Hoofdcategorieën
Device Settings

Veilingsite kan Jan Modaal 3000 pond opleveren

Door Arie Jan Stapel, woensdag 17 augustus 2005 10:17
Bron: BBC News, submitter: anandus, views: 21.408

Een firma die economische analyses uitvoert heeft berekend dat het handelen op internetveilingen het gemiddelde Britse huishouden zo'n 3000 pond zou kunnen opleveren. Al meer dan 50.000 mensen verdienen behoorlijk aan de online handel, die steeds verder toeneemt. Alleen al op de Britse tak van Ebay zal naar verwachting dit jaar voor meer dan 4 miljard pond worden verhandeld. Dat komt overeen met 1,3 procent van de totale Britse detailhandelsomzet.

Ebay screenshotDe waarde van tweedehands goederen is behoorlijk toegenomen sinds ze op internet kunnen worden aangeboden. Doordat ze gratis over de hele wereld geadverteerd kunnen worden, maximaliseert de verkoopprijs. Een bijkomstig effect is dat het heeft geleid tot een oplopend vertrouwen van de consument in de economie. 'De mensen beginnen te beseffen dat die oude rommel die ze op zolder hebben liggen aanzienlijk meer waard is dan ze altijd dachten. Ze voelen zich rijker en gaan hierdoor meer geld uitgeven, wat weer een gunstig effect heeft op de economie', aldus een van de onderzoekers. Ook kan de detailhandelverkoop ongemerkt stijgen, omdat internethandel meestal niet in de officiële cijfers wordt meegenomen.

Volgende 10:38 AMD breidt aanbod notebookprocessors uit
Vorige 10:14 MSI brengt Mega View 588-multimediaspeler uit
Advertentie

Reacties

«  1  2  »

Nu is het wachten op de lokale overheden die dit soort berichten ook lezen en besluiten belasting te gaan heffen over de online handel en zo dit medium mooi weer om zeep kunnen helpen :(

Breng ze niet op een idee......

Dat doet de belastingdienst al! (hebben ze zelfs automatische programma's (bots) voor geschreven!)

Als jij veel handelt op 2ehands, marktplaats of Ebay, komen ze vanzelf een keer langs!

Want over deze inkomsten moet je gewoon inkomstenbelasting betalen en btw afdragen!

Waar blijkt dat uit?

Ze hebben het over bedrijven, en over huisvrouwen die zelfgemaakte dingetjes verkopen.

Verkopen van 2e hands zooi is voor een partikulier nog steeds helemaal vrij.

idd je bent gewoon handelaar dan.

En d'r zitten nog al wat handelaren op die sites

nee, dan ben je nog altijd particulier, zo lang je je 2e hands goederen verkoopt kan niemand je een handelaar noemen. als je echter die ook gaat inkopen met het oogmerk deze met winst te verkopen en dat in grotere getalen, dan kan je wel als handelaar aanzien worden.

trouwens in belgie moet je geen belastingen betalen over goederen die al eens belast zijn

Om een tweedehands product te verkopen hoef je geen BTW af te dragen, want die heb je al afgedragen toen je het product kocht!

Als de belastingdienst al iets dergelijks doet, dan is dat vooral om de louche handelaren op te sporen die producten kopen zonder BTW af te dragen (als bedrijf), en ze dan met BTW weer verkopen.

Of je over de evt. winst die je maakt bij het in- en verkopen van tweedehands goederen als particulier belasting moet betalen durf ik niet zeker te zeggen, maar zou niet weten hoe ze dat willen doen.. 't is niet alsof je een administratie daarvan bij hoeft te houden.

Er worden zat nieuwe goederen verhandeld op sites als Ebay, niet alleen tweedehands. Dus ik denk dat je wat de tweedehandsgoederen betreft helemaal gelijk hebt, maar er blijft nog genoeg reden over voor de belastingdienst om online veilingsites in de gaten te houden vanwege de handel in nieuwe goederen..

Dat lijkt me niet slim, en het zal wel andersom zijn. Inkopen incl BTW (want die is aftrekbaar) en verkopen zonder BTW af te dragen.

Als je het doet zoals in je post, dan snij je jezelf twee keer in de vingers. ;)

Daar hoef je geen Bot voor te schrijven:
Elk bedrijf moet bij de aankoop BTW betalen en kan die pas later terugvorderen: bij de klant. Dus je kunt helemaal niet "zonder BTW" aankopen doen.

Je kan hooguit in het buitenland voordelig inkopen doen en die zonder invoerrechten doorverkopen in nederland...

@Reiniertc
Je zegt het zelf al: Bij import en export geldt een 0% btw tarief.

Elk bedrijf moet bij de aankoop BTW betalen en kan die pas later terugvorderen: bij de klant. Dus je kunt helemaal niet "zonder BTW" aankopen doen.
Een bedrijf kan geen BTW terugvorderen bij de klant. Een BTW plichtig bedrijf is verplicht voorbelasting te betalen en over verkopen BTW te verrekenen. Het verschil moet dan betaald worden of, indien meer aangekocht dan verkocht, kan het verrekend worden met de belastingdienst. En je kunt wel zonder BTW aankopen doen, bijvoorbeeld 2e-hands goederen, goederen zonder BTW (food artikelen).

BTW is nog altijd Belasting Toegevoegde Waarde, dus als jij 2de handse producten verkoopt duurder dan dat je ze ingekocht hebt, tja dan zou je het verschil moeten afdragen. Als dat zo is dan werkt dat omgekeerd ook. Het verschil moet afgedragen worden. echter het verschil is een negatief bedrag dus zou je het weer terug moeten krijgen!

Zou wel eens willen weten hoe dat percies zit!

Helaas, jouw redenering snap ik helemaal maar zo werkt het niet. Theoretisch zou je over de toegevoegde waarde moeten afdragen (bij nieuwe producten, 2e hands niet, daar is de BTW al over betaald), maar wanneer je met verlies verkoopt, krijg je van de fiscus niets terug. Dat Zou lekker zijn, alle 2e hands producten worden voor minder verkocht, dan waar ze voor aangeschaft zijn. Dan zou heel marktplaats, speureders, etc. het verschil bij de fiscus kunnen terugclaimen. Helaas.
Nederland kent het beginsel dat over iets maar 1x belasting mag worden geheven. Dat het inmiddels in de praktijk heel anders werkt is punt 2, maar dat terzijde. En dat is de reden dat je over 2e hands spullen geen BTW hoeft af te dragen.

Welnu, als de belasting denkt dat jij er inkomnsten uit genereert, dan heb je volgens mij ook rechten om als ondernemer te worden aangeduid. Je kan dan in ieder geval de kosten aftrekken die je maakt om deze handel te drijven. Ik zeg: internetkosten, computerkosten, energiekosten, etc.

Het klinkt wat makkelijk, maar toch sta in je recht. Ik zou hier gewoon is met de belastingdienst over praten. Echt geschikte mensen hoor. Gewoon lieden zoals jij en ik, maar dan met de opdracht je zo goed mogelijk te informeren (en die andere opdracht natuurlijk :)). Je moet wel zelf de eerste stap zetten vaak, maar dat moet geen probleem zijn voor een ebay handelaar!

Ze zijn er gek genoeg voor , om er naast btw ook nog invoerrechten op te zetten......

Of dat een belangengroep voor middemstanders het oneerlijker concurentie vind.

Of de aangesloten verenigde kringloop winkels ... :(


Wie mod er binn 3 min zo raar ....

Ik heb al een paar keer goed profijt gehad dat het aanbod wereldwijd is. Laatst bijvoorbeeld kaartjes kunnen bemachtigen voor nieuwjaarsevenement in edingburg.

vroeger moest je het doen met de advertenties in de krant en de viavia.

Ik denk dat de drempel op deze manier ok dermate laag is dat mensen eerder hun spullen te koop aanbieden.

dan zal marktplaats ook wel een positief effect hebben op de economie in nederland, dat de recessie uit is gebleven komt dus stiekem door marktplaats :+

ben bang dat er toch wel middenstanders zijn die het er niet mee eens zijn...

Als je een nieuwe wasmachine zoekt en in de winkel betaal je bv ¤ 600

En op markplaats vind je een leuke 2e hands .....
Ze voeren aan dat zij nu inkomsten en de overheid minder belasting krijgen en dat zou de economie belemmeren....

Terwijl je nu geld overhoud en dus andere (extra) dingen gaat doen .....
of de gaten van J.P. mee dicht zucht .... ;(

Dan zijn die middenstanders kortzichtig. Het grote verschil tussen recessie en groei is, dat geld niet of wel wordt uitgegeven. Zelfs als dat geld niet naar hen toe gaat, dan hoeven ze uiteindelijk bv. minder belasting te betalen. De grote kunst nodig om recessie te stoppen is, om mensen te verleiden geld uit te geven.

Maar wie zegt dat dat geld niet ook bij hen komt? Wat denk je dat mensen doen die net hun 2ehands wasmachine voor een hoger bedrag wisten te verkopen?

Ik heb al een paar keer goed profijt gehad dat het aanbod wereldwijd is. Laatst bijvoorbeeld kaartjes kunnen bemachtigen voor nieuwjaarsevenement in edingburg.
Ben bang dat ik het hier niet mee eens ben. Dat is geen profijt hebben, er is een grote kans dat je afgezet werd voor je Hogmanay kaarten. Ik heb er een ontzettende hekel aan dat er mensen zijn die "bulk" kaarten aanschaffen, voor welk evenement dan ook, en ze daarna zonder schaam voor de dubbele prijs of meer verkopen vlak voor aanvang van het evenenment.

Nu gebeurde dit altijd al op de Zwarte Markt, maar het feit dat het zo georganiseerd gaat en dat er een grote groep mensen is die de kaarten ook nog eens koopt voor die prijs (en er waarschijnlijk van uitgaat dat die kaarten te koop komen op plaatsen als eBay) vind ik schandalig. Persoonlijk zou ik willen dat veilingsites hier een strengere maatregel voor inbrengt.

Het klopt inderdaad dat de prijs op zo'n moment hoog is.
maar als iets uitverkocht is en je alleen aan kaarten kan komen als je lid wordt van een vereniging (als je geluk hebt) dan ben ik toch echt blij met de kaartjes op deze manier.

Profijt is niet altijd alleen maar uit te drukken in geld, het uberhaupt kunnen krijgen van een kaartje als je er echt naartoe wilt is ook profijt hebben.

Tuurlijk, ik zou zelf ook nooit een bulk kaarten opkopen om winst te maken, maar dat is hier niet de issue.

Zolang ik handel met een Gmail account ben ik benieuwd wat de belastingdienst wil beginnen.

Nou als je opvalt dat je veel advertentie heb , en je lijkt op een handelaar in rest partijen .....
Dan kunnen ze je in de gaten houden ...
En ook als heb je een vaag e-mail adres
Als er zaken gedaan gaan worden geef je ze toch een adres...... of plek
de vraag is of het ze de moeite waard is

Als ze je zoeken, dan vinden ze je wel.

Ten eerste moet je betalen, dat laat sporen achter (eBay - CC)
Dan heb je ook nog een IP-adres welke ze heel makkelijk aan jou huis kunnen koppelen

Prive/particulier handelen is geen probleem. De belastingdienst heeft het gemunt op personen die echt een online handel op hebben gezet en dus eigenlijk voor bedrijfje spelen zonder daarvoor belasting af te dragen. En dat is dom.

Maar ff Ontopic. Online handelen via Veilingsites is leuk. Maar het drijft ook de prijs aanzienlijk op aangezien veel mensen het bieden en op het laatste moment winnen van items als een enorme kick ervaren. Met andere woorden. Als mensen veel verdienen door online verkoop, zullen er ook mensen zijn die veel uitgeven aan online verkoop. Mischien een leuk item voor het volgende onderzoek

--> trouwens wel lachen dat plaatje van Ebay. "Manure from Leslie" oftwel Mest van Leslie. Volgens mij zit er een geurtje aan (8>

Daarom is een advertentiesite als marktplaats in mijn ogen ook gunstiger om iets te kopen dan een veilingsite als e-bay.

De prijs wordt niet overdreven hoog, je kunt bieden en zit niet gelijk aan de koop vast als je wint en je hoefd niet zo lang te wachten tot het bieden eindelijk voorbij is.
wel vind ik het beoordelingssysteem wel heel goed en lis e-bay toch iets veiliger (je moet je registreren en het beoordelingssysteem geeft aan of je betrouwbaar bent).

Gij zult niet stelen - de staat duldt geen concurentie! :+

Nu maar wachten op die blauwe envelop, ik verhandel regelmatig spullen, dus dat kan niet lang op zich wachten...

Verhandel je meer dan ¤5000,- per maand. Nee, dan ben je niet interessant voor de belasting.
Laatst stond een artikel in Intermediair over iemand die daar zijn beroep heeft gemaakt van handelen in tweedehands spullen en daar meer dan ruim van kan leven. Dan moet je er gewoon belasting over betalen, wil je niet in de problemen komen.

Volgens mij bedoelt men dat jaarlijks die 3000 pond meer zou kunnen verdienen.

En van het verkopen van je 'oude' spullen, betaald met geld waar OOIT al inkomstenbelasting over geheven is, vervolgens voor een LAGER (lees verlies/afschrijving) bedrag ervoor terugkrijgt waar de staat NOG EEN KEER belasting voor wil hebben.

Smijten met economie en groei belemmering enzo, beseffen ze wel waarom mensen dit gaan doen? Omdat alles al duur wordt, energieprijzen stijgen, huishouden wordt duurder, benzine. Dit doet men om z'n hoofd boven het water te houden of een keertje extra centen te hebben om een weekendje weg te kunnen ofzo.

BTW is Belasting Toegevoegde waarde als jij product x voor ¤100 inkoop (2jaar geleden) en nu voor ¤90 verkoopt is de toegevoegde waarde..... ¤0 dus 17,5% over null is .... Null

een ander verhaal is inderdaad de handel die ontstaat. ik heb een kaartje voor u2 en die verkoop ik voor 125% van de inkoop waarde, dan moet ik er inderdaad btw over betalen. want dan is er sprake van toegevoegde waarde.

nee, dan is er sprake van winst en betaal je dus inkomstenbelasting (prive) of vennootschapsbelasting (zakelijk)

Klopt natuurlijk geen drol van :)

Laten we een bedrijf nemen.
Een bedrijf koopt een product voor ¤ 100,- (inc BTW )en mag dan ¤ 16 aftrekken bij haar volgende BTW aangifte. Het bedrijf verkoopt het product voor ¤ 90,- en moet dan ongeveer ¤ 14 betalen aan BTW. Het bedrijf kan dan ¤ 16 - ¤ 14 = ¤ 2 terug ontvangen van de staat.

Bij een particulier ligt het wat ingewikkelder. Normaal gesproken heeft een particulier weinig keus. Hij betaalt de BTW bij aanschaf en dat is dat. Doorverkopen aan andere particulieren gaat dan zonder dat de overheid daarbij meekijkt. Echter, gaat een particulier relatief veel verhandelen ziet de belastingdienst deze persoon niet langer als een particulier maar als bedrijf en moet er dus BTW worden betaald. Dit kan voor sommigen nogal slecht uitpakken als ze daar geen rekening mee hebben gehouden

Dus een handelaar zou over een tweedehands artikel van ¤ 90,- BTW moeten afdragen, ook al maakt die verlies, maar iemand die incidenteel een kaartje voor een concert met winst doorverkoopt weer niet. Winst is inkomen en dus moet je meer inkomstenbelasting betalen en staat los van de BTW. BTW moet een bedrijf afdragen voor elke verkoop ongeacht of dat nu met winst of verlies is.

hoe zit het dan met inkomen belasting, je moet toch ook geld afstaan van je inkomen aan de bela$ting$dien$t ?

En dit is een inkomen volgens mij?? (indien je dit regelmatig doet )

Opzich is er volgens mij al belasting over betaald, dus zou deels niet weten waarom alweer belasting te betalen.

Over al je inkomsten moet je inkomstenbelasting betalen. Zelfs over je zakgeld :)

Er wordt op de Britse afdeling misschien wel voor 4 miljard gehandeld, maar dit geld verdwijnt zeker niet allemaal in de zakken van de Britten. De Britse afdeling van eBay kun je namelijk beter zien als de niet-Amerikaanse afdeling van eBay. Iedere handelaar die iets internationaal wil verkopen zet z'n product ook op de .co.uk afdeling.

Onzin. Er zijn zat handelaren die enkel in Nederland of Duitsland willen verkopen. Daarnaast heeft het geen zin je artikel om meerdere Ebay sites te zetten. Als je bij je advertentie aangeeft dat het product in heel Europa geleverd kan worden is die advertentie via alle ebaysites in Europa te vinden.

Of die 4 miljard inderdaad in engeland blijft is een tweede maar er is voor een engelsman geen enkele reden om zijn advertentie via een buitenlandse ebaysite aan te bieden noch voor een buitenlander om specifiek de uk site te gebruiken. Zelfde geldt overigens voor de nederlandse site. Ik neem aan dat een hoop mensen wel ebay.com gebruiken (naamsbekendheid) ipv ebay.nl, of ebay.de maar zie eigenlijk geen reden om als Nederlander ebay.co.uk ge gebruiken. Of voor een fransman om een advertentie op ebay.de te zetten.

bepaalde producten zijn ook zeer in prijs gedaald dankzij internet...
ik ben er niet bepaald blij mee.

Wat een onzin. Producten zakken niet in prijs door internet. Daar zit veel meer achter, zoals PLC. De markt wordt transparanter wat tot gevolg heeft dat er makkelijker vergeleken kan worden. Wat moet je dus als ondernemer? Zorgen dat je blijft onderscheiden t.o.v. de concurrentie. Ben je iemand die alleen op prijs (laagste) kan verkopen dan heb je het zwaar ja maar geef de schuld niet aan het medium internet.

Ik heb je argument te vaak gehoord en vaak gezien in combinatie met maatregelen die de "markt" moeten beschermen. Zo wordt momenteel een internetretailer, een concurrent van me, geboycod door landelijke groothandelaren omdat ze "onder de markt"conforme prijs verkopen. Dit getuigd van een korte termijn visie van de groothandelaren. De markt kan je niet beschermen door dat soort streken. Koop je het niet links, dan maar rechts of desnoods via de Noord Pool.
Zorg er gewoon voor dat je op jouw manier de beste bent. en zorg ervoor dat je iets te bieden hebt waardoor mensen bereidt zijn om meer te betalen.

Ps. ik wil je niet flamen maar helaas is het een veel voorkomende discussie waar de schuld te makkelijk bij het medium internet wordt gelegd.
«  1  2  »

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.

Volgende 10:38 AMD breidt aanbod notebookprocessors uit
Vorige 10:14 MSI brengt Mega View 588-multimediaspeler uit
VNU Media logo Hosted by True

© 1998 - 2012 Tweakers.net B.V. - Alle rechten voorbehouden - Contact - Jouw privacy - Algemene Voorwaarden

Uitgever van:

Website van het jaar 2011