Hoofdcategorieën

Zoekactie van Brein naar illegale cd's weinig succesvol

Door Yoeri Lauwers, dinsdag 25 mei 2004 13:17
Bron: Stichting Brein, views: 21.352

CD'sOp Anti-Piracy.nl lezen we dat de zoekacties van stichting Brein niet het verhoopte succes hebben. Reeds enkele weken gaat de organisatie actief op zoek naar handelaars in illegale cd's en dvd's op vrijmarkten. Zondag werden in Tiel twee verkopers betrapt op het aanbieden van in totaal zestig illegale audio-cd's en een dertigtal gekopieerde dvd's. Bij de uitgang hield de politie bovendien een handelaar aan die twaalf dvd's met bioscoopfilms wilde meenemen. Op de Beverwijkse Bazaar werd eerder deze maand één persoon betrapt op de verkoop van verschillende illegaal gekopieerde spellen. De betrapte handelaars worden niet vervolgd, maar moesten wel een antipiraterijverklaring ondertekenen waarmee ze beloven dergelijke praktijken nooit meer uit te voeren. Bij herhaling van de feiten zal er wel gerechtelijke vervolging plaatsvinden.

Volgende 13:51
Vorige 13:09

Reacties

«  1  2  3  4  »

Misschien moeten ze eens wat meer naar marktplaats etc kijken :)

of krantjes als de vondst met advertenties als:
OMGEBOUWDE GAMECONSOLE MET 100 SPELLEN

Of de buurmannen :
Nog een paar DVDtjes voor 1 euro perstuk met doosje? :P

Das geen handel, dat is onkostenvergoeding :+

Maar als nog illegaal. nietdan?

enkele mp3tjes, of sommige essentiele software in full version proberen. ok, vind ik niet erg.
Maar volledige DVDs is voor mij toch een tikkie over de grens heen. ik koop die liever. veel betere kwaliteit dan gecompressed. mpeg. of divx.

Maar als nog illegaal. nietdan?
dat wel, maar het valt in een gedooggebied omdat het over het algemeen kleinschalig is, en men er niets of erg weinig aan verdiend.

bij mensen die wel vette winst maken met de verkoop van gepiraate werken worden harde maatregelen getroffen, en daar vallen de boetes ook over het algemeen erg hoog uit. Denk aan de oude crazybytes e.d. netwerken. Daar ging al snel een fortuin in om bij iedere nieuwe release.

@bbr

ik geef je compleet gelijk...
maar soms is het als jonge student in het middelbaar echt wel moeilijk geld te blijven uitspuwen om DVD's en muziek te kopen
op zo'n momenten download ik gewoon de film of muziek-cd :]

[mode=ben BSA beu]Dat mag toch? Als je ze maar op DVD en/of CD zet, dan heb je immers heffing over die dingen betaald :D Zie heel de issue dan ook niet, tenzij die handelaars de DVD'tjes hebben gehaald in het buitenland waar er geen heffing op zit.[/mode]

@ups

En ja, net als bij boterhammetjes, ga je dood als je niet de nieuwste films hebt natuurlijk ;) "Geen geld" is niet echt een excuus vind ik :P

Ik heb ook geen geld, en download ook films, maar gebruik "geen geld" niet als excuus ;) Je hóeft ze toch niet te hebben :D

@ freaky

Heffing != 'betaald voor'. Je betaalt níet voor alle content als een blanco dvd koopt.

of krantjes als de vondst met advertenties als:
OMGEBOUWDE GAMECONSOLE MET 100 SPELLEN
Dat wil niet in alle gevallen zeggen dat de games niet origineel zijn. Ik heb zelf een omgebouwde psx maar wel ongeveer 50 originele games.

Dat geloven we allemaal, dat ombouwen is gewoon 'cool' ;)

Dat ombouwen wordt onderandere gedaan (in geval van ps2) om er bv import games op te spelen of dvd's in rgb colour. Ook eigen gemaakte software kan dan. Dus niet in alle gevallen is het spelen van illegale games de beweegreden.

ja hoor, 99,99% van de gamers laat zijn xbox/ps2 ombouwen om er inderdaad linux op te draaien ... :Z :Z :Z

nee, mensen voelen zich niet graag opgesloten...
Telefoons worden simlock vrij gemaakt, terwijl ze er nooit een andere simkaart inzetten ofzo... Gewoon het idee dat het niet kan is vreemd...
DVD spelers worden regiovrij gemaakt terwijl er alleen maar nederlandse DVD's op gekeken worden...

En BREIN heeft niks met software te maken? :)

Zult u het nooit meer doen! Nee edelachtbare ik zal het nooit meer doen. Ok babye.

Hoe kun je dit straf noemen? Ik vind dat ze dit best harder mogen aanpakken. 50 euro per illegale cd ofzo zou een mooi bedrag zijn.

Dat dit gebeurd is eigenlijk wel logisch want de politie/justitie heeft helemaal geen prioriteit bij dit soort zaken voor hun is het veel lonender om langs een recht stuk snelweg zonder op/afritten te staan om een paar burgers te flitsen die +- 130 rijden. Want ja laten we eerlijk zijn die bonnenquota van de agent moet wel gehaald worden. En dat gebeurd dus niet als zie achter dit soort "criminelen" aanmoeten :(

Dit is inderdaad zo. Vanwege effectiviteit zijn er inderdaad zaken die de politie laat liggen. Bv in Amsterdam kan ik zonder licht door rood rijden voor de neus van een agent, maar hij komt niet achter me aan. Ik heb begrepen dat dat in Rotterdam ook zo is.

Als ik in een klein dorpje, zeg Wijk aan Zee ofzo, op een snor scooter rijdt dan wordt ik al aangehouden door de politie en gaan ze controleren of het wel echt een snor scooter is (en ik niet stiekum op een gewone scooter rijdt zonder helm).

Het zou dus best eens kunnen dat het ook nog afhangt van de plaats waar je iets doet. Mischien dat in de grote steden er nog nix gebeurt als je bv 10 gecopieerde DVD's op een school verkoopt, maar dat je in Wijk aan Zee al wordt aangehouden voor een controlle om te kijken of de CD in je autoradio wel origineel is....

Misschien komt dat omdat er iets meer scooters rijen in een stad, dan de 3 in Wijk aan Zee?

Op de gebruikelijke School en Spits-routes worden ze wekelijks met bosjes tegelijk aangehouden om dezelfde redenen, hoor. Maar dat zie jij dan misschien weer niet. :)

Nee dat zie ik waarschijnlijk inderdaad niet :)

Ik rijd nu geen scooter meer maar vroeger wel. Ben in Amsterdam echt bijna nooit aangehouden. Mischien omdat ik gewoon normaal reed zonder rare capriolen? Naar school (in A'dam) ben ik er overigens niet mee geweest.

Het viel me op een gegeven moment op dat als ik naar een andere plaats reed (ijmuiden, wijk aan zee, beverwijk en in mindere mate Haarlem) dat agenten dan 'heel vreemd' reageren op scooters. Als je gewoon langsrijdt, netjes alle regels in acht nemend, dan zaten ze echt de hele tijd naar je te kijken en komen ze ook dikwijls achter je aan. Echt vreemd. In Amsterdam, vooral in het centrum, kom je elke paar minuten wel langs een paar agenten, maar die kijken niet eens naar je...

Het ligt niet aan die plaatsjes op zich. Als ik in zomer wel eens op de fiets daar heen ga rijd ik gewoon langs ze heen, nix aan de hand. Als ik met de auto rij, ook nix aan de hand. Maar zodra rij ik op een scooter in genoemde plaatsen en ik ben een halve crimineel :?

Je kan het ook andersom bekijken: Wanneer sommige mensen het niet nodig zouden vinden om de wet te overtreden wanneer het gaat om hard rijden had de politie meer tijd over voor echte zaken.

wat je daar stelt klopt niet geheel.
er moet inderdaad een quote gehaald worden maar aan boete's zoals 53 km.. of 130km zijn de schrijfkosten hoger dan de opbrengsten vanuit de boete zelf. de politie moet de 'winst' halen uit de serieuze vergrijpen of serieuze overtredingen qua snelheid en dergelijke.
daarnaast is de politie een instantie dat ge-acht is juist de orde te handhaven.. of dat nou hardrijders, zwendelaars of drugsdealers zijn.. het is allemaal binnen hun vlak om daar iets aan te doen. aan de andere kant is het inderdaad zo dat ze steeds minder in staat lijken om serieuze vergrijpen op te lossen en dat ze liever langs de weg wat liggen. en met dit weer kan ik het ze eigenlijk ook niet echt kwalijk nemen :)
ik denk dat dit voor brein hetzelfde is. ze zijn er om iets te doen aan het copieer-'geweld' maar ze falen hier gigantisch in door de methodes die ze gebruiken. en totdat de film/muziek industrie inziet waarom er gigantisch gecopieerd wordt zullen ze ook gigantisch blijven falen in hun opzet imo

Dus als heel Nederland zich laat flitsen met 53 km dan zou de politie failiet gaan? :Y)

Nee, dan mag jij volgend jaar 300% meer wegenbelasting betalen :+

offtopic:
Over die schrijvers van verkeersovertredingen het volgende. In de randstad zijn er speciale teams die zich bezighouden met verkeerszaken (verkeersveiligheid noemen ze dat). Wat inhoudt dat de rest van de politie zich daar in principe niet mee bezig houd en dus ook niet om een quotum te halen verkeersboetes uit gaat schrijven.

Hmmm, Als ik jouw (SanderSpeedy) reactie zo lees is dit het eerste wat in me opkomt:

Hij die zonder zonde is werpe de eerste steen!

het is eerder de actie de de golf in beweging zet, als brein de inval laatst op dat TU complex niet had gedaan hadden er veel meer in werking gestaan.

Nu zijn mensen toch wat voorzichtiger. Tuurlijk blijven de hardnekkinge criminelen doorgaan. portomonee is ook het snelst en makkelijkst geraakt. maar kan je van een kale kip plukken?

en elke copieerder die verkoopt aanpakken is wel effectief .. alleen niet zo effectief als de hoofdbron aanpakken.

sterker nog ik had nog nooit van brein gehoord totdat ik mp3cd ging kopen/verhandelen .. maar ja was jong een kennis werd opgepakt .. dat zet je wel aan het denken.

1e keer is waarschuwing, 2e keer is 750 euro per in beslag genomen medium heb ik, volgens mij, ooit eens gelezen op de brein site.

Naja van mij mogen ze die gasten opsluiten ...

Ik kopieer ook wel hoor, maar ik handel er niet in en verdien mn geld niet zo. Als ik kopieer voor iemand vraag ik of hij/zij cd heeft en anders alleen voor cd kosten te betalen.

@Xodor: Volgens mij heb je wel een klok horen luiden, maar weet je niet precies waar de klepel hangt...

Het gaat er niet om of je geld vraagt voor een kopie, het gaat erom of je gerechtigd bent een kopie te maken. JIJ bent niet de uitgever. Als jij een kopie maakt, loopt de rechtmatige uitgever dus die inkomsten mis.

Ofwel: ze mogen JOU dan dus ook opsluiten :+

het zal zelfs niet "nee edelachtbare" zijn, aangezien ze niet worden aangeklaagd.

Hoe kun je dit straf noemen? Ik vind dat ze dit best harder mogen aanpakken. 50 euro per illegale cd ofzo zou een mooi bedrag zijn.
hier in Rotterdam krijg je een boete van 500 euro per DVD.

De betrapte handelaars worden niet vervolgd, maar moesten wel een antipiraterijverklaring ondertekenen waarmee ze beloven dergelijke praktijken nooit meer uit te voeren.
proest... :o
dit verzín je toch niet?!!
"Foei, dat mag niet. En nou niet meer doen hé!"
Hoezo moet je daar een verklaring voor ondertekenen ? Staat toch al in de Wet ? Of geldt die alleen voor de mensen die dit ondertekenen ?!

idd, zo durf ik ook nog wel de gok te nemen om op een martkje lekker illegale software te verkopen. Mocht je gepakt worden teken je toch ff dat briefje en klaar. Geld van de hele dag is toch al binnen.

Ja, maar de volgende keer ben je wel de snaak, dus die handelaar zal het zo snel niet meer doen...
Uiteindelijk werkt dat wel.... moeten ze wel blijven volhouden.... Waarschuwen is goedkoper dan procederen zullen ze gedacht hebben... een kale kip valt toch niet te plukken.

Past wel bij het imaga van de politie.

Ik zie ze al rijden op hun fiets... met een illegale cd handelaar achter op het rekje :7

Dit kan natuurlijk alleen in nederland he, voor de domste dingen krijg je bekeuringen en boetes ( paar kom te hard racen, fiets zonder licht) en als er iets aangepakt moet worden komen ze met dit soort acties.

Hey, da's Nederland voor je.... :(

Maar, helaas kan men ook niet meer doen dan een proces-verbaal maken in zo'n geval.
Het gaat niet om duizenden aantallen Cd's en DVD's, maar slechts om kleine visjes.

Door het ondertekenen van zo'n verklaring kun je bij herhaling wel hardere en hogere straffen stellen.

Het rechtssysteem is nou eenmaal traag.

De betrapte handelaars worden niet vervolgd, maar moesten wel een antipiraterijverklaring ondertekenen waarmee ze beloven dergelijke praktijken nooit meer uit te voeren.
proest...
dit verzín je toch niet?!!
"Foei, dat mag niet. En nou niet meer doen hé!"
Hoezo moet je daar een verklaring voor ondertekenen ? Staat toch al in de Wet ? Of geldt die alleen voor de mensen die dit ondertekenen ?!
Ik teken wel..
controleren ze of het mijn gebruikelijk handtekening is en of ik normaal wel met links schrijf?

Wat ik niet begrijk is waarom usenet diensten buiten schot blijven. Iemand een idee?

(Ik maak gebruik van Easynews. Waarom worden die gasten niet aangepakt en diensten zoals KaZaa wel?)

Misschien omdat daar de ISP's wellicht schuldig zijn aan het leveren van het platform ; zij kunnen dit wellicht lobby-technisch tegenhouden.
Bij Kazaa ben je immers zelf zowel server als client. Bij UseNet ben je alleen de client, en bieden de ISP's de schijfruimte (3,5 Terabyte bij XS4All bijvoorbeeld!)

Usenet is "moeilijk" -- blijkbaar niet alleen voor de gemiddelde Kazaa-gebruiker, maar ook voor Stichting Brein. 8-)

Wat nou moeilijk? FTD maakt het de mensen behoorlijk gemakkelijk, hoor. Wat staat er in dat ding, 50.000 leden? Da's behoorlijk wat. Stel dat er maar 30.000 actief downloaden.

(En hoor ik de rest van de wereld niet klagen over de nederlandse vervuiling van het usenet?)

ssssssst, brenge ze nou niet op ideeen ;-)

Maar goed, ik vraag het me ook weleens af, ook dingen zoals downloaden vanaf irc.... Het lijkt me toch dat daar ook een substatiel deel van de illegale software, films en muziek van te verkrijgen is.
Het verschil is mijns inziens alleen wel dat kazaa en consorten door iedereen die next - next - next - finish kan klikken gebruikt kan worden.
Met nieuwsgroepen en irc ligt de drempel misschien iets hoger.

En wat dan? Usenet platleggen?
Op nieuwsgroepen staat een schat aan informatie, het word naast illegale activiteiten ook voor HEEL VEEL andere legale dingen gebruikt. Het is ook een heel lastig medium om te controleren vrees ik en bij wie ligt de verantwoordelijkheid? De beheerder van de server of de gebruiker?

Ik ben het er mee eens dat er iets aan gedaan zou moeten worden, maar het lijkt me haast niet uitvoerbaar.

Nog even voor de duidelijkheid: het is NIET illegaal om films of muziek te downloaden (software wel), maar je mag het niet aanbieden. Dit is echt waar, en dat is ook de reden dat je je bij p2p bijna altijd wel schuldig maakt en met usenet en het downloaden via irc niet.

Downloaden is wel illegaal, maar niet strafbaar |:(

kazaa wordt aangepakt en niet andere diensten omdat ze alleen de meest bekende manier van dingen copieren aanpakken. kijk om iemand te quoten die dagelijks te maken heeft met die gasten:

"Ze leven nog in de jaren 60 met hun technologie en methodes"

Hij refereerde overigens ook aan de buma/stemra die net als brein in hetzelfde semi-criminele gebied opereren.

Overigens ik dien erbij toe te voegen dat illegale VERKOOP van CD's en DVD's m.i. wel op een totaal ander vlak ligt als het illegaal *copieren* van software.

Maar laten we even realistisch zijn.

Het gros van de software wordt illegaal gecopieerd in oost-europa en in azie.

Een emailtje van iemand uit de Ukraine: "Meneer ik ben doctor in de psychologie en geef les op de universiteit. Ik verdien omgerekend iets meer als 50 euro per maand. De bedragen waar u het over heeft die kan ik van mijn levensdagen niet opbrengen".

Als je echter *wel* realistische bedragen vraagt aan personen in de Ukraine, dan verkopen die het door naar het westen voor afbraakprijzen.

Hetzelfde geldt voor NL versus de USA.
In Nederland is onze economische levensstandaard factor 2 minder is als die in de USA.

Toch betalen wij vaak dezelfde prijzen en soms zelfs duurder (meestal zelfs duurder door hogere belastingen hier).

Dat zij factor 2 te veel geld binnenhalen relatief gezien, hier hoor ik de buma/stemra en brein nooit over...

Het resultaat van weken intensief zoeken :+ :

60 CD's
30 DVD's
en nog eens 12 DVD's

|:( Dat had ik in mn eentje nog beter gekund in 1 dag!

idd, 1 dagje op school btje rondvragen en ik kan al meer bij elkaar rapen dan zij met dat hele team.
Vraag me echt af hoe ze dan zoeken hierna.
En ik snap ook niet waarom ze niet marktplaats enzo is bekijken, kan je ook genoeg illegale content kopen.

Vreemd volk, dat brein volk :Y)

Dat komt misschien overeen met uitlokking en ik dacht dat dat nog altijd verboden was - net zoals de politie zich bijvoorbeeld niet mag voordoen als jong meisje om een afspraakje te versieren en vervolgens de andere partij in de boeien te slaan...

Misschien moeten ze volgende keer niet die BREIN t-shirts aantrekken... :+

Dit is toch gewoon ongelooflijk. Hoe kon je op zo'n manier het illegaal kopiëren aanpakken ?

Ik geef eerlijk toe dat ik ook schuldig ben, maar dit is gewoon lachwekkend. Een heel team inzetten voor nog geen 100 illegale kopiën...

Hilarisch |:(

Sorry, ik ben van BREIN.

Wil je zo vriendelijk zijn je adress even op te geven ? Dan kunnen we je een formulier toesturen. Als je dat dan even ondertekend terug wilt sturen en beloven dit nooit meer te doen !

sorry .. maar waarom betalen we buma stemra rechten op lege cd's? idd om illegaal te kunnen kopieren ;)
als je dit soort dingen gaat doen moet je wel die tax eraf halen
...
ff serieus... hun brein heeft niet al te veel inhoud.. lekker houden zo :) hebben we er ook geen last van

sorry, maar die heffing is "niet bevrijdend" wat betekent dat het niet is omdat je die heffing betaalt dat je vervolgens geen auteursrechten meer hoeft af te staan

In Belgie heb je bvb de inkomstenbelasting. Op bepaalde types spaarrekening betaal je echter een belasting, die niet bevrijdend is, wat inhoudt dat je op je rente ook nog inkomstenbelasting betaalt.

Dit is precies hetzelfde principe, roepen dat je mag kopieren omdat je heffing betaalt slaat dus als een tang op een varken. Als je een wet of regeling wil citeren moet je dat volledig doen en niet enkel de woordjes die jou goed uitkomen ;)

sorry, maar die heffing is "niet bevrijdend" wat betekent dat het niet is omdat je die heffing betaalt dat je vervolgens geen auteursrechten meer hoeft af te staan
Dat klopt, maar waar betaal je dan voor, er is immers geen reden om aan te nemen dat er door legaal kopieren inkomstenderving onstaat..

maw, die regeling mag je dan formeel niet ontslaan van het afdragen van auteursrechten maar zeker wel vanuit moreel oogpunt, als ik het aantal cds/dvds optel die ik gekocht heb waar geen materiaal opstaat waarvoor ik auteursrechten hoef te betalen en dat dan x die heffing doe dan kan ik nog heel wat "illegaal" downloaden

Inderdaad het is een aanname en als je het mij vraagt ook een zware vorm van generalisatie want iedereen slaat toch illegale data op? In feite is het gewoon naast de accijnzen op tabakswaren, benzine en alcohol weer een nieuw melkkoetje! Simpel te innen en gegarrandeerde inkomsten!

In feite is het gewoon naast de accijnzen op tabakswaren, benzine en alcohol

Er zit wel een groot verschil, de accijnzen op bovenstaande zijn een doelbelasting, bedoeld om het gebruik tegen te gaan (en wat is er nu mooier dan en geld binnenkrijgen en ongewenst gedrag afremmen)
De heffing op blanco media treft echter geen doel, niemand wil immers de verkoop ervan afremmen en er is geen inkomstenderving door het maken van legale (en zelfs illegale) huis tuin en keuken kopietjes

maw, accijnzen zijn dus nuttig en hebben een doel, de heffing op blanco media is echter onterecht omdat er verder geen basis voor is (en is ook geen accijns)

Volgens mij hadden ze dit soort acties beter een jaar of 8 geleden kunnen doen, toen was er nog een zeer levendige handel in Twilights en allerhande audio "verzamelaars". Die bende(s?) hebben daar grof aan verdient. Naar mijn mening is dat tegenwoordig een stuk minder geworden. Niet alleen door eventueel illegaal downloaden maar ook doordat bijv. spellen langer gepeeld worden doordat er online gegamed wordt. Ik kocht zo'n jaar of vijf geleden wekelijks een audio cd. Nu, door toedoen van internet (grote diversiteit van radiostations) luister ik net zoveel muziek allean ik koop bijna geen cd's meer. Wel games bijvoorbeeld maar die speel ik ook erg lang.


Maar goed, Brein heeft kunnen constateren dat de verkoop van illegale cd's/DVD's op fysieke markten meevalt. Ik denk wel dat ze andere markten gaan onderzoeken ;)


Vandaar dat de 'score' zo laag was, ze stonden op de verkeerde bazaar te controleren :+
«  1  2  3  4  »

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.

Volgende 13:51
Vorige 13:09
VNU Media logo Powered by True

© 1998 - 2009 Tweakers.net - Alle rechten voorbehouden - Uw Privacy - Algemene Voorwaarden

Uitgever van: