Hoofdcategorieën

Marktaandeel Internet Explorer zakt onder 90 procent

Door Harm Hilvers, dinsdag 23 november 2004 17:17
Bron: OneStat, submitter: Meneer Dik, views: 25.146

OneStat heeft evenals een halfjaar geleden een overzicht gepubliceerd van het marktaandeel van de verschillende browsers in de afgelopen week. De cijfers zijn verzameld door gegevens bij te houden op 50.000 websites in 100 landen. Opvallend aan de gepubliceerde cijfers is het hoge percentage Mozilla-gebruikers. De browsers, die gebaseerd zijn op de Gecko-renderengine, hebben op dit moment een marktaandeel van 7,35 procent. Mozilla Firefox, dat op 9 november is vrijgegeven, wordt door 4,58 procent van de internetters gebruikt. De Mozilla Suite wordt door de overige 2,77 procent gebruikt. Ondanks het succes van de Mozilla-browsers heeft Microsoft nog immer het grootste marktaandeel.

De verschillende versies van Internet Explorer worden door 88,90 procent van alle internetters gebruikt. Het is voor het eerst in maanden dat dit percentage weer onder de 90 procent ligt. Versie 6 van de Microsoft-browser wordt door het overgrote deel, namelijk 80,95 procent, van de massa gebruikt, dit is ongeveer 10 procent meer dan in mei. IE 5.0 wordt iets meer gebruikt dan IE 5.5, respectievelijk 4,18 en 3,66 procent. Twee andere populaire browsers zijn Opera en Safari. Het aandeel van Opera 7.x is sinds eind mei gestegen naar 1,29 procent; alle Opera-versies samen bezitten een marktaandeel van 1,33 procent. Safari, een browser voor het Mac OS X-platform, wordt door 0,91 procent van de internetters gebruikt.

BrowserMarktaandeel - novMarktaandeel - mei
Microsoft IE 6.080,95%69,3%
Microsoft IE 5.04,18%10,8%
Microsoft IE 5.53,66%12,9%
Mozilla Firefox 0.10/PR2,79%-
Mozilla 1.x2,77%2,1%
Mozilla Firefox 1.01,79%-
Opera 7.x1,291,02%
Safari0,91%0,71%
Volgende 19:25
Vorige 16:19

Reacties

«  1  2  3  4  5  »

Het is ook eigenlijk geen verrassing.
Zelf raad ik, net als zoveel andere hier, firefox aan. En 90% van hen is na 1 week ermee werken zo van het voordeel van FF overtuigt, dat zei ook weer andere gaan aanmoedigen dit te gebruiken. :)
Go FF :)

En jij denkt werkelijk dat het marktaandeel van Firefox significant stijgt door een paar voorstanders op Tweakers? :D

Wat de Firefox-geobsedeerden vergeten is dat 88,9% nog steeds gruwelijk veel is, een dik overweldigende meerderheid die echt niet zomaar veranderd.

Zelf ben ik onpartijdig, mij zal het een worst wezen wie wat gebruikt, dus ik ben niet pro-IE mocht iemand dat denken.

het verrassend is ook niet de hoeveelheid markaandeel van firefox heeft, maar de groei van dat marktaandeel.
er zit "momentum" achter zoals ze dat zeggen.
dat betekend dat deze groei dus waarschijnlijk nog wel even aanhouden. hoe snel daar kan je over discuseren maar feit blijft dat het zal groeien.

Maar een half procentje groei is dus ook gruwelijk veel. :7

In Mei had mozilla enkele procenten (2,nogwat, volgens bovenstaande tabel), nu 7,nogwat (Mozilla + Firefox), dat is een verdriedubbeling in een halfjaar tijd! en 5,iets != een half! :).

Ik denk dat mozilla versies in mei wel meer hadden dan 2,1%, maar dat dat beta versies waren die nu door (bijna) niemand meer gebruikt worden en die dus niet meer op de lijst voorkomen nu.

Een paar voorstanders op tweakers zal het marktaandeel niet direct beinvloeden nee (ik zie hem dat ook nergens beweren overigens) Maar mond op mondreclame beschouw ik als een van de krachtigste vormen, ook op softwaregebied.

Ik heb zelf een aantal vrienden en collega's overgehaald Firefox te gaan gebruiken. Veel moeite was er niet voor nodig, zodra ze het een paar keer gebruikt hadden waren ze om. En die mensen raden Firefox op hun beurt weer aan bij hun vrienden, collega's buurman, etc.

En in zekere zin is bijvoorbeeld Firefox aanraden op tweakers ook mond op mond reclame. Want tot voor kort werd er amper aan promotie/reclame gedaan voor Firefox vanuit Mozilla zelf.

Vreemd is dat er toch best een verschil zit tussen deze cijfers en de laatste cijfer die je op de w3 site tegenkomt (nov 2004):

http://www.w3schools.com/browsers/browsers_stats.asp

natuurlijk blijft het de vraag waar w3 zijn cijfers vandaan haalt. Mensen met veel PC ervaring stappen eerder over naar FF en komen ook op de w3 site. Als de gegevens op de bezoekers van w3 gebaseerd zijn kunnen die cijfers wel eens een vertekend beeld weergeven.

@sjokkie
Je bewering is niet helemaal correct:
(The statistics above are extracted from W3Schools' log-files, but we are also monitoring other sources around the Internet to assure the quality of these figures)

W3schools (w3schools.com) is niet hetzelfde als het W3C (w3.org) en heeft er ook geen enkele binding mee. De statistieken die je ziet op W3schools zijn niet wereldwijd maar slechts de bezoekers statistieken van hun site. De bezoekers van W3schools bestaan voornamelijk uit webdevelopers en het is een goed teken dat onder die groep Firefox al zo populair is.

Waarom wordt hier onderscheid gemaakt tussen mozilla en Firefox? Ik dacht dat et toch -vrijwel- dezelfde browser is, op design/functies na.

Mozilla is een complete suite met o.a. email client enz. enz. dacht ik

omdat er ook onderscheid wordt gemaakt tussen IE 5.0, 5.5 en 6.0
En omdat het verschil tussen Firefox en mozilla mijn inziens eigenlijk veel groter is dan het verschil tussen de verschillende IE versies. Firfox en mozilla delen de rendering engine (en nog wel wat meer), maar er zijn ook belangerijke verschillen!

Maar de gebruikte rendering engine van de browser is toch het belangrijkste gegeven dat uit die stats naar voren komt. Wat voor schilletje daar omheen hangt is niet zo belangrijk als je een site aan het bouwen bent.

Door op basis van Rendering engine deze stats te tonen wordt het beeld veel overzichtelijker. Alle Mozilla's 1.x bij elkaar, alle KHTML browsers op een hoop...

Ik zou toch liever Safari wel apart zien vermeld. En ook IE, omdat je dan een indruk krijgt van welke functionaliteit je kunt gebruiken afhankelijk van de versies

Wat ik me wel afvraag is of de geteste methodes van browser indentificatie juist zijn.

Ik heb zelf ook een arsenaal aan browsers en vele hebben de optie om zich als een IE browser te indentificeren om zo te voorkomen dat een site niet goed toont.

Bepaalde browsers doen dit zo goed, dat aan de serverkant er met geen mogelijkheid te controleren is of de browser inderdaad een IE-spoof is.

Nu zal dit aantal wel klein zijn, maar vraag me toch af of er een aantal procenten van het 88,90% IE marktaandeel hieronder vallen.

Klopt, met de user agent switcher van firefox kun je zelfs Microsoft's Windows Update Site voor de gek houden ;). Niet dat het dan ook werkt, want de site blijft hangen bij "Checking...", maar toch.

Opera staat standaard zo ingesteld tegenwoordig.
Deze doet zich altijd voor als IE 6.
Dus de meeste gebruikers van Opera zullen herkend worden als IE, mits de check niet grondig is....
Ook als ie opgeeft dat het IE is, kan je nog steeds achterhalen welke browser het is (hoe vervelend dat soms ook is)

Overigens is het jammer om te merken dat er zoveel sites zijn die een simpele check doen, als het niet IE is word de pagina niet getoond, verander ik het naampje blijkt dat de site prima werkt onder Opera...


Firefox is een redesign van de oorspronkelijke Mozilla browser. Men was van mening dat Mozilla teveel features bevatte. Men wilde naar een 'lean 'n' mean' browser, waar de gebruiker door midddel van extensions zelf functionaliteit aan kon toevoegen. En da's aardig gelukt.

ik gebruik Safari op de mac. Ik vind hem sneller en een mooiere schil hebben dan firefox.

maar hij kan wel minder dan FF aan qua websites.

ik denk dat iedereen de spyware, adware en andere zooi in internet explorer kotsbeu begint te worden en bijna wordt gedwongen tot een overstap...

ze zijn niet gedwongen.
probleem is dat mensen gewoon domweg op ja klikken als er een venstertje komt, probleem ligt dus bij de gebruiker, NIET bij de browser.
ik gebruiikk IE nou al jaren en op een incidenteel spyware proggie (wist ik veel dacht dacht het goed was, & was te jong om het tegenovergestelde te weten ;))
heb ik nooit last van spyware op een paar cookies na maar die blokkeer ik langzaam door de ad sites te blovcken d.m.v. host file

probleem is dat mensen gewoon domweg op ja klikken als er een venstertje komt, probleem ligt dus bij de gebruiker, NIET bij de browser.
Als dat de enige manier van spyware krijgen was had je gelijk.. Helaas werkt t niet zo. Deze exploit bewijst dat de problemen met IE veel groter zijn.
IE heeft 'nogal' veel ongepatchte vulnerabilities en een vulnarability in IE betekent automatisch een probleem in het OS.

Het probleem ligt dus zeker niet alleen bij de gebruiker. Het ligt ook bij de manier waarop de browser in elkaar zit en hoe de browser in het OS geintegreert is.

Ik gebruik Safari als hoofdbrowser en FF als secundaire browser. Op de paar websites na heb ik niet echt veel te klagen over Safari.

Kan je je mening een beetje onderbouwen? Of heb je het alleen 1 keer gebruikt, lang geleden, toen je een keer bij iemand was?

trouwens, is er hier iemand die safari beter vind dan Iexplorer of firefox?
Op mijn thuis PC (linux bak) gebruik ik voornamelijk Konqueror (de safari render engine (khtml) is 'geleend' van konqueror), khtml is echt ontzettend snel, daar kan zelfs firefox nog een puntje aan zuigen.

Het lijkt me _erg_ leuk om op t.net weer eens een grote poll neer te zetten over welke browser de tweaker nou gebruikt. Dit kan je dan leuk vergelijken met oudere browser poll's op t.net.

Ik denk namelijk zelf dat op t.net firefox véél populairder is aangezien dit een techsite is. :)

Zeker interessant im te doen, maar dan zou je eigenlijk na afloop van de poll, de webserverstatistieken ernaast moeten zetten.
Dat is nml ook de bron van deze statistische gegevens en aangezien lang niet iedereen meedoet aan de poll, kun je ook een afwijking zien tussen de "pollers" en de gemiddelde waarheid 8-)

Bij de techneuten zal ie idd populairder zijn, toch denk ik dat het markt aandeel van IE niet zoveel verder naar beneden zal gaan. Niet zolang deze standaard met het OS meekomt tenminste, en omdat de gemiddelde pc gebruiker niet beter weet als pc aanzetten en surfen, (installeren? hoe doe je dat?) dat is mijn ervaring met al die mensen die mij komen lastigvallen als de comp het weer es niet doet...

helemaal mee eens
klik

zie 2e post

Hoe rekenen ze eigenlijk ? Volgens mij surfen tweakers,freaks, bezoekers van tweakers.net,... veel meer en meer sites dan bv noobs. Aangezien er meer tweakers dan noobs niet IE gebruiken ligt natuurlijk ook het aandeel niet zonder IE bezochte pagina's hoger dan het aantal bezoekers zonder IE.

Hangt maar af hoe je het bekijkt.

Ben zelf trouwe Firefox gebruiker

Onestat verzameld bezoekers statistieken van een groot aantal sites. Ze houden per bezoeker bij welke pagina's en dergelijke bezocht worden. Waarschijnlijk door gebruik te maken van cookies. Die zet ik in Mozilla meestal uit, dus verwacht ik dat ik in die statistieken niet meetel :'(
Misschien zijn er meer tweakers die cookies uit zetten. Dan zou volgens jouw aanname het marktaandeel van IE juist nog iets lager uitkomen. :)

Eh, ik zette in IE ook de cookies uit... Dus jouw verhaal gaat niet (helemaal) op!

Dat gebeurt niet door cookies. Telkens je een pagina opvraagt wordt er informatie door je browser verstuurd, waaronder de "User-Agent"-string waarin o.a. de naam van de browser staat. Bij mij is dit b.v. "Mozilla/5.0 (X11; U; Linux i686; en-US; rv:1.7.5) Gecko/20041107 Firefox/1.0".

Ken onestat overigens niet, maar je kunt niet "per bezoeker" bijhouden mbv de user agent string, deze is nl niet uniek. Iedereen die firefox gebruikt onder linux met engels-us voorkeur en versie 1.7.5 ergens van heeft dezelfde string als jij.

Misschien zijn er meer tweakers die cookies uit zetten. Dan zou volgens jouw aanname het marktaandeel van IE juist nog iets lager uitkomen.
De meeste tweakers met verstand van zaken geloven niet in de hype dat cookies iets slechts zouden zijn, in mijn ervaring zet alleen de 'Computer Idee' middenklasse cookies uit om zich een hoop extra werk en niet-werkende sites op de hals te halen.

De servers kunnen middels de stats zichtbaar maken wat voor browser hun site heeft bezocht.

Uh, das niet helemaal waar, in konquerer, kun je namelijk bepalen als welke browser hij zich bekend maakt, staat bij mij standaard op IE6. Op deze manier kan ik toch brakke sites bekijken, die alleen IE6 willen.

Niet dat er zoveel mensen deze browser gebruiken, maar wat vervuiling zal het toch wel opleveren.

Bezoek die sites dan niet meer. Dan leren ze ook eens te devven voor andere browsers.

Daar leren ze niets meer van dan als je de User Agent van je browser loopt te veranderen. Tot zover zij kunnen redeneren is er dan net zo goed alleen maar vraag naar IE-geoptimaliseerde sites.

Commentaar geven aan de webmaster (en op de blacklist van ProMozilla gooien) heeft waarschijnlijk meer zin. ;)

inderdaad... nu ja, meestal staat die bij mij toch op Konqueror...

nu ja, als ik eens met Netscape, Konqueror, Galeon, Epiphany of Lynx zit te browsen, dan identificeren zich idd als een browser die hier niet is weergegeven OF worden ze bijgeteld bij een die wel hierboven wordt vermeldt ;)

Eigenlijk is dat vrij eenvoudig:
Je neemt een doorsnede van de Nederlandse internetters en vertaalt deze door naar specifieke websites. Van die sitesneem een verdeelsleutel of gemiddelde. Vergeet niet dat ze ook naar ip-nummers kijken.
Zoals jouw vriendin(?!) tweakers.net bijvoorbeeld nooit zal bezoeken, zo kom jij nooit op libelle.nl. Overigens geven de statistieken van nu.nl, marktplaats.nl, google.nl of startpagina.nl ook al een gemiddeld Nederlands beeld. Zo kun je het ook doen met andere landen. Aangezien Onestat zich ook met 'websitetellers' bezighoudt, zullen ze wel over genoeg gegevens beschikken.

// detail, ik werkte niet heel lang geleden nog bij Nedstat, zij hadden dit ook kunnen vertellen.

Zo blijkt uit onderzoek bijvoorbeeld dat mensen met een hoger IQ eerder geneigd zijn om meteen een url in te tikken en dus een 'educated guess' te doen in plaats van eerst een bezoekje te brengen aan een zoekpagina (toevallig doe ik dat ook...trek uw conclusies :Y) )

Ik kan me zo voorstellen dat intelligentere mensen ook FF gebruiken (zoals ik :7 ).

Met andere woorden: Als mensen eerst naar een zoekpagina gaan alvorens bij de site uit te komen waar ze echt moeten zijn, resulteerd dit in extreme gevallen zelfs tot een dubbeltelling van de browsersoort van de mensen met een lager IQ. Namelijk de zoekpagina én de gewenste site tegenover alleen de gewenste site.

Zou daarom IE zo'n groot marktaandeel innemen? Of vergeet ik iets? :+

Ik denk niet dat de zoekmachines, Google, Yahoo, MSN, Ilse, Alltheweb, Askjeeves of noem maar op gebruik maken van onestat dus je redenering klopt niet echt ;)

Daarbij komt dat het onmiddellijk intyppen van een url in plaats van een zoekmachine te bezoeken NIETS met IQ maar wel met webkennis te maken heeft.

Als men de logs van de webserver uitleest kan er eenvoudige een behoorlijke uitspraak over browser gebruik gedaan worden.

Ja, ben ik wel met je eens.. Alleen doet een browser als Opera zich standaard voor als MSIE.. Dus ik ben eigenlijk benieuwd hoe groot het aandeel MSIE eigenlijk is...

Toevallig houd ik ook mijn statistieken bij, waaronder browseraantallen. Maar als je kijkt naar de user-agent, dan staat daar naast MSIE gewoon Opera in. Overigens kun je je ook identificeren als Mozilla.
IE: Mozilla/4.0 (compatible; MSIE 6.0; Windows NT 5.0; en) Opera 7.60
Mozilla: Mozilla/5.0 (Windows NT 5.0; U; en) Opera 7.60
Opera: Opera/7.60 (Windows NT 5.0; U; en)

Bedrijven als Onestat houden hier echt wel rekening mee!
// laat ik nou net Opera gebruiken... :)

Ik had de kans, gisteren, om kennis te maken met de allerlaatste versie van IE, als onderdeel van WinXP. Bij doorclicken naar verschillende sites werd ik om de haverklap geconfronteerd met waarschuwingen die ik eerst weg moest clicken om verder te gaan. Waarschuwingen die me vertelden dat dat wat ik deed wel eens heel onveilig zou kunnen zijn. Je kunt het permanent uitzetten, maar dan weet je niet meer wanneer je iets onveiligs doet. Al met al ontzettend irritant. Msoft probeert zich in te dekken voor eventuele problemen, maar ziet blijkbaar als enige oplossing allemaal waarschuwingen. Ergens klopt dit niet.

Nog altijd heel veel Internet Explorer dus :) 't Wordt tijd dat het Microsoft wordt verboden om nog langer een browser te integreren in het OS, zodat er een meer open markt komt.

Zelf installeer ik Firefox bij eenieder die dat maar toestaat, en zeker als iemand me vraagt om 'hun computer wat sneller te maken' gaat Firefox er op, en is het gebruiken van IE de oorzaak van het feit dat ik ze in de toekomst niet meer help. Net als KaZaA overigens, maar dat terzijde.

Ik vind toch dat het opstarten van Firefox (welke ik wel prefereer als browser) MERKBAAR langer duurt dan die van IE6.
En daarbij komt nog dat vele sitebouwers hun site niet goed draait onder Firefox, wat veel volk weghoudt van Firefox (of andere browsers).

En nu kunnen jullie roepen dat jullie dan die sites niet bezoeken, de massa denkt er anders over, zie de 89% marktaandeel :)

Al ben ik blij met de neerwaartse tendens! Ik wil MS zeker niet zien verdwijnen, ben wel voor meer concurrentie en minder dominantie

Die 89% komt grotendeels uit onwetenden thuissurfers en bedrijven.

Thuissurfers; omdat die niet weten dat er ook alternatieven zijn voor de grote blauwe E.

Bedrijven; omdat veel bedrijven de policy hebben dat werknemers geen eigen software mogen installeren en IE standaard in het OS zit.

Firefox opstarten duurt soms inderdaad vrij lang, waarom dat nodig is is mij ook onbekend. Het lang opstarten van programma's snap ik sowieso niet... je moet 50mb in het geheugen laden, woohoo, de gemiddelde harddisk heeft een read-snelheid van 25mb/s dus dat zou in 2 seconden gebeurd moeten kunnen zijn, toch :/

als het alleen maar domweg 50mb inladen zou zijn, dan gaat die vlieger op ja..

firefox start na de eerste keer ook vrijwel direct op btw..
ie heeft het voordeel dat er van een aantal standaard windows elementen gebruik wordt gemaakt, die dus niet meer geladen hoeven te worden..

het laden van mozille / firefox duurt langer omdat hij zn eigen render engine moet laden, en bij IE draait deze al omdat deze ook voor je bureaublad gebruikt wordt (en voor 'deze computer')

dit is volgens mij de oorzaak van het langer laden.

Het opstarten van Firefox duurt eigenlijk niet langer. Het integreren van Internet Explorer zorgt er voor dat een deel van de benodigde browser delen al bij het opstarten van het windows geladen. Dit wordt gedaan om oa even snel in explorer een link te kunnen openen. Als een gebruiker IE zelf start, start hij eigenlijk alleen het laatste deel wat voornamelijk uit de gui bestaat. Browsers van andere softwareleveranciers zijn vaak niet standaard ingesteld om al gedeeltelijk te laden bij het starten van windows. Gevolg is dat oa Firefox voor de gebruiker langzamer lijkt te zijn bij het opstarten.

Daarin zit dus direct het bewijs van het gevaar van IE: IE start zo snel op, omdat-ie grotendeels is het OS zit gebakken. Een lek in IE is dus ook een lek in je OS. Een lek in FF of Opera is een lek in enkel die browser...

Ik heb vorige week een scriptje gedraaid dat alle IE onderdelen uit XP sloopte. Outlook, Word, en talloze andere applicaties konden niet draaien omdat IE ontbrak... brrr.

Ik vind toch dat het opstarten van Firefox (welke ik wel prefereer als browser) MERKBAAR langer duurt dan die van IE6.
mmm hier duurt het merkbaar korten. niet veel maar wel iets.
bij IE start het windows wel niet iets sneller op maar voordat ik kan beginnen met intypen van een adress duurt weer langer als bij firefox.
maar bij beiden duur het niet langer als een seconde of 2 a 3 dus waar hebben we hier nou eigenlijk over.

bij IE moet je trouwens elke keer dat je een nieuwe pagina wil hebben in een nieuwe windows telkens weer opnieuw wachten, een tab openen kost daarintegen helemaal geen tijd.
het is dus maar de vraag maarmee je minder tijd kwijt bent, zelfs als IE sneller opstart als firefox.

Ik denk dat het probleem is dat mensen een overstap niet zo snel maken. Moest er zelf ook even doorheen prikken, maar nu is Firefox echt mijn standaard browser.

Alleen jammer dat niet alle websites goed functioneren onder Firefox. Firefox is volledig W3C compliant maar helaas zijn er web developers die alleen maar testen op IE wat erg jammer is.

Dus elke website die niet goed werkt onder FF komt niet door FF maar de developers van de site!

Wat erg belangrijk is en ook een van de dingen die de Mozilla foundation aanmoedigt, is de site admins van dergelijke sites op de hoogte stellen van het probleem. Want helaas is er zelfs onder de site designers een groote groep die geen flauw idee heeft.

Het ligt niet echt aan webdesigners maar aan diegene die DENKEN dat ze webdesigner zijn.

Het grote aantal mensen die een ongepatchte IE draaien (iig versie 5 en dat is al meer dan alle firefox users tezamen) verbaast me eigenlijk. Ik heb hier ook een oude ME pc staan maar daar draait ook firefox op.

Dit is toch een enorm probleem want door bijv een trojan als op de site van startpagina worden veel pcs geinfecteerd en kunnen als bijv DDOS zombie of als spampc worden gebruikt
«  1  2  3  4  5  »

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.

Volgende 19:25
Vorige 16:19
VNU Media logo Powered by True

© 1998 - 2009 Tweakers.net - Alle rechten voorbehouden - Uw Privacy - Algemene Voorwaarden

Uitgever van: