Hoofdcategorieën
Device Settings

Maker Sasser-worm is opgepakt en heeft bekend

Door Harm Hilvers, zaterdag 8 mei 2004 16:22
Bron: BBC News, views: 29.128

Virus - cartoonEen 18-jarige Duitse middelbare scholier heeft bekend dat hij de Sasser-worm heeft geschreven. Deze worm heeft zich sinds 1 mei 2004 in ongeveer 18 miljoen computers genesteld. De tiener is afgelopen vrijdag opgepakt in Rotenburg, een stad in het noorden van Duitsland, en is na verhoor weer vrijgelaten. De politie heeft bij hem thuis een aantal computers en andere hardware in beslag genomen voor nader onderzoek. De identiteit van de tiener is door de Duitse politie niet openbaar gemaakt, maar de inmiddels door Microsoft ingeschakelde FBI en de CIA hebben in dit verband laten weten in Duitsland bezig te zijn met een verdachte genaamd Sven J. De Sasser-worm maakt gebruik van een zwakke plek in Windows 2000, XP en 2003 om zich te verspreiden. Antivirusbedrijf McAfee heeft gemeld dat de schade die Sasser aanricht meevalt en dat de verspreiding van het virus al over zijn hoogtepunt heen is.

Volgende 18:41 NTT DoCoMo sluit 2003 af met 4,9 miljard euro winst
Vorige 15:41 Bank of Canada verkoopt deel van zijn belang in SCO
Advertentie

Reacties

«  1  2  3  4  5  6  »

Niet erg slim om zijn eigen naam te gebruiken ;)

Maar hij heeft nu wel wereldwijde bekendheid

Alles is ijdelheid... 8-)

Als je goed leest zie je dat hij Sven J. heet. Sasser is het begin van de volgende zin ;)

AH dat is nu veranderd maar er eerst stond er:
met een verdachte genaamd Sven J. Sasser maakt gebruik ..


Bijna standaard voor VWO hoor.

Het is eerder ronduit dom van jou dat je het scholenstelsel in duitsland vergelijkt met dat van nederland.

Offtopic, I know. Maar het stelsen werkt wel even iets anders in Duitsland.... Tot je 19e/20e zit je op het Gymnasium, en ze hebben ook een school minder (iets van 12 jaar op dezelfde school).

OnTopic, ik vraag me af waarom hij vrij is gelaten! En hoe zijn ze er achter gekomen dat hij de dader is? MIsschien is ´ie wel gewoon media geil.

Dan merk je toch dat hij een relatief onervaren virusmaker is denk ik zo, als je al binnen een week gepakt wordt, dan heeft hij toch zijn sporen niet echt goed gewist...

Waarschijnlijk had hij het enthousiasme rond zijn virus niet echt verwacht. :o
Dan doe je voor die dingen natuurlijk minder moeite :)

Het is vooral een 18 jarig jochie :) Grote kans dat hij op heeft lopen scheppen over het feit dat hij Sasser gebouwd is. Grote kans dat het een computernerd is zonder vrienden die behoefte heeft aan aanspraak en erkenning. Die erkenning heeft hij nu iig :P

Het is doodsimpel om een virus te maken dat niet naar jouw te traceren is maar de meeste virusschrijvers en hackers kunnen het niet laten op te scheppen over wat ze gedaan hebben. Sommige laten zelfs hun nick achter in het virus of bij de hack waardoor het opsporen van de persoon achter het misdrijf niet zo heel ingewikkeld meer is.

Precies.
Ik heb ook 4 virussen gemaakt, en ben ook nooit gepakt. (Nu moet ik er eerlijkheidshalve wel bij zeggen dat deze virussen alleen mijn test-computer hebben geinfecteerd ;) Waren nog bootsector en .com virussen, in de oude dos tijd.)

Wat ook nog een mogelijkheid is, is dat z'n compiler stiekem informatie mee heeft gegeven, een soort signature. Ik heb me altijd al afgevraagd of microsoft/borland/... dat doen, zelfs al zeggen ze misschien van niet.

Een virus schrijven met ms software.. Klinkt me als digitale zelfmoord in de oren ;)

Er zijn zat andere compilers te gebruiken... Het is maar wat je wil doen. Echter lijkt mij dat dit een script kiddie is die nu met de verscheidene virus toolkits (welke nu makkelijk te vinden zijn) aan de slag is gegaan. Waar zijn de good old days... toen er nog instructies aan cpu's werden gegeven.. zoals no-ops......

Ik heb ook 4 virussen gemaakt, en ben ook nooit gepakt
Het schrijven van virussen is ook niet strafbaar, het verspreiden ervan echter wel. Je mag die dingen best schrijven voor educatieve doeleinden ofzo hoor.

alles dat een maker heeft heeft een herkomst ongeacht wat je dus doet is het wel terug te vinden. of hij het nou van thuis uit doet.. of een hotspot of een bieb.. het is altijd wel terug te traceren. zeker iets wat zoveel schade als dit veroorzaakt heeft zal men zich toch wel de moeite voor doen om diegene te vinden en dat duurde dus 3 weken..blijkbaar is het toch wel wat lastiger dan men laat blijken.

verder dat deze knul een gevangenisstraf krijgt kan ik mee inkomen maar ik vind net zo goed dat het bedrijfsleven als microsoft zelf hier verantwoordelijk voor is. als computers door dit crashte.. sorry maar er was een patch uit tegen dit en die is niet voor niets.. en microsoft.. sorry maar dit was al een lek die meer dan een jaar bekend was.. en pas een maand geleden komt je update uit... hier zijn meer mensen schuldig dan alleen 1 duitser imo

Helaas. Als je het slim aanpakt en de verspreiding op een open hotspot start (bij voorkeur massief start) is het slechts tot de hotspot te traceren. Vooral als je je NIC even een vals MAC adres geeft...

Hier zit dus het gevaar van AL die open access points die je de hele dag gratis kunt gebruiken om te internetten. trace maar tot aan de voordeur van je over-buurman |:(

De manier om niet tracebaar het internet op te gaan.

Over buurman is een beetje te dichtbij. Ik zou zeggen, ga gezellig een dagje naar Amsterdam of Groningen :)

Basis principes zijn dingen als vals MAC adres en niet je eigen access point gebruiken. Voor het geval dat er privicy gevoelige onzin meegestuurd wordt ook maar geen op jou naam geregistreerde compiler/Windows versie op je PC en dan ben je al een eind op weg om niet te traceren te zijn.

O ja, ook natuurlijk geen clues in de code en tot slot mondje dicht. Dit laatste is meestal het grootste probleem. Als je als virusschrijver het journaal haalt, wil je natuurlijk wel dat je vrienden weten dat jij het hebt geschreven.

Het lijkt zo simpel. Maar het valt blijkbaar toch nogal tegen.

sorry maar er was een patch uit tegen dit en die is niet voor niets

ja doeg! z'n kop eraf trekken!

ik moest een paar dagen een PC installeren met een "oude" CD van Win XP. Nog voordat ik de updates van anti-virus en Windows kon downloaden zaten er al 3 wormen in de PC waaronder die van deze rotmof! :(

ik moest een paar dagen een PC installeren met een "oude" CD van Win XP. Nog voordat ik de updates van anti-virus en Windows kon downloaden zaten er al 3 wormen in de PC waaronder die van deze rotmof!
Natuurlijk had je eerst de firewall aangevinkt?

18 zijn niet slim?....vwo...gemiddelde leeftijd hoor...

?
Het virus het toch Sasser en niet Sven J. ...?

Inderdaad. Waarom deze vraag? Niets in het bericht wijst erop dat dat anders zou zijn.

Na Sven J. hoef je de . van het einde van de zin niet te herhalen omdat er al een punt van de afkorting van de naam Sven J. stond. Het leest alleen even lastig.

Ik vind dat hij niet gestraft moet worden omdat zijn virus geen schade aanrichtte. Om het in medische termen te zeggen, het was geen virus maar een vaccin. Na dit vaccin zijn de meeste computers beter gewapend wanneer er een virus komt dat wél schade aanricht. We zouden hem eigenlijk dankbaar moeten zijn.

Dankbaar???!! Hij kan evengoed een vriendelijk mailtje naar Microsoft sturen met: Hey ik heb een fout in je software gevonden ipv miljoenen computers te besmetten met een virus.
Virusschrijvers moeten imo gestraft worden!

De kans dat er dan iets aan gedaan wordt is alleen niet zo groot. Nu is er wel degelijk iets gebeurd.

Alleen was de fix voor Sasser 2 weken beschikbaar voor hij het virus schreef, hij heeft dus niets ontdekt of 'gevaccineerd'.

maar wel al een half jaar (of langer) bekend


Microsoft had de patch allang verkrijgbaar hoor }:O

Met als gevolg dat MS weer zes maanden wacht om de exploit te fixen? ;)

De worm heeft wel schade aangericht, en daar kan hij best voor worden gestraft. Maar een mailtje naar MS is IMO ook niet zaligmakend.

edit: * 786562 Starbase218
reactie op janpieter: dan treft de worm dus alleen "domme" gebruikers, waarvan er helaas veel te veel zijn. ik vind het dan grotendeels de schuld van die gebruikers zelf.

Microsoft antwoordt die mailtjes niet en doet er niets aan. Ik heb ooit eens een exploit opgestuurd voor NT4 die nu nog altijd werkt in Windows Longhorn

Geen schade? Wat dacht je van schade door documenten die verloren gegaan zijn omdat ze nog niet gesaved waren toen de machines down gingen?

Of de economische schade in de vorm van manuren die het gekost heeft voor de diverse helpdesks om de systemen te fixen/patchen? Er zijn complete bedrijven dagenlang down geweest, wereldwijd!

Dus we moeten deze (naar mijn mening) schoft dankbaar zijn dat hij zoveel schade heeft aangericht? Ik dacht het even niet.

Deze vent verdient een *zware* straf, en in ieder geval een computerverbod.

je had gewoon een minuut de tijd om alles te saven, dus dat zal niet zo'n groot probleem zijn geweest.

En als hij een mailjte stuurde naar ms dat er een veiligheidslek was dan had het nog maanden geduurd voordat er een patch was. Niet dat ik virussen schijven/versprijden goed keur. Maar dit is een van de miltste virussen die er op de markt zijn gekomen. Dus een boete lijkt mij meer dan genoeg.(zo'n ¤200 ofzo).

je had gewoon een minuut de tijd om alles te saven, dus dat zal niet zo'n groot probleem zijn geweest.
Wel eens op het idee gekoemn dat iemand misschien niet op zijn plek zat terwijl de PC geinfecteerd werd?
En als hij een mailjte stuurde naar ms dat er een veiligheidslek was dan had het nog maanden geduurd voordat er een patch was.
Bullshit. De patch *was* er al, al 18 dagen.

200 euro? Lachtertje. Paar jaar cel, alle schade wereldwijd (manuren) vergoeden aan de bedrijven, en een computerverbod. Lijkt me véél beter.

Dat geeft ook een signaal af naar andere terroristen (zo mag je ze imho wel noemen) die virussen willen gaan verspreiden in de toekomst.

Op het moment dat het virus uitkwam was er al 16 dagen een patch voor.

Als toevoeging:
Het heeft toch wel veel financiele schade aangerecht. Bedrijven die plat hebben gelegen door dit virus en bijvoorbeeld helpdesken die het enorm druk hebben om het voor de minder ervaren gebruikers op te lossen.

Het is totaal niet goed te praten en hij moet gestraft worden. Misschien alleen een financiele straf maar psychisch zit er ook iets niet goed bij hem.

Ja hoor...maanden wachten op een patch die 2 weken voor Sasser uitgebracht was...duh |:(

@wildhagen, je laat je pc toch niet onbeheerd achter (en vooral ongesaved, wie weet komt er een power failure) als belangrijke documenten zijn? |:( |:(

En het bedrijfsleven moet zich schamen als ze hierdoor schade hebben geleden. Dit komt juist door LAKSE systeembeheerders. Een firewall zou al genoeg zijn, maar het patchen blijft belangrijk...
Ik durf te wedden dat mijn thuisnetwerk beter beveiligd is dan gemiddelde bedrijfsnetwerk.

Achja, het blijft heen en weer blaffen wie er fout zit.
Als hij opgepakt wordt en boete krijgt vind ik dat ze de lakse systeembeheerders die niets meer kunnen dan windows out of the box installeren ook een boete moeten krijgen als het zware schade kan opbrengen. Zou de schade verhalen op de systeembeheerder wegens onzorgvuldig werken...

Als iedereen gewoon netjes een firewall zou draaien, was er absoluut NIETS aan de hand geweest.
Als iedereen gewoon netjes Windows up2date zou houden, was er absoluut NIETS aan de hand geweest.

Het is dus gewoon slordigheid van de gebruiker. Kan alleen maar hopen dat ze het op deze manier een keer leren. Imo.

Natuurlijk gaan de gebruikers ook niet vrijuit.

Maar dat is nog steeds geen geldige redden voor deze wannabe-terrorist om dan maar naar eigen inzicht misbruik hiervan te maken

Vergelijk het maar met een huis.

Als ik mijn achterdeur openlaat als ik wegga, is dat weliswaar heel dom, maar dat geeft iemand nog niet het recht maar binnen te wandelen, dat is en blijft strafbaar (insluiping)

Als niemand virussen zou schrijven, en aanvallen zou uitvoeren, Dan heeft niemand een virusscanner en firewall nodig.

reactie op tft:

En dan kunnen terroristen zonder enig probleem heel internet platleggen, inclusief alle machine's die eraan hangen.

Wat is de wereld eenvoudig als je naief bent he? ;) :>

Er zullen altijd bad guys zijn, en altijd mensen die niks van beveiliging weten. IMO is er maar 1 goeie oplossing: ISP's die de beveiliging regelen (met standaard firewalls en virusscanners in email). Maar ja, daar worden ze (nog) niet voor betaald.

reactie op cruz

Een virusscanner herkent alleen de bekende virussen, dus met virusscanners zou het internet ook platgelegd kunnen worden met een goed virus.

Ook is er zowat niemand met ervaring in virussen schrijven als het normaal nooit gedaan wordt.

Elke keer weer als er een bericht over virussen en/of hackers op t-net staat gaan mensen het weer vergelijken met een huis... Wanneer houd men hier toch eens mee op?
IMO is een computer in geen enkel verband te vergelijken met een huis. Beveiliging van huizen en computers zit nou eenmaal anders in elkaar.
Voorbeeldje: een groot vrijstaand huis met 100 ramen beveiligen kost een stuk meer moeite/geld dan een apartamentje met 6 ramen, elke gebruiker kan voor het zelfde bedrag een firewall kopen.
Als je huis/auto niet op slot staat dekt de verzekering ook niets bij een diefstal hoor!!
Zo kan ik nog een hoop voorbeelden meer gaan roepen, maar dat is niet relevant.

Ik vind het bijzonder goed dat er zulke (relatief) onschadelijke virussen worden geschreven. Zo wordt er tenminste wat aan de vreselijk slechte beveiliging van PC's gedaan.
Het is rampzalig zo slecht als systeembeheerders tegenwoordig hun systemen up-to-date houden, bedrijven die door dit virus gepakt zijn hebben dan ook geen systeembeheerders, maar systeem-installeerders, want dit is geen beheer meer.

Het zou inderdaad niet nodig moeten zijn dat dit soort virussen geschreven worden, maar het is IMHO wel nodig en ik hoop ook ten zeerste dat men hier mee doorgaat totdat MS en de systeembeheerders eindelijk wat aan hun beveiliging doen.

Deze klootzak had ook bijvoorbeeld 10 minuten shutdown time kunnen nemen.
Zelfde effect, en veel minder schade!

Zo had de thuisgebruiker geen eens tijd meer om de patch te downloaden!
Lazer op met je edele motieven, dit was gewoon een aandachtsgeile idioot die veel schade aangericht heeft! |:(

Als die "computer-terroristen" er niet waren geweest zou de hele firewall en virusscanner industrie niet bestaan. Weet je hoeveel miljoenen er dan aan kapot gaan. En ik weet dat de schade van de virussen ook een hoop geld kost maar denk ook een aan de werkgelegenheid :z

Deze klootzak had ook bijvoorbeeld 10 minuten shutdown time kunnen nemen.
Zelfde effect, en veel minder schade!
Pardon? Jij, noch de mensen die je 'inzichtvol' modden, weten kennelijk niet dat het sasser virus helemaal geen payload heeft... Die shutdown time is een feature van windows, als er een service onderuit ligt, reboot ie automatisch na een bepaalde tijd!

Als er bedrijven zijn die een paar dagen down zijn geweest hebben ze toch ook niet echt goed hun zaakjes op orde. Als ze gewoon de patches hadden geinstalled die al een paar maanden beschikbaar zijn was er niks aan de hand geweest.

Het virus heeft zeker schade aangericht bij bedrijven met een slechte security.

Maar wat als er binnen twee weken een virus uitkomt dat van dezelfde windowslek gebruik maakt en écht bestanden op servers delete.

Diezelfde bedrijven met een slechte security zijn nu allemaal gepatched. In het andere geval was het hopen dat hun backup-policy beter was dan hun security policy.
In die zin is de schade van dit virus misschien wel bijzonder klein in vergelijking met de schade die aangericht had kunnen worden zonder dit virus. In Nederland en België worden ook mensen ziek van de Tetanus-inentingen. Maar de schade zonder die inentingen is wellicht wel een pak groter. We moeten blij zijn dat de meeste virusschrijvers zo'n amateurs zijn. Daardoor zijn onze pc's nog relatief goed beschermd tegen écht gevaarlijke virussen.

Schade door eigen of bedrijfsfout, dat is het. Als er nieuwe verkeersregels worden ingevoerd, dan moet je die ook toepassen en niet negeren in de trent van zo was het vroeger niet, sterker nog je kan er voor bestraft worden als je ze negeert. Nu het i.p.v. veiligheidsregels in het verkeer security patches betreft, is het de omgekeerde wereld? Sorry hoor maar ik vind dat iedereen verantwoordelijk is voor zijn eigen pc en hij had de ellende kunnen voorkomen door de patches te installen. Dat is de verantwoordelijkheid van de gebruiker(s) en de systeembeheerders, het zichzelf niet houden aan zulke verplichtingingen zou de rechtsgang moeten ontslaan van het vervolgen van de dader.

ter vergelijking:
Ook systemen als alarmen laat je als je het goed wilt doen servicen, zodat je geen vals alarm krijgt en je wilt er ook zeker van zijn dat als er stront aan de knikker is hij het wel goed doet.

Dan verdienen die incompetente systeembeheerders ook een zware straf, aangezien de patch al medio april uitwas. Er was dus RUIM voldoende tijd om te patchen. Als je je fiets zonder slot op een station laat staan verwacht je toch ook niet dat ie niet gejat wordt?

@Wildhagen
Deze vent verdient een *zware* straf, en in ieder geval een computerverbod.
Er zijn altijd meerdere kanten die je moet meenemen.

Tuurlijk heeft een 18 jarige iets gedaan dat niet mag, maar mijns inziens ligt de ware schuld nog altijd bij microsoft dat onveilige software aanbied. MS is de rechtspersoon met de kennis en ervaring hier, de wet zegt dat deze dan haar verantwoordelijkheid moet nemen. Dat doet MS niet.

Ik vind het meer dan triest dat MS geen veilige software maakt, blijkbaar is het goedkoper om de CIA en FBI in te zetten en een klopjacht te openen op elke virusschrijver. Nu is het een 18 jarige, laatst was het een 13 jarige. Sorry, maar software van microsoft is gewoon slecht. Daar zit het probleem.

Als je als bedrijf software aanbied aan mensen zonder kennis van beveiliging moet je een veilig-by-default systeem verkopen. MS doet het omgekeerde: de klant heeft toch geen kennis, dus biedt het een onveilig-by-default systeem aan, met tal van features. Reden: drempel zo laag mogelijk houden want stel je voor dat de monopolist een % macht verliest.

Ik weet dat je fan bent van microsoft, maar vind je hun beleid afgelopen 2 decennia en zeker de laatste jaren niet gewoon te walgelijk voor woorden? Vind je het ook niet gewoon ziek dat windows vatbaar is voor miljoenen virussen? Voor MacOS, voor Debian, voor OpenBSD, voor BeOS, en voor al die andere besturingssytemen is dat niet het geval: die zijn wel veilig by-default. En dat terwijl die het eigenlijk minder zouden hoeven te zijn omdat die niet de consument met de minste kennis als doelgroep hebben. M.u.v. de mac wellicht.

Microsoft is onvolwassen en onverantwoordelijk. Daar zit het probleem. Jagen op 18 jarigen of jongere kinderen die het zoveelste lek in het besturingsysteem van microsoft benutten doen ze liever dan een veilig OS neerzetten. Bah, bah, bah.

Het misschien troll worden omdat sommigen moderators de MS-way graag volgen en liever al censurerend meedoen aan symptoon-bestrijding dan de koe bij de horen pakken en een bijdrage leveren aan minder virusvatbaardere software zoals oss-devvers niet bij uitzondering wel doen.

* 786562 Flipz

Dankbaar? Ja hallo zeg....

Dus als iemand tegen m'n auto rijdt en achteraf zegt dat het was om mijn airbag te testen, moet ik hem dan ook dankbaar zijn....

Zo'n gasten verdienen gewoon een voorwaardelijke celstraf + een fikse boete + een paar jaar computerverbod.

En dat ie daarna met een staaf op je hersenpan slaat om te testen of je schedel hard genoeg is ...

Oftewel hij is verantwoordelijk voor het maken van dit virus, en dus verantwoordelijk voor de schade en deze moet gewoon vergoed worden. Zijn schuld dat het een wereldwijde impact heeft gehad, had hij maar beter na moeten denken over zijn actie.

ja, dat klop nie. Deze virusmaker brengt jou niet zoveel schade als een Dummy die tegen je auto aanrijd. Bovendien pleegt deze virusmaker zijn daad niet tegenover jou persoonlijk, maar tegenover een systeem. Laat die Nerds nou maar schuiven; de naieve gebruiker heeft hier het meeste last van. De ervaren gebruiker zorgt wel dat z'n zaakjes op orde zijn. Nog even in auto-taal gesteld; hoe had je gereageerd als zo'n dummy op jouw auto was ingereden terwijl jij geen rijbewijs had???

Het voorbeeld is idd niet goed en kon beter. Ok, hier een betere vergelijking.

(quote breekpunt.nl)
Ik denk dat geen enkel beveiligingssysteem helemaal dicht te krijgen is. Om dan de schuld maar bij de maker te leggen is wel heel erg makkelijk gedacht. Wat als ik bij jou thuis kom inbreken. Dat zal me zeker lukken en het is je eigen schuld. Had je de beveiliging van je huis maar een beetje fatsoenlijk moeten maken. Mij treft geen blaam, want jij had je zaakjes niet in orde.
Kortom, inbreken blijft inbreken. En inbreken is niet netjes, zelfs crimineel.

Inderdaad. Met dit virus worden mensen getriggerd om te patchen. Er kan eenvoudig een veel schadelijker virus gemaakt worden die bijv. de harde schijf leeg gooit. Dan kan je beter dit virus hebben dat je "waarschuwt". De meeste mensen patchen hun systeem wel na dit virus.

Ok.... dit is natuurlijk neit de netste manier om mensen te waarschuwen dat hun systeem lek is ;) en ik heb er ook een middagje werk aan gehad om het netwerk binnen ons bedrijf weer te ontdoen van het virus...

Volgens mij is dat rebooten van de pc meer een bijkomstigheid en niet bewust gedaan door de virusschrijver. Het virus exploit de service, en de service gaat hierdoor onderuit. In windows zelf staat onder services aangegeven dat de pc moet rebooten wanneer de service onderuit gaat. Gelukkig maar.. anders had je niet snel gemerkt dat je geinfecteerd was met het virus....

Geen schade..

we zullen zien. Nu de maker gekend is zal ik hierover met de manager van ons bedrijf eens spreken om de kosten door te rekenen aan de maker ervan. Wij hebben gedurende 2.30u niet meer kunnen werken (een 150-tal man) plus heeft men er tot half elf 's avonds nog aan kunnen werken om die rommel te verwijderen.

Hij zal lachen als hij een factuurtje binnenkrijgt van enkele duizenden euro's. (gelukkig is de productie niet stil gevallen of het was met een nulletje meer geweest)

Tjah, had je je systemen up-to-date gehouden dan had je ipv die 2.30u voor 150man 5minuutjes voor 1 man verloren en dan had je gewoon om half 6 naar huis gekunt..

Sorry hoor, maar probeer het ook eens van de andere kant te bekijken. Dat jouw bedrijf 2 1/2u stil heeft gelegen lag in dit geval net zo hard aan je systeembeheerder als aan de maker van het virus.

De patch kwam slechts twee weken uit voordat sasser uitbrak, ik vind dat twee weken niet genoeg om een patch volledig te testen op stabiliteit en incompatibiliteit met andere software. Zo zijn er patches geweest, waardoor gespecialiseerde software niet meer draaide..

Gespecialiseerde software als Sasser?? :Y)

Maar zonder gekheid, bestaan er werkelijk patches voor windows die ervoor zorgen dat bepaalde software niet meer draait? Dat is nieuw voor mij (hoewel het me niet verbaast).

Ben ik helemaal met je eens. Als ik die berichten hoor van afdelingen van Philips die platliggen, terwijl ons eigen bedrijfsnetwerk gewoon doordraait omdat de systeembeheerder gewon alles voor mekaar heeft, dan moet ik wel lachen eigenlijk.

De bewuste patch, of iig een die in dezelfde bundle zat, zorgde op 1 computer die ik beheerde voor een 100% CPU-load... Een interactie met een brakke driver op een afwijkende computer. Op alle andere computers werkte het iig wel goed.

Uw manager mag al blij zijn dat hij zijn job mag behouden. Als het aan mij lag, dan had ik hem buitengegooid. Zulke grote gaten laat je echt niet in uw netwerk zitten.

Toen het sasser virus uitbrak, hebben wij hier exact niets gedaan, behalve de firewall logs wat gelezen om te kijken of het iets serieus was.

[knip, dubbelpost, ik ben het helemaal eens met de cynische reacties op dit "securitybeleid"]

Tja even naar de bieb/school/internetcafe en de boel loslaten.
Hoe makkelijk wil je het de FBI maken :? als je het via thuis doet gooi meteen je adres erbij :+

Nou, de bieb bij ons hier let echt niet op. Je kan zo een diskette of cdtje erin gooien en de boel lostlaten, ze letten niet eens op of je betaald heb :Y)

Hoe ik dat weet? Kheb eens 15 minuten zitten te internetten 4 free :*)

@johan

Totaal niet mee eens.
Het virus heeft 18 miljoen computers geinfecteerd... wat denk je wat voor ergenis het met zich meebrengt. Denk ook eens aan de kosten.
microsoft had op 13 april een mooie patch ervoor, en als iemand zijn systeem niet up-to-date houdt is dat zijn eigen schuld.
Maar dat geeft zon jong nog niet het recht om een virus te bouwen

géén schade?
Economisch gezien heeft hij voor vele tonnen schade veroorzaakt. Anti-virus makers die hun software moeten bijwerken, de bandbreedte voor de extra updates, bandbreedte voor de patches, alle uren die diverse IT-ers wereldwijd hebben besteed aan de bestrijding van het virus, en als laatste alle verloren werktijd van mensen die door een besmetting tijdelijk hun werk niet konden uitvoeren.

Hangen gaat me iets te ver, maar het mag ze best duidelijk gemaakt worden welke schade ze aanrichten met hun grapjes...

Hah! De anti-virus bedrijven leven juist van dit soort dingen.

Dat betekent nog niet dat virussen goed zijn.
Als er geen virussen zouden zijn, zou niemand nog geld hoeven uitgeven aan een virusscanner.

Ik vraag me af waarom hij het dat virus heeft losgelaten :? Als zijn beweegreden alleen maar het aangeven van de zwakke plek is, dan heeft ie dat wel een beetje rigoreus gedaan, maar verdient hij niet echt een straf vind ik. Mocht zijn reden alleen het pesten/schaden van vele mensen/bedrijven zijn, dan vind ik dat hij wel gestraft moet worden. Ach, als ze zijn PC('s) in beslag hebben genomen, dan komen ze daar waarschijnlijk ook nog wel achter.
«  1  2  3  4  5  6  »

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.

Volgende 18:41 NTT DoCoMo sluit 2003 af met 4,9 miljard euro winst
Vorige 15:41 Bank of Canada verkoopt deel van zijn belang in SCO
VNU Media logo Hosted by True

© 1998 - 2012 Tweakers.net B.V. - Alle rechten voorbehouden - Contact - Jouw privacy - Algemene Voorwaarden

Uitgever van:

Website van het jaar 2011