Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Je kunt ook een cookievrije versie van de website bezoeken met minder functionaliteit. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , reacties: 28, views: 12.029 •
Bron: Tom's Hardware

Geheugenproducent Rambus heeft met XDR2 een nieuwe geheugenstandaard aangekondigd die tot vijfmaal sneller zou zijn dan GDDR DRAM. Rambus wil met het nieuwe geheugen de concurrentie met GDDR op het technische vlak aangaan; het bedrijf, dat zegt enkele cruciale onderdelen van GDDR in zijn patentenportfolio te hebben, is al langer bezig om in de rechtszaal zijn gelijk te halen. Als de verkoop van licenties op XDR2 geen problemen oplevert, kan het geheugen in 2007 op de markt gebracht worden. Bedrijven als Toshiba, Elpida, IBM, en Samsung hebben momenteel al licenties op de XDR-techniek; Sony zal dat geheugen in de PlayStation 3 toepassen.

XDR2-geheugen, dat primair bedoeld is voor grafische toepassingen, zou op 8GHz geklokt kunnen worden, tegenover de 6,4GHz van voorganger XDR. Zeker even belangrijk als de hogere kloksnelheden zijn de technische snufjes waarmee de effectieve doorvoersnelheid van het geheugen omhoog is gekrikt. Problemen als signaalreflectie en -ruis worden aangepakt met FlexPhase, dat met variabele timings het geheugen op de hoogst mogelijke snelheid laat functioneren. Omdat gpu's verder doorgaans minder snel geklokt zijn dan het geheugen, moet steeds meer data per kloktik kunnen worden opgevraagd, maar die data is niet altijd bruikbaar. Met MicroThreading hoopt Rambus daar een antwoord op te hebben; het systeem moet de accuratesse van de adresbus met een factor vier verhogen en het geheugen bovendien zuiniger maken. Uiteraard vinden we ook XDR-technieken, zoals logica om kloksnelheden van gpu en geheugen beter op elkaar te laten aansluiten, in de nieuwe standaard terug.

XDR2-geheugen
XDR2-geheugen

Reacties (28)

En welke timings zullen deze latjes krijgen ? zullen we nu maal tien alles moeten doen ?
Ik geloof dat de timings nog niet bekent zijn gemaakt, maar in de tekst staat dat XDR2 primair voor grafische toepassingen gaat worden gebruikt. Daar maken de latencies niet zo heel veel uit. Maar als je naar de snelheden van de XDR1 standaard kijkt, dan denk ik dat de latencies van de XDR2 rond de 5-5-12 of zo liggen. Misschien dat dit in de toekomst nog sneller kan, en dat gaan ze dan ook zeker doen.
En of fit uitmaakt. Ik heb bij mijn X850 pro toen wat timing tweaks gedaan en me 3dmark score ging met 1000 punten omhoog. Van CL3 naar CL2. Dat vind ik toch een leuk verschil. Dit verschil was sneller dan 60 mhz extra mem speed.
Als geheugen zo snel loopt zou dan de processor ook zo snel lopen? Zelfs met een multiplier van 1 heb je een nog best wel snel processortje.
Het geheugen loopt op 8ghz staat hier. Maar het komt pas in 2007. Dan heb je denk wel GPU's die op 2ghz-3ghz lopen. Dat is in principe goed te doen. Kijk maar naar de 6800gt; 350mhz core en geheugen tikt op 1.1/1.2 ghz.
dat is al over anderhalf jaar hoor (: en we zitten nu nog lang niet bij de 1Ghz, ik denk dat je wat te snel vooruit denkt.

aan de andere kant, WHO KNOWS ;)
Grafische toepassingen!!!
Zal waarschijnlijk nooit op desktop komen.
Nooit? we hadden ook nooit meer dan 640K nodig, en een 20Mb harde schijf kregen we ook nooit vol.
Ik ben altijd een beetje voorzichtig met uitspraken van in 2007 dit, in 2010 dat, t loopt toch allemaal net weer wat anders dan gepland meestal.
Ik denk wel dat hij gelijk heeft.
Let wel, XDR2 dan. Geheugen wat voor de grafische kaart is gemaakt wordt zelden of nooit toegepast in andere zaken. Dus niet zo snel met de welbekende '640K' quote komen want XDR2 zul je niet op de desktop krijgen, in 2010 is er weer een ander type geheugen. :)
Ik denk dat zelfs in 2007 dit geheugen vooral in highend en dedicated toepassingen zal voorkomen.
PS een multiplier werkt 2 kanten op.
XDR van 8ghz effectief loops "maar" op een clock van 1 ghz.
het verzend namelijk 8 bit data per clock cycle
ter vergelijking ddr doet dat 2keer, intels quad pumped FSB doet dat 4 keer.
ddr2 doet dat ook 2 keer, maar heeft vervolgend de geheugen modules weer de helf lager geklockt(en gebruikt 4 modules paralel om dat databus vol te krijgen) wat tot gevolg heeft hogere latency.

de vraag is dus hoe werkt XDR. draaien de geheugen modules zelfs ook sneller of alleen de bus met bijbehoordene hogere latency.
misschien als ze niet microthreading hadden gebruik dat je gelijk had gehad. Maar de latency van XDR viel al reuze mee, en XDR2 met microthreading heeft echt nergens last van.
Als ik het goed heb wordt XDR gebruikt voor de Cell-processor. De SPE's daarvan lopen op 4Ghz, maar de XDR controller op 3.2Ghz. Dus, stel dat de Cell nog iets sneller (kloksnelheid) zou worden ( Cell 2? PS4?) is het geen overbodige luxe.
je gooit wat oudere en nieuwere specs doormekaar,
Cell clocked compleet op 3,2GHz, eerst hadden ze 4GHz aangekondigd, maarja, je weet hoe het gaat.....

XDR clocked door tot 6,4GHz op dit moment.
XDR2 begint op 8GHz.
Als de verkoop van licenties op XDR2 geen problemen oplevert, kan het geheugen in 2007 op de markt gebracht worden. Bedrijven als Toshiba, Elpida, IBM, en Samsung hebben momenteel al licenties op de XDR-techniek;
Ze zijn tegen een hele rits bedrijven toch allerlei rechtzaken begonnen oa. tegen Samsung die 1 van de grootste licentiehouders zijn ? Dan zal dat leuk worden met de verkoop van licenties voor XDR2, zou ik wel een clausule in mijn licentie contract willen hebben dat ik niet aangeklaagd word door Rambus.
Het is duidelijk dat men het op het DDR vlak na zoveel tijd nog steeds niet eens is geworden over bepaalde zaken. Dat wil echter niet zeggen dat men met het mes op tafel zit. Het kan gewoon zijn dat men het er overeens is geworden dat ze het onderling niet eens konden worden. In dat geval kan je een aantal zaken doen. Boos worden en blijven en elkaar nooit meer aankijken. Elkaar kapot procederen. Of bemiddeling zoeken. En dat kan in de vorm van de rechtbank gedaan worden. Het voordeel is dat zo'n uitspraak wettelijk bindend is, en je dus redelijke zekerheid hebt dat andere partijen zich hieraan houden.

Ook in Nederland komen dat soort zaken voor, zelfs tegen de staat met zogenaamde Bodemprocedures worden bepaalde zaken gerechtelijk vastgelegd en sommige grenzen verduidelijkt.
Als het voor grafische toepassingen gebruikt zou worden, waarom post men dan een plaatje van het mem op een mobo ? |:(
Als het voor grafische toepassingen gebruikt zou worden, waarom post men dan een plaatje van het mem op een mobo ?
Dat heet shared-videogeheugen jongen :7

Ik neem aan dat ze nog geen plaatjes hebben van dit geheugen en dus gewoon een leuk plaatje hebben gepakt met wat DDR reepjes er op. :)
Dat geheugen op dat plaatje, is dat ook XDR2?

Zo ja, krijgen we dan kaarten met vrije slots zodat je zelf geheugen kunt bijkopen / erin zetten?

Dat is opzich wel ultiem natuurlijk :)
lol, die plaatjes kloppen meestal niet :)
Dat geheugen zal hoogstwaarschijnlijk één of ander rambus reepje zijn, en rambus werd gebruikt op desktop systemen.
OK, heel leuk. Maar nu is mijn vraag: bestaat de mogelijkheid dat we (net als bij de P4) tegen een "maximum kloksnelheidsmuur" aan lopen???
Aan alles zit een grens, behalve je fantasie :Y)

Ja dus... :+
Hoeveel warmte komen er van die dingen af :?
nou maar hopen dat die grens er nog lang niet is... :9~ :Y)
Even voor de duidelijkheid, dit geheugen is GEEEN doorontwikkeling van SDRAM, dus ook niet van DDR-SD en dus ook niet van DDR2-SD GDDR1-2-3.

Rambus heeft voor RD ram destijds al een heel nieuw princiepe van de grond af opgebouwd, en behalve de snelheid zitten er vele voordelen voor bijvoorbeeld pcb ontwerp dat vele malen simpeler kan worden, dus dan wordt 512bit op een GPU ineens wel haalbaar, en dat op 8GHz leverd 476GB/s :7

OK, ik loop een beetje op de zaken vooruit, maar, ik zuig dit niet uit mijn duim, het geheugen is vanzichzelf 5 maal sneller dan GDDR, en pcb ontwerp word simpeler door dat war RD ram ook al had, de traces hoeven niet allemaal meer evenlang te zijn om latency overal even groot te maken, iets in die techniek compenseerd daar al voor.

En dan heb ik het wooord "microthreading" nog niet gebruikt. :d

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.



Populair:Apple iPhone 6DestinyAssassin's Creed UnityFIFA 15Nexus 6Call of Duty: Advanced WarfareApple WatchWorld of Warcraft: Warlords of Draenor, PC (Windows)Microsoft Xbox OneMobiele besturingssystemen

© 1998 - 2014 Tweakers.net B.V. Tweakers is onderdeel van De Persgroep en partner van Computable, Autotrack en Carsom.nl Hosting door True

Beste nieuwssite en prijsvergelijker van het jaar 2013