Hoofdcategorieën
Device Settings

Tweede Kamer protesteert tegen bewaarplicht

Door Ronald van den Blink, woensdag 13 april 2005 11:44
Bron: Telegraaf, views: 15.906

De Tweede Kamer is het oneens met de Europese minister van Justitie als het gaat over de bewaarplicht voor verkeersgegevens. Deze gegevens, die bestaan uit internet- en belgegevens van de 450 miljoen ingezetenen van de Europese Unie, zouden volgens het nu voorliggende voorstel drie jaar bewaard moeten blijven. De maatregel is nodig om eventuele terroristische activiteiten tegen te kunnen houden en personen die dit soort activiteiten voorbereiden aan te kunnen houden. De Tweede Kamer protesteert met name tegen de hoge kosten die het bewaren van de gegevens met zich meebrengt en zet vraagtekens bij de effectiviteit van de maatregel.

Europa / Europees Parlement / ComputersVerschillende partijen in de Tweede Kamer betichten minister Donner ervan dat deze te veel achter de grotere landen aanloopt, zonder zelf te kijken naar de eventuele nadelen die er kleven aan de bewaarplicht. De Kamer gaf met scherpe bewoordingen aan dat zij liever ziet dat het Eurpees Parlement zich over deze materie gaat uitspreken, maar volgens Donner zou daarvoor een voorstel van de Europese Commissie nodig zijn. Het voorstel wat daarvoor in de maak is zou volgens de minister niet veel afwijken van het voorstel van de ministers van Justitie.

Volgende 12:42 Nero Digital binnenkort ook in consumentenelectronica
Vorige 11:31 Amerikaanse kranten spreken steun uit voor weblogs
Advertentie

Reacties

«  1  2  3  4  5  »

Waar hebben we dit meer gehoord.....

Hoor ik software patenten ?

Ben bang dat dit soort dingen in achteraf kamertjes er toch doorheen worden gedrukt.

Volgens mij moeten we dan voor de Europese Grondwet stemmen, omdat er dan meer macht naar het EP gaat, en vergaderingen van de Europese raad voortaan openbaar moeten zijn, en niet meer achter gesloten deuren mogen plaatsvinden.


Die macht is er nu ook al en anders nemen de ministers zelf bepaalde machten in de diverse raden. Mannetjes als berlusconi etc. etc. die jij niet hebt gekozen. Hoe meer macht bij het EP des t eminder chirac enzo te zeggen krijgen.

Als we tegen stemmen bepalen die gasten in Brussel niet alles voor ons en hebben we dus nog iets te zeggen over onze eigen wetten en regels.

Van Buitenen (europarlementarier) zou zeggen "tegen". Ja, het EP krijgt dan meer macht, dat is een voordeeltje.
Maar hij is het niet eens met de manier waarop alles er nu zo snel doorgerost wordt. De grondwet is niet noodzakelijk om een beter functionerend Europa te krijgen, tenminste, als middel daartoe wordt het misschien overschat. Eerst zaken op orde.

Het is te offtopic om verder een heel verhaal te houden, maar ik wou maar even aangeven dat "voor" stemmen niet perse een goed idee is, ook volgens europarlementariers.

Ook al cynisch geworden door het softwarepatentengedoe?
Volledige kamer is tegen.
Dementerende minister stemt voor.

Dat wordt aandelen inslaan van NAS en dus HDD fabrikanten :Y)

SAN lijkt me logischer eigenlijk, ik zou voor zoiets als dit iig niet snel een NAS gebruiken.

Wel mooi dat Nederland eens wat van zich laat horen in Europa, zouden ze vaker moeten doen.

Als dit voorstel doorgaat, dan lachen de opslagboeren zich weer een ongeluk.

Kom op jongens (en meisjes) dit is toch een voorstel van niks. Er is toch niemand die al deze data DRIE JAAR kan bewaren??

Waar blijft bovendien de privacy van alle gebruikers? Als een terrorist deze database zou kraken dan ben je echt helemaal ver van huis, dan help je alleen maar "de terroristen".

Er zal vast wel een compromis akkoord uitkomen dat het maar een jaar hoeft worden bewaard ( maar dan nog ).

Precies, kijk aleen al eens naar usenet-servers. Dikke terabytes voor een retentie van een paar luttele dagen. Stel je nu voor dat je niet alleen usenet, maar AL het verkeer en niet alleen van de usenet-gebruikers, maar van IEDEREEN moet bewaren. En niet voor een paar dagen, maar voor 3 JAAR.

Dat is al gauw enkele tientallen, zo niet honderden exabytes... Het is niet gewoon duur. Het is nagenoeg onmogelijk om zóveel storage online te hebben.

<zucht>

voor de zoveelste keer : alleen de verkeersgegevens worden bewaard, m.a.w. welk bestand jij van usenet hebt gedownload, maar niet de inhoud van het bestand zelf !

@ ebrarian

en hoe denken ze dat dan te gaan doen? voor elk bestaand protocol uitzoeken hoe er informatie word overgedragen? dan ben je ook nog wel even bezig

edit: verkeerde naam

@ebrarian
Zelfs met alleen verkeersinformatie kom je al aan de Terabytes per dag! Laten we even aannemen dat je voor een breedband aansluiting elke seconde 1 URL achtige string moet opslaan. Zelfs met compressie levert dat toch al snel 32 bytes aan opslagbehoefte. Met 86K seconden per dag, heb je per abbonnee 2,7 MByte per dag nodig. Met 4 miljoen breedband aansluitingen in nederland, kom je dus inderdaad uit op 11 TeraByte per dag voor alle ISP's samen.

Als dat de insteek is lijkt het me niet echt nuttig. Als ik terrorist was zou ik de aanslagplannen "bloem.jpg"noemen en niemand die dat terug kan halen. Doet me denken aan de eerste verspeiding van mp3 op internet via gratis providers als Geocities die filterden op extensies.

@ebrarian
Ik weet niet waarom jij zucht, maar al hou je de log bij van webserver logs. Ook die kunnen heel groot worden kan ik melden. En als je elke verbinding,m request wilt natrekken van elke internettende gebruiker. het is niet alleen het bestandje, ook welke pagina je bezocht hebt.

Je krijgt straks een hele rare situatie: Ik heb thuis een ADSL verbinding, maar na onderhoud is het best mogelijk dat mijn IP adres gewijzigd is.
Mijn punt: Wat nu als er een foutje wordt gemaakt in de log die aantoont wat mijn IP adtres is/was. Krijg je opeens een hele rare situatie dus. Wat te doen met de anonieme inbel accounts.

@Ebrarian:
Volgens mij hebben ze het voorstel inmiddels dusdanig gewijzigd dat het geïnterpreteerd zou kunnen worden door de nationale overheden dat alles opgeslagen moet worden.

Misschien wil google het wel hosten. Met een mooie search feature erbij, hoeven de opsporingsambtenaren niet meer na te denken, alleen nog even google'n.

Resultaat na een search in genoemde google:

Your search query for "10.0.0.109" resulted in 19,036,964,259,357,156,245,153,584,236,123,951,548,369,123,525,138,145 hits.

Page 1 of 520,254,168,371,851

Dat zijn wel heel veel results per page :)

De privacy is volgens mij niet zo'n probleem, ze kunnen in die berg data nauwlijks iets terugvinden :)

ik heb hier al een reportage over gezien met name over wannadoo ...
die lieten weten per 24 uur een kleine 27 TERA BYTE te verslepen ....

27TB * 365 * 3 = 29.565 TERA BYTE

en dat is natuurlijk als de verplaatste data per dag even veel blijft als nu :7
en dit is enkel maar van 1 internet provider :z

En dat is alleen wanadoo... Ik heb de reportage ook gezien. Ongewoon dat men dit alleen al voorsteld. :(

NL zou daarmee het eerste en enige land zijn die zo ver gaat. Zelfs de VS (die nou niet echt als makkelijk bekend staan) gaan niet zo ver om alle data op te slaan van de inwoners.

Big brother is still watching.

Dan zat ik er hierboven dus niet ver vandaan, met m'n tientallen, zoniet honderden exabytes. En dat was echt een gok! :)

Het waanzinnige hiervan is dat het grotere datastromen en bewaarruimte vergt dan welke andere opslag ook... Hoeveel wordt er wel niet gebeld per dag. Als je er geen filters op loslaat (weggooien van data) kun je tot St Juttemis blijven loggen en bewaren. Of er moet erg lossy opgeslagen worden natuurlijk :)

En als je wel weet wie wanneer met wie contact heeft gehad, maar niet waarover en met wat, dan kun je het net zo goed achterwege laten! |:(

Dat valt best mee, het gaat om VERKEERSgegevens (dus wie belt wie, wie mailt wie, etc.). Dus niet om de inhoud van de communicatie, alleen om de adressering.

Uiteraard nog heel wat data als je alles voor heel Europa op 1 grote berg gooit, maar als je het per provider bekijkt valt het wel mee.

Niet dat ik voor ongericht opslaan van gegevens van iedereen ben, ik vind dit een bijzonder slechte zaak (denk alleen maar aan WO 2 toen de Duitsers erg veel baat hadden aan onze goede persoons registratie, waarin oa. geloofsovertuiging was vastgelegd......)

Uiteraard nog heel wat data als je alles voor heel Europa op 1 grote berg gooit, maar als je het per provider bekijkt valt het wel mee.

Ik denk anders dat de echt grote providers het amper bij zouden kunnen houden om alle logs idd weg te schrijven, te bewaren etc.

Heb laatst wat getallen gezien, ze staan me niet zo bij, maar dan het ging niet over slechts 1 DVD per dag of zo..

Heb laatst wat getallen gezien, ze staan me niet zo bij, maar dan het ging niet over slechts 1 DVD per dag of zo..
Idd. Laatst op TV was er iemand in het nieuws (ik geloof van xs4all) die de opmerking maakte dat er in 1 uur (!!) al enkele honderden (!!) DVD's zouden zitten (afaik).

Van wat ik elders gelezen had op Sp!ts of de BBC ofzo gaat het om hetzelfde data dat al gebruikt wordt om je rekeningen te compileren...

Dus hebben wij het helemaaaaaaal niet over alle data dat heen en weer gaat - en bovendien, dit data wordt al bewaard - maar dan voor enkele maanden ipv. een paar jaar.

Zo erg is het dus helemaal niet.

Van wat ik elders gelezen had op Sp!ts of de BBC ofzo gaat het om hetzelfde data dat al gebruikt wordt om je rekeningen te compileren...

Dus hebben wij het helemaaaaaaal niet over alle data dat heen en weer gaat - en bovendien, dit data wordt al bewaard - maar dan voor enkele maanden ipv. een paar jaar.

Zo erg is het dus helemaal niet.

Ho, wacht even!!

Jij hebt het nu over telefoongesprekken e.d. Het is inderdaad zo dat telefoonmaatschappijen verkeersgegevens bijhouden om de rekeningen bij te houden...

.. maar we hebben het nu _ook_ over internet-verkeersgegevens!

Alle e-mail, alle connecties tussen ip-adressen (en noem het maar op) opslaan... dat kost bijelkaar veel meer ruimte dan telefoongesprekken.

Kijk maar eens hoeveel connecties er bij bepaalde internetapplicaties geopend worden door _1_ computer

Yep, 650 DVDs per uur, voor alleen al de gebruikers van XS4All - en dat is 6% van de markt, zo vertelde de voorlichter.

(Of dat 6% van de Europese of van de NLse markt is, werd niet gemeld).

(Of dat 6% van de Europese of van de NLse markt is, werd niet gemeld).

Wat denk je zelf? :+

Voor prepaid telefoons geld het al dat alle gesprekken 1 jaar worden opgeslagen en men wil dit uitbreiden naar 7 jaar!

Yep, 650 DVDs per uur, voor alleen al de gebruikers van XS4All - en dat is 6% van de markt, zo vertelde de voorlichter.
650dvd's * 24 uur * 365 dagen * 3 jaar = 17.082.000 dvd's per jaar
als dat 6% is :)
dat is 17.082.000 / 0.06 = 284.700.000 dvd's per jaar voor 'de markt'

en nu nog een dvd wisselaar die voor 13,13 euro de gewilde gegevens kan zoeken en op tig dvd's kan zetten :)
[14:48:11] (DataGhost): hoeveel kost een dvd-r :+
[14:48:17] (chem|home): 1,50 ofzo
das 427.050.000 euro :) en dan draag je ook nog af aan stichting brein etc

edit: en de opslag: een dvd past op 12x12 cm en is 1 mm hoog
dan krijgen we in een ruimte van 2,5 meter hoogte stapels van bijvoorbeeld 2 meter hoog, dat zijn 2000 dvd's per stapel. Dan hebben we dus 142350 stapels dvd's van elk 12x12 cm. Je zal dan (insert interessante berekening met wortel hier) 377x378 (afgerond) stapels hebben en dan heb je een ruimte van ongeveer 45x45 meter nodig. Het is dan natuurlijk nog niet mogelijk er door heen te lopen en te zoeken welke stapel dvd's je nodig hebt mja :)
als we ervan uit gaan dat er tussen elke rij (377 rijen van 378 stapels) 70 cm ruimte is om te lopen komen we uit op een ruimte van (377 * 0,12 + 376 * 0,70) = 308 meter bij 46 meter (je moet er ook in kunnen)

leuke loods :)

edit: we vergeten natuurlijk de huur :+
[15:20:27] (thomas2): 6m2 voor 250euro enzo in Utrecht \o/
:)
308 * 46 = 14168 m2
dan hebben we dus in een gunstig geval (14168 / 6) * 250 = 590.333 euro per maand nodig :+
maal 36 maanden is dat 21.252.000 miljoen euro
en arbeidsloon ga ik niet eens aan beginnen :P en stroomkosten

er moeten natuurlijk ook backups gemaakt, minstens het dubbele aantal dvd's dus :D
en na 1 of 2 jaar is de data op de dvdtjes natuurlijk onbruikbaar geworden dus elk jaar moet een nieuwe partij dvd's gekocht en opnieuw gebrand incl backup
of
[15:25:54] (Osiris): DataGhost: Je moet dan van die speciale archief-DVD's kopen
[15:26:01] (DataGhost): Osiris hoeveel kosten die dan per stuk :D
[15:26:05] (Osiris): Veel..
[15:26:08] (Osiris): Erg veel :)
uhhhh mja you get the point denk ik :)

Kun je de bovenstaande berekening niet even doorsturen naar de Tweede Kamer / je favoriete politieke partij!?! :P

@ aspera

Nee, ik heb het ook over internet gegevens. Denk je echt dat Wanadoo, KPN of UPC niet bijhoudt wie hoeveel gebruikt?!?

Toevallig vanavond net mijn ADSL online omgeswitched naar 2Mb *UNLIMITED*... van een 512Kb lijn met 5GB *LIMIET*.

Ook leuk dat mijn commentaar weer naar 0, overbodig wordt gemod. Ik begrijp modders hier soms echt niet!

@ MossMan: je hebt het hier over bv. hoeveel bandbreedte iemand gebruikt. Dat kost een paar bytes ruimte (en CPU-kracht om het steeds op te tellen). Maar: wat heb je er aan? Je kan zien dat iemand in een maand 10gb gedownload heeft, nou en?

Doet de ISPO (zie dit draadje: http://www.tweakers.net/nieuws/36921) al meteen goede zaken :)

Het is ook een belachelijk iets als je het zo hoort. Alle gegevens van alle communicatie in de EU van al haar inwoners. Hoe willen ze die dingen bewaren? In een bibliotheek vol met DVD-R's? Verder vraag ik me werkelijk af wat ze met die informatie kunnen als het een dusdanige hoeveelheid is, heb je dan gewoon niet téveel informatie? En wat kun je nu werkelijk met alle logs van alle communicatie over het internet (want dat is waar het om gaat). Van elke website die ik bezoek en elk plaatje wordt dus een entry bewaard en opgeslagen in een soort van EU libary bij die voorstel, hiervan zal zeker een 90% en meer nutteloos en overbodig zijn. Mede omdat overgrote deel gewoon request zjn van dingen die toch al bestaan..

men gaat niet daadwerkelijk alle data bewaren maar de logs ervan welke sites je bezoekt, je e-mail en dergelijke onzin. maar zelfs dan nog is het een gigantische berg data waar men toch nooit hetgeen in weet te vinden wat men nodig denkt te hebben. tevens meot men zich eens afvragen hoeveel vierkante meter men nodig heeft om het op te slagen en om hoeveel petabyte het gaat. ik vraag me tevens af hoe men dit denkt af te tappen. en of dit soort grapperij geen inbreuk is op de privacy aangezien men nu preventief je data gaat loggen ipv dat men eerst een tap aanvraagt en dan pas je data gaat loggen.

En stel dat die opslag al lukt, hoe kan je in vredesnaam die enorme berg gegevens gaan analyseren? Als je verbanden uit die IP informatie wilt halen, moeten er redelijk complexe queries gedraaid worden over gigantische hoeveelheden informatie. Zelfs Google zou daar heel wat problemen mee hebben, terwijl die over de een van de meest geavanceerde database infrastructuur beschikt.

Hoe meer van deze onzin ik tegen kom, hoe meer ik ertoe neig tegen alles te zijn en waar mogelijk te stemmen waar deze regering voor is. En dat is dus inclusief het referendum voor de Europese Grondwet.

De éénwording van Europa heeft meer voordelen dan nadelen. Maar de nadelen zijn altijd makkelijk aan te wijzen. Terwijl de voordelen 'gelijkmatig' gaan.

Hier toch een paar voordelen:
Denk aan concurrentie. Hierdoor zijn prijzen enorm gedaald! (ondanks stijgende prijzen en inflatie)

Ook een Europese defensie macht is efficienter dan de 30 legertjes die nu allemaal apart aan het pielen zijn.
Kost Nederland misschien wel meer, maar het meeste geld vloeit via de leveranciers weer terug in de staatskas

Ook het vlottrekken van alle belastingen in alle landen zou enorme winst zijn!

Ook één Europeesch Pensioenfonds of ziektekosten achtige constructie is vele male efficienter.
Wachtrijen uit bijv Duitsland kunnen worden opgevangen door overcapaciteit in Frankrijk (een benodigd vliegticket is peanuts)

Een stap voorwaarts richting het bouwen aan een gemeenschappelijke 'wereldtaal' (Engels wat mij betreft)

Het bouwen aan een Europeesch duurzaam beleid.
Strengere regels voor vervuilende bedrijven in oostblok-landen.

Wat maakt het uit of jouw gegevens 3 jaar lang bewaart worden. Zo lang je niets te verbergen hebt (maar dat hebben de meeste mensen met een breedband verbinding wel -> Illegaal DOWNLOADEN!)
Daarnaast is het enorme boost voor de IT-sector die een enorme Array moet aanleggen en een 'slim' systeem moet schrijven om alle data zo 'effectief' mogelijk te sorteren.

Een jaar is gewoon te kort om terroristische 'patronen' te herkennen.

wat een enorme hekel heb ik aan de uitspraak "Zo lang je niets te verbergen hebt (...)"
De overheid heeft er gewoon niks mee te maken met naar welke site's ik ga en hoe vaak, met wie ik bel en met wie ik mail.

precies! Het beschikbaar hebben van deze gegevens bespoedigd alleen maar het zoeken van een dader die in het profiel past als er een dader moet worden gevonden, heb je Peter RdV weer nodig om aan te tonden dat Justitie fout zit.

inflatie: is toegenomen, was altijd beter toen we nog het pact hadden met duitsland enzo, maar sind de euro enorm verslechterd (kijk maar eens wat een brood tegenwoordig in de winkel kost)

belasting gelijk trekken: in hoeverre wordt dit gedekt door het verdrag ;)

defentie: moeten meer uitgeven aan defentie staat in het voorstel

veto: word op bepaalde gebieden afgeschaft, dus nederland heeft nog minder te vertellen.

pensienfonds: wat zegt mij dat ons dit weer geld gaat kosten

duurzaamheid: hoe komt het dat een land als frankrijk bijvoorbeeld op landbouw niveau hele andere (europese) regels op na houd dan nederland

* 786562 _Flax_
Verder is het zo dat er op politiek niveau nu een spelletje wordt gespeelt, dat wanneer je tegen stemt er geen van de onderdelen door kan gaan, wat natuurlijk een ongehoord dwangmiddel is.

Off-topic: Nederland is een van de grootste wapen producenten van de wereld dus defensie uitgaven binnen Europa kan nog leuk worden voor ons. De reden dat Frankrijk niet zo happig is op de Eurpese grondwet is juist dat ze aangepakt zullen worden als het gaat om landbouw beleid.
Het afschaffen van het veto zorgt ervoor dat er ook eens iets gebeurdt. Stel je een veiligheidsraad zonder veto voor, dan zou het nu ook beter in de wereld gaan. Om te beginnen met het aanpakken van Israel en Sudan.

Over de inflatie: www.nieuwsbank.nl/inp/2000/01/0124R026.htm
In 2001 was 4.2 procent maar daarna daalde hij weer (Bron: CBS) Dus in feite is de inflatie in de Europeriode net zo goed (zelfs beter) beter dan die in de periode daarvoor toen de gulden was gekoppeld aan de D-Mark.

@Mind_movie: de overheid zorgt ervoor dat de gegevens bewaard worden. Ze worden alleen gebruikt als je vardacht bent van iets. Samir A. is vrijgesproken omdat het niet aannemelijk gemaakt kon worden dat hij werkelijk een aanslag ging plegen. Als we langer in zijn gegevens konden terugkrijgen zat deze hond nu misschien wel achter tralies.

@flax

Een brood is duurder, maar een plasma scherm?
Die aankopen doe je minder vaak, maar daar bespaaar je in 1 keer een hoop broden mee!

defensie wordt inderdaad duurder. In Nederland zitten redelijk wat toeleveranciers.

veto belemmerd alleen maar besluitvorming.
Als 90% van europa een wet wil doorvoeren, moet 1 land dit niet tegen kunnen/willen houden.

Frankrijk is ook niet zo blij met EU. omdat ze nu hun eigen landbouw verschrikkelijk subsidueren met EU-geld!
Laat polen dat lekker doen. Die doen het goedkoper en dan kost jouw brood straks inderdaad minder!

Illegaal DOWNLOADEN!
Dat IS helemaal niet illegaal!
Uit de bof-newsletter van begin april:

Is downloaden verboden?
Nee. Iedereen mag voor eigen gebruik kopieën maken van muziek, films
of teksten, ook als de bron illegaal is. Iedereen mag dus alles wat op
Internet voorhanden is, vrijuit downloaden. Software is de enige
uitzondering; die is extra beschermd via de Europese software
richtlijn en mag niet zonder toestemming gedownload worden.

Als jij download en de orginele bestanden niet hebt ben je illegaal bezig.
Daarnaast is degene die het upload ook illegaal bezig en houdt jij je met het downloaden dus bezig met heling

Het argument 'zolang je niks te verbergen hebt' slaat nergens op. De overheid hoeft niet te weten wat ik doe, want ik doe niks verkeerd. Daarnaast hebben overheden er nogal eens een handje van om dingen opeens illegaal te bestempelen en dan hebben ze gelijk de gegevens om te achterhalen wie er opeens 'crimineel' zijn.
Daarnaast kan niemand mij garanderen dat opsporingsambtenaren, medewerkers van justitie of een ISP niet omkoopbaar zijn en mijn gegevens verkoopt aan een privedetective of een roddelblad (ik zie de koppen al in de Privé: 'Remus surft dagelijks naar porno en subversieve nieuwssites'....

Je kunt niet veroordeeld worden voor iets dat je deed toen het nog niet verboden was. Zodra iets verboden wordt moet je meteen ermee stoppen. De omkoopbaarheid van je ISP is natuurlijk geen reden, als ze dat zijn kunnen ze nu ook je gegevens loggen zonder dat jij het door hebt.

Hoe meer van deze onzin ik tegen kom, hoe meer ik ertoe neig tegen alles te zijn... ...inclusief het referendum voor de Europese Grondwet.
Nee, je moet juist VOOR stemmen om dit soort dingen te voorkomen.
De grondwet zorgt namelijk voor minder macht van de Europese Raad en de grote landen, meer openheid van vergaderingen van deze raad (dus mag niet meer achter gesloten deuren) en voor meer macht voor het Europese Parlement.
Tegen stemmen bestendigt de huidige situatie alleen maar en zou bijzonder dom zijn.

Klinkklare onzin! Door voor de grondwet te stemmen blijft er steeds meer macht overgeheveld worden naar Europa, macht die Nederland permanent kwijt raakt. Zo ook met deze richtlijn, eenmaal ondertekend is er geen weg meer terug. En waarom minder macht voor de Europese Raad noodzakelijkerwijs goed is is me ook een raadsel, omdat het hier vertegenwoordigers van de lidstaten betreft en we daar als Nederland een grotere invloed in hebben dan in het Europese Parlement.

Je schijnt de postduiven nu ook zo´n 3 jaar te moeten bewaren (met bijbehordend bericht)

Inderdaad!!!
Zo wet is hetzelfde als alle brieven per gewone post gekopieerd moeten worden en opgeslagen.

Kennelijk heerst nog steeds het idee bij politici dat electronisch verkeer geen volwaardig verkeer is en ineens privacy niet meer belangrijk is. Volgens mij lopen ze circa 30 of meer jaar achter, maar tja dat is niks niets voor een policitus :)

"Maakt u zich geen zorgen. Als u na 3 jaar niets fouts hebt gedaan, verwijderen we de data."

Eerst verdacht worden, dan bewijs vergaren. Niet andersom!

Dit is geen bewijs vergaren, dit is gegevens niet weggooien. Het is allemaal data die door hun servers stroomt en een groot gedeelte komt ook op logs terecht. Het blijft gewoon ergens staan en het oudste gedeelte wordt steeds gedelete. Het is pas bewijs vergaren als ze die database gaan doorspitten naar informatie.
En omdat het voor iedereen geldt is het ook niet zo dat je als verdachte wordt behandeld.
Overigens vind ik drie jaar te lang om gegevens te bewaren, al is het maar vanwege logistieke redenen. Een half jaar tot een jaar lijkt mij logischer. En om al de mensen die zonodig de oorlog willen betrekken in dit verhaal een plezier te doen, moet er een systeem worden ingebouwd dat de data heel snel vernietigd kan worden. Dat werkte in Denemarken in oorlog ook.

Welke provider bewaard op dit moment de gegevens die volgens de wet straks bewaard moeten worden?

Volgens mij is men verplicht de uitgedeelde IP adressen te loggen, maar niet alle opgevraagde URLs en mailadressen waarvan/waarnaar emails zijn verstuurd.

Het mafste is zelfs
Dat men in het land van ome Bush
Er geen heil in ziet ,, terwijl er minder mensen wonen.

dat betekend dat ze er mee bezig zijn geweest en het om praktische en effectiviteits redenen er van af gezien.....

Donner is toch een schoothondje van ???

Precies, de VS heeft een lange historie van persoonlijke vrijheden; hoewel daar nu in het post 9/11 tijdperk wel aangetornd wordt, is deze roep om bescherming van vrijheden daar een stuk sterker dan hier. Politici daar kijken wel uit om al te veel steun te geven aan big brother achtige maatregelen.

Maar ja, wat kun je verwachten van een Nederlandse minister van justitie. Nederland is het land met in absolute aantal een van de grootste, zoniet de grootste hoeveelheid taplasten (zij het telefoon, zij het internet) ter wereld.

Precies, de VS heeft een lange historie van persoonlijke vrijheden;
Uhm.. persoonlijk vrijheden in de VS? Dat is zeker niet m.b.t.
- abortus
- homoseksualiteit
- doodstraf
- censuur (alhoewel sinds kort "shit" weer toegestaan is)
- gelijkheid voor vrouwen
- ...

Of bedoelde je gebrek aan?

In de VS doet misschien een andere interpretatie van persoonlijke vrijheden de ronde dan hier in Europa.

In het geval jouw puntje over abortus heeft het ongeboren kind in ieder geval wat meer kansen op vrijheid ipv dat het wordt afgemaakt.

Was het trouwens maar waar dat het in de VS anders was dan hier.
«  1  2  3  4  5  »

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.

Volgende 12:42 Nero Digital binnenkort ook in consumentenelectronica
Vorige 11:31 Amerikaanse kranten spreken steun uit voor weblogs
VNU Media logo Hosted by True

© 1998 - 2012 Tweakers.net B.V. - Alle rechten voorbehouden - Contact - Jouw privacy - Algemene Voorwaarden

Uitgever van:

Website van het jaar 2011