Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Je kunt ook een cookievrije versie van de website bezoeken met minder functionaliteit. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 40 reacties, 26.073 views •
Bron: Beyond 3D, submitter: k1n9_n01z3|IA

Beyond 3D heeft een ATi Radeon X800 XT, met PCI Express-interface, het in een flink aantal testen laten opnemen tegen een X800 XT Platinum Edition, met AGP-interface. In principe zou dit vergelijk dus de voor- en nadelen van beide interfaces aan het licht moeten brengen. Beyond 3D is er helaas niet in geslaagd om het een eerlijk vergelijk te maken, hoewel ze wel hebben geprobeerd om zoveel mogelijk verschillen tegen elkaar weg te strepen. Het eerste verschil is te vinden in de geteste grafische kaarten. Zo lopen de core en het geheugen van de X800 XT Platinum Edition op een iets hogere snelheid dan die van de X800 XT met PCI Express-interface. Dit is echter makkelijk op te lossen door de Platinum Edition onder te klokken. Het tweede verschil is de chipset. Het platform om de AGP-kaart te testen maakt gebruik van een i875-chipset, gekoppeld aan dual-channel DDR400-geheugen, en het PCI Express-platform is gebaseerd op de i925-chipset, gekoppeld aan dual-channel DDR2 533-geheugen. Ook de gebruikte processor was voor beide testbenches anders: op het i875-moederbord prijkte een 3,4GHz Pentium 4 (Northwood), terwijl het i925-moederbord was uitgerust met een 3,4GHz Pentium 4 EE. Het mag duidelijk zijn dat op papier het PCI Express-platform het snelste is vanwege het snellere geheugen en de snellere processor.

Uit een flink aantal testen blijkt dat het verschil in snelheid tussen beide kaarten nagenoeg nul is. Dit komt vooral omdat de core van de PCI Express X800 XT, R423, precies dezelfde is als de core van de AGP X800 XT, R420. Er zijn echter een aantal tests waar de PCI Express-versie met een duidelijk verschil weet te winnen. Dit verschil is echter altijd het gevolg van de snellere CPU en het snellere geheugen waarmee het PCI Express-platform is uitgerust. Toch is Beyond 3D er in geslaagd om met behulp van een aantal specifieke theoretische testen het verschil tussen beide interfaces te meten. In TexBench is duidelijk te zien dat de R423 met een flinke marge weet te winnen van de R420 als er gebruikt wordt gemaakt van textures die uit 1024x1024 beeldpunten bestaan. Met Serious Sam Image Download is bekeken hoe snel een gerenderde frame van de grafische kaart richting het geheugen kan worden verplaatst. Uit deze test blijkt dat de R423 tussen de 75% en 90% sneller is dan de R420. Het lijkt er dus op dat de PCI Express-interface inderdaad meer snelheid kan brengen in een aantal specifieke gevallen.

ATi Radeon X800 XT PCI Express en X800 XT Platinum Edition AGP (klein)

Gerelateerde content

Alle gerelateerde content (32)

Reacties (40)

kortom, pci expres brengt (nog) geen voordeel.
"Met Serious Sam Image Download is er gekeken hoe snel een gerenderde frame van de grafische kaart richting het geheugen kan worden verplaatst. Uit deze test blijkt dat de R423 tussen de 75% en 90% sneller is dan de R420."
Dus ik snap jouw opmerking niet helemaal.
Maar is dat vanwege de videokaart of vanwege het andere systeem? DDR2 etc.
Maar uiteindelijk lijkt het er momenteel toch op, dat er onder de streep ( op je beeldscherm dus ) nog nagenoeg geen verschil is.

Vooralsnog zijn alle gemeten performance winsten theoretisch en levert het praktisch nog niets op aan extra framerate.
nou die test is volgens mij niet veel waard.
de ene had een sterkere CPU en sneller geheugen.
en zover ik weet geniet de x800xt van een betere CPU.

Dus het is moeilijk te zeggen hoeveel sneller de PCI EXpres versie is, Want in andere benches kon men duidelijk zien dat de X800 beter ging presteren als de CPU ook sneller was.
Dus tot hoever heeft hij van de extra kracht van die 3.4 gig EE kunnen genieten?

Dus nog even wachten op een moederbord met AGP en PCI Expres x16
en dan op dat plankje met zelfde geheugen en CPU testen.
dat zou denk ik het beste bench resultaat geven.
En hoeveel keer wordt zoiets gebruikt in een game? In een game worden gerenderde frames bijna nooit in het geheugen geplaatst. Dat is ook niet nodig.
In andere gevallen waar het wel nodig is, wordt er toch gebruikt gemaakt van een professionele kaart en niet van een X800.
Ik geef Korné Soldaat volkomen gelijk; PCI Express levert nog geen echt voordeel op.
in dit geval werden de up- en downloadsnelheden van de 2 interfaces getest, PCI-Express was 75 tot 90% sneller omdat het hier om een 16x verbinding gaat, terwijl AGP een 8x verbinding heeft, niets bijzonders dus...

... en dat je er in spellen nog haast niets van merkt licht er gewoon aan dat de bijna verdubbelde snelheid nog helemaal niet nodig is, PCI-Express levert op dit moment vooral voordelen voor de fabrikanten
8x AGP en 16x PCI vergelijken is appels en peren vergelijken (Á la 1 speed CD met 1 speed DVD vergelijken.

Volgens mij is de AGP rating totaal anders dan die van PCI Express.
nee, het komt op hetzelfde neer, dat moet ook wel ivm met de klant (ik heb alleen de theoretische snelheden ff niet bij de hand, 16x is in ieder geval ongeveer 2x meer als ik het goed heb)...
Uit deze test blijkt dat de R423 tussen de 75% en 90% sneller is dan de R420. Het lijkt er dus op dat de PCI Express-interface inderdaad meer snelheid kan brengen in een aantal specifieke gevallen.
Nou dit is toch wel een redelijk verschil....
- edit - te laat :)
Nee dat is het niet, het is een synthetisch bench die mooi de theoretische potentie aantoond maar waar er in reallife game situaties niks van valt te merken.

De enige manier om verschil te kweken is het videomem size zo verklijnen dat de runtime texture memory footprint niet in local vidmem past.
Want dan moet dat over de Video port heen.
Of de Texture belasting vergroten door veel of grotere Textures zodat het zelfde effect wordt verkregen dat het vidmem te klein wordt.

PCI E heeft pas meer waarde als het geometrie detail data per frame genereratie AGP8x ontstijgt ipv Texture execution uit intern systeemgeheugen.
Want dat is ene noodloop als het videomem te klein is.
ik denk dat dit eerder het verhaal van nvidia bevestigd
http://www.tweakers.net/nieuws/32985/?highlight=nvidia
dat ati nvidia dissed dat nvidia nog geen native pci express gebruikt maar dat van hunzelf dat dus ook niet is
hehehe, maar dat zijn alweer verouderde plaatjes van een RV380...
maw hele andere chip.

en de NV's hadden niet de texture download-boost die de PCI-E ati's wel hebben. dus misschien toch?
Jawel : één Molexje minder
De ATi X800 had altijd al 1 molex. Bij nVidia is dit er wel op vooruit gegaan. De 6800 Ultra had er eerst 2 en nu nog maar 1.
de pci-express versie heeft er géén meer, dat bedoelde bit booster ;)
Jawel alleen is dat geen molex meer maar een nieuw soort aansluiting die ati en nvidia gaan gebruiken.
mag jij me even zeggen waar die molex minder zich bevindt ... als je echt wil muggeziften: tis inderdaad een molex minder, maar tis een andere connector .. dat zwarte ding namelijk. pci-express is lang niet in staat om de nodige stroom te leveren voor dit kaartje

edit: wat is die connector naast die zwarte?
Om de video-out aan de voorkant van de pc te krijgen
X800 pro PCIe (geen xtra voeding nodig)
X800 XT (500Mhz 70watt) PCIe (geen xtra voeding nodig)
X800 XT PE (520Mhz 75watt) PCIe, omdat PCIe maar 75watt kan leveren (op dit moment) is wel een xtra voeding nodig.
iemand enig idee wat dit ding gaat kosten? kga binnekort ff nieuwe videokaart halen :)
Aan de linker kant van de site vind je de pricewatch. ;)
Het lijkt me een vrij waardeloze test... Ze zeggen zelf dat de gemeten verschillen vooral veroorzaakt werden door de andere CPU/geheugenmodules :)

En die theoretische testen... ik vraag me af wat die zijn :? Gewoon wat rekensommetjes?
tja dus bijn ageen verschil, was wel te verwachten....

nu wachten wanneer de eerste PCIe in NL leverbaar is!!
sjah, op de i875 zit nu eenmaal geen pci-express en de i925 heeft ook beter pat en snellere geheugen-aansturing. Hoe zou je dat anders moeten testen, want op de i925 zit weer geen agp..

Wat ik wel vreemd vind is dat ze niet een normale 3.4 in het i925 systeem hebben gedaan ipv die 3.4 EE
Neen, maar de 915P heeft wel ondersteuning voor AGP en PCI-Express en ook voor DRR en DRR 2, dus waarom zo geen mobo gebruiken? Was alles toch meteen eerlijk, niet?
De eerste PCIe kaarten zijn al leverbaar, heb ze namelijk bij mij in de winkel al op de plank liggen voor de verkoop
beter overstappen vóórdat AGP zich als bottleneck gaat tonen
Enkele slordige taalfoutjes, merk ik helaas wel vaker op de laatste tijd.

...hoewel ze wel hebben geprobeerd om zoveel *hoe* mogelijk verschillen ... ????

Dit komt vooral omdat de core van de PCI Express X800 XT, R423, precies dezelfde is *dan* <--- als.

Er *zijn* echter een aantal tests <--- is
Er *zijn* echter een aantal tests <--- is
Ik weet niet op welke school jij les hebt gehad, maar met nederlands liep je wel wat achter. 'Zijn' is hier correct.
...hoewel ze wel hebben geprobeerd om zoveel *hoe* mogelijk verschillen ... ????
Ook hier mankeert niets aan. Graag eerst even nadenken voor je domme dingen post...
een aantal = enkelvoud

dus: "Er is echter een aantal tests..." is correct
Jongens, deze test is pas het begin!
Toen PCI en AGP net tegen elkaar te lijf ging waren de resultaten ook praktisch dezelfde.

Virge3D PCI vs Virge3D AGP
ATI Rage PCI vs. ATI Rage AGP
Voodoo2 PCI vs. Banshee AGP
Trident 9xxx PCI vs. Trident AGP....

Het verschil was te verwaarlozen, maar zodra AGP volwassener wordt zie je het verschil ook echt.

ATI Radeon 9000 DDR PCI vs. ATI Radeon 9000 DDR AGP
nVidia MX440 PCI vs. nVidia MX440 AGP

AGP had duidelijk de leiding overgenomen.
Nu is PCI-E aan de beurt.
Step by step... geschiedenis herhaalt zich...
Ja juist als je nu je hardware voor twee jaar wil gaan gebruiken is PCI-E niet relevant want eer het wat gaat uit maken zullen we op DX10 titels moeten wachten die wel de Geometrie genereren die de GP8x doorvoer te boven gaan, als PCI-E dan al Mainstream zou zijn.
Mainstream development target als je weet hoe lang game releases naijlen na de hardware.

Texture executie of loading is alleen van toepassing als het vidmem te klein is of de game sessie start en initaliseerd.
deze noodloop situatie hebben ze gebruikt om verschil aan te tonen wat niet relevant is voor normaal game gebruik.

Om dit probleem en situatie tegen te gaan is een remedie voor en dat is voldoende Vidmem.
Game developers houden hier rekening mee dus is alleen van toepassing als je met een oudere kaart zit die kwa vid size onder recommended zit.

zoals nu 64MB of lager tegen 128MB.

Nu is het wachten op een test van de aankomende zware games op een platform met veel minder variabelen.
en dan game test niet synthetisch.
Maar wat ziet mijn oog daar??
Hehe ATI snapt het eindelijk |:( |:(

Twee DVI aansluitingen.

Ze hadden daar voorheen nog wel wat problemen mee n.l.
Ik vraag me af hoe een PCIe X800 het zou doen met een Athlon FX.
Als blijkt dat een snellere CPU en waarschijnlijk hoofdzakelijk sneller geheugen de kaart sneller maakt, dan moet dan met de oncore dual channel memory controller van de Athlon FX nog sneller kunnen.
Helaas zijn er nauwelijks PCIe borden voor de Athlon 64/FX te vinden en dus is dit nog niet goed te testen.
Wel denk ik dat ATI de snelheids kroon weer een paar maandjes aan nVidia moet overgeven.
Die 6800 Ultra is wel erg snel en dat is vooral bij hele high-end graphics (Farcry v1.2) terug te zien.
Zolang ATI de prijs echter gunstig houd ten opzichte van de concurentie is er echter weinig reden tot paniek. 50 tot 100 euro minder voor 5 tot 10% performance verlies is helemaal niet erg.
Ik weet eigenlijk sowieso niet of dit wel voordeel op gaat leveren. Het zou vooral de grotere bandbreedte zijn die dus het voordeel meot bieden. Nu als je viedeokaart met te weinig onboard geheugen zit , gebruikt die het gewone RAm geheugen. Dit gaat dan via de AGP poort en dus ook zeer traag. Als je een spel speelt kun je zo wel zien wanneer je zonder onboard geheugen zit , je framerate zakt namelijk hard in. Hierdoor vraag ik me af of pci-xpress dan wel dit op kan vangen. Volgens mij heb je met pci-xpress gewoon 35 FPS ipv 10. Dus heb je er aan het eind nog niet veel aan. ( Natuurlijk heeft pci-xpress wel andere voordelen , maar het gaat nu even om de grafische toepassing ervan.)
Maar komt er dan binnenkort niet een 16x versie van AGP?

Als PCI beter werkt als AGP, dan gaat iedereen de PCI sleuven volstampen met kaarten. mobo fabrikanten worden gek en gaan de AGP sloten weghalen ? of ze moeten ze sneller maken als PCI.

En dat PCI maar 75 watt levert, als je hem overklokt ben je wel de pineut, je kan moeilijk een molexje erop solderen...

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.



Apple iPhone 6Samsung Galaxy Note 4Apple iPad Air 2FIFA 15Motorola Nexus 6Call of Duty: Advanced WarfareApple WatchWorld of Warcraft: Warlords of Draenor, PC (Windows)Microsoft Xbox One 500GBSamsung

© 1998 - 2014 Tweakers.net B.V. Tweakers is onderdeel van De Persgroep en partner van Computable, Autotrack en Carsom.nl Hosting door True