Hoofdcategorieën

Daum Communications klaagt Microsoft aan

Door Matthijs Abma, maandag 12 april 2004 15:50
Bron: The Korea Times, views: 8.784

Daum CommunicationsDe Koreaanse internetportal Daum Communications heeft vandaag Microsoft aangeklaagd voor het overtreden van de Koreaanse antitrustwetten, zo meldt The Korea Times. Het bedrijf eist 7,3 miljoen euro van de softwaregigant, omdat deze het besturingssysteem Windows misbruikt om de instant messenger MSN Messenger aan de man te brengen. Daum heeft hier last van omdat het bedrijf zelf ook een instant messenger uitbrengt met een marktaandeel van twintig procent in Zuid-Korea. Dit is niet de eerste keer dat Daum Microsoft aanklaagt. Eind 2001 begon het bedrijf de eerste rechtszaak tegen Microsoft in Zuid-Korea. Ook hier ging het om de integratie van MSN Messenger in Windows XP tijdens de introductie van het nieuwe OS. Deze zaak wordt echter nog steeds onderzocht. Waarschijnlijk is Daum een nieuwe zaak begonnen naar aanleiding van de uitspraak van de Europese Commissie die bepaalde dat Microsoft 500 miljoen euro boete moet betalen voor het integreren van Media Player in Windows.

Volgende 16:09
Vorige 14:44

Reacties

«  1  2  3  »

Daar gaan we weer :Z....
Waarom kan niemand het nou eens waarderen dat MS een compleet besturingssysteem aanbiedt. Het is toch haar product, lijkt mij dat ze zelf mag bepalen hoe en wat. MS heeft gwoon geluk gehad dat ze naast Linux enz. een grote doorbraak maakt met XP. Dat daar nou toevallig een Media Speler en een Windows Messenger in zit dat is (vooral voor de leken onder ons) mooi meegenomen. LAat Daum dan lekker overstappen op Linux ipv te kiezen voor een besturingssysteem wat ze in de weg zit.

Waarom kan niemand het nou eens waarderen dat MS een compleet besturingssysteem aanbiedt.

vooral voor de leken onder ons
Zo moeilijk is het niet om een andere IM client te downloaden en te installeren. Hetzelfde geldt voor de andere software.
Maar door het standaard meeleveren maakt MS het de eindgebruiker zo makkelijk dat die niet meer de moeite neemt een andere mogelijk betere client te installeren.
De eindgebruiker blijft op deze manier ook 'leek' en zal altijd 'leek' blijven en dat is uiteindelijk toch niet het beste denk ik.

Het probleem is het volgende. Je mag windows pas kopen van Microsoft als je eerst media player, messanger, ie, firewall koopt van Microsoft. Kijk maar eens naar de prijzen van M$ dan zie je dat je gewoon BETAALD voor al deze dingen. Daar komt nog bij dat microsoft gewoon VERBIED dat een PC maker iets concurerend mee leverd ook als is dat gratis voor de eindgebruiker.

Nu zie je dat Microsoft dubbel misbruik maakt van hun positie. Ze doen aan koppel verkoop en dat mag in de meeste landen niet en te gelijkertijd maken ze misbruik van hun monopoly om af te dwingen dat pc bouwers geen enkel concurerende product of dienst mee mag leveren met de OEM versie van windows. Ter info de OEM versie kost EURO 150 de retail vesie EURO 500 tel uit je winst....... ter vegelijking een OEM versie van win95 koste des tijds 99 gulden. En zo veel inflatie heeft de euro niet ter weeg gebracht! Nu kunnen jullie uitrekenen van het verplichte applicatie pakket bij windows kost...... :7

Nou dat zal lekker worden... dat betekent dus dat het een leverancier verboden is om OpenOffice mee te leveren, omdat MS daarvoor MS Works heeft verzonnen...

En men mag geen Miranda of Jabber of wat dan ook meeleveren? Dikke bull natuurlijk.

Het probleem zit em eerder in het feit dat de leverenciers OOK niet inzien waarom de gebruiker iets anders zou willen dan dat iedereen gewend is...

Dat heb je goed begrepen. Je kan de OEM versie van windows van EURO 150 niet meeleveren als fabrikant / leverancier wanneer je een concurrerend product met Microsoft installeerd. Dan moet je de retail versie nemen van EURO 500. De winkel mag het er los wel bij verkopen maar niet als onderdeel of pakket samen met de OEM versie. Dit staat in de Microsoft voorwaarden van de OEM versie

Volgens mij kun je daar dan mooi je reet mee afvegen, wat wetgeving staat boven EULA's en andere overeenkomsten. De meeste landen hebben wetten die antitrust-praktijken (zoals deze) voorkomen, dus een leverancier zou helemaal niet fout bezig zijn als hij een concurrerend product zou meeleveren.

Een regel in een overeenkomst die een vrije markt belemmert, kan nooit geldig zijn.

Ja je kan wel gelijk hebben maar Microsoft leverd jouw dan gewoon geen OEM versie! Om de OEM versie te krijgen moet je een contract tekeken met M$.......

Ik koop gewoon OEM bij de groothandel... Hun een zorg of ze wel of niet aan mij mogen leveren. Het zal echt tot een rechtszaak moeten komen als ze zo'n voorwaarde willen handhaven.

Daar gaan we weer ....
Waarom kan niemand het nou eens waarderen dat MS een compleet besturingssysteem aanbiedt.
Daar gaan we weer, weer iemand die niet inziet dat MS haar monopolie op OS gebied gebruikt om dominantie te krijgen op andere gebieden.
Het is toch haar product, lijkt mij dat ze zelf mag bepalen hoe en wat. MS heeft gwoon geluk gehad dat ze naast Linux enz. een grote doorbraak maakt met XP. Dat daar nou toevallig een Media Speler en een Windows Messenger in zit dat is (vooral voor de leken onder ons) mooi meegenomen.
Dat mag inzoverre je geen misbruik maakt van je positie. In een markt is het nooit goed als er een monopolie is, dan is er geen concurentie en kan de bezitter van het monopolie allerlei onredelijke eisen gaan stellen.
Het is misschien fijn voor jou als leek dat er een mediaplayer en messenger inzit, maar door het bijleveren van browser, messenger, mediaplyer, firewall, antivirus software, wma/wmv codec drukken ze concurenten uit die markten.. alleen omdat ze monopolie op de OS markt hebben .. zie je hoe ze de business verneuken ?
LAat Daum dan lekker overstappen op Linux ipv te kiezen voor een besturingssysteem wat ze in de weg zit.
Dit is echt onzin. Omdat MS een messenger meelevert moeten andere messenger makers maar naar Linux ?

In veel landen zijn er wetten die voorkomen dat bedrijven met een monopolie hun positie misbruiken. Concurrentie is namelijk een goede zaak.

Waarom zou je nog een browser, instant messenger, media player, etc. maken als Microsoft deze al gratis meelevert? Met als gevolg een nieuw monopolie van Microsft op al deze gebieden.

Vind je dit echt een goede ontwikkeling?

meestal prefereren consumenten wat het makkelijkste is. En aangezien Microsoft "makkelijke" consumenten software uitbrengt. is het niet zo verwonderlijk dat mensen daar dan al snel voor kiezen. maar naast MSN is er ook ICQ die hoor je toch ook niet klagen over zoiets. maar stel dat microsoft dit "bedragje" betaald dan is dat een schijntje.

"maar stel dat microsoft dit "bedragje" betaald dan is dat een schijntje."

je vergeet dat de consumenten dat "schijntje" betaald, ze kunnen dat bedrag voor betere dingen gebruiken dan aan geld eisers te geven
( aan bijvoorbeeld een ingeboude virus scanner :P }> )

Dit kon best wel eens de ondergang van Microsoft worden, de continue druk op het bedrijf door rechtszaken. Op een gegeven moment zullen investeerders minder snel hun portomonnee trekken. Ik ben benieuwd op hoeveel rechtszaken we uiteindelijk uitkomen.

:+ Ach daar komen we ook wel weer over heen denk ik :+

Er is een tijd van komen en gaan zo gaat het met alles dus dat M$ misschien een keer zal verdwijnen of aan stapje moet terug doen ten opzicht van concurenten is niet vreemd. Kijk maar naar IBM, Apple, ooit gedacht toen ze in hun topjaren zaten dat ze ooit (bijna) zouden verdwijnen. Van IBM kunnen we niet echt meer zeggen dat daarvan nog een Pc staat in elke huiskamer, ook Apple's moet je naar zoeken, niemand had verwacht dat die zouden verdwijnen.

De winst die ze ermee behalen zal vast wel groter zijn dan de rechtszaken die ze tegen zich krijgen.

Ome bill is absoluut niet dom en het zou me ook niks verbazen als hij dit soort dingen allemaal ingecalculeerd heeft.

Groot gelijk hebben ze. Die Windows Messenger moet eruit, MSN 6.1 moeten ze integreren :P

Het bedrijf eist 7,3 miljoen euro van de softwaregigant, omdat deze het besturingssysteem Windows misbruikt om de instant messenger
MSN Messenger aan de man te brengen.
Hier staat dus MSN Messenger, niet Windows Messenger. Heel vreemd dan ook, want MSN Messenger zit a) niet bij Windows inbegrepen en b) valt gewoon te uninstallen. Dat Windows Messenger weg willen hebben kan ik begrijpen, dat programma is haast niet meer optioneel, je moet echt je best doen om het uit Windows te krijgen (en dan zit het nog zo vreemd geïntegreerd met Outlook ook!)

Maar dan met customizable tabs want die doen het niet meer


En wegens wat zou MS hun moeten aanklagen? Laster lijkt me wel erg sterk.

Ik vind dit allemaal een beetje overdreven worden.

Aan de ene kant, iedereen moet eens duidelijk worden tegen microsoft. Windows als compleet besturingssyteem met alles er op en eraan, of Windows Kaal.

Aan de andere kant kan ik het van Microsoft goed begrijpen dat ze een compleet systeem aan de klant willen geven, maar wat microsoft nu doet is hun eigen standaarden erdoor drukken.

Als ik microsoft zou zijn zou ik alle windows versies uit de schappen halen, en 1 nieuwe versie terug zetten van ieder besturingssysteem.
Dit zou dan zijn een Kaal systeem, met 1 extra DVDtje erbij waarbij de klant kan kiezen of ze een IM/Mediaplayer/Virussoftware enz. willen mee installeren, zo ja dan moeten ze ook de keuze krijgen uit verschillende "merken". De mensen die Microsoft goed vinden kunnen Microsoft spullen kiezen, andere mensen kunnen ook gewoon andere dingen kiezen. En de meeste Tweakers zijn ook weer blij, omdat er eindelijk een kale versie van windows in de schappen ligt.

ps. Ik zou het wel stom vinden als Zone-alarm/Symantec aanklachten in zouden gaan dienen, want er wordt zo veel gezegd over de veiligheid in Windows, en dan maken ze er iets in. Vind ik niet dat hun moeilijk moeten gaan doen.

"Als ik microsoft zou zijn zou ik alle windows versies uit de schappen halen, en 1 nieuwe versie terug zetten van ieder besturingssysteem.
Dit zou dan zijn een Kaal systeem, met 1 extra DVDtje erbij waarbij de klant kan kiezen of ze een IM/Mediaplayer/Virussoftware enz. willen mee installeren"


als jij microsoft zou zijn zou je nooit zo groot zijn geworden, misschien zelfs al failliet zijn gegaan. Commerciele belangen wegen zwaarder dan het erbij leveren van software van de concurent (wat microsoft ook geld kost uiteraard)

kan mij in het grijs verleden nog heel goed herinneren dat we bij win95 nog konden kiezen wat er wel of niet op kwam tijdens de instalatie....

En dat werd in de reviews als gebruikersonvriendelijk beschouwd en werd er door MS dus uit gehaald.

ik kan me in 98 ( ik weet niet of het ook in 95 was ) nog de "standaard instellingen" knop herinderen ( of iets in die zin )

"En dat werd in de reviews als ebruikersonvriendelijk beschouwd "

dat vat ik niet ... als het ongebruiksvriendelijk is om zelf te kiezen wat je wil installeren ...
laatstaan hoe ongebruiksvriendelijk het is om ( als leek) van alles apart te downloaden ...
of apart erbij te kopen ( denk aan media player, windows commander ( want jah ... de verkenner zit standaart in windows en dat zorgt voor minder inkomsten voor meneer "windows commander",en dan nog niet te spreken over miniatuur weergave, want sinsdien ken ik bijna niemand meer die ACDee gebruikt )

zolang ik de KEUZE heb om te bepalen wat ik er bij wil installeren vind ik het best dat MS alles intregreerd ( en doe er voor de leeken dan ook maar een "standaard instellingen" knop bij )

En wat voor afkoopsom word het deze keer, of zou het voor de verandering eens tot een veroordeling komen. Naja, ik welk geval dan ook, Microsoft zal iets moeten gaan betalen en iets moeten laten.
Erg interessant voor de consument word het niet echt.
BTW:Mag Microsoft eigenlijk wel standaard netsend in zijn OS laten zitten, is toch ook een instant messenger ;)

Wat mag Microsoft wél in haar OS laten zitten? Dat lijkt me een betere vraag worden. Met Calculator hebben ze tenslotte de markt voor calculators verziekt. En vergeet Notepad niet: wie installeert er tegenwoordig nou nog een kladblok van een andere ISV op zijn PC. En laten we dan helemaal teruggaan naar het begin: de TCP/IP stack, memory management en ga zo nog maar even door.

Het lijkt mij allemaal heel simpel: Microsoft biedt een alles-in-een oplossing aan, net als iedere Linux distro dat doet en ook Apple. Niets mis mee. Wat echter wel mis _was_ is dat Microsoft de OEMs verbood andere software mee te leveren. Dat is inmiddels voorbij, en iedere OEM maakt daar gretig gebruik van. Als ISVs willen dat hun software meer marktaandeel krijgt, en denken dat Microsoft meer marktaandeel krijgt omdat haar oplossingen meegeleverd worden, laat deze dan eens naar een Dell toestappen. Al dat gemekker levert alleen de advocatuur wat op.

Wat ik raar vind:
-Ik maak een produkt;
-Mensen gaan dit kopen omdat ze het waarschijnlijk goed vinden;
-Ik maak vervolg produkt wat beter is en meer kan;
-Ik hou mijn produkt open voor andere om hun ding er ook op te laten werken;
-Andere willen niet meer dat ik mij produkt met extra functionaliteit op de markt breng;
-Ik ga misschien wel failliet door een te goed produkt met te veel functionaliteit;

Het is toch door mij zelf ontwikkeld en andere willen toch via mijn produkt geld verdienen door er een ding voor te maken wat op mijn produkt werkt?

-Mensen gaan dit kopen omdat ze het waarschijnlijk goed vinden;
Eh, Windows wordt standaard geleverd op elke PC, het is niet zo dat elke consument voor Windows kiest "omdat het zo goed is".

Eh, Windows wordt standaard geleverd op elke PC, het is niet zo dat elke consument voor Windows kiest "omdat het zo goed is".

Vertel me eens waarom er dan windows op elke pc wordt meegeleverd wordt en niet linux ?

omdat 90% van de consumeten windows wil en MS een afspraak heeft met de grote pc bouwers? juist en hoe komen ze aan die afspraak? omdat ze groot zijn en veel centjes hebben, hoe wordt een bedrijf groot ? doordat het product dat ze maken veel verkocht wordt, en waarom wordt iets veel gekocht ? omdat mensen het goed vinden.

Dus je uitspraak is een beetje onzin :z

Vertel eens waarom ik bij de meeste PC-bakkers geen PC zonder een OS kan bestellen :?

Vertel eens waarom ik verplicht WinXP bij een machine moet krijgen ipv. Win2000 die ook nog steeds verkrijgbaar is :?

Vertel eens waarom ik steeds MSN voor mijn neus krijg terwijl ik ICQ gebruik :? (om maar een voorbeeld te noemen)

En zo kan ik wel door gaan.....

Het heeft niets te maken met wat de consument wilt, juist door dergelijke wurgcontracten die er in het verleden waren en momenteel nog onder twijfels bestaan heeft MS zijn product aan een PC weten te koppelen en is daardoor groot geworden.
Door dat grote marktaandeel zorg je ervoor dat veel softwarebakkers voor MS schrijven waardoor omgekeerd ook afhankelijk wordt van Windows.

Het wordt gewoon eens tijd dat Windows net als vroeger een kale OS wordt en applicaties zich niet integreren zoals IE4 en WMP9 zodat andere softwarebakkers enige kans hebben om te concureren.

Edit:
Kom nou niet aangelopen met DELL of HP die hebben gekozen om een contract met MS af te sluiten.

Een dergelijk contract mag niet bestaan, het verplichten van een (MS) besturingssysteem is namelijk verboden....
En hoever mag MS producten koppelen aan of integreren in een OS ? MS lijkt iedere keer een populaire programma/functie in hun OS te verwerken om de concurentie op dat moment geheel van de tafel te vegen met alle gevolgen van dien en dan noem ik de zgn. Update van MSN waar in de voorwaarden iets over mogelijke toekomstige kosten stond.

Als een volgende Windows met bv. een geïntegreerde Office voor 500+ euro op de markt komt loop je ineens ook te piepen dat het anders kan, of niet ?

wat een larie, je kan best een pc zonder OS verkopen. Als jou computerboer niet de moeite wil doen zoek je een andere. Kom nou niet aangelopen met DELL of HP die hebben gekozen om een contract met MS af te sluiten.

Nu terug naar het thema, ronduit ziekelijk al die rechtszaken, ik wil een zo kompleet mogelijk systeem, Microsoft biedt dit, dus ik ben blij. Wie wil er trouwens betalen voor een ISM ?? ikke niet ik betaal gewoon 125¤ en ik heb een kompleet OS, zelfs met videobewerkingssoftware die behoiorlijk ok is.
Als ik goed heb opgelet willen jullie allemaal 110¤ gaan getalen voor een kaal OS, en dan 20 aparte programma's gaan installerenn aan ieder 25¤ het stuk.
Gevoilg OS met dezelfde functionaliteiten kost je 200¤ meer. Rare jongens die Tweakers zou Obelix zeggen.

Alvorens half tweakerland begint te flamen , ik draai ook linux en dat ging echt niet makkelijk, wat zeg ik ik heb zelfs vmware moeten aanschaffen want out of the box werkt die suse 9 niet o mijn machine, dus daar ging mijn alternatief.

Vertel eens waarom ik bij de meeste PC-bakkers geen PC zonder een OS kan bestellen
zoals ik al zei, omdat MS afsrpaken heeft met de grote pc bouwers en nee daar ben ik het ook niet mee eens, dat vind ik een van de punten die ze aan moeten pakken ipv. ingeboude producten
Vertel eens waarom ik steeds MSN voor mijn neus krijg terwijl ik ICQ gebruik (om maar een voorbeeld te noemen)
Je bedoelt windows messenger ? en dat je die voor je neus krijgt is je eigen schult die kun je namelijk heel gemakkelijk uit zetten

En dat van die geintergreerde producten vind ik zo'n onzin. Als ik (om een voorbeeld te noemen) partition magic aanschaf krijg ik daar een bootmanager bij, daar ga ik toch ook niet over zeiken, dat is gewoon een compleet pakket leveren.

MicroSoft is toch vrij om te kiezen in wat ze in hun product stoppen ? Ik bedoel een OS zonder browser lijkt me verschrikkelijk onhandig omdat je dan eerst een cdtje moet hebben om op internet te komen.

En wat nou als ik een filemanager op de markt breng is het dan eerlijk om te zeggen dat MS explorer niet meer mee mag leveren ? dat slaat toch helemaal nergens op dan haal je de hele functionaliteit van een OS weg. Mogen ze strax alleen nog maar de kernel leveren en wordt het voor de consument alleen maar heel erg moeilijk.

Ik ben er gewoon voor dat je MS vrij laat in de keuze wat ze in hun product stoppen, ben je het er niet mee eens? installeer je toch fijn een andere browser (of een welk ander programma dan ook) of je gaat toch linux gebruiken. MS dwingt je echt niet hun product te gebruiken, maar het afschaffen van die regelingen met de grote hardware bouwers zou wel een goed idee zijn

"-Ik hou mijn produkt open voor andere om hun ding er ook op te laten werken;"

dat is ook een van de aanklachten. microsoft houd apicalls geheim om hun product beter te laten werken dan die van de concurrent

Waar heb je die wijsheid vandaan?

Ik ben geen Win32 API expert maar ik heb als programmeur nooit het probleem dat ik bepaalde functionaliteit mis omdat Microsoft die 'geheim gehouden' heeft. Er is weliswaar een heleboel platformspecifiek gedrag maar dat kunnen ervaren Windows-programmeurs van een ander bedrijf eigenlijk net zo goed misbruiken als de programmeurs van Microsoft (en dan nog betwijfel ik of zulke slechte gewoontes een ontwikkelvoordeel opleveren).

Alle functionaliteit die ik in Microsoft-applicaties heb zien zitten heb ik tot nu toe altijd kunnen herleiden tot de publieke Win32 API. Wat mij betreft is er dus geen enkele reden om aan te nemen dat er zoiets bestaat als een 'geheime API call'. Het is onmogelijk om aan te tonen dat ze niet bestaan, natuurlijk, maar als jij zo zeker weet dat ze er wel zijn, mag ik toch aannemen dat je daar redelijk bewijs voor hebt. Kom maar op daarmee! :Y)

En toen bleef het stil :)

Waar heb je die wijsheid vandaan?
Hmm, wat dacht je van tweakers.net? ;)

Microsoft houdt wel degelijk zaken achter in hun eigen voordeel. Mede daarom is Micosoft dan ook veroordeeld tot een boete en het openbaar maken van de sourcecode door de EU.

Quote:
Van de EC worden maatregelen verwacht om de concurrentie in deze markt te herstellen, door Microsoft te dwingen twee versies van Windows te leveren waarbij uit een versie de Media Player is verwijderd. Een tweede stap zou het verplicht openbaar maken van geheime Windows-broncode aan concurrenten zijn, teneinde hen meer kans te geven te kunnen concurreren met Microsoft.

Bron: http://www.tweakers.net/nieuws/31675

Quote:
Het softwarebedrijf zou zijn positie op de telecommarkt namelijk uitbuiten (1) door software en hardware gebundeld aan te bieden, (2) door geen interface-informatie te verschaffen en (3) door gebruik te maken van propriëtaire formaten en protocollen. Een bron dicht bij Nokia bevestigt dit laatste punt. Enige tijd geleden heeft het Finse telecombedrijf software willen ontwikkelen waarmee data uitgewisseld kon worden tussen Windows en de Nokia-telefoons. Hiervoor was informatie nodig over de manier waarop Windows dit afhandelde, maar de benodigde informatie was maar met moeite los te krijgen.

Bron: http://www.tweakers.net/nieuws/31723

Dat Microsoft liever geen informatie verschaft aan concurrenten kan ik me goed voorstellen (en dat zal omgekeerd niet anders zijn), wat niet betekent dat het altijd geoorloofd is. Dat is echter een punt van interoperabiliteit, waarover ik hieronder al een reactie heb geplaatst (en wat over het algemeen redelijk goed in de wet geregeld is).

Ik wilde me beperken tot de beruchte "geheime API's" die naar mijn idee niet bestaan. In het Nokia-geval lijkt daar inderdaad sprake te zijn: Microsoft is met de geheime informatie in staat een applicatie te ontwikkelen die een derde partij niet kan redelijkerwijs kan ontwikkelen. Ik moet zeggen dat ik die zaak niet kende.

Ik zie het argument vooral vaak langskomen bij wat meer gangbare consumentensoftware zoals Office, Outlook en nu dus MSN Messenger en ik kan me niet herinneren dat in die context ooit aangetoond is dat er allerlei geheime API's bestaan waardoor het bijvoorbeeld voor Microsoft wel mogelijk zou zijn om Word of MSN Messenger te schrijven en voor derden niet.

Hoewel ik m'n stelling dus een beetje moet nuanceren blijf ik erbij dat het een beetje onzinnig is om bij elk Microsoft product te roepen dat het ontwikkeld is dankzij de "geheime API's".

Hoewel ik m'n stelling dus een beetje moet nuanceren blijf ik erbij dat het een beetje onzinnig is om bij elk Microsoft product te roepen dat het ontwikkeld is dankzij de "geheime API's".
Dat zeg ik of de EU of de DoJ toch ook niet bij elk Microsoft product?

Feit is gewoon dat Microsoft delen achter de hand houdt. Ons bedrijf kan b.v. ook de 'gehele' Windows source-code inzien. Dit is echter maar 94% van de gehele source, de overige (lees essentiële) 6% geven ze dus mooi niet vrij!

Daarbij vergeet je volgens mij dat Microsoft veroordeeld is door de EU en door de DoJ op o.a. dit punt. Ik mag toch wel aannemen dat er dan voldoende bewijzen zijn aangevoerd in de betreffende rechtzaken tegen Microsoft. Anders waren ze nooit op dit punt schuldig bevonden en hadden ze ook nooit en te nimmer veroordeeld kunnen worden op dit punt ;)

Daarnaast heeft Microsoft er ook een handje van om open standaarden en protocollen van een eigen propriëtair sausje te voorzien, denk b.v. aan DNS and Kerberos, om die dan vervolgens dan niet vrij te geven.

Quote:
Microsoft's extensions to DNS and Kerberos in NT 5.0 (Windows 2000, if their lawyers manage to get that name under their control again) are perfect examples of this. The people involved in the DNS standards process have been trying to get Microsoft to document their extensions ever since they were announced. Microsoft has not only failed to do so, they haven't even provided enough information that would allow the Open Source nameservers to transparently forward Microsoft's records as anonymous blobs of data.

Bron: http://www.taronga.com/~peter/io/microsoft.html

Wat dacht je verder van Samba? Ook dit is volledig door reverse-enginering ontwikkeld omdat Microsoft het protocol niet vrij wil geven. Waarom zouden de concurrenten niet aan een Microsoft netwerk mogen connecten m.b.v. dit protocol?

Zo zijn er nog tientallen, zoniet honderden, voorbeelden te vinden en te noemen.

Hoewel ik m'n stelling dus een beetje moet nuanceren blijf ik erbij dat het een beetje onzinnig is om bij elk Microsoft product te roepen dat het ontwikkeld is dankzij de "geheime API's".
Het gaat hierbij niet per definitie om de producten van Microsoft, maar om de producten van concurrenten die niet of niet goed kunnen functioneren door het ontbreken van informatie.

Zo was de introductie van NT4 Workstation een brok ellende voor de beheerders van Novell-netwerken. Pas in het 3e servicepack van Microsoft kwamen de updates die nodig waren om de Novell clients fatsoenlijk te kunnen laten functioneren. Als Microsoft eerder de juiste informatie had gegeven, had Novell de benodigde API's en DLL's kunnen vervangen...

sorry maar dat is de concurrent zijn probleem.
Geen enkel firma wil dat andere met hun ideeën aan de haal gaan. Bij Opel moet je ook netjes je mobieltje met camera achterlaten bij de portier alvorens naar binnen te mogen.
Microsofft heeft groot gelijk, ik wil nog wel eens zien dat de EU gelijk krijgt voor het hooggerechtshof.
Als dit gebeurd ga ik inzage vragen in de chemische formules van allerhande firma's die medicijnen ontwikkelen. Monopolie of niet dat doet er dan niet meer toe, dan is het hek van de dam.

Ja! Vind ik nou ook. Ze hadden gewoon alles mooi dicht moeten laten. HTTP, SSL, FTP, SMTP, POP3, DNS, samba, allemaal dichte standaarden en dan nog het liefst met patent erop ook. Dat was veel beter geweest. En dat microsoft de open standaards net een beetje aanpast in hun software (java, DNS blijkbaar dus ook) is alleen maar goed voor de innovatie. Enzo.

Bij mijn weten zit MSN Messenger helemaal niet standaard in Windows.... Dat is windows messenger en een heel ander product

Zoals zoveel mensen wordt ik dus ook heeeel erg kwaad om dit soort gezeur tegen MS. Ze hebben het goed gedaan en doen het nog steeds goed, punt uit. Maar weet je wat MS eens moet doen? Een windows leveren waar helemaal NIETS in zit, geen outlook, geen internet explorer, geen msn, geen media player, geen ondersteuning voor text bestanden, geen associatie's met andere bestanden, geen .exe bestanden meer kunnen lezen enz enz enz enz enz. En die leveren aan de mensen, want dat is als je het zo leest hetgeen wat mensen/bedrijven blijkbaar willen hebben. En dan kijken hoelang het duurt voordat iemand ook maar durft om het gore lef te hebben om MS aan te spannen vanwege het feit dat ze te weinig functionaliteit hebben ingebouwd.

"geen .exe bestanden"

je wilt het nut van een os weghalen?
«  1  2  3  »

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.

Volgende 16:09
Vorige 14:44
VNU Media logo Powered by True

© 1998 - 2008 Tweakers.net - Alle rechten voorbehouden

Uitgever van: