Hoofdcategorieën
Device Settings

Mantelcontract tussen overheid en Microsoft van de baan

Door Harm Hilvers, zaterdag 18 december 2004 01:00
Bron: Ososs, submitter: Sosabowski, views: 19.190

Microsoft blauw logoHet college van plaatsvervangende secretarissen-generaal (pSG's) heeft afgelopen donderdag besloten om op dit moment geen overeenkomst te sluiten met Microsoft over de levering van software, opleiding en migratie voor rond de 245.000 werkplekken. Deze werkplekken zijn te vinden op enkele Nederlandse ministeries en bij een aantal gemeenten. Het contract had met terugwerkende kracht moeten ingaan op 1 januari 2004 en zou een looptijd hebben van vijf jaar. Het nieuws over de mogelijke mantelovereenkomst heeft de nodige opschudding veroorzaakt. Verschillende organisaties hebben in een open brief hun zorgen geuit, er zijn door enkele Tweede-Kamerleden vragen gesteld en zelfs Linspire-CEO Michael Robertson heeft zich ermee bemoeid. De pSG's hadden naar verluidt al eerder besloten dat het door Microsoft gedane contractvoorstel te duur was en de voorwaarden te ongunstig waren.

Volgende 10:00 ICANN geeft voorlopig toestemming aan .mobi-domeinen
Vorige 00:41 Apple en Motorola werken aan iTunes voor telefoon
Advertentie

Reacties

«  1  2  3  4  »

Dit is geweldig nieuws.

Misschien betekend dit wel dat de overheid er echt over denkt om over te stappen op Linspire. Iets wat mij zeer aanspreekt.

Linspire? Dat zou een steek onder water zijn voor de vrije software community. Linspire maakt gebruik van bedenkelijke marketingsmethodes, zoals versienummers hoog houden en hoog van de toren blazen. Technisch is het produkt bedenkelijk, onder andere doordat de gebruiker standaard onder root werkt. En Linspire laat klanten betalen voor paketten software die gewoon vrij zijn en van het internet te halen zijn. Hoewel de GPL dat niet verbiedt, is het niet netjes om vrije software aan te bieden alsof het commerciele software is. Tot slot geeft Linspire niets terug aan de community, in tegenstelling tot bedrijven als RedHat en Novell.

Nee, Linspire is een ramp imho. Het contract zou naar mijn idee naar meedere bedrijven moeten gaan voor onderhoud van werkplekken. Er zou gekozen moeten worden voor een bepaalde distributie. Andere bedrijven kunnen benaderd worden voor het aanpassen van software op behoeftes van de overheden. Daarbij zie ik een grote rol weggelegd voor universiteiten en HBO-instellingen.

En Linspire laat klanten betalen voor paketten software die gewoon vrij zijn en van het internet te halen zijn.
MySQL en Red Hat doen dat toch ook?
Betalen voor support of een andere licentie is niet ongewoon.

MySQL en Red Hat doen dat toch ook?
Betalen voor support of een andere licentie is niet ongewoon.
Je vergelijking is krom. MySQL en Redhat zijn beiden gratis te downloaden. Het ging SvMp erom dat pakketten die gratis van internet te halen zijn, bij gebruik van Linspire betaald dienen te worden bij aanschaf. Betalen voor support is geheel iets anders, en op de meeste vrije software geldt de GPL, dus kan er ook geen andere licentie op komen te zitten. :)

MySQL is zowel onder de GPL als een commerciele licentie leverbaar, maar dat komt vanuit dat bedrijf zelf, dus dat zal dan waarschijnlijk wel weer mogen.

MySQL en RedHat zijn er beide heel duidelijk in dat de software gratis te downloaden is en dat je betaald ondersteunde versies kunt krijgen. Linspire brengt verkoopt vrije software alsof het commerciele software is, dus alsof het helemaal niet vrij in omloop is. Daar zeggen ze niets over (dat doen ze bij bijvoorbeeld het programma Rhythmbox) en dat vind ik te bont. Daarnaast is het zo dat RedHat en MySQL een substantiele bijdrage hebben geleverd aan de community.

laten we even niet vergeten dat je bij Linspire niet echt betaald voor de software, je betaald voor de dienstverlening die Linspire heet. Het enige waar je bij Linspire voor betaald is support op wat je via hun 'warehouse' installeert, en de garantie dat het goed / vlekkeloos installeert.

(en face it, voor de normale 'simpele' gebruiker, wat toch Linspire's doelgroep is het aanleren van 'apt-get', 'yum', 'rpm' of 'emerge' uitgesloten)

Linspire geeft wel degelijk source code terug aan de OS community.
NVU (een in XUL gebouwde app ala dreamweaver) is gewoon gereleased onder de GPL.

Niet dat ik het eens ben met de technieken van LinSpire, maar toch. laten we geen onwaarheden gaan vertellen.

NVU is ook wel bekend als 'mozilla composer' reloaded.
Maar inderdaad, daar doen ze mooie dingen mee.
Ze betalen/sponsoren/weetikveel Daniel Glazman, de hoofd-ontwikkelaar van NVU.

Helemaal met je eens.

Je ziet alleen een ding over het hoofd: ze hebben geholpen om de ogen te openen en dat vind ik al een hele prestatie in dit land :Y)

Overigens betekent het van de baan zijn van het mantelcontract imho niet dat ze dan per definitie niet kiezen voor Microsoft producten. Als ze het via de weg van de openbare aanbesteding gaan doen, dan kunnen er natuurlijk nog steeds bedijven al die werkplekken infec...euhm...uitrusten met windows.

zoals versienummers hoog houden

Ditzelfde deed microsoft ook, ze gingen van word2.0 ineens naar 6.0, omdat WP6 toen net uitwas :)

Dat is niet helemaal waar. Op de Mac zijn wel Word 1 t/m 5 uitgebracht. Word 6 was de eerste versie waarbij de Mac and Windows versie op dezelfde codebase gebaseerd was. Het is dan ook niet meer dan logisch dat exact hetzelfde product op verschillende platforms hetzelfde nummer mee krijgt.

Yep da's zeker waar. Net zoals Netscape versie 5 oversloeg.. en zo zijn er vele voorbeelden. Linspire ging ik rakettempo naar 4.0 toe. Maar imho is dat misleiding. Versienummering hoort geen marketingsinstrument te zijn, maar een systeem om de ontwikkeling van releases bij te houden. Gelukkig gaat de open source wereld er beter mee om. Zo zijn Gnome en KDE fel concurrende projecten, toch verhoogt Gnome het versienummer niet zomaar naar 3.x ook al zit KDE daar al jaren op.

Yep da's zeker waar. Net zoals Netscape versie 5 oversloeg
Netscape heeft versie 5 niet overgeslagen, versie 5 heeft bestaan, echter is die nooit publiekelijk vrijgegeven. Dit kwam voornamelijk omdat het een crap pakket was, gebasseerd op Netscape 4, en omdat mozilla's development vele malen harder liep. Daarom hebben ze Netscape 6 en 7 gebasseerd op Mozilla, wat een stuk betere codebase was dan Netscape 5.

windows 95 98 me 2000 2003. Allemaal zeker met een verkeerd jaartal?

Linspire? Dat zou een steek onder water zijn voor de vrije software community. Linspire maakt gebruik van bedenkelijke marketingsmethodes, zoals versienummers hoog houden en hoog van de toren blazen.
Versienummers hoog houden doen alle comemrciële Linux-distributeurs. Da's gewoon marketing. En wat dat hoog van de toren blazen betreft: Linux moet nog heel wat aan naambekendheid winnen, dus media-aandacht is belangrijk.
Technisch is het produkt bedenkelijk, onder andere doordat de gebruiker standaard onder root werkt.
Dat was waar voor enkele beta-versies. Ondertussen is dat allang niet meer zo.
En Linspire laat klanten betalen voor paketten software die gewoon vrij zijn en van het internet te halen zijn. Hoewel de GPL dat niet verbiedt, is het niet netjes om vrije software aan te bieden alsof het commerciele software is.
Weerom: dat doen alle Linux-distributeurs. Straks ga je me nog vertellen dat een Mandrake of SuSe die je in de winkel kan kopen ethisch niet verantwoord is. Het geld moet van ergens komen, en als de gebruiker zelf de paketten wil downloaden (en zelf compileren e.d.) kan hij dat nog steeds doen.
Tot slot geeft Linspire niets terug aan de community, in tegenstelling tot bedrijven als RedHat en Novell.
Linspire geeft heel wat terug. Denk o.a. aan Nvu, of aan de tientallen projecten die het sponsert.
Nee, Linspire is een ramp imho.
Weet je wat een ramp is? Een mening vormen a.d.h.v. wat FUD die je op het internet gelezen hebt, en daardoor projecten die de Linux-community broodnodig heeft de kop indrukken.

je vergeet dat je voor je linux cd/dvd'tje 10 euro betaald en voor duizenden/tienduizenden euro's aan vergelijkbaar windows software krijgt. je moet niet zo zeer kijken dat je betaald voor een cd'tje maar dat je juist op je cd'tje een compleet pakket krijgt met alle mogelijke soorten software. en dan niet bijv. 1 type ftpd maar dan direct 5 verschillende klaar voor gebruik zonder dat je nog hoeft te kijken naar hoe je het precies moet configureren. je bespaart dan ook juist veel tijd op deze wijze.
verder al vind men blijkaar discutabel hoe linspire reageerde op windows door alles te doen voor 5 miljoen euro ik vind juist dat de nederlandse overheid verplicht is om een openbare aanbestedings contract aan te vragen van verschillende bedrijven dus niet alleen MS maar ook linspire, SuSE en alle andere varianten die je kan verzinnen voor een robuust en toch goedkope oplossing. als je maar van 1 bedrijf een aanbesteding krijgt kun je er zeker van zijn dat er nog heel wat speelruimte in de prijs zal zitten.

Misschien betekend dit wel dat de overheid er echt over denkt om over te stappen op Linspire. Iets wat mij zeer aanspreekt.
Ik zou het enorm dom en kortzichtig van de Nederlandse overheid vinden om dan maar te kiezen voor Linspire. Ik hekel de geschiedenis van dit bedrijf enorm en vind het opvallend dat ze op deze manier weer een contract van Microsoft proberen te torpederen. De motieven van het bedrijf zijn dan mischien wel juist maar hun manier van handelen is enorm discutabel. Laat dan de Nederlandse overheid echt werk maken van het onderzoek naar het gebruik van OSS en weloverwogen een besluit nemen.

Grappig, Linspire is het enige bedrijf dat ook maar een beetje in de buurt komt van het handelen van Microsoft, maar als Linspire het doet, is het ineens helemaal fout, slecht, discutabel etc etc..

Ik ben bang dat je niet te blij moet reageren...
Van de baan betekent niets anders als een nieuwe onderhandel ronde... De ophef kan (zal) gebruikt worden om beter te onderhandelen, niet om totaal andere methodieken erop na te houden.

Geweldig gaan we over op Linspire!!! :(

Denk toch na die kunnen toch absoluut niet de support bieden als MS.

Alle apps enz die vervangen moeten worden of op terminal\citrix moeten draaien om toch te kunnen werken.

2005?

Nee, 2004, er was eerder al te lezen dat het met terugwerkende kracht in werking zou treden

Dit gaat de Nederlandse belastingbetaler een hoop geld kosten.

Leg es uit???


Voor overheid-medewerkers die vaak achter computer zitten zullen geen nadeel oplopen omdat:
1. Microsoft Office bijna geen verschillen vertoont met Openoffice/Staroffce
2. kans op crashes veel kleiner is
3. er geen kans meer is op spyware/adaware/malware
4. mag je zelf bedenken.

2 vind ik een onwaarheid. Ik werk inmiddels al jaren met Office en Windows, en ik heb nog nooit in een combinatie van beide software producten een crash gehad. Als het allemaal fatsoendelijk wordt opgezet zullen er weinig tot nul problemen komen.

Ik denk eerder dat ze de boel eens fatsoendelijk moeten installeren als ze er problemen mee hebben.

ik ben systeembeheerder in een bedrijf met vooral win xp pro machines:

1 klopt niets op aan te merken.
2. mijn machines crashen nooit...ok bij HOGE uitzondering.
3. nauwelijks last van, mail wordt gescanned op spam/virussen @ de exchange server, en elke machine heeft lokaal een scanner draaien. Daarnaast loopt het internet verkeer via een cisco firewall dus de kans is aardig beperkt.
4.alles laten aanpassen aan linux of welk os dan ook zal weel tijd en geld kosten (al die maatwerk programma's laten herschrijven, al die systeem / netwerk beheerders omscholen, gedeelte van de gebruikers omscholen etc. etc. denk dat het nog wel eens duurder kan uitvallen dan het MS-contract!)

overigens vindt ik het kortzichtig om te zeggen dat linux per definitie veiliger is.... hoe meer linux gebruikt gaat worden hoe interesanter het wordt om spyware/adaware/malware voor linux te gaan maken... windows is het meest aangevallen systeem omdat het het meest gebruikte systeem is.... dit zou simpelweg andersom zijn als linux het meest gebruikte Os zou zijn.

hoe meer linux gebruikt gaat worden hoe interesanter het wordt om spyware/adaware/malware voor linux te gaan maken. windows is het meest aangevallen systeem omdat het het meest gebruikte systeem is. dit zou simpelweg andersom zijn als linux het meest gebruikte Os zou zijn.
Dat is erg kortzichtig. Het aantal succesvolle spywareaanvallen is natuurlijk meer afhankelijk van hoe de software in elkaar zit.

Kijk naar Apache (70%) en IIS (<25%).
Wat heeft minder last van wormen? Apache!
Wat wordt het meeste gebruikt? Apache!

Er mankeert toch echt iets aan jouw beredenering.

IIS draait onder... Windows. Apache draait onder... name it, het draait onder Windows, tig unix-en, Mac, etc, etc. Ook die vergelijking gaat dus mank.

alles laten aanpassen aan linux of welk os dan ook zal weel tijd en geld kosten (al die maatwerk programma's laten herschrijven, al die systeem / netwerk beheerders omscholen, gedeelte van de gebruikers omscholen etc. etc. denk dat het nog wel eens duurder kan uitvallen dan het MS-contract!)
Dat komt voornamelijk doordat er initieel voor MS software is gekozen, zij maken hun software opzettelijk non-standaard zodat overstappen bemoeilijkt wordt. En nu zit je met al je spullen op een non-standaard OS.

De meeste andere OS-en zijn *nix varianten. Migratie van bijvoorbeeld Solaris naar Linux zal weinig problemen opleveren.

Ennuh, wat betreft het omscholen van systeembeheerders ... er zijn basically 2 grote 'groepen' besturingsystemen: win32 en *nix, als systeembeheerder hoor je gewoon met beide te kunnen werken.

@paella

Hoe loopt die vergelijking tussen IIS en Apache dan mank?
Juist doordat Apache op allerlei platformen draait en minder last heeft van spyware/adware/virussen/whatever dan IIS toont aan dat het dus niet uitmaakt hoe populair of veelvuldig gebruikt een OS is. Een programma of OS dat security gewoon slecht aanpakt (en dan moet je aan een compleet security model denken) is gewoon de klos. Is het wel goed geregeld dan heb je er weinig tot geen last van.

Dus de vergelijking is wel degelijk correct, het feit dat Apache op meerdere platformen draait sterkt die vergelijking alleen maar.

@Chaoss

Verdiep je als systeembeheerder eens in de techniek en niet alleen in de management. Security is een compleet pakket, dat houdt niet op bij useraccountjes met paar rechten en dergelijke. Populariteit heeft met security geen bal te maken!

reactie op Aaargh!
Ennuh, wat betreft het omscholen van systeembeheerders ... er zijn basically 2 grote 'groepen' besturingsystemen: win32 en *nix, als systeembeheerder hoor je gewoon met beide te kunnen werken.
en weet je wat ik in de echte wereld merk: unix beheerders kunnen behoorlijk fatsoenlijk met windows servers overweg (goed, als 't even kan mijden ze 't OS compleet maar ze kunnen er mee werken), maar de win32 groep kan en *wil* absoluut niet met unix werken of leren werken. Als het geen gui heeft van Microsoft (laat staan helemaal geen gui) willen ze 't gewoon niet aanraken / ondersteunen. No way, not ever.

Niks op aan te merken? Wat valt er eigenlijk te beheren dan als systeembeheerder?
BTW: waarom zijn er dan bij al die bedrijven zoveel win xp server ME 98 systeembeheerders?

Bij 3.. nauwelijks last van? En die virus-scanners dan, die steeds ge-update willen worden.
Bij Mac OSX: allemaal GEEN last van.

(en dan hebben we het nog maar even niet over de prijs van dat alles)

Ennuh, wat betreft het omscholen van systeembeheerders ... er zijn basically 2 grote 'groepen' besturingsystemen: win32 en *nix, als systeembeheerder hoor je gewoon met beide te kunnen werken.
*kuch* Novell, Mac, OS/400 etc, etc.*/kuch*
;)

Leg es uit???
Zo moeilijk is dat niet uit te leggen hoor. Namelijk niet alleen de overheid, maar ook een aantal gemeentes zouden meeliften met deze overeenkomst. Aangezien er nu het risico bestaat dat die bedrijven ieder apart moeten gaan onderhandelen, zullen de condities voor het nieuwe contract lang zo gunstig niet zijn als wanneer je één groot contract af zou sluiten...

Hoezo?
Koopt jouw familie dan ook massaal 1 dezelfde schoen in?
Zo eentje van 1 type met 1 maat van 1 fabrikant?
Dat werkt ook niet want iedereen heeft andere voeten en andere smaak schoenen.

Gemeenten zijn niet anders, al is het maar een verschil in grootte. Procedures verschillen en zo zijn er nog wel wat meer verschillen. Het is dus maar de vraag of alles massaal inkopen wel de beste oplossing geeft voor gemeente a en gemeente b, etc.

Prijstechnisch gezien is dat het wel maar daar houdt het dan ook echt bij op.

Wil je een goed systeem dan zul je het per gemeente moeten gaan bekijken.

Gemeenten zijn niet anders, al is het maar een verschil in grootte. Procedures verschillen en zo zijn er nog wel wat meer verschillen.
Gemeentes verschillen dan wel van grootte, maar over het algemeen zijn er veel overeenkomsten in de gebruikte programmatuur.

Koopt jouw familie dan ook massaal 1 dezelfde schoen in?
Als jij software vergelijkt met kleding, ben ik toch wel erg nieuwsgierig naar jouw kledingkast....
Oh nee, laat maar: dan moet ik jou ook zien, en aangezien jij kleding al verwart met software denk ik niet dat ik daar op zit te wachten :Z

Dan snap jij de vergelijking niet.

Iedere gemeente is anders en doet anders, heeft andere voorkeuren, andere ervaringen, etc.
Voeten kun je daarmee vergelijken, iedere voet is uniek, iedere gemeente is uniek.
Mensen in het algemeen zijn uniek, een boom is uniek, een omgeving is uniek. Daar had ik ook de vergelijking mee kunnen maken. Het zijn maar semaforen om iets duidelijk te maken, maar met die houding zal dat niet gaan lukken helaas.

Maar leg eens uit waarom het aantrekkelijker is om gezamenlijk een contract af te sluiten want dat volg ik nog steeds niet (en dit keer graag onderbouwd en zonder geflame en getroll).

Sterker nog dit scheelt de belastingbetaler een heleboel geld, omdat het nu openbaar wordt aanbesteed zoals het hoort.

Mjah, alleen zijn nu al die licenties die de overheid NU gebruikt illegaal en zal MS die hoogstwaarschijnlijk opeisen.

Mjah, alleen zijn nu al die licenties die de overheid NU gebruikt illegaal en zal MS die hoogstwaarschijnlijk opeisen.
*grinnik* welnee joh, al die computers bij de overheid hebben allemaal netjes de nodige OEM stickers erop zitten, dan wel de nodige additionele licenties voor zaken als Office, die PC's worden niet gekocht zonder die licenties.

Het resultaat van de aanbesteding hoeft niet per definitie goedkoper te zijn, het kan zelfs sijn dat een duurdere bieding wint, als deze op andere punten goed scoort, de kosten zijn niet de enige criteria. Daarnaast kost de aanbesteding zelf ook geld en tijd

Juist niet! Zelfs al sluiten ze uiteindelijk het contract nog met Microsoft. Het is al vaker voorgekomen dat MS onder druk van concurrentie zijn prijzen heeft verlaagd. Hoe dan ook, ik kan me moeilijk voorstellen dat het geheel duurder gaat worden. Geinig hoor, concurentie.

Nu maar hopen dat het contract op een later tijdstip alsnog wordt gesloten!

Ik zie het al helemaal voor me.....
Er wordt een opensource alternatief gebruikt gevolg:

wachttijden worden 6 keer zo lang omdat 99% van de ambtenaren e.a. niet met hun computer om kunnen gaan omdat het niet zo vertrouwd werkt dan Windows.
... dus omscholen die hap!
2 jaar verder, miljoenen kwijt aan omscholingskosten en het heeft geen effect want de gemiddelde gebruiker WIL gewoon niets anders dan Windows en de irritatie wordt steeds groter en we raken miljarden kwijt aan al het oponthoud.

nee..... petje af hoor voor onze opensource ridders |:(

Even afgezien van het feit of we wel of geen Open Source bij de overheid moeten introduceren, die overeenkomst klopte natuurlijk van geen kant.

Zulke grote projecten moeten OPENBAAR aanbesteed worden. Ik kan me heel goed voorstellen dat M$ dit niet wilde, aangezien ze bij andere projecten (bijv. Parijs) enorme kortingen (geruchten over 50 tot 60%) moesten toestaan.

Dus hoe kan het dat de ambtenaren in het geheim deze overeenkomst met M$ sloten? Tijd voor een diepgaand onderzoek.

Er WAS geen overeenkomst, er lag een voorstel van Microsoft.

Leg mij eens uit hoe jij Microsoft licenties met terugwerkende kracht gaat aanbesteden eigenlijk? Want daar ligt dus nog nog een probleem waar iederen lekker overheen blaat, vanaf 2004 zijn veel ministeries illegaal bezig op licentie gebied en als MS kwaad wil en geen deal maakt dan mag men de volle prijs betalen voor die licenties, kijken hoe duur dat uitvalt?

Enorme kortingen zijn voorgesteld door MS dus wat lul jij nou? Limux in Munchen kost een veelvoud per werknemer van dit voorstel.

Korting? op?

Koop gewoon elke 3 jaar nieuwe PC's met een OEM licentie, geen upgrades, wel updates. Geen licentie geld naar Microsoft, geen geld door de afvoerput, wel vaker nieuwe PC's.

Illegaal? niets, ze hebben er gewoon een licentie voor.

En jahoor... uiteraard wordt er weer een of ander random FUD onderzoek bijgehaald. Als je niet weet hoe het er in Munchen ECHT aan toe gaat, houd er dan je bek over.

Dit project moet Europees aanbesteed worden.

Dit kan via een NIET OPENBARE procedure danwel via een OPENBARE procedure geschieden.

Bij een niet openbare procedure wordt er met 2 fasen gewerkt. In fase 1 selecteerd men bijvoorbeeld 5 leveranciers die in fase 2 een aanbieding mogen doen.

niet-openbare procedure is een aanbesteding met voorafgaande selectie: een aanbesteding in 2 ronden. In de eerste ronde kan iedere geïnteresseerde aanbieder zich als gegadigde aanmelden. In de tweede ronde wordt een aantal gegadigden toegelaten op basis van gestelde selectiecriteria. Aan hen wordt gevraagd een offerte uit te brengen.

Dit is dus net zo openbaar als de openbare vorm, maar er wordt voor de afnemer al wat meer zekerheid gegeven. Omdat ze al eerder weten wie er allemaal meedoen. Het nadeel is echter dat de meedingende partijen elkaar dus ook kennen en prijsafspraken kunnen maken.

Ik hoop voor je dat je niet dacht dat de geheime onderhandelingen met Microsoft een onderdeel was van een niet openbare aanbesteding :P

Goh, iedereen weet ineens hoe het werkt bij de overheid wat betreft aanbestedingen, al dan niet openbaar... :r

De doorsnee gebruiker kan niet met hun eigen windows machine omgaan, elke applicatie die ze gebruiken moeten ze als een idioot in getrained worden. Upgrade windows OF applicatie en je moet ze alles al uitleggen.

Als scholingskosten bij die miljoenen van microsoft in zitten, dan mag je beginnen te zeuren.

Ja vast, en wat waar die gasten nu mee werken? Pen en papier? die zullen nu echt net zo hard met windows werken (wellicht niet de nieuwste versie) en weten heus wel hoe ze hun specifieke werk moeten doen. Daar hebben ze tenslotte al voor geleerd...

Die "werken" niet "met windows". Die klikken op de icoontjes waarvan ze geleerd hebben dat ze er op moeten klikken.

Het maakt dus geen ruk uit of ze van windows x naar windows x+1 moeten migreren of naar Gnome of KDE, ze moeten toch opnieuw leren op welk icoontje ze moeten klikken.


In de omscholingskosten kun je een heleboel getalletjes laten vallen.
Bv. alle loonkosten van alle medewerkers die de omscholing moeten volgen. Die kosten worden sowieso gemaakt. Er wordt echt niet langer gewerkt door al die mensen omdat ze 1 of 2 dagen missen wegens omscholing. Als ik zie hoeveel arbeids-uren ze nu al missen kunnen door vele verschillende dingen, maakt die 1 of 2 dagen omscholing ook niet uit.
In vele gevallen zou een beknopte handleiding met de uitleg wat ze waar kunnen vinden en welke specifieke funcie waar zit in OpenOffice bv al genoeg zijn.

Ahh, gelukkig, ik dacht dat ze uitgestorven waren, de lichten der wereld. Gelukkig zitten er een hoop op Tweakers.net en komen vooral bij nieuwsberichten als deze aan bod.

Uiteraard is er weer zo'n windows gebruiker die z'n baan op de toch ziet staan omdat hij niets anders kan op knopjes klikken.

Gelukkig hebben mensen zoals jij het in deze wereld niet overal voor het zeggen. Mensen die wel weten wat voor impact een bepaalde keuze heeft, en rekening houden met alle feiten in plaats van de FUD die een aantal mensen hier rondslingerd.

Het feit is dat het grootste deel van de software, maatwerk software is die er op een andere besturingssysteem idem uitziet. Het gebruik van een office pakket anders dan Microsoft Office is geen probleem, de "a-technische" mensen hebben toch al een probleem met de migratie tussen office 97, xp, 2003 (en dan vooral outlook 2003).

De lokale helpdesk heeft ook niet de cappaciteit om mensen te helpen met de uitleg van Outlook 2003, maar uiteindelijk komt het wel goed. (Mensen zijn vindingrijk genoeg om het uiteindelijk zelf te leren, en zich aan te passen aan de situatie)

Dezelfde problemen heb je ook in organisaties, fusies, overname's... Mensen zetten vaak hun hakken in het zand, vanwege een verschil van aanpak. Maar uiteindelijk komt het wel goed.

En dan zijn er al die mensen die clueless flamen om maar reacties uit te lokken, precies dat type mensen zijn het die ervoor zorgen dat "de beste weg" nooit van de grond komt door FUD. Fear, Uncertainty and Doubt.

Ergens anders stond de analogie met het nieuwe koffiezet apparaat, ook weer zo'n precies goede analogie, men leert het wel van een collega. Het draait niet allemaal om IT en computers, zonder kunnen veel mensen zich nog echt wel nuttig maken.

Het hoeft ook niet allemaal op 1 dag, Open Source heeft een goede gedachte gang, meerdere vendors die hetzelfde product kunnen ondersteunen, keuzevrijheid. En kom niet aan dat er ook meerdere vendors zijn die een bepaald closed source product ondersteunen, want zo werkt dat niet bij de maatwerk software, of de licentie gebaseerde software (zoals citrix).

Vooral als je de definitie van Tweaken opzoekt in het engels is het wel grappig om te zien hoe sommige "tweakers" niet in staat zijn om verder te kijken dan hun neus(of monitor-kabel) lang is. Angstig vasthouden aan wat ze kennen/begrijpen is het credo. Het denken is ook heel erg binair: Óf Microsoft, óf de boze vijand. De gedachte dat de tientallen mogelijkheden op soft/hardware gebied elkaar kunnen aanvullen in plaats van uitsluiten past niet in de hersenpan van sommige tweakers.

TO TWEAK:

vt. 1. To change slightly, usually in reference to avalue. Also used synonymously with twiddle. If a program isalmost correct, rather than figure out the precise problem you mightjust keep tweaking it until it works. See frobnicate and fudgefactor; also see shotgun debugging. 2. To tune or bum aprogram; preferred usage in the U.K.
Source: Jargon File 4.2.0

Oke... de gemiddelde gebruiker 'wil' niet anders dan windows.

Laten we voor het gemak even aannemen dat dat klopt, wat is dan het bezwaar tegen alternatieve software voor:
- Office (bijv. OpenOffice, Sun Office, etc.)
- FileServer (bijv. Linux, OSX, etc.)
- Database Server (Oracle, DB2)
- Groupware (Groupwise)

Ik bedoel: er was een contract afgesloten voor:
os op werkplek, os op server, applicaties, etc.

En dan ga je je focussen op 1 ding terwijl dat waarschijnlijk de laatste is als je overstapt op OSS.

Beetje kortzichtig....

De overheid maakt overwegend gebruik van Oracle. Verder zit nog een helehoop in mainframes.
Waar dit om gaat zijn louter de werkplekken. Kunnen die zomaar omgezet worden in een ander OS? Nee natuurlijk niet. De overheid maakt veel gebruik van maatwerk, zoals eerder al gezegd. Denk je dat de leveranciers van dat maatwerk zomaar even een Linux/MacOS versie klaar hebben liggen? Tuurlijk niet. Ik werk voor zo'n leverancier. We zijn bezig met nieuwe versies van de software gebaseerd op .NET. Ik probeer daarin ook Mono/Linux te betrekken en de Web frontend iig compatible met FireFox te krijgen, maar dat blijft vechten bij iedere stap. Laten we rustig stellen dat 90% van de zgn "software-ontwikkelaars" geen @&%@)(& begrijpen van Linux en er ook niet voor kunnen ontwikkelen. Neem daarbij nog eens een beslissend management dat ervan overtuigd is dat Linux een of ander gezwel is voor enge pokdalige freaks en het houdt al snel op.

Overigens, OOo ipv MSO is al een enorm probleem, aangezien dan door de maatwerkleverancier al alle sjablonen en macro's moeten worden omgezet. Dat is ook een hels karwei.

Natuurlijk, voor alle closed source niet-maatwerk software bij de overheid bestaan open source alternatieven. Maar juist op het punt van de integratie en de extensie van deze software gaat het mis.

Tenslotte: ¤ 156.000.000 is maar ¤ 127 per werkplek per jaar. En dat is alles inbegrepen: opleiding, migratie en licentiekosten (denk hierbij ook aan de CALs voor serverproducten op CAL basis!!). Dat lijkt mij al een verschrikkelijk laag bedrag (een beetje opleidingstraject loop al snel in de duizenden euro's). De ¤ 5.900.000 van Linspire riekt wat dat betreft ook naar marktvervuiling en dumppraktijken. En die zijn gelukkig nog altijd illegaal.

127 euro per werkplek per jaar lijkt heel lucratief, maar dat is toch echt voornamelijk licentiekosten. Werkplekken ga je echt niet per stuk opzetten, je zet er eentje op en laat de rest over een netwerk synchroniseren. Er hoeft dan ook maar 1 fix te komen om het probleem van honderden, danwel duizenden pc's te fixen. Met dit spul reken je echt niet per werkplek, behalve voor de licentie van het OS + software. En laat dat nou voor Linspire praktisch gratis zijn, de basis is gratis te downloaden en de meeste software is al even gratis. Linspire kan dit dus wel degelijk voor 5 euro per werkplek per jaar klaar krijgen.

Kunnen ze zomaar niet verlengen terwijl ze eigenlijk
al een jaar oneigenlijk gebruik maken van de software?

Het niet sluiten van een mantelovereenkomst betekend niet dat nu gebruikte software opeens illegaal wordt. Gemeenten, provincies en ministeries kunnen sowieso altijd zelfstandig software-aankopen doen. De mantelovereenkomst had enkel betrekking op de een gezamelijke overeenkomst die door alle overheidsdiensten centraal afgesloten zou gaan worden.

Het probleem is dat de overeenkomst met terugwerkende kracht vanaf 2004 zou in gaan. Dan zou je dus logischerwijs verwachten dat verschillende instellingen geen licentie voor 2004 hebben. Daar kan wel weer een mouw aan gepast worden, maar ook dat kost geld.

Vraag is nu waarom de pSGs tegen waren. Bekend was dat er 7 ministeries voor waren en 6 tegen, blijkbaar is daar verandering in gekomen. Is dat puur dankzij het gezeur, of zijn er nog andere redenen?

Het kan ook gewoon beteken dat de misschien wel gunstigere voorwaarden (lager licentiekosten) van het contract met terugwerkende kracht zou worden toegekend.

Ik denk dat een paar mensen bij MS met een verschrikkelijk slecht humeur het weekend in zijn gegaan. Daar ging hun kerstprovisie.

Welnee joh, het is toch bijna kerst, dan doen ze dat toch niet.
Het kerstpakket 'Xtra LuXe DeluXe XL' zal echter wel worden omgeruild voor het kerstpakket 'XP Home Alone'.

hmm.. in t vorige artikel waren het er nog ca. 260.000.. zeker een aantal mensen ontslagen sindsdien :P

Op webwereld stond een reactie over het eerder verschenen artikel in de automagiserings gids.

http://webwereld.nl/nieuws/reactie_compleet.phtml?id=20272

Zoek naar Jean LeBlanc, ...of dit dus waar is, ofdat Linspire/Michael Robertson het getal van Jean LeBlanc heeft overgenomen weet ik niet...

Nee, nu gebeurt het over twee maanden.... Waardoor het project 5 keer zo duur uitvalt...

Nou dat valt wel mee hoor.

Dit mantelcontract zou waarschijnlijk meer kosten dan nu het geval is. Zo'n contract zou de overheid namelijk ook verplichten om elke keer nieuwere versies van de software te installeren.

Het kan best zo zijn dat er op verschillende werkplekken nog gewerkt wordt met bv office 97 en deze versie zal voor de meeste taken nog prima voldoen. Als dat zo is hebben ze de aanschaf en installatie kosten bespaart van office 2000 en office 2003. Als de overheid dus zo'n contract heeft moeten ze die versies WEL aanschaffen.

Ik heb toevallig die brief gekregen over linspire:

bijdeze

If this message is not displaying properly, visit www.linspire.com/mm to launch it in your browser.

Open Bid For Netherlands Government
(Or how to save 150 million euros)

Minister-president Balkenende
Ministerie van Algemene Zaken
Postbus 20001
2500 EA Den Haag
fax 070-3564683

Dear Prime-Minister Balkenende,

It was recently brought to my attention that a bid has been circulating for software for 260,000 desktops for the Dutch government. I wanted to express Linspire\'s eagerness to provide a complete and in-depth proposal for the software required for these machines. I believe we have the ability to save you a substantial amount of money yet deliver high-quality products and services.

First, here is some background on Linspire: We are a software company focusing on providing full-featured and easy-to-use Linux software for desktop and laptop computers. We are based in the United States where we have seen solid success. Just this week, we launched a laptop series with the world\'s largest retailer, Wal-Mart, starting at just 375 euros. We also sell outside the United States.

We have been selling our product in the Netherlands for nearly two years via well-known distributors like Mensys BV. If you look at our global user map at Lraiser.com you will see a strong cluster of users from Netherlands, which is a testimony to the popularity of our software in your country. In fact, the first book ever on Linspire was published in Dutch, which illustrates the interest in our products. As CEO of Linspire, I have personally visited the Netherlands to better understand that market, and I am personally committed to this region.

As I understand it, there is an open-bid process for a 260,000 desktop deployment over a 5-year period. First, let me commend you for an open bidding process. Even if you don\'t select Linspire, competition will help you secure the best possible value with your tax dollars. Second, let me commend you for considering open source/Linux options. These technologies have greatly advanced over the last few years and many people are attracted to Linux\'s security, affordability and stability, and Linspire has worked very hard to also make Linux extremely easy-to-use.

I was not able to secure the precise requirements of the proposal, but I can provide you with a rough estimate that may be valuable for broad comparison purposes. For a 260,000 seat deployment we would charge approximately 4.55 Euros per year per machine over the 5 year period. This would provide you with complete operating system licenses with updates, essential business software such as an office suite, complete access to our 1,900-title software library for every computer, and customization to your specific needs on-site.

The total cost of our proposal would be 5,915,000 euros. My sources have revealed that Microsoft has submitted a formal proposal of 156,000,000 euros -- an estimate of 150,000,000 euros more than Linspire\'s proposal. I want to stress that even with the dramatic cost difference, you will receive a comparable product and we believe better service from Linspire. Let me explain why. First, because we are Linux-based, we are able to produce a high-quality product at a substantially lower cost and are able to pass those savings to you. Second, this would be a significant contract for our company, which would have the attention of our entire organization from myself on down. Because it is based on Linux, the Linspire operating system is free from the normal security threats found on most PCs, including viruses, hackers, and spies. Finally, the open source nature of our product would ensure that you would not be locked into our product line or support only from our company. You woul
d be guaranteed the ability to audit the code yourself or engage a wide array of companies familiar with Linux to assist with your computing needs.

There are several corporations that are in the process of deploying Linspire that we would be able to provide as references. In addition, we can provide names of satisfied users, businesses and home users who are using Linspire on a daily basis in the Netherlands.

I would like to follow up this very informal proposal with an official proposal. I look forward to examining closer the needs of the Dutch government to tailor a proposal that is comprehensive and cost-effective.

Sincerely,

Michael Robertson
CEO, Linspire


See what other readers have said

Click here to read past Michael\'s Minutes.

Please visit support.linspire.com to answer questions you may have about Linspire.

The Affordable Choice!

About Linspire
Linspire is an affordable Linux-based operating system, designed specifically for desktop and laptop computers in homes, schools and businesses. Linspire uses CNR technology that allows the installation, updating and management of hundreds of software programs usually with just one click. The Linspire operating system is also offered in Spanish www.linspire.com/espanol, Italian www.linspire.com/italiano and Japanese www.linspire.com/livedoor. Those who are interested in becoming authorized resellers of Linspire should visit, www.linspire.com/reseller, or www.linspire.com/builder if interested in selling computers pre-loaded with Linspire.
We are located at 9333 Genesee Ave, 3rd floor, San Diego, CA, 92121
Linspire is a trademark of Linspire, Inc., a Delaware Corporation.
Other marks used herein may be the property of their respective owners.

mm147

__________________________________________________________
Please do not reply to this email. To get help, please visit support.linspire.com.
To change your mailing list options please go to www.linspire.com/update

Lekker professioneel bedrijf dat Linspire, ik zou zon brief niet eens seriues nemen.

Echt een lachertje. :+

Het is natuurlijk bedoeld als publieke brief om een beetje PR te maken. Er staat dan ook onder:

"I would like to follow up this very informal proposal with an official proposal. I look forward to examining closer the needs of the Dutch government to tailor a proposal that is comprehensive and cost-effective."

Als jij een brief namens jou bedrijf kan schrijven die op tientallen zo niet honderden nieuws sites terecht komt en er aan bijdraagt dat een deal van honderden miljoenen niet door gaat, dan lach ik wel met je mee.

Wat triest zeg. Als deze geweldige vent zich eerst 's had verdiept in Nederland, zou hij weten dat we hier geen dollars hebben.
En als ie 't echt graag had gewild, had ie 't in het Nederlands vertaalt.

:'(

Het hele verhaal is (helaas weer) een mooi voorbeeld van de - naar mijn mening - onterechte en ondoordachte anti-Microsoft lobby. Waarom kunnen mensen niet gewoon accepteren dat Windows een prima product is, dat honderden miljoenen mensen met Windows en Office werken en dat deze mensen dat voor het overgrote deel prima vinden. De meesten van de mensen die zo'n kritiek hebben op Microsoft hebben waarschijnlijk niet eens een idee van hoe het er echt in dit bedrijf aan toe gaat. Wie wel eens ervaringen met Microsoft's support organisatie heeft gehad, weet dat dit zeer capabele mensen zijn en dat de prijs die in deze kwestie betaald dient te worden in alle verhouding staat tot de producten en diensten die geleverd worden.

True, Windows is een prima product (afhankelijk van je doel en tot op zekere hoogte, zoals elk product ;))

Zolang je niet het standaard Nederlandse informatienummer belt (daar kunnen ze alleen dingen van de website oplezen) krijg je inderdaad wel goede support, maar imvho is die toch echt overpriced, vooral als je ziet hoeveel procent winst Microsoft per verkocht OS maakt...

Linux is ook een prima product (ook afhankelijk van je doel - gamers zullen er wellicht minder aan hebben soms - en ook tot op zekere hoogte: drm-content bouwen in Linux kan niet echt :+)
En over omscholing... Ik denk dat dat in veel gevallen niet eens nodig is. Veel ambtenaren hebben alleen Word en/of Excel nodig, en dat is prima met een papieren instructie uit te leggen:
images.linspire.com/screenshots/ss_so7all_big.jpg (screenshot Linspire StarOffice)

Sommige custom-made applicaties die voor Windows ontworpen waren zullen in sommige gevallen (Lindows is compatible met behoorlijk wat Windows-apps :)) geredesigned moeten worden. Evt. kun je ervoor kiezen om dan die computers wel nog Windows te laten draaien, en als je gaat redesignen de applicaties met webapplicaties te vervangen...

Dat is in dit geval ook niet het punt. Ik geloof best dat Microsoft zich niet alleen maar van schurkenstreken bedient; wat je hier op (gathering.)tweakers.net bijna zou gaan denken. Daarbij zijn de meeste producten voor een grote groep gebruikers zeker de beste keus.

Het punt waar veel mensen hier aan voorbij gaan, is dat er bij projecten van deze omvang per definitie openbaar aanbesteed moeten worden. Binnen de voorwaarden die aan deze aanbesteding worden gesteld, zou Microsoft best als nog als winnaar uit de bus kunnen komen.

Wat een onzin. De overheid was hier gewoon bezig haar eigen (en deels Europees opgelegde) regels te schenden. Bij een dergelijk grote opdracht _moet_ er een openbare aanbesteding zijn en die aanbesteding mag niet dusdanig geformuleerd zijn dat slechts het produkt van één leverancier in aanmerking komt.
Microsoft heeft een goed produkt, maar dat wil niet zeggen dat er andere produkten zijn die de plaats van Microsoft in kunnen nemen. De overheid heeft simpelweg de taak om ervoor te zorgen dat ze zo goedkoop mogelijk een zo goed mogelijk produkt krijgen. Daarnaast moet de overheid weldegelijk voorkomen dat ze van één producent afhankelijk wordt, aangezien dat tot onaangename situaties kan leiden (zowel op interoperabiliteit als simpelweg in zaken als ondersteuning en kosten).

Van mij mag de overheid prima van Microsoft produkten kiezen, mits het volgens de regels wordt aanbesteedt, de overheid zich inspant om interoperabiliteit van bijvoorbeeld gegevensbestanden (zowel op dit moment als later als er andere produkten zijn) te waarborgen, de overheid de mogelijkheid heeft om het contract open te breken en als de overheid een alternatieve strategie heeft op het moment dat blijkt dat Microsoft niet de belangen van de klant (lees: de overheid), maar van de aandeelhouders laat prevaleren.

Het punt is niet dat Microsoft (of Windows, of Office) slecht is (evil, als je wil) maar dat het duur is, dat het vatbaar is voor virussen, dat je geen mogelijkheid hebt om te controleren wat er allemaal in gebeurd. Ik hoef alleen maar de 'firewall' van XP SP2 te noemen die voor sommige gebruikers wide open stond. En dat is beveiliging voor Microsoft.

Nee, het gaat erom dat er een alternatief is, wat net zo goed is en meestal goedkoper. Het gaat er om dat de gemiddelde besluitvormer zo gefixeerd op Microsoft is dat die de rest niet ziet.

Als voorbeeld: Ik denk dat bijna iedereen op het werk Outlook gebruikt. Wij hebben net de upgrade van Outlook 2002 naar Outlook 2003 gehad. Ik neem aan dat we daar flink voor hebben moeten betalen.
Thunderbird is gratis, werkt precies zo als Outlook en je zult zeker niet zoveel problemen hebben met de overschakeling naar Thunderbird dan naar Outlook 2003 (om maar 1 ding te noemen: waarom zijn mijn view en grouping settings in Outlook 2003 opeens totaal anders dan in Outlook 2002?)

Daar gaat het om, om de oogkleppen af te nemen.

Er zijn meer zaken aan de orde dan jij nu doet vermoeden.
Er zijn kamer stemmingen geweest over dit onderwerp.
Daar is gesteld dat er zo veel mogelijk gebruik van open source en sandaarden moest worden gebruikt.
Een exlusief contract is hiermee tegen strijdig.
Er is geen enkele reden waarom alle servers en werkstationen moeten worden voorzien van MS producten!
Daarnaast een contract laten ingaan met terug werkende kracht van een jaar! Dat betekend dus feitelijk dat het 20% duurder wordt.
Daarnaast heb ik het al vaker gezegd de over schakelijk van 98 naar teletubbie XP is groter als van 98 naar bijvoorbeeld linspire!
Dus voor XP krijg je dan meer scholingskosten.
Ook het onderhoud en beheer van een 2k3 server is nogal verschillend van een NT server. Hier is dus ook veel scholing voor nodig.

Dus eerst kijken waar heb ik echt Windows nodig dan openbaar aanbesteden en dan werkelijke contracten afsluiten en niet met verloren jaren er in bakken.
«  1  2  3  4  »

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.

Volgende 10:00 ICANN geeft voorlopig toestemming aan .mobi-domeinen
Vorige 00:41 Apple en Motorola werken aan iTunes voor telefoon
VNU Media logo Hosted by True

© 1998 - 2012 Tweakers.net B.V. - Alle rechten voorbehouden - Contact - Jouw privacy - Algemene Voorwaarden

Uitgever van:

Website van het jaar 2011