Hoofdcategorieën

Belgische wet maakt 40 euro belasting per pc mogelijk

Door Willem Kerstholt, woensdag 16 februari 2005 09:14
Bron: Het Laatste Nieuws, submitter: maxi-pilot, views: 20.047

De Belgische kamercommissie voor het Bedrijfsleven heeft een wetsontwerp goedgekeurd dat het uiteindelijk voor de regering mogelijk maakt een extra belasting op computers te heffen, zo lezen we bij Het Laatste Nieuws. Vergelijkbaar met de copyrightheffing in Duitsland, moet ook in België binnenkort betaald worden per computer, om auteursrechthebbenden te compenseren voor het verlies aan inkomen door de activiteiten die met de computer worden ondernomen. Het bedrag per pc zal uitkomen tussen de 30 en 40 euro. De discussie is hiermee nog niet achter de rug, verschillende grote partijen zijn nog steeds tegen deze belasting, die bedoeld is als modernisering van de wet op de auteursrechten uit 1994.

Kopiëren / kopieerbeveiliging / auteursrecht / copyright

Volgende 09:40
Vorige 09:08

Reacties

«  1  2  3  4  5  6  7  8  »

Beetje jammer dit. Niet iedereen gebruikt zijn pc namelijk om te kopieren en te downloaden. Die worden hier de dupe van.
Hoop dan ook niet dat dit in NL ook gaat komen.

Maar als dit wel in nederland komt.
Dan kan iedereen net zo goed gaan downloaden, want je betaald er toch al voor.
Waarom dan nog een keer betalen door naar de winkel te gaan.
Of zie ik dit nou weer verkeerd |:(

Wat denk je nou zelf?
Het feit dat ik wegenbelasting moet betalen geeft nog geen vrijbrief om er dan ook maar 240 km/h te gaan rijden!
Of omdat ik aan de gemeente Ingezetene belasting moet betalen geeft mij nog niet het recht om jou uit je huis te schoppen en er zelf in te gaan wonen!
:Z
Leuk is anders....
Maar hier in NL betalen we ook al een heffing op blanco CD- / DVD-R(W) media!
En ook dat geeft GEEN VRIJBRIEF om alles te kopieren wat los en vast zit!

Geen vrijbrief nee, maar het wekt bij velen de indruk dat je al hebt betaald en dus mag kopieëren. Beetje kip-ei verhaal.

En als jij standaard elke week 1 boete zou krijgen wegens te hard rijden... of je dit nou wel doet of niet?

Tja, voorheen met de cassetedecks was het logisch, daar zet je muziek op die je kopieeert als je een lege muziek cassete koopt. Dus daar betaal je kopieer-auteursrechten over. Mja, bij CD's en DVD's is het geval dat daar niet alleen muziek op gaat (1) en dat de gekopieerde software die er ook opgaat veel duurder is dan de muziek (2) en films (3) zijn ook van een heel andere categorie, maar als persoonlijke backup(4) van je eigen data hoor je weer geen copyright te hoeven betalen. Hoe kan je dan bij een digital Versatile disk waar je veel meer mee kan dan zeggen 2 euro per schijf voor de copyrights en wie bepaald op een goede manier waar dat weer naartoe gaat . tja.

er is duidelijk behoefte om met de nieuwe media van de mogelijkheid gebruik te maken maar ik begrijp zeker dat je als regering niet meer het op 1 rijtje hebt om er meteen goed mee om te kunnen gaan.

Eh, ik gebruikte mijn cassetedeck en tapes ook niet alleen voor muziek, maar ook al voor mijn MSX homecomputertje :P :+.

De wegenbelasting is niet voor het hard rijden maar om op de snelweg te mogen rijden......
40 euro copyrightheffing is dus voor de mogelijkheid om je legale platen, tapes en cd´s naar je PC te converteren en niet om illegaal te downloaden.

De vergelijking gaat mis. Wegenbelasting is bedoeld om het gebruik van de wegen financieel te compenseren. Deze computerbelasting is bedoeld om ... JA WAARVOOR EIGENLIJK??? Een aflaatje te betalen voor iets dat je niet doet, en dat nog steeds afzonderlijk strafbaar blijft. Meer kan ik er niet van maken :@

Ik betaal wegenbelasting om met een auto op de weg te rijden (want dat wil ik).
Ik betaal 40 euro extra voor een PC maar ik krijg er NIETS voor terug (Dit noemt men bij mij in de buurt jatten).

kan iedereen nou alsjeblieft ophouden met die vergelijkingen met dingen die helemaal niet opgaan? :/

je betaalt PRIVATE ondernemingen voor 'inkomstendelving'... het is geen overheidsbedrijf niets. je wordt gewoon genaaid door de lobby. ze verdienen miljarden per jaar, en toch durven ze te zeiken dat ze 'verlies lijden'.

waarom overheden hier nou voor zijn weet ik niet, maar ik zou graag zien dat ik een industrie die ik volledig niet steun niet MOET spekken met mijn geld. als ik 2 cds koop betaal ik ze ook al ¤30 winst, naast de 3 kwartjes die de cd produceren+uitgeven heeft gekost.
lijkt me genoeg, niet?

ik dacht dat backups maken (naar gelijk welk formaat, bestandsdrager) nog steeds legaal was ? Zolang dit voor eigen gebruik is , zou het gratis moeten zijn aangezien de auteursrechten al betaald zijn. Deze PC-belasting is imo. wel degelijk om illegale downloads te compenseren, wat dan weer impliceert dat je na het betalen van die belasting gelijk wat mag downloaden ...

ach, belachelijk dat ze daar geld voor vragen. het is toch je recht een kopie te maken? je hebt al betaald voor die muziek... zou ik dan perse apart moeten betalen om mn zelfgekochte cd ook op mijn mp3speler te kunnen luisteren? ze zijn gek...

Wegenbelasting betaal je om het onderhoud aan de wegen te spekken. Das iets heel anders dan tehard rijden. Als je 30 a 40 euro moet betalen voor een pc omdat er gecopierd wordt. Dan suggereerd dat wel dat je dat gewoon mag doen omdat je er toch al voorbetaald.

Beetje onzin niet, je betaald bij wegenbelasting om de weg te gebruiken, niet om te hard te rijden. Dit voorstel is meer te vergelijken met het standaard sturen van een boete voor 30 km te hard rijden elke week 'want als je een auto hebt doe je dat toch wel'. Zou je het daar ook mee eens zijn?

Ja, waarom niet? Lijkt me best een tof plan. En is eigenlijk precies hetzelfde wat nu gebeurt met de cd/dvd.
Dus omdat een paar mensen te hard rijden, gaan we vanaf nu allemaal gezamenlijk 1 euro standaard boete betalen, en hoeft er ook geen snelheidsmetingen gedaan te worden...
En net als met cd/dvd is dat ook niet meteen een vrijbrief om te h ard te gaan rijden natuurlijk! Maar echt puur alleen om de boetes te betalen van degeen die dat WEL doen...

Juist ja,

Bovendien zouden ze dit soort heffingen juist op auto's moeten zetten.

Want gemiddeld maakt elke auto wel een dodelijk ongeluk.

En laat met die heffingen de ziekenhuizen bekostigen.

In Nederland betaalde je ook al altijd voor lege CD's & DVD's aan stichting de thuiskopie. Dus je betaalt zoenzo al voor het thuiskopieren.
Ik weet niet hoe de wet in Belgie is maar in Nederland mag je gewoon downloaden. Dus is het geen probleem om de kosten geheel legaal terug te verdienen.
Alleen de mensen(bedrijven) die niet downloaden betalen voor niets.

Ik wil hierbij alle mensen en bedrijven bedanken die voor mijn gedownloade muziek en films betalen. ;)

in nederland betalen we idd aan de cd's en DVD's in belgie word er geen extra belasting over geheven...

dus als je alleen maar een kopie maakt van je word documenten op een cd betaal je toch aan de muziek industrie

Onzin, in België worden er evengoed belastingen geheven op lege CD's en DVD's: dit heet de Auvibel-belasting. Voor lege CD's is dit ¤1.50 voor 10 stuks, voor lege DVD's is dit ¤5.90 voor 10 stuks...

bedrijven betalen volgens mij helemaal geen belasting voor computers?

bij deze regeling gaan ze er schijnbaar vanuit dat iedereen illegaal muziek download....
als ze deze belasting gaan invoeren,, gaan ze het dan ook gewoon ongehinderd toestaan, of betalen we nu belasting voor iets wat eigelijk illegaal is, maar hun toch geld voor willen vangen.
beetje vaag.

Hoezo illegaal, ik bedoel waar je voor betaald is toch niet meer illegaal dan download toch iedereen legaal. Ik weet wel dat als ze mij zouden pakken met dvd's (niet dat ik er zoveel heb hoor) maar aangezien je spullen van de boete kan aftrekken. Dan trek je de internet verbinding af, de bestelde dvd's. Dan is het al heel wat lager ;). En ooh ja, nu dus ook in belgie de computer.

Zou dit goed zijn voor de grens computershops want die hoeven die 40euro niet in rekening te brengen.

welke grens ?

wij wonen met z'n allen in het land Europa.. weet je wel..

Als dit als goedmakertje voor het downloaden van muziek en video's is, dan kun je ervan uitgaan dat we er met 40 Euro nog niet klaar mee zijn. Dat word nog veel meer de komende jaren.

Idd, en wat een onzin. Als dat hier komt zeg ik gewoon dat ik geen computer heb. Ik bouw mijn computers toch altijd zelf, als ze die 40 euro willen verhalen op al die onderdelen zijn ze lang bezig. Bewijs maar eens dat ik een heb.
Het is net de Buma/Stemra, ook van die vuile geld-afrippers. Ik wens ze veel succes... Dit gaat toch nooit werken :)

Idd, en wat een onzin. Als dat hier komt zeg ik gewoon dat ik geen computer heb.
En die internetaansluiting is om je magnetron op afstand aan te zetten?

Best belachelijk, ik woon niet in belgie, maar ik vindt dat mensen die hun pc niet gebruiken voor het kopieren/downloaden van muziek, films etc. op deze manier benadeeld worden. Of bedrijven, waar de 'schade' al gauw in de honderden duizenden kan lopen door dit geintje van de overheid :r

De overheid zelf heeft ook enige tienduizenden werkplekken, is daar toch meer vestzak broekzak.

Ik ga wel lekker klonen bouwen!

hoe gaan ze controleren wie wel en wie niet meer dan 1 pc hebben ????

Hehe, ze verzinnen toch ook van alles tegenwoordig om ergens geld uit te kunnen slaan! :z

Heffen ze de belasting bij de aanschaf van de computer of als je hem in je bezit hebt? Als het bij de aanschaf is kan de wat ervaren gebruiker beter de boel in onderdelen kopen en zelf in elkaar zetten om de belasting te ontlopen?

De volgende stap is natuurlijk om de afzonderlijke onderdelen bij aanschaf te belasten om dat tegen te gaan. Ik heb zo'n vaag vermoeden dat Nederlandse PC zaken in de buurt van de grens met België goede zaken gaan doen (tot het ook in Nederland wordt ingevoerd).

dat zou best moeilijk zijn.

bijvoorbeeld je hebt een nieuwe pc gekocht (40 euro belasting) en je gaat onderdelen vervangen zoals je videokaart voor je nieuwe, moet je dan weer eens dat belasting betalen terwijl je functionaliteit hetzelfde blijft, videokaart is videokaart(voor het beeld, maar wel extra belasting?!?
dat zou dan heel erg vaag zijn ~_~;;

Nee, Dit zal waarschijnlijk gaan zoals bij de recupel in belgië. Enkel de kast wordt belast met recupel. Men gaat er vanuit dat als je een nieuwe case koopt dat je een nieuwe PC gaat samenstellen. Maar door elke keer dezelfde kast te gebruiken kan je je PC zonder recupel upgraden. Zelfs de voeding. :) Als het der dan toch komt hoop ik dat het ook op de kast is.

Fout.

Andere bijdragen:
- LCD Monitoren ¤ 6,00*
- Computer Luidsprekerset ¤ 6,00*
- Papierbedrukkende apparaten ¤ 2,00*
- Kleine IT zooi (muis, keyb, etc) ¤ 0,50*
(* = 21% btw incl.)

Lijkt me niet meer dan logisch. Alleen Recupel op je case zou imo gewoon belachelijk zijn...

Edit:
@ Truster: Ga je dan alleen op je case zitten surfen ofzo? Of randapparaten gebruiken waar je 10 jaar geleden nog geen recupel op moest betalen? Je visie was/is gewoon veel te simplistisch en onrealistisch, ook al betaal je idd (nog) geen recupel op interne apparatuur.

Wat fout ? Jij hebt het over rand apparatuur. wij heben het hier over onderdelen van een PC: zoals Moederbord, CPU, koeler, Geheugen, HD, CD/DVD , Videokaart allen zonder Recupel. Enkel de kast krijgt een Recupel bijdrage.(please, Ik moet het dagelijks bestellen) Lijkt mij weinig waarschijnlijk dat men de PC belasting gaat heffen op een Monitor of een keyboard.

Ronduit belachelijk dus, alsof je met je pc-kast gaat zitten downloaden?

Recupel is heus niet alleen op computeronderdelen hoor. Tegenwoordig moet je in België al recupel betalen voor alles wat energie zou kunnen verbruiken...
Ze vinden steeds meer belastingen uit, voor alles en nog wat. Benieuwd wanneer we nog eens zullen moeten betalen om ons eigen toilet te mogen gebruiken :?

Wat deze wet betreft lijkt dit mij echt ronduit belachelijk, je kan er niet onderuit. Tegenwoordig is voor een groot deel van de mensen een computer onmisbaar geworden, je hebt het nodig voor alles en nog wat. Het is dan ook zeer eenvoudig om gezinnen nog wat meer geld uit hun zakken te rammelen. En België is op vlak van belastingen nu al geen paradijs...

Betaal je al. Dat heet Huurwaardeforfait.

"Benieuwd wanneer we nog eens zullen moeten betalen om ons eigen toilet te mogen gebruiken "

hangt er vanaf hoeveel je 'download' :P

... en dan haal je de onderdelen uit een ander europees land waar deze wet niet geldt.

Binnen de EU geldt vrije doorvoer van goederen. Scheelt je vaak ook nog een aantal procenten BTW.

Enig nadeel kan zijn dat het soms wat lastig ruilen is bij een DOA.

Heffen ze de belasting bij de aanschaf van de computer of als je hem in je bezit hebt?
Als ze het in nederland gaan doen op het "in je bezit hebben" denk ik dat ik die oude Pentiums meteen de deur uit doe

Maar als het bij aanschaf van een pc is, dan ontmoedigen ze dus de aanschaf van een computer. Heel goed België, zorg maar goed voor de kenniseconomie |:(

LoL geloof en hoop maar ik geloof niet dat er iemand aan de deur gaat komen bij ca 16 miljoen nederlanders..

meneer wij komen belasting heffen op uw pc.. wij moeten het huis doorzoeken om te kijken hoeveel pc u heeft..... niemand kan een vermoeden hebben dat je meer dan 1 pc heb..

En als je net een LAN-party thuis hebt dan val je flink in de prijzen :7

Het lijkt mij dat dit toch enkel van toepassing kan/mag zijn op computers die überhaupt de mogelijkheden hebben om te copiëeren.
We hebben hier 4 pc's staan, waarvan 2 office pc's, deze hebben geen writers en zelfs geen geluidskaart, het zou helemaal niet kunnen als daarop ook zo'n heffing zou komen.
Trouwens, hoe zit het met n'm Ipaq, dit is ook een computer :?.
Ik twijfel eraan of deze belasting snel zal komen.

Tja, dit soort wetten blijven altijd weer lullig voor degenen die niets illegaals met hun Pc uitspoken. Zij zijn weer de dupe!
Het was ook al zo voor degenen die alleen home-videos op dvd branden en toch 1 euro heffing moeten betalen voor elke dvd....

Je noemt maar de helft van het verhaal. Het is OOK lullig voor mensen die wel downloaden en copieeren, want die zijn ondanks dat ze er nu voor betalen nog steeds strafbaar en moeten alsnog copyrights afkopen! Of, indien voor eigen gebruik, doen ze iets dat gewoon mag en dus ook niet afgekocht moet worden.

doen ze iets dat gewoon mag en dus ook niet afgekocht moet worden.
ja, het moet wel afgekocht worden. dat is juist de reden dat die heffingen er zijn

Als ik dan er voor betaald heb, dan kan ik het ook net zo goed doen, niet dan? :?

Dit is voor de Belgen het excuus om massaal CD's en DVD's te gaan copieren. Je betaalt er immers voor!

dit deden ze vóór dit excuus ook al hoor }>

Mee eens, dit maakt het legaal. Je betaald bij aanschaf van je PC een basic bedrag en daarnaast per CD/DVD die je brand. Hoe zou het dan nog illigaal kunnen zijn?

Klinkt als een Abonnement op het downloaden van films, games en muziek.

Laat ze het inderdaad maar een abonnement noemen, en dat er ook van maken. Dat is tenminste eerlijk.

" Ik betaal er toch voor, dus mag ik kopieeren! "

En dat is de bedoeling van de belgische overheid niet. Maar nu zegt iedereen dat wel.. Waar betaal je anders die 40 euro voor.. :+


Misschien kan het geen kwaad om ook eens de gelinkte artikelen te lezen vooraleer je lustig :r smileys begint te spuien... ik quote het artikel:
De sp.a sprak zich uit tegen de extra belasting

Ja natuurlijk. Ze spreken zich uit tegen iedere extra belasting. Ze komen alleen zelf niet met voorstellen om hun charme projecten te financiëren.
Het is makkelijk om alles gratis (of voordelig) te willen maken. Maar dan moet er wel geld van ergens anders komen. Zoals de SP.A het ziet, geld halen waar het zit (bij de bedrijven dus) is niet echt een optie. Dan rollen de banen weer of vertrekken de bedrijven zelfs.
Ik weet niet of jij de Belgische politiek volgt, maar als het zo zou zijn zou je zeker op de hoogte zijn van de geldstromen in België onder centrum linkse druk.

Hoe werkt dat dan? Want stel je bouwt je PC uit onderdelen, dan koop je geen losse PC, dus betaal je geen belasting? En hoe doet een computerwinkel dat die de PC assembleert voor je, moet die dan de belasting betalen? En stel de computer is bijv. een 19" rackmount server, wordt dat als gewone computer gezien?

En bijv. de bekende dreambox (satellite decoder), waar Linux op draait (waar je ook echt op kunt enzo), is dat een computer? Is mijn linksys WRT54G nu ook een computer, gezien er ook gewoon Linux op draait?

Het is heel simpel als jij straks een floppy(drive) koopt komt daar nog eens 40 euro bij.
Net zoals bij alle andere hardware. B-)

|:( |:( :? |:( :? |:( |:(
«  1  2  3  4  5  6  7  8  »

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.

Volgende 09:40
Vorige 09:08
VNU Media logo Powered by True

© 1998 - 2008 Tweakers.net - Alle rechten voorbehouden

Uitgever van: