Hoofdcategorieën
Device Settings

TDK ontwikkelt superharde coating voor dvd's en lcd's

Door Gabi Gaasenbeek, zondag 31 oktober 2004 21:30
Bron: New Scientist, submitter: Zarc.oh, views: 29.479

TDK logoTDK heeft een beschermlaag ontwikkeld die cd's en dvd's zo goed beschermt dat het niet mogelijk is om er krassen op te maken. De schrijver van het bronartikel mocht dit uitproberen met een bolletje schuurwol. Ook permanente merkstiften kunnen geen blijvende resultaten achterlaten op de schijfjes. De coating is ook geschikt voor apparatuur met een scherm, zoals een mobiele telefoon of een pda. De enige manier om door de beschermlaag heen te komen is met een Zwitsers legermes, zo heeft de fabrikant te kennen gegeven. De ontwikkeling van de coating heeft twee jaar geduurd en begon met een eenvoudige enkellaags bescherming. De huidige versie is een stuk sterker en bestaat uit twee lagen. De laag is volkomen transparant en daarom ook geschikt voor lcd-schermen.

Volgende 22:08 DPC luidt noodklok voor historisch project
Vorige 17:41 Geen nieuwe versies van DVD-RAM meer in ontwikkeling
Advertentie

Reacties

«  1  2  3  4  »

Dat heb ik allemaal al een keer eerder gehoord, bij de introductie van de cd werd ook beweerd dat ie onkwetsbaar was.

Dat zijn ze ook redelijk. Maar dat komt niet door het materiaal maar de fout correctie technologie die met krassen om kan gaan.

Niet alleen de foutcorrectie speelt een rol. Oude muziek-cd's (zeg: geperst vóór 1990) hebben veel meer gewicht dan één die recent is geperst. Dat heeft te maken met de toenmalige kwaliteit van coatings.

Als je zo'n nieuwe cd ook vergelijkt met een dvd-schijfje, dan blijken die dvd's toch nog erg gevoelig voor krassen. Daarbij zal niet direct de reflecterende laag kapot gaan, maar zal 'lichtbreking' de grootste factor in leesbaarheid zijn. Vandaar dat een verhoogde krasbestendigheid zo van belang is, boven een foutcorrectie.

Oudere CD's werken anders prima. Ik heb hier m'n allereerste liggen, het album "Vertigo" van Genesis, gemaakt in 1983, die speelde ik af op een Philips CDD104 toen ze net uit waren. CD werkt tot op de dag van vandaag nog uitstekend.
edit:
typefoutje

Laat die CD nu ook toevallig MIJN eerste CD zijn...ennuh...het album heet gewoon "Genesis" - Vertigo is het label ;)

dis niet echt new,

er zijn ooit Basf Ceram guard CD's geweest, die waren ook zo ontzettend krasvast.... zat een keramische laag op, alleen heeel duur destijds, 3x een gewone "goede" cd.

Okee dit is transparant dus beter verwerkbaar, maar toch...

hmmmm.... lastig om een keramische laag te bakken op een kunstof CD.... dan blijft waarschijnlijk alleen het aluminium en de keramische laag over... ;)

Dat zullen ze dan waarschijnlijk ook omdraaien, eerst het keramiek bakken, daarna de andere lagen erop.

'Onkwetsbaar' was natuurlijk ten opzichte van iets. En wel ten opzichte van de langspeelplaat. Tja, ten opzichte van de langspeelplaat is alles zo'n beetje wel onkwetsbaar :). 3 keer een langspeelplaat draaien en je begint al te horen dat hij minder wordt.

3 keer een langspeelplaat draaien en je begint al te horen dat hij minder wordt.
Tip bij het draaien van platen:

Als er bij het draaien van een plaat steeds krullen vinyl achter je naald blijven hangen staat je armdruk misschien wel te hoog :+

Oh is dat het |:(

Ik dacht al, in de gebruiksaanwijzing stond niet dat ik een vuilnisbak achter mijn platenspeler moest zetten om het afval op te vangen :P

Goede ontwikkeling, maar zou dit niet te erg gaan "spiegelen" als je het op een LCD Scherm verwerkt?

In het artikel staat " De laag is volkomen transparant en daarom ook geschikt voor lcd-schermen." en in het origineel staat " it is transparent to the full spectrum of visible light"
dus nee dat gaat niet spiegelen op een LCD scherm.

Transparantie heeft niets te maken met terugkaatsing ofwel 'glare'...de brekingsindex van deze dekmethode is hier van belang.

Licht kun je niet zomaar bijmaken, dus als het 100% transparant is, kan het ook niets terugkaatsen. Nu zal het in de praktijk geen 100% zijn (en ook afhankelijk van de golflengte van het licht en de invalshoek), maar transparantie heeft wel degelijk met terugkaatsing te maken. Het is zeg maar complementair aan elkaar (natuurkundig is transparantie dan niet de juiste term, maar het wordt zo in de tekst/reacties wel bedoeld).

Helaas, maar onwaar.

Met transparantie wordt bedoeld het vermogen licht door te laten en staat in direct verband met de reflectie. Als men zegt "volkomen transparant" bedoelt men een reflectie coefficient van bijna 0 en een transparantie (@ ep: niet helemaal het goede woord idd) coefficient van bijna 1 in een opgegeven spectrum, in dit geval het zichtbare spectrum.

^ edit: ep was eerder ^

Ook onder een normale kijkhoek heeft de brekingsindex daar totaal geen invloed op! De (golflengte afhankelijke) brekingsindex heeft alleen invloed op de reflectie vanaf de brewster of kritische hoeken, maar dat is in deze toepassingen onbelangrijk.

Als je nou 's het originele artikel zou lezen, zou je weten dat die 100% transparant gewoon wat knullig vertaald is. Wat ze met dat volledig transparant bedoelen is transparant voor het gehele lichtspectrum (althans dat deel wat je kunt zien). Dat wil zeggen dat het geen kleuring geeft, maar zegt niks hoeveel procent van het licht het doorlaat.

Daarvoor browse ik door tweakers om niet al die originele artikelen te hoeven door te spitten. Maar je hebt gelijk in het artikel wordt geen uitspraak gedaan over de mate van transparantie. Ik leg de term ook alleen uit. (Klein detail: Je kunt zonder een bekend absorbtie spectrum niks zeggen over de kleur).

100 % transparant = onzichtbaar

haha zou je zeggen, ware het niet dat licht ook in verschillende mate afgebogen kan worden, waardoor beeldvervormingen kunnen opstaan en dat is ook zichtbaar.
Maar goed, off topic.

Komen die schijfjes er ook voor thuisgebruik?

Dit zou echt ideaal wezen, niet alleen voor cd's/dvd's maar ook idd voor telefoons e.d.
Zou jammer dat die dingen zo snel beschadigen :( zo zonde....
Eindelijk daarvan af dus :P
Nu nog een coating die over de rest van de telefoon gaat zodat daar ook geen krassen meer op komen

Gaat zo door TDK, dit is echt iets waar je aan hebt lijkt mij...

Dit is een hele mooie technische ontwikkelingen, het zal de houdbaarheid voor cd's en dvd's aanzienlijk verlengen. Maar wat is het prijskaartje wat aan deze kwaliteit hangt?

Trouwens, het is ook fijn voor TFT's die je nu gewoon met glassex e.d. kan wassen en geen gezeur met krassen. :7

Dat met die extra houdbaarheid zal tegenvallen. Bij normaal gebruik veroorzaak je niet of nauwelijks krassen op een DVD/CD. Dan heb je meer te maken met de chemische stabiliteit v/d reflectielaag. Onder invloed van temperatuurschommelingen en de inwerking van zuurstof gaat deze langzaam achteruit. Vooral bij CD-R / DVD-R is dat het geval. Een harde beschermlaag helpt niets tegen het achteruitgaan van de "dye".

Een harde beschermlaag helpt niets tegen het achteruitgaan van de "dye".
Toch wel. Er komt dan namelijk geen vocht en zuurstof meer bij.

In het geval dat er een dusdanig diepe kras in de beschermlaag komt dat de dye bloot komt te liggen, zal deze organische stof door inwerking van zuurstof en vocht idd gaan roesten en/of verteren (ligt aan het soort dye) en heb je gelijk. Maar dit gebeurt zelden bij normaal gebruik met de huidige beschermlagen, dus ik kan je hierin geen gelijk geven.
Wat Atomsk bedoelt is dat een beschermlaag zou kunnen helpen indien het UV-straling tegenhoudt en wanneer deze warmte en kou zou kunnen absorberen. Alle soorten dye zijn gevoelig voor temperatuur, of dat een metaal of cyanide is maakt niet uit. Overigens zijn geperste cd/dvd's minder gevoelig voor UV-straling en temperatuur, omdat de gebruikte dye anders is dan die van recordables. (deze hoeven niet door een laser te worden ingebrand).

@ggww: Je bedoelt een glanslaagje. 99% van alle schoonmaakmiddelen laat een glanslaagje achter, dus niets nieuws. Ik werk bij Hubo en raadt mensen bij het schoonmaken van vooral ruiten en over te schilderen objecten (ook daar waar iets geplakt moet worden), ammonia(k), alcohol, aceton of een bij schilders bekend schoonmaakmiddel "St Marc's" aan. Deze middelen laten geen glanslaag achter. Vooralsnog geen 'truc' van de glassexfabrikant iig.

Door een glasboer werd een vriend van mij ooit afgeraden Glassex te gebruiken. Dat spul schijnt een soort vettig laagje achter te laten, waardoor juist extra stof wordt aangetrokken.
Wel slim van de fabrikant: als je dat spul eenmaal gebruikt moet je vaker schoonmaken dan voorheen, goed voor de omzet.

Vettige laagje zorgt dat het minder snel beslaat. Handig in de badkamer dus.......

Dat werd tijd! Enige jammere eraan is dat het natuurlijk niet voor CD/DVD recordable/rewritables te gebruiken is; immers als de laser daar ook doorheen zou komen zou het laagje geen enkele zin meer hebben.

Edit:
Oeps; denk dat ik maar eens een verbod tot posten moet gaan instellen op zondagen als ik moe ben van het uitgaan :P afaik tuurlijk schijnt die lazer gewoon door dit laagje heen |:( shame on me }:O

Als er geen laser doorheen zou kunnen komen, hoe wil je dvd's of cd's dan uberhaupt kunnen lezen met je dvd/cd-spelertje? ;)

Verklaar je nader, waarom zou het dan niet gebruikt kunnen worden? een krasvaste laag is toch juist goed?

Lol! Meneer (of mevrouw) heeft blijkbaar geen flauw idee over hoe een laser gebrukt wordt om iets te 'branden' :)

Nee, zo te horen denkt GH45T dat het lasertje de te branden putjes in de onderste laag maakt. Dat is op zich geen gek idee hoor, aangezien een LP bijvoorbeeld wel zo werkt. Maar bij een CD/DVD zit de laag waar die putjes in gebrand worden aan de bovenzijde van de plastic drager.

Kijk hier maar eens. Een interessant verhaal over hoe cd recording werkt.

ik heb geen zwitsers legermes, maar met een SOG lukt het zeker ook wel :)

Ik mis alleen een belangrijk gegeven in dit artikel; wat kost dat spul?

Wel een mooie ontwikkeling, en die mensen uit het Zwitserse leger zijn hopelijk wel voorzichtig met die messen. :P

Hehe, eindelijk. Echt super dat dit nu eindelijk ontwikkeld is. Philips claimde ooit dat cd's niet kapot te krijgen waren. Ik heb toch al een aantal cd's die het echt niet meer doen (origineel gekochte cd's). En ik ben toch echt heel voorzichtig met die dingen. Het is best irritant om van elke cd een kopie te moeten maken omdat je bang bent dat je het origineel beschadigd.

Nu maar hopen dat deze techniek snel wordt toegepast op cd's en dvd's.

Het is best irritant om van elke cd een kopie te moeten maken omdat je bang bent dat je het origineel beschadigd.
Dan mag je nog van geluk spreken dat je nog een kopie KUNT maken, de muziekindustrie werkt er immers hard aan om je dat recht te ontnemen...

Maakt CD's en DVD's duurzamer, maar het zal er niet voor zorgen dat een schijf nooit meer onleesbaar zal worden. De bovenkant is kwetsbaarder dan de onderkant en juist die wordt niet beschermd. Toch is het gebruik van deze coating wel toe te juichen, het hebben van geen coating is immers slechter.

Ik neem aan dat dit ook voor de bovenkant is, immers:
Ook permanente merkstiften kunnen geen blijvende resultaten achterlaten op de schijfjes
Ik neem aan dat je doorgaans op de bovenkant merkt :).

Ik denk zelf dat meer het plastic schijfje wordt bedoeld, niet de flinterdunne data laag op de bovenkant. Die stift is vast gebruikt als demonstratie, evenals schuurwol e.d.

Bij DVD's zit de data niet meer op de bovenlaag zoals bij CD's, maar tussen 2 plastic lagen in. Dus de onderkant is het kwetsbaarst.
Maar wat ik veel zie bij gehuurde schijfjes zijn barsten die vanuit het mindden beginnen, ik denk dat dat probleem straks groter is dan krassen.

nee want als de data er tussen zit moet de verf laag (bovenkant) nog wel zorgen voor de spiegeling die nodig is voor de laser om de data te lezen

dus is die nog even goed kwetsbaar

sja, sommige drollen hebben nog steeds niet door dat wanneer er push to release op staat je moet drukken om het schijfje eruit te krijgen ipv zo hard trekken dat het schijfje scheurt...
«  1  2  3  4  »

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.

Volgende 22:08 DPC luidt noodklok voor historisch project
Vorige 17:41 Geen nieuwe versies van DVD-RAM meer in ontwikkeling
VNU Media logo Hosted by True

© 1998 - 2012 Tweakers.net B.V. - Alle rechten voorbehouden - Contact - Jouw privacy - Algemene Voorwaarden

Uitgever van:

Website van het jaar 2011