en dat is een nieuwe systeem echt een betere investering. Je zult toch een keer over moeten stappen naar PCI-E.

@Depress
Denk je dat nou echt?
denk je niet dat als dat waar was, dan hadden ze dus die pci-e naar agp converter chip voor de katsekanarie ontwikkeld.

Denk gewoon een kosten besparing in het produktieprocess

Volgens mij word de AGP bandbreedte nog steeds niet volledig gebruikt?

Correct me if I'm wrong

AGP 4x of 8x?

AGP 4x word inmiddels wel overschreden...maar 8x nog niet....

Inderdaad. AGP-bandbreedte wordt nog steeds niet gebruikt. Je bent sowieso al de *** als je data over de bus moet gaan sturen (door te weinig videogeheugen), ook al is het PCIe, want de communicatie met GPU en VideoRAM is vele en vele malen sneller.

PCIe-16x, als vervanger voor AGP, is niet echt nuttig.

je hebt wel gelijk over het princiepe bandbreedte maar er is nog een factor die mee telt in dit geval willen ze de R520 Chip op een 512 Bits structuur maken (geheugen)
echter ondersteund een agp slot alleen maar tot 256 bits...zover als ik weet

zover als ik weet
Dat klopt niet, de interne bus breedte het niks met de externe bus/port te maken.

in dat geval zou je dus wel dik de helft van je busbreedte mislopen waarom zou ATI dan een kaart die normaal 512 bits is naar een veel mindere variant maken?

Goede ontwikkeling!

Gewoon verder gaan met de technologie.. en niet altijd maar terughoudend blijven omdat er mensen zijn die niet overstappen om geld te besparen.

Tot op zekere hoogte natuurlijk want ik wordt strontziek van elk jaar een nieuwe socket te moeten kopen.

Koop altijd met de gedachten later nog een andere proc erin te prikken, maar altijd is het na 1 jaar weer tijd voor zowel een nieuwe proc. als mobo.

Ik upgrade dus elk jaar cpu, gpu, mobo. de rest probeer ik vaak nog te behouden.

een nieuwe socket, of een nieuw moederbord? waarom word je daar ziek van, word je een beetje terughoudend of vind je het toch zonde van je centjes? }:O
Je spreekt jezelf wel erg tegen...

En daarmee is kennelijk het einde van AGP inzicht. Ik ben benieuwd of deze trent zich ook voort gaat zetten op de verschillende budget versies. Dan zou het in de korte toekomst niet meer interresant zijn om een AGP moederbord aan te schaffen.

Als de moederbord fabrikanten dan ook even over kunnen stappen op PCI-X voor vervanging van de PCI sloten. Dan is die verschuiving sneller gegaan dan het hele BTX verhaal

Als de moederbord fabrikanten dan ook even over kunnen stappen op PCI-X voor vervanging van de PCI sloten
Het is PCI-E, niet PCI-X, dat staat voor PCI-eXtended en is voor servers.

@luuk1983 en Nplayer

Ik bedoel wel degelijk PCI-X en niet PCI-E. PCI-X is de laatste stap die genomen moet worden om op de nieuwe technieken over te stappen. In een PCI-X passen namelijk de nieuwe PCI-X kaarten, maar ook de oude PCI kaarten. Dan zijn we compleet over en hoeven we ons voorlopig geen zorgen te maken over bottlenecks van de sloten.
offtopic:
Het staat er toch duidelijk dacht ik zo

Ik bedoel wel degelijk PCI-X en niet PCI-E. PCI-X is de laatste stap die genomen moet worden om op de nieuwe technieken over te stappen.
Zowel PCI als PCI-X worden vervangen door PCI-E.
PCI -> PCI-X gaat niet gebeuren.
Individuele sloten hoeven ook niet backwards compatible te zijn omdat je gewoon meerdere sloten op een moederbord kunt plakken.

Dan zou het in de korte toekomst niet meer interresant zijn om een AGP moederbord aan te schaffen.
Dat is al lang niet interessant meer tenzij je nog een AGP videokaart hebt.
Als de moederbord fabrikanten dan ook even over kunnen stappen op PCI-X voor vervanging van de PCI sloten.
Dat is toch al gebeurd (naar PCI-E dan)?

Lijkt me een vrij logische onwikkeling, aangezien een groot gedeelte van de X700 en X800 kaarten ook al native PCIe was.

Its time to move on...

Its time to move on
Uhm... Ja dat zeggen fabrikanten ook altijd als ze geen zin hebben om iets backward compatible te maken. Dat is niet echt een argument dus.
Die converterchip hebben ze toch ook niet voor niks gemaakt.

Ik denk eerder dat ze bij Ati niet verwachten dat mensen die zo een dure videokaart kopen een AGP versie willen. Dan koop je een vidcrd voor ¤500 (die een paar jaar mee mag gaan) en dan kun je hem niet overzetten als je je mobo gaat upgraden.. dat zou nogal dom zijn. Puur afhankelijk van het prijssegment dus.

Ik wil wel degelijk een agp versie, omdat ik een goed moederboard heb met agp slot.

Ik kan volgend jaar in me huidige mobo nog zonder problemen een veel snellere cpu in pluggen en geheugen heb ik voorlopig ook genoeg.

Ik denk dat er heel veel mensen zijn met vrij snelle computer maar een videokaart die aan vervanging toe is. De meeste mensen dus met een videokaart uit eind 2003 en 2004. Dat zijn toch miljoenen potentiele klanten.

Ik denk wel dat over ongeveer een jaar tot anderhalf jaar het totaal zinloos wordt om nog agp-videokaarten te verkopen. Tegen die tijd zijn de meeste agp-moederboarden al redelijk verouderd waar nog zelden iemand de allerlaatste en snelste videokaart in zal gaan stoppen :)

cardinal808

je bedoelt cker pci-e, toch denk ik dat er binne korte tijd budget pci-e mobo's komen en dat agp ze laatste jaartje wel heeft gehad.

Verder ben ik zelf nog altijd dik tevreden met me 6800GT OC :)

En ik heb net dus een nieuw 939 socket mobo met agp gekocht omdat ik naast processor, geheugen en mobo ook nog geld had voor een nieuwe grafische kaart

Zeker geen Asrock s939 AGP/PCIe? :+

Als je nog AGP hebt en je bent tevreden met wat je hebt ( ik heb een 6800 ulta AGP ) is er niks aan de hand... :Z

Simpele en toch efficiente oplossing: 7800GT(X).

Edit: sprak voor mijn beurt. Ook nVidia is zo slim om zijn hele nieuwe generatie niet te voorzien van AGP-varianten. Jammer.

eeh... voor zover ik weet is de 7800 serie alleen maar in PCIe versie verkrijgbaar hoor

Geef anders even een link

NEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEE!!!!!!!!

Och wat maakt het ook uit..ik koop binnenkort toch een PCIe bord :+

Jammer voor diegenen die nog geen PCIe hebben though :w

Ik blij, ik heb net een x850xt PE, op agp gekocht, :D
nu nog een pentium M erop. Dan kan ik weer jaren vooruit :D

Niet anders dan logisch...

Beginnen met je highend kaart daarna langzaam aan ook je mid end tot low end overzetten op nieuwe standaard.
Voordat je daar bent met elke nieuwe generatie ben je 1.5jaar verder en dan is het gedaan met AGP.

Dit betekend dus niet dat X850 en Nvidia 6800ultra AGP de laatste snelste AGP kaarten zijn, de toekomstige mid end zal zeker gelijkwaardig of sneller zijn.

Persoonlijk voor mij zit ik op randje.. het is nog niet snel genoeg om over te stappen in verhouding tot wat ik nu heb. Ik wacht dus zeker nog een half jaar voordat ik overga op wat anders omdat ik alles moet vervangen dan ( proc, 3d kaart, mem ddr2 als socket M2 komt)

Normale beslissing...
Zelfde als nVidia heeft het geen zin om zo een uber kaart op AGP uit tebrengen...
Meeste A64 cpu's zijn nu al de bottleneck dus welke nut heeft het om zo kaatjes voor Athlon XP systemen uit te brengen.

Meeste A64 cpu's zijn nu al de bottleneck dus welke nut heeft het om zo kaatjes voor Athlon XP systemen uit te brengen.
A64 met nF3 is ook AGP hoor.

A64 CPU's de bottleneck?

Zelfs met een goedkope 3400+ kun je perfect een enorm sterk SLI systeem neerzetten wat niet CPU limited is.

Wanneer je het over een P4 hebt dan is het een ander verhaal natuurlijk...
«  1  2  »

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.

Volgende 16:03
Vorige 11:36
VNU Media logo Powered by True

© 1998 - 2008 Tweakers.net - Alle rechten voorbehouden

Uitgever van: