Hoofdcategorieën
Device Settings

Studenten met pda's behalen hogere cijfers

Door Yoeri Lauwers, vrijdag 18 juni 2004 15:13
Bron: Brighthand, submitter: T.T., views: 19.617

PalmOne m130Uit een studie aan de Yankton High School in de Verenigde Staten van Amerika, waar nieuwssite Brighthand over schrijft, blijkt dat studenten die over een pda beschikken betere schoolresultaten halen. Voor het onderzoek gaf men aan het begin van het academiejaar 75 studenten en 4 docenten een palmOne m130. Op het einde van het jaar bleken de resultaten van de studenten met een handheld duidelijk hoger te liggen dan de scores van de overige studenten. Bovendien hadden de studenten die gebruik konden maken van de elektronische organiser een betere aanwezigheidsscore. De onderzoekers hebben ook geëxperimenteerd met laptops in plaats van pda's. De resultaten van de laptopbezitters waren - niet verwonderlijk - nog hoger.

Volgende 15:14 BenQ: prijzen lcd-tv's dalen 15 tot 20 procent na de zomer
Vorige 14:12 Fujifilm kondigt FinePix F440 en F450 Zoom aan
Advertentie

Reacties

«  1  2  3  »

Jaja, en dan een beetje met WiFi toets-antwoorden doorsturen aan elkaar, geen wonder dat je dan beter scoort :).

Ook de wetenschappelijke rekenmachine met talloze geintegreerde functies doet wonderen bij een tentamen financiering..... B-)

Kun je beter een smart phone hebben das ook gewoon een PDA alleen kun je dan via infrarood, bluetooth en gprs spieken. Bluetooth en gprs is namelijk nog niet standaard op alle PDA's

Damn, dan doe ik al trotse Palm T|E bezitter toch iets niet goed. Of ik zit er te veel mee te spelen natuurlijk :P

wie weet hoe slecht de rest wel niet is :)

Lol dan denk ik dat het aan die verrekte Tungsten E ligt, ik heb 'm ook en mijn cijfers zijn ook niet om over naar huis te schrijven :+

Hoeft niet, je kan het toch ook mailen met dat ding?

Tsja, met die ingewikkelde college-, prakticum- en tentamenroosters is een PDA natuurlijk geen overbodige luxe.
* 786562 Skaah

ja logies een beter aanwezigheidsscore, je zet gewoon een boek of ander interesant onderwerp er is en de les is zo om.

ik vind het een heel goed idee als ze inplaats van agendas, pda's gaan uit delen of van school kopen/huren.

Conclusie: het krijgen van een PDA motiveert de studenten... Of wat proberen ze nu in hemelsnaam aan te tonen met zo'n onderzoek?

Zie er ook het nut ni van in... Misschien een marketingstunt van Palm of Compaq ofzo??

Dat er een oorzakelijk veband tussen het bezit van een pda is en het behalen van een hoge score lijkt me zeer onwaarschijnlijk. Het is waarschijnlijk meer iets van het zijn meestal de nerds die een pda hebben; en die behalen vaak ook een hogere score...

Dat er een oorzakelijk veband tussen het bezit van een pda is en het behalen van een hoge score lijkt me zeer onwaarschijnlijk. Het is waarschijnlijk meer iets van het zijn meestal de nerds die een pda hebben; en die behalen vaak ook een hogere score...
Lees het nieuwsbericht boven aan de pagina eerst even.
daarin staat namelijk dat men gewoon aan een aantal mensen pda's heeft uitgedeeld.
edit:
Voor tomatoman hetzelfde verhaal.

Er staat nergens op welke manier de studenten die een PDA kregen en de controlegroep zijn geselecteerd. Lukraak uitdelen is in ieder geval een onverantwoorde onderzoeksmethode. Ze hadden vooraf al moeten meten wat de studieresultaten waren van de onderzoeksgroep en de controlegroep. Nergens blijkt dat ze dat hebben gedaan, waardoor de onderzoeksresultaten niet controleerbaar en dus niet wetenschappelijk verantwoord zijn.

In het artikel staat dat het om 75 personen ging, een 10% hoger gemiddelde lijkt me niet heel significant als er 1500 of meer leerlingen op die school zitten, maar dat staat er niet bij zodat we vooral niet even kunnen narekenen of het inderdaad een statistisch verschil is.

Als je het zo bekijkt kan je ook zeggen: "studenten die een inductiekookplaat krijgen halen betere cijfers" tot zover de motivatietheorie. :)

Het is gewoon veel gemakkelijker om je te organiseren met die dingen. Ik vraag mij wel af waarom die docenten ook een PDA kregen? Om hun cijfers te verhogen zal het wel niet geweest zijn. :+

om een band te creeëren tussen studenten en docenten met pda. Onbewust trekken deze docenten dan toch de pda bezitters voor en krijgen deze net wat vaker de voordeel van de twijfel, wat leidt tot hogere cijfers! Niet moeilijk!

Foute conclusie. Sterk nog: het hele onderzoek deugt niet. De onderzoekers doen het voorkomen alsof je betere cijfers krijgt doordat je een PDA hebt. Dat is helemaal niet wat ze hebben aangetoond.

Wat ze wel hebben aangetoond is dat er een correlatie bestaat tussen het behalen van goede resultaten en het bezit van een PDA. Wat daarbij de oorzaak-gevolgrelatie is, blijkt niet uit het onderzoek.

Het zou best weleens het omgekeerde kunnen zijn van wat de onderzoekers implicieren: mensen die goede cijfers behalen, hebben eerder behoefte aan een PDA (misschien wel omdat ze georganiseerder werken dan mensen die lage cijfers halen).

Helemaal mee eens, tomatoman.

Wat hier in het nieuwsbericht niet naar voren komt, maar wat mogelijk ook mee speelt, is de manier hoe men de 79 personen waaraan ze een PDA hebben gegeven uitgekozen hebben.

Hebben ze dit geheel random gedaan, of hebben ze op een info-bulletin bord een briefje gehangen 'Doe mee aan ons onderzoek en ontvang een gratis PDA!'. In dat geval zullen studenten die vaker op colleges aanwezig zijn die briefjes bijvoorbeeld eerder en vaker zien. Een controlegroep die ook op de advertentie heeft gereageerd maar geen PDA krijgen sluit een dergelijk effect grotendeels uit.

Verkeerde conclusies worden snel getrokken, zeker bij zulke verbanden. Je ziet het wel vaker in onderzoeken, 'Mensen die soaps kijken zijn gelukkiger'. Conclusie die men vaak trekt is 'ga soaps kijken en je wordt gelukkiger'. Wat wordt vergeten is dat mensen die gelukkiger zijn, waarschijnlijk meer soaps kijken, het omgekeerde verband dus. Dat kan hier ook (in mindere mate) het geval zijn.

Interessant vraag is niet of het verband er is, maar waarom het verband er is. Waarom hebben de studenten met PDA een hogere score? Misschien hebben ze die hele PDA slechts gebruikt voor spelletjes tijdens saaie colleges, en helemaal niet voor studie.

Kortom, aan een dergelijk nieuwsbericht heb je weinig of niets, eigenlijk is het stemmingmakerij. Wie weet sponsored by Palm.

het is een opvallende constatering, maar je hebt geen idee of studenten door pda's betere cijfers halen of dat studenten met hogere cijfers pda's hebben.
edit:
ow, had bovenstaande post niet gezien

Hawthornre (of zoiets) effect anybody? Door te experimentern met de belichting in een fabriek (ergens vorige eeuw) ging de productiviteit omhoog > conclusie was toen,mensen willen meer licht maar na 3 maanden was het effect alweer weg. Toen hebben ze er maar van gemaakt dat aandacht motiveert en dat lijkt dus nog steeds te kloppen ;)
http://www.usatoday.com/tech/news/2004-06-16-laptops-education_x.htm

Verklaring: studenten met PDA's zijn nerds. Nerds zijn slim en leergierig.

Wat een onzinonderzoek. Ik durf te wedden dat studenten met een scooter gemiddeld minder goed presteren dan studenten zonder scooter. Studie prestaties liggen in je aard, niet in je hebbedingetjes.

onzin!
leef het articel eens, 75 WILLEKEURIGE studenten kregen een PDA.

en studie prestaties liggen in nog een hele hoop andere dingen als in alleen je "aard"
ff een voorbeeldje hoe je pda je kan helpen.
door die pda te gebruiken krijg je makelijk overzicht in wat je nog moet doen en kan je dat organizeren.
dat geeft vervolgens weer een hoop rust.
en dat zorg voor betere cijfers.

voor mij zou het ideal zijn geweest op school.
ik ben erg leergiering maar kan kompleet niet organizeren en ik schreef wel dingen in mijn agenda maar keek er vervolgens nooit meer in.
een PDA had me zeker geholpen toen.

Als je niet in je agenda kijkt zal een pda ook niet helpen, vrees ik.

Wel als je in je pda kijkt :+

een papieren agenda zegt geen:"Pling Plong" een half uur voor een afspraak :D

sinds mijn PDA ben ik echt wel een stuk georganiseerder

oh raar, mijn papieren agenda zij altijd 30 minuten geleden had je een afspraak, maar idd sins m'n pda d'r is word ik elkedag netjes optijd gewekt :)

Dit soort studies hebben nogal vaak de neiging om oorzaak en gevolg om te draaien...

Overigens heb ik zelf ook een Palm IIIc, maar ik heb er nu wel weer spijt van dat ik dat ding ooit heb aangeschaft... Ikzelf heb er nooit echt nut van ondervonden.

LOL dat is logisch. In deze examen periode ken ik in iedergeval 1 persoon die geslaagd is dankzij een pda. Hij had alle 'verboden' formules opgeslagen op een aparte file en daarmee aanzienelijk hoger gescoord dan anders het geval zou zijn.

PDA's...een slecht fenomeen. Niemand kan meer hoofdrekenen.

PDA's...een slecht fenomeen. Niemand kan meer hoofdrekenen.
Dat is toch zo'n onzin...

Elke keer als zo'n oude knakker dat tegen mij zegt, dan daag ik 'em uit voor een wedstrijdje hoofdrekenen.

'k ben nog nooit verslagen door zo'n leipo met dat argument...

Vroeger werd papier toch gebruikt om sommen op uit te rekenen... ik zie het verschil niet (behalve dat een PDA sneller is)

je hoeft zelf niet meer de berekeningen uit te voeren! op papier moet je delen, vermenigvuldigen, complexe formules helemaal opschrijven.

op een pda hoef je alleen maar het begingetal en de formule in te tiepen. dat ding maakt dan echt gan fouten, terwijl jij dat op papier wel makkelijk kunt doen!

Dat is het verschil!!! :o

Het is echter wel zo dat het gebruik van een grafische rekenmachine bij veel scholieren het functie-gevoel aardig heeft aangetast.

Een functie als f(x) = x^3 moeten ze nu eerst plotten voordat ze een idee hebben hoe die eruit ziet. Daar klagen wiskunde-docenten hier op de uni over dus het is niet alleen maar een vermoeden.

helemaal mee eens

wiskunde wordt dan vaardigheid in rekentoestellen, idee van WAT ze doen of berekenen is volledig zoek
dat het sneller gaat, met rekenmachine dan met hoofdrekenen, helemaal mee eens, maar je moet nog wel weten wat je doet

leuk is ook dat de allerzwaarste richting wiskunde bij ons, enkel een 2regelig rekentoestel mag hebben, en richtingen die niet eens moeten weten wat een cosinus is, die moeten een grafisch hebben :+

imho hoef je toch ook niet zo te weten hoe die functie eruitziet :? Als je dat wel weet, is dat alleen maar een teken dat je weetjes in je kop hebt gestampt, ook niet iets om trots op te zijn.

Als je het niet kan uitrekenen, dan is er idd wat mis.
f(x)=x^3:
voor x=1 is y=1
voor x=2 is y=8
voor x=3 is y=27
voor x=4 is y=64
voor x=-1 is y=-1
voor x=-2 is y=-8
voor x=-3 is y=-27
voor x=-4 is y=-64

Met die informatie die ik in 10 sec. kan bedenken moet je toch wel een aardig idee hebben van hoe die grafiek eruit ziet, heb je dat niet dan moet je ook geen wiskunde gaan studeren.

Wat een onzin. Je bedoelt grafische rekenmachines denk ik? Want mijn PDA gebruik ik dus echt NOOIT om berekeningen voor mij uit te voeren die ik anders uit het hoofd zou hebben gedaan. En vrijwel niemand denk ik. Een PDA is nou eenmaal weer heel anders als een grafische rekenmachine..

Wist je trouwens dat je van straatlantaarns kinderen kunt krijgen?

"Score: 2 (Inzichtvol)".... hoezo "droog"

PDA -> Nerd?
GPS -> Padvinder?
Beetje raar hoor, maare van mij mag school PDA's uitdelen!! lekker onder de les via bluetooth met je klasgenoten zeeslag spelen :D
«  1  2  3  »

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.

Volgende 15:14 BenQ: prijzen lcd-tv's dalen 15 tot 20 procent na de zomer
Vorige 14:12 Fujifilm kondigt FinePix F440 en F450 Zoom aan
VNU Media logo Hosted by True

© 1998 - 2012 Tweakers.net B.V. - Alle rechten voorbehouden - Contact - Jouw privacy - Algemene Voorwaarden

Uitgever van:

Website van het jaar 2011