Hoofdcategorieën
Device Settings

Sony BMG en EMI opnieuw met kopieerbeveiligde cd's

Door Harold van der Wal, dinsdag 21 juni 2005 22:14
Bron: The Register, views: 17.139

Platenmaatschappijen Sony BMG en EMI zijn opnieuw volop bezig met kopieerbeveiligingen voor cd's. Sony voorziet het grootste gedeelte van zijn cd's voor de belangrijkste markten van een DRM-beveiliging en EMI zal daar deze zomer mee beginnen. De beveiliging moet vooral voorkomen dat consumenten klakkeloos cd's voor anderen gaan kopiëren. De beveiliging bestaat uit software voor Windows die het aantal keren dat een muziekbestand van de cd wordt gekopieerd beperkt en het direct rippen van CD-audio blokkeert. De software wordt automatisch geïnstalleerd wanneer de gebruiker op de standaard manier een beveiligde cd in zijn pc plaatst. Sony en EMI gebruiken verschillende implementaties voor hun anti-kopiesystemen, beide zijn gebaseerd op de Windows Media DRM-technologie van Microsoft.

CD-stapelHet gebruik van technologie van Microsoft zorgt voor compatibiliteitsproblemen met Apples iPod, in ieder geval voor Windows-gebruikers. Apple gebruikt zijn eigen DRM-technologie, FairPlay, en staat vooralsnog niet open voor ondersteuning van andere systemen. Windows-gebruikers kunnen hierdoor niet moeiteloos muziek van de cd naar de iPod kopiëren. Het lijkt erop dat de platenindustrie met de kopieerbeveiliging enige druk wil uitoefenen op Apple om de iPod open te stellen voor andere aanbieders. De DRM-software werkt overigens alleen nog op Windows, waardoor bijvoorbeeld Mac-gebruikers niet te maken krijgen met de beperkingen.

Volgende 23:36 On2 verbetert TrueMotion VP7 videocodec
Vorige 21:39 Veel meisjes online benaderd door nep-modellenscouts
Advertentie

Reacties

«  1  2  3  4  5  »

Lekker nuttig, in plaats van dat je nu de CD koopt en kopieert voor je buurman download je hem, en brand je hem twee keer op CD. Dus nog minder inkomsten voor de uitgever lijkt mij.

Het moet natuurlijk ook zo zijn dat het rippen niet gaat lukken en dus ook niet de files op het internet te vinden zijn ;)

Maar met een beetje installatie lukt altijd nog het om analoog te rippen zonder dat je een duidelijk verschil merkt.

Wat dacht je van SP-DIF, gewoon 100% digitaal en dit signaal kunnen ze echt niet beveiligen want alle apparatuur moet compatible zijn en dus gewoon de gegevensstroom krijgen.

SP-DIF (als dit hetzelfde is als het optische signaal dat uit mijn cd-speler komt) wordt WEL geblokkeerd. Ik heb al meerdere cd's gehad die ik niet kon kopiëren naar minidisc. Dan werd het dus een kwestie van rippen (naar WAV) met audiocatalyst, branden en dan alsnog overnemen op de MD.

En de kopie van de CD weggeven natuurlijk ;)

Moet je een SCMS resetter hebben, kun je lekker wel meteen kopieren :)

Er is maar 1 manier om hier iets tegen te doen, en dat is:
De CD's gewoon in de winkelbak laten liggen. Sterker, gewoon helemaal geen CD's van Sony en BMG meer kopen.

Omdat ik zo fatsoenlijk ben de CD's in de winkel aan te schaffen (tegen idioot hoge prijzen) wordt ik opgezadeld met een achterlijke beperking. Dacht het niet....dan maar downloaden.

En arme artiest indien ik per ongeluk zijn beveiligde CD koop, want geloof maar dat ik zijn website helemaal volkalk omdat hij zo stom is geweest zich voor het karretje van betreffende maatschappijebn te laten spannen.

gewoonff ter info: Sony BMG is één bedrijf ;)

Mja, linux en mac hebben er geen last van. Ik heb cdparanoia nog geen beveiligde CD zien overslaan...

probleem met deze beveiliging is dat er automatisch een stuk software wordt geinstalleerd bij invoegen van CD... windows truukje met shift te omzeilen, vervolgens kan je gewoon dat ding rippen met EAC of nero.

Ik vraag me trouwens af, mag zo'n beveiliging ongevraagd rotzooi op je systeem installeren?

ik denk alleen dat het niet lang zal duren tot er één of andere platenmaatschappij ook een kopieerbeveiliging zal (laten) bedenken die ook met linux niet (zo makkelijk :P) gekopieerd kan worden...

tja ach zolang zo'n cd het doet in een audio cd speler en jij niks installeert van die CD dan kom je er gewoon langs.

Tja, maar omdat de meeste linux gebruikers niet als root werken kun je niet zomaar iets installeren.

@ Milo

Een platenmaatschappij gaat dit trukje niet vlug op linux aan de praat krijgen. DRM zit namelijk in Windows en deze handelt de beveiliging af. Voor zover ik weet is er geen enkele Linux distributie die DRM implementeerde. En moesten grote distributies dit toch implementeren zal er wel altijd één mini dist. uitkomen die het niet heeft.

Als het gaat om beveiliging denk ik dat het wel mag, ook al is het niet netjes. Wanneer ze echter meteen spyware en andere troep automatisch laten installeren dan worden ze op de vingers getikt.

Het moet natuurlijk ook zo zijn dat het rippen niet gaat lukken en dus ook niet de files op het internet te vinden zijn
Die beveiliging werkt alleen op Windows installaties.
Uit het artikel:
De DRM-software werkt overigens alleen nog op Windows, waardoor bijvoorbeeld Mac-gebruikers niet te maken krijgen met de beperkingen.
Gebruikers met OSX en Linux kunnen dus zonder problemen naar hartelust rippen (en dus publishen op internet). Tegen de mensen die echt willen kopieeren is deze beveiliging dus - zoals alle voorgaande - volkomen zinloos. Dat nog afgezien dat het hele systeem ook op Windows waarschijnlijk binnen enkele dagen gekraakt is. Er zijn voldoende hobbyisten die dit juist als uitdaging zien ;)

De enigen die de producenten dus hiermee hebben zijn dus juist de mensen die braaf de CD kopen. Zodra die tegen de gestelde limiten aan gaan lopen, of de CD op de meest gebruikte HDD player (de iPod) willen zetten (wat dus ook niet werkt), en erover klagen bij vrienden/kennissen/collega's zullen die ze het advies geven te gaan downloaden... exact wat de producenten dus _niet_ willen...

Wie zal van de consument de schuld gaan krijgen van incompatibiliteit met de iPod? Apple? Na de melding "CD beveiliging: U mag deze CD niet rippen"? Dacht ut nie he... en wat is vervolgens nou de makkelijkste manier om hem alsnog op je iPod te krijgen?? 't begint met een "d" en eindigt op "ownloaden" ;)
Wanneer gaan ze het nou een keer snappen he, dat in plaats van al deze zinloze foefjes hun prijsbeleid gewoon aan een 'revisie' toe is :Y)

ze schieten zichzelf gewoon in de voet |:(
de mensen die betalen hebben de problemen
en als ik dit textje lees weet ik al een oplossing om de software niet te laden.

je moet gewoon autoplay (autostart?) uitschakelen, dan wordt de software niet geladen en met een leuk riptooltje kan je aan de slag

Dat nog afgezien dat het hele systeem ook op Windows waarschijnlijk binnen enkele dagen gekraakt is. Er zijn voldoende hobbyisten die dit juist als uitdaging zien
Ik begin:

1) disable autorun
2) shift toets indrukken (dus autorun disablen) bij inladen van de cd

(Oja, amerikanen mogen dit niet lezen, DMCA enzo) 8)7

Of je koopt en download 'm niet. In 1999 noemde een platenbaas me een dief en sindsdien heb ik alleen nog CD's uit handen van artiesten gekocht op optredens. Platenwinkels heb ik al zes jaar niet meer gezien, en downloaden doe ik niet. Ik luister internet-radio en verder kunnen die dieven aan het gas, wat mij betreft.

Ik koop ook _meestal_ al mijn cd's maar ik zet ze ook onmiddellijk in mp3 op men hardeschijf... Een media library van pakweg winamp is nog altijd veel handiger dan telkens van schijfje te moeten wisselen. Dit is volkomen legaal

Als ik dit in de toekomst niet meer zal kunnen door die beveiliging, zal ik mijn rechten als koper van de cd niet meer kunnen uitoefenen... (om het _mooi_ uit te drukken)

De meeste CD's van tegenwoordig kun je niet rippen zonder speciale programma's (die geld kosten of je illegaal moet downloaden).

Ik koop ook bijna altijd m'n CD's, maar als ik ze vervolgens niet op m'n iPod kan zetten ben ik nog verplicht ze als MP3 te gaan downloaden.

Das wat vreemd. Ik betaal het volle pond voor m'n muziek, maar vervolgens kan ik er maar vrij weinig mee in de huidige wereld van de digitale muziek.

Das wat vreemd. Ik betaal het volle pond voor m'n muziek, maar vervolgens kan ik er maar vrij weinig mee in de huidige wereld van de digitale muziek.
Beetje overdreven, niet waar? Het enige dat dan niet zou werken is het overzetten naar de iPod. Dus heb je de keuze: een andere MP3-speler kopen, kijken of je de muziek via het internet kan kopen (in de hoop dat de DRM er dan niet ingebakken zit en je het alsnog kan kopieren naar de iPod) of een illegale versie downloaden...

@Pietervs

Maar een andere MP3-speler kopen :?
Gelukkig is een iPod dan ook maar een zeldzame verschijning en hebben weinig mensen dit probleem... |:(

Toch niet zo overdreven; de cd's die ik vaak luister zet ik op een pc die aan de versterker gekoppeld zit, zodat ik niet de hele tijd cd'tjes hoef te zoeken en swappen, maar gewoon een collectie start met een muisklikkie.

Wanneer gaan ze een keertje doorkrijgen dat het nutteloos is, kopiën zijn altijd wel te maken aangezien zo'n beetje elke beveiliging te kraken is. Het enige dat je hiermee bereikt is dat een hoop originele CD's niet spelen op DVD-spelers of nieuwe CD-spelers omdat deze gebaseerd zijn op computerloopwerken. Dus je moet een kopie gaan maken om je CD af te kunnen spelen :?.

Kan ik op me werk weer aan klanten gaan uitleggen dat ze een schijfje hebben gekocht dat op een CD lijkt, maar het niet is omdat het Compact Disc Audio logo er niet op staat. En dat het dus ergens logisch is dat ie niet afgespeeld kan worden.


*out MRTN

Als ik het goed begrijp is deze "kopieerbeveiliging" een hybride data/audio CD waarvan de TOC niet geheel correct is... En waarvan het datagedeelte de mogelijkheid tot digitaal uitlezen van audio onmogelijk probeert te maken (softwarematig).

... dus gewoon autoplay/autostart uitzetten en dan maar Exact Audio Copy gebruiken (negeert de ToC op gebruikersbevel)...?

De software wordt automatisch geïnstalleerd
is dat geen malware?

Ikzelf zou het eerder inbreuk op privacy noemen. Zonder dat je een keuze krijgt word er iets geinstalleerd. Dat wille we niet.

Precies mijn idee; als ik geen expliciete melding op mijn scherm krijg in de geest van "Om deze cd te kunnen spelen moet u <iets> installeren. Wilt u doorgaan? -Ja- -Nee-"
is het voor mij niets meer dan een trojan horse die door zijn onbekende intenties wellicht schade aanricht in performance of andere zaken op mijn pc.

En als reactie op Kevinp;
Dat van een simpel proces terminaten valt nog te bezien, processen kunnen op NT gebaseerde machines (2000, XP, 2003, etc) geinstalleerd worden als een systeem-kritiek proces, wat inhoudt dat je zelfs als administrator geen rechten hebt om het uit te zetten.

Veilige modus en dat wat slopen?

Als ik het goed begrepen heb geeft hij nu ook die melding, met als kleine detail dat als je op 'nee' klikt de CD speler netjes een eject doet. (shift inhouden of autoplay uitzetten doet trouwens nog steeds wonderen)

Hoe lastiger ze dit maken, hoe meer voordelen illegale kopien gaan krijgen.
Die spelen tenminste wel allemaal op m'n DVD (ik heb al jaren geen gewone CD speler meer) en autoradio. Met originele CD's is dat op het ogenblik echt een gok of ze het doen. Behoorlijk frustrerend.

Inbreuk op privacy, ik zou zeggen Computer vredebreuk. Hier is een wet voor. Lijkt mij dat we EMI Sony/BMG kunnen gaan aanklagen.

De beveiliging bestaat uit software voor Windows die het aantal keren dat een muziekbestand van de cd wordt gekopieerd beperkt en het direct rippen van CD-audio blokkeert.
haha, en onder linux kan iemand dus rustig verdergaan met kopiëren :+.

Ik denk niet dat de platenmaatschappijen er wakker van liggen dat de drie mensen die Linux/Mac OS draaien hun CD wel kunnen rippen.

Het zijn juist net wel die 3 personen die dan de mp3s online kunnen zetten, en dan worden ze wel ineens belangrijk.

Maar de muziek bidness (business) begrijpt het soms ook niet: WAT ZOU JE IN HEMELSNAAM KUNNEN KOPEN?

Ja wat? Kan iemand mij een artiest opnoemen die origineel is, die geen gitaar gejank voor de 100ste keer gewoon maar zielloos in de lucht gooit? (en over R&B van tegenwoordig hebben we het maar niet) En dat terwijl ik zelf een gigantische: genre: New Jack, fan ben.
Maar dat kennen de meeste mensen van de huidige top generatie toch niet.

99% van de NIEUWE muziek is troep, zou dat ook een reden zijn dan men: download, 1x/2x luistert en weer wist?

@NHJ BV

dan ga ik lekker in VM ware eff linux draaoien om daar me cd te rippen :7

@neeecht

ik download 90% van de nummers en luister ze ook allemaal
en er komt wel eens een cd langs waarvan ik zeg die wil ik hebben, en ik moet zeggen het valt allemaal wel mee qua slecht kwaliteit muziek, ze doen het in iedergevakl stukken beter dan dat jij het kan...

mee eens, ik denk dat hier ook wel rechtzaken door komen. En het mooie is software kan je uitschakelen ;). Als het een beetje meezit hoef je alleen maar een process te terminaten :p. Verder vind ik dit heel heel erg vies. En ik snap niet waarom mensen uberhaubt nog cd's kopen. Ik gun het de artiest wel, maar die stomme bedrijven absoluut niet.

De software wordt automatisch geïnstalleerd
is dat geen malware?
Hopelijk ben ik nu niet in overtreding door dit te zeggen :7 (zoals in het verleden gebleken is):
Tis te hopen dat het niet te omzeilen in door SHIFT in te drukken tijdens het opstarten of autorun uit te schakelen.
Wie is er nu zo dom om enkel windows te ondersteunen, daar schiet je toch ook niet mee op (buiten het feit dat iedere legale bezitter ge-irriteerd wordt, voor mij geen brol op men PC, sry)

Vraag me af of je wanneer je inlogt als limited user dan de software ook geinstalleerd wordt, zo ja is dit een beveiligingslek lijkt me en zal het niet lang durent voordat dit door onbetrouwbare bronnen gebruikt zal worden.

Aan de andere kant, wanneer dit niet geinstalleerd wordt als limited user schiet de kopieerbeveiliging niet echt op. Inloggen als admin om een cd af te spelen gaat niet lukken denk ik.

En is het dus voortaan in scholen en bedrijven niet meer mogelijk een cdtje af te spelen (vanwege beveiligings restricties)? Zal leuk worden.

Waarom zou iemand dan nog het CD medium gebruiken? Het minder aantrekkelijk maken van een medium om gebruik te bevorderen. Wat klopt er niet in de redenatie.

De software wordt automatisch geïnstalleerd
is dat geen malware?
In feite niet. In de Eula van Windows XP staat dat ze dat mogen.
Als ze vinden het copieren van deze nummers hun schade berokkent, dan mogen ze dit dus.
Nu jah, netjes is anders! Ik zou het liever anders zien!

effen tonen welk deel van de Eula ik bedoel:
Content providers are using the digital rights management technology contained in this Software ("DRM") to protect the integrity of their content ( "Secure Content") so that their intellectual property, including copyright, in such content is not misappropriated. ...<knip>... If the DRM Software's security has been compromised, owners of Secure Content ("Secure Content Owners") may request that Microsoft revoke the DRM Software's right to copy, display and/or play Secure Content.

En morgen is er weer iemand die een progje heeft om het te omzeilen. snappen ze het nog niet ?

en zoals n0 0b al zei, dat progje installen vind ik nergens op slaan, zonder dat je het weet word er software geinstalleerd (dus je weet ook niet dat je niet eraan mag sleutelen)

En morgen is er weer iemand die een progje heeft om het te omzeilen.
Of je schakelt autoplay uit, of je houdt de shift toets ingedrukt als je een cd laadt.

Lekker is dat, ik trek an al mijn cd's een mapje met mp3's, voor o.a. streaming over mijn netwerk (meerdere pc's waar ik achter werk, in verschillende kamers, thuis) en mijn pda.

En als je nu gewoon autoplay uitzet? :?

Ach gewoon de autorun uitzetten. Dan wordt er niets geïnstalleerd zonder dat jij daar toestemming voor geeft.
Met autorun aan zou mn pc al lang vervuild zijn met een heleboel slecht dvd en cd afspeel programma's.
[edit}immad waarom ben jij zo snel?[/edit]

Lijkt mij dat Sony en EMI op deze manier Apple tevens helpen om mensen tot aanschaf van een Mac te verleiden. De meeste tweakers gebruiken gewoon de PowerToys TweakUI optie om niet automatisch data en/of muziek CDs af te spelen.

Hah, de enige kopieermethode die ze waarschijnlijk nooit zullen kraken is het (in)direct opnemen van het geluid.

Rechtstreeks op geluidspoort, lijkt me sterk dat er geen dergelijke producten bestaan. Alhoewel je hier geen ongewenste signatures (zoals bvb bij photoshop) eruit kan filteren ed.

Zucht... ongeloofelijk hoe die platenindustrie mijn zijn kont in het verleden blijft hangen. Ok, natuurlijk moet de content beveiligd worden, helemaal mee eens, maar ze moeten maar eens openstaan voor nieuwe business modellen zoals digitale content. Als de platenindustrie daaraan aktie zou meewerken dan zouden de inkomsten voor hun veel en veel hoger zijn en hoefde ze niet zo te klagen over gemiste inkomsten. Gewoon zorgen dat je voor nieuwe dingen openstaat en de mogelijkheden ondersteunen.

Er wordt op mijn PC helemaal niets automatisch geïnstalleerd! Ze kunnen naar de pomp lopen met hun beveiliging.

Ik koop graag CD's wanneer ik die de moeite waard vind, maar dan moeten ze niet met dit soort grappen aankomen. Zo jagen ze juist mensen tegen zich in het harnas, denken ze nou echt dat iemand die van zins is om een CD te kopiëren zich tegen laat houden door zoiets? Dat wordt toch wel weer op de één of andere manier omzeild, maar ondertussen zitten mensen als ik, die hun netjes gekochte CD gewoon om willen zetten naar MP3, opgescheept met dit soort halfbakken "beveiligingen".

Maar ach, tot nu toe ript EAC nog altijd alles, ik neem eigenlijk wel aan dat dat zo blijft. ;)
«  1  2  3  4  5  »

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.

Volgende 23:36 On2 verbetert TrueMotion VP7 videocodec
Vorige 21:39 Veel meisjes online benaderd door nep-modellenscouts
VNU Media logo Hosted by True

© 1998 - 2012 Tweakers.net B.V. - Alle rechten voorbehouden - Contact - Jouw privacy - Algemene Voorwaarden

Uitgever van:

Website van het jaar 2011