Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Je kunt ook een cookievrije versie van de website bezoeken met minder functionaliteit. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , reacties: 103, views: 38.302 •
Bron: Wired

Begin vorig jaar berichtten we nog dat er aan games voor blinden en slechtzienden werd gewerkt, maar Wired schrijft over een blinde gamer die ook met reguliere games goed uit de voeten kan. Brice Mellen, een zeventienjarige speler uit Nebraska die vanaf zijn geboorte blind is, liet reporters met een paar rondjes Soul Calibur II zien dat zicht niet per se een voordeel betekent: ziende tegenstanders werden zonder een schijn van kans aan mootjes gehakt. 'Ik weet ook niet precies hoe ik het doe', aldus Mellen, die tien jaar geleden begon met Space Invaders en Asteroids en sindsdien steeds complexere spellen heeft leren beheersen. Oefening, veel oefening, en slim gebruik van geluidseffecten spelen in elk geval een belangrijke rol. Hedendaagse vechtspelletjes zijn geen probleem voor de jongen, die bescheiden meldt dat hij heus wel verslagen kan worden. Daar is niet iedereen van overtuigd: 'Ik speel niet meer tegen hem', aldus een leeftijdsgenoot, 'je verliest het toch altijd.' Ook toevallige passanten die hem wel even mores denken te kunnen leren, eindigen steevast met hun neus in het stof en hun ledematen aan de virtuele wilgen.

Soul Calibur II
Grafisch geweld: overbodig?

Reacties (103)

Reactiefilter:-11030102+187+215+33
Brice? Zeker dat ie niet Zaitochi heet?
Is het niet Zatoichi?
Of Rutger Hauer? (Blind Fury)
'Ik weet ook niet precies hoe ik het doe'

Ik denk dat het antwoord daarop wel redelijk simpel is niet?
Hij heeft wellicht een hele dag niet beter te doen dan soortgelijke games te spelen, die veelal uit een paar toetsencombinaties bestaan. En dat van die geluiden jah, ik hoor ook wel wanneer er iemand springt of op me slaat. Volgens mij zit deze "gozer" erop los te hameren op zen console.

Onlangs iets indrukwekkenders gezien, iemand zonder armen die vlotter dan gemiddelde pcgebruiker kon typen *met haar voeten*
Hiermee wil ik enkel maar aanhalen dat als je iets constant doet, het normaliter makkelijker wordt eens de routine erin komt.

Dit bericht vind ik niet echt zo'n indrukwekkend nieuws
Dit bericht vind ik niet echt zo'n indrukwekkend nieuws
doe het maar eens na, ik vind het verdomde knap.

Trouwens als deze dude alleen maar als een gek op zijn console loopt te rammelen, waarom kan een idioot zoals ik die niet veel anders doet dan dat niet zomaar iedereen verslaan ?
hij zal wellicht niet als een bezetene op z'n console zitte stampen, maar na *jaren* training lijkt het me vrij evident dat je alle moves vanbuiten kent, niet? En of dit z'n belangrijk nieuwsberigt is betwijfel ik sterk. Dat is zeer leuk voor hem, maar bewondering heb ik er niet voor, verre van zelfs. Gewoon een blinde jonge man die uit pure verveling z'n hele leven op zo'n console bezig zit. Een afstandsbedienig ervan heeft 4 toetsen, en 4 richtingstoetsen, de rest heeft hij zelfs nit nodig.
Dit bericht vind ik niet echt zo'n indrukwekkend nieuws
Dit vind ik in zoverre wel indrukwekkend nieuws dat The Who hier een X aantal jaren geleden een plaat over heeft gemaakt. Goed, andere tijd (jaren zestig) dus ander soort vermaak (flipperen), maar de essentie is zo goed als hetzelfde.

He stands like a statue
Becomes part of the machine
Feeling all the bumpers
Always playing clean
He plays by intuition
The digit counters fall
That handicapped blind kid
Sure plays a mean pinball


The song heet Pinball Wizard btw.
Was de zin niet:

That Deaf, dumb and blind kid??

Voor zover ik weet was Tommy zowel doof, stom en blind tegelijk wat de prestatie dus meteen weer veel groter maakt!

Verder was het begin jaren 70 dat dit opus uitkwam!

FF On-topic verder: Ik vind dit toch best een behoorlijke prestatie! Het belangrijkste van juist computergames is het visuele dus als je dan als blinde dat zo goed kan vind ik dat je dan best een flinke prestatie neerzet!
Ach gewoon het geluid uitdrukken :Y)

Maar toch knap dat ie zn gehoor zo getraind heeft.
uhhhm, hij heeft zijn hersenen getraind om geluid om te zetten in ruimtelijke informatie. Dat is hetzelfde als het verschil tussen kijken en zien, horen en luisteren.

Geluid is in spellen enorm belangrijk. Ik gebruik het ook in enemy territory: je kunt bv horen als mensen zich vermommen met een uniform achter een muur. Of stappen. Zonder geluid is het heel vervelend spelen ook voor mij. Ik heb niet voor niks een koptelefoon van ¤250 op de pc. Toch denk ik niet dat je het puur op geluid kunt winnen (van een sniper), dat zal ook wel geen spel voor hem zijn.
en hoe leg je aan iemand die van bij z'n geboorte blind is dat een specifiek geluid gelijk is aan een bepaalde handeling.
Hij gaat er nog ver met komen, wie wil nu geen blinde *onverslaanbare gamer* |:(
Counter striken kan hij waarschijnlijk niet als ie blind is?
Misschien wel. 'k Denk dat het voor een level dan eerst moet gaan uitzoeken hoe een level 'er uit ziet'. Misschien is dat mogelijk met zo'n braille-toetsenbord. Als hij weet hoe zo'n map in elkaar zit, dan denk ik dat hij best een eind zou kunnen komen :)
mocht hij een een shooter game kunnen, zou dit zeker zijn vermeld in het nieuws, en zou er geen screenshot van een "simpel" spel waar je je ogen niet voor nodig hebt, maar van een 1st person shooter, me dunkt
Of misschien wel, ik bedoel hij heeft geen last van een flashbang.
Heb je er wel eens op gelet of je ook niks meer hoort na een flashbang? Zou niet moeten iig. FLASHbang!) pieieieiep.....

iew... je eigen grap om zeep brengen... nee dat doet een verstandig mens niet :P
Offtopic:

Toen ik het bericht typte wist ik dat iemand hiermee mijn grap om zeep zou helpen, maar ik vond het voor mezelf te sneu om "behalve die bang dan" onder mijn eigen post te zetten :)
Vast wel. Ik ken een aantal ex-hardcore-Half-Life-spelers die ook zonder models, iedereen in maakte met gigantische verschillen.
Zij konde de models van de tegenstanders niet zien, de tegenstander hun wel. Aan de hand van het geluid wisten ze hun tegenstanders te vinden.
Dan is het gewoon een kwestie van het level uit je hoofd leren, hoe dat in z'n werk gaat voor een blinde, geen idee.
hoe dat in z'n werk gaat voor een blinde, geen idee.
Na 50 m slaat u links af. U heeft de bestemming bereikt. :)
lol! Snel TomTom aandelen kopen!
er was idd een HL DM speler die met zijn monitor uit nog kon 0wnen
Ik weet niet hoor ik ben altijd skeptisch over dit soort dingen.. helemaal bij oudere games zoals HL.. ik heb et oude spel ook nog niet zo lang geleden gespeeld op een dikke 5.1 surround set.. en zelfs met EAX aan is het niet full surround in tegenstelling tot cs:source en hl2.. en vergeet het maar om in stereo in een 3d shooter met monitor uit te ownen.. dat kan ik je garanderen.. of hij heeft echt tegen gigantische noobs gespeeld. Vergeet niet dat in de HL1 tijd ookal AimBots en hacks waren ;)

Overigens dat zonder models kan nog wel.. misschien dat ze aan de hand van shaduwen de spelers zagen?? Ik kan me gewoon niet voorstellen dat de reactie tijd van een ziende speler in een fps lager is dan een speler die puur op gehoor speelt en niet eens zeker van is waar je staat :S maarjah..
A3D is het toverwoord, HL 1 ondersteunde het en je kon echt spelen zonder te kijken, mits de anderen maar geluid maakten tijdens het lopen of mis schoten. helaas werkte A3D alleen in win 98(se) en ME, latere OS'en niet meer, en zoals je wel weer misschien is A3d van Aureal van Creative geworden, deze hebben het bedrijf namelijk opgeslokt, zonder tot nog toe veel van de geniale techniek te gebruiken, heel jammer eigenlijk.

En als je A3D niet kent moet je maar even over het web gaan hobbelen, heb destijds express een kaart gekocht die er goed in was toen ik Counterstike speelde, en het is een wereld van verschil :-)
@Q187,

Renkie en Vortex (2 Nederlanders), hoorde bij de top 3 HL spelers van de wereld, samen met Chinx uit de UK. Beide ownde alles wat los en vast zat, zonder dat ze models konden zien.

Zoals Pyro al uigelegd heeft, A3D, geruchten gingen dat het op techniek van de NASA gebasseerd was. Het werkte echt geweldig, stereo-headphone op en je kon echt heel goed en duidelijk onderscheid maken tussen posities van het geluid, zowel stereo als voor en achter en vertikaal.. Veel duidelijker dan de 3D audio die er nu gebruikt wordt. EAX heeft me nooit echt bevallen for that matter.
@ The PyroPath

met advanced HD 24-bit met X-fi van creative (nieuwste product) kan wel degelijk surround geluid door een cheapo headphone jagen. heb er een demonstratie van gehad en het is werkelijk verbluffend

zie: http://www.soundblaster.com/products/x-fi/technology/
@dasiro:

Ik geloof het nog niet zo... Het kan wel, maar creative heeft heel veel beloofd en heel weinig waar gemaakt met hun EAX.

Ik hoop dat ze nu eens een echte goede kaart op de markt brengen, welke het waard is om gekocht te worden alleen denk ik dat het weer zo zal zijn dat de verschillen zo klein zijn met onboard kaarten, dat het weer niet de moeite waard is.

Over die 3D naar stereo techniek, daar zijn ze wel lekker laat mee. Overigens kan mijn onboard audio chip dit ook, alleen niet met de kwaliteit en duidelijkheid van een A3D chip.

Zo te zien nog steeds geen realtime Dolby Digital encoding, echt jammer voor zo'n product. Dat is echt iets wat het de moeite waard zou maken om te kopen.
Ik zou het toch wel eens willen zien, als je bij bv UT, BF(2, Vietnam, ...), Counterstrike en ga zo nog maar een paar uur voort, komt het erop aan de vijand snel te kunnen lokaliseren. Tegen de tijd dat hij doorheeft dat ik hem in mijn visier heb is hij al 5 x overhoop geschoten.

Iedereen die wat logisch nadenkt, en niet klakkeloos gelooft wat er in dit """""nieuws""""" te lezen is kan heus wel bedenken dat zijn onverslaanbaarheid in dit soort games zeer onwaarschijnlijk zal zijn.
Bij een spel als Counter-Strike hoor je geen speciaal geluid voor als je bijv. tegen een muur aanloopt. Mocht je sterk genoeg zijn om een granaat te hebben overleeft, weet je ook nog niet waar je naartoe bent geschoten door de explosie. Lijkt me dus behoorlijk onmogelijk... Maar gezien vechtgames zoals in de afbeelding nog redelijk '2D' zijn, en de tegenstander dus alleen maar voor of achter je kan staan (kan me herinneren van Tekken bijvoorbeeld dat als iemand wel een stap opzij deed dat je als poppetje zelf ook automatisch wat bijdraaide...), dat is dus gewoon een combinatie van geluid en knoppen rammen op het juiste moment :).

Vergeet overigens niet dat als iemand blind wordt geboren of blind wordt, het gedeelte in zijn hersenen die bedoeld is voor de ogen wordt 'overgenomen' door bijvoorbeeld het gehoorgedeelte. Zo ontwikkeld hij zoiezo een gehoor dat twee keer zo goed is als dat van iemand die nog kan zien.
Dat hoor je wel meer maar het wordt, met name door blinden en mensen die in de zorg rondrennen, met klem ontkend.
Dus of het dáár aan ligt weet ik zo net nog niet.
Vergeet overigens niet dat als iemand blind wordt geboren of blind wordt, het gedeelte in zijn hersenen die bedoeld is voor de ogen wordt 'overgenomen' door bijvoorbeeld het gehoorgedeelte. Zo ontwikkeld hij zoiezo een gehoor dat twee keer zo goed is als dat van iemand die nog kan zien.
Denk erder dat je bedoeld dat ze het geluid beter kunnen bepalen waar het vandaan komt. Jij kan heel duidelijk links en rechts oren, en achter en voor. Zij kunnen daarnaast ook horen hoe ver of dichtbij iets is. Ziet het als 3D audio.

Altans, dat is mijn optiek hierover.
Dit soort vechtspelletjes als hier boven zijn toch voornamelijk knoppencombinaties onthouden en achter elkaar uitvoeren?
Maar hoe weet hij dan met welke toetsencombinatie die trick word uitgeoefend? Voor zelfde geld kan een andere trick hetzelfde sound hebben. en hoe weet hij of ze tegenstander rechts of links van hem staat.
Zou hier geen vrienden hebben die dat voor hem uit kunnen zoeken.. Dan is het een questie van onthouden...
Soul Calibur 2 heeft wel een iets ingewikkelder vechtsysteem dan een gewone button smasher. Counter moves e.d.

Maar ik vraag me toch af hoe hij bijv. Space Invaders heeft gespeeld? Hoe weet ie nou waar er geschoten wordt? Hoe dan ook, echt knap, petje af :)
Dat schieten kan ik me nog wel voorstellen, dat hoor je. Wat ik niet begrijp is hoe hij dat schieten kan positioneren naar waar zijn schip zich bevind op het scherm en vanwaar de vijand schoot (dolby 5.1 was nog geen mogelijkheid he :+).
is het misschien gewoon niet mogelijk dat wat vrienden hem de moves hebben verteld??? Ik bedoel van ze vrienden hoeven toch niet blind te zijn, die kunnen even de moves bekijken en het em vertellen :?
wie zegt dat hij ooit Space Invaders heeft gespeeld?
Ik schat de kans anders wel zeer klein in.
Ik denk dat zijn game genres niet verder zullen gaan dan een paar 2d fighters zoals tekken etc.
Of met een sterke auto aim zal hij waarschijnlijk ook wel ooit eens iets kunnen raken
FF het artikel goed lezen zou ik zo zeggen voor je de verkeerde opmerkingen wegtypt!
onthouden.. gewoon zoveel mogelijk knoppen achterelkaar indrukken, en hopen dat er een mooie combo uit komt :+
'Reverse stereo'

}>
vroeger kon je hier nog wel mee winnen als button basher al zat je aan de andere kant van de tv.
Ik heb een huisgenoot die mij met Soul Calibur 2 ook af en toe verslaat door gewoon de zelfde combo te herhalen en herhalen en herhalen.

Ik verwacht ook niks anders van een blind iemand dat hij het best is in DIT soort spelletjes. Als ergens namelijk "button bashen" werkt dan is het wel met dit soort spellen.
als een button basher van jouw wint in soul calibur 2 dan doe je toch iets fout. bij 2 keer achter elkaar dezelfde combo om mijn hoofd moet je echt niet proberen om deze een derde keer te doen, want deze word zekerweten gecountered


* 786562 whizzy81
Hehe, dat is waar, maar sommige combo's is alleen door hele ervaren spelers tussen te komen. Ik heb m nu ook wel door.

Het punt is eerder dat je, als je tegen ervaren mensen speelt, een soort verwachting hebt van intellect. Je probeert na te denken wat de ander zn volgende stap is. Als je dat 3 uur hebt zitten doen en ineens komt er iemand die compleet wat anders doet, en nog super snel ook. Dan is hij/zij zeker te verslaan, maar het is wel weer wat anders
Geluid is zeker een belangrijke factor in het gamen. Ik speel zelf al een paar jaar mohaa, en wordt vaak uitgemaakt voor cheater door het goed gebruik maken van mn geluid. Je kunt vaak aan geluid precies horen waar ze zijn! (tot op zekere afstand)

Information rules!
Geheel mee eens, ik win regelmatig Delta Force van mn huisgenoten, zelfs op hun eigen gemaakt maps, voornamelijk omdat ik de enige ben die luistert naar zn omgeving.
Ik heb 3 jaar mohaa gespeeld en had hetzelfde.. maar het wil meestal alleen als je het achtergrond geluid uitzet maar dat zie ik net echt als een cheat
Ja, heb hetzelfde probleem ook gehad. Een klein nichtje van me drukte maar raak op alle knoppen op de controller met Soul Calibur en won toch nog best wel vaak... (ben ook niet zo'n hardcore-gamer maar toch)
hey, misschien wel familie van mij, ik heet ook mellen :)
[mierenneukmode]In princiepe worden achternamen overgedragen in families, niet voornamen ;)

[/mierenneukmode]

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.