Hoofdcategorieën

Ziet Pentium 4 op 4GHz alsnog het levenslicht?

Door Jack Leenders, donderdag 21 juli 2005 17:19
Bron: Investors Hub, submitter: EaS, views: 21.867

In het najaar van vorig jaar werd duidelijk dat Intel een op 4GHz geklokte Pentium 4 niet ging leveren. Hoewel diverse Pentium 4-processors wel veel hoger wilde klokken dan de psychologische 4GHz-mijlpaal, zag Intel er van af de in eerdere roadmaps gemelde Pentium 4 580 op de markt te brengen, en het mogelijke gezichtsverlies op de koop toe te nemen. De Prescott-cores op 90nm slokten te veel vermogen. Het roer bij Intel was om, niet langer waren megahertzen hét adagio van de marketingafdeling. De focus werd verlegd naar features en dual-coreprocessors, waaronder de Pentium D-reeks. Vermoedelijk mogelijk gemaakt door de verbeteringen in de B0-stepping die er voor de Pentium 4 D's (die in feite bestaan uit twee aanelkaar geplakte Prescott-cores) aan zit te komen, lijkt er binnekort tóch nog een geboorte van de Pentium 4 580 plaats te gaan vinden.

In de prijslijsten van diverse, maar tot dusver alleen Duitse hardwareshops blijkt de '4 gieg' vermeld te staan, zo wist Investors Hub te melden. De chip zal 1MB L2-cache hebben en een FSB van 800MHz effectief. De prijskaartjes van de (wellicht niet in overvloed verkrijgbare) boxed P4 in de pre-orderfase liggen bewegen zich tussen de 1425 en 1480 euro inclusief btw. Met de komst van de Pentium 4 580 wordt een belofte alsnog gestand gedaan, al zal het voor menigeen als mosterd na de maaltijd smaken. Interessanter is het wellicht welke verbeteringen de nieuwe stepping voor de aanstaande Pentium D-processors met zich mee zal brengen.

Pentium 4

Volgende 17:24
Vorige 16:59

Reacties

«  1  2  3  »

Sorry hoor maar 1400+ euro voor een processor gaat wel heeel ver naar mijn zin.
Een FX57 is zelf een paar honderd euro goedkoper en naar mijn weten sneller en hoger te clocken!

Ik denk dat hier een 4 GHz dual-core chip bedoeld wordt (de 580 klopt dus m.i. niet). Ik quote:
Vermoedelijk mogelijk gemaakt door de verbeteringen in de B0-stepping die er voor de Pentium 4 D's (die in feite bestaan uit twee aanelkaar geplakte Prescott-cores) aan zit te komen, lijkt er binnekort tóch nog een geboorte van de Pentium 4 580 plaats te gaan vinden.
Het lijkt dus over een dual-core chip te gaan van 4 GHz (hiervoor is de prijs m.i. heel redelijk). Anderszijds is dit moeilijk voor te stellen, daar de snelste dual core nu 3,2 GHz is. Maar aangezien een 570 nu minder dan 600 euro kost, zal een 580 niet meer dan +/- 800 euro mogen kosten.

Vergeet het maar dat deze dual core is.

Wat ze willen zeggen is dat de core dezelfde is als deze die in de dual core cpu's (2 aan elkaar geplakte cores dus) gebruikt worden. Deze nieuwe core (stepping) is namelijk verbeterd om het hoge verbruik te verminderen. En deze blijkt nu toch geschikt om er een 4.0GHz P4 van te maken.

De vorige P4's (3.8 & 3.6 GHz) hadden 'last' van clock throttling omdat ze op die snelheden te warm werden. Dat zullen ze nu dus opgelost hebben.

Ik ben benieuwd hoeveel snelheids verschil dit daadwerkelijk gaat opleveren ten overstaande van de 570 voor die ¤ 800,- (de 570 is in Pricewatch nu ¤ 600,-). ;)

geen ene moer.
Die paar mhz merk je echt nauwelijks wat van en er zit verder ook geen extra cache op oid.
Je bent dus echt leip als je hier ook maar serieus over na durft te denken met een prijskaartje van rond de 1400 euro.
Koop liever een athlon X2 als je zoveel geld wil uitgeven want daarmee blaas je een p4 op 4ghz weg.
Of koop gewoon de 570 p4 en klok hem flink over, dan ben je d'r ook.

Omfg wat een jandoedels die mannen(wie weet wel vrouwen :Y)).

De megahertz wedstrijd is verloren jongens, ga nu niet proberen ermee verder te gaan. Megahertzen zeggen niks!

Helemaal mee eens. Leuk 4GHz...leveren ze er meteen waterkoeling en een 500watt voeding bij? Doe eerst maar eens wat aan het warmte probleem. Net nog een systeem met een 830 gebouwd. De processor is zelfs met een Zalman 7700 amper koel te houden..Te gek voor woorden. Uhm...viva AMD.

De megahertz wedstrijd is verloren jongens,
Ik zie niet in dat Intel een megahertz strijd verloren zou hebben, er zijn gewoon betere alternatieven gevonden.

Vroeger ging het alleen om het aantal PKtjes in je auto, tegenwoordig zijn we erachter dat aerodinamica net zo belangrijk is voor goede performance.

Vroeger ging het alleen om het aantal PKtjes in je auto, tegenwoordig zijn we erachter dat aerodinamica net zo belangrijk is voor goede performance.
Toch raar dat ik steeds meer auto's met de aerodinamische eigenschappen van een baksteen op de weg zie.....

Ook hier gaat weer op (net zoals bij de Ghz'en), dat het leuk is als je tegen je vrienden kan zeggen dat je bijv. wel 250 pk hebt. Heel erg leuk, maar stop die 250pk in een baksteen, en je hebt er nog niks aan.

Conclusie: je moet met een gebalanceerd apparaat komen. Je kan wel iets van 250pk hebben, maar je moet die pk's wel onder controle kunnen houden en ze kwijt kunnen op de weg.

Zo ook bij de pc. Veel Mega of Gigaherzen is leuk, maar koppel die aan een relatief zwakke FPU en weg is je voordeel.....

Ik denk dat een baksteen met een 250pk moter en wielen best hard gaat.... ;)

Een baksteen met 1000pk gaat iig wel behoorlijk snel, maar nog steeds zo'n 5 seconden per rondje te traag. Vraag Jos Verstappen, Christijan Albers en Robert Doornbos maar :)

Als iemand die megahertz wedstrijd 'gewonnen' heeft is dat wel intel. AMD heeft nog een enkele CPU uitgebracht boven de 3ghz....

Dat is nou juist het punt! De AMD-processoren doen met hun lagere kloksnelheid niet onder voor de snelste P4's qua prestaties!
AMD heeft daarmee bewezen dat Gigahertzen er niet toe doen. En de consument is het daar mee eens. Intel heeft die discussie over processorsnelheid, en dus de "megahertz-wedstrijd" VERLOREN.

In zoverre, dat je weet dat je een bepaalde snelheid hebt te pakken van een bepaalde leverancier!

Wil toch echt wel weten of ik een 3 ghz model in mijn handen heb of 4 ghz model! Het is en blijft gewoon een type-aanduiding.

Voor het verschil in snelheid tussen bijv. AMD en Intel, zegt het inderdaad wat minder. ;)

man man, die prijs! :o

reken dan eens uit hoeveel Dual Core Intel's je daarvoor kan kopen en voor de extremisten onder ons de Extreme Edition is zelfs goedkoper...
toch een verkeerde opvatting van Intel lijkt mij

De prijs is wat de gek ervoor geeft. Als er termen als "pre order" gebruikt worden weet je het meestal wel....

ik denk dat dit zo'n puur marketing ding is, net zoals de P3 1,13MHz in de tijd en de originele Athlon 1400MHz
ze waren moeilijkt te krijgen, zeer duur, maar de mensen wisten wel dat het bestond en da's belangrijk

P3 1.13 Mhz??? Moet dat niet 1.13 GHz zijn?? :)

Nee, het was niet voor niets moeilijk eraan te komen, een unieke processor in z'n klasse...
}:O

Heh, zo'n athlonnetje heb ik nog liggen :P

Denk je nou echt dat van 3.8(3.6) naar 4.0 zoveel uitmaakt?

Waarschijnlijk alleen in de statestiekjes :)

een gemiddelde smurf die de 4GHz wil halen, kan het ook wel door overclocken...
...en zal daar waarschijnlijk geen ¤1400,- aan kwijt zijn ;)

ik denk dat het juist voor de overclockers is... die kunnen hem dan miss nog verder overclocken :Y)

En dan gaat het overclocken een beetje mis en is processor verziekt.
1500 eurootjes de prullenbak in....

|:(

Je kunt met de 4Ghz waarschijnlijk minder ver overclocken, wellicht met een 3.8 nog wel verder als je geluk hebt. Wat processorfabrikanten doen is namelijk ook puur "overclocken". Ze produceren gewoon een groot aantal processoren op een bepaalde kloksnelheid (laten we zeggen 3.2Ghz) uit en kijken op welke hogere snelheden deze nog stabiel zijn. Word een processor op 3.8Ghz bijvoorbeeld te onstabiel dan word de processor, samen met de rest uit dezelfde serie, geklokt en gelocked op 3.6Ghz. Daarom is overclocken zo aantrekkelijk, want dat die ene processor uit de serie onstabiel word op 3.8 Ghz wil nog niet perse zeggen dat de andere processoren uit diezelfde serie ook onstabiel worden op hogere snelheden.

Dat verklaard misschien ook wel dat ze plotseling toch nog de 4Ghz uitbrengen. Wellicht zijn er meer processoren stabiel gebleken op 4Ghz dan men aanvankelijk dacht. En met zo'n prijs hebben ze toch niets te verliezen.

5,26% tussen 'n identieke 3,8 en 4.0 en dat is bruto.

Ik ben benieuwd hoeveel snelheids verschil dit daadwerkelijk gaat opleveren t.o.v. de vorige versie
Het is wel duidelijk dat dit weer een soort van flop wordt,het is nml allang bewezen dat ze bagger presteren tegen over een amd 4000+.......
Conclusie is dus veel te veel geld voor een cpu die bijna niet voruit te branden is :)

Hehe hoeveel watt zal die sloeber cpu nodig hebben?

4000+ SD=484,95 :+. Eerste keer in een jaar ofzo (mss meer?) dat ze de kloksnelheid van de p4 omhoog halen ;). De PIV is in de overclock/gamekringen toch allang dood :Y)

Volgens mij is dit een wanhoopspoging van Intel om toch nog iets tegenover de AMD fx57 te zetten. Daarbij is de procentuele toename slechts iets meer dan 5% t.o.v. 3.8 Ghz.

De prijs verklapt al dat er weinig chips beschikbaar zijn die deze snelheid met voldoende stabiliteit aan kunnen.

Wanhoopspoging wil ik niet van spreken, maar dit zal inderdaad een tegenzet tegen de fx57 zijn.
Het is mijns inziens geen wanhoop aangezien ze gewoonweg niet mee hoeven te gaan met AMD. In sommige apps zal deze gewoon sneller zijn dan al het andere x86 geweld wat er is.

Ik verwacht wel dat er een behoorlijke cooler op mag maar ik denk dat Intel wel wat geleerd heeft van het bijelkaar plakken van 2 prescott cores.Het hele P4 ontwerp is naar de eerste paar core-revisies aardig op de schop gegaan om een beter thermisch ontwerp te krijgen. Wat zoveel inhield als meer ruimte tussen de 'heetste' gedeeltes van core.

De verwachte prijs is bizar.. hier kan je gewoon een leuke pc van neerzetten :D

Een tegenzet tegen de FX57 lijkt mij onwaarschijnlijk, ik heb al van meerdere bronnen gelezen dat de toevoegingen in de FX57 tov de FX55 erg mager zijn, en dat het weinig performancewinst op levert.

Dus dan zou het een antwoord op de FX55 én FX57 moeten zijn.

Geez, ik dacht dat de P4 architectuur door iedereen (Intel vooraan) zo werd gehyped om z'n schaalbaarheid? (Om de klok-voor-klok vergelijking met de P3 te vergoeilijken.) Naja, toch 3.6x gehaald.

Schalen doet ie juist heel goed alleen moet je wel de TDP naar 200Watt schroeven en dan gaan naar de 5Ghz.
En exotische koeler als Boxed 'n gesloten WC koel system .

Jah! Intel heeft de P4 in het lab al op 10 GHz lopen!!!!11 (anno 2002 kan ik me nog herinneren). Blijkbaar vette bluf!
(Op Wikipedia (alleen de Engelse versie) staat dat het ontwerp bedoeld was voor een uiteindelijke clock speed van 10 Ghz. http://en.wikipedia.org/wiki/Pentium_4)

In 2007 zullen ze de Conroe op de markt brengen en die gaat maar rond de 60W verbruiken :Y)
«  1  2  3  »

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.

Volgende 17:24
Vorige 16:59
VNU Media logo Powered by True

© 1998 - 2008 Tweakers.net - Alle rechten voorbehouden

Uitgever van: