Hoofdcategorieën

Voorlopig nog geen internet in de trein

Door Gabi Gaasenbeek, vrijdag 3 september 2004 11:05
Bron: Webwereld, views: 16.665

Uit een test van Surfnet en ProRail blijkt dat internet in de trein voorlopig nog niet haalbaar is. Een WiFi-verbinding tijdens een treinrit is moeilijk omdat de onvangst via de richtantennes sterk van kwaliteit wisselt. De afstand tot de antennes waarbij de verbinding nog goed werkt, bedraagt gemiddeld 850 meter. Ook de snelheid neemt af naarmate de afstand groter wordt. Op de stations is de ontvangst wel goed, bij het verlaten van het perron wordt de verbinding echter direct verbroken. Naast de wisselende ontvangst is er ook een probleem met Windows: het besturingssysteem is te traag om een complete TCP/IP-verbinding met een access point op te zetten. Op het moment dat de verbinding tot stand komt, heeft de trein het dekkingsgebied alweer verlaten.

Uit de pilot, onderdeel van het ICT Breedspoor-innovatieprogramma, is gebleken dat een breedbandnetwerk voor het spoor haalbaar is. In november wil de directie van ProRail een analyse en een voorstel voor een draadloos breedbandnetwerk rond het spoor op tafel hebben. Voor de test werd er een treinrit gemaakt van Hengelo via Enschede Drienerlo naar Enschede. Aan het project werd behalve door Surfnet en ProRail ook meegewerkt door de Universiteit Twente, CapGemini en Volker Stevin. Studenten konden tijdens de treinreis verbinding maken met het netwerk van de universiteit.

Trein

Volgende 13:10
Vorige 10:24

Reacties

«  1  2  3  4  »

Laat de NS eerst eens optijd rijden voordat ze aan internet in de trein beginnen...


Dom flamen?

Man ...hij heeft gelijk!!!
:P

Er valt niet te flamen op de NS :+

Nee maar "vlammen" doen ze ook niet
man, er was eens een vertraging die duurde zo lang dat de wielen waren vast geroest aan het traject...ZOoooooon lange vertraging... :z
(kiddin) B-) :) :7

Je kunt het ook anders zien. Als je door vertragingen langer in de trein zit, kun je langer internetten.
ontopic: Voor mij zou het echt ideaal zijn. Ik zit voor mijn studie 2 uur per dag in de trein. Op school hebben we ook WLAN.

Ze moeten per trein gewoon een satelietverbinding hebben.

en hoe ga je dat doen met al die bomen en weet ik het waar de trein rijd is ie elke paar seconden de verbinding kwijt bovendien als je via sateliet wil doen met je hem er volgens mij recht op richten? wat als de trein de bocht om gaat? wat als de trein een tunnel in gaat? wat als de trein nu is de andere kant op gaat rijden?

Ze hebben ook satelliet internet op boten, dat werkt met een installatie die continue de schotel gericht houdt, tenzij de zee echt ruw wordt blijft dat gewoon goed werken.
zit je alleen nog met het probleem van de tunnels/bomen, maar een af en toe een fractie van een seconde de verbinding weg is niet zo'n probleem met TCP/IP.

Hoezo moeilijk doen?

Je kunt toch een vaste verbinding via het stroomnet tot in de trein hebben. Als ze dan nog gewoon een WaP in de trein erop aansluiten is het probleem toch helemaal opgelost. Enige nadeel is dat het alleen op een elektrisch traject gebruikt kan worden.

er zijn nog maar iets van 5 niet electrische trajecten geloof ik dus dat is ook niet zo'n ramp :P

Ze hebben ook satelliet internet op boten, dat werkt met een installatie die continue de schotel gericht houdt, tenzij de zee echt ruw wordt blijft dat gewoon goed werken.
zit je alleen nog met het probleem van de tunnels/bomen, maar een af en toe een fractie van een seconde de verbinding weg is niet zo'n probleem met TCP/IP.

Man das alweer hopeloos ouderwets. Tegenwoorig heb je bol schotels das gewoon een ronde witte bal in plaats van een schotel heb je altijd verbinding.

In belgie ligt er naast zowat heel het spoorwegnet glasvezelkabel ...

RailFiber is de naam voor het project. Maar dankzij onze conservatieve houding tov nieuwe technologie (belgen pakken echt niet graag risico's itt nederlanders) zijn enkel de bestuurkabines aangesloten en zal het waarschijnlijk nog even duren eer ook de reizigers van die dingen kunnen meegenieten...

(de NMBS is nu niet bepaald een winstgevend staatsbedrijf en wil daarom zeker geen risico's pakken door miljoenen te investeren en dan misschien amper gebruikers te hebben...)

Je kan niet zomaar van die glasvezel aftakken hoor. Die glasvezel dinet o.a. voor alle communicateiverbindingen tussen grote stations en seinhuizen maar word o.a. ook gebruikt door Proximus en Mobistar om de GSM masten die op NMBS terrein staan te verbinden met hun netwerken. Communicatie in de stuurposten verloopt dmv een digitaal draadloos netwerk en de GSM, maar de bandbreedte van deze technoloigieën is te beperkt om er tienduizenden mee te laten surfen op het internet.

Jij wil graag ping-tijden van tenminste 2000ms? Met zulke hoge latency gaat de bandbreedte eronder lijden, en wordt het internetten onwerkbaar traag. Tenzij je de enige internetter bent in de trein.

eeermz??? hoe kom jij aan zo'n hoge latencies op een fibernetwerk?

de fiber LIGT er al éh , 't is geen wireless/satelliet ofzo éh ...

als ik me ni vergis was de backbone 10 gbit, en 1 gb per segment, dus bandbreedte genoeg lijkt me toch?

Ik reageerde op kadekoning, die heeft het wel over satelliet.

Leuk :) Als je nu lang moet wachten heb je tenminste nog iets nuttigs te doen in de trein :)

Meestal moet je wachten op de trein, als je eenmaal in de trein zit, valt het wel mee ;)

Ik sta anders vaak stil tussen Utrecht en Amsterdam :(

Op het station een AP en klaar....

Ik denk dat internet in de trein een hele goede zet is dan kunnen studenten hun huiswerk mooi in de trein maken. Als ze bijvoorbeeld nog even een paar sheets van internet moeten halen kunnen ze dat mooi dan doen.

Precies, hetzelfde met bussen. Ik deed vaak mn huiswerk in de bus, maar dan heb je altijd van die klagende leraren over dat je het niet hebt uitgetypt en wat die vreemde hanepoten zo nu en dan doen.

Goede zet inderdaad, maar ik begrijp al die ophef niet en ook niet waarom het niet zou kunnen. Ik internet bijna dagelijks vanuit de trein, laptop... gprs kaartje erin en klaar. Werkt al bijna 2 jaar zonder problemen, met uitzondering van een paar gebieden (veluwe vooral) waar weinig dekking is, maar verder geen probleem.

Wie betaalt die rekening? GPRS is namelijk stervens duur om mee te internetten. Zelfs bij de allergoedkoopste (Telfort) betaal je nog 1,50 per MB.

Wie verzint dan ook het onzalige idee om met een wireless laptop in de trein langs APs te razen?
Doe het slim: plaats de APs in de trein en verbindt die vervolgens via een 'vaste lijn' (waarmee de machinist in de trein contact heeft met de verkeersleiding) met Internet.

Dat idee is helemaal niet zo onzalig. Volgens onderzoek valt daar met een paar aanpassingen best mee te werken, zelfs met 180 km/h op de autobahn (slide 8).

Dat vond ik nou ook!!

en waarom niet gewoon de data over de electra kabels laten gaan? hoef je niet van A.P. stations te wisselen e.d.!!

Nuon krijgt dat in een woonwijk nog niet voor elkaar en jij wil het in een rijdende trein doen :+

Het grootste deel van de treinrit Hengelo - Enschede bestaat overigens uit het wachten in Hengelo.

De leiding die de machinist met de verkeersleiding heeft is voor zover ik weet niet meer dan een simpele telefoonleiding. Het ATB verkeer gaat via de spoorstaven. Pas als het ETMS systeem het ATB systeem vervangt komen in level 2 (van 3) draadloze verbindingen tot stand. Over de bandbreedte van dit soort verbindingen is mijn niet veel bekend, maar ik meen dat hiervoor het GSM netwerk geschikt werd geacht. Dat houdt alsnog niet over dus.

De machinist heeft volgens mij alleen een mobieltje en een portofoon, die portofoon moet vervangen gaan worden door een GSMR verbinding. Levert dus inderdaad niet veel bandbreedte op :)

helemaal mee eens, in Engeland doen ze het ook zo, werkt prima. Ik snap ff niet zo goed waarom ze deze manier niet testen maar een omslachtige manier waarvan je van tevoren kan verwachten dat je problemen kan krijgen met verbinden.

De lijn waarmee de machinist contact onderhoudt met de rvl gebeurd gewoon via radio contact.

Het plaatsen van een AP in de trein is an sich wel de beste oplossing, maar hoe zorg je ervoor dat het AP wel een connectie kan opzetten? Via de satelliet is te traag voor een internetverbinding, het enige wat is zou kunnen bedenken is via UMTS, aangezien dat een groter bereik heeft dan WIFI.

Nadeel is de kosten die eraan verbonden zijn. Alleen is de NS is aandeelhouden van Telfort en die hebben een UMTS licentie, alleen hebben aangegeven voorlopig nog geen netwerk uit te rollen.

De meest interessante optie zou mi zijn als Telfort (al dan niet icm met KPN) een netwerk uitrolt langs de belangrijke spoorlijnen van NL, waarmee de AP's in de trein een internetverbinding kunnen realiseren.

Volgens mij is Telfort al weer een tijdje geleden aan BT verkocht. Wat wel kan is natuurlijk het eigen GSMR netwerk van ProRail gebruiken, maar veel meer dan GPRS zit er dan niet in volgens mij.
Wat denk ik dan een betere oplossing is, doe inderdaad AP in de trein zelf en laat die een bridge vormen met AP's langs de baan, via het bestaande ATM netwerk kan je het dan snel naar internet toe sluizen.
Nadeel is natuurlijk dat de treinen van NS(R) zijn en de infra van ProRail.

Het GSM-R netwerk is nog maar beperkt in gebruik, er zijn nog bijna geen treinen geschikt voor. Ook is daar niet echt voorzien in publiek dataverkeer. Op dit moment heeft de trein alleen een radio verbinding (TeleRail), dit is een oud met hele grote logge radio's, handmatig te kiezen kanalen en zo maar wel ERG stabiel. De uitrol van GSM-R zal nog wel een paar jaar duren....
Overigens is het systeem dat Telerail en GSM-R koppelt mede door mij ontwikkeld (en nee, ik ben niet verantwoordelijk voor jouw vertraging met de trein :) )

Voor sommige toepassingen is GSMR op zich wel handig, voor één van de systemen waar ik verantwoordelijk voor ben (ja ik werk bij ProRail) gaan we het binnenkort gebruiken.

UMTS? niet haalbaar dacht ik zo. per cel is er een max dl van 5 Mbit/s, en je moet er ook nog mee rekening houden dat de snelheid van de verbinding drastisch afneemt met toenemende snelheid. dus als er 200 mensen willen surfen op 1 trein: hou je vast, aan 25 kbit/s.

Niet voor niets zijn er nu al mensen bezig met WiMAX. Volgens mij een iets haalbaarder voorstel. Daarbij worden snelheden van 70 Mbit/s gehaald. beter, maar ook stukken duurder. (www.tweakers.net/nieuws/34071/?highlight=breedbandtechnieken)

Maar dan nog. Er is nog veel werk: treinen vliegen van de ene cel naar de andere, dus is er nog een handover protocol nodig. aan zo'n snelheid van de trein en voor hoge bandbreedtes...

Dat lijkt mij idd ook een beter idee. Zet de AP's in de trein zelf en laat de verbinding tussen het internet en AP's via iets anders lopen.
Misschien is er zelfs een mogelijkheid om het 'internetsignaal' over de bovenleidingen laten lopen...

Inderdaad, Het is tegenwoordig ook mogelijk internet via een stopcontact aan te bieden. De meeste treinen rijden op electrice dus dan internet via de bovenleiding en dan via APs in de trein wifi maken.

Zit je alleen met de vraag of internet via het stopcontact ook werkt op een bovenleiding waar 1800V gelijkspanning op staat :+

Tuurlijk, en dat signaal is ook stabiel als je met 140 km/h met een sleepcontact langs de leiding gaat... :Z

Het idee wat ze nu juist aan het uitproberen zijn, is dat je de AP niet in de trein hoeft te plaatsen: dat scheelt namelijk in de kosten om ieder treinstel van een AP te voorzien ed:
Je plaatst de AP langs het treintraject dat zorgt voor makkelijker onderhoud en je hebt gelijk een AP voor alle treinen die op dat traject rijden.
Als je namelijk APs in de trein plaatst moet je ook nog eens zorg dragen voor de dataverbinding vanuit de trein naar buiten, bijvoorbeeld via satelliet: grote lag of een soort van AP langs het spoor. Het eerste is duur en niet echt handig, het tweede is feitelijk het herhalen van de opstelling die nu juist getest wordt :)

Inderdaad zijn er al landen (oa Engeland, Canada) waar er APs in de trein worden gebruikt. Dit is gewoon een andere methode die - volgens de onderzoekers - als het gaat lukken veel efficienter is.

Jammer, ik verheugde me al op de nieuwste dienst van de NS: 'Geld Terug Bij Vertraging' formulieren online invullen terwijl je nog in de vertraagde trein zit! ;)

Nogal wiedes dat dat niet lukt. Had je van te voren kunnen weten. Loop maar eens over straat en probeer een netwerk in de lucht te houden met je laptop. Dat lopend doen gaat ook al te snel...
Natuurlijk is het te traag om iedere keer een verbinding op te zetten.

Maar dit moet toch gewoon kunnen, als de trein zelf een access point heeft?

Was Nuon niet bezig met een test met internet over het lichtnet? Zouden ze dan niet niet iedere trein via het electriciteitsnetwerk kunnen laten lopen? Ok, ander voltages, meer storing, maar het moet toch mogelijk zijn?

Je hebt nu van dat internet via stopcontact: Plaats een accespoint in de trein en sluit die op die draadloze module via stopcontact aan. Die doe je vervolgens aan de hoogspanning van de trein. En bij iedere stroomkast van de NS een vaste ethernet aansluiting met een module aan de hoogspanning

EDIT: LAMME23 was me voor

Voor de test werd er een treinrit gemaakt van Enschede Drienerlo via Hengelo naar Enschede.

Dat is toch wel een knappe treinrit, ik denk dat het van Hengelo via Enschede Drienerlo naar Enschede moet zijn ;)

Toch niet.

Studenten stapten natuurlijk op in Drienerlo wat 'tegenover' de UT ligt. Ritje naar Hengelo, even de verbinding checken en weer terug langs Drienerlo en door naar Enschede. Emailtje sturen en wederom terug naar Drienerlo en op de campus in het gras een biertje doen bij een 100Mbit verbinding wat campus-dekkend is.

Woei, mooie trein op die foto. Een koploper 3 baks :p.

Maarre internet in de trein lijkt me erg handig. Online kijken of er vertragingen zijn.

Woei, mooie trein op die foto. Een koploper 3 baks :p.
Op voormalig station Soestduinen als ik het goed zie :)

Edit: Woehoe, goed herkend: http://www.railfaneurope.net/pix/nl/electric/emu/ICM/4000-misc/pix.htm l zesde foto :P

Ja dat is station Soestduinen ja! Die is al weg station Soest volgt

en die heb ik ook in me kamer staan maar dan van lego

offtopic:
Vooral de informatieve mouse-over tekst :D
On topic: AP in de trein is idd ene handigere oplossing, maar daarvoor moeten ze wel al die treinen aanpassen, en dat duurde voor het GPS Systeem (waarbij ze alle treinen voorzagen van een GPS zender / ontvanger) al 3 jaar.....
«  1  2  3  4  »

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.

Volgende 13:10
Vorige 10:24
VNU Media logo Powered by True

© 1998 - 2008 Tweakers.net - Alle rechten voorbehouden

Uitgever van: