Hoofdcategorieën
Device Settings

Nintendo-directeur bezorgd over toekomst gamesindustrie

Door Harold van der Wal, woensdag 26 mei 2004 14:19
Bron: BBC, submitter: TheLevel, views: 16.746

De directeur van Nintendo, Satoru Iwata, heeft tegenover de BBC zijn zorgen geuit over de toekomst van de gamesindustrie. Volgens Iwata zijn producenten van spellen en consoles geobsedeerd door snellere processors en betere graphics. Hij gelooft dat deze gang van zaken, die de afgelopen twintig jaar wel werkte, ertoe zal leiden dat mensen uiteindelijk geen zin meer hebben in nieuwe games. Met de nieuwe handheld DS hoopt Nintendo meer innovatieve games te kunnen brengen en een nieuwe groep gamers aan te spreken.

Nintendo DSIwata zegt dat de DS zowel door kleuters als 50-plussers gebruikt moet kunnen worden. Nadruk op complexiteit, realistische beelden en ingewikkelde besturingen zouden volgens hem mensen afschrikken. De DS zou met spraakherkenning, een touchscreen en een klein aantal knoppen juist simpel te gebruiken zijn en tegelijk een nieuwe manier van games spelen brengen. De directeur verzekerde daarnaast dat Nintendo door zal blijven gaan als hardwareproducent en zich niet slechts op software zal richten.

Volgende 14:46 HCCnet en HCC starten proef met 'digitale hulpdienst'
Vorige 13:11 Toshiba toont prototype TFT-display/camera
Advertentie

Reacties

«  1  2  3  4  5  »

Zit hier iets achter?
Hij legt de strategie van Nintendo voor de komende jaren bloot.
Nintendo zal dus niet volgen met dat processor geweld van Playstation & Xbox.
Hij zegt dit toch niet zomaar...

meneer Satoru Iwata (klinkt iets van satire in door) uit zijn zorgen over de gamemarkt... zodat hij zelf met zijn hippe DS een smoesje heeft om wat mindere games te verkopen (zonder grafisch geweld).

Maar dat realistische beelden mensen afschrikken, lijkt me toch echt vreemd. Ik speel toch liever far-cry dan wolfensteyn...

Afschrikken is misschien wat sterk, maar realisme schijnt bij kleine kinderen niet aan te slaan.

Simpele tekenfilmpjes, zonder shading, complexe textures, etc. schijnen veel beter aan te slaan dan al die super realistische gerenderde 3D tekenfilms.

Het is niet voor niets dat Sony met de PSP op een ouder publiek mikt. Waarschijnlijk ook vanwege het prijsaspect.

zodat hij zelf met zijn hippe DS een smoesje heeft om wat mindere games te verkopen
Waarom denk je dat Nintendo met mindere games zal komen? Iwata zegt slechts dat hij vind dat de nadruk niet op graphics moet liggen en dat heeft Nintendo altijd gezegd, ook toen ze met de N64 kwamen die veel betere beeldkwaliteit bood dan de PSX (feit).

Zoals je het nu opschrijft is dit nogal een anti-Nintendo statement zonder basis (AKA flame).

Speel anders zelf nog steeds regelmatig tetrinet (ok gtetrinet..). Grafisch verre van geweldig maar het blijft leuk.

Ook Zelda, een absolute nintendo topper, speel ik geregeld. Sterker nog, het was voor mij aanleiding om een cube te kopen. Zelda is nog populairder dan mario als je het mij vraagt. Maar misschien dat jij andere spellen kunt noemen die zo'n lange historie hebben met zoveel aanhangers... En dan die 8bit versies... pure nostalgie :D

Met dat grafische geweld zit het iig op de console wel goed. De nieuwe Zelda voor de GC (niet de opvolger van Wind Waker) ziet eruit als de N64 versie, maar dan nog tig keer realistischer.

Nou ja, voor zover je bij dit soort games van realisme kunt spreken ;)

Er zijn zoveel spellen te koop die grafisch heel goed zijn, maar die voor geen meter te spelen zijn en vol met bugs zitten. De speelbaarheid icm redelijke graphics en diepgang zijn gelukkig nog altijd de 3 voorwaarden waar een game aan moet voldoen wil het een hoog cijfer krijgen van de media.

Maar dat realistische beelden mensen afschrikken, lijkt me toch echt vreemd. Ik speel toch liever far-cry dan wolfensteyn...
Ik vind realistische beelden wel leuk. Maar niet meer dan dat. De games van de voorbije jaren kunnen mij steeds minder en minder boeien. Is dat omdat ik ouder wordt? :P Ik heb gewoon de indruk dat bijvoorbeeld far-cry terug meer van hetzelfde is. Echt innoverende games zijn er niet meer en ik denk dat meneer Iwata net dat bedoelt. Realistische beelden zijn allemaal wel leuk maar je kan het publiek niet blijven boeien met enkel flitsende beelden op snelle CPU's en GPU's.

Ik heb dat zelf ook. Was vroeger de meest fanatieke gamer die je maar kon bedenken, maar speel tegenwoordig erg weinig meer. Mischien komt het inderdaad door leeftijd en andere bezigheden.

Aan de andere kant is het juist leuk om graphics te hebben die heel expliciet niet realistisch zijn. Op de C64 heb ik vroeger games gespeeld die toen echt leuk waren, juist omdat ze abstract en echt een game waren.

Als je naar bv niet-computer spellen kijkt, zoals zeg dammen, schaken, kaarten enz, dan zie je toch ook geen realisme? Een game hoeft toch niet per definitie de werkelijkheid te benaderen???

Voor mij zijn realistische games gewoon een genre, niet een doel waar elke game naar maar streven...

Ik heb dat zelf ook. Was vroeger de meest fanatieke gamer die je maar kon bedenken, maar speel tegenwoordig erg weinig meer. Mischien komt het inderdaad door leeftijd en andere bezigheden.
vroeger (tijd van p1/p2 waren games makkelijker te vindne in belgie, nu moet ik eerst 5 winkels afgaan alvorens dat ik iets vind.

en warez is ook aan het sterven dus een kame vinden word moeijlijker. als die dan alleen betere pics heeft dan de vorige (eg warlord battlecry 2-3) is dit echt de moeite niet om dit spel te kopen, als je de voorganger hebt gespeeld heb je het nieuwe spel ook al gespeeld.

En toch heeft hij ergens wel een punt.

Kijk eens naar de duur dat je een spelletje speelt??
Veel mensen zien een spel oooooh waaaaauw mooie graphics helemaal te coowl en te wauw en te gaaf. Maar na een weekje of twee a drie ligt het spel in de kast.

Oudere spellen daarintegen speelde men maar liefst voor 1 a 2 jaar. Dat is een heel verschil tot 2 a drie weken.

Ik denk dus dat hij doelt op het feit dat game ontwikkelaars eerder kijken om het spel er zo mooi als mogelijk uit te laten zie ipv dat de gameplay ECHT verbeterd.

Want om eerlijk te zijn vindt ik veel oudere spellen toch vaak minder bugs hebben dan de nieuwe en toch op veel punten veelzijdiger.

Tja hij loopt nu ook met zijn hoofd tegen de balk der computer innovatie aan. Vind het aan zijn kant wel weer mooi dat Nintendo nog steeds heel simpel en makkelijk is gebleven. ik heb hier een nintendo64 staan en die controller had ik ook binnen no-time door.

@fendke(post boven mij als first post): neej hier zit niets achter, maar hij schrikt zich kapot hoe de andere consolemakers als wilde beesten op de snelle processor markt afdenderen en proberen hun plaatsje te veroveren. Meneer Nintendo is meer van het rustige type (haastige spoed is zelden goed)(consoles zullen de pc nooit verdringen) en Nintendo heeft zijn marktje al aangeboord en blijft daar rustig hangen.

@Communi-cator: waar baseer jij jouw antwoord op?

Volgens mij zit hier wél iets achter.
Nintendo kan het grafisch en processor geweld van de anderen gewoonweg niet volgen. Dat kun je natuurlijk toegeven, maar dan zakken de verkopen helemaal inelkaar. Beter is, zoals Nintendo doet, om er een draai aan te geven en de focus op andere zaken te richten, waar jou product wel in uitblinkt.
Marketing heet dat...

zou er dan weer een niewere gamecube uitkomen maar dan ditkeer wel met dvd en online functie ??

"Er bestaat iig al een GameCube met DVD drive:"

Maar die wordt niet meer geproduceerd door Panasonic en was volgens mij alleen in Japan verkrijgbaar.

DVD is een speciale versie (zie Raynbow), online kan ook al met PSO, en er is een programma dat LAN simuleert zodat je over internet kan met LAN-enabled games.

Ik vind wel dat hij een goed punt heeft .

Ik pleit al jaren voor het maken van originele games . Iedere keer wordt ik tegengesproken en dan maakt b.v. nintendo een heel origineel spel waar ik dan weer uren achterzit .

Het klopt ook dat meer buttons mensen af schrikt .

Ik denk overigens dat dit een soort veredelde reclame-campagne is , anders zou hij niet de nieuwe DS aanprijzen maar b.v. de gamecube (die mindere graphics hebben als de box en PS2 , maar imho meer kwalitatief interessante games ) .

Ik hoop toch echt dat de mensen kiezen voor een games--platform wat met innovatieve games komt , ipv de mooiste shooter te hebben .

Ik kan Iwata iig wel begrijpen.

Dat de Gamecube mindere graphics heeft dan de PS2/Xbox is echt onzin. Op dit punt zijn alle consoles nu ongeveer gelijk, het hangt helemaal van de developer af. De PS2 is grafisch gezien de minste console, maar een developer die moeite doet kan nog steeds hele mooie graphics uit die doos toveren. De Xbox is grafisch theoretisch het beste, maar dit komt er niet uit bij sommige spellen. De Gamecube zit tussen beide consoles in, maar ook hier geldt dat een develper die meer moeite doet betere graphics kan maken.

Iwata heeft wel een punt idd.
Het is inderdaad jammer dat ondergewaarde spellen niet worden gekocht doordat ze een rare kaft hebben (zie post verderop) of gewoon doordat slimme marketing de dure spellen aanprijst. Reclame werkt dus wel degelijk.
Mensen moeten blijkbaar over een drempel worden geholpen. Mijn huisgenoten bijvoorbeeld keken me raar aan toen ik thuis kwam met het spel "Rez". Met enige tegenzin ging "Tekken 4" eruit, en werd "Rez" erin gedaan. Na 10 minuten verbaast kijken naar het spelconcept was iedereen die het speelde verkocht.
Ik kan zo niet tellen hoeveel combinaties "Tekken 4" heeft. Maar "Rez" heeft alleen de joystick en 2 buttons nodig.
"Eenvoud is meer" blijkt dan maar eens.
"Vib Ribbon" is hier ook een goed voorbeeld van.
[edit typo]

Ik vind dat graphics de overhand aan het krijgen zijn op spellen. Hoeveel spellen die vorig jaar zijn uitgebracht zagen er grafisch heel mooi uit maar de gameplay was niks. De ontwikkelaar willen eerder een super mooie game uitbrengen met een slechte gameplay dan een goede game met gameplay en slechte graphics. Als ik op school kom en ik hoor dat ze een nieuw spel hebben dan is gelijk de 1e vraag van :" hoe zijn de graphics". Als de graphics niet mooi zijn dan vinden ze het maar een 'kutspel'. Zelf speel ik nog soms met een paar vrienden een potje Goldeneye vanwege de goede gameplay. Soms dan vragen vrienden van ja waarom speel je niet de nieuwe james bond? Waarom zou ik een nieuwe james bond kopen die er grafish mooi uit ziet maar dat qua gameplay wat fouten heeft.

Ik denk dat het ook te maken heeft met de casual gamer: Die kijkt naar het doosje van game X en zegt wow dat spel is mooi! Terwijl game X slecht speelbaar is verkoopt hij toch.

Ik meen dat het precies omgekeerd is; de core-gamer denkt, "Wow! De zoveelste FPS maar dit keer met versie 5.0 shaders, 7.1 audio, softbody physics, 100% nurbs gemodelleerd, gigabyte netwerk support en minstens 50 knoppen om te leren". De casual-gamer denkt eerder "Hey, dit ziet er apart/grappig uit, zal ik 't proberen? Nou, vooruit maar".
Core gamers kopen de nieuwste Unreal 2006 of Doom 5, zolang het zijn lust naar méér maar stilt, casual gamers kopen dingen als Sims of een goedkoop schaakspel wat al jaren oud, zolang hij er maar een tijdje lol aan heeft.

Jaja, kweet; beetje overdreven maar een gemiddelde casual gamer denkt veel meer in emotionele termen dan een core gamer, voor wie de features zwaarder wegen.

Zowat elk vernieuwend spel de laatste jaren is voor de casual markt bedoeld, het is de core markt die teert op herhaling, simpelweg omdat core-gamers die spelen gewoon kopen dus waarom iets nieuws bedenken.

klopt als een bus

the sims is in grafische termen helemaal niet mooi of zo, maar het concept slaat blijkbaar aan (ik vind het maar niks, maar dit ter zijde)

onlangs kocht ik Baldur's Gate (jaja, eindelijk), grafisch totaal verouderd (ook supergoedkoop), maar qua gameplay is dit toch een verbluffend spel, ik weet dat er dan ook tig klonen van gemaakt zijn

de casual gamer koopt ook sneller op basis van reclame en "de doos", hij kijkt dus niet of nauwelijks naar reviews, gameplay filmpjes,...
op de kleine screenshots achteraan lijkt alles mooi, dus een mooi boxart is zeer balangrijk,
wat ik dus een zeer onderschat gegeven vind, als vb Deus Ex 2 IW, naar het schijnt heeft dit spel niet zo goed verkocht (ivm de voorganger), de reviews waren ook al niet zo positief, maar toch ook belangrijk: de boxart ziet er zeer amateuristisch en goedkoop uit, geen enkele casual gamer heeft dus door dat dit een sequel is op een game of the year (wat uiteraard ook niet garant staat woor kwaliteit)

Als Nintendo zo bezorgd is over de speelbaarheid en wenselijkheid van games, waarom kan je je oude spellen dan nooit spelen op hun nieuwe consoles??? Slechtere graphics zou toch geen probleem moeten zijn volgens dit verhaal. Geldt uiteraard niet voor de gameboy, maar wel voor de NES, SNES, Virtual Boy, Nintendo 64 en Cube! Doe daar dan eerst wat aan hè.

@NMe84
"En ik zie nog geen spel van 3GB op een NES cartridge passen."
Zoals ik al zei: OUDE spellen op NIEUWE consoles en niet andersom :Z

@Johnny5
Waarom je ze niet speelt? Omdat het niet kan!
Inderdaad, en daar zou Nintendo eens wat aan moeten doen! Ik hoop dan ook dat hun nieuwe console dan ook gewoon mijn Cube schijfjes (waaronder de Zelda bonusdiscs met klassiekers en Master Quest) kan draaien net als een PS2 die van de PS1 draait.

Yeah...right. Dat gameplay belangrijker is dan graphics wil niet zeggen dat graphics totaal onbelangrijk zijn. Je kan bij een goede gameplay ook een beetje bij de tijd blijven met graphics. En ik zie nog geen spel van 3GB op een NES cartridge passen. :X

En ik zie nog geen spel van 3GB op een NES cartridge passen. :X
Ik denk dat het andersom bedoelt is, dus een NES-spel om een mini-DVD van 3GB ;)

Ik denk dat hij eerder gewoon compatibiliteit bedoelt, zoals bij de gameboy ;)

Waarom je ze niet speelt? Omdat het niet kan!

Ik kan toch geen NES/SNES/N64 cartridges in mijn GameCube steken?

Sinds ik echter de Zelda bonusdisk voor de GameCube heb met 4 klassieke zelda games ben ik al weken zoet met Zelda Majora's Mask die origineel voor de N64 is gemaakt, maar de graphics interesseren me niet, het is gewoon een cool spel.

De N5 (Revolution) is hoogstwaarschijnlijk backwards compatible met de GC.

alsof je nucleaire wetenschap moet gestudeerd hebben om een psx-controller door te hebben :D

Dat niet, maar zou jij het lekker spelen vinden als je een stuk of 15 tot 20 knoppen voor je neus hebt? (Niet aankomen met toetsenbord, want daar gebruik je ook maar een paar van.) Plus dat je zo'n controller in je hand houd en dan moet je de meest rare manouvres maken om iets te kunnen doen.

edit: off-topic???: lees dit dan eens: Nadruk op complexiteit, realistische beelden en ingewikkelde besturingen zouden volgens hem mensen afschrikken wat is daar nou off-topic aan? Ik reageer op een reactie, en ik geef uitleg wat ik versta om ingewikkelde besturing.... :(

@.zolder: watte? toelichting? onderbouwing? toevallig dat je in het spel mechwarrior veel knoppen nodig hebt?
Heb ik alvast een antwoord: je hoeft niet je keyboard in je handen te houden de hele tijd bij een console-controller wel :D

Mij zegt mechwarrior niet veel ken het niet heb het nooit gezien. dus daarom mijn vraag. (niet zo uitvallen meteen :D)

...mechwarrior...

edit: het woord mechwarrior had geen toelichting nodig vond ik. Voor de meeste mensen zegt het woord genoeg...
En wtf maakt het uit of je het in je handen moet houden of niet.. knoppen zijn knoppen

en dat het veel knoppen had is niet toevallig. Juist de vele opties maakten het een groots succes. daar: je toelichting

Veel opties hoeft niet te betekenen dat er veel knoppen moeten zijn. Zie bijvoorbeeld de Zelda spellen... :Y)

En nou niet aankomen dat die moeilijk spelen omdat je knopfunctionaliteit steeds verandert, want dat is makkelijke shit, zelfs mijn kleine broertje snapte het. :P

veel opties zonder veel knoppen kan idd makkelijk werken met een goede structuur/opbouw van de menus, maar het werkt te langzaam voor een real-time gevechtssim zoals mechwarrior

Dit is iets wat Nintendo al jaren roept. Op zich niet echt nieuws dus. Maar ik ben het wel met ze eens, graphics en coole intro filmpjes zijn langzamerhand belangrijker dan de gameplay geworden.
Dit begon eigenlijk met de Playstation 1. 3d graphics en fenomenale filmpjes in bijvoorbeeld Namco spellen als Tekken en Ridge Racer. De SEGA Saturn was niet tegen het geniale promotie geweld van Sony betand en moest het onderspit delven. In mijn ogen was de Saturn een betere console dan de PS1 met een veel hoger rendement aan kwaliteits spellen. Hetzelfde zie je nu met de Xbox. Ook zo'n ding met geweldige graphics en maar erg weinig echt goede spellen. Wat dat betreft vind ik SEGA en Nintendo nog altijd veel en veel beter dan Sony en Microsoft: hun liefde voor echte goede games.

Ik vond het specifieke Nintendo (gamecube) aanbod zo erg tegenvallen dat ik hem verkocht heb en een PS2 heb gekocht. Ook al is die grafisch het minste van de drie heeft hij kwalitatief zeer hoge spellen. De keus van de console hangt ook zeer af van je smaak in de soort spellen. Over de kwaliteit van spellen valt te twisten, maar als je bij bijvoorbeeld gamespot kijkt zie je dat veel van de Nintendo only titels niet al te beste ratings krijgen op een paar na. Dat Nintendo geklets over hoogwaardige software valt dus ook wel mee...

Games is inderdaad een persoonlijke keuze, persoonlijk vind ik Nintendo games leuker, m'n beste vriend heeft een PS2 en ook daar zijn echt wel leuke games op :)

Dat het geen leuke games zijn en dat ze lage rankings van Gamespot krijgen is echter niet waar of toeval. Ik heb dit lijstje van Gamerankings:

1. Metroid Prime 96.0%
2. The Legend of Zelda: The Wind Waker 95.0%
3. The Legend of Zelda CE 92.7%
4. SSX 3 92.5%
5. Prince of Persia: The Sands of Time 92.5%
6. Soul Calibur II 92.3%
7. Super Mario Sunshine 92.0%
8. Viewtiful Joe 91.8%
9. Madden NFL 2004 91.3%
10. Legend of Zelda: Ocarina of Time 91.2%

1. Halo: Combat Evolved 95.1%
2. Star Wars: Knights of the Old Republic 94.0%
3. Grand Theft Auto Double Pack 93.8%
4. Tom Clancy's Splinter Cell Pandora Tomorrow 93.0%
5. Prince of Persia: The Sands of Time 92.7%
6. Tom Clancy's Splinter Cell 92.7%
7. Project Gotham Racing 2 92.4%
8. Ninja Gaiden 90.8%
9. Soul Calibur II 91.4%
10. Championship Manager Season 01/02 91.0%

De eerste is van de Gamecube, de tweede van de Xbox. Je ziet dat de Gamecube en Xbox games dus ongeveer evenhoog scoren. Je kan zeggen dat in de Gamecube lijst veel remakes staan, daar staat tegenover dat in de Xbox lijst veel non-exclusive games staan.

Maar goed, een GC heeft weinig games, maar daarvan hebben veel games een heel hoog kwaliteitsgehalte. Een PS2 heeft honderd miljoen games en misschien 30 met een echt hoog kwaliteitsgehalte.

Op mijn GC heb ik nog nooit een spel gehad dat ik niet leuk vond. Op mijn PS2 heb ik ongeveer evenveel leuke spellen als op mijn GC. Toch zijn er voor mijn PS2 10 keer zo veel spellen op de markt.

Ach ja, met een PS2 is het gewoon meer gokken of een spel wel leuk is, met een GC kun je het amper nog gokken noemen, er is geen troep op de GC.

misschien loopt Nintendo juiste en beetje achter en is dit meer een soort ontkenningsfase waarin ze een stuipbeweging naar betere speelbaarheid gaan maken, mede door een hogere inovatie en orginaliteit. (niet dat ik het daar niet mee eens ben)

nintendo achterlopen? hooguit qua marketing geweld.

even kijken: de gamecube. mwah, een matig IBM processortje in de vorm van een aangepaste G4 - Gecko, 32bits cpu, 64bits memory controller.

de videochip is een ATi, codenaam flipper en kan meer 3D geweld loslaten dan de PS2 en de XBOX bij elkaar. (overigens ontwikkeld voor nintendo door een ander bedrijf dan ATi, maar die namen die tent net op tijd over om het logo op de cube te krijgen)

De DS heeft 2 schermen, en 2 risc processoren, bij elkaar meer stampkracht dan wat dan ook op de portable-markt. (tenzij ze een xscale 1GHz uitbrengen misschien).

dus nee, ik denk niet dat de jongens bij Nintendo achterlopen na een slordige 100 jaar ervaring. Ik denk dat ze zich oprecht zorgen maken om waar de game industrie naar toe gaat. Als voorbeeld: de oude aartsvijand van nintendo (Sega) werkt nu samen met ze en brengt zelfs Sonic uit voor de Cube. Nintendo wil juist een console maker van het eerste uur in leven houden om er voor te waken dat de gamemarkt vergaat in het 3D geweld.

nou de cube heeft dus geen slechtere gfx dan de ps2 Khaine.

Ik vind dat ie opzich wel een punt heeft, maar het zijn vooral tieners die veel games spelen en de oudere mensen die gamen spelen liever een spel als simcity waarbij je niet te snel hoeft te reageren en ook geen 1337 skillz hoeft te hebben om plezier te kunnen hebben.

Maar waarom geen inovatieve gameplay MET goede gfx? Als is gfx ook niet alles want zo beleef ik meer plezier aan donkey kong country en mariokart op me snes dan dat ik bij vrienden een ps2 spel speel.

niet geheel mee eens, om mezelf maar te quoten: "Nintendo maakt van die kauwgomballen spelletjes"

Met "Nintendo maakt van die kauwgomballen spelletjes" bedoel je dan dat er enkel zo'n titels beschikbaar zijn voor de GameCube? Alhoewel ik geen GameCube heb, weet ik dat dit geen waar is.
- Tom Clancy's Rainbow Six 3
- Tom Clancy's Rainbow Six: Raven Shield
- Tom Clancy's The Sum of All Fears
- Tom Clancy's Ghost Recon
- X2 Wolverine's Revenge
- Enter The Matrix
- Star Wars: The Clone Wars
- Star Wars: Rogue Leader: Rogue Squadron 2
- Star Wars: Bounty Hunter
- Star Wars: Jedi Knight II: Jedi Outcast
- Medal Of Honor: Rising Sun
- Metroid Prime
- James Bond 007: Nightfire
- James Bond 007: Agent Under Fire

En zo kan ik wel even verder gaan :)
Nintendo maakt volgens mij gewoon verkeerd reclame waardoor ze hier nogal een "kinderstatus" hebben terwijl de GameCube toch wel een volwaardige console is.
«  1  2  3  4  5  »

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.

Volgende 14:46 HCCnet en HCC starten proef met 'digitale hulpdienst'
Vorige 13:11 Toshiba toont prototype TFT-display/camera
VNU Media logo Hosted by True

© 1998 - 2012 Tweakers.net B.V. - Alle rechten voorbehouden - Contact - Jouw privacy - Algemene Voorwaarden

Uitgever van:

Website van het jaar 2011