Hoofdcategorieën
Device Settings

Hitachi releast desktops met Pentium M-processors

Door Willem Kerstholt, zondag 18 april 2004 19:35
Bron: The Inquirer, submitter: Frietsaus, views: 10.614

The Inquirer komt met het korte bericht dat Hitachi desktop-computers gaat uitbrengen die gebaseerd zijn op de Pentium M en Celeron M. De HF-W2000 is een slim desktop die wordt uitgerust met een Pentium M draaiende op 1,6Ghz; ook langzamere systemen zijn beschikbaar. Ook bij Hitachi zelf is een bericht te vinden, waaruit enige specificaties te halen zijn. De HF-W2000 zal een 80GB harde schijf en cd-rom speler meedragen, PCI- en ISA-sloten bevatten en een DVI-uitgang hebben. Ook aanwezig zijn 2 LAN-aansluitingen. Het andere model, de HF-W6500, heeft het uiterlijk van een normale desktop-pc. Dit systeem verschilt weinig van de W2000, maar heeft slechts één LAN-aansluiting. Een belangrijk voordeel van de Pentium M-processor ten opzichte van de normale desktop-processoren is het verminderde energieverbruik. Als computers voornamelijk voor office-toepassingen worden gebruikt kan een groot bedrijf veel geld besparen door energiezuinige systemen te plaatsen.

Hitachi Intel Mobile-desktops
Volgende 19:54 Asetek VapoChill LS en nVentiv Mach II ST/GT vergeleken
Vorige 13:37 Citizen Lab; vrijheidsstrijders op het world wide web
Advertentie

Reacties

«  1  2  »

Als ze zo energiezuinig moeten zijn, waarom leveren ze er dan een CRT monitor bij, en geen TFT |:(

Misschien zijn die wel goedkoper he? Het verschil CRT <-> TFT is qua prijs waarschijnlijk groter dan het verschil tussen Pentium 4 en Pentium M. Kijk, als een bedrijf iets meer betaald voor die Pentium M (100 euro ofzo) en ze besparen voor 50 euro stroomkosten per jaar.... Maar als met een TFT 300 euro duurder is en 10 euro stroomkosten per jaar scheelt, tja....

zo weinig verschil zit er niet tussen een CRT en TFT. Mijn vorige 19" monitor verstookte iets van 250W, terwijl mijn 18" TFT maar 60W verstookt. Dat is nogal een verschil IYAM...

die 19" verstookt dan wel zeer veel, hier gebruik ik een 21" Adi monitor die max 130 watt verbruikt (volgens typeplaatje).

En mijn 19" verstookt volgens mijn watt meter 90 watt...

250 watt, das een straalkachel...

Ik denk eerder dat het de piekstroom die nodig is bij het opstarten van het scherm, dan krijg je zon mooie klik van het ontladen van de condensatoren. Mijne geeft 180 watt aan, maar zuipt bij lange na niet zoveel, temp stijgt gemiddeld wel 1 a 1,5 graden op zolder als de computer lang aanstaat, dus het is wel merkbaar dat het er omzetting van energie is, van elektriciteit naar warmte.
Niet helemaal op conto van de monitor, maar draagt wel lekker bij.

Misschien zijn die wel goedkoper he?
Voor de leverancier in elk geval wel. TFT voor CRT scheelt je ongeveer 50 W in gebruik. Financieel gezien voor een bedrijf is een TFT dan alleen interessant als nieuw aanschaf niet als vervanging van een al aanwezige CRT. Wel kunnen mogelijk andere zaken spelen zoals ruimtebeslag, straling, mensen met oogproblemen en warmteontwikkeling. (airco) Laatste was de reden dat wij vorige zomer alle CRT's door TFT's hebben vervangen.

AMD64 t.o.v. Prescott scheelt een bedrijf ongeveer 100 euro per jaar. (uitgaande van de cijfers van ZDNet) Pentium M is nog zuiniger. Bedrijfsmatig kunnen dit dus hele interessante PC's zijn.

energie verbruik.. wat interesseerd dat nu voor 1 systeem thuis.. daar ben ik mee eens..
Stel je voor, 2 miljoen huishoudens met 1 computer..... dat sommetje 1 jaar, en je hoeft nooit meer te werken.
MAAR geluid!! ik vraag me altijd al af waarom desktop pc's toch zo veel geluid maken terwijl mijn laptop nauwlijks de blower aan hoeft te hebben..
Neem waterkoeling met super silent fans ;) Die processoren worden nu eenmaal steeds sneller, met smallere interne spoortjes, dus stroomverliezen wordn groter, is meer warmte.

Zie het nut van Pentium M in een desktop niet zo :? Grootse voordeel van deze is de lange accu duur, maar gezien een desktop altijd aan het stroom hangt heb je meer aan een PIV, die zijn er ook al met 1MB cache.

Ik zou wel eens uitgezocht willen hebben hoeveel het bespaart, zal dat zoveel zijn dan? Kan ik me haast niet voorstellen gezien een desktop ook niet zo heel veel gebruikt? (een stadaard office desktop dan, niet eentje van een tweaker :P)

Als een desktop 7x24 aan blijft staan (en dat gebeurt bij nogal wat bedrijven), dan kost de electriciteit ergens tussen de 150 en 200 euro. Als je daar 25 euro op kunt besparen en je doet dat voor 1000 pc's, dan heb je een leuk bedrag bespaard.

Zou het dan niet handiger te zijn om te investeren in WOL technologie en auto-shutdown scripts?

je moet iig je medewerkers ervan overtuigen dat ze gewoon hun pc's uitzetten als ze naar huis gaan.. maar dan blijft er nog 8 uur per dag waar ze gewoon aanstaan.. als je 10% kan besparen (schatting) dan rechtvaardigt dat de meerprijs.. zeker als je een groot bedrijf bent met meer dan 100 pc's

Eh, is stroom voor grote bedrijven duurder ofzo?
Voor particulieren en kleine bedrijven is het toch net zo belangrijk?
En ik kan me niet voorstellen dat het moeilijk is werknemers ervan te overtuigen de PC uit te zetten als ze weggaan.

Het is vaak in grote bedrijven dat de computers juist aan MOETEN blijven staan 's nachts. Heel vaak worden er backups gedraait buiten de werkuren. Ik zie het waar ik werk ook (Sony). Wij laten allemaal ons workstation aan staan, omdat er na werktijd backups gedraait worden en virusdefinition file updates gedaan worden.
In zo'n geval zou een Pentium M natuurlijk erg welkom zijn.

Wij laten allemaal ons workstation aan staan, omdat er na werktijd backups gedraait worden
Backups van een werkstation?? |:(
en virusdefinition file updates gedaan worden.
Die kun je laden tijdens opstarten :?
Vaag hoor...

Niet alles natuurlijk, maar bepaalde directories die lokaal staan op het workstation worden gebackuped.
Sony is een groot bedrijf, hier staan op z'n minst 450 workstations en de meeste hebben er nog een notebook bij ook, daarnaast staan er nog een sloot aan servers en dergelijke.
Bepaalde onderhouds werkzaamheden zoals het backuppen worden gewoon 's nachts gedaan. Zo gek is dat niet hoor.
Je kunt het gek vinden... prima, maar die mensen weten hier echt wel waar ze mee bezig zijn hoor. Het is een gecompliceerde boel hier.

Bepaalde onderhouds werkzaamheden zoals het backuppen worden gewoon 's nachts gedaan. Zo gek is dat niet hoor.
Zoals ik al zei, is het niet eens tijd om te kijken naar Wake-up On LAN en remote shutdown?

Als zaken 'van oudsher' zo zijn ingericht, of bepaalde processen ( denk voor aan scans, of veelal adressbestanden van labelprinters, die voor 99% lokaal op machines draaien ), dan kan dit best wenselijk zijn.

En beheerstechnisch is het waarschijnlijk veel goedkoper dan het hele netwerk omgooien en dikke datservers neer te zetten. Backuppen via een netwerk is verder helemaal geen probleem.

Verder is het voor de werknemers erg prettig dat AV updates buiten werktijd plaats vinden. Bij mijn oude baas gebeurde het ook bij opstartren en om 12:00 's middags. Dus werkplek opzoeken, machine aanslingen en dan was er koffie ............. want als er 100+ werkstations binnen 10 minuten opstarten, dan duurt het even voor je AV bestranden geupdate en geïnstalleerd zijn.

De Pentium M wordt toch veel minder warm dan de hoger geklokte Pentium 4?

En verder is de CPU op zich snel genoeg, dus waarom niet?

energie verbruik.. wat interesseerd dat nu voor 1 systeem thuis.. daar ben ik mee eens..

MAAR geluid!! ik vraag me altijd al af waarom desktop pc's toch zo veel geluid maken terwijl mijn laptop nauwlijks de blower aan hoeft te hebben..

Ik juich dit alleen maar toe.. Weg met de P4 allemaal op de P-M zijn sowieso al veel betere processors.. 1.6/1.7Ghz varianten kunnen de meeste P4's prima bij houden.

De HF-W2000 zal een 80GB harde schijf en cd-rom speler meedragen, PCI- en ISA-sloten bevatten en een DVI-uitgang hebben.
zijn die ISA-sloten bedoeld om het spel zuiniger te maken of om antieke spullen in te steken ? :?

ISA sloten :?

wat moeten desktop / kantoor gebruikers nou nog met een ISA slot?

kijk speciale machine en/of servers die oude apparaten bedienen , dat er sommige nog ISA kaarten gebruiken ....... maar desktop gebruikers :?


oops spelvouten

In de wereld bestaan heel veel industriele processen gebaseerd op een oude ISA interface-kaart, er zijn overigens genoeg bedrijven die voor deze marktsector P4 borden met ISA sloten ontwikkelt. Mogelijk is de doelstelling van dit om een energiezuinige vervanger neer te zetten.

Waarschijnlijk hebben ze een marktonderzoek gedaan en bleek hjet dat men in die sectors nog wel eens isa-sloten wil gebruiken. Ze zijn daar echt niet stom.

Dit is erg interessant voor mijn KotServer, KotServer is een dedicated Linux server in het kotnetwerk. Het draait liefst 24/24 en 7/7, maar in praktijk is het gemiddeld 12 uren per dag en 5 dagen per week om de elektriciteitsfactuur te beperken.

De huidige bak (KotServer Beta 1) is een Pentium 3 Tualatin 1,2GHz op een gemodde BX-bordje. Pentium-M zou de ideale upgrade zijn, nauwelijks meer verbruik en veel meer performance. VIA-EPIA is zuiniger, maar de performance ook lager.
En wat is het kotnetwerk dan?
Kot (Vlaams woord voor studentenkamer), dus een netwerk van de studentenkamers.

En wat is het kotnetwerk dan?

prima, om te typen heb je niks aan een prescott, het stroom verbruik moet inderdaad echt omlaag.

Voor 39 euro heb je een AMD Duron.

kan zijn maar die is niet echt meer van deze tijd hé. Is de snelste niet 1,2 ghz? En een Pentium M van 1,3 ghz kan passief gekoeld worde en is ongeveer even snel dan een 2ghz athlon. Aanhoor de stilte! Wat stress minder.

kan zijn maar die is niet echt meer van deze tijd hé.
Eh, dat is toch ook niet nodig 'om te typen'?
Een 1600 mhz Duron is trouwens helemaal niet langzaam hoor. Meer dan 50% van de huidige office PCs is waarschijnlijk zelfs langzamer.

Nu ben ik erg benieuwd wanneer deze procjes in de vrij handel te kopen zijn, want als ik het goed heb kunnen de laptop cpu's vervangen worden en kan ik mijn Acer dus een leuke upgrade geven :)

Die pentium M processoren zijn ook retesnel in verhouding met de P4 op dezelfe clocksnelheid. Waaschijnlijk presteerd zon 1.6GHz M hetzelfde voor office applicaties als een 2,4GHZ pentium 4.

Er zijn ook al kleine indicaties dat intel misschien wel de netburst (P4) architectuur wil gaan laten varen en richting de M (P3 enhanced) wil gaan. Het stroomverbruik en de warmteonwikkeling van de hoger geclockte P4's is eigenlijk niet meer te doen, je ziet bij de meeste nieuwe processoren van andere firma's ook al dat ze voor de IPC gaan en niet voor clocksnelheden.

Die pentium M processoren zijn ook retesnel in verhouding met de P4 op dezelfe clocksnelheid.
Dat is niet relevant.
Relevanter is prijs/performance of vermogen/performance.
«  1  2  »

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.

Volgende 19:54 Asetek VapoChill LS en nVentiv Mach II ST/GT vergeleken
Vorige 13:37 Citizen Lab; vrijheidsstrijders op het world wide web
VNU Media logo Hosted by True

© 1998 - 2012 Tweakers.net B.V. - Alle rechten voorbehouden - Contact - Jouw privacy - Algemene Voorwaarden

Uitgever van:

Website van het jaar 2011