Channels
Powered by True

Zeven versies van Windows Vista

Door Caroline Schröder, dinsdag 13 september 2005 19:56
Bron: Windows IT Pro, views: 44.443

Microsoft zal volgens Windows-volger Paul Thurrot zeven verschillende versies van Windows Vista uitbrengen. Nieuws dat de Windows-watcher al eerder de wereld instuurde, maar nu met iets meer details. Windows Vista Home en Windows Vista Business vormen de twee hoofdcategorieën van Windows Vista, vergelijkbaar met Windows XP Home en Windows XP Pro. De twee categorieën zullen respectievelijk vier en drie verschillende versies bevatten. Microsoft hoopt met deze zeven versies elke doelgroep iets te bieden te hebben.

Windows Vista logo (kleiner)Windows Vista Starter Edition is de eerste versie in de categorie Home en meteen ook de meest uitgeklede editie van het nieuwe besturingssysteem. Deze versie richt zich op beginnende computergebruikers die zich alleen een goedkope computer kunnen veroorloven. Deze starterseditie zal niet in Europa op de markt komen, maar is bedoeld voor nieuwe afzetgebieden waar de computer nu pas doorbreekt. Overigens is het de enige Windows Vista-versie die alleen in een 32-bitsuitvoering zal verschijnen. Windows Vista Home Basic Edition richt zich op de kale huiscomputer, met veel voorkomende functionaliteiten zoals onder andere Windows Firewall, Windows Security Center, wireless networking, antispam/antispyware/antivirus en Outlook Express met ondersteuning voor RSS. Deze versie is het basismodel waarop alle andere edities voortborduren, zo ook Windows Vista Home Premium Edition.

Met deze Windows Vista-versie richt Microsoft zich vooral op veel multimediafunctionaliteit. Opvallend is het dat Microsoft met de Premium Edition ook ondersteuning belooft bij het rippen van DVD's. De Premium-editie richt zich op de enthousiaste computergebruiker, huizen met meerdere pc's, gezinnen met kinderen en mensen met een laptop. Windows Vista Ultimate Edition zou Microsofts beste besturingssysteem ooit moeten worden. Het combineert alle onderdelen van Vista Home Premium en Vista Pro Edition, waarover in de volgende alinea meer, en biedt daarnaast nieuwe functionaliteiten aan, zoals een Game Performance Tweaker met geďntegreerde spelervaringen, een online lidmaatschap dat exclusief toegang zou moeten bieden tot onder andere muziek- en filmdiensten en een programma waar podcasts mee gemaakt kunnen worden, al is het nog niet zeker of dit laatste onderdeel de uiteindelijke versie van Windows Vista Ultimate Edition haalt.

Microsoft blauw logoDe Business-categorie kent als eenvoudigste versie de Windows Vista Small Business Edition, ontworpen voor kleine bedrijfjes zonder IT-afdeling. Deze versie biedt vooral backupmogelijkheden. Windows Vista Professional Edition is een krachtig besturingssysteem voor bedrijven van allerlei formaten. Deze versie is bestemd voor 'decision makers' en IT-managers. Professional Edition biedt onder meer domein- en managementfunctionaliteit en is compatibel met niet-Microsoft-standaarden van bijvoorbeeld Novell, NetWare en SNMP. De Windows Vista Enterprise Edition richt zich op het bedrijfsleven en is een uitgebreide versie van de Professional Edition, waar het onder andere Virtual PC en een meertalige gebruikersinterface aan toevoegt.

Volgende: Processor bakken kost Intel gemiddeld 40 dollar 20:36
Vorige: Wanadoo gaat 20Mbit ADSL2+ voor 24 euro bieden 19:26

Reacties

«  1  2  3  4  5  »

Ik had liever gezien dat we een installatie zoals Windows 98 zouden krijgen waarmee je exact de onderdelen die je wilt kan aanvinken. Losse versies zijn dan totaal overbodig. Misschien wil ik wel de Mediaplayer maar niet die Outlook Express met RSS functies :/

Die mediaplayer zal ook wel los te downloaden zijn hoor ...

deuh dat is niet het probleem, als je hem niet wilt, dan kan je hem ni verwijderen :|, ken iemand die dat miskunkel enkel gebruikt om te rippen, maar ja :) wmp 10 ript enkel nog naar wma :-), en hij wou per se naar mp3 rippen (can you blame him?), hij heeft gevloekt op dat spul want het was ook niet meer te downgraden naar de 6.7 versie ofzoiets, altijd maar wma, hehe heb er goed mee gelachen, en doe het nu ook met windows vista :-).

:Z Je kan met WMP10 perfect naar mp3's rippen, hoor (tot 320kbps) . Zit bij de opties onder "Muziek rippen". Maar je vriend had daar geen zin in, hoogstwaarschijnlijk.

Ik verwacht dat Microsoft bij de uitgebreidere versies wel een software configuratiescherm meelevert waarop je de extra pakketten weg kunt laten.

De software is echter wel een stuk uitgebreider dan die ten tijde Windows 98 en daarom volgens Microsoft ook geld waard. Ze bieden dus juist goedkopere paketten aan zodat ze de schijn van koppelverkoop weg kunnen nemen en de keuze in ieder geval aan jou laten. Alles in een meeleveren zou betekenen dat je sowieso betaald voor alles wat wordt meegeleverd.

Waarom achteraf weer die pakketten moeten verwijderen? Ik wil gewoon kunnen aangeven wat ik wel en niet wil. :)

Ik vraag me inderdaad ook af waarom Microsoft dat er bij Windows XP al heeft uitgehaald. Ik denk om het de gebruiker zo makkelijk mogelijk te maken.
Kunnen ze niet aan het begin van de setup 2 option buttons zetten waardoor je kan kiezen:

- Setup voor Newbies
- Setup voor Tweakers

is iedereen tevreden :*)

Ik denk dat het eerder zoiets moet worden:

"setup voor tweakers"

"klik hier als u bovenstaande knop niet snapt"

Het probleem is dat jij van jezelf kunt denken dat je een Tweaker bent, terwijl je volgens de maatstaven van MS een n00bje bent. En andersom.

Waarom is dat een probleem? Stel dat iemand zichzelf onterecht een tweaker vind en hij kiest de tweaker-setup. HIj snapt er geen bal van. Hij krijgt Windows niet geinstalleerd. En dan?
Hij kan altijd nog de setup opnieuw starten en voor de n00b-setup gaan, geen man overboord!

Als je een beetje Tweaker bent dan customize je de hele XP installatie gewoon via NLite.

Weet je tenminste zeker hoe je installatie eruit gaat zien:

Onbeheerd!

Een echte tweaker installeert zelfs geen Windows

Wat is het nut van 7 verschillende versies? Straks weet je niet wat je moet kiezen....

de goedkoopste

Windows Vista Ultimate Edition wordt de meest populaire download.

met nadruk op download ja :Y) :Y)

Zeker wel! :Y) MAAAR.. ik heb mij voorgenomen om de nieuwe Windows versie gewoon te kopen. Ben ik gelijk van al dat update-gezeik af! :Z Én heb ik ook een beetje support, voor zo ver nodig.

Dus, NIET DOWNLOADEN (voor mij). Voor al die anderen: wacht-ze, in de winkel heb je hem veel sneller :P (behalve als je hem na sluitingstijd wilt hebben :P)

Eh, weet je dat plaatje nog van de DevilOwn XP rip die 31 dagen voor XP uit kwam al op internet te downloaden was?

Sneller?
Het werkt gewoon fijner als je je OS niet hoeft te hekken om aan het werk te kunnen blijven. Dát vind ik een goeie reden om te kopen. Maar sneller... 98 en XP heb ik gekocht toen ik ze al had, omdat ze eerder op mijn PC waren dan in de winkel.

In XP professional hebben ze een hoop rommel gegooid die totaal overbodig was voor de zakelijke wereld.
In feite zat alles voor de enternainment multimedia thuiscomputer er in met nog wat extra netwerkzooi.
Nu dat kreeg kritiek omdat het OS te log was voor zakelijk gebruik enzoverder enzovoort.
Nu klagen er mensen dat er teveel keuze is...

Weet je : het is nooit goed. ER zal altijd wel iemand klagen.

Ik vind het in ieder geval een goede zaak dat ze zowel thuisgebruik als gebruik binnen bedrijven deze keer opdelen. Zij het als de "normale gezins pc" en de professionele thuisgebruiker (die minder boodschap heeft aan toeters en bellen) en wat betreft bedrijven het onderscheid tussen al dan niet een IT afdeling, server, domein,....

Hoewel er al enkele dingen uit Vista zijn verdwenen (die eerst als pijlers van longhorn werden aangekondigd) lijkt het erop dat Microsoft deze keer eindelijk eens naar de zakelijke markt luisterd.
Volgens mij is de kans groot dat Vista sneller door de bedrijven aanvaard wordt dan met XP het geval was.

>Volgens mij is de kans groot dat Vista sneller door de >bedrijven aanvaard wordt dan met XP het geval was.

Ik vraag het me af. Angst voor het onbekende blijft er altijd. En met de overstap van 95/98/ME naar XP werden vele problemen opgelost. Ik denk dat Xp op dit moment vaak een prima stabiel systeem gevonden wordt.
Waarom mega-investeringen in onzekerheden als er geen problemen zijn om op te lossen?

Ik dnek dat je het commentaar verkeerd begrijpt, het is niet erg dat die extra spullen allemaal op de CD aanwezig zijn, maar de gebruiker moet voor een geavanceerde setup kunnen kiezen waarbij hij dus de keuze heeft om dat extra allemaal weg te laten. Ik zou zelfs nog veel dingen gestript willen zien uit de versie die MS basic noemt. Maar dat is vaak erg moeilijk, of gewoon niet te doen zonder third-party tools te gebruiken.

De setup van Windows installeerd alles maar mee, en als je zegt het niet te willen gebruiken zal in maar een paar gevallen de applicatie echt worden verwijderd. In bijna alle gevallen blijven alle dll's staan en worden alleen de shortcuts weggehaald.

Hoe verdien je extra aan een en hetzelfde onderdeel?

Echt jammer dat ze de oude installatie zoals 98 niet meer hebben, dat was veel leuker om te installeren.

Dan heb jij de verschillende SU errors waarschijnlijk niet meegemaakt. :|

wow,

* Windows Vista Starter Edition
* Windows Vista Home Basic Edition
* Windows Vista Home Premium Edition
* Windows Vista Professional Edition
* Windows Vista Small Business Edition
* Windows Vista Enterprise Edition
* Windows Vista Ultimate Edition

WOW, teveel naar de Graka fabrikanten gekeken?

XT, Pro, Platinum edition, Golden Sample etc etc etc.

Windows Vista Ultimate Edition
Wat zal daar voor een prijskaartje aan moeten hangen??? ;(

Losse gok : ¤200,-????

[overbodig]
Overigens maar goed dat we tegen die tijd allemaal zijn overgestapt op Linux :Y)
[/overbodig]

Nevermind...

Waarom vergelijk jij een desktop OS dat nog moet uitkomen met een oud (Windows 2000 Server) OS wat voor servers bedoeld is?

Sh*t je hebt helemaal gelijk, dacht dat de Ultimate edition de nieuwe server editie zou worden. :/

als OEM wel..
ben benieuwd wat die retail gaat kosten :P

200 Euro ? Voor Ultimate Edition?
Ik denk eerder ¤ 599,-
Windows Vista Home Basic zal denk ik rond de 200-250 euro komen.

Hoe bedoel je overgestapt op linux? Ik kan niet wachten op Vista.
Ik draai ook wel linux ernaast maar dat is omdat ik linux servers beheer en voor ontwikkeldoeleinden linux gebruik.
Voor de desktop gaat mijn voorkeur 100% uit naar Windows.

Apart dat juist in de duurste versie de Game Performance Tweaker zou moeten zitten. Of zou dit speciaal voor hardware reviewers dienen?

Hou er wel rekening mee dat je ook een veel snellere computer (en zekers een snellere videokaart) nodig hebt om dezelfde performance te halen als met de huidige XP..

Ik mis er eentje:

* Windows Vista Reduced Media Edition :P

Ik mis er eentje:

* Windows Vista Reduced Media Edition :P
Je bedoeld Windows Vista met DRM :+

bedoel je niet ZONDER DRM? :P

Er komen 2 N versies. Dus eigenlijk zijn het er niet 7 maar 9 verschillende Vista versies.

De laatste, door jezelf al als 'overbodig' aangemerkte opmerking maakt van je post imho helaas een flamebait...

200 euro is niet een abnormale prijs voor Windows. Ik denk dat de Ultimate-versie zelfs duurder dan dat gaat worden.

Maar niemand hier neemt genoegen met minder dan de maximale uitvoering van Windows (Ultimate dus), en kijkt dus alleen naar de prijs daarvan, terwijl een beetje tweaker al zat heeft aan Home Basic, en verder zelf wel de noodzakelijke tooltjes installeert.

Vergelijk het met videokaarten... Je kunt de rapste kaart kopen voor 800 euro, je kunt ook even genoegen nemen met een wat mindere van 200, en je bent er ook blij mee. Maar iedereen wil voor een dubbeltje op de eerste rang zitten.

Windows met Linux vergelijken vind ik altijd zo makkelijk... We weten allemaal dat Microsoft een commercieel bedrijf is wat geld wil verdienen. Niemand verplicht je om Windows te kopen, als jij blij wordt van Linux dan doe je lekker Linux.

Maar ondertussen ben ik al dagen bezig om software raid onder Linux werkend te krijgen, terwijl het onder Windows in 1 minuut geregeld is. (Zal ongetwijfeld aan mij liggen, maar goed, ik zal wel weer de enige zijn die niet wist dat udev en mdadm niet samengaan). Windows kost een paar centen, maar dan heb je ook wat.

en hoeveel moeten die verschillende versies wel niet gaan kosten |:(

* Windows Vista Starter Edition ¤150
* Windows Vista Home Basic Edition ¤180
* Windows Vista Home Premium Edition ¤220
* Windows Vista Professional Edition ¤280
* Windows Vista Small Business Edition ¤350
* Windows Vista Enterprise Edition ¤400
* Windows Vista Ultimate Edition ¤500

niet gebaseerd op feiten maar een losse gok ;)

Starter Edition is bedoeld voor landen waar pc gebruik net begint te komen, maandsalaris van ¤150,- dus. Lijk me dat geen redelijke prijs voor een OS...

en ze kunnen wel een PC betalen die vista uberhaubt kan draaien? de doelgroep waar jij het over hebt is geschikt voor Windows 98

Installeer je toch gewoon Debian? Draait prima op oudere computers

Persoonlijk had ik graag wat prijzen hierbij gezien. De meeste tweakers willen uiteindelijk toch de Ultimate Edition, alleen al principieel om niet het idee te hebben dat je op enigerlei wijze beperkt wordt in je mogelijkheden. Bovendien lijkt deze wildgroei van versies het alleen maar ingewikkelder te maken voor de doorsnee klant. Die laatste vraagt nu sowieso ook al vaak naar een professional versie, omdat ie denkt dat ie daar meer mee is dan met de Home Edition (wat, zoals wij weten helemaal niet waar is, tenzij misschien het gebruikersbeheer).
Microsoft betaalt bedrijven om publiciteit te voeren genre "Dell raadt Windows XP Professional aan" - ik vraag me af of ze dat nog steeds gaan doen als er zoveel versies zijn. Het lijkt me wat contradictorisch.

Edit: typfout

Het duurt nog een jaar voor het uitkomt, en jij verwacht al prijzen? Dat hebben ze nog nooit zo vroeg aangegeven, dus dat zal nu ook nog wel even duren...

Bovendien lijkt deze wildgroei van versies het alleen maar ingewikkelder te maken voor de doorsnee klant
Valt nog wel mee hoor iedere versie geeft precies aan waarvoor en voor wie het gebruikt kan worden.

Ik vind het opzich een goed idee van Microsoft. Nu koop je een OS die bij je past. en aangezien de meeste consumenten voor de goedekopere versies gaan kunnen ze zelf bepalen wat ze willen. Wat extra multimedia of niet dat is opzich vrij duidelijk.

[edit]veel typo`s :)

Ik snap niet waarom niet gewoon alle functionaliteit in één OS zit voor iedereen en voor één prijs! Waarom makkelijk doen als het moeilijk kan...... :)

Persoonlijk had ik graag wat prijzen hierbij gezien. De meeste tweakers willen uiteindelijk toch de Ultimate Edition
Prijzen? Ik heb het idee dat de meeste tweakers niet eens daarin geďnteresseerd zijn omdat ze met hun snelle verbindingen en bepaalde maand-dvd's toch niet de licenties aanschaffen.

Hoewel ik het met je eens ben dat ik toch ook voor de compleetste versie ga.

Wat verschrikkelijk handig weer!
Die starter home @ home edition lijkt me ook echt geweldig!

Ja, zo kun je ook wel zeggen "Wat is het nut van 2000 Linux varianten"

Ben het er wel mee eens dat 7 wat veel is en de boel nou niet echt duidelijker maakt. Waarschijnlijk haalt iedereen gewoon de ultimate van BitTorrent af.

Er is maar 1 linux "variant" ;) (de kernel)
Er zijn wel meerdere distributies, maar dat kan je geen varianten noemen, dat zijn gewoon andere producten :)

Volgens die definitie zouden deze Vista versies ook allemaal hetzelfde zijn. Ik neem iig niet aan dat ze de kernel voor elke versie apart helemaal los van elkaar hebben gemaakt ;)

...met geďntegreerde spelervaringen.
Ik weet dat vertalen uit het Engels best lastig kan zijn maar hier hebben jullie je wel erg makkelijk vanaf gemaakt. Kom op, maak dat eens wat duidelijker. :)

Da's inc. patience ;) .... :+ .

Nee serieus, WTF zijn geďntegreerde spelervaringen? :?

Vista Ultimate is a superset of both Vista Home Premium and Vista Pro; it includes all the features of both product versions and adds a Game Performance Tweaker with integrated gaming experiences, a Podcast-creation utility (which is under consideration and might be cut from the product), online club services (i.e., exclusive access to music, movies, services, and preferred customer care), and other offerings that are currently under consideration.
Vertaal het zelf maar dan.

Hee, andere standaarden uit de lagere versies? Dus als je geen beslissingen neemt maar wel een school runt kun je is novell niet standaard ondersteund. Ach ja, oplosbaar probleem, maar toch veelzeggend.
«  1  2  3  4  5  »

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.

Volgende: Processor bakken kost Intel gemiddeld 40 dollar 20:36
Vorige: Wanadoo gaat 20Mbit ADSL2+ voor 24 euro bieden 19:26

Powered by True
RSS VNU Media logo
© 1998 - 2008 Tweakers.net - Alle rechten voorbehouden
Uitgever van: