Hoofdcategorieën
Device Settings

Kosten ADSL-snelheidsverhoging doorberekend aan ISP's

Door Gabi Gaasenbeek, donderdag 10 februari 2005 23:14
Bron: Webwereld, submitter: Boldy, views: 31.987

KPN gaat de extra kosten die zijn gemaakt voor de pas doorgevoerde ADSL-snelheidsverhoging, al dan niet gedeeltelijk, doorberekenen aan de internetproviders. Hierover is het bedrijf in overleg met de diverse ISP's. KPN wil de kosten delen. Providers kunnen echter in de problemen komen door de plannen van KPN. Cas internet, provider van HCCnet, kreeg een dusdanige prijsverhoging voorgeschoteld dat het de kosten moest doorberekenen aan de klanten. Deze maatregel was nodig om te voorkomen dat de aansluitingen verliesgevend zouden worden.

KPNCas Internet moet meer betalen voor de zogenaamde fast internet access lijnen, volgens directeur Lodewijk Severein van het bedrijf. Alleen het basisabonnement van HCCnet wordt duurder: van 47,35 naar 52,95. Doke Pelleboer, directeur van Xs4all, weet niets van de prijsverhogingen van de KPN en spreekt van een 'lulverhaal'. Xs4all zal de prijzen dus niet verhogen zo geeft hij aan. Ook Wanadoo is dit niet van plan maar wil verder geen commentaar geven.

Volgende 09:38 Websites Lokitorrent en Torrentstop plat door MPAA
Vorige 21:22 Intel heeft eerste 65nm-processors draaien in het lab
Advertentie

Reacties

«  1  2  3  »

Stond nog een mooi stukje over in een nieuwsgroep van xs4all:
D'r zijn verschillende verrekeningsvormen voor FIA. Je kunt idd obv verkeershoeveelheden afrekenen. Je kunt ook een vast bedrag onderhandelen verdr ongeacht de verkeershoeveelheden. Dat is wat wij gedaan hebben en wat volgens mij obv een (NMa) non-discriminatie beginsel onder gelijke omstandigehden ook voor andere ISP's zou moeten gelden. Kost misschien iets meer, maar je hebt wel zekerheid. En dat betaalt zich nu uit. Nogmaals: XS4ALL gaat de prijzen niet verhogen agv deze snelheidsverandering. Sterker nog: we hebben de prijs van PowerADSL verlaagd tot dat van Fast ADSL, nu de snelheden identieka an het worden zijn.

Dat stuk over de verrekeningsvormen is inderdaad erg intressant.
Alleen mag je niet teveel waarde hechten aan de uitspraak dat xs4all de prijzen niet gaat verhogen agv deze snelheidsverandering.
Het komt wel overeen met wat xs4all in de faq over de verhoging heeft gezet. Er valt jammer genoeg niet te controleren waarom ze prijzen verhogen en dat kunnen ze dus alsnog elk moment gaan doen en blijven beweren dat het niets met de snelheidsverhoging van doen heeft. Bewijs het maar eens als klant :)
Voordeel is dat ze nogal terughoudend zullen zijn als ze de prijzen wel omhoog moeten gooien als gevolg van een of ander. Lijkt me niet dat ze de indruk willen wekken dat het toch met de verhoging te maken heeft door het binnen enkele weken of maanden tijdens of na de verhoging door te voeren als ze het toch willen doen.

Sterker nog: we hebben de prijs van PowerADSL verlaagd tot dat van Fast ADSL, nu de snelheden identiek aan het worden zijn.

Wat een marketing gebraak :(
Je _kan_ al maanden lang _geen_ PowerADSL aanvragen dus mensen zullen ook niet overstappen vanwege de prijs. :?

Nee, maar de mensen die PowerADSL reeds hebben vinden het wel fijn lijkt me dat hun qua snelheid bijna identieke abbo op gelijke prijs komt te liggen.

XS4ALL is eigendom van KPN, maar functioneert zelfstandig. Als zij niets gehoord hebben van een prijsverhoging, zou het misschien dan zo zijn dat KPN alle concurrenten met een prijsverhoging wil naaien terwijl ze niets doorberekenen aan hun eigen providers?

Dan zou planet ook geen prijs verhoging gaan doorberekenen: dat is ook eigendom van KPN.
Ik denk dat KPN zelfs problemen zou krijgen met de OPTA als het sommige providers wel en andere geen prijsverhoging zou berekenen.

Door de prijs voor ISP's te verhogen kan KPN meer geld ontvangen voor adsl zonder de consumentenprijs te verhogen, de "schuld" ligt dan bij de isp's en niet bij KPN (misschien een beetje zwart gedacht).
Overigens vraag ik mij af of adsl wel zo verlies gevend is en of deze snelheids verhoging echt zoveel kosten met zich meebrengt. Gaat iedereen echt zoveel meer downloaden als je met 1600 kunt downloaden ipv 1120? Ik zit al jaren op ongeveer 3 Gbyte per maand!

En waar zie je dat Planet er wel 1 heeft gekregen? Die hebben er nog niets over gezegd.

Je kunt het ook lezen als: "De prijzen die xs4all betaalt zijn al zo hoog, dat ze niet snel nog hoger zullen worden."

Ach kwaliteit heeft een prijskaartje... :P

vergelijk de prijzen met andere kpn providers, en vegrelijk dan ook de voorwaarden en niet alleen de snelheid. (datalimiet? nee meneer. gratis virusscanner en firewall? ja meneer. kundige support guru's op de helpdesk die geen 50 ct per tik kost? ja meneer. je gegevens aan BREIN doneren? nee meneer)

ik denk dat xs4all niet wezenlijk duurder is dan andere providers...

als zon de prijzen gaat verhogen gaan ze mooi een boze brief in de bus krijgen :r :(

Lijkt me sterk.. snelheid en kosten verhogen is anders dan wat je hebt afgesproken (en voor getekend hebt) in het contract. M.a.w. dat gaat de providers een hoop klanten kosten!

bij de vorige ADSL snelheidsverhoging van KPN berekende xs4all alleen een hogere prijs aan nieuwe abbonees, aangezien de ''huidige'' klanten niet hadden gevraagd om een snelheidsverhoging. Misschien is dit een oplossing die providers kunnen hanteren?

Dat is een mooie! Ik koop een auto met bepaalde specificaties, de maximumsnelheid van die auto wordt verhoogd in de besteltijd, en vervolgens worden de meerkosten van de maatregelen die de snelheids verhoging mogelijk maken aan mijn dealer doorberekend, welke het natuurlijk op zijn beurt weer aan mij wil doorberekenen.

Dat kan toch zo maar niet?

waarom wordt altijd alles met auto's vergleken?

Ooit wel eens een contract goed gelezen, bij de aanschaf van een auto?

En btw, je kan als klant van een provider, ten alle tijden opzeggen bij een verhoging van de kosten.

ten alle tijden ?

De eerste keer dat ik iemand meemaak die ze alle 3 fout heeft, te allen tijde :)

nofi hoor :*) vond het wel grappig :)

Je kunt ook voor de oude specificaties een goedkoper abonnement nemen. Dan veranderen er twee dingen, de abonnementsvorm en de prijs (die gaat omlaag). Verder veranderd er niks.

Er moet volgens mij altijd ergens over geklaagd worden. Naar mijn mening in dit geval onterecht!

Hoezo onterecht? Ik heb met mijn provider een bepaald bedrag afgesproken, en daarvoor getekend. De voorwaarden kunnen wel doodleuk aangeven dat prijswijzigingen getolereerd worden, maar er is no way dat iemand mij zomaar op kosten gaat jagen, zonder dat met mij af te spreken.

Je vergeet iets... Bij sommige providers kan je dan ineens met een (lagere) datalimiet opgescheept zitten als je downgrade. Dan kan je dus minder downloaden tegen dezelfde snelheid :)

BBNed heeft dit ook gedaan. Zelf snelheidsverhogingen aankondigen zonder dat de ISPs het er volledig mee eens waren.

Sowieso vraag ik me af hoelang (afgezien van deze prijsverhoging), huidige adsl betalingsstructuren zullen standhouden. Aangezien providers gewoon op data afgerekend worden, zou je uberhaupt verwachten dat grotere gebruikers een groter aandeel van de kosten voor hun rekening nemen.

Aangezien providers gewoon op data afgerekend worden, zou je uberhaupt verwachten dat grotere gebruikers een groter aandeel van de kosten voor hun rekening nemen.
Bron?
Ook in ISP land heb je namelijk (gewoon) flatrate contracten (zonder datalimiet). Een 100 mbit/s of 1 gbit/s poort voor zoveel per maand.

algemene snelheidsverhoging is dan ook stom, het kan heel simpel:
maak een nieuw abbo met hogere snelheid en hogere prijs, wie wil kan overschakelen en betaalt meer, wie de snelheid nu al zat vindt, betaalt hetzelfde...

Maar het is ook zaak de bestaande abonnementen concurrerend te houden en er voor te zorgen dat de klanten nier overstappen op kabel o.i.d. Het is voor KPN ook zaak om hun concurrentiepositie te handhaven.

Ik zat juist te denken de overstap naar BBned te maken maar zit voorlopig nog vast aan een jaarcontract. Nu KPN de snelheid verhoogd is er, niet in mijn geval hoor, voor veel mensen wellicht reden om gewoon bij KPN te blijven.

Als mijn provider zijn (Planet/internet) zijn prijzen verhoogt van mijn huidige abbo ben ik op handige wijze af van dat contract dat slechts een keer per jaar opgezegd kan worden, en zit ik volgende week bij Multikabel......dus laat maar komen die prijsverhoging.

Maar dan bedoel je dat je hoopt dat Planet contractbreuk gaat plegen neem ik aan? Zoals ik het nu begrijp zit ik met het huidige contract vast aan een ADSL abootje (wat ik zou kunnen down graden) tot aan het einde van het contractjaar.

nee, op het moment dat de prijs verhoogt word mag je er direct vanaf, dit is namelijk een direct gevolg van de wetgeving. op het moment dat je abbo veranderd (hogere prijs) dan mag jij als klant aangeven dat jij het er niet mee eens bent en dus van je ISP af wil. zij zullen hier dan gehoor aan moeten geven

Als zij mijn snelheid omhoog gooien dan moet ik niet ineens meer gaan betalen. Laat alles dan gewoon bij het oude.

Je hebt een lease contract voor een Audi A3, maar dat wordt opgewaardeerd naar een Ferrari F50.. Je moet alleen wel het dubbele gaan betalen.

Overigens wil ik eerst wel eens officiële bronnen zien. Als die snelheidsverhoging een idee is van KPN, dan betalen zij toch die extra kosten. KPN voelt blijkbaar de concurrentie van kabelaars of andere netwerken. De providers nog niet.. Dus gooit KPN er een snelheidsverhoging tegenaan. En vervolgens mogen de providers betalen. Providers bieden mij nog iets, terwijl de KPN mij alleen maar 22 euro per maand kost ofzo.

Eerst zien, dan geloven

Je hebt een lease contract voor een Audi A3, maar dat wordt opgewaardeerd naar een Ferrari F50.. Je moet alleen wel het dubbele gaan betalen.

Tja, heel veel mensen (abonnees) willen gewoon een leaseauto (breedband) en zien het nut niet in van 320 km/uur ("breedbandiger" ;) ) terwijl je in NL maar 120 km/uur (de fervente downloader zal toch vrijwel nooit de maximale snelheidscapaciteit gebruiken) mag rijden.

Kortom, die mensen zullen gaan downgraden (moeten ze alleen oppassen dat ze niet boven de maximale leasekilometrage per jaar (datalimiet) komen!)

Nou dat zou een luize-streek zijn zeg. Geef mij dan maar de snelheid die ik nu heb voor minder geld ofzo. En als je sneller wilt neem je toch een duurder abbonement!?
Dit zou natuurlijk van de pot gerukt zijn. Hoog van de toren blazen dat je een verhoging doorvoert en als dat gebeurt is of als je er mee bezig bent gaan klagen dat het te duur word.
Wat willen ze nou? Rukkers :(

Je kan overwegen om over te stappen naar het nieuwe "lite". Iets langzamer als het oude basic, maar 18 euro in de maand goedkoper.

Ja maar die overstap word gezien als een downgrade en daar wil meneer KPN wel ff 25 euro voor hebben. Als ze de prijzen verhogen (tsja met hoeveel) betaal je dus eenmalig die 25 euro en per maand niet 18 euro goedkoper maar de ?? euro goedkoper na de prijsverhoging. En ga er maar vanuit dat je niet de oude prijs voor het lite-abbo hoeft betalen, maar de nieuwe verhoogde prijs.
Maar tot op heden lijkt dit een 'lul-verhaal', afwachten dus maar, anders heeft KPN toch wel een probleem met mij. :(

Je hebt een lease contract voor een Audi A3, maar dat wordt opgewaardeerd naar een Ferrari F50.. Je moet alleen wel het dubbele gaan betalen.
Van een Audi A3 naar een Ferrari F50 voor het dubbele?! WAAR!! ik wil die Ferrari!!!

Ligt eraan hoe je het opvat, of hij is genaait bij de aankoop van de audi A3 dat de dubbele prijs wel op een ferrari uitkomt :Y)
«  1  2  3  »

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.

Volgende 09:38 Websites Lokitorrent en Torrentstop plat door MPAA
Vorige 21:22 Intel heeft eerste 65nm-processors draaien in het lab
VNU Media logo Hosted by True

© 1998 - 2012 Tweakers.net B.V. - Alle rechten voorbehouden - Contact - Jouw privacy - Algemene Voorwaarden

Uitgever van:

Website van het jaar 2011