Hoofdcategorieën

Screenshots en video's van Longhorn build 3718

Door Harm Hilvers, dinsdag 27 april 2004 21:51
Bron: Flexbeta, submitter: k1n9_n01z3|IA, views: 30.036

Het is alweer bijna twee maanden geleden dat er screenshots gelekt waren van een Longhorn build. Nu is het opnieuw zover: screenshots en een drietal filmpjes van de anderhalf jaar oude build 3718 zijn gelekt en door onder andere Flexbeta online gezet. Opvallend aan deze build is het feit dat op de screenshots en video's de DCE, de Desktop Composition Engine, in actie te zien is. Vorig jaar schreven wij al over de DCE, die als codenaam Avalon heeft gekregen, en nauw zal samenwerken met DirectX. Avalon zal de basis vormen voor Aero, de userinterface van Windows Longhorn. Verder zijn er ook screenshots te zien van de speciale mappen My Pictures, My Music en My Contacts. De drie filmpjes met daarop beelden van Windows Longhorn build 3718 zijn hier, hier en hier terug te vinden; een rar-bestand met alledrie de filmpjes staat hier.

Windows Longhorn - Display properties (kleiner)Windows Longhorn - Monitor Properties (kleiner)
Links: Display Properties | Rechts: Monitor Properties | Klik voor grotere versies
Windows Longhorn - My Contacts (kleiner)Windows Longhorn - My Music (kleiner)
Links: My Contacts | Rechts: My Music | Klik voor grotere versies
Windows Longhorn - My Pictures (kleiner)Windows Longhorn - Windows Task Manager (kleiner)
Links: My Pictures | Rechts: Windows Task Manager | Klik voor grotere versies
Volgende 22:38
Vorige 20:14

Reacties

«  1  2  3  4  5  6  7  »


Longhorn bestaat nu 2 jaar, de build is dus 2 jaar oud :)

*Mental note: Zodra ik Longhorn heb, dwarrelende window effect uitzetten. Scheelt weer 10% van m'n recources. :)

Het zal misschien wel 10% van je resources schelen.

Maar vergeet niet dat ten tijde dat Longhorn uitkomt 1 GB aan RAM geen "uitzondering" meer is voor een normale desktop-pc

@ Biermeester, je hebt helemaal gelijk :>

@ Wouter Tinus, daar heb je deels gelijk in (DivX, Xvid ofzo..) je videokaart doet inderdaad het meerendeel van dat rekenwerk, maar dat haalt niet weg dat die visuele effecten geladen dienen te worden bij het booten.

10% blijft 10% ;)

10 van 512MB of 10% van 1024 is niet hetzelfde.

Houd er rekening mee dat als lonhorn uitkomt de visuele effecten op die pc's veel minder impact hebben dan dat ze nu hebben.

Dus 10% is 10% zeggen gaat dus niet helemaal op.

10% blijft wél 10%, want alles groeit verhoudingsgewijs mee. Dus als je nu WinXP met 1,5Ghz/512MB draait en over 3 jaar WinLonghorn met 3Ghz/1GB zal dat net zo zwaar/licht draaien als nu.

Een variant op de Moore wet, maar het is wel zo. De systemen groeien, de software ook!

Dat dwarrelen gaat volledig via DirectX en belast dus bijna alleen je videokaart, die tijdens normale desktoptaken anders toch maar uit z'n neus staat te vreten.
@ Wouter Tinus, daar heb je deels gelijk in (DivX, Xvid ofzo..) je videokaart doet inderdaad het meerendeel van dat rekenwerk, maar dat haalt niet weg dat die visuele effecten geladen dienen te worden bij het booten.
Wat heeft DivX ermee te maken :?. Sowieso is "iets laden bij het booten" lang niet "10% van je resources".

Je zou eens bij

http://www.tweakers.net/ext/i.dsp/1083091968.jpg

moeten kijken, en dan bij explorer... 9%, vind ik veel. En wat heeft de gebruiker open staan? Alleen die minder functionele rechtertaakbalk.

Kortom: De 'mooie' skin vreet wel (veel) resources van je CPU.

dat is een statische opname dus kan je echt niks overzeggen. Als je net op de taakbalk geklikt hebt zou het best kunnen dat hij zoveel gebruikt.

Bovendien gaat het hier om development builds, zegt weinig over de uiteindelijke prestaties.

En natuurlijk heb je de keuze om simpelweg windows xp, 2000, nt4 of 9x te blijven gebruiken (of al de onzin uit te zetten)

@DaZZle

Hij/zij zal niet net taskmanager geopend hebben want dan zou hij SNEL taskmanager moeten openen en dan SNEL een screendump maken. Zeer onwaarschijnlijk. Hij/zij heeft ook blijkbaar eerst nog op svchost.exe geklikt.

Het is inderdaad een statische opname, maar het feit blijft. Die mooie skins vreten resources. En dat is ook zo in windows XP. Je kan mij niet vertellen dat dit alleen Direct 3d gebruikt.

En je moet je toch ergens aan vast houden?

De 'mooie' skin vreet wel (veel) resources van je CPU
'Die mooie skin' is een relatief begrip. Windows 3.1 look wil nu ook niemand meer. 'Zwaar' is ook een relatief begrip. Op een mac lopen dit soort effecten toch ook allemaal vlekkeloos en soepel? Ze zijn nu gewoon eens goed over de engine aan het nadenken.

Die mooie skin heeft trouwens ook een hoop extra functionaliteit. Als je die niet nodig hebt zet je het gewoon uit. Een ander is er juist blij mee.

@jeep

alles is relatief. Dus als je het zo gaat bekijken heb je gelijk.

En om nou apples met peren te vergelijken (woordspeling :) ), tsja, dat moet jij weten.

Ik vind dat het geheugen en resources vreet. En dat is ook zo, en ja sommige mensen zijn er blij mee, maar ik niet :P

my 2 cents

dat zal wel meevallen, is toch allemaal direct3d.. (doublepost, sorry)

Sjemig, ziet er wel erg blauw uit...

Mja, waarschijnlijk gewoon hetzelfde als de vorige updates; ze stoppen het in een ietwat ander jasje, je gooit er een paar extra tools bij en klaar is Piet.

Sjemig, ziet er wel erg blauw uit...
Kleurt wel goed bij het firefox logo :+

En dan vallen de BSOD niet zo op ;)

Is dit een BSOD? Nee, het is de standaard windows achtergrond :+ Dat zie ik, maar, wat is het verschil?

Ja zou firefox er standaard bij geleverd worden :+

Zoveel heisa rond Firefox... Ik werk dagelijks met Firefox op mijn werk en Avant Browser thuis maar vind laatstgenoemde op bijna alle vlakken beter...

In dit geval zit je er toch wel heel erg naast. Deze screenshots focussen een beetje op de vernieuwde grafische engine (waarbij 2 jaar natuurlijk een eeuwigheid is om nog echt vergelijkingsmateriaal te zijn voor de huidige ontwikkelingstoestand). Echter de nieuwe engine (Avalon) is meer dan een ander jasje.

Daarnaast bied Longhorn zeker aan de achterkant weer erg veel wijzigingen waar je van alles over kunt lezen door te googlen op de Longhorn buzzwords: WinFX, Avalon, Indigo, XAML en vele andere.

XAML :?

Volgens mij hoort XML bij Longhorn, en XAML bij Linux (zie eerder nieuws van vandaag, dat de "geestelijk bedenker" van Gentoo ermee stopt.)

XML is een algemene standaard. XUL is een op XML gebaseerde standaard van Mozilla voor het definiëren van de interface van (internet) applicaties. XAML is ongeveer hetzelfde, maar dan van Microsoft (en komt in Longhorn).

Inderdaad, veel gelul, maar per saldo meestal weinig nieuws. Maar geloof dat het met bombarie gebracht zal worden als een must-have, waarbij natuurlijk allerlei zaken zogenaamd beter en soepeler draaien, om vervolgens langzaam verplicht te worden het toch maar aan te schaffen doordat de applicatie's en games het gaan vragen of eisen.

Het enige wat mij het volledig respect zou ontketenen voor MS is als ze een ultra customisable versie uitbrengen, waarbij je hem van kernel tot aan multi-GigaByte uitvoering naar eigen smaak kan aan en uitkleden.

Ik wil bewijze van spreken een normale versie en de ultra-Lite Xbox kernel versie zonder poespas draaien op 2 partitie's. Maar dan ook echt uitgkleed. Alleen dan krijgen ze mijn zegen, al andere pogingen om mij op te zadelen met zaken die ik niet wil zullen beantwoord worden met de standaard scherpe antipathie.

2 jaar oud jeetje hoe ver zullen ze dan nu al wel niet zijn met longhorn, en hoelang zijn ze er wel niet mee bezig dan :)
hij ziet er mooi uit nu hopen dat het ook heel lekker stabiel gaat worden
Alleen te blauw voor mij maja dat blauwe begon in windows 95 al.


Dan is het toch prima dat alle Windows-gebruikers die wel naar Longhorn, maar niet naar Linux durven, zodadelijk ook kunnen genieten van de geneugden des leven-met-meerdere-desktop's!

Dat is lange tijd een exclusiviteit geweest van Linux, maar dat mag je de rest van de mensheid niet onthouden! :7 *imho*

meerdere desktops is ook in xp mogenlijk met een van de powertoys.

Denk toch dat het om nieuwe screenies gaat aangezien bij services WinFS.exe draait en dat is het nieuwe File System en dat zat er volgens mij nog niet in :D

WinFS.exe was ook al geactiveerd bij de vorige build (3042 :?)

Er gaan toch zelfs geruchten dat winFS in de uiteindelijke versie geschrapt ging worden? Gezien het geheugen gebruik mogen ze daar nog wel even aan sleutelen, hetzelfde geldt voor explorer.exe die 40mb inneemt.

Nee, een aantal features van WinFS worden geschrapt om het op tijd af te krijgen.

Dat gerucht werd verspreid door BusinessWeek, maar is ontkend door Microsoft:
Microsoft Won't Cut as Many Longhorn Features as Reported
According to Microsoft sources, a "BusinessWeek" report that detailed cutbacks in the Longhorn feature set was a bit exaggerated. Although Microsoft will indeed cut features as the product gets closer to fruition, the company is now saying that none of the features the company demonstrated at Microsoft Professional Developers Conference (PDC) 2003 in October will be cut, and that the three main pillars of the product--the Avalon presentation layer, the WinFS storage engine, and the Indigo collaboration components--will appear in the next major Windows release as planned.

Als je goed leest zie je dat Microsoft alleen zegt dat er "iets" van WinFS in Longhorn komt. Of dat de afgeklede versie of de volledig database gebaseerde systeem wordt is mij nog niet duidelijk.

De features van WinFS, die recentelijk als overbodig werden gezien om LongHorn op tijd af te krijgen, waren onder andere "Corporate WinFS", waardoor je nog wel op een stand-alone PC met WinFS kon werken, maar niet meer in een bedrijfsomgeving om documenten van je collega's te zoeken...

hetzelfde geldt voor explorer.exe die 40mb inneemt.
nu met 2 windows open doet de mijne dat ook.
maar normaal is het zeg maar 30, dus het verschil valt reuze me. zeker als je bedenkt dat 1GB ram tegen die tijd toch wel vrij standaard is geworden.

Wat dacht je van: zeker als je bedenkt dat dit nog pre-beta code is en dus nog zeker 2 jaar lang geoptimaliseerd zal gaan worden?

Is het iemand ooit opgevallen dat naarmate de gemiddelde schermresolutie voor de gebruiker omhoog gaat, de hoeveelheid onzinnige grafische troep van het OS proportioneel meegaat? Per saldo staat er niet veel meer informatie op het scherm dan 20 jaar geleden, toen de gemiddelde resolutie nog geen 640x480 was. Moet je die achterlijk grote plaatjes zien, ik hoop dat ik ze uit kan zetten.

Jazeker dat me dat al is opgevallen. Sinds XP is deze zooie erin gekomen. Blijkbaar vinden mensen die fratsen tof, mooi... Toen ik voor een kennis Windows XP had geinstalleerd ipv Windows 98 vond hij het ook "Véél mooier"...

Voor tweakers draait het daar wel deels om maar dit soort dingen zijn natuurlijk makkelijk zelf te scripten aan de hand van wat proggies. Object Desktop maakt al jaren dit soort stuff. Samurize kan een hoop. Alleen Windows die jat het idee ff en implementeerd het in de nieuwe versie zodat zij het zogenaamd hebben uitgevonden, en 99% van de consumenten heeft het nooit eerder gezien, vind het geweldig en wil al die 'features' natuurlijk wel hebben.

Ik ben ook alleen op XP overgestapt omdat deze sneller draait met mijn hardware dan 2000, en betere driver ondersteuning bied. Als je er eenmaal aangewend bent is het niet zo'n ramp, alleen heb ik geen zin om elke keer na een re-install dat kl*te search functie hondje uit te zetten, en 100 andere "features". Helaas, ik moet ermee leven 2 seconden onnodig te moeten wachten en naar een neppe k*t hond kijken voordat ik een text kan invullen om te gaan zoeken. Hoe bedoel je, troep?

Voor mij moet een OS functioneel zijn, de mooiheid is zeker op de 2e plaats, en dat dat geheugen in beslag neemt zit ik absoluut niet mee. Anders doet die 1gig toch niets. Zolang het maar niet onnodig veel CPU kracht in beslag neemt.

Je kunt ook gewoon eenmalig je instellingen van winxp opslaan zodat je ze niet elke keer opnieuw door hoeft te voeren :D.

Als het zo kut is, dan koop je een Mac, of je gooit een ander OS op je PC.

Maarja, je zult wel zeggen dat je specifieke software hebt die niet draait onder andere OS'en :z

Dan zeg ik, install je systeem, tune het. En bak er een image van :z

Overigens snap ik niet waarom je zo vaak moet re-installen :? Ik draai mijn 2k setup al weer bijna een jaar, en draait nog steeds stabiel.

Niemand zegt dat jij XP moet gebruiken... Als je er zo een verschrikkelijke hekel aan hebt, gebruik je het toch niet.

Persoonlijk ben ik niet vies van een beetje eye-candy (zoals bijvoorbeeld apple...) mits het de functionaliteit niet in de weg zit... En qua hardware... ach, tegen die tijd heb ik toch wel 2GB aan geheugen er in zitten; volgende week ga ik al naar 1 GB...

Als je vind dat je ferarri teveel benzipe zuipt, dan koop je toch gewoon een driewieler???
Je weet dat wanneer je een Ferrari koopt deze veel zuipt, dus als je daar probs mee hebt, dan koop je deze in 1e instantie toch niet.
En je hoeft niet erug naar een 3-wieler. Je kunt rustig terug naar een BMW 3.25. Zuipt ook, maar veel minder dan een Ferrari. :)
Vergelijkingen met auto's gaan in computerland zelden op.
Ik heb het niet op images, gezien er vaak nieuwe hardware in m'n pc komt en software proggies altijd weer nieuwe versies van komen. Het bakken van een image is voor mij dus totaal geen oplossing.
Dan zul je er maar aan moeten wennen. Ik ergerde me ook vaak aan allerlei zaken. Totdat ik merkte dat als ik het gewoon over me heen liet gaan ik veel rustiger werd en het met tegenwoordig helemaal nix meer doet.
Tsjah, soms dan moet ik iets installeren waardoor achteraf blijkt dat het systeem vervuilt is. Dan gooi ik Windows er gewoon ff opnieuw op, om de boel weer schoon te hebben. Ik heb namelijk toch geen duizenden program files die niet weg mogen, en formateer dan niet, maar gooi alles de files weg die weg moeten voor een schone nieuwe install.
Bak ff snel een image voordat je zo'n proggel erop mikt. Kost een paar minuten, en kan je dus al die ergernissen uitsparen.
Waar staat dat ik het een verschrikkelijk OS vind? Je moet het gewoon teveel tunen... Ze hadden gewoon 2 installatie vormen moeten verzinnen, eentje in de vorm van Win98/2000, zonder al die poespas, en een installatie vorm voor al die grafische meuk. Kan je achteraf nog het één en ander aanpassen, en hoef je er tenminste niet uren werk in te stoppen. :/
kl*te search functie hondje, 100 andere "features", Helaas, ik moet ermee leven, neppe k*t hond kijken voordat ik een text kan invullen om te gaan zoeken. Hoe bedoel je, troep?
Als het OS mij deze 'gevoelens' en 'ideeën' zou geven was ik op zoek gegaan naar een ander OS ;)

eentje in de vorm van Win98/2000, zonder al die poespas, en een installatie vorm voor al die grafische meuk. Kan je achteraf nog het één en ander aanpassen, en hoef je er tenminste niet uren werk in te stoppen. :/
Nou overdrijven is ook een vak! ;( Het ont-zuurstokken duurt bij mij ongeveer 10 minuten hooguit, wel een beetje vervelend, maar ik zeg maar zo: vies werkje dat even moet gebeuren! (8>

http://www.tweakers.net/nieuws/31922/

Hier staat dat WinFS niet doorgaat in elk geval

dat staat daar, maar lees wat Wouters tinus hier boven geplaatst heeft, en lees eerste lijn in dat artikel. Dat gaat over het gerucht van BusinessWeek"

Dit plan zal nu nog gedeeltelijk worden uitgevoerd
lezen, vervelend he? :Z

Ik hoop dat ook andere ontwikkelaars toegang krijgen tot de VOLLEDIGE API van Longhorn

Zodat ook Real, Quicktime en Mozilla net zo geintergreeerd kunnen worden als WMP.

Ik ben alleen bang dat dat helaas niet zal gebeuren ;(

Brrr, de gedachte alleen al om troep als Real geintegreerd te hebben, en apple WIL volgens mij niet integreren, anders kon je:

Fullscreen video afspelen met hun speler
Video van hun in andere spelers afspelen
Zelf filmpjes in hun formaat maken DMV hun codec.

Tipje: als je Media Player Classic installeert kun je al die Apple-filmpjes well fullscreen afspelen.

Kostte me ander wel een tijd voordat ik de codec daarvoor te pakken heb, en nu zit ik weer opgescheept met quicktime in mn browser.

Grrr...

Brrr, de gedachte alleen al om troep als Real geintegreerd te hebben, en apple WIL volgens mij niet integreren, anders kon je:

Fullscreen video afspelen met hun speler
Video van hun in andere spelers afspelen
Zelf filmpjes in hun formaat maken DMV hun codec.

Als je fullscreen wil moet je de Pro versie hebben, je kan allang met QT Alternative .MOV's afspelen zonder QT6 op je PC te hebben en om .MOV's te kunnen maken heb je andere software nodig zoals Final Cut Pro :)

Leuk om te zien dat ze ook Mozilla Firefox testen... Icoontje linkerrij... onderaan!!! :D

LOL de internet explorer zal wel zo vaak crashen dat ze er maar firefox op geinstalleerd hebben :D
«  1  2  3  4  5  6  7  »

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.

Volgende 22:38
Vorige 20:14
VNU Media logo Powered by True

© 1998 - 2009 Tweakers.net - Alle rechten voorbehouden

Uitgever van: