Hoofdcategorieën

Xs4all met EDRI in Europese campagne tegen bewaarplicht

Door Harold van der Wal, woensdag 27 juli 2005 22:04
Bron: Xs4all, views: 8.997

Internetprovider Xs4all begint met EDRI, een samenwerking van Europese burgerrechtenorganisaties op digitaal gebied, een campagne tegen de bewaarplicht zoals die is voorgesteld op Europees niveau. Verkeersgegevens van telecomoperators en internetproviders zouden door de aanbieders een jaar of wellicht langer moeten worden bewaard om een betere opsporing van criminaliteit mogelijk te maken. Xs4all vindt de kosten voor een dergelijke opslag te hoog en zegt tevens dat de bewaarplicht een onaanvaardbare inbreuk op de privacy van zijn abonnees is. Bovendien zou de betrouwbaarheid van de gegevens niet kunnen worden gegarandeerd en zou de noodzaak van de maatregel niet zijn aangetoond.

XS4AllVia een website worden internetters opgeroepen een petitie te ondertekenen tegen de bewaarplicht. Deze zal aangeboden worden aan het Europees Parlement en de Europese Commissie. Vanaf de kant van de internetproviders en burgerrechtenorganisaties is al langer kritiek te horen op de plannen. Ook in de politiek zijn veelal sceptische geluiden waar te nemen. De Eerste en Tweede Kamer maken zich zorgen over de kosten en haalbaarheid van de plannen en zetten vraagtekens bij de effectiviteit van een bewaarplicht. Tegenover de senaat gaf minister van Justitie Donner toe dat de haalbaarheid inderdaad betwijfeld kan worden. Morgen zal op de hackerbijeenkomst What The Hack in Brabant het startschot voor de campagne worden gegeven.

Volgende 22:59
Vorige 21:41

Reacties

«  1  2  3  »

Meteen getekend, zeer goede zaak!

Alle punten worden helder op de website uitgelegd erg belangrijk.
Een link naar de voorstanderd was misschien mooi geweest om een mooi eerlijk beeld te geven.
Ook goed dat ze een bevestigingsmailtje sturen.

[edit] Een FireFox 1024x768 compatible site was natuurlijk wel prettig geweest.
[edit2] Hmm, IE doet het ook niet, waarom konder er niet 10 pixels vanaf? :'(

ik heb hem ook getekend. Tegen beter weten in overigens. Ik kan me geen enkele petitie herinneren die succesvol is geweest en heeft gezorgd voor een verandering in beleid.

De nieuwe europese grondwet zou nu handig zijn geweest: 1 miljoen handtekeningen ophalen en het had behandeld moeten worden. Nu is het een leuk initiatief dat media aandacht krijgt, maar waar verder waarschijnlijk niks mee gebeurd

Mee eens, maar hoe meer aandacht zoals die van BOF, EDRI, XS4all en consorten kan nooit kwaad. Ik heb ook maar weer getekend, misschien wel tegen beter weten in, maar dat is altijd beter dan "maar niets doen, omdat het toch allemaal niets uitmaakt".

wel eens een petitie tegen software patenten getekend?

Daar wil ik dan wel geld voor hebben, ik heb het patent op het tekenen van petities via internet. *familyman belt brein* :+

offtopic:
Dan zou je je voor de grap eens moeten verdiepen in het werk van Amnesty...
Gelijk getekend, goed initiatief!!

het had behandeld moeten worden
maar ze hoeven het er niet mee eens te zijn, ze moeten alleen even babbelen over wat wij zeggen, meer niet.

Je begrijpt natuurlijk dat je nu met stip gestegen bent op de lijst met terrorisme verdachten en dat ze nu zeker jou verkeer moeten monitoren ? :P

Ze gaan hun gang maar :)
Als ik iets te verbergen heb wandel ik wel een internetcafeetje in.

[Edit] Off-Topic? :S

}:O
Ze doen hun best maar, ik vrees dat mijn mailtjes menig zinnig mens echter wel tot waanzin kan leiden.

Maar ik vindt het wel een mooie dure ambitie om van 350 miljoen europeanen mail profielen op te proberen bouwen. Technisch zal het een vermogen kosten om alleen de opslag te regelen, laat staan de query software die je daar op los zou moeten laten.

Als de petitie faalt hoop ik dat spam dan wel in een keer de nek omgedraaid kan worden. Dubieus voordeel voor het inleveren van je recht op privacy. Maar goed mensen communiceren eigenlijk vrij recent via digitale methoden.
De post, snail mail, is nog altijd een goed alternatief voor weetgrage overheden

Oh ik word een voorstander van spam op het moment dat die wetgeving wordt aangenomen, ook moeten providers dan hun mailservers weer als open relays opstellen enzo, al is het maar om de ineffectiviteit van de maatregel te demonstreren (en om de database te vervuilen :P )

zo petitie ondertekend !!! Go XS4ALL, wat een provider. Ben blij dat ik er al 5 jaar klant ben :)

Ondertekend :D Privacy4all

Blijf voor de grap eens op F5 hameren bij die site, je ziet het (nu nog lage aantal) met de seconde stijgen.. :+ :9

sooohee ..sjonge jonge.. al 500 aanmeldingen
ben benieuwd of we de 50.000 kunnen halen

Nu het nieuws hier op de frontpage staat, zal het wel vlotter gaan, ja ;)

edit Op dit moment, zondag 31/07/05 staat de teller inmiddels op 10822, nog geen 50000, maar 't gaat de goede kant op

XS4ALL = KPN = gedeeltelijk van de overheid...
over belangenverstrengeling gesproken.

Beetje kort door de bocht. Dat de staat aandelen in KPN bezit wil niet zeggen dat ze het beleid van het bedrijf bepalen. Net zo min als ze dat doen bij NS, Shell, DSM en zo nog een paar bedrijven.

XS4ALL heeft bij overname bedongen dat zo volledig eigen koers mogen blijven varen.

431 people already signed!
Wat weinig! Of is deze website net op het net en gaat dit aantal snel omhoog?

[quote]
[edit] Een FireFox 1024x768 compatible site was natuurlijk wel prettig geweest.
[/quote]
Werkt hier prima met Firefox op 1400×1050 :P

Volgens mij gaat dit uiteindelijk toch niet door, net als dat gedoe met de softwarepatenten. Het kost de Europese providers veel te veel geld en dat is niet goed voor de providers, als de kosten dan omhoog gaan ook niet goed voor de klanten en het is natuurlijk ook niet goed voor de economie. En aangezien we natuurlijk allemaal weillen dat de economie in heel Europa het zo goed mogelijk doet is het erg onverstandig om dit door te laten gaan.

Maar als het Europees Parlement en de Europese Commissie dit goedkeuren, kan de Nederlandse regering dit dan nog tegenhouden voor ons eigen land?

[edit] Ik heb natuurlijk ook getekend! :Y)

Ik heb net getekend en daarna op de list gekeken, maar mijn naam stond er niet tussen. hmmm. ze zijn hem zeker eerst op tape aan het wegschrijven en de tape ergens veilig aan het opruimen, voor ze het op internet laten zien.

Je moet op een link in een bevestigingse-mailtje klikken... :Y)

Ik ga niet tekenen. Hoewel ik de argumenten van de providers inzie en begrijp, denk ik dat het wel degelijk nuttig is om de gegevens te bewaren.

Over wie de kosten betaalt moet nog maar eens goed nagedacht worden, dat wel!

Terrorisme wordt maar al te vaak in de mond genomen, ik vind dat overtrokken. Ik zie vooral ook het nut van het veroordelen van 'normale' criminelen.

Qua privacy ben ik van mening dat als je niets te verbergen hebt, je ook niets hebt te vrezen. De inhoud van gesprekken en e-mails wordt, als ik het goed heb begrepen, niet bewaard. Angst dat mijn gegevens blootgesteld worden aan anderen heb ik dan ook niet.

Als ik het goed heb begrepen, wil Engeland wel dat de inhoud van e-mails wordt bewaard...

Jij hebt duidenlijk geen idee waar je over praat. Het afgelopen jaar heb ik 300 Gig gedownload en 200 Gig geupload. Dat is totaal 500 Gig aan data, dat heb ik zelf nog niet eens in mijn computer zitten. maar mij provider moet dat gaan opslaan?

als je naar de grafieken van 1 van de belangrijkste internet knooppunten in ons land kijkt
http://www.ams-ix.net/technical/stats/CUMU.html

zie je dat afgelopen maand daar alleen al 16280 Terabyte binnen is gekomen en 16239 Terabyte naar buiten is gegaan. dat is een slordige 32500 Terabyte in 1 maand
een Gb kost ongeveer 0.40 Euro als je naar de harddisken kijkt in dus dat is 32500000*0.40 is 13 miljoen voor de maand juni aleen voor de disken. hebben we het nog niet eens over de systemen waar al die disken in moeten hangen. dan komen we waarschijnlijk wel op het 3 dubbele uit.

En dan hebben we het alleen nog maar over de amsterdam IX. we hebben er ook nog 1 in rotterdam, en er zijn een heleboel providers die een eigen netwerk hebben liggen in europa, en netwerk verkeer dat bij de providers binnen blijft wordt ook nog eens niet meegeteld (denk aan e-mail van jantje@xs4all.nl naar pietje@xs4all.nl of toegang naar nieuws servers)

als je dan verder kijkt naar onze bagger justitie. Iemand kan een bijna complete bom in huis hebben (oeps de ontsteker deed t niet) en de plannen om een aanslag te plegen, en nog spreekt een rechter hem vrij. Beetje weggegooid geld is het dan.

Ook al heb jij niets te verbergen, je moet wel betalen voor deze onzin. en ik ben heel benieuwd hoeveel boeven ze meer gaan vangen.

Een groot misverstand is dat deze wetgeving vereist dat alle data wordt opgeslagen. Het gaat om de verkeersgegevens, dus:
- Telefoonnummer x (en bij mobieltjes ook IMEI) belt met telefoonnummer y
- E-mailadres x van IP-adres y stuurt e-mail naar e-mailadres z
-E-mailadres x ontvangt e-mail van e-mailadres y op IP-adres z
-IP-adres w op port x legt verbinding met IP-adres y op port z (of evt de volledige URL).

Dit levert nog steeds onnoemelijk veel data op, maar niet zoveel als wanneer ook de verstuurde gegevens opgeslagen moeten worden.

Qua privacy ben ik van mening dat als je niets te verbergen hebt, je ook niets hebt te vrezen.
Waarom geef je dan niet gewoon je recht op privacy op?
Knowledge is power.
-- Francis Bacon
Power tends to corrupt, absolute power corrupts absolutely.
-- Lord Acton
"They that can give up essential liberty to obtain a little temporary safety deserve neither liberty nor safety."
-- Benjamin Franklin, 1759

mooi gequote, sniff :'(

Dit is eigenlijk ook een niet verder dan je neus lang kijken reactie.

Het gaat er niet om of je iets te verbergen heb of niet, het gaat om jouw identiteit, die is van jouw, en je mag in mijn opinie zelf de mogelijkheid hebben om te bepalen met wie je dat deelt en wie niet. Hoewel die gegevens op dit moment niet publiekelijk zijn, kan dat een gemakkelijke volgende stap zijn. en hierna komen de commerciele belangen van allerlei coorperaties, die daar wel een slaatje uit weten te slaan. waardoor jij met direct advertisment de rest van leven aan het afvragen bent waar je dat aan verdient heb. Ok deze scenario is een beetje overtrokken. maar als je naar zweden kijkt dan krijg je al een goed beeld. In zweden kan iedereen alles van bijna iedereen te weten komen. In zo een situatie als je ergens gaat solliceteren dan val je al meteen af als je niet de juist e opleidingen heb. Mijn ex-vriendin heeft nooit haar college daar afgemaakt, met als gevolg dat ze daar alleen maar in de zorg kon werken, als een soort patienten cipier. Hier heeft ze meteen echte banen in callcenters gekregen als business analyste. Een stuk van je ontwikkelingsvrijheid ligt dus precies besloten in de wat men van jouw weet, en wat men daardoor van jouw denkt te weten. En met deze privacy maatregelen ga je juist met dat laatste de mist in.
Totaal kwalijke analogie, en mijn excuses voor de brute vergelijking. In engeland hebben ze iemand neergeschoten omdat men aan de hand van wat ze dachten te weten, met een terrorist te maken hadden. IN de werkelijkheid was het iemand die laat voor zijn werk was, en nu is hij wel heel laat. Conclusie : de waarheid is oninterresant, het gaat om de interpretatie.

Met de aantallen waar het om speelt kan in de eerste instantie de interpretatie alleen door computers gedaan worden. en afhankelijk van de gestelde criterea zal de selectie, hopelijk, beperkt zijn. Echter wie bepaalt in welke categorie een persoon valt en welke criteria worden gehanteerd?
Persoonlijk lijkt het me onverstandig om dat pad in te slaan, en ik zie dit als een eerste stap van een lange reis.
Maar goed. dat is maar mijn interpretatie van jouw opinie, vergeef me als ik de plank mis sla

Qua privacy ben ik van mening dat als je niets te verbergen hebt, je ook niets hebt te vrezen.
Dit is echt bullshit: wie garandeert mij de veiligheid van die informatie, wie garandeert mij dat er geen corrupte politieambtenaar is die deze gegevens doorspeelt aan criminelen of commerciele datamining bedrijven.
Wie zegt dat de overheid betrouwbaar blijft en opeens de gegevens gaat misbruiken als een soort van zedenpolitie.
Wie weet bezoek ik nu wel een website over bloemschikken (zomaar een voorbeeld) en blijkt opeens dat verdacht veel terroristen in het verleden websites over bloemschikken bezochten. Dat zou dus betekenen dat een gebruikte datamining tool mij als potentieele terrorist kan vlaggen met alle gevolgen voor mij van dien (gevolgd worden, nader onderzocht worden etc).
In het verleden stond in het bevolkingsregister vermeldt welke religie mensen hadden. Daar hebben de Duitsers goed gebruik van gemaakt voor de vernietging van Joden. Informatie waar jij nu niet het gevaar van inziet, kan weldegelijk jou (al dan niet bedoeld) schaden.

staan veel nederlanders tussen, zou dat door de FP posting op T.net komen?

Alle werkemers van XS4ALL bijvoorbeeld?
Voordat tweakers postte stond het al op 300+

613: Mr. BoBo from Netherlands signed on 27-07-2005

Je moet ook je mailtje confirmen voor je dr bij staat..
«  1  2  3  »

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.

Volgende 22:59
Vorige 21:41
VNU Media logo Powered by True

© 1998 - 2008 Tweakers.net - Alle rechten voorbehouden

Uitgever van: