Hoofdcategorieën

Zoekmp3.nl wint rechtszaak van Stichting Brein

Door Steve Lersberghe, woensdag 12 mei 2004 18:57
Bron: Rechtspraak, submitter: mvdooren, views: 18.499

De rechtbank in Haarlem heeft het in een rechtszaak gegoten verzoek van Stichting Brein om de site Zoekmp3.nl offline te halen, vandaag afgewezen. Het bedrijf Techno Design maakt volgens de rechter geen inbreuk op de auteurswetten met zijn site: "Gebruikers van Zoekmp3.nl worden enkel doorverwezen/doorgeleid naar sites waar die bestanden zijn te vinden." Het feit dat Zoekmp3.nl zelf geen illegale muziekbestanden aanbiedt, woog voor de rechter kennelijk zwaarder door dan het argument dat de site het vinden van dergelijke bestanden sterk vergemakkelijkt. Dit vult de rechtbank aan met het feit dat ook legale mp3-bestanden kunnen worden gedownload met Zoekmp3.nl.

Zoekmp3.nl logoTevens zou het downloaden van muziek op zich helemaal niet strafbaar zijn: "De wetgever heeft bepaald dat het kopiëren van een inbreuk- makend/illegaal mp3-bestand voor eigen gebruik, geen strijd met de Auteurswet oplevert.", zo luidt een deel van het vonnis. Voor Techno Design is het vonnis uiteraard een goede zaak. Hun advocaat spreekt van een principiële uitspraak. Hij vindt dat Brein de bron van de illegale muziek moet aanpakken, in plaats van een zoekmachine voor de rechter te slepen. Voorts beschouwt hij het als een grote winst dat een rechtbank formeel heeft verklaard dat het downloaden van muziek is toegestaan.

Brein-zegsman Tim Kuik overweegt daarentegen om in beroep te gaan tegen de uitspraak. Het feit dat muziek downloaden niet per definitie illegaal is verklaard door de rechter, toont volgens hem aan dat de auteurswet ontoereikend is: "Minister Donner van Justitie heeft wel gezegd dat hij het onwenselijk vindt dat mensen mogen downloaden, maar dat lapt hij aan zijn laars. [...] De wetgever zou ook het downloaden van muziek moeten verbieden, net zoals het aanschaffen van andere illegaal aangeboden goederen verboden is", zo verklaarde hij tegenover WebWereld. Stichting Brein is het niet eens met de manier waarop de rechtbank de zaak heeft beoordeeld en blijft van mening dat Zoekmp3.nl onwettig is.

Kuik vindt verder dat het vonnis niet zo'n groot belang heeft als gesuggereerd door Techno Design, en ziet een positief punt in het feit dat de rechtbank heeft beslist dat Zoekmp3.nl een illegale link moet verwijderen als Brein daar om vraagt. Volgens Techno Design geen enkel probleem, integendeel: dat is naar eigen zeggen juist wat men altijd heeft voorgesteld aan Brein, daar de zoekmachine van Zoekmp3.nl zelf onmogelijk het onderscheid kan maken tussen legale en illegale mp3-bestanden. Het bedrijf maakt de vergelijking met een hosting-/internetprovider: een provider moet pas in actie komen nadat deze er door iemand van op de hoogte is gebracht dat er illegale bestanden op de servers staan.

Rechtbank in Haarlem
De rechtbank in Haarlem
Volgende 19:45
Vorige 18:44

Reacties

«  1  2  3  4  »

... en ziet een positief punt in het feit dat de rechtbank heeft beslist dat Zoekmp3.nl een illegale link moet verwijderen als Brein daar om vraagt...
Dan geloof ik dat Zoekmp3.nl heel wat links zal mogen verwijderen ...

Ik neem aan dat brein dan wel op een of andere manier moet bewijzen dat het om een link naar een illegaal bestand gaat.

Hij vindt dat Brein de bron van de illegale muziek moet aanpakken, in plaats van een zoekmachine voor de rechter te slepen.
Mja... En die sites zitten dus lekker VER buiten bereik van St. BREIN. Dat zal ook wel zijn waarom ze zo'n muis als zoekmp3 aanpakken. Lijkt eenvoudiger.

Verbaast me dat er nog geen internationaal platenbonzenverbond is.

Tja we hebben ook een kromme wetgeving moet ik zeggen,
je mag wel voor persoonlijk gebruik een cd copieren, maar je
mag hem niet daarvoor (illegaal) downloaden.

Het verbaast me dat er nog geen copieer shops zijn in nederland, stel pc's en een gigantische cd collectie, en dan kan je gewoon een pc'tje huren om te copieren... (voor je eigen gebruik natuurlijk)
Ik vraag me af of je dan wettelijk strafbaar bezig bent.

(ik moet er bij zeggen dat het een erg mooie foto is trouwens)

De rechter zegt nou juist dat het downloaden NIET verboden is.

En TERECHT B-) B-) B-) B-) B-) B-) B-) B-) B-) B-) B-) B-)
Zo de kogel is door "het brein" :9 :9 :9 :9

Mooie pixel shaders op dat screenie :*) :*) :*)

ff on-topic, weer zoiets raars, hetzelfde als Kazaa enz. Kazaa geeft alleen door, de gebuiker gebruikt/download zelf, raar iig, gewoon een gebrek van het rechtsysteem eigenlijk, alhoewel er veel mensen zijn die daar blij mee zullen zijn...

ja...heb het ook niet over pistolen in amerika...Je mag ze wel hebben, maar niet gebruiken?

Je mag ze best gebruiken als je een goede reden hebt. Sport of zelfverdediging zijn goede redenen, maar niet direct vrijwarend.

vziw is een p2p-service (zoals kazaa dus) ook niet per definitie illegaal. Je kunt immers ook legale bestanden delen. Dat dat niet gebeurt, is niet de schuld van de p2p-service...

Dat p2p-gebruik bij bedrijven wel verboden, dat is weer een andere kwestie overigens :)

Ik vind het gen gebrek in het rechtssysteem. Muziek in je bezit hebben waarvan je niet het orgineel hebt is per definitie illegaal. Een persoon die muziek download is niet perse illegaal bezig, maar kan ook en copie downloaden. Als hij wel een cd download terwijl hij het orgineel niet heeft is hij strafbaar.

Het probleem ligt hem daar dat het voor brein uiterst moeilijk is om aan te tonen dat iemand die muziek download het orgineel niet heeft. Zonder dit bewijs kunnen ze niets beginnen.

Het effect hiervan is dat Brein de aanbieders van muziek gaan aanpakken terwijl die in principe niets fouts doen volgens nederlands recht. Je kan je hele collectie muziek online zetten en dat is niet illegaal. (zolang de muziek zelf niet illegaal verkregen is uiteraard).

Het indexeren/zoekbaar maken door sites van die verzamelingen is ook niet illegaal, en dit heeft de rechter goed gezien. Jij als downloader bent degene in het verhaal die het strafbaar feit kan begaan en Brein kan bijna niet aantoonbaar maken dat je iets illegaals doet.

Dus dit is @Brein: Als je niet in staat bent om je werk te doen, ga dan niet kinderachtig doen en onschuldigen het leven zuur proberen te maken als je de echte schuldigen niet te pakken kan krijgen.

Gr.

Muziek in je bezit hebben waarvan je niet het orgineel hebt is per definitie illegaal.
Dat is wat Brein je graag wil doen geloven, hett is echter NIET waar.

Downloaden van muziek voor eigen gebruik is ten alle tijden volstrekt legaal.

(Uploaden niet)

En er is niemand die dat raar vindt?

Het effect hiervan is dat Brein de aanbieders van muziek gaan aanpakken terwijl die in principe niets fouts doen volgens nederlands recht. Je kan je hele collectie muziek online zetten en dat is niet illegaal. (zolang de muziek zelf niet illegaal verkregen is uiteraard).
Dit is in Nederland nou juist wel illegaal.

Op deze maniet zouden emule.nl e.d. ook weer gewoon de links mogen aanbieden, net als zoekmp3 is het een database met links. Dat je nou met een speciale client als IE of eDonkey/mule download moet dan ook niet uitmaken.

Ach ik gebruik de site persoonlijk niet. Maar het verwijderen van die links duurt wel even. Dus als je erop tijd bij bent beschik je nog steeds over makkelijk toegang op illegale content.

Houd de site lekker overzichtelijk

Ik snap gelukkig ook dondersgoed waarom zoekmp3.nl niet is aangepakt door de rechter. Wat kan je nou doen als iemand niets (voor de wet) verkeerds doet. Het zijn de mensen die de mp3's delen.

Zoals in het stukje word gezegd dat Brein de hosters maar eens moet aanpakken.. Dat kan Brein best doen, maar ik weet wel zeker dat het niet zal gaan lukken. Die krijg je nooit weg natuurlijk. En zoekmp3.nl zal vast geen medewerking verlenen

imo is zoekmp3.nl ook niets anders dan bijv. google aanklagen.. het is een zoekmachine en toevallig erg effecient in het zoeken naar mp3's verder niets

Ik hoop dat dat hele Stichting Brein een keer ophoudt met dat gezanik. Mensen zoals ik en waarschijnlijk nog meer willen gewoon downloaden zolang de prijzen muziek op cd of op het internet te hoog zijn. Of dat dan illegaal is of niet??? Daar stoor IK mij dus niet aan en vele anderen ook niet. Als ik een song wil hebben download ik hem eerst. Als dat bevalt koop ik de mp3. Als Stichting Brein zo doorgaat worden de platenmaatschappijen M.I. alleen maar aangemoedigd om de prijzen te verhogen en gaat de consument alleen nog maar meer downloaden. En toen zaten we in een eindeloze cirkel....

Minister Donner kan vinden wat hij wil, de rechterlijke macht is nog steeds onafhankelijk van de uitvoerende macht in dit land :)

Precies, Donner mag zoveel vinden. Maakt hij maar een mooi wetsvoorstel en als dat
1. aangenomen zou worden door de Tweede Kamer en
2. door de eerste kamer komt en
3. gepubliceerd is in de staatscourant

Dan heeft de rechter zich pas iets aan te trekken van deze mening van de heer Donner. Donner roept wel eens vaker zaken die hij niet waar kan maken/de betrokkenen geen boodschap aan hebben.

Meneer Donner is een parodie van zichzelf ;)

"Stichting Brein is het niet eens met de manier waarop de rechtbank de zaak heeft beoordeeld en blijft van mening dat Zoekmp3.nl onwettig is."
De rechter maakt een beslissen, maar stichting Brein staat boven de wet en vind dat Zoekmp3.nl onwettig is. Nu hebben we natuurlijk vrijheid van meningsuiting in dit land (hoe lang nog?). Maar het geeft toch wel aan dat ze blijkbaar kost wat kost gelijk willen krijgen, en waarom vraag ik me dan af.

"en ziet een positief punt in het feit dat de rechtbank heeft beslist dat Zoekmp3.nl een illegale link moet verwijderen als Brein daar om vraagt." Tsja wat is een illegale link? Elke zoekmachine laat wel eens een 'illegale link' zien. Worden die dan ook meteen aangeklaagd door Brein?
www.google.nl/search?q=zoekmp3&hl=nl&btnG=Google+zoeken&lr=
Is Google nu ook onwettig? Want zij verwijzen naar een site die weer verwijst naar een site die illegaal is.
offtopic:
Tsja en wat minister Donner zegt lap ik aan MIJN laars. Die man is in staat om opmerkingen te maken dat we de persvrijheid maar eens wat moeten indammen, of we moeten maar wat van onze vrijheid inleveren, want het is zo gevaarlijk met terrorisme enzo. Van mij hoefden we niet naar Irak of Afghanistan toe.

De rechter maakt een beslissen, maar stichting Brein staat boven de wet en vind dat Zoekmp3.nl onwettig is. Nu hebben we natuurlijk vrijheid van meningsuiting in dit land (hoe lang nog?). Maar het geeft toch wel aan dat ze blijkbaar kost wat kost gelijk willen krijgen, en waarom vraag ik me dan af.
Als je iets vind hoef je jezelf nog niet boven de wet te plaatsen... Als ik het onterecht vind dat ik een snelheidsboete krijg mag ik dat best vinden, ik krijg hem toch wel (of ik moet behoorlijk wat uit de kast halen om hem kwijtgescholden te krijgen). Ik mag hopen dat in dit land iedereen tenminste nog zijn mening mag uiten :?
Tsja wat is een illegale link? Elke zoekmachine laat wel eens een 'illegale link' zien. Worden die dan ook meteen aangeklaagd door Brein?
www.google.nl/search?q=zoekmp3&hl=nl&btnG=Google+zoeken&lr=
Is Google nu ook onwettig? Want zij verwijzen naar een site die weer verwijst naar een site die illegaal is.
Het argument was dat Zoekmp3 in tegenstelling tot Google specifiek bedoeld was om muziek te downloaden en het daardoor makkelijker maakte inbreuk op het auteursrecht te maken. De rechter heeft nu geoordeeld dat dat argument minder zwaar weegt dan het argument dat zij zelf niks aanboden. Je kan het vergelijken met de jongen die Murat z'n pistool leverde, op zich is hem niks te verwijten (behalve handelen en bezit van een vuurwapen), maar je kan ook zeggen dat hij het voor Murat makkelijker maakte om de moord te plegen.
offtopic:
Tsja en wat minister Donner zegt lap ik aan MIJN laars. Die man is in staat om opmerkingen te maken dat we de persvrijheid maar eens wat moeten indammen, of we moeten maar wat van onze vrijheid inleveren, want het is zo gevaarlijk met terrorisme enzo. Van mij hoefden we niet naar Irak of Afghanistan toe.
Wel vreemd dat je dan zelf vind dat als een instantie het niet eens is met een vonnis ze zich boven de wet plaatsen?

Je wilt zeker graag de held uit hangen door iemand z'n topic zo af te kraken.

Imo heeft maniacshouse helemaal gelijk.

Lekker houden zo!

Het is niet de bedoeling van deze pagina om iemand op de man aan te vallen, zeker niet niet-onderbouwd. Ik neem aan dat dit ook wel in de faq o.i.d. staat.

Ik heb ze net gebelt, om ze te feliciteren.

*Hallo met bas
-is dit stichting brein?
*jazeker
-ik wou u even feliciteren
*...huh...met wat?
-met het verliezen van de rechtszaak.
* opgehangen


*** 2 minuten later ***

*Hallo met de voicemail van bas, spreek een boodschap in na de piep

-ah dat is niet zo netjes hoor, snel ophangen,
wou jullie alleen maar feliciteren HAHAA doeeeeei!

Het feit dat muziek downloaden niet per definitie illegaal is verklaard door de rechter, toont volgens hem aan dat de auteurswet ontoereikend
Dus deze gast wil dus voorkomen dat het straks illegaal is wanneer je zelf geproduceerde muziek (lees: audiobestanden zonder copyright) op internet ter download aanbied... |:(
De wetgever zou ook het downloaden van muziek moeten verbieden
Als het zo door gaat, wordt het auto rijden ook verboden, want stel dat je de maximum snelheid overschreidt...
«  1  2  3  4  »

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.

Volgende 19:45
Vorige 18:44
VNU Media logo Hosted by True

© 1998 - 2009 Tweakers.net - Alle rechten voorbehouden - Uw Privacy - Algemene Voorwaarden

Uitgever van: