Hoofdcategorieën

Steve Jobs noemt sommige platenlabels 'inhalig'

Door Bart Veldstra, woensdag 21 september 2005 17:10
Bron: Globeandmail.com, submitter: Madcat, views: 20.131

iTunes logo (bijgeknipt)Bij de opening van de Apple Expo in Parijs, liet de CEO van Apple, Steve Jobs, zichzelf uit over de hebberige houding van verschillende platenmaatschappijen. Binnenkort worden de contracten met muziekproducenten herzien en verschillende bedrijven uit de muziekindustrie grijpen die gelegenheid aan om het computerconcern over te halen om de digitale muziekwinkel iTunes duurder te maken. Jobs is hier niet over te spreken. Volgens hem levert de verkoop van de muziek via iTunes meer winst op dan de verkoop op cd, omdat er geen extra kosten worden gemaakt voor productie en distributie van cd's. Als bedrijven daar geen genoegen mee nemen dan zijn ze in zijn ogen inhalig bezig. Daarnaast is de CEO van mening dat het verhogen van de prijzen mensen alleen maar stimuleert om de muzieknummers alsnog uit het illegale circuit te plukken. Hij houdt daarom ook zijn poot stijf: 'customers think the price is really good where it is'.

Volgende 17:51
Vorige 16:47

Reacties

«  1  2  3  »

Het zal me geen topscore opleveren, maar wellicht wel een hoop instemming:

GOED ZO STEVE!!!! :7

-edit-

Zeikerds :Z

[Jerry springer mode]steve! steve! steve! steve! steve! steve! steve! steve! steve!
[/Jerry springer mode]

jaah die man heeft gelijk, gewoon zo laten die prijzen.

Liever nog een klein beetje laten zakken. Zoals al gezegd zijn er geen kosten voor distributie, etc dus de prijzen kunnen besst nog wat omlaag. Nu is het verschil (hier in de VS althans) tussen een gedownloade CD en een fysieke CD maar $1-$3 wat op zich niet zo'n heel groot verschil is gezien de enorme kosten die bespaard worden.

Het probleem wat ik al eerder aanhaalde in een vorige discussie, is dat de platenmaatschappijen hun totale inkomsten zien teruglopen.

En dat komt simpelweg, omdat de mensen nu alleen maar de goede nummers kopen. Per CD kom je dan maar uit op 3-5 nummers, en dat is een stuk goedkoper dan de gehele CD kopen en toch alleen maar naar die 3-5 nummers luisteren.

En in plaats van dat de platenmaatschappijen betere kwaliteit maken en meer goede nummers per CD promoten, zien ze dus liever de online prijs omhoog gaan, zodat de prijs van de 4 à 5 nummers gelijk is aan de prijs van de volledige CD (zonder productie kosten), zodat ze dezelfde winst behouden.

Hmm, de laatste geluiden die ik heb gehoord is dat de inkomsten van de platenlabels nog steeds alleen maar stijgen, maar goed.

Een stuk betere oplossing voor het probleem wat jij aanstipt, waar ik me best wat bij voor kan stellen, zou het zijn om online de nummers alleen te verkopen per album, of in ieder geval goedkoper als je het hele album koopt. Zoiets dat als je 5 of meer nummers van een album wilt, je goedkoper uitbent door het hele album dan maar te kopen.

Ze beginnen al te huilen zodra de winst een beetje daalt tenopzichte van het vorige jaar. Als ze in 2003 voor 10 miljoen winstmaken, in 2004 voor 50 miljoen en in 2005 voor 49 miljoen dan komen de krokodillentranen al weer in dikke druppels naar beneden rollen.

@ Johnny 5
De winst die ze vorig jaar behaalden wordt voor dit jaar als normaal gezien. Ze gaan er dus vanuit dat ze dit jaar weer 10 % daar bovenop zullen halen. Halen ze dit target niet zeggen ze al snel dat ze verlies draaien dit omdat de prognose niet wordt gehaald!
Zo werkt het nou in het bedrijfsleven!

Dat gaat al zo...

En soms kun je alleen het hele album kopen en niet alleen de losse nummers. Artiesten of hun platenmaatschappijen zullen dat wel aankunnen geven.

De kosten zijn misschien wel lager, maar nog altijd aanwezig. Die servers draaien natuurlijk niet op water.

Ik ben redelijk tevreden met de prijs zoals die nu is.

Maar die betaalt apple...

Wacht even: In de begindagen moest apple smeken om ze mee te laten doen, en nu apple meer dan 500.000.000 - dat zijn 40.000.000 cd's (12 nummers is een gemiddelde) - nummers verkocht heeft willen de platenlabels meer?
Je zou denken dat ze met een half miljard verkochte nummers juist aan lagere prijzen zou denken.
Goed gezegd Steve. Nog even vrede met Bill G. sluiten en we hebben een goed blok tegen te inhalige platenmaatschappijen.
(Microsoft heeft ook een online store...)
edit:
En DRM is gewoon uit een iTunes gekocht nummer te halen. Gewoon op CD-Rw zetten, en opnieuw importeren. Staat zelf in de Apple knowledge base

Dat is wel lossy - je neemt een gecomprimeerd nummer, brandt dat ongecomprimeert en comprimeert het daarna weer...

Tenzij je met de "Apple Lossless" codec gecomprimeerde nummers koopt c.q. ze zo weer importeert. Kun je nummers eigenlijk losless kopen in de iTunes store?

Dat is wel lossy
<div class="b4" style="position: relative; color: black; border: #C6C1B4 1px solid; width: 80%; padding: 5px; font-size: 12px;"><span style="color: C00042;">Admin-edit:</span>
Het (aanzetten tot) het omzeilen van kopieerbeveiligingen is niet toegestaan.
</div>

Voor Jobs is dit natuurlijk ook eigenbelang, dus het is een beetje hypocriet. Hij is zelf net zo goed inhalig, want volgens mij is zijn salaris evenredig met de winst van Apple (vast salaris is $1, maar dat is echt niet wat er jaarlijks bijkomt op z'n rekening). Hogere prijzen is minder verkoop dus minder winst voor Apple, dus minder inkomsten voor Jobs.

Doch, het is erg goed dat zo'n belangrijk iemand zo uitgesproken een uitspraak doet over deze kwestie.

Ik hoop niet dat je hiermee wilde zeggen dat Steve inhalig is omdat zijn salaris hoger is dan 1$/jaar? Zo is het namelijk wel te lezen. :P En ik vind het persoonlijk ook niet zo vreemd dat hij als CEO van Apple via aandelen er een leuk vermogen aan overhoudt.

Nee, ik bedoel dat het een beetje schijnheilig is; hij doet alsof hij aan de kant van de consument staat (Prijzen te hoog! Platenmaatschappijen inhalig) terwijl hij bij een lage prijs meer verdient. Dat ie meer dan $1 per jaar verdient is natuurlijk logisch :)

Die iTunes store iswas oorspronkelijk toch enkel een "promo" voor de iMac omdat je aan een speler zonder audio niets hebt? Als mensen hun bestaande verzameling digitaal hebben platgeslagen willen ze net als bij een portable CD-speler ook nieuwe muziek op hun walkman mee kunnen nemen. Dus Steve Jobs moet de prijs ook wel laag houden.

O.K. het is positief gezien wat uit de hand gelopen, zowel voor Apple als de platenmaatschappijen. Zou jammer zijn als ze een (toekomstige) kip met gouden eieren de nek om zouden draaien.

een hogere prijs betekent voor apple ook meer geld dus eigenbelang???
niet dus.

Als de prijs te hard stijgt kopieren en downloaden mensen meer en dalen de inkomsten. Je krijgt al op je kop tegenwoordig als jem aar durft zeggen dat je niet illegaal meer wilt downloaden ;-). Dus er is ngo veel werk aan d ewinkel. Plus als de prijs stijgt, zal apple er niet zo veel extra van zien dnek ik. Want het zijn de platenbazen die zeggen hoeveel meer ze vragen voor hun nummers, en dus de prijsstijging is meer winst per nummer voor de platenbaas en niet voor apple, dus die moet zijn prijs zo laag mogelijk proberen te houden.

Dat platenmaatschappijen inhalig waren dat wisten we al een hele tijd voordat de hele ITMS gelanceerd werd...

Het is toch het doel van bedrijven om inhalig te zijn? Zoveel mogelijk winst in zo'n kort mogelijke tijd?

een zo lang mogenlijke tijd zonder dat de aandeelhouders ongeduldig word of je bonus er onder leid!

De consument heeft het recht er niet mee eens te zijn.
Bij heel veel producten kun je dan als consument voor een goedkoper alternatief kiezen, bij muziek niet. Buiten het P2P circuit is er totaal geen concurrentie in de muziek en film industrie... ze moeten maar eens begrijpen dat de consument de achterlijk prijzen niet accepteerd...

Das wel erg kortzichtig. Als een bedrijf inhalig is worden klanten ontevreden. Veel ontevreden klanten leveren een faillisement op ....

dit gaat wel goed zijn voor Steve's imago :) En ik ben het er ook roerend mee eens. Platenmaatschappijen kunnen nu hooguit dreigen dat ze verkoop via iTMS niet toestaan, maar ze weten zelf ook dat ze dan redelijk wat inkomsten mislopen ;)

Gooo Steve :)

Ha, inderdaad. Ik denk dat de muziekindustrie niet zo moeilijk moet doen, de prijzen lijken wel erg laag, maar je betaalt nog altijd alleen maar voor bits&bytes en dan is ¤ 9,99 voor een album met 15 nummer ofzo nog niet eens zo raar toch? Je hoeft er geen CD voor te persen en te distribueren, als ze op CDR(W) worden gebrand krijg je er nog 's extra rechteninkomsten voor terug. Ik snap Steve wel :)

"Niet eens zo raar"??? Voor 9.99 per album hoeven ze niet eens zelf die files te hosten en levert dit ze een winstmarge op waar Microsoft nog jaloers op kan zijn!

Inhalig is dus een vreselijk understatement. I said it before and I'll say it again: de platenindustrie is één grote maffia waar maar drie bedrijven samen met elkaar afspreken hoeveel geld wij voor een CD betalen.

Het enige wat ze hiermee willen bereiken is de online muziek tegenhouden omdat ze terecht inzien dat ze daarmee de markt veel minder kunnen manipuleren en misschien zelfs wel helemaal de controle verliezen. Die kip met gouden eieren willen ze nog even niet weg laten vliegen dus zijn ze zo hard mogelijk bezig de vleugels kort te wieken.

ik kan niet anders zeggen dan dat hij helemaal gelijk heeft.. ongelovelijk hoe de platenindustrie áltijd meer moet hebben.. alsof ze met deze prijzen niet alsnog ongelovelijk grote marges hebben, helemaal vanwege het ontbreken van de distributie en tussenschakels..
«  1  2  3  »

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.

Volgende 17:51
Vorige 16:47
VNU Media logo Powered by True

© 1998 - 2008 Tweakers.net - Alle rechten voorbehouden

Uitgever van: