Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Je kunt ook een cookievrije versie van de website bezoeken met minder functionaliteit. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , reacties: 259, views: 87.127 •

Sony heeft vandaag een prototype van zijn toekomstige PlayStation 3 gameconsole gedemonstreerd tijdens een persconferentie voorafgaand aan de E3-gamebeurs. Naast de naam PlayStation 3 bevestigde Sony tevens dat de officiële productlancering in het voorjaar van 2006 zou plaatsvinden. Dat is maanden later dan concurrent Xbox 360, die volgens Microsoft nog dit jaar met kerst in de winkelschappen zou liggen. De eerste productfoto's tonen een console die zowel liggend als staand gebruikt kan worden en in de kleuren zilver, wit, of zwart leverbaar zou zijn. Een prijs voor de console is nog niet bekend, wel zijn de technische specificaties van de PlayStation 3 vrijgegeven.

PS3 wit-zilver-zwart

De PlayStation 3 zal gebruikmaken van Blu-ray-schijfjes en compatibel zijn met alle vorige PlayStation-generaties. Aanwezig zijn openingen voor geheugenkaartjes in de smaken Memory Stick Standard/Duo/Pro, SD en CompactFlash (I en II). Ook is er plaats voor een verwijderbare 2,5" harddisk, maar nog niet bekend is of een dergelijke schijf standaard wordt bijgeleverd. Sony claimt dat de met een Cell-processor voorziene console een totale rekenkracht van 2 teraflops aan floating point-berekeningen in huis heeft.

De aanwezige Cell-processor werkt op 3,2GHz en is volgens Sony goed voor een totaal van 218 gigaflops aan floating point-berekeningen. Als systeemgeheugen is 256MB 3,2GHz XDR aanwezig, beschikkend over een bandbreedte van 25,6GB/s. De op nVidia-technologie gebaseerde RSX 'Reality Synthesizer' grafische processoreenheid werkt op 550MHz, sterk genoeg voor een totaal van 1,8 teraflops aan floating point-berekeningen en is uitgerust met 256MB GDDR3 700MHz aan videogeheugen (22,4GB/s bandbreedte). De RSX-GPU is in staat HD-beeldkwaliteit met 1080p over twee kanalen te leveren en beschikt onder meer over meervoudig programmeerbare parallelle floating point shader pipelines en 128bits pixelprecisie. De grafische chip is met 300 miljoen transistors aan boord de grootste commercieel verkrijgbare chip ter wereld. Hij wordt gefabriceerd op een 90nm-procédé, bezit acht lagen en zou krachtiger zijn dan twee GeForce 6800 Ultra-kaarten.

Zoals gezegd kan de PlayStation 3 twee HD-beeldschermen tegelijk aansturen; door deze naast elkaar te plaatsen kan een cinemascopisch brede voorstelling in de huiskamer worden bereikt met een beeldverhouding van 32:9. Andere multimediafeatures zijn videoconferencing, internettoegang, digitale-fotoviewer, en digitale audio- en videoweergave. Audio-ondersteuning is aanwezig in de smaken Dolby 5.1, DTS, LCPCM, en andere (verwerking door Cell-processor).

PS3 controllerStandaard kunnen via Bluetooth tot zeven draadloze controllers worden aangesloten op de PlayStation 3. Volledig opgeladen zouden deze controllers tot bijna 24 uur gebruikt kunnen worden. Overige aansluit- en verbindingsmogelijkheden zijn aanwezig in de vorm van USB 2.0 (vier stuks aan de voorkant, twee aan de achterkant), WiFi IEEE 802.11 b/g voor verbinding met een PSP en afstandbediening of controller, en Ethernet (3x).

PS3 achterkant aansluitingen (klein)Tijdens de presentatie werd de grafische kracht van het systeem gevisualiseerd met gamedemo's (zie ook hier), waaronder titels als Spider-Man, Metal Gear Solid 4, Devil May Cry, Tekken 6, Gran Turismo 5 en iets wat leek op Unreal Tournament 7, maar ook met beelden van real-time berekende animaties van groeiend gras en gebladerte en een update van de van de PlayStation 2-introductie bekende 'plastic eendje in badkuip'-demo; dit keer werd het eendje in het water vergezeld van vele broertjes en zusjes en ander speelgoed. Een ander staaltje van de 3d-rekenkracht werd getoond met behulp van een draadloze HD IP Camera; de demonstrateur maakte handbewegingen, terwijl op het presentatiescherm twee bekers te zien waren die de bewegingen exact navolgden. Aldus werd virtueel vloeistof geschept en weer uitgeschonken.

Sony gaf verder te kennen dat de PlayStation 3 soortgelijke online diensten zal bieden als de volgende Xbox Live-generatie, met een ('constante') verbinding met een 'PlayStation World'-netwerk. Net als bij Microsofts Xbox Live Marketplace kunnen abonnees daar terecht voor het handelen in en uitwisselen van spelkarakters en -items.

PS3 liggend

Lees meer over

Gerelateerde content

Alle gerelateerde content (45)

Reacties (259)

Reactiefilter:-12590255+1197+225+33
1 2 3 ... 12
Imho heel wat mooier dan de XboX. maar ja Looks zeggen niet alles ;)
Ieder zijn mening. Ik hoef dat ding niet in mijn huiskamer, vind hem niet echt mooi.

Waarschijnlijk komt Nintendo wederom met het strakste model. Nu nog hopen dat er goede games op uit gaan komen.
@iyanic het mooist is inderdaad maar een mening. Maar zo te zien als het onderst scherm waar is dan is de Revo toch nog het meest functioneel omdat je er wat op kan plaatsen. bovendien lijkt het de wederom de kleinste console van allemaal. en dat zijn dus geen meningen :P
wat mij idd veel belangrijker lijkt dan de looks zijn allereerst de prestaties.
En wat ook zeker scheelt is het feit dat de ps3 games worden gemaakt op blueray schijfjes, die je voorlopig dus niet of nauwelijks kan kopieren, en dat de xbox360 games nog gewoon op normale dvd schijfjes gemaakt zullen worden.
En het feit dat de xbox360 een normale HD heeft en de ps3 een 2.5" HD scheelt ook als je hem wilt gebruiken voor grote hoeveelheden multimedia, want dan is een 2.5" HD aanzienlijk kleiner(in GB) en duurder.

Maarja, voorlopig mogen we imho nog dik een jaar wachten voordat die dingen een beetje leverbaar zijn, laat staan voordat de prijs een acceptabel niveau heeft bereikt.
prestaties? staat dat garant voor leuke games dan? games die op een console uitkomen zijn niet de doorslaggevende factor?
En waar heb jij gelezen dat de Xbox een "normale" harddisk heeft? Volgens mij is dat standaard ook gewoon een 2.5" harddisk in een opschuifbare module.....
Nintendo Revolution mag er ook wezen qua design:

http://media.cube.ign.com/articles/615/615030/imgs_1.html
Nou ziet er in elk geval stukken geliketer uit dan de vierkant ps2 ;)
ook al moet ik zeggen dat ik die controller 3x niks vindt :(

zal trouwens die op 700 mhz draaiende videogeheugen geen bottleneck kunnen veroorzaken ? Najah, misschien niet aangezien dit allemaal op veel lagere resolutie draait dan een pc.... of zit ik er gewoon naast en bedoelen ze dat het geheugen zelf echt op 700 mhz (=1400 DDR' draait = Dan zou er geen bottleneck ontstaan he...
zal trouwens die op 700 mhz draaiende videogeheugen geen bottleneck kunnen veroorzaken ?
22,4 gbyte/s bandbreedte is niet echt weinig hoor.
Het is welliswaar 700mhz, maar met een 256bits bus. Dus 22,4GB/sec. Snel zat dus.

En 1920x1080 lijkt mij niet een lagere resolutie dan een pc hoor.
Die controler lijkt me zeer relaxt.
goede houvast kan je lekker gamen terwijl je de controler losjes in je handen houdt
mij lijkt ie eerder een advanced sex-toy met DP-functionaliteit .....
Je doelt op de "Double Shock" natuurlijk ;)
Dat in combinatie met zo'n Sing Star microfoon als aansturing voor het "spelletje" moet toch wel een markt voor zijn ;)
Die controller lijkt mij eigenlijk behoorlijk arelaxed.

Veel te wijd, en volgens mij ook in een, voor je polse, nare hoek.
Tevens vind ik hem te smal, volgens mij 'slip' je er redelijk snel vanaf.

Maarja, time will tell :)
is toch persoonlijk, ik had een PS2 en heb een Xbox en ik vind de originele Xbox controller het allerfijnste.

Groot was mijn ergernis toen ik een nieuwe controller moest kopen en ik gedwongen was zo'n kleine Xbox controller te halen omdat de grote niet meer aan te komen zijn. :9
De beste controller vind ik die van de GameCube - lekker standaard.
Ik vind deze controller niet echt mooi..
Mjah je kunt de controller van de GameCube wel mooi vinden enz, heb je dat ding wel eens serieus beoordeeld en opengemaakt etc? Ik vind de kwaliteit en het gebruikte materiaal dus echt waardeloos. Alles getuigt van cheap-ass bagger. Het ziet er misschien wel 'simplistisch' uit, maar de controller van de huidige xbox (de controller-s) is op technisch vlak duidelijk de allerbeste controller die ik ooit heb gezien. Dat ding heeft absoluut geen speling, de triggers zijn absurd goed (en slim) gemaakt en vrijwel elke knop is drukgevoelig (je zou er vrijwel op een analoge manier gas mee kunnen geven zeg maar). Die controllers zijn hun geld in dat opzicht meer dan waard. Dus even afgezien van de looks etc.
Het enige wat ik er verder nog van kan zeggen is dat de gemiddelde consument simpelweg geen oog heeft voor degelijkheid en gebruikte materialen, het enige wat opvalt zijn de looks.

Maar aangezien ik daar heel erg gevoelig voor ben kan ik de Gamecube niet uitstaan, hoewel ik de spellen zelfs wel leuk vind. Ik begin daarom wel enigsinds te begrijpen dat Nintendo de enige is die zijn console NIET onder de kostprijs verkoopt en dus altijd winst maakt op die dingen. Hopelijk doen ze het dit keer op technisch vlak beter met de Revolution, dan zijn ze bij mij op het goeie adres.
N64

die controller was nu eens écht heerlijk
vooral de besturing in games als Bond Goldeneye (op 1.2 besturing)
en Turok was de beste FPS-consolebesturing ooit!

heerlijk nauwkeurig mikken + lekker strafen met de c-knoppen... de max!
mee eens..alleen was de analogestick niet zo nauwkeurig als de huidige gamecube.
nounou.. ik heb en een xbox en een gamecube, en die gamecube pads zijn echt geen bagger hoor, ze gaan bij mij al ontzettend lang mee, en alles werkt prima. Ze zien er ook gewoon goed uit, die xbox dingen zijn echt niet mooier. Je spuit gewoon ongefundeerde stront.

Maar deze controllers van de ps3 lijjken me idd wel heel erg ongemakkelijk en vreemd.
idd, maar die waren due WEL van baggerkwaliteit. ik heb ik weet niet hoe vaak een nieuwe moeten kopen omdat de 3d stick versleten was. Dan kreeg je van dat plasticslijpsel ertussen en reageerde hij steeds minder.
Ik heb het idee dat wanneer je de controller van je af gooit, hij enkele seconden later weer terug komt.

Een beetje een boomerang in mijn ogen, maar zolang ik hem nog niet vast heb mogen houden oordeel ik niet over de kwaliteit en ergonomie :)
aan de ene kant zou ik zeggen ja je kan hem lekker vastpakken alleen ik heb sony controllers nooit fijn gevonden aangezien de PS1 en PS 2 ze niet echt rekening hielden met grote handen

deze zou je denken die uitstekende stukken kan je mooi vastpakken maar die L en R toets bovenop zitten zo hoog dat je hem weer hoger moet vastpakken
of het is weer net als PS 1 en 2 een klein apperaatje :(
damn, net die filmpjes bekeken

die motorstorm game (beetje paris-dakar toestanden) ziet er ECHT wel geflipt uit !!!

* 786562 hcd
Zou je die filmpjes misschien met ons willen delen? ;)
edit: thnx :)
oops sorry

hier zijn ze te vinden :

http://www.gamespot.com/news/2005/05/16/news_6124681.html?q=1

(die motorstorm is op het einde van showcase 2, na "killing day" -> ook zeer gelikt)
Ik ben niet echt een gamer, maar heb net even die filmpjes gechecked. Inderdaad *behoorlijk* ziek dat Motorstorm.En Killzone 2 zag er ook ongelooflijk goed uit.

Ik was echt zwaar onder de indruk van het realisme en de details.
Waar zijn die te vinden?
Deze console ziet er rete strak uit, beter dan de XBOX 360!
De specs zien er naar mijn idee toch ook beter uit dan die van de XBOX..

Jammer dat ie alleen een paar maanden later uit gaat komen.
En de prijs zal ook wel schrikbarend zijn..
Hoeveel HDTV's heb jij in huis? :+
Hoeveel huishoudens hebben de beschikking over twee HD-beeldschermen? Ik ken er zelfs geen een die over een HD-beeldscherm beschikken...

Wat ik hiermee bedoel te zeggen is: leuk en aardig die specificaties, maar net als voor de XBOX 360 geldt: de kwaliteit van de spellen -- en het online netwerk -- zal het verschil moeten maken. Niemand die gebruik zal maken van dit soort mogelijkheden als de spellen er niet naar zijn. Het is m.i. dan ook nog veel te vroeg om te roepen dat de PlayStation 3 beter zal zijn dan de XBOX 360 (of vice versa).
momenteel praktisch geen enkele huishouden...
maar jah men houdt rekening dat hdtv's in 80% van de huishoudens zal zijn in 2015... dus dan zal waarschijnlijk de playstation 4 of 5 wel iets aan hebben he ;)
ach het is een leuke feature waar momenteel niemand iets aan heeft (net als de pci-express he, die eigenlijk helemaal geen performancegain hebben of s-ata), maar dan kunnen ze al lekker oefenen met het bakken van chippen en uittesten ;)
Jah wat een functie. De meeste mensen kunnen nog niet eens 1 HDTV betalen. Laat staan 2. Leuke functie voor in de toekomst misschien, maar nu niet.
Zeer indrukwekkend. Kan iemand mij zegen of dit nu betere specs zijn als de Xbox, of ligt dat ook aan de programmeurs? Verder lijkt mij dit heel geschikt voor een Os gelijk aan Windows MC, mits er grote harde schijven worden ondersteund.
Dit ligt idd ook zkr aan de programmeurs. Hoeveel 'overhead' (wat het systeem niet gebruikt) aan code een programmeur nodig heeft, is van belang. Het moet toch allemaal verwerkt worden. En het OS is ook van belang hierbij, hoe springt het OS om met de capaciteit en de resources van het systeem. Denk maar eens aan het verschil op je eigen pc tussen Linux en Windows.
wat ik had begrepen was dat playstation's specs net iets anders waren dan hier word verteld.

Cell Processor
PowerPC-base Core @3.2GHz
1 VMX vector unit per core
512KB L2 cache
7 x SPE @3.2GHz
7 x 128b 128 SIMD GPRs
7 x 256KB SRAM for SPE
* 1 of 8 SPEs reserved for redundancy
total floating point performance: 218 GFLOPS
bron: http://hardware.gamespot.com/Sony-PlayStation-3-15015-S-4-4

het gaat in totaal om 7 SPE's met 1 centrale core,.. 1 enkele core kan 218 GFLOPS berekenen,. en in deze post hebben ze het over dat de hele procesor eenheid 1 x 218 GFlops kan preseren,.. ik ben benieuwed wat waar is,. Maar zo naar de filmpjes te kijken (vooral killzone!!! DAMN is de playstation 3 mooier (en verschillend spel makers hebben ook laten weten de de xbox 360 de langzaamste concole word van de 3 next gen consoles),.
Playstation 3 = 2 Tflops
Xbox 360 = 1 Tflops
Rev = er tussen in,.

hier zijn wat filmpjes te vinden : http://hardware.gamespot.com/Sony-PlayStation-3-15015-S-4-4 (zoals xbox360 als playstation 3)
Flops zeggen niet zo heel veel over de uiteindelijke kwaliteit. De PS2 had 2x zoveel Flops als de Xbox maar was kwalitatief toch minder sterk. De Cell is gewoon goed in floating point berekeningen maar dit zegt uiteindelijk weinig. Gameconsoles moeten het vooral hebben van de GPU en de samenhang/balans tussen de componenten. De CPU in een game console is in die zin ondergeschikt. Kijk bijv. naar de Xbox en PS2. De PS2 heeft een krachtigere CPU maar een minder krachtige GPU. Resultaat is dat de Xbox het op grafisch gebied wint.

De vrouw met de grootste tieten is ook niet per definitie het lekkerste wijf, om maar een vergelijking te maken :)

Als ik naar de memory throughput kijk dan ontlopen de beide consoles elkaar niet veel. Ca. 20 Gb/s is de doorvoersnelheid van beide, dus in de praktijk zullen de games van vergelijkbare kwaliteit zijn (ondanks dat de Cell de snelste CPU is). Ik heb minder vertrouwen in de Nintendo Revolution aangezien Nintendo heeft aangegeven dat deze ca. 3x sneller wordt dan de Gamecube (vergeleken met de X360 die 15x sneller is dan zijn voorganger en de PS3 die maarliefst 35x sneller is).

Waar het uiteindelijk om gaat is het totaal pakket. Kan Sony net zo'n goede game line-up krijgen (bijv. Square heeft aangekondigd dat FF XI naar de X360 gaat). Kunnen Sony's en Nintendo's nieuwe online diensten Xbox Live evenaren? Welke console biedt de meest geintegreerde oplossing? Wat is voor developers de beste omgeving en welke console is het makkelijkst om voor te programmeren. En wat wordt de prijs??? Als de X360 bijv. 2x goedkoper wordt dan de PS3 dan is het snel beslist.
quote van vrouw toegevoegd :)
heet jij toevallig niet Yepster op andere site´s,. want deze vergelijking met de tieten had ik vanochtend ook al gelezen maar dan ergens anders,.

maar goed als het meer over de GPU gaat heeft playstation 3 ook nog steeds voor deel.

Volgens ATI kan de GPU van de xbox 360 GPU 0,9 Tflop.
Volgens Nvidia kan de GPU van de playstation 3 GPU 1,8 TFlop.

dus kort om niet alleen de procesor kracht van de Playstation 3 is groter maar ook de rekenkracht van de videokaart.
Gek dat mensen een vergelijking met tieten wel onthouden en TerraFlops niet ;)

Overigens geldt ook voor grafische kaarten dat het aantal FLOPS niet doorslaggevend is. Zaken als aantal pipelines, texture compression, kloksnelheid, memory bandwidth, (hoeveelheid) VRAM, snelheid van het geheugen, framebuffer snelheid, framebuffer grootte (heeft de PS3 uberhaupt een framebuffer???), Shader architectuur, Anti Aliassing, DirectX/XNA ondersteuning etc. zijn veel belangrijker. Ook hier gaat de tieten vergelijking op...
Maar OOK dat is bij de PS3 net zo goed dan wel niet sneller....

W8
zoek wel ff een link waar precieze specs staan

*Zoekt link*
als je vrouwen met computers gaat vergelijken is het een teken om eens naar buiten te gaan en te kijken het in het echte leven eraan toe gaat :|
"Beter" is vragen om religieuze oorlogen hier.

Ze zijn gewoon beiden behoorlijk verschillend qua architectuur en het wordt een kwestie van afwachten waar het meest uit gehaald kan worden.

Je weet maar nooit waar uiteindelijk de bottlenecks in de game engines komen te liggen voor de console, vooral aangezien de eisen van spelen aan de hardware ook continue aan verandering onderhevig zijn.

Persoonlijk gok ik dat de PS3 het meest ver zal komen overigens, maar wellicht omdat ik gewoon wel van nieuwe architecturen houdt; PS3 is wat dat betreft net iets aparter.
Microsoft zegt dat de cpu van de Xbox360 ongeveer 1 teraflop doet, terwijl Sony beweert dat de PlayStation3 2 teraflop aan cpu kracht heeft.

Ik ben benieuwd of dit ook te zien is in de 'perceived performance'. Dat vind ik nu vaak een nadeel, je koopt een console met meer rekenkracht (bijvoorbeeld de huidige Xbox) en hierop speel je een spel waar de polygoondata hetzelfde is als in de PlayStation2 versie (aangezien men tegenwoordig voor meerdere consoles released).
Dimensions PS3 13.5" x 3.25" X360 10.25" x 2.5"
Dit vind ik dan wel weer grappig. Na de zo logge bak die de Xbox 1 was (ik had er geen problemen mee) lijkt het nu de PS3 te zijn die groter is.
ik ben benieuwd of Amerika nu weer moeilijk gaat doen over eventuele "supercomputer" achtige playstation grids die gebruikt zouden kunnen worden voor wapen/atoom simulaties }>
Daar hebben ze geen bal mee te maken. PS3 is Japans. PS2 ook, maar dat weerhield de VS er niet van om het te verbieden bij verschillende landen, terwijl het niet eens van hun is.
amerikanen weer: oftewel een xbox oftewel niks jongens !
WoW Consoles gaan gewoon VETTERRE graphics krijgen dan pc's!!!!
How's that for lunch?
Dat duurt niet lang hoor. Bij de introductie lopen consoles altijd voor op PC's, maar die halen de achterstand wel weer in. Een console is statisch en kan je niet up-to-date houden, een PC daarentegen wel.
Je moet niet vergeten dat:

A. De PS3 pas in het voorjaar 2006 uitkomt, en de PC al een flink stukje verder is.

B. Een console jarenlang mee moet gaan, waarbij de PC constant evolueert, en geüpgrade kan worden.

C. De prijs van een console bij introductie er ook wel naar is.

Misschien dat het in het begin impressive is, maar over 2 jaar zal het waarschijnlijk anders zijn, als we met onze SLI Geforce 7800 GT in ons dual-core 5000+ systeempje in ons vuistje lachen over een 3,2Ghz dual 6600-opstelling :+
En dan ?

Als we weer dezelfde kant opgaan zoals we al jaren bezig zijn, dan zullen ook deze nieuwe consoles weer amper "gebruikt" worden.

De huidige PSX2 wordt nog altijd voor niet meer dan 50% van zijn volle capaciteit gebruikt...

Developers krijgen gewoon de kans niet meer om de hardware te leren gebruiken. Het moet allemaal snel, sneller, snelst.

En dankzij deze mega hardware kunnen heel quick and dirty flashy games maken, maar programmeer technisch gezien zouden ze nog veel knappere dingen kunnen... Alleen krijgen ze er de tijd, het geld en de middelen niet voor...

Heel simplistische vergelijking maar bepaalde mensen zullen wel begrijpen wat ik bedoel : je zal nooit "sprites in de border" op een console hebben...
Heel simplistische vergelijking maar bepaalde mensen zullen wel begrijpen wat ik bedoel : je zal nooit "sprites in de border" op een console hebben...
Inderdaad, men komt er niet meer aan toe de mogelijkheden zo diep te benutten.

* 786562 nicetas
Ach gedver..... altijd is er wel weer eentje die moet zeggen: ''De huidige PSX2 wordt nog altijd voor niet meer dan 50% van zijn volle capaciteit gebruikt...''

Wat is dat nou voor onzin :?
Ik durf prima te beweren dat gta vice city helemaal niet lekker loopt op de ps2 (heb zelf een ps2 gehad en nu een xbox).
De spellen zien er op de ps2 grafisch ook een stuk minder uit dan op de xbox.

Kom dus aub niet meer met zo'n onzin aanzetten dat de ps2 nog niet eens tot 50% van zijn kunnen wordt benut :Z

Veel mensen vonden de xbox 360 niet mooi, wat vinden jullie van dit wafelijzer? :o
Hij bedoeld dat je uit de hardware makkelijk nog 50% extra performace kunt halen als programmeurs de tijd kregen/namen om alles te doorgronden en testen.

Je zou dan misschien GTA soepel kunnen laten lopen.

* vroeger zochten we alle tweaks en truukjes uit om net iets meer uit je video kaart te persen. Nu is daar gewoon geen tijd meer voor.
Green Velvet heeft wel gelijk. De software developers rennen achter de hardware industrie aan. De systemen/consoles worden nooit optimaal benut. Quick & Dirty ontwikkelen is de trend. De nieuwste hardware kan het toch wel draaien. Helaas is dat gewoon nu eenmaal zoals het is. Heeft geen nut om er verder een welles-nietes discussie aan te wijden :)
De huidige PSX2 wordt nog altijd voor niet meer dan 50% van zijn volle capaciteit gebruikt...

Developers krijgen gewoon de kans niet meer om de hardware te leren gebruiken. Het moet allemaal snel, sneller, snelst.
Waarom zou je moeilijk doen en 2X euro besteden aan software optimalizatie als je X euro kunt besteden aan hardware optimalizatie?
Bovendien is die hardware optimalizatie van toepassing op alle games terwijl software elke keer weer opnieuw geoptimalizeerd moet worden.
De PSX2 wordt inderdaad niet eens voor 50% van zijn echte kunnen gebruikt nee... Net zoals de GameCube, etc...

Ondertussen schrijft men die consoles wel af als 'oud en achterhaald' terwijl er nog een enorm potentieel inzit dat men nooit gaat gebruikt hebben.

Ik persoonlijk vind dat een heel triestige tendens.

De games die *NU* op een XBOX360 uitkomen zijn ook PERFECT mogelijk op een PSX2 moesten de coders de kans krijgen dat ding upside down te keren...
Ik heb het niet over het economische aspect van waaruit een software bedrijf het bekijkt. Ik bekijk het vanuit het oogpunt van iemand die vroeger ook nog heeft zitten tweaken op een C64 en een Amiga.

En nee, ik ben niet blijven hangen in de jaren 80 ;) maar ik stel wel meer en meer vast dat het doorgronden van hardware (met alle leuke gevolgen van dien) er al lang niet meer bij is... En dat vind ik zonde...

Geldt trouwens ook voor de PC hoor... De performantie van Windows en dergelijke staat niet in verhouding tot de kracht van de hardware waar het vaak op geinstalleerd staat...
De games die *NU* op een XBOX360 uitkomen zijn ook PERFECT mogelijk op een PSX2 moesten de coders de kans krijgen dat ding upside down te keren...
1920 x 1980 op een PS2? Ik geloof er niks van.
Op 1 of 2 technische details na dan... *zucht*
Quick en Diry ontwikkelen is juist niet de trend. De trend is om alles netjes modulair in een high level taal te maken met een keruige architectuur en dergelijke. Het zou sneller kunnen als je echt gaat optimaliseren in assembly ed, maar dat is simpelweg zo ingewikkeld en kost zoveel manuren dat dat helemaal geen zin heeft.
@Olaf van der Spek:
...omdat software optimalisatie er voor kan zorgen dat je minder stroomvretende CPU's/GPU's nodig hebt.
En momenteel is energieverbruik ongeveer 't grootste probleem op aarde.
Inderdaad, ik vraag me af waarom er nu nooit eens een of ander systeem voor de PC uitkomt waarmee je hardware de volledige potentie kan laten zien (vooral voor games). Als je nu iets niet meer kan draaien, zit je direct vast aan het kopen van een nieuwe videokaart waarvan je in je achterhoofd weet dat deze misschien maximaal voor 50% gebruikt gaat worden. En dan hebben we het niet eens gehad over de prijs van zo'n kaart, daar koop je een Xbox 360 van... Kijk maar eens naar het verschil tussen bv. XDoos en PC, in principe zijn de spellen gelijkwaardig, maar de hardware van een gemiddelde PC is 5 keer zo snel. En dit verschil is niet alleen toe te schrijven aan het verschil in resolutie. Het lijkt me gewoon maximale geldklopperij toe, en we stinken er allemaal in (we moeten immers wel). :(
Hoezo geen tijd om er aan te wennen?
De PS2 bestaat nu al 5 Jaar!
Dat 50% argument klopte wel in de beginjaren van de PS2 maar tegenwoordig lopen programmeurs echt tegen de beperkingen van de PS2 aan. Ze kennen de PS2 na vijf jaar tijd onderhand echt wel. Daarnaast werken ze nu ook al een paar jaar met de optimalisatietools van Sony om het laatste beetje CPU/GPU-kracht eruit te krijgen. Je merkt dit ook aan de games van tegenwoordig. In de beginjaren zag je de games elk jaar visueel imposanter worden maar nu is er geen duidelijk verschil meer tussen een gloednieuw spel of eentje uit 2003 of 2004.
De games die *NU* op een XBOX360 uitkomen zijn ook PERFECT mogelijk op een PSX2 moesten de coders de kans krijgen dat ding upside down te keren...
Dude, nieuwe consoles worden niet alleen ontwikkeld om sneller te draaien, maar om gebruik te maken van nieuwe technologie, zoals pixel shader 3/4, en die nieuwe snufjes hebben nu eenmaal krachtige hardware nodig.

Dat er in de huidige xbox nog genoeg rekenkracht over is kan misschien wel zijn, maar de technologie is verouderd.
Ik weet niet waar je dat gelezen hebt, maar ik hoor heel andere verhalen van developers die op de PSX2 ontwikkelen...
Met de huidige CPU's heeft een optimalisatie in C als c=c+1 naar ++c of in ASM een ADD AX,1 naar INC AX nauwelijks zin meer.

Typische technische optimalisaties zoals common subexpression elimination werken tegenwoordig eerder negatief doordat de compiler z'n werk niet meer kan doen.

De enige optimalisaties die nog nut hebben zijn functionele optimalisaties; de manier waarop je LOD uitvoert enzo, hier is vaak veel minder winst te behalen omdat de functies door de jaren heen al zeer sterk zijn geoptimaliseert.

Dit alles zorgt ervoor dat je maar weinig snelheidswinst uit je code kan halen voor relatief veel moeite.

Stel dat je nou 10% snellere spelen kan maken maar hiervoor wél 3 maanden zoet bent, dan halen de snelheidsverbeteringen in hardware je gewoon in.

In een spel dat 3 of 4 jaar kost om te maken kun je dan beter een paar maanden eerder klaar zijn en je ff een paar maandjes moet wachten tot de hardware bij is, dan dat je die tijd bezig bent met optimaliseren waarna het eigenlijk niet meer nodig is.

Ook vanuit niet-technisch oogpunt zijn er wat dat betreft zat redenen om niet te optimaliseren.
Ah... C64/Amiga... dat waren de tijden :)
Jammergenoeg kan je alle optimalisatietrucs die je toen geleerd hebt vergeten, want ze hebben geen enkel nut meer op nieuwe CPU's.
Alleen optimalisaties in de algorithmen van grote functionaliteit heeft nog zin.
Hoewel... in pixelshader e.d. heeft het nog wel nut om in ASM te tweaken, hoewel dat ook niet meer voor lang zal zijn waarschijnlijk.
@ymmv:

Ik weet niet of de 50% klopt, maar de grenzen waar de PS2 coders tegenaanlopen zijn grenzen van de geheugenbus. De rekenkracht wordt nog lang niet voluit benut.

Om het érg simpel te zeggen; er kunnen niet genoeg driehoekjes naar de CPU worden gesleept om de CPU voluit te laten werken.

Dus; in theorie is er nog zat rekenkracht over, in de praktijk heb je er niks aan.
performantie
Ik kan me niet voorstellen dat dat een bestaand Nederlands woord is...
@Hielko: Er wordt in games nog vaak zat gewoon een stuk assembly gezet hoor... En dat wordt inderdaad erg snel uitgevoerd. Soms willen ze daar dus best wat tijd in steken.
business as usual?
dat is tot nu toe altijd zo geweest
consoles lopen anderhalf jaar voor op de pc, totdat die anderhalf jaar voorbij zijn, dan gaat de pc er weer beter uitzien, gedurende de rest van de looptijd van de console ishet weer afwachten en lijdzaam toezien
Mwa, ik heb eigenlijk toch het idee dat deze consoles wat verder voorlopen op hun pc tegenhangers dan gebruikelijk. Ik kan nou niet echt zeggen dat ik ten tijde van de originele XBox introductie onder de indruk was van de hardware speficifaties.

Dat was toen gewoon een Celeron 733 en een kreupele high-end GeForce. Die processor was toen al veel langzamer dan wat een beetje normale pc had, en ook de videokaart was niet zo impressive aangezien ie wel de features had van de nieuwste GeForce kaart, maar niet de kloksnelheid en het snelle geheugen.

De nieuwe xBox 360 en ook de PS3 hebben specs waar pc's voorlopig toch nog niet aan kunnen tippen. Meerdere cores (op hoge kloksnelheid), een echt heftige videokaart en zwaar asociaal snel geheugen (XBox 360 heeft eDRAM op 256GB/sec oid en de PS3 doet het ook niet slecht met XDR-geheugen).
Naja, de xbox liep iig niet voor op de pc, de ps2 had in t begin misschien meer potentie dan de toenmalig pc's maar haalde dat er bij lange na niet uit, dit is (als ik ff met pre-pc tijdperk niet meereken) de eerste keer dat consoles voor lijken te liggen als ze uit gaan komen.

Ik ben iig benieuwd hoe nvidia en ati's nieuwe kaarten het voor die tijd gaan doen
Vettere ? sorry low resolution rommel is niet vet voor mij hoor. Ik speel XBOX op mijn projector dat is pas vet, als highres ondersteunt wordt kan het er nog mee door anders is het allemaal maar een magere zaak ...
alle xbox 360 spellen ondersteunen minstens 720p....
Is het ooit anders geweest dan?

Het is juist zo dat de tijd die het kost voor de PC om in te halen steeds korter wordt; grote kans dat de spelen over een jaartje al weer beter op je PC draaien dan op zo'n nieuwe console.
ergonomisch zijn de controllers van sony altijd al top geweest hoor.

had er enkel soms last van door het wat te 'stevig' (lees stressy) vastknijpen van de controllers, dat zal met deze hopelijk wat relaxter gaan.

ik ben vooral benieuwd naar de integratie van de psp met de ps3. de psp als bluetooth controller? lijkt me wel wat.

[EDIT]
als de controllers met bluetooth gaan werken kunnen we vast ook een hele hoop randapparatuur voor de ps3 verwachten, als headsets. draadloze keyboards/muis?
Ergonomisch? Rotzooi, in mijn mening. Of de controller lekker in je hand ligt, hangt niet alleen van de controller af, maar ook van je handen. Ik sluit mij aan bij rooicity ergens hier ver boven, als je wat grotere handen hebt dan zijn de ps2-controllers echt te klein.

Maar wat wil je, Sony is japans, en japanners zijn wat kleiner gebouwd dan europeanen en amerikanen, en dat vind je dus terug in het controllerdesign.

Microsoft had in eerste instantie de kleinere Xbox-controller ook alleen voor de japanse markt ontworpen.
Eigenlijk zouden ze gewoon verschillende maten controllers moeten uitbrengen als dit echt een probleem is :)
S-M-L en XL...?
Ik mag wel zeggen dat ik vrij grote handen heb.

Handpalm ongeveer 10x12 cm, afstand tussen gestrekte duim en pink 27 cm. En toch vind ik geen enkele controller zo goed in de hand liggen als die van de ps.
En nee, ook niet die van de xbox. Zeker die grote niet.

De DS van de playstation blijven gewoon perfect.Daarom sta ik ook wat argwanend tegenover deze. Ik zou hem eerst eens moeten vasthebben, maar ik vrees inderdaad voor de positie van de polsen bij deze, en het strekken van de duim naar de analoge sticks. We zullen wel zien....
Ik ken genoeg mensen met handen die lijken op trossen bananen en die hebben er toevallig geen last van.
1 2 3 ... 12

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.



Populair: Mobiele netwerken Gamecontrollers Game-accessoires Smartphones Sony Microsoft Apple Games Consoles Politiek en recht

© 1998 - 2014 Tweakers.net B.V. Tweakers is onderdeel van De Persgroep en partner van Computable, Autotrack en Carsom.nl Hosting door True

Beste nieuwssite en prijsvergelijker van het jaar 2013