Hoofdcategorieën

Creatives professionele low-budget geluidskaart getest

Door Yoeri Lauwers, vrijdag 5 november 2004 12:03
Bron: Toms Hardware, views: 16.342

Ome Tom heeft zijn oor te luisteren gelegd bij Creative en kwam op de proppen met een review van de Creative E-MU 0404. Deze low-budget kaart is gericht op de professionele gebruiker en is dan ook een 24bits-model dat samplerates tot 96kHz ondersteunt. De specificaties verschillen in veel gevallen slechts weinig van die van zijn grotere broertjes, maar dan wel voor een beduidend lagere prijs. Voor in- en uitvoer zijn er verschillende analoge en digitale verbindingen beschikbaar door middel van kabels die op een van de twee connectors op de kaart aangesloten kunnen worden.

Op de kaart zelf vindt men een E-MU-processor die een aangepaste versie is van de DSP's die op de high-end producten te vinden zijn. Voor de conversie van analoog naar digitaal geluid en vice versa beschikt deze geluidskaart over een PCM1804-chip van Texas Instruments die signalen met 24 bits tot 192kHz ondersteunt. Na uitgebreide tests en geluidsmetingen blijkt dat de PatchMix-software die meegeleverd wordt onmisbaar blijkt te zijn. Zonder deze software kan men namelijk onmogelijk gebruikmaken van alle functies die deze kaart biedt. Het is bovendien ook duidelijk dat deze kaart niet bedoeld is voor gamers of voor het afspelen van dvd's. Het volstaat echter een FireWire- of USB-geluidskaart aan te sluiten en de PatchMix-software af te sluiten om de Creative-kaart uit te schakelen.

Hoewel Creative enkele beloofde updates nog niet uitgebracht heeft (zo zijn de equalizers beperkt tot 80Hz-basgeluiden), besluit de reviewer dat de E-MU 0404 een pareltje is voor gebruikers die geluidkwaliteit boven alles verkiezen, maar niet het budget hebben voor de high-end professionele kaarten. Voor het spelen van games en dergelijke is het volgens de reviewer echter wel zinvol een externe geluidskaart aan te sluiten die meer aansluit op de eisen voor dergelijke applicaties.

Creative E-MU 0404

Volgende 13:48
Vorige 11:33

Reacties

«  1  2  »

ja leuk dit, maar wat is de prijs dan? :7

je kan dat wel een first post gaan noemen, maar het was ook het eerste wat ik me afvroeg, (meestal zet tom het er wel bij, en zie...)

Summary:
If you ever wanted to produce audio on your PC but didn't want to spend the money, Creative claims its E-MU 0404 Digital Audio System card will do the job for less than $100. We see whether it is really possible to turn your PC into a professional audio system on the cheap.

Mooi ook dat er drivers bij zitten voor ASIO 2.0 support :) Vooral voor programma's als Cubase SX is dit erg handig :Y)

Ik vindt het een leuke marketing truuk :?

Professioneel.. en Low budget hebben nog nooit bij elkaar gepast en zal dat ook nooit doen

Waarom zouden die twee niet passen? Ik vind dit juist iets voor professionals. Deze hebben geen behoefte aan surround sound, maar wel aan veel aansluitmogelijkheden en goede AD/DA conversie.
De gewone gebruiker heeft meer aan een all-round kaartje, de professional heeft vooral hele specifieke eisen, waar deze kaart best aan zou kunnen voldoen. Zij hebben eerder vooral behoefte om een geluidssignaal in en uit hun computer te krijgen.
En persoonlijk vind ik deze ook wel interessant. Mijn muziek en geluid gaat toch allemaal over een separate versterker.

Professioneel.. en Low budget hebben nog nooit bij elkaar gepast en zal dat ook nooit doen
Hier ben ik het dus niet mee eens.

Ik heb een Hoontech / ST Audio DSP 24 Value en dat is gewoon een professionele geluidskaart, met perfecte driver ondersteuning voor Windows, Mac en Linux! Dat zie ik Creative niet zo gauw doen.

Ik kan dus alle functies van mijn geluidskaart onder elk van de drie grote OS'en 100% gebruiken. Dat zie ik deze "pro" geluidskaart van Creative niet doen.

Ik heb ook de DSP 24 met de externe 19" module (8 in, 8 uit). Deze zijn 2e hands nog weleens te krijgen, echt prima dingen. Ik heb er rond de 250 voor betaald, en dat is niet veel vind ik

www.staudio.com

no flame, maar laten we even kijken naar wat professioneel eigenlijk betekent:
elk professioneel gereedschap is bedoeld om er een beroep mee uit te oefenen; schuurmachines, boren, hamers, geluidskaarten.

ter illustratie:

Natuurlijk kun je met een goedkope dopsleutelset van Euroland de motor van een auto uit elkaar halen en weer in elkaar zetten, maar er is niet een automonteur die daar ook maar over zal nadenken -waarom? die mensen hebben beter (duurder) gereedschap.

goed, dat even vertalen naar het topic:
Natuurlijk kun je met iedere willekeurige kaart professionele opnames maken. want: je kunt besluiten dat je beroep geluidstechnicus wordt, en je opname op zo'n kaart doen, vanaf dat moment heb je de kaart professioneel gebruikt.
maar mensen die met een serieus doel zich geluidstechnicus noemen, en daar serieus hun brood mee willen verdienen, hebben over het algemeen toch echt beter gereedschap dan een creative kaart.

ik blijf erbij, low budget != professioneel.

*tromgeroffel*

en de prijs wordt???

:7

Ik heb de E-MU 1212M (199 euro) en ik moet zeggen dat het een erg indrukwekkend kaartje is.
De latency is echt erg laag en de kwaliteit dik in orde. Specs zijn hetzelfde als de 0404 alleen zitten er veel meer aansluitingen op en er zitten onboard zitten een zooi DSP effecten.
Dikke aanrader voor de beginnende producer. :).

Je vergeet de supergoede AD/DA-converters van de 1212M! De 0404 heeft goedkopere converters, evenals de 1820 (de niet m-versie).

Deze kost trouwens 99 euro als ik mij niet vergis, :).

Ik vindt het een leuke marketing truuk

Professioneel.. en Low budget hebben nog nooit bij elkaar gepast en zal dat ook nooit doen
Wat een onzin, je hebt je duidelijk niet in dit product verdiept zie ik.

Er ligt een hele markt open voor bedroom softsynth producers die meer willen dan de standaard audigy/terratec te bieden heeft maar niet over het budget beschikken voor creamware/adat materiaal.

www.synthforum.nl kijk hier maar eens op.

Wat een onzin, je hebt je duidelijk niet in dit product verdiept zie ik
Wat een onzin, je hebt je duidelijk niet in de profesionele audiowereld verdiept zie ik!

wat betreft synthforum... de mensen die daar hun mening posten zijn voor het grootste deel ook geen professionals, die hebben daar namelijk geen tijd voor.

wanneer leren mensen nou eens dat stoere nummertjes niet hetzelfde is als goede kwaliteit?

Iedereen kan een 192kHz geluidskaart bouwen, maar als de rest van het analoge circuit nog geen $10 mag kosten, kan het resultaat op z'n best redelijk zijn maar nooit goed.

wanneer leren mensen nou eens dat stoere nummertjes niet hetzelfde is als goede kwaliteit?

En als Tom een redelijk geloofwaardige test doet zegt dat toch best wel wat vind ik hoor. Gebruikers ervaringen zoals je die op het synthforum.nl kan vinden zeggen nog veel meer trouwens. Maar daar wordt liever over synths geluld en tweakers.net is nou net zo'n fijne plek voor computers en aanverwante zaken.

Waarom zou hij niet geschikt zijn om een spelletje mee te spelen?
De reviewer zal vast wel EAX of andere surround techniek bedoelen die de kaart mist. Maar een spelletje spelen doe ik al nooit me zulke dingen enabled. In veel games resulteerd dat zelfs nog in erge lag.

Er hoeft natuurlijk niet persé een externe geluidskaart aangeschaft te worden voor games. Volgens mij kan een tweede PCI-kaart ook werken als je hardware profielen in Windows gaat gebruiken.

Zelfs hardware profielen gebruiken lijkt me niet nodig.
Je kan in windows perfect 2 of meer geluidskaarten tegelijkertijd geinstalleerd hebben.
Je kan dan gewoon instellen welke de default kaart is. Daar kan je dan de 2de kaart voor nemen zodat spelletjes enzo automatisch die kaart nemen.
In de professionelere programma's waarin je waarschijnlijk de E-MU gaat gebruiken kan je normaalgezien wel instellen welke geluidskaart je wil gebruiken.

maaruh hoe low budget is low budget... meestal kan ditgewoon niet samen. Er zal moeten wordeningeboet worden op de kwaliteit.
Anders hadden ze hem wel duurder kunnen verkopen. en welk bedrijf doet dit nou niet..... alleen bedrijven met een slecht bedrijfsplan, of bedrijven die het echt goed met ons voor hebben... en die bedrijven heb ik nog nooit gezien.
«  1  2  »

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.

Volgende 13:48
Vorige 11:33
VNU Media logo Powered by True

© 1998 - 2008 Tweakers.net - Alle rechten voorbehouden

Uitgever van: