Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Je kunt ook een cookievrije versie van de website bezoeken met minder functionaliteit. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , reacties: 81, views: 20.620 •

Zoals we eerder al schreven, vond aan het begin van deze week in Seattle de Windows Hardware Engineering Conference 2005, kortweg WinHEC, plaats. Deze conferentie is bedoeld voor ontwikkelaars om hen vertrouwd te maken met nieuwe Microsoft-technologieën en -producten, zodat - wanneer deze op de markt komen - er al enige ondersteuning voor zal bestaan en gebruikers deze ook direct kunnen gebruiken. Een van de onderwerpen die tijdens WinHEC 2005 is langsgekomen, is Windows Longhorn, waarvan eerder deze week al screenshots en andere informatie is gepubliceerd. Hoewel dit nieuwe besturingssysteem pas gepland staat voor het einde van 2006, vragen onder meer OEM's zich nu al hardop af wat voor hardware nodig zal zijn om het OS te kunnen draaien. Vanzelfsprekend waren enkele Microsoft-medewerkers bereid een antwoord te geven.

Uit eerdere onbevestigde berichten was gebleken dat een 5GHz-cpu, 2GB RAM, meerdere GB's aan schijfruimte en een breedbeeldmonitor nodig zouden zijn om Longhorn ten volle te kunnen benutten. Deze systeemeisen waren gebaseerd op wat volgens analisten tegen die tijd mainstream zou zijn. Dàt punt is blijven staan, maar de precieze systeemeisen zijn aanzienlijk lager dan de geruchten, aldus Microsoft. Vast staat dat minstens 512MB aan RAM noodzakelijk zal zijn, verder zal een moderne 32- of 64-bit cpu aanwezig moeten zijn en zal de gpu het 'Longhorn display driver model' (LDDM) moeten ondersteunen. Dit zullen de aanbevolen systeemeisen zijn, meer is natuurlijk beter. Ter vergelijking, door Microsoft wordt voor Windows XP een 300MHz-cpu en 128MB RAM aanbevolen.

Windows Longhorn logoSystemen met hardware die niet voldoen aan de gestelde eisen, zullen Windows Longhorn wel kunnen draaien, echter zullen dan niet alle features ingeschakeld worden. De bedoeling is dat de beschikbare features, en dus de performance, meeschalen met de hardware. Het OS zal daardoor zowel kunnen draaien op moderne computers die ruim voldoen aan de eisen, maar ook op kleinere en zuinigere systemen zoals de Ultra Mobile 2007. Overigens wil ondersteuning voor LDDM niet per definitie zeggen dat de nieuwe user interface Aero ingeschakeld zal kunnen worden. Als een pc Aero wel ondersteunt, zullen onder meer dot-per-inch-'scaling', 3d-vensters en het nieuwe Glass-thema beschikbaar komen. Systemen die Aero niet aankunnen, zullen een eenvoudigere GUI krijgen, ook zal gekozen kunnen worden voor de klassieke Windows-look.

Omdat het de bedoeling is dat Windows Longhorn niet alleen gebruikt gaat worden voor computers en laptops, maar ook voor bijvoorbeeld Tablet PC's, mobiele telefoons en andere apparatuur, is door Microsoft geen precieze lijst van hardware afgegeven. Wel zijn de hiervoor al genoemde suggesties gegeven. Daarnaast heeft het softwarebedrijf OEM's opgeroepen de volgende hardwareonderdelen ook aan systemen toe te voegen: een 802.XX-netwerkkaart, een GPRS-kaart, ondersteuning voor Bluetooth, support voor verschillende invoerapparatuur (via stem of 'digitale inkt'), de ClearType-technologie en de nieuwe Secure Startup-technologie. Om aan klanten duidelijk te maken of de hardware in nieuw te kopen computersystemen voldoende zal zijn voor Windows Longhorn, zal een logoprogramma met twee categorieën, premium en standard, ingevoerd worden.

Reacties (81)

Reactiefilter:-181081+170+219+33
Ter vergelijking, door Microsoft wordt voor Windows XP een 300MHz-cpu en 128MB RAM aanbevolen.
ummm dat kunnen ze wel aanbevelend maar om het een beetje lekker te laten lopen is 600mhz en 256mb toch wel nodig.
als we met longhorn the zelfde moeten doen...
ook zal gekozen kunnen worden voor de klassieke Windows-look
Ik denk dat bovenstaande heel wat uitmaakt uiteindelijk net als bij XP op het moment.

* 786562 nero355
Mja, ik denk dat Longhorn met z'n geheel nieuwe GUI (en onderliggende architectuur, 3d versneld etc) toch echt wel lekker draait. Zie ook de 'fancy' GUI van Mac OS X....

Maar goed waarom gebruik je niet alleen de commandprompt? Dat is pas retesnel...
Ik ben het er absoluut niet mee eens dat met een behoorlijk krachtige machine nog Classic-mode gedraaid moet worden omdat het anders 'traag' zou zijn. Das gewoon echt niet waar. Ik heb daar al tijden mee ge-experimenteerd. Het is misschien een voorkeur, of een nogal negatieve houding als het gaat om 'grafische' fratsen. Ik vind het wel wat overdreven hoor.
Overigens kan ik me juist goed voorstellen dat een goeie 3d-accellerated desktop juist sneller is aangezien bijna niets meer softwarematig berekend hoeft te worden. Dat scheelt juist processorkracht en zal het OS alleen maar sneller doen aanvoelen. Ik ben in elk geval zeer benieuwd naar de officiele Longhorn en zal echt niet 'classic' gaan draaien, wat een gezever zeg. Kijk eens naar een Mac, dat draait toch ook goed terwijl het zeer grafisch is.
veel maakt het niet niet uit hoor
enige wat je moet doen is fff handmatig al die vertragende dingen uit zitten zoals slide-out/fade in menus/popups
als die weg zijn reageerd XP net zo snel of je themas nou aan of uit hebt staan.
als die weg zijn reageerd XP net zo snel of je themas nou aan of uit hebt staan.
Als Quake in 2048 x 1536 x 32 met 85 fps draait, dan moet Longhorn met een redelijk 3d kaart dat toch ook halen?
@Olaf: en dat is nu precies waarom die 3D acceleratie in Longhorn zo interessant is...
akkoord wat betreft 256 MB geheugen, maar mits je wat visuele dingen uitschakelt (en dan heb ik het dus niet over terugschakelen naar "classic", maar wle over het uitschaklen van schaduws en effecten), kan Windows XP vlot draaien op een 400 Mhz cpu.
Een AMD K6-2 450 met 256 MB RAM draait hem alleszins zoals het hoort ;)
Een PII-300 met 512MB draait het ook perfect ;)

Voor windows XP is voldoende RAM oneindig veel belangrijker dan een snelle CPU. Ik was zelf ook serieus verrast dat die PII-300 na windows een beetje te tweaken eigenlijk meer dan voldoende was voor windows xp, internet en bureautica. Daar sta je dan met je duurbetaalde 3500+ :p
5GHz-cpu, 2GB RAM, meerdere GB's aan schijfruimte en een breedbeeldmonitor nodig zouden zijn om Longhorn ten volle te kunnen benutten
dat lijkt me vanuit commercieel oogpunt niet zo heel briljant bedacht. Hoe hoog is het percentage tegen die tijd, van consumenten met een dergelijk systeem :S
Daarom ben jij geen marketeer en heeft Microsoft die wel. Dat is juist *wel* interessant.
En daarom ben je ook even zo behulpzaam om Uberotto uit te leggen waarom dit dan zo is. Omdat je dit niet hebt gedaan wil ik hem dit wel even uitleggen:

Als microsoft de systeemspecs behoorlijk hoog legt, 'dwingt' microsoft de klant eigenlijk een nieuwe pc te kopen willen ze Longhorn kunnen draaien, en reken maar dat ze dat willen! Het mooie is, dat bij ongeveer 95% van de computers standaard een Windows versie wordt geleverd, tegen die tijd dus Longhorn en iedereen wil natuurlijk de nieuwste windows versie kunnen draaien :). Door de systeemeisen dus zo hoog te leggen, 'dwingen' ze haast klanten om een nieuwe pc te kopen en daarmee hebben hun weer afzet omdat automatisch bij die nieuwe pc Longhorn geleverd wordt en Microsoft dus verkoopt. Windows wordt héél weinig los gekocht maar bijna alle winst komt vandaan bij het kopen van een nieuwe pc met Windows. Ze zullen dus alleen hun product goed aan de man krijgen door de consument te dwingen een pc te kopen en dat doen ze zo heel slim :). Commercieel/marketingtechnisch dus juist briljant bedacht :D.
Uhm, nee. Dit is weer zo'n leuke complot-theorie over MS... Ze leggen echt niet expres de hardware-requirements zo hoog om meer omzet te halen.

- Mensen kopen nieuwe pc's omdat ze er geen hebben of omdat de oude de software en/of spelletjes niet meer draaien. Niet omdat ze het nieuwe os van ms willen gaan draaien.
- Het bedrijfsleven is hier nog veel erger in. Door (te) hoge systeem-eisen zou ms deze groep helemaal buitensluiten. In 2006 zullen er nog zat bedrijven op bv windows2000 draaien...

Ze willen nou gewoon eenmaal een aantal features in hun os wat weer resulteerd in deze eisen, niet andersom.
Volgens mij maken ze net meer winst op de losse verkoop dan op de OEM verkoop... (alhoewel ik eerlijkheidshalve wel moet toegeven dat er wss wel meer OEM versies verkocht worden..)
@BramT:
het is zelfs zo erg waarschijnlijk dat er nog genoeg bedrijven en scholen zijn die niet eens 1.5ghz pc's hebben staan...
ik zelf zit nu op een ict school en daar moeten we het serieus nog doen met p3 266mhz en 128mb ram...
oke hier kan windows 2000 op draaien.
maar wat als je bijvoorbeeld photoshop moet draaien, of dreamweaver??
dan is het dag dag met het systeem en zeker niet als je (in worst case) maar een 3GB schijf hebt...
@ZMarre: Volgens mij heb je dat fout. OEM windows licenties voor gasten als Dell, HP en Acer liggen op nog geen tiende van de 'retail' versie.

Dat kan omdat MS er namelijk helemaal niets voor hoeft te doen of te leveren. De OEM vraagt geen support, geen CDtjes (dus geen distributie) en doet alle administratie zelf. Aan het eind van de maand leveren ze een lijst met uitgeleverde licenties en een zak met geld bij MS in.
Het is zelfs nog iets erger:

Microsoft is expected to recommend that the "average" Longhorn PC feature a dual-core CPU running at 4 to 6GHz; a minimum of 2 gigs of RAM; up to a terabyte of storage; a 1 Gbit, built-in, Ethernet-wired port and an 802.11g wireless link; and a graphics processor that runs three times faster than those on the market today

Een grafische kaart die 3x sneller is dan wat nu beschikbaar is, lijkt mij zelf over 3 jaar nog niet haalbaar.
Zou wel leuk zijn natuurlijk 64 pipelines, 2GHz gpu, 1GB GDDR3.
Jaja, "Microsoft is expected to recommend...".. blijven maar speculaties. Ik geloof er niks van, de huidige processoren zijn snel zat en als kaarten als de Ati 9600 de grafische effecten van Mac OSX makkelijk trekken, dan moet dat voor mainstream kaarten in 2006 als helemaal geen probleem zijn de grafische foefjes van Longhorn te doen.
Het kan absoluut geen kwaad als een OS vooruit kijkt naar de toekomst en bij de introductie ook de high-end-hardware van dat moment goed weet te benutten. Bedenk dat een nieuwe Windows-versie het wel een jaar of vijf moet uithouden. In 2006 zal een 5Ghz PC met 2 GB RAM nog niet alledaags zijn, maar in 2011 is die hardwareconfiguratie oude koek.

Gamers zijn aan dit soort dingen allang gewend want bijna alle moderne games zijn "scalable". Afhankelijk van de snelheid van je grafische kaart en je systeem kun je de mate van eye-candy verhogen: betere textures, meer polygonen, meer effecten, etc. En bij spelcomputers wordt er ook al jaren vooruitgedacht. Bij de introductie van de PS2 was dolby digital-geluid en DVD gloedje nieuw en vooruitstrevend. Nu is het de gewoonste zaak van de wereld. Prima zaak dus dat MS verder kijkt dan de neus lang is en er voor gaat zorgen dat Longhorn geschikt is om ook de nieuwste technologie goed te ondersteunen. Maar ook je hudiige PC zal nog steeds Longhorn kunnen draaien, misschien met minder eye-candy maar het zal dezelfde performance halen als je hudiige XP.
Een grafische kaart die 3x sneller is dan wat nu beschikbaar is, lijkt mij zelf over 3 jaar nog niet haalbaar.
Nou ja, dat hangt er ook sterk vanaf wat de definitie is van de videokaart vandaag. Als het een high-end kaart is heb je wel gelijk, maar als het 'de' videokaart is die 'standaard' bij de meeste OEM PC wordt geleverd valt het al weer mee...
Ach het houdt de economie draaiende. Kopen mensen weereens een nieuwe PC. XP is er al weer veel te lang vanuit dat oogpunt gezien.
Erg slechte ontwikkeling dit. Zoals de persoon hierboven al stelt, moet je deze eisen keer 2 doen als je het lekker wil draaien. Hoe zit het met games? ga je dan ook erg achteruitgang merken? Als dat zo is, houd ik het toch nog lekker op XP voorlopig.
En dan vergeet je dat longhorn de grote overhead van DirectX niet meer heeft zoals windows xp deze heeft. Hierdoor komt er 20% minder overhead bij directx calls voor spellen.
Yep, in Longhorn wordt niet meer gebruik gemaakt van Win32 en GDI, maar .NET APIs en Avalon. Deze vervangingen zijn een stuk moderner en beter doordacht. Vooral de userinterface zal een heel stuk sneller aanvoelen nu de grafische kaart optimaal gebruikt zal gaan worden.
jij haalt 2 dingen door elkaar
GDI heeft nooit gebruik gemaakt van directx

maar hiostu, hoezo is die overhead er niet meer? leg me dat eens uit a.u.b.
maar hiostu, hoezo is die overhead er niet meer? leg me dat eens uit a.u.b.
Ik vermoed omdat de minimale systeemeis voor Longhorn stelt dat je een DX-9 kaart moet hebben.
Dus dan heb je geen software-laag meer nodig om functie-beperkingen van oude kaarten aan te vullen in software.
Uiteraard heb je dat op een gegeven moment wel weer nodig wanneer we zitten op DirectX 10 (zouden ze dat DirectX^2 gaan noemen, DirectXX dus :) )
en zal de gpu het 'Longhorn display driver model' (LDDM) moeten ondersteunen
Hoe moet ik me dit voorstellen? Dat de gpu bakkers software gaan ontwikkelen die met het LDDM om kunnen gaan, of moeten ze hier speciale logica voor in hun gpu's bakken zodat de visuele engine van Longhorn dus werkelijk een appart logica-pad krijgt op de videokaart? Lijkt me wel érg overdreven dit laatste maar je weet maar nooit? Uit de tekst zou ik tóch opmaken van wel, omdat ik al vaker heb gehoord dat je een speciale, nieuwe videokaart nodig hebt om Longhorn's visuele effecten te zien. Als het enkel softwarematig is, lijkt het me zeker niet onmogelijk om ook software te schrijven voor oudere kaarten. En het lijkt me helemaal niet dat die dat niet aan zouden kunnen, want volgens hun zou een moderne (6800Ultra/x850XT) dus niet goed genoeg zijn om LDDM te kunnen weergeven geloof ik, en die lijken mij toch snel genoeg om een desktop weer te kunnen geven. Iemand die mij dit kan vertellen?
Dat komt denk ik omdat er in longhorn een 3d engine als GUI komt (ben de naam ff kwijt).Als dat er een beetje gelikt uit gaat zien, kan ik me voorstellen dat dat best resources vreet. Ik hou het zelf voorlopig bij XP, want wat heb je aan dynamic lightning en shader model 3 efecten op je bureaublad?? :+
ze bedoelen waarschijnlijk gewoon een DX10 compatible kaart.. weinig bijzonders aan.

je hebt geen "speciale" kaart nodig om Longhorn's visuele effecten te zien, alleen een hele moderne kaart. daar is verder niks "Microsoft" aan.
Linux blz 1 par 1 zin 1.....

512MB voor een OS, alles goed verder?.....


jajajaja mod maar weg maar wat de hell moet een gewone user hier nog van denken. Kan je redelijkerwijs nog zonder PC al was het om je kids hun huiswerk te laten doen. Misschien is het maar goed ook dat Longhorn uitkomt want dan gaan alle virussen daar op af en heeft mijn systeem het rustiger, kan dan nog jaaaren mee.

Nu kan ik verschillende dingen doen naast een OS draaien. Ik heb liever niet dat het zo gepushed wordt om steeds ruiger materiaal te moeten aanschaffen.
Voor 60 euro bij de Mycom (vast niet de goedkoopste) haal je al 512mb in huis. Dat is 1 tank benzine of 40 biertjes in de kroeg.
Lekker boeiend dus :)
Waar haal jij dan de 5Ghz processor (en voor hoeveel :P)?
Dat is niet zo belangrijk. Wat ik me afvraag is waar hij 40 biertjes voor 60 euro kan halen in de kroeg.
Niet om het een of ander, maar Blz 1 par 1 van de eerste Linux versies (0.99.2 anyone?!?) gingen uit van 2 tot 4MB. Ook daar zit inmiddels wel wat vet aan...
Uit eerdere onbevestigde berichten was gebleken dat een 5GHz-cpu, 2GB RAM, meerdere GB's aan schijfruimte en een breedbeeldmonitor nodig zouden zijn om Longhorn ten volle te kunnen benutten.
Kan men eigenlijk niet beter aangeven hoe snel je systeem moet zijn in bijvoorbeeld flops (Floating point operations per second). Zoals we allemaal weten staat het aantal mhz-en niet representatief voor de performance. Ik zie AMD nog niet in 2006/2007 aankomen met een cpu op 5GHz. AMD en Intel gaan zich dan ook voorlopig richten op dual core.

Persoonlijk vind ik het van de zotte dat je een 5GHZ cpu nodig hebt en 2GB ram om het een beetje soepeltjes te laten draaien.
flops zijn ook niet representatief.
flops (floting point opperations per second) kijken dus alleen naar de floting point preformance, en niet de gewone integers.
als we alleen daar op zouden gaat letten krijgen we straks cpus die erg goed zijn in floting point maar niet in al het andere. nee bedankt.
Inderdaad echt belachelijk deze systeemeisen, kom op man 5 ghz en 2 gig voor allen je OS. Wat moet je dan wel niet hebben om ook nog een beetje appz en games fatsoenlijk te kunnen draaien.
Ten volle benutten != fatsoenlijk apps draaien!

Het is precies hetzelfde als een dvd-speler aansluiten op een 4.3-tv: het werkt prima, maar als je het ding ten volle wil benutten kun je er een breedbeeld-tv, dolby digital-versterker en 5.1-speakersysteem bijkopen. Hetzelfde dus met Longhorn. Het ding heeft support voor de nieuwste technologie maar als je die wilt gebruiken heb je een zwaardere PC nodig.

Zucht. Het is ook altijd hetzelde met mensen die al bij voorbaat schrikken van hardware-eisen. Vijf jaar geleden was het ongehoord dat je minimaal een 500Mhz PC nodig had voor een dvd-decoder. Hoor je daar ooit nog iemand over?

Oja, die 5Ghz/2GB-minimumeis is speculatie van analisten en wordt dus door MS tegengesproken. Het vreemde is dus dat bijna iedereen in deze thread daar maar op blijft hameren.. Je zou toch bijna denken dat mensen lezen wat ze willen geloven...
De onbevestigde zomaar uit de lucht gegrepen opmerkingen over 2GB ram en 5Ghz processoren ga jij geloven alsof ze direct van Ome Bill zelf afkomstig waren!?

Dát vind ik pas belachelijk. Er staat nota bene in het artikel dat deze getallen onbevestigde geruchten zijn. Een ander onbevestigd gerucht zou kunnen zijn dat Bill Gates in roze tangaslip het spul komt installeren voor vier tientjes per uur. Gelooft toch hopelijk ook niemand?
Snap het nu eens, met dat soort FUD probeert men users over te halen om een ander OS te gaan gebruiken.

Alsof Linux of OS X met 256Mb en alle visuele grappen aan soepel draaien...
Alsof Linux of OS X met 256Mb en alle visuele grappen aan soepel draaien...
Jazeker. Heb je uberhaubt enig idee waarover je praat?
Die vier tientjes per uur, is dat in euro's of in dollars? :+
laten we de beta versie maar even afwachten, en zelf even kijken wat we er van denken.

deze specs klinken mij vreemd in de oren, omdat microsoft in mijn ogen dan niet op het bedrijfsleven inspeelt, waar het intern geheugen en de videokaart niet zo van belang zijn. (grafische werkplekken niet meegerekend)

je kan moeilijk verwachten dat in 2006 ieder bedrijf pc's staan die aan deze eisen voldoen.
Nogmaals zucht. Het is werkelijk al lang bekend dat je Longhorn ook kunt gebruiken zonder DirectX 9-of beter-kaart. Sterker nog, er komt ook een Wndows-classic look in te zitten. Het bedrijfsleven hoeft zich echt niet zoveel zorgen te maken...
Hiermee zorgt Microsoft er dus voor dat niemand de komende twee jaar een PC durft te kopen en er flinke verliezen worden geleden in de hardwaresector. Dat zijzelf er beter van worden met een grote afzet is fijn voor hun, maar de hardwarefabrikanten zitten niet te wachten op 2 jaar idle-time.

Hoe je het wendt of keert, een besturingssysteem kan nooit en tenimmer 5 GHz aan CPU-kracht nodig hebben. Kan gewoon niet. Ze bedoelen gewoon dat alle programma'tjes die ze je opdringen (de nieuwe Windows Explorer met supergrote balken, etc.) tesamen zoveel bottleneck veroorzaken dat je dat moet compenseren met 5 GHz. Strict gezien heeft een OS zeker niet meer nodig dan een 386.

Als ze nou gewoon eerlijk zeggen dat de Longhorn-applicatieset 5 GHz nodig heeft i.p.v. dat te promoten als OS. Volgens MS is IE ook onderdeel van de besturingssysteem. Dan kunnen ze ook Patience meerekenen als OS-component. Als de Longhorn-kernel werkelijk 5 GHz nodig heeft, dan mogen ze van mij terug naar de tekentafel of spieken bij Alan Cox.
In het nieuwsbericht staat dat de minimumconfiguratie een 32-bit processor met 512 MB geheugen en een geschikte driver voor je grafische kaart. Daarop kun je Longhorn draaien. Dat betekent dat je huidige PC daar ook geschikt voor is, je hebt dus echt niet een 5Ghz PC nodig om dat OS te kunnen draaien. Je pc mag rusitig een paar jaar ouder zijn, het zal echt wel draaien.

Zie ook de vergelijking met de minimumeisen voor XP: 300Mhz en 128 MB geheugen. Dat is misschien niet echt reeel, maar het draait wel. Stop er wat meer geheugen in en het draait prima. Longhorn krijg je op een minimumconfigurat met 512MB ook aan de praat. Met meer geheugen zal het systeem absoluut blijer zijn, met een nieuwe grafische kaart nog blijer want dan kun je de nieuwe interface optimaal gebruiken, maar _het is niet verplicht_!
Kort door de bocht.

De ntoskrnl.exe (de NT kernel) zou idd kunnen draaien op vrijwel iedere X86 cpu (dus ook 386).
Als wij het tegenwoordig over OS hebben, dan hebben wij het over meer. Dit is zo bij Linux, Windows, Mac... etc...

Een discussie over niets.
ntoskrnl.exe is de kernel, niet het os....
Een discussie over niets.
Met alle respect, zou je dan even willen toelichten wat dan volgens jou nog meer deel uit maakt van een OS? Ik had destijds braafjes uit de boekjes (Concurrency, Operating Systems, I/O-basics, etc.) geleerd wat een OS moet doen. Tenzij die boekjes en m'n docent niet wisten waar ze over praten.

Uit commercieel oogpunt behoren IE, MSN en andere toepassingapplicaties ook tot het OS en zijn kopieerbeperkingen van hardware extra diensten ten gunste van de klant.
Er is bewezen dat pc's zelfs via waterkoeling nooit 5 Ghz kunnen halen. (Alleen met vloeibaar ijs enzo, en dan houden ze het enkele minuten vol, voordat de cpu naar de klote is). Erg onwaarschijnlijk dat consumenten pc's met stikstof zullen werken. Met andere woorden:
5Ghz kan geen vereiste zijn.

En de geforce 9800 ultra lijkt me helemaal overdreven. Mooier dan apple os x11 zal het niet worden, en dat wordt al op een geforce 5200, of zelfs softwarematig gedaan, dus trek je conclusies...
Dat gegoochel met processors en hertzen moet je ook niet te letterlijk nemen. Een Pentium M hz != Pentium 4 hz != Pentium Itanium hz != Pentium Celeron hz != AMD wat dan ook hz. Intel is ook niet voor niets gestopt met de kloksnelheid aanduiding. AMD gaf ze gewoon vertekend weer (AMD 2000+ = 1200 MHz)

Tegen de tijd dat Longhorn uit komt zullen ze op processorgebied ook al weer een generatie sneller zijn. Daarnaast verandert de rol van de grafische kaart (hij gaat meer doen onder normale, gamesloze, omstandigheden) en die snelheid mag je dan ook meerekenen in de totale snelheid/
als een AMD xp 1700+ al op 1433mhz draait.. dna heb jij wel een HELE trage 2000+ ...
Er is bewezen dat pc's zelfs via waterkoeling nooit 5 Ghz kunnen halen. (Alleen met vloeibaar ijs enzo, en dan houden ze het enkele minuten vol, voordat de cpu naar de klote is).
LOL ... "vloeibaar ijs" !!! ooit al eens van de technische term "water" gehoord ??? Je bedoelt waarsch. liquid nitrogen ...
Er is bewezen dat pc's zelfs via waterkoeling nooit 5 Ghz kunnen halen. (Alleen met vloeibaar ijs enzo, en dan houden ze het enkele minuten vol, voordat de cpu naar de klote is). Erg onwaarschijnlijk dat consumenten pc's met stikstof zullen werken. Met andere woorden:
5Ghz kan geen vereiste zijn.
Hoe is dat bewezen?
Dat het een of andere tweaker nog niet gelukt is met luchtkoeling, wil niet zeggen dat er over één à 2 jaar geen CPU te krijgen is die wel op 5 GHz kan werken met luchtkoeling.
Vergeet niet dat de technieken om luchtkoeling te maken ook erg verbeteren.

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.



Populair:Apple iPhone 6DestinyAssassin's Creed UnityFIFA 15Nexus 6Call of Duty: Advanced WarfareApple WatchWorld of Warcraft: Warlords of Draenor, PC (Windows)Microsoft Xbox OneTablets

© 1998 - 2014 Tweakers.net B.V. Tweakers is onderdeel van De Persgroep en partner van Computable, Autotrack en Carsom.nl Hosting door True

Beste nieuwssite en prijsvergelijker van het jaar 2013