Hoofdcategorieën

Auteur Sasser-virus aan het woord

Door Yoeri Lauwers, vrijdag 18 juni 2004 11:47
Bron: ZDNet, submitter: nuclear waste, views: 22.954

Voor het eerst heeft de achttienjarige schrijver van het Sasser-virus in het openbaar gesproken, aldus ZDNet. De scholier benadrukte vooral dat hij vreest voor z'n toekomst als bedrijven die slachtoffer waren van de malware schadeclaims gaan indienen. Sven J., zoals de Duitse virusschrijver heet, vraagt zich af hoe hij ooit alle schulden zal kunnen aflossen. Terwijl hij met de uitspraak "Ik kan slechts aan alle slachtoffers mijn excuses aanbieden" aangeeft dat hij geen geld voor schadeloosstellingen heeft, is de student op zoek naar een stageplaats in de informaticasector, bij voorkeur in een beveiligingsbedrijf.

Groen doodshoofd"Ik vrees dat mijn leven verpest is. Hoe kan ik aan alle schulden voldoen, wanneer er schadeclaims worden ingediend? Ik kan slechts aan alle slachtoffers mijn excuses aanbieden.", aldus Sven J.
Volgende 12:03
Vorige 11:45

Reacties

«  1  2  3  4  5  6  7  »

Ik zou hem echt met openarmen opvangen in mijn beveiligingsbedrijf! ...

erhm je moet inderdaad wel bezinnen voordat je begint. echter hoe heeft hij het programma gemaakt is hij echt goed in de beveiliging ? hij is iig niet dom denk ik

1) een virus maken .. daar heb je (software)kits voor
2) een lek vinden is een andere skill
3) goeie software schrijven is een apart vak en zeker klein en handig.

ik zou het virus source code wel willen zien. en kijken wat hij doet om het te fabriceren. laat hem maar bewijzen ik geef hem wel een baan hoor

1) een virus maken .. daar heb je (software)kits voor

Duh! Iemand moet die kit toch ook weer maken?
Een virus kit is strict genomen ook geen virus creation tool, maar een interface voor een bestaand virus om random parameters in te stellen...

Iemand die niet in staat is de gevolgen van zijn eigen handelingen te overzien? Is zo'n iemand nou echt zo gewild?

T'is de gewoonte van mensen dat ze leren van hun fouten :)
Die jongen zit in z'n pubertijd... was jij wel zo'n heilig boontje in die tijd ?

18 jaar is al redelijk ver in de pubertijd imo. Ik vind dat een jongen van die leeftijd wel redelijk helder moet kunnen oordelen of zijn eigen acties wel kunnen of niet en wat de gevolgen zouden kunnen zijn. Zeker de laatste tijd waarin veel virussen komen en gaan is het duidelijk dat ze erg vervelend zijn en veel schade kunnen veroorzaken. Een jongen die weet hoe die een virus moet maken weet dat minstens zo goed als ik dat weet.

jongens het is: puberteit!

T'is de gewoonte van mensen dat ze leren van hun fouten
Die jongen zit in z'n pubertijd... was jij wel zo'n heilig boontje in die tijd ?
Hmm...iemand van 18 wordt ook geacht om de gevolgen van zijn daden te kunnen overzien. Hij heeft Sasser niet geschreven om de boel eens te flink aan het lachen te maken. Dat kwalificeert 'm wat mij betreft als een domme flapdrol die flink mag bloeden voor zijn daad. Iemand van 18 die bezopen achter het stuur kruipt en iemand doodrijdt is ook niet iemand die met een 'leertraject' bezig is. Sven heeft dan wel geen doden op zijn geweten (hoewel...ziekenhuispc die vastloopt op het verkeerde moment...), maar had beter moeten nadenken.

Nee, en ook ik was geen heilig boontje. Maar ik heb dan ook geen vernielingen aangericht of anderszins mensen leed aangedaan.

Sterker nog, iemand die slim genoeg is om een virus te bouwen (innovatief en creatief), wil ik best in mijn bedrijf.
Iemand die slim genoeg is om een virus te bouwen, maar niet slim genoeg is om de gevolgen in te zien/schatten. Zo een persoon wil ik niet in mijn bedrijf.

Alsof je een nieuw soort chemische bom bouwt, en niet snapt dat je slachtoffers maakt als je hem midden op de Dam test.

Yeah, right, een scriptkiddie die een paar VB objecten aanspreekt... oooeeeh. Juridisch vervolgen tot ie compleet kaalgeplukt is!

Ik begrijp nog steeds niet waarom er zo tegen dit soort mensen wordt opgekeken: Elke software ontwikkelaar kan dit soort dingen maken, zelfs de slechtste.

Net zoals iedereen mensen kan overvallen en beroven: Dat _kan_ ook iedereen, maar niet iedereen _doet_ het. Er is een verschil tussen _kunnen_ en _doen_.

Zonder dat je het gedaan hebt weet je niet of je het kan...

}:O

Eerlijk gezegd vind ik dat ie maar eerst over de gevolgen had moeten denken.
En dat ie nu niet afkomt dat het enkel was om er van te leren.
Kheb ook een virus geschreven (en een anti-virus), dan internetconnectie er uit getrokke, en getest op mijn LAN.
Daar heb ik ook veel aan geleerd over networking, maar daarmee heeft geen een bedrijf verlies geleden.
Eigen schuld, dikke bult!!

eerlijk gezegd vind ik dat mensen in deze samenleving een tweede kans verdienen als ze echt spijt hebben.

hij heeft misschien wel wat verkeerd uitgehaald, maar het is een puber voor iets. ik praat het niet goed, maar ik kan dit ergens wel verstaan. het is immers verschrikkelijk koel en stoer tegenover leeftijdsgenoten.
ik heb ook domme dingen gedaan in mijn puberjaren, wel lang niet met zo'n gevolgen.

als hij echt spijt heeft, geef die jongen een tweede kans!

ach.. Er hat es nicht gewusst....

Daar kwamen er meer mee weg

Dat zegt ie toch juist niet? Hij wist het wel degelijk.

Dat de gevolgen alleen zo groot zouden zijn had ie wellicht niet verwacht.

Veel mensen zijn absoluut niet in staat om de mogelijke gevolgen van hun daden te overzien, zeker niet als dat meer dan een week in de toekomst is. In de meeste gevallen loopt het ook met een sisser af, kijk maar eens om je heen op de weg in het verkeer b.v. :'(

Om de rest van die jongen z'n leven kapot te maken vind ik belachelijk.

Als er een keer wat fout gaat zoekt niemand tegenwoordig de schuld bij zichzelf, altijd heeft een ander het gedaan en "die ander" moet -dus- betalen.

Nou, de duitsers die overbleven na de oorlog hebben fijn een "gratis" bezoekje aan auswitch gekregen hoor, "habe es nicht gewust" ... maar vanaf dat moment wel dus.

Hoe gaat dat spreekwoord ook al weer?

"Bezint, eer ge begint" of zoiets. :) Elke deb**l had kunnen inschatten dat dat kan gebeuren. Laat het een wijze les voor hem geweest zijn. Medelijden hoeft hij i.i.g niet van mij te verwachten.

eerlijk gezegd vind ik dat mensen in deze samenleving een tweede kans verdienen als ze echt spijt hebben.

hij heeft misschien wel wat verkeerd uitgehaald, maar het is een puber voor iets. ik praat het niet goed, maar ik kan dit ergens wel verstaan. het is immers verschrikkelijk koel en stoer tegenover leeftijdsgenoten.
ik heb ook domme dingen gedaan in mijn puberjaren, wel lang niet met zo'n gevolgen.

als hij echt spijt heeft, geef die jongen een tweede kans!

Mensen krijgen pas spijt als ze een schadeclaim aan hun broek krijgen. Als student had hij slim genoeg moeten zijn geweest om de consequenties van zijn daad te voorzien. Een tweede kans is prima, maar de schadeloosstelling zal hij moeten betalen. Een leuke baan zal hij er wel aan overhouden!

Ach, de schade is lang niet alleen hem aan te wrijven, dus als ie spijt heeft: prima en laten we dan maar eens gaan kijken naar het patchgedrag van mensen in windows en de vele bugs in OU en IE

De schade is hem voor de volledige 100% toe te schrijven.

Hoe lek een product ook is en ook al weiger ik te patchen:
blijf met je vuile poten van mijn spullen af!

Als mijn voordeur openstaat hoor je ook niet binnen te lopen, punt uit.
Vervolgen en kaalplukken, hij wist wat hij aan het doen was!

@ Asteroid9:

Zoiets heet uitlokking, en geldt voor de dader als verzachtende omstandigheid. Je kan er zelfs zelf voor de bak in draaien.

Hij had in de eerste plaats al maar niet moeten beginnen met het schrijven van een virus... Niet alleen economische schade, maar soms ook emotionele (als je bv je pc'tje moet formatteren waar nog maar net recente trouwfoto's oid op staan) is erg groot...
Zulke mensen verdienen het om hun ganse leven achtervolgd te worden voor hun daden vind ik.

Net zo goed dat het die gozer z'n eigen schuld is als hij schadevergoedingen moet uitbetalen, is het jouw eigen schuld als je je trouwfoto's kwijt raakt omdat je geen backups hebt gemaakt...

Je harddisk kan ook crashen oid... en dan ben je ze ook kwijt.

en niet elk bestand word geinfecteerd door een virus

schuld is niet echt het gepaste woord hier.

Simpel...

Als jouw huis in de brand vliegt omdat je de oven aan hebt laten staan en je hierdoor je spullen kwijtraakt, is het je eigen schuld.

MAAR: Als er een inbreker je spullen meejat, zeg je toch ook niet: \\\\\\\"Ja, maar je huis had ook in de fik kunnen vliegen, dan was je ook je spullen kwijt geweest, had je ze maar niet in je huis moeten bewaren...\\\\\\\"

diegene heeft wel zn virtuele deur op zn pc open laten staan (niet patchen), als je dat in het echt doet kun je ook fluiten naar je centen.

Re op xtwarrior :

Nee maar dat kan je wel zeggen als je niet verzekerd bent :)
Zie de backup als een soort verzekering, haalt iemand je huis leeg, en ben je niet verzekerd dus krijg je nix terug, dan ben je gewoon dom bezig.
Dan kan je ook zeggen van als je huis in de fik vloog had je ook nix terug gekregen :)

Het is ook zo dat al die mensen die geen backups maken, en ook hun pc niet goed beveiligen meehelpen aan het verspreiden en het succes van het virus. Als iedereen zijn pc netjes hield zou het virus bijna geen schade aanrichten. Mensen moeten hun pc gewoon beter beveiligen, dan komt het virus ook niet zo ver.
In feite zijn al die "domme" mensen medeplichtig aan het succes van het virus. Dat neemt echter niet weg dat het fout is wat die Sven heeft gedaan.
Misschien wordt het tijd voor een verplicht computerrijbewijs, hoewel dat allerminst haalbaar is.

Overigens, alleen de leek formateert de hele harde schijf. Ik zie het zovaak gebeuren...

'Ja, ik heb heel de harde schijf geformatteerd, maar nu ben ik alles kwijt, echter geen virus meer. Boem, dezelfde dag weer een virus.'

Het valt soms erg moeilijk aan het verstand te brengen dat formatteren wel heel erg het paardemiddel is.

De bedrijven kunnen hem beter inhuren dan worden hun pc's voor de verandering misschien wel eens goed beveiligd. Niet dat ik het helemaal goedkeur wat ie heeft gedaan maar hij zou toch eerder ''beloond'' dan gestraft moeten worden want het zijn die bedrijven die hun pc's niet goed beveiligd houden.

Pfff, wie zegt dat deze scriptkiddie een meester is in beveiliging. Ik heb broncode's van virussen gezien waar je echt om moet lachen zo simpel.

En jij zegt dat het de bedrijven zijn die hun pc's niet goed beveiligt houden??? Zonder die scriptkiddies was dat niet eens nodig, dus de oorzaak ligt echt daar en niet bij de bedrijven.

En over de straf: wie zijn billen brand moet op de blaren zitten. En idd het is wel lullig voor hem dat hij dit nooit van te voren had kunnen zien maar that's life. Mensen die per ongeluk wel eens een tik uitdelen gingen er ook niet van uit dat het slachtoffer stierf, maar de consequenties zijn er niet minder om.

Zonder criminelen zou er ook geen blauw op straat nodig zijn.

Spijt komt steeds te laat.
Langs de andere kant er zal wel een bedrijf hem inhuren voor een nieuwe methode van spam te ontwikkelen (vermits spamware tegenwoordig als volwaardige virus kan omschreven worden)
En hij is 18 dus verantwoordelijk voor zen eigen daden :)

Maar de ouders zijn nog steeds financieel verantwoordelijk voor hem aangezien hij geen 21 is.

Was dat niet tot je 18e in NL? Vanaf je 18e ben je immers volgens de wet volwassen. Nu kan het gebeuren dat je rond je 18e gematst word of juist het tegenovergestelde, maar dat gebeurd na aanleiding van een (grondig?) onderzoek.

Hoe dat in Duitsland zit heb ik geen idee van, denk dat het niet veel zal verschillen.

Het was dom en niet leuk. Maar hoe voorkom je nu dat je kinderen dit soort rare zaken uitgaan halen en hun leven verpesten door iets te doen waarvan ze de gevolgen niet kunnen inschatten.
Als je met je voetbal een ruit inschopt of een bushokje afbreekt weet je het gevolg daarvan. Als je een progje schrijft die het internet overgaat en door een security leak van MS binnen enkele uren de hele wereld overgaat is nou niet bepaald een inschatbare consequentie voor de jeugd en vele volwassenen (of heb ik het mis?)

//edit
Typo
//edit

Dubbel post? met wat? |:(
First Post? Volgens mij zijn we toe aan het weekeinde :Z

@HellPunk
Ik bedoel dit niet om die gast goed te praten. Het is tegenwoordig zo simpel om zoiets te maken. Daarom spreek ik dit min of meer als algemene angst uit. (vooral richting kids die gaan experimenteren) Zo van. Doe je voorzichtig? Hier heb je een condoom en een firewall.....

Het programma was er duidelijk op gericht om gebruik te maken van het lek, dus je kan moeilijk beweren dat hij de consequenties niet kon inschatten, hij wist verdraaid goed waar hij mee bezig was imo.

een lek waar al een patch voor bestond, dus hij had kunnen verwachten een paar mensen die hun pc niet goed bijhielden te pakken.
Maar van grote bedrijven mag je verwachten dat zij hun update policy goed hebben.

Dit zou een verdediging kunnen zijn...

@ben666, Dat is lekker, iemand breekt in jouw huis, sloopt de hele boel, en zegt dan "had je je deur maar niet open moeten laten staan". En dan die kerel een baan aanbieden bij de politie voor z'n goede werk??? Kom op zeg.

@Hannah, je hebt gelijk, is geen inbreken ;) , maar hetzelfde met een open deur, blijft de kwestie dat hij niet de boel kapot had hoeven maken om daarna aan te geven van "als je je deur op slot had gedaan dan was dit niet gebeurd. :z

als je de deur open hebt staan is het natuurlijk geen inbreken hè...

Het is denk ik meer te vergelijken met:

iedereen (de meeste mensen) laat altijd zijn of haar deur openstaan, terwijl er vaak dingen gejat worden/ camera's geplaatst, zonder dat je het weet. Deze jongen zorgt er gewoon voor dat je eens gaat opletten dat je de deur op slot doet. (worden er geen verborgen camera's meer geplaatst en ook geen dingen gejat)

Ik zou zelfs zeggen dat je het moet vergelijken met een deur die wel op slot zit maar met een slecht slot dat b.v. met een paperclip vrij makkelijk te openen is. Als mensen zich goed geinformeerd hadden dan zouden ze dit weten en een extra slot van betere kwaliteit of een alarm kunnen aanschaffen.

Meneer de aardappeljunk.
Een beter slot maakt een deur of raam absoluut niet veiliger een twee drie!!!
Het gaat om wat zit er in de pui op verschillende plekken, het gaat om het glas dat er in zit, het gaat erom hoe dat glas vastgeklemt is, het gaat erom hoe die deur/raam/pui in de gevel is gemonteerd.
Voorbeeld een raam, als er geen gelaagd/gehard glas in zit, moet er een afsluitbare(dat wil zeggen met sleutel) op de raambediening zitten. Als men dan het raam nooit op slot draait of de sleutel er niet in doet, heb je geen mallemoer aan je betere slot.

Inbraakveilig beslag op puien of te wel ramen en deuren betekent hoogstens dat:
Een standaard inbreker uitgerust met een bepaalde gereedschap zet niet binnen X minuten binnen kan komen.
Als hij eerder binnenkomt met een gereedschapstuk, dat niet in het testgereedschapset zit, heb je vette pech.
Die X is hoogstens 15 a 30min.

Zomaar een extra slot van betere kwaliteit kopen, heeft totaal geen zin.

Waarom reageer ik?
Omdat de vergelijking die jij eigenlijk maakt er op neer komt, dat mensen maar een betere/extra virusscanner hadden moeten hebben, ipv een slechte.
Die gast wist van te voren, dat er schade komt. Tuurlijk moet men die kunnen verhalen.

Terug op deuren/ramen. Heb je enig idee van de schade die onstaat als men probeert in te breken en het lukt niet? Dat betekent vaak een nieuwe pui ter waarde van 1000 tot 4000 euro als het niet meer is.

Dat is natuurlijk erg makkelijk om te zeggen!!!

Waarom moeten we ons zelf beveiligen, hakken om onze huis zetten, 10 verschillende slot-en op onze deur zetten, terwijl dat we niks fout doen.

Als we nu stoppen met wijzen van schuld naar ons zelf en eens die jongens aanpakken die dit soort dingen doen, hebben we veel minder probleem.

Dat je huis een deur heeft is meer dan genoeg...hoef je zelf helemaal niet in een gevangenis voelen, als er geen criminelen zijn.

Deze jonge heeft het bewust misbruik van een lek gemaakt en daarvoor moet hij een gepaste straf krijgen. Hij wist het heel goed, willens en wetens wat hij aan het doen was!

We hebben het hier volgens mij (nog) niet (of niet meer) over straf maar over een schadevergoeding en dat is volgens mij wat anders.

Je kunt niet levenslange finaciele straf aan iemand geven omdat 1 misstap begaat. En al helemaal niet als hij niet bewust iemand gedood heeft.

We hebben het hier volgens mij (nog) niet (of niet meer) over straf maar over een schadevergoeding en dat is volgens mij wat anders.

Je kunt niet levenslange finaciele straf aan iemand geven omdat 1 misstap begaat. En al helemaal niet als hij niet bewust iemand gedood heeft.
Dat gaat ook natuurlijk niet op...

meneer x heeft bewust mevrouw y verkracht en mishandeld, maar niet gedood... en nu???

Kijk de schade wat hij zou kunnen betalen wordt door de rechter betaald, het is niet zo dat hij ineens 10 miljaard moet betalen, dan kan ie net zo goed vluchten... draagkracht schade, daar doen duisters en ook eu. hof mee! Dus waarschijnlijk moet ie de volgende 5 jaar of 10 jaar, zoveel procent van zijn inkomen aan een schadevergoeding pot geven. Dat zasl hem en hopelijk de rest leren!

P.S. volgende ned. strafrecht is schadevergoeding een vorm van straf! Ik weet niet hoe in Duitsland is, maar zal niet veel anders zijn!

Enig idee wat er gebeurd als een eenmanszaak falliet gaat? Mag je ook de rest van je leven je schuldeisers afbetalen (als je veel schuld hebt).

Dat zijn dan mensen die gewoon legale dingen deden en niet zoals Sven anderen opzettelijk en illegaal op kosten hebben gejaagd.

Dus als mensen bepaalde kosten hard kunnen maken, terugeisen. Misschien dat andere potentiele virusschrijvers er nog wat van leren.

Formeel maakt het inderdaad verschil uit of de deur wel of niet op slot was. Moreel gezien maakt het me niks uit. Je moet gewoon met je poten van andermans spullen afblijven en anders moet je de gevolgen dragen als je gepakt wordt en niet zielig gaan doen.

Verder valt het in de meeste landen wel mee en komt er uiteindelijk wel een schuldsaneringsregeling zo dat niet je hele leven naar de knoppen is. Maar laat hem eerst maar eens even zweten.

Als dat alles was wat hij had gedaan, ok. Maar hij heeft wel eerst het meubilair kort-en-klein geslagen en de muren met grafitti volgespoten.

Als hij wil dat ik beter op m'n open deur ga letten laat hij maar een briefje achter! Dan hoeft hij niet m'n interieur te jatten of te slopen.

En het is niet 1 deur geweest, maar x miljoen.

Ik zou dan liever voorstellen om de deur gewoon dicht te doen. Als hij toch iets wilde doen met de kennis die hij had was dat ook wel mogelijk geweest lijkt mij.


Ok, dus het zit zo?
Ik heb een hyperactieve bruut, die in iedereen die hij tegenkomt z'n tanden zet. Jij vraagt mij de weg omdat ik onder een bordje informatie sta. Ik sla je zo hard voor je bek dat ik je kaak ermee breek.

Ben ik nu schuldig aan jouw kapotte kaak of ben jij schuldig door mij de weg te vragen, of zit het ergens tussenin.

Nou ik denk optie 1

Sorry hoor, maar dit soort mensen hebben geen recht van spreken meer.
Ik vrees dat mijn leven verpest is. Hoe kan ik aan alle schulden voldoen, wanneer er schadeclaims worden ingediend? Ik kan slechts aan alle slachtoffers mijn excuses aanbieden."
Wat denkt hij nu, sjonge jonge jonge.

Laat het een wijze les zijn voor toekomstige virusmakers.

Hij is ook maar een mens. Het is niet omdat iemand fouten maakt in zijn leven dat hij geen mens meer is, of dat hij überhaupt de rest van zijn leven moet boeten.
Iedereen maakt fouten, de ene al wat erger dan de andere.

Een beetje vergevingsgezindheid lijkt me hier wel op z'n plaats.
Het blijf me overigens verbazen hoe zulke belachelijke schadeclaims zo hoog kunnen oplopen. Wat een onzin.

Zulke schade claims zijn mischien niet direct realistisch voor de begane misdaad, maar ze zijn ook bedoeld om andere virusmakers af te schrikken. Als ze gewoon doorgaan zoals sommige dat doen, dan heb je kan dat er op een keer echt iets erg fout gaan. Daarvoor moeten gewoon harde maatregelen getroffen worden. Mischien is het aan de hoge kant, maar dat had hij zelf van te voren ook kunnen bedenken. Het blijft gewoon een moeilijke zaak wat voor straf je zo'n persoon moet geven.
«  1  2  3  4  5  6  7  »

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.

Volgende 12:03
Vorige 11:45
VNU Media logo Powered by True

© 1998 - 2008 Tweakers.net - Alle rechten voorbehouden

Uitgever van: