Hoofdcategorieën
Device Settings

nVidia nForce Professional: PCI Express voor AMD Opteron

Door Hielko van der Hoorn, maandag 24 januari 2005 21:00
Bron: nVidia, views: 14.463

nVidia heeft vandaag de nForce Professional-chipset officieel aangekondigd. De nForce Professional-chipset is de tegenhanger van de nForce4-chipset, maar ontworpen voor het vergezellen van AMD Opteron-processors in plaats van Athlon 64-processors. Qua features vertoont de nForce Pro veel overeenkomsten met de nForce4-chipset. Dit betekent onder andere de aanwezigheid van Serial ATA II, RAID voor zowel SATA en PATA, en tot tien USB 2.0-aansluitingen. Nieuw is de aanwezigheid van TCP/IP offloading voor de gigabit Ethernet-aansluiting om de processor te ontlasten.

nForce Pro logoDe nForce Professional zal in twee verschillende varianten op de markt verschijnen. De nForce Pro 2200 is de versie met alle toeters en bellen terwijl de nForce Pro 2050 verschillende features moet missen. De reden voor de introductie van een afgeslankte versie is dat deze gebruikt kan worden in combinatie met de nForce Pro 2200 om de I/O-mogelijkheden stevig uit te breiden. Eén nForce Pro 2200-chip kan vergezeld worden door maximaal drie nForce Pro 2050-chips waardoor in totaal tachtig PCI Express-lanes, vier gigabit Ethernet-aansluitingen en 16 SATA-aansluitingen beschikbaar komen. Hiervoor is het echter wel nodig om het moederbord uit te rusten met een viertal Opteron-processors aangezien elke chip met HyperTransport aan een processor geknoopt moet worden.

Een bescheidener opstelling zou bijvoorbeeld gemaakt kunnen worden door twee Opteron-processors te combineren met één nForce Pro 2200 en één Force Pro 2050 waardoor onder andere veertig PCI Express-lanes beschikbaar komen. Genoeg om een moederbord uit te rusten met twee PCI Express x16-sloten en meerdere PCI Express x1 of x4-gleuven, een combinatie die tot op heden door geen enkele chipset geboden kan worden. Wanneer de eerste moederborden op de markt verschijnen die gebruik zullen maken van de nForce Pro-chips is momenteel nog onbekend, maar verwacht wordt dat in ieder geval IWill binnenkort de eerste planken al kan leveren.

IWill-moederbord met nVidia nForce Professional-chipset
Volgende 22:11 'Introductie Windows XP 64-bits mogelijk op 29 april'
Vorige 16:15 Behandeling softwarepatenten EU opnieuw uitgesteld
Advertentie

Reacties

«  1  2  »

Dit wordt leuk.

Moederbord met 2 maal 16x pci-e + 1 maal 8x pci-e

2x sli + dikke SATA raid van areca

Dat is helaas een combinatie die niet mogelijk is. Het combineren van PCI-E lanes van verschillende chips is niet mogelijk, dus een 8x slot met 2x een 16x gleuf gaat niet lukken. Wat wel kan is twee 16x sloten, een 4x gleuf en nog een paar 1x dingen oid.

imho heb je ongelijk ;) ;)

het is immers de moederbordfabrikant die bepaald hoe de lanes ingedeeld worden. Als er per chip 20 lanes zijn kan je met 3 chips (en dus een mobo voor 3 cpu's) deze combinatie gerust maken ;)

wel is er een maximum: aangezien je 4 keer 20 lanes hebt, kan je dus maximaal 4 16x sloten hebben, en in dat geval geen 8x sloten :)

Ik zal even citeren uit een artikel, vandaag gepubliceerd @ AnandTech:
Perhaps the only down side to the huge number of potential PCI Express lanes available is the inability of NVIDIA MCPs to share lanes between MCPs and slight lack of physical PCI Express connections. In otherwords, it will not be possible to have a motherboard with 5 x16 PCI Express slots or 10 x8 PCI Express slots, even though there are 80 lanes available. Of course, having 4 x16 slots is nothing to sneeze at. On the flip side, it's not possible to put 1 x16, 1 x4, and 5 x1 PCIe slots on a dual processor workstation. Even though there are a good 16 PCI Express lanes available, there are no more physical connections to be had. Again, this is an extreme example, and not likely to be a real world problem. But it's worth noting nonetheless.

je hebt gelijk dat je de lanes van verschillende chips niet kan delen, maar de mogelijkheid die Zware Unit aanhaalt (Moederbord met 2 maal 16x pci-e + 1 maal 8x pci-e) kan best hoor ;)

Nou leg met dat dan maar eens uit hoe je 2x 16 + 1x 8 kan bouwen als je 2x 20 tot je beschikking hebt en je de lanes van de twee chips niet kan combineren. Knappe jongen als je dat toch kan ;)

Uitleg:
Eén nForce Pro 2200-chip kan vergezeld worden door maximaal drie nForce Pro 2050-chips waardoor in totaal tachtig PCI Express-lanes, vier gigabit Ethernet-aansluitingen en 16 SATA-aansluitingen beschikbaar komen
Wie zegt dat je maar 2x 20 tot je beschikking hebt. the_stickie heeft het duidelijk over drie chips. dat geeft 3x 20.

En hoe kan het dat al die andere posts op 0 stonden en jij op 3 keer op 3 heeft dat iets te maken met het feit dat je nieuwsposter bent ;)

Nou leg met dat dan maar eens uit hoe je 2x 16 + 1x 8 kan bouwen als je 2x 20 tot je beschikking hebt en je de lanes van de twee chips niet kan combineren.
Volgens mij hoef je je helemaal niet tot 2x 20 te limiteren, je kan toch maximaal drie 2050's erbij zetten? :). Met 4x 20 lijkt het me dat het toch makkelijk moet kunnen? (dan heb je op 1 chip zelfs nog 12 lanes over, en 1 compleet ongebruikte chip :+)

[edit]
Aaargh.. PuzzleSolver was 3 honderste seconde sneller ;(

Dit betekent dus een dual moederbord setup. Dit betekent dat men 2 proccesoren, 2 videokaarten, minstens 2x geheugen (eigenlijk 4) een hele zwik harde schijven en ga zo maar door..... moet kopen.

En maar roepen dat PC's steeds goedkoper worden.

Het heet ook neit voor neits nForce Professional. Ofwel voor bedrijven he ;)

nee dat betekend het niet
1 vid kaart is ruim voldoende, maar wil je er 2 is dat mogenlijk

zelfde geld voor HD's en geheugen.
2 cpu's in een dual setup is wel handig natuurlijk... maar zelfs dat is niet nodig.

niet alle sloten en aansluiting hoeven vol te zitten hoor. je PC kan ook zonder :Y)

En maar roepen dat PC's steeds goedkoper worden.
Sinds wanneer zijn Opterons bedoelt voor goedkope PCs?

Wat zou nou voordeliger zijn? Een 4000+ of 2 opteron proc's alla 1,6Ghz oid?
Je zou dan een heel vlot systeem hebben.
Is dit het EATX formaat en zullen er ook ATX versies van komen?
Voor de rest zullen dit wel stroom vreters zijn.

Ligt er maar aan, of je wel of niet overclocked. Hoe dan ook beiden zijn te duur.

de voordelen zijn dat er nu een up-to-date chipset beschikbaar is voor de opteron die ook meerdere cpu's onderstuened (de enige tot nu toe was de 8000 van AMD en die is nou niet echt up to date)

Wat zou nou voordeliger zijn? Een 4000+ of 2 opteron proc's alla 1,6Ghz oid?
Een 4000+ natuurlijk.

Waarom zit er onboard VGA op een SLI moederbord? Ik zie duidelijk een blauw VGA plugje naast de COM poort. Vind dat een beetje onnodig, vooral als er een chipset op zit met de naam Professional. Tenzij je natuurlijk 5 beeldschermen wilt aansluiten ofzo :P

Als je bijvoorbeeld het moederbord in een server gaat gebruiken is onboard VGA wel handig. Dan kan je die PCI-E sloten bijvoorbeeld gebruiken voor een heftige PCI-E RAID-controllers oid.

de proffesional duidt meer op het feit dat het niet voor de thuismarkt bedoelt is ;)

workstatotions en servers hebben heus wel baat bij high-end hardware zonder dat ze noodzaklijk een stevige grafische kaart nodig hebben.

Maar als je toch al 4000 euro uitgeeft aan je server dan kan 40 euro voor een simpel kaartje er toch ook nog wel af?

dit mobo is voornamelijk voor servers en workstations.
servers hebben nouwelijks een videokaart nodig en veel workstations kunnen ook best zonder.

hoe duur zou dit moederbord wel niet worden? zal voor de normale gebruiker wel niet te betalen zijn (700 euro?)
en dan nog de cpu's en vidkaarten.
maar voor de rest wel een cool bordje :D

¤640,00 - 2 AMD Opteron 244's
¤320,00 - 2GB Intern geheugen (2 chips)
¤640,00 - 2 GeForce PX6800 Videokaarten (256MB)

Totaal: 1600 euro voor processors, ram en videokaarten. Valt zelfs nog wel mee, stel dat het moederbord 400 euro kost, dan zit je op 2000 euro met dezelfde opstelling als in het plaatje (al is daar geen RAM).

In zo'n config wil je 4 chips, en heb je registered nodig: 4 chips in de trend van 2 per CPU, elke CPU Dual channel: NUMA ondersteunend OS met theoretisch 12GB/s geheugenbandbreedte. :9~

Abit heeft ook zo'n bord alleen staat er nergens de chipset naam, zal wel komen omdat het nog niet officieel is :P
http://www.abit.com.tw/page/en/server/server_detail.php?pMODEL_NAME=WN -2S%2B&fMTYPE=Workstation+Boards&DEFTITLE=Y

Het is natuurlijk ook goed mogelijk dat het door jou genoemde moederbord gebaseerd is op de nForce4 SLI. Dat is wat ik vermoed wat de mannen van Abit gedaan hebben.

Er staat duidelijk NForce4Pro bij (Abit versie)

Sparks

http://www2.abit.com.tw/page/en/server/server_detail.php?pMODEL_NAME=W N-2S%2B&fMTYPE=Workstation%20Boards&pPRODINFO=Specifications

Chipset
* nVidia CrushK8-04 Pro Chipset

dus waarschijnlijk deze chipset

verder nog ondersteund.
SATA
* Supports 4 ports SATA II (from CK8-04 SLI)

Graphics port
* PCI Express x16 graphics interface with SLI

maar misschien nog wel veel belangrijker

Memory
* Four 184-pin DIMM sockets ECC Registered memory and Un-Buffer DIMM for CG version Opteron.

Kijk, dit is nou innovatief!

nVidia verdoet haar tijd niet! De nForce chipset (single chip design), en het feit dat nVidia in het HyperTransport consortium zit wou al wat zeggen, maar HT is érg veelzijdig! Zo'n plank wil ik wel hebben!

Alleen zal de term daughterboard ook weer actueel worden binnenkort, denk ik...

Hoeveel wat voeding heb je wel niet nodig als je 2x CPU en 2X 6800Ultra erin hebt?
een 1000watt ofzo |:(

Een Tagan 480Watt trekt dat wel, of een Q-Tec 1500Watt.

Hoeveel wat voeding heb je wel niet nodig als je 2x CPU en 2X 6800Ultra erin hebt?
2x 150 W voor de videokaarten en 2x 100 W voor de CPUs. Hoe kom je aan 1000 W?

Gezien een pc uit meer onderdelen bestaat dan alleen een cpu en een videokaart. Chipset, een RAID array of ws zelfs een SCSI RAID array trekt ook al gauw flink wa energie en dan komen er nog cd/dvd zooi bij, mogelijk een geluidskaart, tv-kaart en het geheugen en het mobo trekt ook nog aardig wat. Daarbij wil je mss ook wel overklokken waardoor het wattage nog meer stijgt. Een voeding van zo'n 7 a 800watt is dan geen overbodige luxe (als je al bedenkt dat wat jij al opnoemt 450watt is). Daarbij werd de 1000watt op nogal een sarcastische wijze gebracht op het exponentieel toenemende verbruik van moderne high-end systemen.

denk niet dat je zo een zwaare voeding nodig hebt, heb thuis een server die een beetje uit de klauwen gewassen is over de jaaren.
zolang je maar delay spin up gebruikt is er totaal geen probleem
maar boot zelfs zonder delay het systeem met 24 HDs

enermax 450 P4 2.6 op 865 mobo onboard vga
ide 4 x 120 / 2 x 80 / 12 x 160 raid 5 (7200rpm)
scsi 2 x 9 / 4 x 18 (10.000rpm)

Zippy 700W voedingen, zijn special voor zulke zware systemen :)

ja duh! kernreactor natuurlijk :+

Denk dat je voeding 500Watt echt moet kunnen leveren en dan alleen bij beide cpu's gra-cpu allevier dus op 100%

Ik denk dat er weinig momenten zijn waar bij en de procs en de gpu's allemaal 100% gaan.

Maar een beetje voedig (2 voedingen iemand?) kan geen kwaat.

2 voedingen kan prima, er zijn zelfs Systeem kast boeren die er ruimte voor maken in de Tower, en nog een handig verloopstuk mee leveren om de 2e voeding ook aan het mobo te kunnen hangen.

@lanvlam

Het wattage wil niet alles zeggen. De hoeveelheid amperes die de voeding kan leveren op de verschillende lijnen is ook zeer bepalend voor de kracht van de voeding
«  1  2  »

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.

Volgende 22:11 'Introductie Windows XP 64-bits mogelijk op 29 april'
Vorige 16:15 Behandeling softwarepatenten EU opnieuw uitgesteld
VNU Media logo Hosted by True

© 1998 - 2012 Tweakers.net B.V. - Alle rechten voorbehouden - Contact - Jouw privacy - Algemene Voorwaarden

Uitgever van:

Website van het jaar 2011