Hoofdcategorieën

Bibliotheekboeken krijgen een RFID-chip

Door Willem Kerstholt, maandag 29 maart 2004 11:23
Bron: Emerce, views: 10.411

Bij Emerce lezen we dat Nederlands grootste distributeur van bibliotheekboeken, NBD/Biblion, aan de 2,7 miljoen boeken die zij op jaarbasis uitlevert een RFID-chip gaat toevoegen. De streepjescode die op dit moment gebruikt wordt zal nog niet verdwijnen; bibliotheken kunnen zelf bepalen of, en op welke termijn, zij willen overstappen. Aan de chip zijn voor de bibliotheken geen extra kosten verbonden; het meevoeren van de chip levert NBD/Biblion namelijk ook voordelen op. Zo kan voortaan met één scan worden bepaald hoeveel, en welke, boeken er in bepaalde zendingen zitten.

BoekenAls een bibliotheek wil overstappen op RFID zal zij nog wel eerst zelf de benodigde apparatuur moeten aanschaffen. Twee bibliotheken, die van Doetinchem en Heiloo, hebben al aangegeven over te zullen gaan op RFID. Zoals bekend zijn er wel de nodige privacybezwaren te bedenken bij het toepassen van RFID in consumententoepassingen. Het idee dat iedereen met een scanner kan bekijken welk boek je bij je draagt kan er daar een van zijn.

Volgende 11:54
Vorige 22:12

Reacties

«  1  2  »

Heheh, hebben ze in de bieb ook een magnetron? ;)

Dan nog, als er inderdaad van die paranoide gasten zijn die niet willen herkend worden omdat ze het een beetje aan hun hoofd hebben zou het heel erg zonde zijn van de boeken :/

toch verdacht sinds die aanslagen in madrid ... ze verwachten zeker bom-boeken :Y)

Je kan ook je boeken verpakken in aluminiumfolie, of in z'n koeltas van de Albert Heijn. Daar zit als het goed is ook een laag aluminiumfolie in.

nou zeg! ik wilde beginnen over de magnetron!

Want als ik nog steeds biebboeken had geleend, waren die inderdaad wekelijks in de magnetron gekomen. Geen electronische spionnen aub.

en vervolgens krijg jij ieder week een rekening voor het vernielen van boeken.

Iedereen kan kijken welke boeken je bij je hebt? :?

Alleen medewerkers van de bieb lijkt me zo, en die wisten het toch al.

Idd, ik ga ervan uit dat er toch van uit dat er toch enige vorm van encryptie wordt toegepast.

Ik ken het bereik van die scanner niet maar ik denk dat je toch redelijk dichtbij moet komen (binnen 1 meter of zo).

*edit*
King_Louie is 0 (overbodig) en Karina5000 is 2(behulpzaam) :?

Iedereen met een RFid ontvanger kan de informatie die de chips dragen uitlezen. Deze dingen werken op een afstand van een paar meter, dus ja, vrijwel iedereen kan bepalen welke boeken iemand zojuist door de deur naar buiten draagt.

Ik weet niet hoe groot die scanners zijn, zal wel een forse PDA zijn. Maar goed, dan staat er dus iemand, met zo'n ding bij de uitgang van de bieb, te kijken welke boeken je meeneemt. Oh jottem, die mevrouw neemt Koken voor Dummies mee... :z

Ik zie het probleem niet zo... :Z

Ik zie het probleem niet zo...
Waar heb ik dat eerder gehoord?
Dat jij geen problemen ziet betekent natuurlijk niet dat er geen problemen zijn.

Totdat die persoon iemand is met opsporingsbevoegdheid.
Als jij een boek over explosieven huurt, omdat je dat misschien interessant vind, ziet deze persoon dat, zoekt het een en ander aan informatie over je op, geeft dat door aan verschillende instanties en een dag later worden je telefoon en je email verkeer afgetapt omdat je op een lijst van 'mogelijke terroristen' staat.

Ik overdrijf natuurlijk een beetje, maar dat is wel een mogelijk toekomstbeeld. Kijk maar naar hoe paranoide ze in de USA zijn, die kant gaat het hier ook op en dan vraag ik me dus af hoe blij je met elk onderdeel van je privé-leven moet zijn dat dus weer getracked kan worden...

Als jij een boek over explosieven huurt, omdat je dat misschien interessant vind, ziet deze persoon dat, zoekt het een en ander aan informatie over je op
Dat kunnen ze nu toch al veel simpeler doen? Gewoon even pc's van de bib bekijken, dan zien ze veel simpeler of jij een boek over explosieven hebt geleend, ipv moeilijk te gaan doen met scanners en zo...

@Olaf
'Ik' geeft al aan dat het mijn mening is, een mening is geen feit. Er zouden dus problemen kunnen zijn die ik niet zie. :P

@Whuzz
Naar mijn weten is er in de VS al een blacklist van o.a. boeken. Als je dan een bepaald boek leent wordt dat een tijdje lang centraal bijgehouden, als er dan een 'bijzonder' (rituele moord, aanslag, etc) misdrijf plaatsvindt kunnen ze die lijst checken.
Heb daar zo gauw geen bronnen voor, heb het een keer op Discovery gezien.

Iedereen kan idd het nummertje van de tag uitlezen, maar zonder toegang tot de database waarin alle nummertjes aan de titels gekoppeld zijn heb je daar erg weinig aan.

In nederland staat die gewoon online.

Wat een onzin
Denk je nou werkelijk dat die chips
alle info geven van het item waar het in zit??
Het zal niet meer zijn dan een id code en als jij een scanner kan vinden die het compleete database van een bib kan bevatten om zo de link te leggen tussen wat je heb en het id nr vind ik het erg knap van je.

Het enige info wat bruikbaar kan zijn voor buitenstanders is het hoeveelheid aan boeken dat je heb meer niet.

[edit]
NM ik zie het al dubblepost sorry

Radio Frequency betekent dat iedereen feitelijk die code kan uitlezen, welke informatie ze exact uit de code kunnen halen staat dan nog open.

maar in theorie heb je al snel een machtig track-and-trace systeem, dat inderdaad mogelijk big-brother achtige neigingen kan krijgen, als begeleidende wetgeving hieromtrend uitblijft.

Ja so? Ik snap die mensen niet die zo nodig bij elke nieuwe techniek weer even het privacy aspect naar boven moeten halen. Alsof privacy in deze maatschappij nog bestaat. En net alsof ze wat te verbergen hebben of ook maar interessant genoeg zijn om bespied te worden. Als je je zo druk maakt over je privacy dan zou ik je gsm maar weggooien, en nooit meer geld op de bank zetten of je pinpas gebruiken, nergens meer je gegevens afgeven, niet meer reizen of wat dan ook. Als iemand het wil, dan weten ze zo alles over je. Privacy bestaat niet meer, en persoonlijk word ik er moe van dat echt bij elke nieuwe technologie daar weer over begonnen moet worden.

Als dit als flame gezien word, so be it... Maar ik ben dat gezeur over privacy echt helemaal zat.

Vreemd hoor ............

In deze maatschappij is privacy het enige dat het zooitje hier nog van een dictatuur onderscheid. De regering is duk bezig om ongeveer alles te verplichtten of verbieden. Op papier hebben we een democratie, maar om de een of andere reden kom ik nooit iemand tegen die het eens is met het beleid dat de laatste tijd gevoerd wordt.

Nu komt er dus een systeem op de markt waarmee iedereen die dat wil strax van ieder ander alles te weten kan komen ( beetje alá CIA, FBI en de voormalige KGB ) en al je gangen kan nagaan. En jij hebt er geen problemen mee ?

PS. het gaat hier niet alleen om boeken van de bieb, ook de supermarkten willen dit gaan toepassen op al hun artikelen. En je kunt er op wachten dat dit strax voor alles wel gaat gelden. OM het nog maar niet te hebben over de vraag wie al dit 'leuks' moet gaan betalen. Zal toch wel weer de consument zijn, die hiervoor mag opdraaien.

Dat je niets te verbergen hebt, wil niet zeggen dat iedereen het dan wel mag weten hè. Of denk je dat alleen mensen die wat te verbergen hebben, hier niet blijk mee zijn ? Privacy is een recht, dat hier stevig geschonden wordt. Tssss who cares |:(

Als je nu niet vecht voor die laatste paar rechten die je nog hebt, dan heb je strax alleen nog maar plichten en is recht afgeschaft.

Klopt op zich natuurlijk alleen wat gebeurt er nu met de electronische scans van boeken?

Die gaan naar een server en wat gebeurt er dan mee? mischien wel rechtstreeks naar de AIVD?
Ik bedoel maar, wat is het verschil eigenlijk?

Het idee dat iedereen kan kijken welk boek je bij je draagt kan er daar een van zijn.
Dit is volgens mij geen argument: nu weet ook al iedereen welk boek je mee hebt genomen, het wordt alleen op een andere manier geregistreerd.

edit: twee zielen 1 gedachte.

Oh, hoe kan ik dan zien welke boeken jij in je tas hebt zitten op het moment dat je langs loopt?

Nou, het gaat iets verder hoor. Ze kunnen nu bij de NS poortjes installeren en als je het perron oploopt met het boek "Maak je eigen bom in 2 minuten" in je tas, dan kunnen er ergens alarmbellen afgaan.

Of je loopt de Free Record Shop binnen met een paar SciFi boeken van de bieb in je tas en de preview-monitor bij de ingang schakelt over naar de preview van de nieuwe Star Trek die net in de schappen ligt.

't Is geen kwestie van zien, het is een kwestie van scannen.

Heel goed punt wat je hier maakt :) Men zou zelfs reclame persoonlijk op je kunnen afstemmen. Wordt je IRL ook nog doodgegooid met spam ;(

[offT]
Het zit toch ook al in bepaalde biljetten? Lekker handig, ga je met een scannertje langs een paar mensen, weet je wie er het meeste geld hebt, dus ook meteen wie je te grazen kan nemen :z

Spam is wat overdreven, denk ik; spam is ongewenste reclame (nou ja, elke vorm van reclame kan ongewenst overkomen). Door van deze technologie gebruik te maken (over een jaar of 5) kun je inderdaad reclame op iemand afstemmen, maar dat vind ik eerder goed.
Spam duwt je eerder penisverleningen, diploma's etc. door je strot, terwijl vrouwen en mensen met goede diploma's hier niets aan hebben.

Daarnaast heb je wel gelijk dat dit een groot gevaar kan vormen voor je privacy.

BTW, bij die afgestemde reclame denk ik spontaan aan 'Minority Report', waar er toch een mooi voorbeeld van gegeven wordt.

het gaat er hier om dat andere mensen dan de medewerkers van de bibliotheek buiten op straat je tas kunnen scannen.
Zou iemand alleen kunnen zeggen waarom die ernstig is? Ik ben niet zo privacy-minded, dus waarom zou ik er een probleem mee hebben als iemand kan zien welke boeken ik bij me heb?

Ik snap niet wat iedereen nou moeilijk loopt te doen over de privacy.

Of het nummer van het boek wat je hebt nou via een streepjescode of via RF-id in de computer terecht komt maakt helemaal niets uit.

Het enige verschil is dat de mensen die achter je staan niet kunnen zien welke boeken je in je tas hebt zitten.

Ik zie het probleem ook niet helemaal...Wat maakt het nou uit of ze weten wat jij uit de bieb huurt ?? dat zou alleen wat uitmaken voor de mensen die wat te verbergen hebben...door zulke systemen kunnen er misschien problemen voorkomen worden ?

Als je niks te verbergen hebt voel je je hierdoor misschien weer een stukje veiliger...Tsja ik zou het wel mooi vinden als iedereen dit gewoon doet en niet zo zeurt over dat privacy gedoe, als je privacy wilt moet je lekker thuis blijven met je deurtjes dicht. Mensen zonderen zich al veel te veel af

OK,

en dan krijg je een code terug.
23433874398758397
Oh, even zoeken en je weet precies wat het is.
Of toch niet en is het op zijn minst nodig om te weten waaraan het id gekoppeld is?
En zelfs al zou je dat weten, dan kom je , lijkt mij ,nog niet veel verder want je moet dan nog steeds naar de juiste bibliotheek stappen en kijken welk id aan welk boek is gekoppeld.
Hier mijn lievelingsboeken:
3435365353
2353543543
En als je echt tijd overhebt moet je deze ook eens proberen: 34395833

En zelfs al zou je dat weten, dan kom je , lijkt mij ,nog niet veel verder want je moet dan nog steeds naar de juiste bibliotheek stappen en kijken welk id aan welk boek is gekoppeld.
Nee, de bibliotheek is niet interessant; de codes zijn landelijk (en misschien wel gekoppeld aan het ISBN nummer en dan dus wereldwijd) hetzelfde.

En aangezien overal dezelfde chips voor worden gebruikt (neem ik aan, tenminste), dan zal je aan de code wel kunnen zien of het over een boek gaat of over een paar schoenen.

Met alleen een ISBN nummer ben je er niet. Want welke van de 10 heb jij nu thuisliggen?
Het boek moet uniek worden wil je het echt kunnen bijhouden.

En stel dat het ISBN nummer alleen wordt gebruikt in dit geval, kan nog wel een implementatie verzinnen waarin dit mogelijk is.
Dan krijg je dus een ISBN nummer terug.
Je moet dan nog steeds een db bij je hebben met alle ISBN nummers.
En aangezien die chips in meer dingen dan alleen boeken moeten komen zijn er nog talloze code's die terug kunnen komen.
Waar het mij omgaat is dat je dan wel een code terugkrijgt maar je moet wel erg specialistische apparatuur hebben om hier uberhaupt wat mee te kunnen doen.


En dat levert weer werk op zullen we maar zeggen ;)

Ik denk ook niet dat elk boek zijn eigen code krijgt. Kan iemand dan even uitrekenen hoeveel verschillende code's je dan moet registreren ???

ZEER ZEER veel, dat kan ik je wel vertellen. Volgens mij alleen een vercijferd ISBN-nummer of zo? Als ze het koppelen aan het beveiligingssysteem (de poortjes) kunnen ze waarschijnlijk ook meteen zien of jij wel de juiste boeken meeneemt. Mij maakt het niets uit dat iemand weet welk boek ik lees. Misschien dat wanneer je de juiste boeken hebt, vermijden ze je ook. Denk aan Zelfverdediging voor dummies, of Hygiene voor dummies!

Als anti-diefstal beveiliging is dit niet zo'n hele goede optie vind ik. Het is bekend dat de chips bij vrij veel warmte kapot gaan. Aansteker er dichtbij en je kunt het boek zo meenemen. Of eerst lenen -> thuis in de magnetron en vervolgens weer "lenen".

Volgens mij is de RFID chip ook niet bepaald bedoeld als een anti diefstal verhaal, het is een manier om te registreren. Dat is hetzelfde verhaal als dat streepjescodes ook niet echt bijdragen bij het verhelpen van diefstal.

Ook lastig trouwens dat niet helemaal bekend is waar de rfid chip zit in het boek en je dus blijkbaat je hele boek moet verbranden met je aansteker voordat je zekerweet dat die kapot is, staat wel raar in de bibliotheek :P

Hoe wil je het boek inleveren als ze de chip niet kunnen uitlezen :)
En als je het dan weer wilt lenen, zit er een andere chip op :)

Verder, hoeveel verschil is er trouwens met de huidige streepjescode. Allebei een unieke ID, alleen bij de RFID hoef je het boek niet door de scanner te halen maar alleen er dicht bij te houden.
Ik vindt dit wel een goede omgeving waar je dit kunt gebruiken. Privacy = evenveel als voorheen. Alleen het is wat makkelijker geworden.

Maar dan vraag ik me af: Hoe gaan ze dat met CD's & video's doen :? Daar lijkt het me moeilijk om nog een tag in te stoppen zonder het te beschadigen.

Privacyprobleem ontstaat als ik met mijn bibliotheek boeken naar de AH ga. Dan kunnen ze daar zien in wat voor boeken ik geintereseerd ben.

Het ene bedrijf kan dus informatie over je koopgedrag bij een ander bedrijf bemachtigen. Meestal geen probleem maar het lijkt me toch lullig als bij de drogist gelijk de condomen al klaarliggen omdat je toevallig een paar pornobanden bij je hebt :o

Een RFID-tag bevat alleen een uniek nummertje, welke via een database gekoppeld is aan bijvoorbeeld de titel van het boek.
Dat betekend dat de AH eerst toegang zal moeten krijgen tot de database van de bibliotheek waarin de id's van de tags gekoppeld aan de titels van de boeken staan. En dat lijkt me onwaarschijnlijk.

Totdat de overheid uit kostenoverwegingen besluit om alle bibliotheken te privatiseren en jouw leesgedag opeens commercieel interessante data blijkt te zijn.

Dat de Albert Heijn de sherry in de aanbieding doet wanneer ik een boek over Spanje leen, is nog tot daar aan toe. Dat er plots wat mensen met een bivakmuts van een extreemrechtse partij op de stoep staan, omdat ik een boek over Karl Marx voor een scriptie heb meegenomen, is minder.

EDIT: spelfouten

Dan liggen er waarschijnlijk juist geen condooms klaar, maar iets van keukenrollen :+

(reactie op: Pietje Puk)

Ultieme paranoia mode... Waarom gaan veel mensen er van uit dat een techniek meteen ten kwade zal worden aangewend?

Uuhm, wat moet je moet condomen als je pornobanden huurt....ik zie de link even niet...misschien ligt er wel vasaline klaar..

niet meteen, maar uiteindelijk wel. Kijk maar naar internet en email. Lekker snel, makkelijk en geen advertenties. Totdat iemand erachterkwam dat je makkelijk kan spammen

/reactie op hellpunk

Juist met de RFID chip moet ik meer moeite doen... Een boek met alleen streepjescodes kan je ZO meenemen.

Het lijkt allemaal nu niet zo ernstig, maar straks zit het ook in bankbiljetten ed. Dit betekend dat iedere mafkees met zo'n lezer kan zien hoeveel geld je bij je hebt.
Overvallen was nog nooit zo makkelijk.

Nee, straks word je chipknip draadloos. Hoeft de overvaller alleen langs te lopen, op een knop te drukken, en het geld wordt van je pas afgeschreven naar zijn rekening.

Zou wel een oplossing zijn tegen geweld op straat. :o

Overvaller: Je geld of je leven ...

Jij: Ik HEB geen geld !

overvaller: Jawel, ik heb je net gescanned en jij hebt in totaal 47 euro en 33 cent .. ophoesten NU!

Jij: Ja vlucht maar, ik heb je jas RFID nummer, de politie vind je wel.

Politie: Ja meneer X, u hebt het gedaan, uw jas was gescanned op de plek van de overval!

Overvaller: Ok ik beken ...

Een voorbeeld van een Hi-Tech Big Brother wereld .....

betekent ook dat je een zwerver niet meer het "ik heb geen geld opzak" zinnetje kan aansmeren.

consumententoepassingen. Het idee dat iedereen met een scanner kan bekijken welk boek je bij je draagt kan er daar een van zijn.
Ja vast.. go jij heb "FDCGHJG235345GVG.. ..etc." boek/kleding/melk iets.. bij je.

Net alsof je daar iets mee kan

Ja, hier in Doetinchem hebben ze laatst de ICT-infrastructuur en dergelijke gerenoveerd/uitgebreid.

Het terugbrengen/reserveren/uitlenen/verlengen gebeurd automatisch en sommigie dingen is zelfs mogelijk via internet :) Het meeste heeft NEDAP ontwikkeld.

Als je boete hebt bijvoorbeeld..kan je dat betalen via een automaat :)
«  1  2  »

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.

Volgende 11:54
Vorige 22:12
VNU Media logo Hosted by True

© 1998 - 2009 Tweakers.net - Alle rechten voorbehouden - Uw Privacy - Algemene Voorwaarden

Uitgever van: