Hoofdcategorieën
Device Settings

OSDL wijst MS-voorstel voor Linux-Windows-vergelijking af

Door Yoeri Lauwers, vrijdag 2 september 2005 09:43
Bron: eWeek, views: 12.139

Zoals te verwachten viel, heeft de OSDL negatief geantwoord op de vraag van Microsoft om samen een onderzoek uit te voeren naar de voor- en nadelen van zowel Windows als Linux. Stuart Cohen, CEO van de Open Source Development Labs, is van mening dat Microsoft misbruik zou maken van één negatieve opmerking over Linux in een honderd pagina's tellend rapport en daarbij de 99 andere pagina's zou negeren. 'Why would OSDL want to participate in that,' zo vraagt hij zich af. Sommigen zijn het daarmee eens, anderen zijn van mening dat de OSDL deze kans moest aangrijpen om de sterkte van Linux te belichten. Deze laatste groep schreeuwde al om een tegenonderzoek toen Microsoft zijn 'Get The Facts'-campagne voorstelde.

OSDL LogoHet concrete idee kwam echter van Martin Taylor bij Microsoft en werd voor het eerst geopperd in de aanloop naar de LinuxWorld-conferentie. Op deze bijeenkomst gingen de twee partijen samen aan tafel zitten, maar bereikten ze geen akkoord. Opvallend is dat de OSDL op dat moment spaarzaam was met zijn commentaar. Er werd enkel bevestigd dat Stuart Cohen met Martin aan tafel gezeten had. In zijn recent statement is Cohen echter duidelijker. Martin Taylor zou Cohen verzocht hebben de ontmoeting vertrouwelijk te behandelen en daar ging deze laatste mee akkoord. Toen journalisten lucht kregen van de ontmoeting, contacteerde Cohen de Microsoft-manager met de vraag hoe te reageren tegenover de pers.

Volgende 10:09 Creative beschuldigt Apple van patentschending
Vorige 09:12 Intel bijt van zich af in monopoliezaak AMD
Advertentie

Reacties

«  1  2  3  »

Leuk dat microsoft zo de linux wereld uitdaagt, jammer dat ze er niet op in gaan. Ik zie dit toch wel als een gemiste kans voor de linux wereld voor een goed onderzoek. Maar het probleem van de onderzoeken is welke punten ga je onderzoeken en welke niet. Als microsoft alleen de punten wilde laten doen waarvan ze al weten dat ze daar beter zijn is het logisch dat het onderzoek er niet komt. We zullen ons voorlopig moeten behelpen zonder onafhankelijke onderzoeken.

En wat zou Linux er bij te winnen hebben om deze 'uitdaging' aan te gaan ?

Ik geef het OSDL groot gelijk. Blijkbaar heeft Microsoft erg veel belang bij het smijten met rapporten en cijfermateriaal om hun superioriteit te bewijzen. Waarom zou het OSDL zich daar iets van aantrekken ?

Linux hoeft niks te bewijzen of te winnen of te marketen. Linux is er gewoon, of je het nu gebruikt of niet. Als niemand het gebruikt bestaat het nog steeds. Er is geen firma Linux die failliet gaat als er niet elke dag meer gebruikers komen.
Wat Microsoft doet kun je vergelijken met schreeuwen tegen een rots. Denk je dat de rots zich er iets van aantrekt ?

Laat MS maar een poll houden onder hun klanten. Dan komen ze er wel achter waar het schort. Eerlijkheid, open standaarden, veiligheid, etc.
Ik vrees echter dat ze helemaal de verkeerde kant op gaan. Met de ingebakken DRM in Vista zullen ze heel wat mensen over de streep duwen naar Linux, Solaris, OsX, BSD.
Maar goed, met Vanderpool van Intel en Pacifica van AMD maakt dat ook niet zoveel meer uit. Draai je gewoon alle OS'en naast elkaar onder Linux met Xen. Lekker stabiel, en je kunt elk OS draaien dat je maar wilt.

Ik vond je post hartstikke goed, totdat aan het eind die lichte Microsoft rant komt. Jammer dat het toch altijd weer daarop moet uitlopen.

Anyway, +1 inzichtvol ;)

Hm. Ik kan me voorstellen dat je het zo opvat, maar wat ik eigenlijk bedoel te zeggen is dat Microsoft keuzes maakt die niet in het belang van hun gebruikers zijn.

Ik ben absoluut niet anti-MS. Gebruik meerdere OS'en.
Zodra MS probeert mijn keuzes te beperken door voor mij te kiezen reken ik ze daarop af. Dat is denk ik geen rant, dat is realiteit.

Anyway, dankjewel.

En wat zou Linux er bij te winnen hebben om deze 'uitdaging' aan te gaan ?
Er is zo'n mooie Engelse uitspraak: "Put your money where your mouth is" en dat lijkt mij heel erg van toepassing.

Door Linux enthousiastelingen wordt al sinds versie 0.99 gesproken over hoeveel beter Linux is dan Windows. Andersom zijn er ook Windows aanhangers en marketeers geweest die het omgekeerde beweren. Allerlei bijzonder incomplete, slechte en irrelevante testen van beide zijden hebben geprobeerd hun gelijk te bewijzen. En allebei zijn ze blijven roepen dat zij gelijk hebben.

Nu is er een mogelijkheid tot een goed, gedegen vergelijk. Natuurlijk kan een test nooit een eenduidig, alomvattend antwoord hebben en is het een momentopnamen en zal het nooit 100% eerlijk zijn, maar in dit geval leek er een kans op een grootst mogelijke benadering van de waarheid. En plots laat de Linux kant het afweten ...

Als je iets zegt en gelooft, waarom ga je dan niet dat vergelijk met vertrouwen in? Ik vind het argument uitermate zwak, want de macht van de marketingafdeling van MS wordt veel te hoog ingeschat. Denk je niet dat iedere serieuze nieuwsbron op IT gebied een artikel zal schrijven over de resultaten, en daarmee de onafhankelijkheid van het presenteren van de resultaten garandeert? Denk je niet dat die miljoenen mensen die al zo hard hebben staan springen om Linux op de radar te krijgen dat nu met dit rapport weer zullen doen?

Eerlijk gezegd denk ik dat veel mensen in het Linux kamp bang zijn dat de mythe van de superioriteit van Linux doorbroken zal worden. Ik denk namelijk dat het geen KO zal worden, maar een krappe overwinning op punten, met voor beide partijen sterke en zwakke punten. En plots is Linux niet meer dit perfecte, goddelijke OS, maar 'gewoon een besturingsssysteem met sterke en zwakke kanten', waarbij zelfs OSDL dat zal erkennen.

Geloof in Linux lijkt soms meer een religie dan een overtuiging op basis van feiten, en dan kan ik me voorstellen dat veel aanhangers bang zijn om concrete bewijzen te hebben dat de basis van die religie niet klopt.

Eerlijk gezegd boeit het mij niet wie er wint, maar ik wil de feiten en een eind aan de lange, onzinnige, ongefundeerde MS vs Linux debatten, al is het maar voor even.

Give this man a medal!

Ik had het niet beter kunnen verwoorden!

Natuurlijk zal de uitkomst van het onderzoek zijn dat beide sterke en zwakke kanten hebben. Als je beide hebt gebruikt weet je dat.

Als je je ergert aan Linux fanaten is een rapport inderdaad een middel om ze de mond te snoeren. Deze weigering van de OSDL kun je ook zo gebruiken. Beide kloppen echter niet.

Als er ooit een rapport zou komen met een onafhankelijk onderzoek vindt iedereen wel ammo voor zijn eigen strijd.

De vraag is waarom het OSDL belang zou hebben bij dat onderzoek. En dat heeft niets te maken met gebruikers of marketing. Het OSDL is geen partij in deze discussie.
MS wil een vergelijk met Linux. Welke Linux ?
Er is geen manier om dit te vergelijken. XP met Suse 9.3 ? Win95 met Ubuntu 5.04 ? Windows Server 2003 met Red Hat 4 ?

Een OS moet doen wat je ervan verlangt. Stoor je je aan WinXP omdat het niet veilig is? Misschien is Vista de oplossing. Misschien is een overstap naar Solaris wel beter. Je Linux bak kan geen DVD's afspelen ? Installeer MacOsX. Je kunt geen test loslaten op alle gebruikers.

Laat elk OS zijn eigen problemen oplossen, in plaats van te wijzen naar die van anderen. Scheelt veel discussie.

@coolmos: Je hebt een duidelijk punt en ik ben het grotendeels met je eens.

Feit is alleen dat 'welke Linux' niet een issue is als Linux aanhangers MS software beschuldigen van veiligheidsissues, slechte performance, hoge kosten, etc. tov Linux. Welke Linux hebben zij het dan over? Er bestaat geen 1 Linux en daarom valt er ook nergens mee te vergelijken, dus is het modder gooien makkelijk, want er is geen echte 'tegenstander'. En de Linux aanhangers gooien bakken met modder.

Mbt welk belang ODSL zou hebben moet je kijken naar het doel van ODSL op http://www.osdl.org/about_osdl
OSDL - home to Linus Torvalds, the creator of Linux - is dedicated to accelerating the growth and adoption of Linux in the enterprise.
Enterprises moeten beslissingen maken mbt investeringen in hun IT instrumentarium. Met betere informatie kunnen ze betere keuzes maken. Als de ODSL zo sterk gelooft in Linux voor de enterprise, dan zou een dergelijk vergelijking in hun voordeel moeten uitvallen.

Als ze werkelijk niet geloven dat ze tegen de marketing van MS kunnen opboksen mbv een goed onderzoek, waarom bestaan ze dan? Wat is hun bestaansrecht als ze het uitvoeren van hun doel, nl. promoten van Linux, niet aankunnen en bijvoorbaat daarom middelen waarmee ze dat zouden kunnen doen, zoals dit onderzoek, afwijzen? Wil de ODSL zich beperken tot guerrilla activiteiten door bij ieder ander onderzoek dat in voordeel van MS valt vraagtekens te stellen zonder zelf een dergelijk onderzoek aan te durven?

Eerlijk gezegd vind ik het afslaan van het aanbod van MS een enorm zwaktebod en maakt het de ODSL tot een organisatie die niet kansen aangrijpt om zijn eigen doelstellingen te bereiken, waardoor het in mijn ogen terecht veel krediet verliest.

Nu is er een mogelijkheid tot een goed, gedegen vergelijk.
die mogelijkheid is er elke dag.. het enige verschil is dat er nu bij staat dat microsoft heeft meebetaald aan het onderzoek. De vraag is waarom OSDN dat in samenwerking met Microsoft zou doen? Wat wint OSDN daar mee?

Iedereen weet dat er uit elk onderzoek een aantal sterke en een aantal zwakke punten komt. En het gewicht dat je aan het een of het ander toekent betekent uiteindelijk vaak welke je het beste vind.

OSDN is geen marketing organisatie, ze verkopen niet eens Linux. Dus als OSDN een rapport maakt, doen ze daar zelf niks mee. Microsoft daarentegen verkoopt iets, en doet veel marketing. Dus OSDN heeft weinig baat bij zwakke punten van windows die met zo'n onderzoek boven zouden komen. Microsoft heeft echter veel meer baat bij zwakke punten van Linux die boven zouden komen.

Dus ik denk dat OSDN gelijk heeft: OSDN heeft geen enkel belang bij dit onderzoek.

Als de ODSL zo sterk gelooft in Linux voor de enterprise, dan zou een dergelijk vergelijking in hun voordeel moeten uitvallen.
Stel dat dat onderzoek nou inderdaad in het voordeel van Linux zou uitvallen. Stel er worden 10 zwakke punten in Linux gevonden en 20 in windows. Wie leest dat onderzoek? Het publiek van slashdot en tweakers.

Maar OSDN heeft geen marketing machine. Dus wat zal er het meest in de "normale" pers komen? Het is aannemelijk dat dat die 10 zwakke punten van Linux zijn. En dat zal de adoption van Linux in the enterprise niet echt helpen. Dus het is geen zwaktebod van OSDN, het is strategisch goed bedacht.

Het zou heel anders zijn als Microsoft aan IBM of Novell vraagt om zo'n onderzoek te doen. Die hebben ook een marketing apparaat, en die verkopen ook een product dat vergeleken kan worden.

@LinuxMan: Je moet Linux niet zo vreselijk in een underdogpositie schuiven, want veel meer mensen zijn zich bewust van het bestaan van Linux dan /. lezers en tweakers. Daarnaast zullen alle serieuze IT nieuwssites uitgebreid bericht doen van dit onderzoek.

ODSL heeft als doel dat het de groei en toepassing van Linux in de enterprise willen bespoedigen. Hun doelgroep is dus niet de consument die thuis Linspire installeert, maar Fortune 500 bedrijven. De beslissingmakers in dergelijke bedrijven zullen echt wel op de hoogte zijn van de resultaten van het onderzoek.

Daarnaast heeft het een bak met leden met namen zoals Novell, IBM, Sun, Red Hat, HP, Intel, Cisco, BT, Nokia, AMD, Computer Associates, Google en ga zo maar door (http://groups.osdl.org/osdl_members/). Deze leden kunnen met resultaten het rapport potentieel behoorlijk financieel gewin halen en zullen in dat geval hun marketingmachine absoluut loslaten op de resultaten van dit rapport.

Denk je nou werkelijk dat Microsoft de echte uitkomst van een onderzoek zoals dit kan laten verdwijnen of enorm kan verdraaien zonder zelf voor lul te staan?

@MrX: Linux != OSDL. Je noemt 'Linux aanhangers', maar het gaat om OSDL. En OSDL is een heel gespecialiseerd clubje. Zoals ik al zei zou het verhaal heel anders zijn als het IBM of Novell zou zijn i.p.v. OSDL. OSDL is vooral een organisatie rondom de developers community. De leden van OSDL zijn vrijwel zonder uitzondering bedrijven die kernel-developers in dienst hebben. De activiteiten van OSDL zijn vrijwel zonder uitzondering activiteiten aan de kernel die vanuit enterprise stanpunt nodig zijn (testen, ontwikkeling focusen etc.), of het verzorgen van communicatie tussen de kernel community en het bedrijfsleven.

Dus probeer nou nogmaals een duidelijk te maken waarom OSDL het zou moeten doen? Ik zeg niet dat er geen enkel Linux bedrijf is dat geen belang heeft bij dit onderzoek, ik zeg dat OSDL geen belang heeft.

@LinuxMan: Ik ben me bewust dat de Linux-aanhang, Linux en OSDL losse entiteiten zijn. In mijn laatste reaktie heb ik 'Linux-aanhang' bewust niet genoemd. Ik weet dan ook niet waar je op reageert, maar volgens mij is dat op een paar berichten terug. Misschien helpt het om dan specifiek iets te quoten.

Als OSDL puur technische research & development doet, dan past het doen van een dergelijk onderzoek niet bij hun missie. Een simpel "Such research does not fit within our mission scope, so we have to decline the request from Microsoft." zou dan voldoende zijn geweest.

Zij beweren echter iets anders, nl:
"As far as working with Microsoft on a study, I explained that Microsoft could probably find one negative line on Linux in a 100-page research report that it would spend $10 million marketing while ignoring the other 99 pages," he said. "Why would OSDL want to participate in that?"
De reden om niet aan het onderzoek mee te doen is dus de angst voor de marketingmachine van MS. Dit vind ik een onzin-argument, en ik heb hierboven uitgelegd waarom.

Onderzoeksinstanties doen niet een onderzoek om het effect en interpretatie van de resultaten, maar om de resultaten te krijgen. Wat er met die resultaten gedaan wordt is aan anderen.

Zelfs het meest evenwichtige onderzoek kan verdraaid en verkeerd geinterpreteerd worden. Wil ODSL echter beweren dat het in deze situatie geen zin heeft om goed vergelijkend onderzoek te doen? Door het argument van ODSL wordt ofwel de klant voor achtelijk uitgemaakt, ofwel de wereld tot een verdorven plek gemaakt waarin de leugen regeert.

Ik beweer echter dat de klant niet achtelijk is en heus wel de juiste informatie kan vinden als hij ernaar zoekt, maar dan moet die er wel zijn, want zonder goede informatie is iedereen achtelijk. Bovendien regeert de leugen inderdaad zolang er geen duidelijke informatie is die de leugen onwaar maakt, zoals eerlijk onderzoek. Op deze manier creeert ODSL dus een self-fulfilling prophecy.

@MrX:
Als OSDL puur technische research & development doet, dan past het doen van een dergelijk onderzoek niet bij hun missie.
De reden om niet aan het onderzoek mee te doen is dus de angst voor de marketingmachine van MS. Dit vind ik een onzin-argument, en ik heb hierboven uitgelegd waarom.
Mja ik weet ook niet waarom Stuart Cohen uberhaupt met Martin Taylor om de tafel is gaan zitten, ondanks dat OSDL dit soort onderzoek normaal niet doet. Ik ben het met je eens dat het raar is als een adviesburo met dit soort argumenten zou komen, maar ja, ik blijf het maar zeggen: OSDL is geen adviesburo, en dit soort onderzoek hebben ze nog nooit gedaan, dus waarom zou OSDL het nu Microsoft het vraagt opeens wel gaan doen? :?

Microsoft heeft zoveel marketing budget dat al zouden ze maar op 1 punt winnen, dan weet bijna de hele wereld dat. Zou Linux alle andere punten scoren (niet realistisch lijkt mij) dan komen minder mensen dat te weten dan de groep die weet dat MS beter is dan Linux op 1 bepaald punt.
Zelf denk ik dat MS vooral op desktop gebied punten zal scoren wegens duidelijke standaarden, maar op server gebied kon Linux wel eens erg goed uit de bus komen.

Linux hoeft niks te bewijzen of te winnen of te marketen. Linux is er gewoon, of je het nu gebruikt of niet. Als niemand het gebruikt bestaat het nog steeds. Er is geen firma Linux die failliet gaat als er niet elke dag meer gebruikers komen.
In theorie is dit leuk, maar in de praktijk is linux net zo afhankelijk van naamsbekendheid en dergelijke als Microsoft. In beide gevallen moet het product doorontwikkeld worden. Bij Microsoft doen ze dit door het product te verkopen, en van dat geld hun werknemers te betalen.
Bij linux wordt er veel ontwikkeld door de commerciele distributies, die net zo goed producten moeten verkopen (al is het product hier alleen de support, en strict gezien niet de software zelf). Daarnaast wordt er ook ontwikkeld voor linux door mensen die er graag hun vrije tijd in steken.
Maar wie gaat er tijd steken in een OS dat niemand gebruikt? Ik denk dat het aantal developers sterk gerelateerd is aan het aantal gebruikers. Dus ook linux is gebaat bij naamsbekendheid.
Als de ontwikkeling van linux stilstaat, dan zal het na verloop van tijd net als bv DOS een OS worden waar bijna niemand nog wat aan heeft, en waar bijna geen software meer voor te vinden is, en geen support meer voor nieuwe hardware.
Verder denk ik ook dat het hosten van linux software afhankelijk is van de populariteit. Mocht niemand meer gebruik maken van linux, dan zal het ook minder gehost gaan worden. Net als een hoop freeware uit het verleden, zal het dan lastig, zo niet onmogelijk zijn om nog aan linux te komen.

Dus nee, ik ben het er niet mee eens dat linux altijd blijft voortbestaan, of het nou gebruikt wordt of niet.

Beetje jammer dit. Als je echt vertrouwen in je product zou hebben zou je het met beide handen aanpakken. Zo lijkt het net alsof OSDL bang is dat Linux gaat verliezen.

Het probleem zit hem erin dat het OSDL best in is voor een onafhankelijk onderzoek, maar dat MSalleen de negatieve elementen (buiten proportie) zal belichten. En daarin geef ik ze gelijk.

Maar het staat de OSDL vrij om datzelfde te doen toch?
Dus ik vind dit echt een gemiste kans voor Linux en een bewijs dat een OS community niet de dingen kan die een groot bedrijf wel kan o.a. reclame maken dus.

De afdeling marketing van de OSDL is niet te vergelijken met de afdeling marketing uit Redmond.

ja, maar microsoft heeft tientallen miljoenen voor een reclame campagne, dus iedereen hoort microsofts verhaal. en OSDL heeft dat niet.

ik zou alleen accoord gaan wanneer de afspraak is dat microsoft de resultaten alleen mag presenteren op een manier waarop het OSDL mee accoord gaat, en dat voor elke euro die MS in reclame steekt er een euro naar het OSDL gaat. of zo iets... :D

Maar IBM, Novell en Redhat hebben wel enorme marketing budgetten en die steunen de OSDL toch?

Dit voorstel heeft nu al zoveel pers gegenereerd dat je zonder budget ook alle headlines had kunnen halen. Ik denk dat de OSDL gewoon niet zo veel vertrouwen had in een positieve uitkomst. Vind het erg frappant dat iedereen al die tijd moord en brand schreeuwt dat een objectief onderzoek een andere uitkomst zou laten zien. Nu kan je er aan meewerken en dan doe je het niet. Zwak.

Maar het staat de OSDL vrij om datzelfde te doen toch?
|:(
Ik hoop dat OSDL nooit in dit soort kinderachtige praktijken vervalt!!

Zou Apple dan niet als grote verliezer uit deze onderzoeken komen, omdat die geen publiciteit krijgt? Een onderzoek is niet per definitie objectief, omdat er 2 concurrerende bedrijven betalen... Alsof er niets meer is als die 2 bedrijven!

De afdeling marketing van de OSDL is niet te vergelijken met de afdeling marketing uit Redmond.
De afdeling marketing van OSDL heeft zelfs niks aan dit rapport. OSDL is de organisatie die kernel development support. De leden zijn bedrijven die kernel-developers in dienst hebben, en OSDL zelf heeft ook een aantal kernel-developers in dienst. Verder is OSDL een aanspreekpunt voor enterprise bedrijven die graag ontwikkelingen in de Linux kernel zien.

Dus wat zou de marketing van OSDL (als ze die al hebben) met zo'n rapport moeten?? :?

Ben ik het niet mee eens. Als microsoft die hele get the facts campagne nooit was begonne, hadden ze waarschijnlijk best ingestemd, maar ik werd er zelf ook zo ziek van elke pagina die je komt "kijk hoeveel beter wij zijn en hoevel kosten je bespaard door dure licenties te kopen en 300 euro per call te betalen als je hulp nodig hebt"
Ik vind het heel begrijpelijk dat OSDL zegt, bekijk het maar lekker, want zoals eerder genoemd zal MS gewoon lekker alles zo verdraaien dat ze zelf er prachtig uitkomen.

De hele reden voor deze campagne is natuurlijk ook dat MS een beetje begint te twijfelen over de toekomst van hun marktaandeel. Vervolgens houdt OSDL ze in twijfel door te zegge 'zoek het maar lekker uit'.

Misschien heeft OSDL ook wel een hidden agenda. Als blijkt dat MS ergens opvallend veel slechter is kan MS zich daarop gaan richten. En linux daarin voorbij streven.
MS verbetert veel dingen pas als het echt nodig is, dat is namelijk finacieel het slimste. Door de verschillen expliciet te maken geef je MS alleen maar motivatie om beter te concurreren.
Denk maar aan het effect van Firefox. Nu het langzaam een serieuze concurrent wordt, wordt er opeens weer veel aandacht gericht op IE. Hierdoor kan FF geen grote voorsprong opbouwen. Dat zie je nu al omdat andere alternatieve browsers veel sneller en beter ontwikkelen dan FF. Aan de andere kant wordt FF geremd door de eigen populariteit. De eisen zijn hoger geworden.
Dat brengt ons bij het volgende probleem: MS is beter georganiseerd dan de linuxwereld waardoor heel snel een inhaalslag gemaakt kan worden. Als linux ergens opvallend slecht in is wordt het even snel gefixt en daarna is het weer een tijdje stil. Op die manier blijf je achter de feiten aanlopen. Individuele programma's zijn soms wel vernieuwend maar als OS is Linux veel minder progressief dan bijvoorbeeld de goed geoliede machine die Apple heeft met OS X. Als de linuxwereld zich beter zouden organiseren dan waren ze veel gevaarlijker voor MS.

Stuart Cohen, CEO van de Open Source Development Labs, is van mening dat Microsoft misbruik zou maken van één negatieve opmerking over Linux in een honderd pagina's tellend rapport en daarbij de 99 andere pagina's zou negeren
Tsja, het eerste wat in je opkomt: Watjes!

Als het rapport openbaar komt heeft niet alleen MS hier de toegang toe, maar iedereen. Dit is dus compleet ongegrond.

Toch blijkbaar geen vertrouwen.

Daarnaast moet het mogelijk zijn om afspraken te maken over de berichtgeving die over het rapport naar buiten wordt gebracht. Zo zou je kunnen eisen dat het rapport niet voor marketing gebruikt mag worden of dat alle publicaties over dit rapport eerst de goedkeuring van OSDL moeten krijgen.

Als het rapport openbaar komt heeft niet alleen MS hier de toegang toe, maar iedereen. Dit is dus compleet ongegrond.
Nou, niet helemaal lijkt mij... de marketingmachine van Microsoft is doorgaans goed geölied. Die informatie bereikt mensen veel sneller dan zo'n rapport, waardoor potentieel veel keuzes al gemaakt zijn voor het eigenlijke rapport eens ingezien wordt. Dat lijkt me wel een gegronde vrees.

Ik zie de headlines op C-Net en ZD-Net al weer:

Microsoft: Windows 30% faster than Linux

Details in artikel is alleen de excerpt uit het raport waaruit blijkt:

Windows installation takes 30% less time than installation of a full Linux installation.

of zo iets.

Niet dat je dagelijks Linux / Windows installeerd op dezelfde PC, en niet dat je een install server kan maken waarmee een automatische build direkt op de PC wordt gezet zonder omkijken. Dat wordt niet aangehaald.

Let op: dit is alleen een fictief voorbeeld.

Met als grote verschil dat zowel Microsoft als OSDL hier de voorwaarden bepalen. En CNET, net als de rest van de wereld volledige inzage heeft in het rapport en de methodiek.

Steekpenning hier... steekpenning daar... :Y)

Ik zou het ook afwijzen. Microsoft doet niets anders dan liegen en bedriegen, daar zijn ze groot door geworden.
Met zulke mensen moet je gewoon geen zaken doen.

Hoezo watjes, ik snap dat even niet.

Microsoft heeft niet de beste status om "eerlijk" met verkregen gegevens om te gaan, ook al kun je het mogelijke rapport gratis downloaden, denk je nu werkelijk dat Microsoft er geen zware campagne tegen aan zal gooien op de mogelijke zwakke punten waardoor dit rapport ondergesneeuwd zal worden en niet door de doelgroep (lees managers) gelezen zal worden.

Het geld zal regeren (lees marketing), niet de uitkomst, en wie de grootste bek heeft zal winnen.

Een wijze beslissing van OSDL

enk je nu werkelijk dat Microsoft er geen zware campagne tegen aan zal gooien op de mogelijke zwakke punten waardoor dit rapport ondergesneeuwd zal worden en niet door de doelgroep (lees managers) gelezen zal worden.
Daar geef je de zwakte aan. Aan jouw redenering gaat de aanname vooraf dat je die zwakke punten hebt, en dat die dermate zwak zijn dat Microsoft daar een voordeel uit kan halen.
Microsoft daarentegen is niet bang dat dit gebeurt. Dat betekent dus dat ze genoeg vertrouwen in hun product hebben. Ze zijn ervan overtuigd dat deze vergelijking niet negatief gaat uitpakken.

Tuurlijk zitten er zwakke plekke in. hun zijn alleen meer overtuigd van MS hun kunsten, om die uit te buiten.

<quote>Dat betekent dus dat ze genoeg vertrouwen in hun product hebben.</quote>

Nee, Microsoft weet dat hun monopolypositie toch veilig zal zijn ondanks wat "negatieve puntjes" ;)
Microsoft raakt niet door 1 rapport zijn positie van dominerend OS kwijt

Iedereen heeft bij de verkiezingen ook toegang tot verkiezingsprogramma's. Hoeveel mensen baseren hun keuze hierop?
Het gaat erom dat het OSDL zich terecht zorgen maakt over wat men precies te horen/lezen krijgt via de media, en niet wat er in het rapport komt te staan. Ik vind niet dat het watjes zijn als zij zeggen: 'wij weten hoe jullie werken en we doen daar niet aan mee'. Ik heb sterk het idee dat dat hier is gebeurd.

Dit is een verlies verlies situatie voor linux

Als ze ja zeggen worden delen van het rapport uit de contekst gerukt door de marketing machine van MS

Als ze nee zeggen hebben ze geen vertrouwen in hun product...

Weer een slimme zet van MS dus ze hebben deze veldslag dus op voorhand gewonnen. (maar gelukkig nog niet de gehele oorlog)

Alsof de andere partij niet op dezelfde wijze alleen de Linux voordelen zou belichten. Volgens mij is dat bij elke uitkomst van elk onderzoek zo, en zou dat hier niet anders zijn.

Ze zouden het wel graag willen, maar met de marketingbudgetten die Microsoft tot haar beschikking heeft is het wel erg lastig om met een gelijkwaardige campagne te komen, denk je niet?

Ik kan me heel goed voorstellen dat ze geen zin hebben om deel te nemen aan een onderzoek waarvan de werkelijke resultaten (ongeacht wat die zijn) zo makkelijk ondergesneeuwd kunnen raken..

En waar zijn de miljarden die IBM toezegde om Linux te promoten dan ineens gebleven? Of Novell & RedHat's marketing budgetten? En dan is er nog HP en Oracle die Linux ondersteunen met marketing.

Grappig hoe die factoren ineens niet meer relevant zijn als het gaat om tegenwicht voor de marketing van Microsoft.

Waarom zouden ze niet een soort contract hierover kunnen opstellen? Ik kan me wel voorstellen dat ze skeptisch staan tegenover goodwill van Microsoft's kant, en zeker van iemand als Martin Taylor, na die Get the facts campagne. Maar daarom zou ik denken dat duidelijke afspraken te maken zijn, en een contract opgesteld kon worden waar Microsoft zich aan te houden heeft. Met afspraken over hoe Microsoft en OSDL met de inhoud moeten omspringen? Of is dat te lastig samen te stellen?
Dit omdat het best interessant kan zijn voor bedrijven die twijfelen om een echt eerlijk rapport te lezen.

Ik denk ook dat de OSDL daar op aangestuurd heeft, ze hebben niet voor niets overleg gehad met MS. Maar, ik denk dat MS dat niet heeft willen ondertekenen. Misschien is MS wel banger voor de uitkomst dan de OSDL.

Wat een assumptie. Wie weet wilde MS gewoon een oprecht rapport.

En wat te doen als MSFT het contract breekt? Ze zullen natuurlijk wel een schadevergoeding moeten betalen, maar weegt die op tegenover de marketingcampagne die MSFT dan kan opzetten?

van de ene kant een gemiste kans van de andere kant snap ik het wel.
Ze kunnen als MS een aantal negatieve punten uit zo'n onderzoek pakt nooit op tegen de marketingmachine van MS en als ze dan een keer kunnen reageren, dan kan de schade al onherstelbaar groot zijn.

Bedenk wel dat er meer journalisten op de hand van de MS marketingmachine zijn dan andersom en ze nemen vaak klakkeloos over wat MS schrijft.

Kan me er dus wel een voorstelling bij maken, dat men daar geen zin in heeft.

P.s dit is geen flame doe namelijk niet mee aan MS - linux discussie ik gebruik allebei.

Ik ken vrij weing pro-MS journalisten.
Meestal is het juist erg pro-Linux.

Ik kan me heel goed voorstellen dat de OSDL dit niet ziet zitten. Zelf als zou MS "beloven" open en eerlijk te zijn, zelfs dan heb ik grote twijfels aan.
MS is vrijwel nooit 100% puur en eerlijk geweest. Terwijl de voordelen van Linux boven Windows al lang en breed bekend zijn. En andersom ook.
Dat wat MS wil is tenminste erg onduidelijk en zal ongetwijfeld een verborgen agenda volgen.
En als ze een contract tekenen, staat daar ongetwijfeld in dat MS mag doen met de resultaten wat ze willen. En dat is wat OSDL nu net NIET wil :)

Terecht!

Anders krijgen we net zoiets als "get the facts". Iedereen die het rapport van Gartner gelezen heeft en de conclusies die in de campagne "get the facts" zijn gebruikt heeft opgemerkt, weet dat het niets met het ponderzoek heeft te maken. Enkel de negatieve kanten van Linux werden gepubliceerd. (En daarnaast werd dit onderzoek ook nog eens gedaan in opdracht van MS, nou dit lijkt er wel weer verdacht veel op)

Nou, hier dan de kans om de echte 'facts' te krijgen en dan geeft Linux in de vorm van de OSDL niet thuis.

Komt niet erg sterk over.

Hmmm, volgens mij gaat een ieder voorbij aan de aard van het voorstel.

Een onafhankelijk onderzoek tussen windows en linux ?!
Hoe zal dat dan gaan plaatsvinden, welke windows versies en welke linux distros zullen er in worden onderworpen ?
Er zijn zoveel verschillende distro-smaken te verkrijgen dat er altijd wel één in de tekortkomingen van de ander voorziet.

Kortom, is het OSDL wel het juiste orgaan om te benaderen met een dergelijk voorstel ?

Ik blijf het laf vinden van OSDL...

Met een beetje samenwerking met journalisten zou OSDL juist veel meer negatief over MS kunnen zijn dan andersom.. Tenminste als MS slecht uit het onderzoek zou komen.

Het Journaal:

"De firma Microsoft (maker van o.a. Windows en Office) blijkt na een onafhankelijk onderzoek veel slechtere software te leveren dan het gratis beschikbare Linux."

Denk dat er genoeg journalisten ter wereld zijn die dat soort berichtgeving maar wat graag zouden brengen.

De voorpagina van de Telegraaf achtige kranten, daar kan geen marketingcampagne tegenop.

Voor mij is er dus maar 1 conclusie, OSDL is bang voor een onafhankelijk onderzoek.

De vraag is of iedereen zo kinderachtig is als Microsoft is/was.
«  1  2  3  »

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.

Volgende 10:09 Creative beschuldigt Apple van patentschending
Vorige 09:12 Intel bijt van zich af in monopoliezaak AMD
VNU Media logo Hosted by True

© 1998 - 2012 Tweakers.net B.V. - Alle rechten voorbehouden - Contact - Jouw privacy - Algemene Voorwaarden

Uitgever van:

Website van het jaar 2011