Hoofdcategorieën

Grafische kaarten strijden op leven en dood in Doom 3

Door Yoeri Lauwers, woensdag 4 augustus 2004 11:08
Bron: AnandTech, submitter: EaS, views: 65.944

Nu Doom 3 overal opduikt vragen heel wat fans zich natuurlijk af hoe hun systeem zal presteren in dit langverwachte spel. AnandTech offerde zich op om een hele nacht door te werken en verschillende grafische kaarten te testen. Zowel de toppers zoals de nVidia GeForce 6800 Ultra Extreme, als de meer budgetvriendelijke kaarten zoals een ATi Radeon 9200 werden aan de tand gevoeld. Het testsysteem waarop de reviewer zijn lusten kon botvieren was voorzien van een AMD Athlon 64 FX53 op 2,6GHz en 1GB OCZ 3500 RAM-geheugen op een MSI MS-6702E-moederbord. De test wordt verder opgedeeld in drie categorieën namelijk high-end (moderne kaarten waaronder de Radeon X800 Pro), midrange (hierin worden de meeste kaarten getest, zoals de GeForce FX 5950) en low-end (oudere, goedkopere kaarten zoals de GeForce 4 TI 4400). Als eerste komen de zware jongens aan de beurt.

In deze eerste testreeks bevinden zich de enige kaarten die resoluties tot 1600x1200 aankunnen, of Anti-Aliasing kunnen verwerken. Er wordt dan ook volop getest met Ultra Quality-instellingen en dit werkt perfect op alle moderne hardware. Hoewel er aangeraden wordt over minstens 500MB grafisch geheugen te beschikken, merkt de reviewer op dat alle levels in het single player-spel klein genoeg zijn om swapping te voorkomen. Er deden zich echter wel enkele problemen voor. Tijdens de tests met Anti-Aliasing verschenen er namelijk meer en meer artifacts bij de GeForce 6800 Ultra Extreme, tot op het moment dat het systeem spontaan heropstartte.

High-End Prestaties (High Quality, 1024x768, 4xAA)
6800 Ultra 73,1
6800 Ultra Extreme 70,5
6800 GT 65,2
X800 XT Platinum 56,1
6800 52
X800 Pro 40,9
Groen = nVidia GeForce | Rood = ATi Radeon

John Carmack had reeds eerder gesproken over eventuele problemen met overgeklokte hardware en de reviewer vraagt zich dan ook af of dit ook van toepassing is op hardware die door de fabrikant standaard overgeklokt geleverd wordt. Op naar de volgende test echter: de midrange-kaarten. In deze categorie slaagt elke kaart erin een prestatie neer te zetten die voldoende is om op 1024x768 te kunnen spelen. Een minimumgrens van 40 frames per seconde werd aanzien als 'voldoende', hoewel 45fps eigenlijk nog iets beter zou zijn.

Midrange Prestaties (Medium Quality, 1024x768)
FX 5950 Ultra 53,8
9800 XT 52,4
FX 5900 Ultra 50,2
9800 Pro 128 48,2
9700 Pro 41,5
FX 5700 Ultra 31,1
9600 XT 28,7
Groen = nVidia GeForce | Rood = ATi Radeon

Tot slot worden de oudere modellen getest. Zelfs met de instellingen op High Quality haalden sommige kaarten nog meer dan 35 frames per seconde, maar dit werd door AnandTech niet als voldoende beschouwd. Op Medium Quality zien we echter dat de GeForce 4 TI 4400 nog een degelijke prestatie neerzet, wat voor een kaart van die leeftijd toch best wel netjes is, aldus de reviewer. Opvallend is wel dat het verschil tussen Medium en Low Quality te verwaarlozen is en er dus geen enkele reden is om op lage kwaliteit te spelen met een kaart die over 64MB RAM-geheugen beschikt. Hoewel dit niet opgenomen werd in de test, vermeldt de reviewer nog dat de beste instelling voor kaarten als de 5700 Ultra en de 9600 XT Medium Quality op 800x600 lijkt te zijn.

Low-End Prestaties (Medium Quality, 640x480)
FX 5700 Ultra 64,4
9600 XT 63,8
4 TI 4400 42,2
FX 5500 29,4
9200 19,9
Groen = nVidia GeForce | Rood = ATi Radeon

Doom 3 is volgens AnandTech het eerste spel in lange tijd dat erin slaagt zelfs op 640x480 een aangename spelervaring te bieden. Id Software heeft volgens hen dan ook een uitstekende prestatie neergezet om Doom 3 het neusje van de zalm te laten bieden aan gamers met high-end hardware en tegelijk het spel zo schaalbaar te maken dat het zelfs op oudere systemen vlot speelbaar is. Tot slot benadrukt AnandTech nog dat voor deze tests gebruikgemaakt werd van een overgeklokte processor om zo de grafische kaart de beperkende factor te laten worden. Aangezien Doom 3 een processorintensief spel is, kan het belangrijk zijn daar rekening mee te houden. Voor meer ervaringen met Doom 3 kan men in dit topic terecht op Gathering of Tweakers.

Volgende 15:50
Vorige 10:17

Reacties

«  1  2  3  4  5  6  7  8  »

Tijdens de tests met Anti-Aliasing verschenen er namelijk meer en meer artifacts bij de GeForce 6800 Ultra Extreme, tot op het moment dat het systeem spontaan heropstartte.
Waarschijnlijk kapot geheugen of zo. Ik heb dat gehad met een 9800pro AIW. Die herstarte echter niet, maar liet het systeem gewoon helemaal vastlopen.

Al of niet herstarten na een crash is een instelling. Dat mag je dus zelf bepalen.

De symptomen dat er steeds meer artifacts verschijnen en dat daarna de pc crasht duidt wel degelijk op een overclock- of warmte-probleem. Op jouw 9800 zat dan waarschijnlijk ook een rammetje wat wel goed werkte, maar zijn specs niet haalde.

In theorie is dat inderdaad een instelling in Windows. Maar helaas kan je hardware ook zó crashen, dat Windows de tijd niet krijgt dat te registreren. Mijn MicroStar (Medion) PC crasht "regelmatig" (in Windows XP termen wel te verstaan) spontaan, zonder dat er ook maar iets van terug te vinden is in Windows' eventlogs....

Ik lees op meerdere fora dat mensen met gewone videokaarten, niets overgeklokt, ook artefacten krijgen. Na het onderklokken van de kaart zijn de artefacten dan weg.

Het 'Unreal' effect. Toen Unreal uitkwam was het ook dergelijk zwaar voor bestaande kaarten dat ze tot de limiet werden belast. Dat was bij andere games nog nooit voorgekomen, hetzelfde zie je nu gebeuren.

Dat duidt er dus op dat videokaart fabrikanten hun koeling niet goed genoeg testen, anders waren ze er wel achter gekomen dat de koeling niet helemaal in orde is. (Een kaart/CPU moet 24/7 kunnen draaien @ 100% belasting)

tsja wat is 100% belasting.
Wanneer ik een groot bestand zip, dan wordt mijn CPU ongeveer 40graden. Dat is dus 100% CPU belasting.
Wanneer ik met diezelfde CPU een Mpeg2 file maak wordt 'ie 44graden. is ook 100% CPU belasting.

Kennelijk heeft mijn mpegcompressor wat meer registers tegelijk nodig, want hij wordt warmer.
Ik kan me echter goed voorstellen dat de fabrikanten hun koeling afstemmen op een gebruikelijke zware belasting en dat ze ervanuit gaan dat het toch nog even duurt voordat de boel ook echt warmer wordt, omdat een drukke scene vrijwel altijd afgewisseld wordt door een iets rustiger scene. De belasting is namelijk vrijwel nooit continue 100%.... totdat er doom3 was :)

Probleem met warmte-afvoer is dat dit heel afhankelijk is van de koeling van je gehele kast. Een fabrikant kan zijn kaart nog zo goed getest hebben, als je kast zelf een slechte koeling heeft, kan je kaart nog zo goed gekoeld zijn maar bij hoge belasting zal ie gewoon te warm worden. En dat ligt dan echt niet aan de kaart zelf.

100% belasting betekent dat het niet uit moet maken wat ik (softwarematig) naar de kop van het betreffend stuk hardware gooi en hoelang dat is. De hardware heeft het gewoon maar te doen.

Zo kun je maar weer zien in wat voor droom wereld mensen leven...
Ten eerste is hardware never en nooit niet ontwikkeld om 24/7 100% prestatie te leveren. iig niet de hardware waar we het hier over hebben.
Denk maar eens goed na... Waarom heben bedrijven nu mainframes met intel XEON proc's die echter allemaal maar 1.8 gHrz lopen. Omdat deze namelijk wel 24/7 behoren te draaien.
Waarom neemt met SCSI disks. vroeger was snelheid een argument. Maar zelfs bedrijven met een gigabit LAN zouden never nooit niet de HD zo kunnen belasten dat deze te langzaam zouden worden. RAID drives endergelijke hebben daar voor gezorgd. Nee de reden is eenvoudig deze worden namelijk ontwikkeld om 24/7/100% te werken een IDE drive niet die worden geschat op 25% van hun levens duur. Dus +/- 5 jaar 25% zou 1.25 jaar continue zijn. Dat dit in de praktijk makelijk haalbaar zou zijn geeft enkel aan dat men met Safe marges werkt. Dit alles is gewoon leesbaar in de product beschrijving.
Maar ja...
Dus verbaas je niet als je PC'tje het ff niet aankan. Een mainframe heeft weer andere nadelen.

Gr. Krytonguard

Ik lees op meerdere fora dat mensen met gewone videokaarten, niets overgeklokt, ook artefacten krijgen. Na het onderklokken van de kaart zijn de artefacten dan weg.
Dat ligt aan het weer :+

Maar serieus, mijn vorige PC moest in de zomer met de kap open met een ventilator er op gericht, anders kreeg ik idd artefacten. In de winter had ik nergens last van, een 10C lagere omgevingstemperatuur was dus genoeg om het te redden ;)

Ik heb een Radeon 9800 XT van Asus. (Niet oc'ed)

Heb op de achtergrond smart doctor mee gedraaid als ik doom 3 speel. Kaart wordt ongeveer 62 graden. (schommeld een beetje) Die artefacten blijven gewoon.

Farcry in volle glorie brengt mijn 9800 XT op z'n knieen maar zonder artefacts. Terwijl Doom 3 op de laagste reso en details wel artefacts geeft.

Wat ik me dus afvraag is dat dit uberhaubt artefacten zijn en niet grafische fouten, omdat het alleen witte en rode puntjes betreft. Zelfs al in het Main menu kun je het zien. (In de planeet wat op de achtergrond draait)

Lijkt mij toch echt een Driver en/of Doom 3 engine probleem.

het spel zo schaalbaar te maken dat het zelfs op oudere systemen vlot speelbaar is.
Tja wat kan ik zeggen... mee eens.

Athlon2100+ , 1024MB, Geforce4 Ti4200... 800x600 medium detail. Het loopt lekker vlot ( behalve bij extreem veel gebeurtenissen / grote omgevingen op het scherm, zoals in het begin waar die shuttle opstijgt ).

Met een Athlon XP 1600+ en een GF4 Ti.4200 64Mb loopt het ook aardig (alleen nog 640x480 low detail geprobeerd), alleen af en toe toch wel slowdowns. Ik denk dat een 1600+ toch ietsje te weinig is. Ik denk dat inderdaad vooral de processor de vertragende factor is.

Edit:

Niet de videokaart, want ik had alles op low detail staan. Zo gauw dat omhoog gaat zal ik al gauw tegen die 64Mb grens aanlopen ja :).

Nou, ik denk eerder je videokaart! }>

hier stond geblaat

Anderhalf jaar geleden was de FX5900 de topkaart van nVidia. GeForce 4 was toen gewoon mid-range... En met een FX5900 kun je Doom3 heel aardig spelen :)

dit was ook wel te verwachten, althans ik verwachtte een goed schaalbare engine. veel mensen waren veel te bang dat het niet zou lopen. voor de meesten zal dat dus een flinke meevaller worden

heb het spel zelf nog niet gespeeld, wacht uit respect tot ie uit is ipv downloaden, wacht al zo lang op dit spel, kan nog wel een weekje of 2-3 bij ;)

Definieer "oudere PC's"

In mijn ogen zijn dit nog de 500-1400 Mhz PC's met een TNT2 tot GF3 kaart.....
Als ik deze testen zo zie vrees ik dat je voor DOOM3 toch even iets anders moet gaan aanschaffen dan een PC waar je met veel plezier DOOM2 op hebt kunnen spelen.......

tsja doom2 draaide prima op een P1 166 MHz.
Die spellen liggen per versie zover uit elkaar dat het geen vergelijking meer is.

Dat is zelfs zware overkill ;)

Een Pentium 66MHz kan het spel nog makkelijk aan. Minimale eisen voor Doom II zijn 486 66MHz.

Ik heb een Athlon 2400+ draaien, met 1gb pc2700 ddrram, en een Ti4400

Draai doom 3 op 1024*768 en het loopt echt goed. Medium quality staat die op.

Die scene met die plasmagun dat al die imps opeens overal vandaan komen, liep prima kon ze makkelijk om knallen zonder vertragingen. Ik ben zeer te spreken over Doom 3, maar ook over mij Ti4400 die ik voor het eerst sinds ik hem zie, zulke mooie beelden, met goede prestaties zie weergeven, en heb dan ook eindelijk het gevoel waar voor mijn geld te hebben, ook al moet ik alweer een nieuwe gaan kopen :/

Hmm, ik heb een amd athlon xp 2000+ met ook een ti4400 dr in maar wel 512 mb ram. Maar bij mij loopt ie alleen redelijk als ik in een normale gang loop zonder veel lichteffecten en troep (op 640 x 480 met low detail). Als er ook maar iets in beeld komt gaat ie meteen een stuk trager en vaak is het gewoon niet speelbaar. Ligt dat verschil tussen onze pc's dan echt tussen die iets snellere processor en die mb's ram meer?

EDIT: Hmm laat maar. Ben er daarnet achter gekomen dat mn processor op de een of andere manier al een tijdje op 1250 mhz draaide in plaats van de 1667 mhz waar ie op hoort te staan |:( Nu draait ie redelijk goed op 640 x 480 medium detail zonder al te veel fps terugval :)

Wat moet ik dan nog met een voodoo 12 MB kaart?

Lekker pacmannen! :Y)

http://www.gamershell.com/reviews_PacManAdventuresinTimefr.shtml
The test pc was a PII450, 128sdram and had a Voodoo 2 8mb. And the game seems to love the 3dfx cards....
;)

hey mijn sli van 2 voodoo2 kaarten heeft het het langste uitgehouden als videokaar it rock't

mijn beste investeering oooit gedaan in hardware

Hoe komt men aan die waarden van boven de 60 fps? Ik dacht dat Doom 3 gelimiteerd is aan 60 fps omdat John Carmack van mening was dat meer toch geen nut heeft, omdat het menselijk oog niet meer kan waarnemen?

Met de timedemo is dit wel mogelijk, tijdens het spelen niet.

Schakelt ie dan ook je monitor terug naar 60 Hz ?
Handiger zou het zijn als de framerate gesynced wordt met de refresh van je monitor.

Dat werkt alleen als de framerate altijd precies 60fps is, je monitor kan namelijk niet continue de refresh veranderen. In de praktijk zal dat moeilijk te garanderen zijn.

Dat is onzin. Bij verticale synchronisatie wordt een frame in het videogeheugen ververst op het moment dat de videokaart aan een nieuw frame begint i.p.v. op het moment dat deze klaar is. Op die manier zie je nooit twee halve frames op je monitor.

Als een frame niet klaar is op het moment dat de videokaart aan een nieuw frame begint, tekent deze het oude frame nog eens. M.a.w. je framerate kan gerust onder de 60 Hz komen. Hoger kan daarentegen niet, want je monitor tekent maar 60 frames per seconde.

M.a.w. je framerate kan gerust onder de 60 Hz komen. Hoger kan daarentegen niet, want je monitor tekent maar 60 frames per seconde.

hoger kan wel degelijk als mijn monitor op 150 hertz staat dan kan hij ook 150 frames weergeven alleen houden je ogen het niet bij om het vershil te zien.

En vergeet niet dat het 60 hertz verhaal niet een absoluut feit is.
De gemiddelde mensen kan niet meer zien als 60 hertz, maar er zijn ook genoeg mensen die wel meer kunnen zien tot ergens tussen de 70 en 80.
Boven dat is het fysiek niet meer mogelijk.
Ikzelf krijg al last van mijn ogen als ik al 1 min sta te staren naar 60 hertz het geknipper is gewoon te erg net alsof iemand een stroboscoop voor me houdt en weiger daarom ook met monitoren te werken die daarop ingesteld staan.

Met com_maxFPS kun je het maximaal aantal fps instellen. Verder is de limiet inderdaad 60fps ingame.
com_showFPS 250 lijkt me wel voldoende ;)

Ik denk dat je bedoelt :

com_maxFPS 250 en com_showFPS 1

Kan me er toch niks anders bij voorstellen iig. Echter heb ik dat eerste commando niet in de console. :?

Staat die niet gewoon in je config file?

Nvidia doet het gemiddeld beter dan ATI zo te zien, ben benieuwd hoe ATI het doet als de nieuwe openGL drivers er zijn: http://www.tweakers.net/nieuws/33571

Het zou leuk zijn om het dan nog eens te testen :).

Een openGL toggle (zoals in half-life bijvoorbeeld) heb ik anders niet kunnen vindingen in de settings schermen... wellicht dat dat wel in de niet windows versies van doom3 gebruikt gaat worden?

Dat is logisch. Doom 3 draait namelijk op OpenGL en heeft geen Direct3D renderer.

Nooit geweten dat er Pixel Shaders in OpenGL ondersteund werden :S

Ze gebruiken DirectX alleen voor niet-3D dingen zoals netwerk, input, geluid, etc. De graphics gaan toch echt via OpenGL.

Niet?

Pixel shaders in OpenGL:

Loading Pixel Shaders in OpenGL

Before we get begin writing shaders, we should have a way to load them and use them. There are some different shader extensions for OpenGL. In this article, I'll show you how to use the ARB_fragment_program extension. Note that you may need to create and set function pointers using wglGetProcAddress(), glXGetProcAddress(), or some other equivalent function to use the gl*Program*ARB functions shown below; the demo accompanying this article contains code for setting such pointers, which are prefixed with "my_", in the set_function_pointers function in scene.c.

To load and use an ARB_fragment_program shader, we first need to enable the ARB_fragment_program extension:

glEnable(GL_FRAGMENT_PROGRAM_ARB);


etc....

Het zou leuk zijn om het dan nog eens te testen
dat zal zeker nog wel gebeuren, het zou me heel erg verbazan als doom3 niet door alle review sites in de standaard game benchmarks werden mee-genomen.

en dat Nvidia het beter doet is niet zo heel gek natuurlijk, hun kaart is bijna ontworpen met doom3 op het oog.
hun 0x32 pipeline zal ze in dit spel geen windeieren leggen.
vraag me alleen af of ze er in andere games ook iets aan hebben want geen een anders spel maakt er gebruik van of is vanplan er gebruik van te maken.
het het heeft ze toch een hoop transistors gekost (die ook weer allemaal stroom verbruiken)

Gelukkig zal de doom3 engine in veel toekomstige spellen gebruikt gaan worden.
Met dat in gedachten lijkt het me dus verstandig een Nvidia kaart aan te schaffen, als je op dit moment wilt upgraden.

ook zijn de ati drivers niet al te best op linux, dus als je niet je hele leven verder nog aan MS vast wil zitten zou je beter een nvidia kunnen kopen op dit moment (totdat ati's drivers beter worden uiteraard).

Dan nog zal het spel beter op een nVidia draaien. nVidia heeft geld geinvesteerd en John Carmack en consorte hebben daarom geoptimaliseerd voor nVidia.

Op de doos van nVidia's 6800Ultra staat inmiddels ook 'Recommended for Doom 3'

Eerder nog, op de E3 van 2002 zou er nauw samengewerkt worden met ATI. Inmiddels is dat voor nVidia

Carmack heeft voor niets en niemand geoptimaliseerd. Sterker nog geen enkele fabriekant heeft een demo gehad. Ze zijn dus niet in de gelegenheid geweest om speciale dirvers te schrijven.

Carmack heeft gewoon een goed spel geschreven zonder rekening te houden met een of ander fabriekant.

Was het dan niet zo'n Nvidia how it's ment to be played spel?

Beste CyberAngel:

Nogmaals het verschil tussen nVidia enATI kaarten op een simpele manier uitgelegd!!!

ATI kaarten zijn geoptimaliseerd voor DirectX, dat is 24 bits, geen 32 bit zoals je DirectX proggie zal melden.

nVidia kaarten zijn 8, 16 en 32 bit, aangezien OpenGL, dacht ik, 16 en 32 bit is zal nVidia zowiezo beter spelen in OpenGL dan DirectX.

De nVidia kaart moet dan gaan remmen naar 24 bit (32 bit in DirectX, onder 16 bit DiectX zul je niet veel verschil merken), vandaar de verschillen in DirectX en OpenGL.

Aangezien de meeste spellen tegenwoordig in DirectX worden geschreven heb je een voordeel met Windows (DirectX), niet wanneer je een ander OS neemt, OS-X, FreeBSD, Linux, etc..., hier wordt OpenGL gebruikt, DirectX is er gelukkig niet.

Je kunt het merken aan de nieuwere UT's (2003, 2004), hierbij wordt een DirectX/OPenGL wrapper gebruikt, vandaar dat deze onder zeg maar Linux iets minder fps zal geven, maar ja als je onder WIndows 400 fps hebt en onder Linux 360 fps, zul je er niet zoveel van merken :)

Oh ja, de oude UT, deze is geschreven voor OpenGL, is zowiezo sneller onder Linux dan in Windows, zelfs de grafische effecten zijn een stuk minder in DirectX, btw Windows heeft een "slechte" OpenGL ondersteuning, hoe zou dat nou toch komen :)

Zeg maar dankjewel aan ATI en Redmond als je ATI kaart wat minder presteert in Doom3

Je analyse is onjuist. Een Radeon accepteert in hardware prima 32 bit waarden, hij zal de berekening alleen met 24 bit doen. Dat betekent dat een Radeon niet aan de specs voldoet als 32 bit gevraagd wordt; er is minder precisie en dat zou bij ingewikkelde berkeningen tot kleine visuele rariteiten kunnen leiden.

De conversie van 32 naar 24 bit intern is gratis, je hebt er alleen wat bedrading voor nodig om de juiste bits op de juiste bits aan te sluiten. (In tegenstelling tot een cpu, die daarvoor data moet roteren.)

M.a.w. het feit dat een Radeon intern in 24-bit rekent is niet de reden dat deze trager is in Doom 3.

De ware reden is gewoon mankracht. Nvidia heeft in het verleden meer mankracht op OpenGL gezet dan ATi.

Ik dacht dat Ati bij D3D bleef? :?

Een goede engine houdt naar mijn mening in dat het er a mooi uitziet maar b ook goed loopt op wat verouderde hardware.

Dat hebben ze dus goed bereikt met doom3. Het ziet er super uit in ultra quality maar zelf in low is het niet lelijk waardoor het zelfs speelbaar is op de low end kaarten.

Ik speel zelf op een radeon9500pro en het verbaasde me dat ik onovergeklokt gewoon in 1024x768 high quality kan spelen met een redelijke framrate.

Er is al vaker gezegd dat Doom3 één grote reclamecampagne is voor de nieuwe engine......

Als dat echt zo is, doen ze het wel goed idd :D

Ik kan je zeggen dat het spel zelf ook niet tegenvalt. Het lijkt qua gameplay toch vrij veel op de oude Half-Life. In die zin dat er een verhaal is en dat er aardig wat cut-scenes zijn om het verhaal niet naar de achtergrond te laten verdwijnen. Veel non-player characters en niet alles wat beweegt is automatisch fout.

Het verhaal lijkt niet op half life. In half life was het niet de bedoeling dat het foutging, in doom3 wel. Verder werden er in half life buitenaardse wezens naar onze planeet gehaald, niet allemaal even vriendelijk. In doom 3 lijkt het me vanwege al die satanische tekens, bloed, darm-textures en agressieve halfdode persoonlijkheden toch allemaal behoorlijk evil. In half life was er overigens ook geen evil person, in doom 3 wel.

Doom 3 is heel anders kwa spel. Je hebt ook wel donkere gedeelte's maar in half life was het meer dat je de uitweg moest zoeken en kleine puzzeltjes moest oplossen, knoppen, wissels voor de trein etc. Hier is het gewoon bruut slachten en ventjes de 'echte' dood injagen.

Na Doom3 gespeeld te hebben vindt ik het ronduit storend dat die debiele zombie's soms spawnen in een of ander hoekje dat ik net compleet heb uitgepluisd met mijn zaklampje (stom ding maar de spanning komt hte wel ten goede). En dan heb ik het nog niet eens over die doden die uit een of ander opberggat in de muur komen.

Heb wel een beetje het gevoel dat het een saai spel wordt. Na 2 levels gespeeld te hebben is het wel veel hetzelfde. Gangetje hier, gangetje daar, bunch of dead people hier, demoontjes met vuurballen daar. Hopelijk worden de volgende levels gevarieerder...

Evil person in Halflife was naar mijn idee "the man in the suit".. :)

En in Doom 3 spawnen de zombies niet. Er gaan schuifdeuren open in de muur (hoor je ook als je goed luistert). :)

Maar je hebt wel gelijk dat Half-life verschilt van Doom3.
Doom 3 is zoals meer mensen al reeds gezegd hebben een verkooppraatje voor de engine (big business these days).

Voor de rest Doom = OK!

/Edit

Tevens zien de huidige benchmarks er zo uit omdat Nvidia weldegelijk mee heeft gewerkt aan de ontwikkeling van het spel (en daardoor betere openGL drivers heeft).

Ati gaat dit proberen goed te maken met een nieuwe versie van de driver. (momenteel Beta)

Edit\

Tevens zien de huidige benchmarks er zo uit omdat Nvidia weldegelijk mee heeft gewerkt aan de ontwikkeling van het spel
gek, dat is nergens terug te vinden en komt gewoon op me over als zealotisme

OpenGL werkt al jaren beter op een nvidia kaart, ati heeft altijd zijn focus gehad op het platformafhankelijk direct3d en niet op opengl, en dan draaien opengl games dus gewoon slechter, gezien het feit dat microsoft bij direct3d9 meer rekening met ati gehouden heeft zal half-life 2 waarschijnlijk wel weer iets beter lopen op vergelijkbare kaarten van ati (en bij valve heb ik wel het idee dat ze een dealtje hebben met ati)

Ik haal toch mooi 1024*768 en medium op mn p4 3ghz en gf4 ti 4200 (wel zonder schaduwen :(-scheelt weer een fps of 20- )

ik zou als ik jou was dan op 800x60 of 640x480 gaan draaien en schaduwen aan das toch net ff mooier aangezien je dan monsters kan zien aankomen uit een van achteren verlichte gang... :) en in DeathMatch is het ook makkelijker..

Installeer ook de nieuwste nvidia drivers.

Had eerst een 2 releases oude driver en ben van 26.9 naar 33.0 fps gegaan in timedemo demo1 (medium, 640x480)

zou idd mét schaduwen spelen. staat overal in de handleiding dat dat gewoon de pijler van het spel is en anders kan je netzogoed serious sam doen ofzo (ook monsters schieten)

Dit artikel bewijst maar weer eens dat je voor een baanbrekend spel niet gelijk naar de winkel hoeft te rennen voor een teop-of-the-line grafische kaart.
Het is gewoon helemaal aan jezelf om te bepalen of het spelen van Doom III op een oud systeem met lagere grafische instellingen voldoende plezier biedt :)

Heel goed dat zelfs de langzame videokaarten doom3 aankunnen. Ik dacht dat de fps rate van doom3 niet hoger dan 60 kon, maar bij het laatste plaatje wel? Hoe dan ook, ik kan niet wachten dat mijn doom3 order binnen is :Y)

Reactie op MaZo:

"" Hoe komt men aan die waarden van boven de 60 fps? Ik dacht dat Doom 3 gelimiteerd is aan 60 fps omdat John Carmack van mening was dat meer toch geen nut heeft, omdat het menselijk oog niet meer kan waarnemen? ""

Dat was alleen online dacht ik .....
«  1  2  3  4  5  6  7  8  »

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.

Volgende 15:50
Vorige 10:17
VNU Media logo Powered by True

© 1998 - 2008 Tweakers.net - Alle rechten voorbehouden

Uitgever van: