Hoofdcategorieën

Philips plaatst eerste LED-lantaarnpalen in Ede

Door Bart Veldstra, zaterdag 16 juli 2005 20:27
Bron: Reuters, views: 28.960

Wilke Dekker (wethouder te Ede) sluit Philips LED-lichtmast aanAfgelopen vrijdag heeft Philips de stad Ede voorzien van de eerste lantaarnpalen die zijn uitgerust met LED's. Hoewel ze twee keer zo duur zijn als normale lampen, kunnen deze vier keer zo lang mee en hoeven de lampen pas na 50.000 branduren vervangen te worden. LED's zijn gemaakt van vaste stoffen en zijn daardoor kleiner en robuuster dan de lampen die gebruik maken van neongas. Volgens Philips wordt met de komst van de LED-lampen de houdbaarheid van een lantaarnpaal bepaald door de paal zelf in de plaats van de lamp. LED's worden steeds vaker gebruikt als alternatief voor conventionele lampen. In nieuwere auto's en bussen worden de achterlampen vervangen door rode LED's en steeds meer stoplichten worden uitgerust met rode en groene lichtgevende diodes. Vorig jaar heeft de uitvinder van de LED de Lemelson-MIT-prijs in ontvangst mogen nemen voor zijn vondst.

Volgende 20:50
Vorige 18:33

Reacties

«  1  2  3  »

Een ander voordeel van LEDs is dat ze minder stroom verbruiken en dus goedkoper in gebruik zijn.

Het zal hier wel om power LED's gaan. Die zijn niet zo energie zuinig als normale LED's. Daarnaast heb je er een hoop nodig. Of er dan nog een positief energie effect is vraag ik mij af.

De kosten besparing zal voornamelijk door de levensduur van de LED's moeten worden opgebracht.

Pas op met wat je zegt ;) Een gasontladings lamp, en dus vooral de grote natrium lampen die in lantaarn palen zitten produceren in vergelijking veel meer licht dan led's. Zoals philips al aangeeft, is het grote voordeel hier dus de levensduur.

En dus ook onderhoudskosten. Wat denk je dat het kost om een mannetje langs te sturen om zo'n lamp mbv een hoogwerker te vervangen? Als je dat maar de helft van de tijd hoeft te doen...daar komt je kostenbesparing vandaan, nog meer dan slechts de kosten van een nieuwe lamp.

M.a.w. we krijgen er een zooitje uitkeringstrekkers bij.
Tel uit je winst. ;(

ik zou bijna willen zeggen, net zo slap als jouw opmerking; beter dan Melkert-banen.

Je kan beter iemand hebben die beschikbaar is voor een andere baan dan iemand die niet nuttig werk verricht. Beter 1 man die met een waterwagen 1000 liter vervoerd en 49 man die zitten te niksen dan 50 man die elk met twee emmers van 10 liter lopen. Het eerste is sneller en levert daarnaast evenveel op.

Aardig aan LED's is ook dat het er veel zijn, levensduur is een kansspel, ik denk dat het gunstiger is als er lankzaamaan steeds minder led's branden dan dat een enkele lamp in een keer uit gaat of niet meer start.

Ik meen ooit een trapje gezien te hebben qua energie-efficiency van verlichting van een bepaald oppervlak, van hoog naar laag: [edit: stond verkeerdom.. ]
SOX (lagedruk Na) - TL (lagedruk Hg overigens, geen neon, dat is alleen om te starten) - LED's - halogeen gloeilampen - gewone gloeilampen

Verder zal het benodigde (eventueel electronische) voorschakelapparaat ook invloed op kosten, verbruik en betrouwbaarheid hebben.

Omdat je LED's goed en efficient kunt regelen en ongestraft vaak aan- en uit kunt schakelen zijn er volgens mij wel heel grote voordelen qua levensduur- en energieverbruik te halen door een slimmere sturing toe te passen dan "'s nachts aan, overdag uit " :)

beetje laat dan van Nederland, In België staan er al een paar
de voordelen zijn:
- ze geven meer licht dan de oude lampen
- ze hebben een groter contrast en er zit geen spiegel achter zodat je minder last hebt als de zon er op schijnt
- ze verbruiken een stuk minder (1/3 dacht ik)
- ze gaan veel langer mee
nadeel:
- door het hoge contrast en meer licht, bestaat de kans dat ze 's nachts te helder zijn en een bijna verblindend effect hebben
- duurder

Volgens mij heb jij het over de verkeerslichten, die er in Nederland ook al veel staan. Hier gaat het echter om lantaarnpalen, en da's wel nieuw.

nadeel:
- door het hoge contrast en meer licht, bestaat de kans dat ze 's nachts te helder zijn en een bijna verblindend effect hebben

Er zitten gele en witte leds in zodat de helderheid wat aangepast kan worden aan het tijdstip/seizoen.

- ze hebben een groter contrast en er zit geen spiegel achter zodat je minder last hebt als de zon er op schijnt
Een lantarenpaal die last heeft van de zon? In Nederland zetten we de straatverlichting overdag uit. Misschien een tip om door te geven aan de zuiderburen :)

Hij bedoelt dat je overdag geen last hebt van die spiegel die achter de lamp zit. |:(

en dan noemen jullie ons dom :+

en dan noemen jullie ons dom
Ja, want in Nederland zit de lamp onder de spiegel, dat betekent dat de spiegel bovenin zit en naar beneden reflecteert. De zon zit in Nederland eigenlijk altijd BOVEN de spiegel, en weerkaatst daar dus niet in.

Dat vind ik op zich dus wel een dom argument, ook al begrijp ik wel dat er iemand aan denkt. NoFI

Dat is, helaas, niet correct.
De stralingshoek van een LED is een heel pak kleiner dan die van een conventionele lamp. Als een LED een stralingshoek van 20° heeft, en je vergelijkt de hoeveelheid licht die een gewone lamp afgeeft op 20°, zal je inderdaad zien dat de LED meer licht per watt uitstraalt ... maar dan wordt er dus geen rekening gehouden met het feit dat een lamp een veel grotere stralingshoek heeft, en dus veel meer licht uitstraalt.

Nu ja .. aangezien een lantaarnpaal doorgaans alleen naar beneden moet schijnen, zou het inderdaad misschien efficienter kunnen zijn.

maar dan wordt er dus geen rekening gehouden met het feit dat een lamp een veel grotere stralingshoek heeft, en dus veel meer licht uitstraalt.
Volgens http://science.howstuffworks.com/light-bulb3.htm is de efficiency van een gloeilamp < 10%. Ik weet niet wat de efficiency van een LED is, maar ik denk dat zelfs als je die hoek in acht neemt, een LED (veel) zuiniger is.

In lantaarnpalen zaten dan ook geen gloeilampen, maar gasontladingslampen. Dat is heel wat anders.

Volgens http://www.otherpower.com/otherpower_lighting.html

white LED--15-19 lumens/watt
standard F40T12 cool white fluorescent--60-65 lumens/watt
32 watt T8 fluorescent--85 to 95 lumens/watt

Ter referentie ook het rendement van de nu gebruikte natriumlamp: 25,3lm/W (bij 400W). Dit is zo hoog omdat hij bijna alleen licht uitzend in het zichtbare gebied.

Dit lijkt me trouwens iets overdreven:
Volgens Philips wordt met de komst van de LED-lampen de houdbaarheid van een lantaarnpaal bepaald door de paal zelf in de plaats van de lamp.
Met 50.000 branduren en gemiddeld 10 uur per dag is de lamp binnen 15 jaar op. Een lantaarnpaal gaat over het algemeen langer mee.

"nu gebruikte natriumlamp"? Dat zijn die geel/oranje monochromatische lampen. De meeste lantaarnpalen zijn nog steeds wit of bijna-wit licht lampen.

Natriumlampen zijn helemaal niet monochromatisch, het Natrium-spectrum heeft ommers twee lijnen in het zichtbare gebied.

en op hoeveel platsen gaat het licht 's nachts weer uit? Vaak brandt het alleen in de avond.

Met 50.000 branduren en gemiddeld 10 uur per dag is de lamp binnen 15 jaar op. Een lantaarnpaal gaat over het algemeen langer mee.
Ja ze liegen en jij hebt gelijk.
Come on. Denk je nu echt dat ze zichzelf in de vingers gaan lopen snijden. Dit is heus wel goed uitgezocht (waarom zou je 't anders zeggen).

Nou, het is wel overdreven en ze snijden zich toch niet in de vingers. Een paal kan inderdaad best meer dan 15 jaar mee, maar met conventionele verlichting mag je in die tijd toch wel een paar keer de lamp wisselen. Met LED's hoeft dat dus niet.

Hang jezelf er niet aan op aan die getallen.

Ik speel met witte powerleds die 70lm/W geven.
Dit is gemeten onder een gecontroleerde omgeving.

Maar nog steeds is het zo dat de HID lampen en TL nog steeds de kroon spannen qua efficacy, maar zie ze maar zo klein te krijgen.

Waar heb je die vandaan? URL? Voor zover ik weet bestaan die niet...

http://www.treehugger.com/files/2005/04/leds_everywhere.php

80 lm/W (nu) - 150 lm/W (toekomst)

Maar dat is in het lab, ik heb dergelijke LED's nog nergens te koop gezien.

'k ben even het lichtopbrengst rekensommetje vergeten maar dit komt al aardig in de buurt denk ik? :)
Zoek eens op [url="http://www.conrad.nl\"]Conrad.nl[/url] naar dit artikel "LED MODULE 1W WIT O-SLM-W102"

ALs ze nu ook meer eens in zien dat je geen 30-45 cm lange bak moet hebben die nog op 200 m of verder de huizen verlichten |:(

Uhm, da's wat makkelijk gedacht. De lichtsterkte is afhankelijk van de temperatuur. Daarom heb je voorschakelapparatuur nodig voor een stabiele lichtopbrengst. Dit brengt weer verlies met zich mee en vergeet eveneens niet de kosten van de aanschaf en plaatsing van die apparatuur.

LED heeft nog een lange weg af te gaan, voordat het echt kan gaan concurreren met de overigen lampsoorten. Een goede toepassing, zoals al werd gezegd, is op plekken waar je niet zo snel bij kan. Zoals bijvoorbeeld lampen in de rivier (voor bruggen endus voor de scheepvaart). Je winst is hier vooral de onderhoudskosten. Waar je bij de vorige lamp vier moest uitrukken voor vervanging, nu nog maar één keer.

In het verkeer is een prettig voordeel ook dat als er één LEDje kapot gaat, de rest nog steeds werkt. Zie je vaak bij die derde remlichten, dat er een paar uit zijn maar de rest er nog steeds is.

LED's zijn gemaakt van vaste stoffen en zijn daardoor kleiner en robuuster dan de lampen die gebruik maken van neongas.
zijn de meeste lantaarnpalen niet Natrium-lampen?
(wel een neon starter, maar toch...)

Jah klopt, dat verklaart ook de gele gloed, en de rode gloed als ze net aanstaan

Edit:

Hier heb je een link voor het princiepe van een natriumlamp

http://home-1.concepts.nl/~a_castel/nalamp.htm

En hier voor het princiepe van een LED

http://electronics.howstuffworks.com/led.htm

(Geweldig die site van how stuff works trouwens)

Een ander nadeel van LED light is dat et minder licht geeft dan een hallogeen lamp :7

pff, heb jij ooit een ledje gezien met 8000 mCd??

Niet per Watt. Ik heb 12 volts LED-spotjes (met 48 ledjes) van amper 1,5 Watt die meer licht geven dan mijn oude 20 Watt halogeen-spotjes.

We zijn met deze lantaarnpalen weer een stapje verder gekomen in de LED-revolutie. De verwachting is dat bijna alle verlichting over een jaar of 10 vervangen zal zijn door LEDs.

Een hoge intensiteitsled geeft toch redelijk wat licht en een cluster van LEDs moet zeker niet onderdoen voor een gloeilamp als ze dezelfde ruimte mogen innemen als die gloeilamp. Wanneer je de LED verlichting bekijkt in wagens of treinen dan merk je toch niet echt een enorm verlies op op gebied van de lichtopbrengst.

Bij hetzelfde energieverbruik ?

Zoniet : Een ander nadeel van een halogeen lamp is dat et minder licht geeft dan de zon :+

Een ander nadeel van LED light is dat et minder licht geeft dan een hallogeen lamp
Wel eens in je oog/ogen geschenen met een beetje moderne LED? doet HEEL veel pijn, geloof me.

Heb jij dat dan eens gedaan? :7

Normale lantaarnpalen hebben een vrij grote reikwijdte. Zoals bekend staat bij leds is deze erg klein. (ongeveer 15 graden).
Vraag me af of ze een speciale lens gebruiken om het licht op te splitsen. Opzich kunnen ze het ook zo maken dat de lampen niet in zijn geheel vervangen hoeven te worden. Gewoon de kapotte leds vervangen. Al met al is het een mooie ontwikkeling. Behalve de lange levensduur zijn leds erg energie zuinig.

De kleinere stralingshoek van de LED's is juist goed. Nu geven de meeste lantaarnpalen enorm veel lichtvervuiling naar boven toe, wat hinderlijk is voor (nacht)dieren en bijvoorbeeld astronomen. Nu wordt het meeste licht gebracht daar waar het wezen moet: op de weg.

Ik kan deze technologie alleen maar toejuichen.

Echter, liever nog zag ik dat ze veel meer gebruik gaan maken van LED's in de weg i.p.v. erboven. Dan heb je ook al die dure en horizonvervuilende lantaarnpalen niet meer nodig en zie je perfect hoe de weg loopt. Bij ons in Noord Holland (tussen Venhuizen en Grootebroek richting Enkhuizen op de Provinciale Weg) is in een bocht de weg voorzien van LED's in het midden. Het is zeer duidelijk en er staan daar geen ontsierende lichtmasten meer. En het is nog goedkoper te realiseren ook. Ik rij daar 's avonds met plezier!

Hopelijk gaan ze dit in het hele land toepassen. Dit scheelt volgens mij op jaarbasis miljarden euro's aan electriciteit en het is nog goed voor het milieu ook! Bovendien geen lelijke lichtmasten meer en hoeven we op termijn minder te bezuinigen en zijn de dieren en (amateur)astronomen ook blij! 8-)

Ik weet er niet alles van, maar is het niet ook zo dat lantarenpalen een bepaald soort licht afgeven om goed te kunnen zien. (diepte en dergelijke).

Voordeel van die ledjes is wel, dat als er een paar kapot gaan een deel nog steeds werkt. Bovendien branden die dingen meteen op vol vermogen.

volgens het artikel van reuters heeft men hier gebruik gemaakt van een combinatie van witte en gele LEDs waardoor het mogelijk is om de kleur aan te passen aan hoe donker het is en indien gewenst ook aan de seizoenen.

als ik wist waar ze stonden maakte ik wel een foto'tje, ja ze staan in ede maar voor de rest weet ik het niet.

Van de vier lichtmasten wordt er één in het parkje in de Edendreef geplaatst en de andere drie in de Paasbergerweg.
Bron: http://www.ede.nl/newsitem.asp?ID=147&news=1

Ik kijk morgen wel even en zal wat pics maken.

laat maar, antwoord is al lang gegeven natuurlijk

Leuk detail over die stoplichten trouwens: voor veel kleurenblinden is het verschil tussen groen en rood nu beter te zien omdat er vaak gebruik wordt gemaakt van blauwachtig groene LEDs in stoplichten. Best klote als je kleurenblind bent en denkt dat een stoplicht op groen staat namelijk :+ (m'n vader is kleurenblind, dus tja :P)

Weet iemand trouwens of deze lampen energiezuiniger zijn?

Daar hebben ze ook een heel handig systeem voor bedacht: Rood boven, groen onder..zoveel maakt kleurenblindheid dus ook weer niet uit.
't zou pas een probleem worden als er 1 lamp zou zijn die van rood op groen springt.

Dat klopt niet helemaal. Sommige kleurenblinden zien ook niet goed of dat rode licht bijvoorbeeld effectief brandt. Voor sommigen onder hen lijkt het soms of alle lichten gewoon uit zijn.

In Zuid-Amerika heb ik wel verkeerslichten op z'n kant en zelfs ondersteboven zien hangen.

Blauwachtige groene leds? Dat lijkt me onwaarschijnlijk een exacte groene led is heel makkelijk te maken, maar blauw erbij wordt veel lastiger.
De stoplichten hier in de buurt zijn anders echt hard groen, veel groene dat de lampen met een groen glaasje ervoor, die zijn wat geler.

Daar kun je niets van zeggen omdat kleurenblindheid in vele gedaantes optreedt.

Hier in Groningen hebben ze volgens mij ook een flink aantal verkeerslichten (dus niet alleen de stoplichten :) ) vervangen door LED's
Met mijn polaroid-bril zien sommige groene lampen er namelijk wat blauwer uit dan andere.

We hebben in Hengelo ook een paar van die LED-stoplichten staan en voor mij als kleurenblinde is het nu veel beter te zien op grote afstand of het rood of groen is.

cool waar staan ze in Ede..?! maak ik ff een fototje want ik woon er vlakbij.. ik moet er naar school toe dus.. :D (foto moet dan even w8n tot na de vakantie :P

Ja waar blijven die foto's? Niet dat ik nooit een LED heb gezien of een lamp gevuld daarmee, maar ik wil hem wel eens bij nacht zien (op afstand en van dichtbij).
«  1  2  3  »

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.

Volgende 20:50
Vorige 18:33
VNU Media logo Powered by True

© 1998 - 2008 Tweakers.net - Alle rechten voorbehouden

Uitgever van: