Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Je kunt ook een cookievrije versie van de website bezoeken met minder functionaliteit. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , reacties: 68, views: 18.352 •
Bron: Games Industry

Peter Moore, vice-president bij Microsoft, heeft concurrenten Sony en Nintendo opgeroepen mee te werken aan het XNA-platform. Wanneer niet alleen de games-industrie gebruik gaat maken van XNA, maar ook de bouwers van andere platformen, kan dit volgens Moore alleen maar bijdragen aan de snellere ontwikkeling van betere games. Aangezien volgens Moore de ontwikkeltijd van een game voor tachtig procent in beslag genomen wordt door programmeren en slechts twintig procent door creativiteit, zal de gamessector sterk profiteren van de invoering van XNA. Het is daarom van belang ontwikkeling zo eenvoudig mogelijk te maken, zodat spellenmakers zich weer kunnen concentreren op de essentie: gameplay en plezier.

Door gebruik te maken van het XNA-platform zouden ontwikkelaars bovendien veel vroeger in het ontwikkelingsproces weloverwogen beslissingen kunnen nemen over het wel of niet voortzetten van een project. Bij Microsoft is vermoedelijk ongeveer vijftien miljoen dollar gespendeerd aan projecten die uiteindelijk niet afgewerkt werden. Door vroeger in te kunnen schatten of een game zal aanslaan moeten deze uitgaven teruggebracht worden. Dit zou er op zijn beurt toe kunnen leiden dat er meer geïnvesteerd wordt in eigen vernieuwingen, zodat het succes van games niet langer afhankelijk hoeft te zijn van film- of sportlicenties. Twee voorbeelden van innovatie nog tijdens de levenscyclus van een console zijn Sony's EyeToy en Microsofts Xbox video chat.

Xbox, Playstation & Nintendo Gamecube

Reacties (68)

Reactiefilter:-168066+139+210+30
Dat is toch een schijntje voor zo'n concern. Kom op zeg...
15 miljoen? Ja dat is zeker een schijntje voor zo'n concern!
Het gaat hier niet om het uitgegeven geld van 15 miljoen aan voortijde gestaakte projecten, het gaat hier om Business Intelligence.
Microsoft is op de console markt erg nieuw asl hardware supplier/software supplier. Door een standaard op te zetten die door alle console/game makers wordt gevolgd dan kunnen ze ook gebruik maken van de BI van die bedrijven en zelf efficienter werken. Dat geldt uiteraard ook voor de andere bedrvijen dat ze van elkaars BI gebruik kunnen maken. Echter Microsoft is een waanzinning goed georganiseerde organisatie waar deze BI heel snel en heel goed gebruikt kan worden en zodoende de andere spelers op de markt daarmee nog meer zou kunnen gaan beconcurreren.
Uiteraard is dit hypothetisch, maar toch lijkt me dit niet onwaarschijnlijk.
Een mooi streven...... Dacht van niet. Het lijkt me sterk dat Microsoft dit wil zodat het ook voor linux varianten mogelijk wordt. Eerder het tegenovergestelde. Mocht het echter wel voor Linux varianten geschikt worden, dan is het nog steeds een truc van Microsoft om daar de dominante rol is te spelen.

Dat verlies van 15 miljoen is een schijntje en als ze zoveel verspillen aan ontwikkeling en het vervolgens stil leggen komt dat gewoon omdat ze het niet kunnen. Een van de mogelijke andere redenen dat ze willen samenwerken met andere bedrijven. Zo laten ze het denken en ontwikkelen over aan andere bedrijven om vervolgens zelf met eer te gaan strijken... komt er straks op neer dat andere bedrijven de boel ontwikkelen en Microsoft er weer met een Patentje van door gaat en bakken met geld verdiend.
Wanneer de XNA standaard door iedereen gehanteerd gaat worden loopt men, voor mijn gevoel, wel het risico dat de games niet meer worden geschreven voor zware hardware. Bezitters van p4EE en 9800xt kaarten zullen daarmee teleurgesteld worden.
Je begrijpt niet wat XNA is. Het is GEEN platform, of console o.i.d.

Het is een standaardisatie van ontwikkel software. NIET van hardware. Zorgen dat er standaard modellen zijn, waar ieder render programma mee kan omgaan. Zorgen dat je DirectX voor de PC naadloos kan omzetten in whatever een console gebruikt.

Je vrees dat high-end hardware niet meer gebruikt zal worden is totaal ongegrond. Het heeft er helemaal niets mee te maken.
Wat voor PS2/X-box/Cube heb jij dan dat er een P4EE in zit en een 9800XT ? :S
(als grap bedoelt XNA is uiteraart niet alleen voor de consoles :))
Een mooi streven... maar anderzijds, heeft MS er baat bij om hun technologie bij concurrenten te slijten?

Of is het idee dat XNA het makkelijker moet maken om games te porten tussen consoles, en zodoende meer developers over te halen om bijvoorbeeld een Playstation-game te porten naar de Xbox? Want dat is waar het nu bij de Xbox een beetje aan schort.
Ik denk dat de hardware industrie daar zeker baat bij heeft.
Wanneer de kosten om een game te maken omlaag gaan, gaan de prijzen ook omlaag.
De drempel om games te maken, wordt ook lager, waardoor er meer games gemaakt zullen worden.

Dit alles zal bijdragen aan grotere verkoop aantallen van games en dus ook van de hardware.
Natuurlijk heeft MS daar voordeel bij. Door de developer tools te leveren krijgen ze controle over de developers, en daardoor over de spelletjes industrie. Sony en Nintendo worden simpelweg dozenschuivers (net als Dell, Gateway, HP, etc. zijn in de PC markt), en MS krijgt zijn tiende zonder zelfs maar hardware te hoeven verkopen!

In andere woorden, ze willen gewoon hun truukje uit de PC wereld herhalen op consoles. De kans dat Sony en Nintendo daar in trappen lijkt me nogal klein...

Dat 80% van de tijd in het programmeren gaat zitten vind ik trouwens niet zo geloofwaardig. Kijk eens op de credits list van een modern spel: daar staan een handjevol programmeurs op en vele, vele artistieke lieden (level designers, tekenaars, musici, etc.).
Daarbij moet wel gezegd worden dat het ontwikkelen van een spel momenteel erg veel tijd en erg veel geld kost. Die percentages erbuiten gelaten staat het onomstotelijk vast dat het bouwen van een goede game toch enkele jaren in beslag kan nemen.
Als een dergelijk platform ervoor kan zorgen dat games sneller uitkomen betekent dat minder kosten qua personeel, meerdere projecten die afgewerkt kunnen worden in dezelfde tijd, een grotere afzetmarkt (GameCube, XBOX en PS en was dit ook niet compatibel met PC?) en dus voordeliger en efficienter.
Nadeel is natuurlijk dat men gedwongen wordt een deel van de verkoop of een bepaald bedrag af te staan aan MS voor het ontwikkelen van het XNA developersplatform.
Er staat bij de credits niet bij hoe lang de bewuste personen bezig zijn geweest bij het project....
De programmeurs meestal vele jaren, maar de musici enkele weken parttime...

NB: Dit XNA streven komt er omdat de industrie er naar vraagt!

Enne... er is geen sprake van dat MS hier delen van verkoop gaat meepikken van de ontwikkelaars. Net zo min als ontwikkelaars betalen dat hun spel DirectX gebruikt.
Vergeet niet dat microsoft de consoles met verlies verkoopt en het terugverdient met de games
meer games more money
X-Box afdeling moet toch meer geld gaan verdiennen ze leidden nog steeds verlies
Dit lijkt me dus ook dé kans om gaming op Linux toegankelijk te maken. Het lijkt me eenvoudiger om een kleine set API's te ondersteunen (die van XNA) dan een gehele Windows omgeving na te bootsen (zoals nu met Wine.)
Dit lijkt me dus ook dé kans om gaming op Linux toegankelijk te maken.
Behalve dat hier nergens vermeld staat dat MS er een open standaard van wil maken. Ze mogen bepaalde concurrenten wel aansporen XNA te gaan gebruiken, maar het is daarom nog niet zo dat iedereen vrij XNA mag implementeren...
Hm, net de site ervan beetje doorgelezen, en denk niet dat je van de win32 api af bent. XNA lijkt mij een bouwdoos te worden van modules die je in je games kan verwerken. Voor de rest leunt je game nog steeds op de OS api, voor bv file IO. Ben bang dat de opzet juist zo zal zijn dat porten naar win32/xbox makkelijker wordt, maar porten vanaf (of draaien op emulatie laag) juist moeilijker. Mijn 2 centjes.
Dit lijkt me dus ook dé kans om gaming op Linux toegankelijk te maken.
Ik vraag me dan toch af waarom je dat dan denkt. Alleen het feit dat microsoft ermee komt geeft onomstotelijk aan dat op de een of andere manier het een manier is om Linux minder toegankelijk te maken dan Windows. Linux is immers de grootste bedreiging voor het monopolie van MS.
Als ik mij goed kan herringeren heeft de PS2 een linux versie en draait de PS2 zelf ook op een soort van linux/unix.
Net zoals de plannen bij de PS3 dus de linux/unix api's zullen er zeker komen als sony mee gaat doen.
Directe link naar de XNA site
Cliquez ici

voor de luiaarden

ik heb vandaag zelf de filmpjes gezien en ik was toch wel impressed
Meer creativiteit is natuurlijk wel snel gezegd. Indien de verschillende fabrikanten allemaal dezelfde platform gebruiken om te ontwikkelen stel ik me er toch vragen bij.
Ja, zelfde reactie hier. Een gedeelte van de mooie spellen die bestaan, zijn er alleen maar doordat ze volstrekt iets anders probeerde te programmeren dan gewoon was.

mmm. weet niet of ik goede voorbeelden ken. Operation flashpoints' massief grote velden, waar vanalles en nog wat gebeurd? Doom ipv van wolvenstein clones? Any engine of IDsoftware?

Ben aan het kijken op de link die in een post hierboven gegeven werd (microsofts xna site), zeggen niets van de technologie die gebruikt wordt, of de vrijheid die het laat.


Q: What does Microsoft XNA offer developers?
A: Microsoft XNA lets developers spend less time constructing and more time focusing on game creation. Microsoft XNA will:

- Enable developers to turn innovation into impact
- Help contain skyrocketing development costs
- Open up cross-device development opportunities
- Make it easier to make blockbuster games because Microsoft XNA is based on familiar development tools
- Allow game developers to focus on game design and spend less time fighting hardware complexity
- Enable life-like graphics, sound and movement
- Solve all traffic jams
- Enable developers to design for Windows and Xbox simultaneously

Alleen maar lege woorden :). Naja. Prima als ze iets neerzetten en licenties verkopen, maar denk dat het voornamelijk de mogelijkheid bied om veel middelmatige spelletjes te maken voor weinig geld. Gelukkig hebben ze wel life-like graphics, sound and movement |:(
Dat is dan weer het mooie van een doorgewinterde software ontwikkelaar die in de console markt actief is. Dan krijg je dit soort perspectieven.

Wat me wel opvalt is dat Microsoft zich dus nu al een enigszins arrogante houding aangenomen heeft en de touwtjes in handen wil nemen met betrekking tot standaarden op de verschillende platformen.
Sony bekijkt het juist van de andere kant. http://www.gamesindustry.biz/content_page.php?section_name=dev&aid=345 1 Omdat de content een steeds hogere kwaliteit krijgt (meer polygons, grotere high detail textures, etc) kost het ook meer tijd om deze content te maken. Daarom kondigen ze ook zo trots aan dat ze nu de CELL chip ook gaan gebruiken in een workstation voor content-creation. Achterliggende technology en middleware sluit dus waarschijnlijk erg goed aan op de Cell bases PS3. Aangezien Sony voorziet dat content-creatie misschien meer resources (niet alleen technisch, maar misschien vooral tijd+mensen) zal gaan vragen zal Sony volgens mij niet al te happig zijn om voor een XNA of algemeen systeem te kiezen ipv een cell-werkstation waardoor porting-effort tussen werkstation en game-console alleen toenemen. Ok, PS games/content zal dan waarschijnlijk makkelijker te porten zijn naar andere hardware, maar is dat nodig als die andere hardware ook beschikbaar is met Cell?
Ik vroeg me ook al af waar Microsoft het lef vandaan heeft te halen om Sony uit te nodigen om een standaard te ontwikkelen dat toch weer gedeeltelijk teert op de windowsarchitectuur.

quote van de xnasite
In graphics and audio, many tools such as PIX (an analysis tool) and XACT (an audio authoring tool) - previously available only to Xbox developers - now will be available on Windows as part of the XNA development platform. Likewise, innovations from Windows such as High-Level Shader Language (HLSL) will come to Xbox. The DirectX® API and the Visual Studio® development system will continue to be the baseline environment for both platforms. Collectively, these tools and technologies will enable movie-quality graphics while forming the impetus for new software that will help developers cope with the looming complexity of high-definition video and audio.
Sony ziet de console als een console, en ontwerpt een console, geen halve pc.
Sony of Nintendo zouden er wijs aan doen om hier vooral geen gehoor aan te geven. Zo gauw ze instemmen met het ontwikkelen van XNA, zullen bepaalde consolespecifieke spellen makkelijk te porten zijn naar andere consoles.
Vervolgens kan er vrij snel een prijzenoorlog ontstaan waarvan de winnaar vrijwel zeker vantevoren vaststaat.
Wat gebeurt er als er een bug gevonden wordt in een van die API's? Consoles kunnen heden ten dage al aan internet gekoppeld worden, maar patches voor console-games heb ik nog niet gezien.

Volgens mij zal het ook de innovatie van nieuwe engines (zoals de unreal 3 engine) tegengaan, doordat iedereen gebruik gaat maken van dezelfde core.
Is voor de huidige consoles ook geen issue geweest, 't is niet alsof die games in assembly oid worden geschreven, daar heb je ook gewoon devkits incl. eigen taaltje voor :)
Die patches zijn er wel degelijk, ook voor consoles zonder HDD. Bijvoorbeeld Socom II op de PS2, daar wordt een patch van 3Mb op je memory card weggeschreven.
Lijkt erop dat MS met XNA op consoles hetzelfde probeert te doen als ze met Windows op de PC hebben gedaan.

Op de een of andere manier denk ik niet dat 'men' er in trapt.

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.



Populair:Apple iPhone 6DestinyAssassin's Creed UnityFIFA 15Nexus 6Call of Duty: Advanced WarfareApple WatchWorld of Warcraft: Warlords of Draenor, PC (Windows)Microsoft Xbox OneAsus

© 1998 - 2014 Tweakers.net B.V. Tweakers is onderdeel van De Persgroep en partner van Computable, Autotrack en Carsom.nl Hosting door True

Beste nieuwssite en prijsvergelijker van het jaar 2013