Hoofdcategorieën
Device Settings

AMD overschrijdt grens van 10% marktaandeel servermarkt

Door Wouter Tinus, dinsdag 26 juli 2005 20:05
Bron: News.com, views: 8.859

AMD heeft voor het eerst in zijn bestaan meer dan tien procent van de servermarkt weten te veroveren. Dat blijkt uit cijfers van Mercury Research, een onderzoeksbureau dat iedere drie maanden gegevens verzamelt over de markt voor x86-processors. Het succes is volledig te danken aan de Opteron: In het tweede kwartaal van dit jaar leverde de verkoop van Opterons volgens AMD 89% meer inkomsten op dan in het eerste kwartaal, wat te merken was aan een erg grote sprong in marktaandeel: Van 7,4 naar 11,2 procent in één kwartaal tijd. Hoewel dit soort getallen op een aantal verschillende manieren berekend kunnen worden (en dus niet ieder onderzoeksbureau het er mee eens zal zijn dat men het afgelopen kwartaal echt al boven de 10 procent zat) wordt het nieuws over het algemeen gezien als belangrijke mijlpaal voor AMD.

Het bedrijf heeft tijdens het ontwerpen van de Opteron een groot aantal risico's genomen. Zo heeft men de instructieset zonder steun van Intel uitgebreid met ondersteuning voor 64-bits operaties, een geheugencontroller op de processor geïntegreerd en HyperTransport bedacht als alternatief voor de FSB. Door deze en andere innovaties heeft het bedrijf langzaam maar zeker een voet aan de grond gekregen een markt die een paar jaar geleden nog volledig door Intel werd gedomineerd. In bepaalde segmenten schijnt de Opteron het trouwens nog veel beter te doen dan de genoemde 10%. Vorige maand meldde AMD bijvoorbeeld dat maar liefst 27% van alle x86-servers met vier processors Opterons aan boord heeft.

CeBIT 2005: Tyan 8-way Opteron
Volgende 20:59 Bedrijven gaan Unified EFI promoten als aanvulling op BIOS
Vorige 19:26 Veel Nederlanders niet zonder mobieltje de grens over
Advertentie

Reacties

«  1  2  »


Marktaandeel is wat anders dan het aantal bestaande servers dat uitgerust is met Opteron processoren.

En daarbij heeft slechts een heel klein deel van de servers 4 procs aan boord. Dus als de rest een marktaandeel van bijv. 9% heeft (iets minder dan 11,4 dus) weegt dat veel zwaarder op tegen die 27% van de quad-proc systemen.

Het zegt wel iets, maar niet over de marktgrootte:
Er zijn meer bedrijven die zo wakker zijn om eens goed te kijken of ze nou AMD of Intel nodig hebben voor hun zware systemen. Drie jaar terug kocht ik in een server ongevraagd Intel CPUs zonder discussie. Athlons prachtig, had er ook een paar van thuis gehad, goe dbevallen allemaal, maar in servers neem je geen risico's en je wilt niet op je flikker krijgen omdat "die hobby bak van jou" het niet goed doet: dat ligt dan altijd aan die AMD chips. Iets anders dan Intel was voor de meeste ICT managers en veel ICTers onbespreekbaar in servers. Dat is nu wel aan het veranderen en dat is op zich wél een serieuze mededeling, met name voor Intel. Als mensen gaan nadneken of ze jouw product wel willen is dat niet goed, zeker niet als je jaren een house-hold name bent geweest.

Maar het zegt idd geen zak over de hoeveelheid gepushte chippies, daar heb je wel 100% gelijk in.

Dit is echt geweldig nieuws voor AMD. Zo zie je maar dat mensen door krijgen dat AMD helemaal niet zo slecht is. Hopelijk helpt dit nieuws het grote publiek om te halen een AMD systeem te kopen.

Dit is goede informatie :)

En daarom vind ik het ook zo vreemd dat AMD niet in de lijst van meest innovatieve bedrijven staat.

• Eigen 64-bit design
• Hypertransport
• Intergrated mem controller

Ok wel met behulp van IBM maar toch ze doen het wel ff!

Hypertransport is niet van AMD en ook de ondie memory controller is niet nieuw, ik geloof dat die nog al gebruikt werd.

Idd. AMD heeft bijv Intel op heel veel punten verslagen.
Ze waren overal eerder mee, en hebben op alle punten eigenlijk meer succes dat de concurentie.
En nu willen ze ook nog de PCI-expres controler in de processor integreren, samen met nog wat andere functies.
Zoals ik al zei, AMD is echt lekker bezig :*)

En daarom vind ik het ook zo vreemd dat AMD niet in de lijst van meest innovatieve bedrijven staat.
Een innovatie is iets verzinnen dat nog niet bestaat. Het feit dat je eigen techniek ontwikkelt, die al bestaat, is in dit geval zeker een goede prestatie, maar geen innovatie.

Overigens stimuleert de stand van zaken de innovatie in chipmarkt wel ;)

Innovatie is ook het combineren van bestaande producten tot een nieuw product.
Als jij bijv een auto en vliegtuig kan combineren tot 1 goedkoop product, dan ben je zeer innovatief, maar niet nieuw.

Je hebt gelijk. Het verzinnen van een nieuwe productiemethode kan ook een innovatie zijn.

dat plaatje zegt 8-way maar ik zie maar 4 sockets?
of rekenen ze 4 dualcores als 8-way?

of rekenen ze 4 dualcores als 8-way?
Ja, de performance is toch hetzelfde als 8x single core.

Als je goed naar de achterkant kijkt is dit maar de helft van de kast... Aan de andere kant van het tussenschot zitten er waarschijnlijk nog 4.....

Klopt. Deze server stond op de Cebit gepresenteerd (Wel zijnde als nog hevig in ontwikkeling) Je hebt het mainboard met 4 sockets en met soort van Risercard-toestand een board met nog 4 sockets. Ik denk dat de opzet van de processors met HyperTransport dit vrij makkelijk toeliet; de verbindingen met het hoofd-mainboard waren volgens mij ook alleen hypertransport kanalen en niet veel meer.

Het zag er wel redelijk mooi uit. :)

In tegenstelling tot wat hierboven beweert word, het zijn 2 borden op elkaar "gestapeld" d.m.v. een speciaal "Processor Expansion Board".
Waardoor er dus 8 fysieke processors in het systeem zitten. (en in totaal dus 32 geheugenbanken met max 2GB/bank)

Als je goed kijkt is het ook wel te zien op de foto (kabels onderaan het moederbord lopen onder de bovenste plank door.)

http://www.tomshardware.com/business/20050314/cebit_2005-16.html

:Y)Vet stoer @ die Foto. Ik hoop zodra ik klaar ben met studeren en zelf wat $$ heb ook eens een Dual op meer systeempje te bouwen. Lijkt me erg vet om thuis als Fileservertje te hebben ;)

en een fileserver heeft die power nodig, want....?

Een emoticon zegt meer dan 1000 woorden (als het nog mag van Microsoft...): }:O

innovatie is iets nieuws introduceren.

AMD is de eerste om 64 bit te introduceren aan de thuisgebruiker. Zo is AMD waarschijnlijk met nog veel andere dingen de eerste geweest om ze te introduceren

innovatie is iets nieuws introduceren.
dat geloof je zelf toch niet?
dus een autofabrikant die één nieuw model met 3 smaken motorvermogens introduceert heeft gelijk 3 innovaties gedaan?
zo is ook het introduceren van 64 bit aan de thuisgebruiker ook geen innovatie. dat is gewoon een marketingbeslissing (economisch rendabel om het in de consumentenmarkt te verkopen), niets meer.

AMD heeft bewezen een serieuze speler op de servermarkt te zijn, waardoor ook grote leveranciers uiteindelijk servers met AMD processoren zijn gaan aanbieden. Daardoor hebben de klanten iets te kiezen gekregen.
Ik noem bijvoorbeeld HP, wij nemen servers af van deze fabrikant. Tot voor kort niks te kiezen, tegenwoordig kun je echter voor de meeste modellen kiezen tussen Intel of AMD.
Dat zal wellicht de stijgende lijn mede verklaren.

Leuk dingenje voor thuis. Zou je dat gelijk op je energie rekening merken als je die 24uur online heb?

B'vo AMD! :D
Hopelijk is dit het begin van nog meer marktandeel...

verbaast me niks, dat AMD een stijgende lijn laat zien.
de server markt is zeker goed aan het stijgen voor ze.

kijk bijvoorbeeld naar een druk bezochte site (http://www.kernel.org) draait op een HP server met 4 opterons.

ik verwacht de consumenten markt op AMD processoren ook omhoog zal gaan.
dat merk ik aan de verkoop in de hardware winkel bij ons.
«  1  2  »

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.

Volgende 20:59 Bedrijven gaan Unified EFI promoten als aanvulling op BIOS
Vorige 19:26 Veel Nederlanders niet zonder mobieltje de grens over
VNU Media logo Hosted by True

© 1998 - 2012 Tweakers.net B.V. - Alle rechten voorbehouden - Contact - Jouw privacy - Algemene Voorwaarden

Uitgever van:

Website van het jaar 2011