Hoofdcategorieën
Device Settings

Banken werken aan nieuw betaalsysteem voor internet

Door Harm Hilvers, donderdag 16 september 2004 18:53
Bron: WebWereld, views: 14.207

De ING Bank, de Postbank, de Rabobank en de ABN Amro hebben laten weten samen te werken aan een Nederlandse standaard voor betalingen op internet. Deze nieuwe standaard zou naadloos moeten integreren met de bestaande systemen voor internetbankieren van de respectievelijke banken. De banken verwachten dat consumenten de nieuwe dienst vanaf medio 2005 zullen kunnen gebruiken. Volgens Paul van den Berg, werkzaam bij de Rabobank, is de samenwerking ontstaan naar aanleiding van marktvragen. Er bleek behoefte te zijn aan een uniform systeem, aangezien steeds meer bedrijven er tegenaan liepen dat alle banken eigen systemen gebruikten. Daardoor was het veel werk om een systeem te ontwikkelen dat betaalmogelijkheden zou aanbieden aan alle klanten van alle banken.

Fraude / Geld tellenDe banken bleken hier wel interesse voor te hebben, om zo ook te voorkomen dat een zelfde soort probleem zou ontstaan als ten tijde van de invoering van de chipknip/chipper. Aan de bedrijven die de nieuwe standaard zullen gebruiken, zal een speciale frontend beschikbaar gesteld worden. Via deze frontend kan de klant zijn bank selecteren en vervolgens gaat alles op de voor hem vertrouwde wijze. In het nieuwe betaalsysteem zal dus gebruik worden gemaakt van de systemen die de banken zelf al hebben ontwikkeld. Dit is een bewuste keus, omdat klanten van de bank deze systemen kennen en er vertrouwd mee zijn.

Volgende 21:37 IBM bouwt SafeKeeper-chip in desktopsystemen
Vorige 17:51 Tom's Hardware bespreekt beveiligde externe harddisk
Advertentie

Reacties

«  1  2  »

Hier bij ik heel blij mee. Want zoiets bestaat dus nog niet echt op dit moment, tenminste geen naadloos systeem wat op iedere website te impementeren is.

Natuurlijk hebben we de creditcard, maar zoeen ding wil ik helemaal niet. Hiermee kan ik namelijk over geld beschikken wat ik eigenlijk niet heb.

Ik hoop dat het snel komt, want door een gebrek aan dit systeem probeer ik altijd onder rembours te bestellen. Dit is namelijk simpeler. :)

Ik zie het probleem niet zo.
Je hebt toch al Paypal, BidPay, online creditcard betalingen en meer van deze zaken. Het lijkt me dat het alleen maar onoverzichtelijker wordt als er nog meer mogelijkheden bijkomen.

En hoeveel nederlandse online shops bieden paypal of bidpay aan ?

Creditcard is leuk, maar ik vertrouw de beveiligingen daarvoor nog niet. En daarbij wil ik geen creditcard, om persoonlijke redenen. Dit is het geval bij heel veel nederlanders.

Niet veel.

Maar zou ze zouden wel een deal kunnen maken waarmee het gebruik in Nederland een enorme boost zou krijgen.

Een lokale betaalmanier gaat nooit werken, het leuke van het internet is namelijk dat je goedkoop spullen in het buitenland kunt kopen, en al helemal binnen de EU zelf.

@ Johnny5

Ik zou niet weten waarom het niet zou werken? Je kan niet op buitenlandse sites betalen, maar toch, er zijn genoeg sites in Nederland met een webshop.

Ik hoop alleen dat er ook een mogelijkheid in komt voor "abonnemtsbetalingen". Dat er bijvoorbeeld elke maand 5 euro af gaat.

De lokale betaalmanier werkt al jaren, ook op internet. Het internet is voor veel meer geschikt dan handel met het buitenland te drijven. Zo zijn er in Nederland meer internet 'winkels' die gericht zijn op Nederland dan het buitenland. Sterker nog: heel veel van die 'winkels' hebben niet eens hun site ingericht om met het buitenland handel te drijven. Het internet is ook niet bedoeld voor een betaal systeem. Veel Nederlanders willen niet eens met systemen betalen waar hun gegevens in het buitenland worden afgehandeld door een buitenlandse partij.
Als je met het buitenland wil handelen en internationaal wil overmaken dan zijn er dus altijd nog die betaalsystemen die daar voor geschikt zijn. In Nederland is dit betaalsysteem voorlopig veel geschikter. Het is niet alleen gericht op Nederland, het wordt ook afgehandeld in Nederland, het is een volledig Nederlandse dienst. Als het al werkt is het een mooi middel om in Nederland eens echt gemakkelijk te betalen.

Inderdaad, nou je het zegt ... Nederlanders zijn natuurlijk veel betrouwbaarder dan buitenlanders. Het buitenland is ook zo groot, en zo ver weg, daar lopen vast een heleboel enge mensen rond. En oorlogen, hongersnoden, tropische stormen enzo gebeuren ook altijd in het buitenland, daar is het dus echt niet pluis |:(
We hebben hier dan wel de bouwfraude, de betuwelijn fraude, de HSL fraude, de onderwijsministerie fraude, de HBO fraude, de notehouten lambrizeringen bij het UWV, de rotterdamse haven fraude, etc. Maar we zijn toch zoooo betrouwbaar hier...

Het is toch overduidelijk dat alle betalingssystemen (op internet dan) die de provincie Nederland niet overstijgen gedoemd zijn te floppen

Wat een onzin...

Betalingen met credit card via internet zijn veel veiliger dan betaling met credit card bij het restaurant om de hoek.

Hier bij ik heel blij mee. Want zoiets bestaat dus nog niet echt op dit moment, tenminste geen naadloos systeem wat op iedere website te impementeren is.
Ik heb een tijdje way2pay gehad. Daarmee kun je met behulp van mailtjes geld overmaken van je way2pay rekening. En je kunt geld heen en weer schuiven tussen je way2pay en je postbank rekening. Of het ook voor andere banken werkt weet ik zo niet. Ik heb nu geen way2pay meer, vanwege de magere ondersteuning; maar het systeem zou heel aardig kunnen werken.

Voor mij zou het dus absoluut niet werken.

Het probleem met dat soort dingen is, vind ik en meer mensen die ik ken, dat je dan een extra rekening krijgt waarop je geld moet zetten om te kunnen betalen. (dus ook paypal enzo)

Het systeem van de banken zou juist erg goed kunnen zijn, als je gewoon je normale rekening kan behouden en niet persé een extra "betaalrekening" moet hebben.
Daarom heb ik nog liever een creditcard dan iets als paypal, doordat het geld van mijn betaalrekening wordt afgeschreven, ipv een aparte rekening.

Klopt in principe, maar bij way2pay kan je instellen dat er automatisch geld van je betaalrekening wordt gehaald als je saldo bij way2pay niet voldoende is.

Een uniforme manier voor (nederlandse :\) internet betalingen? Geweldig :) Ik hoop alleen dat het ook geschikt wordt gemaakt voor micropayments en dat je je als merchant niet helemaal blauw betaald aan de banken...


Kap dan ook met die Postbank en ga naar de SNS Bank.

:? ik zie in dit rijtje geen SNS bank staan hoewel die ook methoden heeft om vanaf internet te betalen (meende ik...)
enige reden hiervoor?

Waarschijnlijk omdat dit een klein bankje is..
Net op het nieuws trouwens, dat er nog niet bekend is wat dit gaat kosten..
Waarchijnlijk is dit al wel bekend bij de banken, alleen nog niet bekend gemaakt. Iedereen die nu op deze manier bankiert, en betaald wil daar niet meer vanaf.
Ze zoeken dan een leuk maandelijks abonnementje voor al deze mensen lijkt me.
Waarschijnlijk wil de SNS hier niet aan meewerken.

Leuk en aardig, maar binnen Nederland is btalen voor mij nooit zo'n probleem. Het zijn juist buitenlandse betalingen die wel een handiger standaard kunnen gebruiken.

Eén uniform systeem voor alle klanten? Had er pas niet iemand Switchpoint uitgerold, waar al die klanten al bij aangesloten zijn ook? Of gaat het hier om B2B transacties?

Je bedoeld dat onveilige switchpoint wat is uitgerold zonder iemand ook maar te vragen of ze het wel willen, het moeilijk maken om eraf te halen en mensen in 1 klap 3000 euro krediet geeft ?

Ja, die. Dat is toch al uitgerold? Volgens KPN en allerlij ministers en het onafhankelijke TNO is het veilig en gaaf, dus het moet wel geweldig zijn. Toch? TNO, onze politieke vertegenwoordigers en één van de grootste bedrijven van Nederland zullen toch niet tegen ons liegen?
[end sarcasm]

Hoe zit het dan met de overige banken bijvoorbeeld de Fortis en de regionale banken. Als je bij zo'n dergelijke bank bent kun je niet gebruik maken van dit systeem?

Voor winkeliers is dit echt een uitkomst om het bestellen via het internet aantrekkelijk en gemakkelijker te maken.

Ik ben benieuwd wat die systeem gaat brengen.

en nu maar hopen dat ze het systeem niet iexplorer only maken |:(

vast wel ;) het gebrek aan kennis wat betreft platformonafhankelijkheid is bij de meeste banken mi zo dermate groot dat ik ook (nog steeds) mijn twijfels heb als het gaat om de veiligheid van dit soort dingen

Abn amro telebankieren werkt perfect onder mozilla firefox. :)

Wat ik bedoelde is dat het vaak even duurt vordat het "goed" werkt, ik zit bij de postbank en er zijn toch wel zeker knullig problemen geweest: zoals bijvoorbeeld dat de postbank een activex oplossing ging gebruiken om ontwerpfouten van IE mbt ssl tegen te gaan, daarmee werd het toen even onmogelijk om er gebruik van te maken op een andere OS dan windows.

En als dat 1x gebeurt is de kans mi groot dat het een 2e keer gebeurt.

Maar ja, eerst zien hoe en wat

Rabobank nu ook, maar dat is sinds kort en de site geeft nog steeds een melding dat je ie moet gebruiken.

Rabobank hier ook hoor! Dus denk dat dat wel mee zal vallen ;)

De Rabo heeft al wat nieuws: http://www.minitix.nl

ABN Internetbankieren werkt al sinds jaar en dag in Opera, Gecko en Konqueror/Safari. Als de ABN dus ook meedoet en dit allemaal echt "naadloos" gaat integreren ben ik hier niet bang voor.

Namen als Postbank, ING bank en Rabobank (banken met de ("vroegah") fameuze "Installeer IE"-tips op hun site) vind ik echter vrij griezelig hierbij.

De Rabobank heeft al wel een systeem waarmee je snel betalingen kan doen op Internet, Rabo Direct Betalen. Op het moment dat je daarvoor kiest als betaalmiddel wordt de rabobanksite geopend en hoef je niet eerst in te loggen op de rabobank site, maar de betaling kan meteen bevestigd worden, op dezelfde manier zoals zou gebeuren als je de betallingen verzend. Ikzelf heb op deze manier betaald op de surfspot.nl site.

Het voordeel is dat de andere partij meteen weet dat de betaling voltooid is en dus kan dezelfde dag de spullen al verzonden worden.

Als een dergelijk systeem ook voor andere banken beschikbaar zou komen dan kan dat alleen maar toegejuichd worden, lijkt me. Bovendien zullen websites, als de grotere banken allemaal hetzelfde systeem gebruiken misschien minder terughoudend zijn om het systeem te omarmen.

@Jorre: dat hoop ik ook. De rabobank adviseerd ook Internet Explorer, die ik allang afgezworen heb sinds Phoenix. En inderdaad loopt de website op FireFox niet helemaal vlekkeloos af en toe (op willekeurige momenten krijg ik een 'wegens technische problemen...' foutmelding |:( ). Jammer dat de ontwikkelaars daar niet wat meer aandacht aan hebben besteed, de site ziet er qua uiterlijk goed uit.

Leuk...maar toen ik de kop las dacht ik eerder aan een internet-micro-payment standaard. Een die door banken wordt onderschreven (zeg maar op de manier dat Paypal dat niet is; die kunnen je beroven en je hebt geen poot om op te staan; een echte bank heeft wettelijke verplichtingen) en waar je een halve euro mee over kan maken naar iemand die een skin heeft gemaakt, of wiens code je gaaf vindt en wilt ondersteunen.

Stel een vaste transactiekost van ¤0.01 in, en de bank wordt slapend tijk en de consument kan iedereen snel ff met een klein bedragje steunen.

Goede zaak dit, ik werk als systeembeheerder bij een bedrijf en de boekhoud afdeling heeft 4 verschillende internet bankier systemen. Zou mooi zijn als ze dat kunnen intergreren in 1 preoduct. Scheeld mij weer wat update werk, kan ik nog meer koffie drinken :z

Dit heeft dus niks te maken met internet bankieren, maar met betalen van goederen op internet. Dus kom uit die stoel en ga maar weer aan het updaten.
«  1  2  »

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.

Volgende 21:37 IBM bouwt SafeKeeper-chip in desktopsystemen
Vorige 17:51 Tom's Hardware bespreekt beveiligde externe harddisk
VNU Media logo Hosted by True

© 1998 - 2012 Tweakers.net B.V. - Alle rechten voorbehouden - Contact - Jouw privacy - Algemene Voorwaarden

Uitgever van:

Website van het jaar 2011