Hoofdcategorieën
Device Settings

Pc-gebruikers vaak gefrusteerd door computer

Door Dries Arnolds, donderdag 18 november 2004 11:47
Bron: Mbrinks.de, views: 24.273

Uit een Duits onderzoek dat studente Marleen Brinks deed voor de universiteit van Hagen, blijkt dat veel gebruikers agressie tonen tegenover hun pc als niet alles volgens plan gaat. De meestvoorkomende vorm van agressie is schreeuwen tegen de pc; ruim 61% van de onderzochte personen maakte zich daar wel eens schuldig aan. Daarnaast gooide 31% van de onderzoeksgroep wel eens met de muis en 15% schopte of sloeg tegen beeldscherm of computerkast. Anderhalf procent maakt het helemaal bont en heeft de computer één of meerdere malen van het bureau afgegooid. Het onderzoek liep al in 2003, maar is nu pas gepubliceerd. Het idee voor het onderzoek ontstond omdat Brinks zelf op een IT-afdeling heeft gewerkt en daar veel verbaal en non-verbaal geweld tegen computers en randapparatuur waarnam.

Volgende 13:00 Voorbeschouwing ATi FireGL V7100 PCIe-kaart
Vorige 10:50 Zoeken op eBay met Firefox bevat een omleiding
Advertentie

Reacties

«  1  2  3  4  5  6  7  8  9  »

Ik snap dat dus niet he, maar het duidt er wel op dat de pc meer als een niet-levend gereedschap beschouwd wordt door een toenemend aantal mensen.

Ik denk eerder dat die mensen denken dat de pc wel leeft. Schreeuwen helpt namelijk eerder bij mensen dan bij machines...

Schelden en afreageren (met mate, geen vuist door je CRT scherm willen slaan ;) ) is een gezonde bezigheid. Het is namelijk een uiting van je frustratie, en zorgt er daarmee voor dat het stress niveau in het lichaam daalt.
Het is aangetoond dat opkroppen van frustraties leidt tot een toename aan stress-hormonen in het bloed, wat onder andere weer kan leiden tot RSI.
"Whatever it takes for an individual to vent and release stress is essential to our emotional health," says Jodi DeLuca, a neuropsychologist who studies crying at Embry-Riddle Aeronautical University in Daytona, FL

[i]Schelden en afreageren (met mate, geen vuist door je CRT scherm willen slaan [i/]

Nou ik moet eerlijk bekenne :o dat ik ooit wel es 1x een monitor opgepakt hebt en met een flink smak op de vloer heb gekwakt :(, hij spatte uitelkaar en dat gaf met toch echt wel 1 enorme kick voeldde me al stukke beter (qua afreageren), gelukkig had ik er nog 1 staan want anders had ik me daarna wel kl@te gevoeld!!! |:( <P>Sindsdien neem ik oude computer spullen aan van mensen die ze afdanken, om iets achter de hand te hebben wanneer ik weer es de behoefte heb om flink te gaan rammen, goeie therapie en ook nie zo duur!!! btw ouwe spullen staan op zolder dus effect nog groter wanneer ik ze nu uit het zolderraam gooi :)

Laten we zeggen dat ik wel eens zo hard op mijn pc heb geslagen dat de cd-rom speler het begaf, en dat praat je over een vuistslag waarvan je wel wat pijn aan over houd. En dat komt namelijk dat ik verkeerd geheugen in mijn pc heb en dat ie na onbepaalde tijd helemaal vast liep en dat is niet zo leuk, dus ik hoop dat jullie die reactie heel goed begrijpen. Maar daarna voel ik me wel weer goed, het zij dat het vaker voorkomt.

Reactie @ Mauridia:
Vergeet dan niet eerst effe je crash site op voorhand af te zetten... Anders voel je je misschoen naderhand nog steeds klote :+

nou ik heb precies hetzelfde ik heb wel eens een toetsen bord doormidden geslaan en later een ander ook bijna maar daar vlogen hooguit een paar toetsen eruit

ik heb nu ook wel eens de neiging om dat ding een rotschop te verkopen omdat hij om de haveklap vastloopt ik haat deze cpu,geheugen of mobo,psu ik weet niet wat mankeert maar ik koop alles een voor een totdat het verholpen is

Valt wel mee, ik denk niet dat veel mensen een PC als levend beschouwen.
Het probleem is meer het soms onvoorspelbare gedrag van windows, wat misschien overkomt als een erg stupide AI :+

Nou op mijn windows werkt alles tenminste direkt en stabiel. Van linux, daar krijg ik pas grijze haren van!

Dr. Prozac && mantaray800 -> Mijn windows installatie werkt perfect & mijn debian installatie werkt perfect.

Het ligt gewoon aan jullie :Y)

Zullen we gewoon niet aan dit onderwerp beginnen? Het is natuurlijk altijd leuk :*), maar draagt niet echt bij :P

Duh, ik zal er inderdaad maar niet over doorgaan.

[copy dom commentaar mode]
Het gaat inderdaad over hoe je je pc gebruikt, maar sommige mensen gebruiken meer dan alleen notepad.

Ik heb noooooit problemen. Het licht aan jullie.... Sure!
[end copy dom commentaar mode]

Op zich heb je wel gelijk, maar als ik mij een computer voorstel dan denk ik aan een logisch systeem. En een logisch systeem sluit je niet af door op start te drukken. :P

Ook niet als je daarmee de afsluitprocedure start? :z

Ja, ik ken iemand die zat te vloeken en tieren op die PC omdat een Counterstrike versie niet wilde installeren. Files gekopieerd, nog een keer, reset... Haalde niets uit.

Zeg ik tegen die gast: verwijder dat spel en installeer opnieuw. Nog ff bezig geweest. Ben toen maar gegaan. Hoor ik later dat het spel werkt nadat het opnieuw geďnstalleerd is. :z

Is dat nieuws? %$#@% PC, hij flikt 'm weer he! :+

Tweakers doen dat natuurlijk niet :P

Maar het klopt wel inderdaad; qua gebruikersvriendelijkheid laten PCs nog bíjzonder veel te wensen over.

Het zal wel steeds beter gaan uiteindelijk, hoop ik tenminste. Alhoewel ik moet zeggen dat het niet echt hard gaat... De meeste programma's hebben gewoon té veel mogelijkheden voor 99% van de mensen, waardoor het irritant werken is.

Schoppen werkt er goed |:( vooral als je harddisk opstart problemen heeft.
maar ja, dit is uit een onderzoek van iets meer dan 400 mensen,
in nederland word pas een onderzoek boven de 500 geinterviewden geaccepteerd en ik geloof ook dat dit maar in een organisatie was maar dat weet ik niet zeker meer.
eigenlijk zou dit dus onder de rubriek roddels of eigenaardigheden moeten vallen.


<edit>
Volgens webwereld:
Voor haar scriptie (pdf, Duits) heeft ze 340 mensen ondervraagd die minsten dertig uur per week computeren, zo meldt de Duitse nieuwsdienst Informationsdienst Wissenschaft.

minder dan 400 dus...
beetje weinig volgens mij.

heb jij dan nog nooit van de term "percussive repair" gehoord? :Y)

Acceptatie ligt helemaal aan de doelgroep, de onzekerheid waarmee men werkt en diverse andere factoren. Een onderzoek met 400 respondenten die random gekozen zijn kan zodoende behoorlijk betrouwbaar zijn. In het document stond een redelijke verdeling, man/vrouw ongeveer 50-50, tussen de 17 en 60 jaar oud.

Sjees! Dit is al de 200 miljoenste keer dat ik op zo'n onderzoek geattendeerd wordt! En de conclusies zijn ook altijd hetzelfde!

Hoe zinloos, dit is gewoon geld verspillen. 200 miljoen van dit soort onderzoeken en nog steeds is er niks veranderd!

Laat ze eens onderzoeken waarom na 200 miljoen van dit soort onderzoeken Microsoft nog steeds 'geld verdienen' belangrijker vindt dan gebruiksgemak en stabiliteit!

Of onderzoeken hoe Bill Gates gedwongen kan worden een deel van zijn 55 miljard dollar uit te geven om eindelijk voor eens en voor altijd Windows te laten voldoen aan zijn doelstellingen!

Ik moet nog steeds elke week 2 of 3 security patches toepassen op mijn Win2K server. Dat is toch te belachelijk voor woorden voor het 'meest geteste Operating System ooit'?

dit is een onderzoek uitgevoerd door een studente, dus waarschijnlijk zat zij gewoon verlegen om een goed onderwerp of uitgangspunt. Wel leuk IMO dat er altijd weer net iets verschillende cijfertjes bij staan. Seizoen misschien? :)

over die security updates: zouden er misschien zo vaak updates komen juist OMDAT het het meest geteste OS ooit is? (nu nog steeds)

kip-ei

jij legt het probleem bij Bill Gates. Maar zélf gebruik je de software blijkbaar nog. Wat dat betreft stel je je afhankelijk op. Waar ligt nu de oorzaak? Bij MS omdat ze niet gebruiksvriendelijk zijn? Bij de gebruikers omdat ze dom zijn of geen alternatieven hebben?

En waar ligt nou je frustratie (heb je't al afgereageerd ;)) bij het zoveelste onderzoek? Of door het niet gebruiksvriendelijk zijn van Windows? Of omdat MS *zoveel* patches uitbrengt? Als ze dat niet doen, is het ook weer niet goed.

jij legt het probleem bij Bill Gates.
Eigenlijk leg ik het probleem bij de gebruiker die klakkeloos gelooft wat Microsoft ze allemaal loopt te vertellen. Maar de gebruiker is toch niet op te voeden, en het is daarbij het goed recht van de gebruiker om niet goed geinformeerd te zijn. Tenslotte betaalt die gebruiker voor consultancy en dergelijke, zodat hij al die onnodige kennis niet met zich meesleept.

Als Microsoft dus de macht heeft om ongeinformeerde mensen makkelijk te overtuigen, dan hebben ze de verantwoordelijkheid om het dan ook niet voor die mensen te verpesten. En die verantwoordelijkheid neemt Microsoft imo VEEL te licht.

Dat is wat ik eigenlijk impliceerde.

Dat ik Bill Gates als synoniem voor Microsoft gebruik komt omdat ik al met computers en programmeren bezig was toen Bill Gates inderdaad nog synoniem met Microsoft was :). Toen er nog 12 mensen werkten. Tja, dat zijn van die dingen waaraan je merkt dat je wat ouder wordt :+.

Hoe wil je een bedrijf verwijten dat ze zoveel mogelijk winst maken?

En HOE wil je iemand dwingen om iets met zijn persoonlijk kapitaal te gaan doen? |:(

En HOE wil je iemand dwingen om iets met zijn persoonlijk kapitaal te gaan doen?
Nou, gewoon. Veel belasting heffen op kapitaal dat 'stil' ligt, dwz. niet gebruikt wordt. Als je 55 miljard dollar in een ouwe sok doet, betekent dat dat je 55 miljard dollar permanent aan de economie onttrekt. Dat is best veel, daar moeten een heleboel mensen lang en hard voor werken om dat weer terug in de economie te krijgen. Geld moet rollen, dat is een voorwaarde voor economische groei. Als geld stil komt te staan, krijg je inflatie. Bill Gates heeft genoeg geld om in zijn eentje het inflatie percentage van de VS te beinvloeden. Zo sterk, dat zelfs de Amerikaanse regering bang voor hem is. Dat is de basis van Bill Gates' macht. Zo werkt het als je veel geld hebt, geld = macht.

Oke, er zijn misschien manieren om hem te dwingen IETS met zijn geld te doen, maar niet WAT. Vrijheid enzo?

Is een soortgelijk onderzoek al niet eerder gedaan (met eenzelfde uitkomst)?
[edit] *ZEPP mept op z'n toetsenbord: Weer te laat met posten!

Volgens mij is het hier niet het niet werken van de computer, maar de reactie op de onkunde van de gebruiker wat hier onderzocht is.

Dus als mensen even rustig de tijd nemen om de computer te leren kennen, gaat de agressie vanzelf terug.. Ik heb er tenminste geen last meer van, agressie op de computer. 8-)

Nee, ik ook niet. Ik ben door mijn computergebruik sterk verouderd. En net als alle bejaarden heb ik nog maar weinig aggressie over. (8>

Bij mij is er nog weleens sprake van omgerichte agressie. Er komt een stomme vraag van iemand, en ik reageer het af op mijn toetsenbord (die nu geen pootjes meer heeft).

Dan installeer je in een suffe bui office, en dan staat er oppeens die pratende paperclip voor je neus.
Wil ik wel eens zien of je die wilt "leren kennen" en of je daar dan minder ge-ergerd en agressief van wordt, lolz.

Latex - guaranteed to contain no talking paperclips. Guaranteed to annoy you in no-graphical ways ;)

Ben gewend dat ik met gentoo permanent dingen aan het repareren ben, maar dat is deel van de charme. Als m'n compu even simpel is als m'n philips-simpel-als-een-ddos-broodrooster is er geen klap meer aan.

-- I love a fresh reinstall in the morning --

Dus als mensen even rustig de tijd nemen om de computer te leren kennen, gaat de agressie vanzelf terug
Niet mee eens. De meeste mensen werken op een pc van het werk. Daar kun je meestel weinig aan veranderen. Stress wordt meestal veroorzaakt door onmacht om iets aan een slechte situatie te kunnen veranderen.

Mijn vorige werk hadden ze een ict-afdeling die niet erg snuggere werknemers had. Zeer frustrerend als je dan geen rechten hebt.

99% van de pc gebruikers willen en kunnen geen ene zak veranderen aan bijvoorbeeld windows, en als het niet werkt (meestal hun eigen schuld want ze doen toch alleen simpele dingen met de pc die ze uit luiheid niet voor elkaar krijgen) is het volgens hun de schuld van de pc.

Als je een beetje iniciatief toont, leest wat er staat en een beetje rond snuffelt op het internet dan komt vrijwel iedere normale(niet tweaker) gebruiker er wel uit.

Mensen gebruiken hun hoofd vaak gewoon niet.

En als je ze iets probeert uit te leggen weten ze het altijd beter zonder er ook maar wat van af te weten.

ik ben het hier niet echt mee eens, als ik boos wordt op m'n pc, dan heeft het bijna altijd te maken met dat er weer een programma niet reageert, of sloom gaat,"wilt u dit rapport verzenden?", vastlopen hele systeem, crashes, ...Ik denk dat over het algemeen de agressie niet uit onwetendheid komt, ik heb me nog nooit afgereageerd op pc onderdelen (wel vaak muismat, slaat lekker zacht :P) maar ik vind het wel jammer dat de hardware, die meestal geneens de oorzaak van het probleem is, bijna altijd het slachtoffer is,
maar het kan natuurlijk wel uit onwetendheid komen, want een vriend van mij (werkt in pc-shop) heeft eens een klant gehad met een in elkaar geschopte pc, het probleem was dat hij niet wou opstarten, er zat een floppy in de fdd |:(

Ja maar de gemiddelde Jan, Piet en Klaas weten helemaal niks van pc´s af en 99% van de gebruikers is zo´n Jan, Piet of Klaas.
En als de pc traag loopt ondernemen ze meestal 1 actie: nieuwe pc aanschaffe in de kader van : isie traag? ooh, komt door dat´ie oud is (meestal zeggen ze van dat de cpu vast te taag is omdat dat zo´n beetje het enige onderdeel is wat tot hun verbeelding spreekt als ze "pc" horen)

En persoonlijk vind ik het onzin dat mensen hun apparatuur schoppen/rammen/ gooien of wat dan ook.

Laat jezelf maar es nakijken door een " monteur", heb je meer aan als je jezelf niet in bedwang kunt houden.

volgens HEN
initiatief

[reactie op tjitse]gebruik Linux, ben je daar ook meteen vanaf

ik vind het jammer dat dit alleen met pc's gebeurd, ik zou het wel leuk vinden als dit ook met de auto gebeurde: file, handrem er op (liefst half afbreken), uitstappen, deuk in de deur schoppen (liefst van je voorganger, misschien gaat hij dan rijden) en weer instappen. ik ben benieuwd hoe lang het dan duurt voordat het fileprobleem is opgelost :P

Dus als mensen even rustig de tijd nemen om de computer te leren kennen...
Op zich een heel leuk argument, wat de schuld van de aggressie inderdaad geheel en al bij de eindgebruiker legt.

Echter...

Bij mij lopen de irritaties soms ook heel erg hoog op, zo hoog dat ik inderdaad af en toe nog wel eens een stomp of knal op mijn buroblad wil geven om mijn frustratie van haar kookpunt af te helpen. Waarom erger ik mij, terwijl ik geen 'beginnende' computergebruiker ben, en juist WEET waar ik op moet letten, etc..?

Nou, heel simpel: software fabrikanten beloven al jaren meer gebruiksgemak, meer slimme software, meer dit en meer dat. In de praktijk zie ik daar niks van terug. Dus als ik dan een keer simpel een telebanking-boeking wil doen (wat volgens mijn bank tegenwoordig een peuleschil zou moeten zijn), en ik moet vervolgens eerst twee uur stoeien om m'n netwerk weer 'up and running' te krijgen (normaal vindt ik dat juist boeiend, maar als ik met andere zaken bezig ben, zijn computer-problemen ZEEEER IRRITANT), dan a) erger ik me helemaal suf aan die software/drivers/whatever het is dat m'n plezier aan het vergallen is, en b) besef ik me heel goed dat het bedrijf dat bovengenoemde software/driver/whatever heeft geleverd er waarschijnlijk HEEEEL rijk mee geworden is, terwijl ik dus met de gebakken peren zit.

Op zulke momenten willen bij mij nog wel eens de spreekwoordelijke stoppen doorslaan, gedeeltelijk om m'n frustratie over de betreffende software te 'uiten', maar ook gedeeltelijk omdat ik baal van mezelf dat ik, door de software gekocht te hebben, meegeholpen heb aan het zakkenvullen van een bedrijf, terwijl ik er mezelf mee heb lopen naaien. Kortom: ik baal van mezelf dat ik in de verkooppraatjes ben getrapt (maar ja, wat doe je eraan?). Maar goed, meer dan een ferme klap tegen m'n buro of tegen een dichtbijzijnde muur levert dat doorgaans niet op.

In de praktijk zie ik daar niks van terug.
JAWEL!!!! De paperclip van office :*)

Ik kon niet anders, m'n voeding wou anders niet aan :(
:+

het was gister trouwens ook op RTL's Editie NL inclusief mensen die geinterviewd werden daarover.

Trouwens ik sloeg ook een keer op mn keyboard thuis en toen vloog de escape nop de lucht in..

En toch kan het heerlijk opluchtend werken om even met je vuisten op je toetsenbord te rammen (ik heb een IBM clicky keyboard) als je voor de zoveelste keer door de een of andere nare camper gefragged bent in q3a ;)

Ik gebruik een Microsoft Natural Keyboard. Ik heb er uit boosheid wel eens zo hard op geramd dat één van de pootjes afbrak en 5 meter door het kantoor heen vloog :+.

Gelukkig is het keyboard van een soort plastic gemaakt dat zich heel goed laat lijmen met acrylaatlijm :P.

Omdat je gefragged werd door een camper? Mag ik jouw baan?

Dit is zo waar.
was in de tijd van windows 98 helemaal erg heb toen me monitor kapot gemept :'( :D

Doe het soms nog wel eens ( schreeuwen ) met xp maar is wel vele stukken minder.

Denk dat het met longhorn helemaal wel weg is als die niet meer cracht :) :)
«  1  2  3  4  5  6  7  8  9  »

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.

Volgende 13:00 Voorbeschouwing ATi FireGL V7100 PCIe-kaart
Vorige 10:50 Zoeken op eBay met Firefox bevat een omleiding
VNU Media logo Hosted by True

© 1998 - 2012 Tweakers.net B.V. - Alle rechten voorbehouden - Contact - Jouw privacy - Algemene Voorwaarden

Uitgever van:

Website van het jaar 2011