Hoofdcategorieën

Sony, Philips en E Ink: e-book met elektronische inkt

Door Harold van der Wal, donderdag 25 maart 2004 11:22
Bron: Lycos, views: 24.106

Het concept van elektronisch papier gaat eindelijk naar de consument worden gebracht met de komst van Sony's LIBRIé, zo meldt Lycos. De LIBRIé is een apparaat waarop e-books kunnen worden gelezen. Philips is verantwoordelijk voor het scherm van zes inch en gebruikt hierin technologie van het bedrijf E Ink. Het scherm zou het uiterlijk hebben van echt papier, met zwarte letters gedrukt op een witte achtergrond en ondersteuning voor twee grijstinten. Het contrast, de ruime inkijkhoek, het aantal van 170 pixels per inch en de goede leesbaarheid in helder licht moeten de ervaring van een normale krant geven. Afgelopen jaar toonden de twee bedrijven al een prototype van elektronisch papier. Omdat er slechts voor toestandsovergangen, het veranderen van pagina, energie nodig is, kunnen zo'n 10.000 pagina's worden bekeken met een setje van vier AAA-batterijen.

Sony LIBRIeHet model van LIBRIé dat eind april in Japan op de markt komt, biedt volgens Sony ruimte voor 500 gemiddelde boeken. Hiervoor is echter wel een uitbreiding via een flashkaartje nodig, de Memory Stick Pro, terwijl intern slechts 10MB aan geheugen beschikbaar is voor 20 boeken. Om het geheel draagbaar te houden is het gewicht beperkt tot 190 gram en de omvang tot 126x190x13 millimeter. Tot de rest van de specificaties behoren een ingebouwde speaker en een koptelefoonaansluiting voor het weergeven van geluid, een ingebouwd woordenboek en een USB-aansluiting.

Voor het bladeren door pagina's zijn knopjes aan de zijkant van het scherm aanwezig. Daarnaast is er een toetsenbordje voor andere invoer. Overigens valt het succes van e-books tegen. Zo stopte Barnes & Noble al met de verkoop van de elektronische exemplaren van boeken, onder andere omdat de technologie teleurstelde. Mogelijk dat dit apparaat voor een opleving kan zorgen.

Volgende 13:48
Vorige 09:05

Reacties

«  1  2  3  4  5  »

Dit is ZO'N mooie techniek!! Het is gewoon net alsof je van gewoon papier aan het lezen bent. Deze techniek gaat de krant vervangen. Stond overigens een jaar geleden al voor het eerst op CeBIT.

De techniek
http://www.tweakers.net/nieuws/17199/
http://www.tweakers.net/nieuws/24433/

Eerdere prototypen
http://www.tweakers.net/nieuws/27030/

/linkjes en kleine wijziging

Mee eens dat het een mooie techniek is. Maar de krant vervangen, dacht het niet.

Het is ook nooit tot een paperless office gekomen. Daarnaast is een krantje helemaal op te vouwen en goedkoper.

één krantje is goedkoper ja.. maar jaren lang elke dag een andere krant (ipv je e-newspaper automatisch dagelijks de nieuwe krant.pdf te laten downloaden) is duurder en lastiger.

Enne.. opvouwbaar :)

Hoe lang gaat technologie mee? Na 3 jaar wil je weer een nieuwe want die is in kleur en kan nog veel meer. Nu wat kost dit speeltje, laten we zeggen 500 euro.

Een jaar abonnement op de krant is zo rond de 230 euro / jaar

De digitale krant is ook niet gratis. Laten we het zaterdag plus abonnement van de Volkskrant als voorbeeld nemen dat is 150 euro / jaar.

Na 3 jaar heb je 950 euro uitgegeven aan de digitale variant en 690 euro aan de papieren variant.

Inderdaad de digitale variant is zeker goedkoper, NOT!
Wel leuker maar niet goedkoper.

Behalve dat dit ding ook het complete werk van shakespeare en de bijbel en nog een zooi andere interessante boeken van bijvoorbeeld het gutenberg project ( http://www.gutenberg.net/ ) op kunt lezen.. en meenemen in de trein.

Zodra dit op de markt is in europa an ik heb de centen over zit dit ding standaard in mijn tas.

ja zo kan ik ook rekenen.

Het speeltje kost dadelijk laten we zeggen 200 euro. Een abonnement kost vanwege meevallende reclame inkosten 100 euro.

Ben je na drie jaar dus 500 euro kwijt voor de digitale variant en 650 euro voor de papieren variant. Scheelt toch weer 150 euro.

Reken met aanames kan iedreen, laten we eerst eens wachten wat dat ding echt gaat kosten.

Nou, de bomen gaan toch een keer helemaal op dus tenzij ze bij die tijd de bomen kunnen laten groeien in een jaar, is dit een leuk alternatief.

Eigenlijk zou greenpeace en andere milieuorganisaties dit toch moeten toejuichen cq aanbevelen...

Denk dat er bij de productie en gebruik van zoiets als dit meer vervuild wordt, dan bij het kappen van bomen voor papier, wat ook gerecycled wordt.

(zie ook http://www.tweakers.net/nieuws/31453/ )

Wat denk je dat het de natuur kost om zo'n ding te maken? :Y) Nee, de bomen zullen hier niet beter van worden...

(Edit: Rene59 was mij voor)

Kranten worden doorgaans gemaakt van (grootendeels) gerecycled papier. Kranten worden doorgaans ook bij het oud papier weggedaan en dragen dus bij aan de grondstoffen voor nieuwe kranten. Zaken die van nieuw papier gemaakt worden (bijvoorbeeld printerpapier) dragen derhalve dus veel directer bij aan de kap van bomen.

Gelukkig worden er van dat soort bomen (naaldbomen geloof ik, die groeien namelijk snel) elk jaar minstens zoveel bijgeplant als dat er gekapt worden, dus de kans dat die bomen 'op' raken is nihil.

de krant gaat het inderdaad niet vervangen, klop hier maar een vlieg mee dood...

Edit, dis een reactie op Ximinez een stukje hierboven waar hij schrijft dat het te duur is om de krant te vervangen, maar hij plaatste hem niet echt waar ik hem wilde hebben, sorry.

Correctie, de metro kan je gratis downloaden als PDF, iemand heeft er vandaag zelfs nog een brief over geschreven dat hij daar zo blij mee was ;)

otoh kan je de metro ook gratis bij stations ed halen, maar dan ligt hij nog niet op je mat/buro/ebook

tevens denk ik dat dit apparaatje wel minder gaat kosten dan ¤500, als ik mij niet vergis kostten de gewone ebooks ook zoiets maar die hebben veel duurdere schermen.

zowiezo denk ik dat voor een algehele acceptatie van ebooks de prijs omlaag moet, want je moet wel erg veel lezen wil je de kosten er anders uithalen in vergelijking met het kopen van echte dead-tree boeken.

persoonlijk zou ik best een ebook willen maar die krengen zijn me gewoon nog veel te duur. Ook zou het fijn zijn als ze met 1 goede standaard kwamen voor ebooks, want nu is het een wildgroei.magoe, das offtopic :)

Paperless office is wel gekomen hoor, alleen zitten ze wel stikvol met uitgeprinte e-mails etc. :+

Dan moeten ze toch eerst wat aan die oerlelijke dikke rand doen. Zo lijkt het helemaal niet op een krant maar eerder een pda.

Daar gaat het toch ook niet om?

Het gaat om dat het leest als echt papier en niet alsof je nog steeds naar een CRT/TFT scherm aan het kijken bent.

:+ Helemaal niet mee eens, echt revolutionair!

Ik heb de samples van Philips van dichtbij mogen zien, was ik echt van onder de indruk.
Ik ben benieuwd in hoeverre dit door de consument echt overgenomen gaat worden. Ik ben een beetje bang dat heel veel mensen te veel gehecht zijn aan hun oude velletje pampier om dit te kunnen waarderen.

Ik was van plan een Sony Clie TH55 te gaan kopen, eigenlijk speciaal voor het lezen van ebooks (heb nu een priegel m505 schermpje), maar misschien moet ik nog heel even wachten en deze Libri gaan halen...

Deze techniek zal pas de krant gaan vervangen als er een goed wireless netwerk is (umts, gprs of iets anders) waardoor ik 's-ochtends om 06:00 uur een upload krijg van de krant van vandaag.

Kranten worden zo stukken goedkoper en nieuwsupdates zoals het overlijden van Prinses Juliana kan met één druk op de knop worden verzonden.

Ik ga niet elke dag naar een kiosk om mijn rommetje te updaten met de nieuwe krant!

Draadloos is de toekomst!!

Nu nog een aantrekkelijke prijs voor dit ding en een hoop kranten zullen meer abonnementen verkopen.

Dat zou wel een mooie optie zijn ja.
en zo kan het Nieuws altijd up to date zijn... maargoed. daar hebben ze ook een andere uitvinding voor.. dat heet een TV geloof ik? Op de huidige versie van de "TV" hebben ze Kleur, en bewegende beelden. dus ach,.
De Krant zou die goed kunne vervangen, als dat ding iets compacter word, en je de accu kan vervangen voor een tripje sochtends in de metro of trein.

Yep, die neem ik ook altijd mee in de trein. En mijn medereizigers vinden dat helemaal niet erg.

Probeer je TV maar een te "lezen" op de WC dat gaat niet lukken.
PDA, Handheld TV, mobiele telefoon, Gameboy, I-pod en radio...Hoelang nog voordat Philips en Sony dit in een toestel krijgen?

ik zou je zeggen, ik zit altijd tweakers te lezen op de plee :P maargoed, pda.tweakers.net is best handig :P

je Wilt ECHT niet weten wat ik allemaal op de WC heb hangen... TV was daarvan het makkelijkst te realiseren.

Juist ja, dat is het! Gewoon abonneren op één of meerdere dag-, week-, of maandbladen en hup lekker alles draadloos ontvangen.
Voordelen zijn dat de redactie dan enkele uren langer door kan werken, minder papierverbruik, lagere kosten en aktuele updates (zoals met het overlijden van prinses Juliana).
Dit zou echt een prachtige ontwikkeling kunnen zijn, maar dan zou ik wel meerdere van die dingen in huis willen hebben, zodat we met een paar man tegelijk iets kunnen lezen.

ik zou zeggen, Stel voor dat ze meteen een HUB of Switch bijleveren :+
Of sterker, koop gewoon een USB hub, er zit een USB poort op dat ding. gewoon hop oversturen die zooi :>
Of je zet em op Voice mode, want er zit een koptelefoon aansluiting op. gewoon lekker achterover hangen en dat ding je krant laten oplezen.

GPRS gaat over het bestaande GSM netwerk, dus dat is er al. Je moet dan waarschijnlijk alleen wel een nieuw abo'tje scoren.

En waarom zou wireless met een grote snelheid een must zijn? Ik denk dat de meeste mensen dan gewoon dat ding in een cradle hebben zitten als ze aan het slapen zijn. De krant is dan geupload op het moment dat ze opstaan.

Eventuele nieuwsflitsen zullen denk ik nooit groot zijn, dus zal GPRS makkelijk voldoen.

En zelfs als je veel onderweg bent (hotels, etc.), dan nog denk ik dat GPRS wel volstaat, omdat tekst bijna geen bandbreedte nodig heeft.

dit kan je niet vouwen kreukelen omslaan makkelijk weggoien uitknippen scheuren enzo
het is gewoon heerlijk om beetje snel de losse bladzijdes in de krant door te bladeren of alleen de sport pagina mee tenemen naar je werk en de rest thuis te laten.
ik denk dat dat de grootste reden is waarom papier nooit vervangen wordt

Wel ietswat HEEL erg wit. papier in boeken is meestal ietswat geelig. dat is ook rustiger voor de ogen.
ik vermoed dat er nog wel andere covers komen. maar dat veranderd de text achtergrond kleur natuurlijk niet.

En hoe is dit ding nu anders dan een ietswat Groot uitgevallen PDA ? volgens mij kan je op je PDA net zo goed ebooks lezen. alleen is daar het scherm iets kleiner, en kan je daar "kleur" in het scherm tonen.. ik weet niet. op zich een mooie gadget, maar jah..
enigste voordeel wat ik kan bedenken, is dat de batterijen wel mooi lang mee gaan :>

Leuk feature voor volgende versie. Uitklapbaar toetsenbord, of opvouwbaar scherm :P
Dat ding is Net iets te groot om in je binnenzak te douwen, wat met PDA's wel makkelijk kan.

Het verschil met een PDA is het scherm. Het aantal DPI! Op een conventionele PDA is dit 72 terwijl dit ding 170 kent. Resultaat is een veel rustiger beeld en daardoor leesbaarder!

dus is het practischer om te wachten totdat pda's gelanceerd worden met dit type scherm?
dit heeft de afmetingen van een pda alleen het schermpje is ietwat groter...
ik hoopte altijd dat met behulp van dit idee het mogelijk was om echt dunne en flexibele apparaten te produceren maar blijkbaar nog niet dus :s

probleem is dat deze schermen nogal traag updaten, voor een blad om te slaan zal dit wel niet hinderen, maar om er echt mee te gaan werken lijkt het me niet zo handig om elke keer een paar seconden te moeten wachten op een refresh.

Een palm tungsten of zire71 heeft trouwens 150 dpi.

Mooiere feature zou zijn:
Backlight!
Dan kun je tenminste 's avonds een boekje lezen zonder dat je 'naaste' wakker wordt of dat het licht aan moet.
Dat is namelijk een van de fijn features van de 'oude' REB eBooks.

Het revolutionaire gedeelte is juist dat dit scherm geen licht geeft (iets wat veel andere schermens wel doen) en dan wil jij dat ze dat terugstoppen?

Van mij mogen ze kleuren realiseren, het scherm opvouwbaar maken, zo klein en dun mogelijk dat het bijna 100% op papier lijkt.
Verder moet het zichzelf makkelijk kunnen updaten en robuust zijn. (als ik een week lang dezelfde Metro zou lezen dan zou er aan het einde van de week niet veel papier meer over zijn)

Het revolutionaire is niet dat het geen licht geeft,
maar dat het een hoge DPI heeft en slechts 1x hoeft te schakelen ipv continue weer te geven (en dus minder energie verbruikt).

Het scherm zelf relatief flexibel is (behuizing niet).

Philips is inderdaad bezig aan een opvouwbare versie, nou ja oprolbaar dan:
www.tweakers.net/nieuws/30741

Er is ook een demo filmpje dat vanuit dat artikel aan te klikken was, waarin iemand van Philips vertelt dat ze mikken op een kokertje van 4 cm diameter.

Ik vind dit 1 van de mooiste ontwikkelingen van de afgelopen jaren, heb het gevolgd van het eerste prototype (op een glasplaatje), dat is nog helemaal niet zo lang geleden. Fijn om te zien dat er nu een eerste commerciële toepassing is :)

Blijft dan toch nog een soort pda met alleen notepad erop en wat extra tooltjes. Wat ik zelf graag zou zien is zo'n apparaatje op a4 formaat met een usb aansluiting voor je pc'tje. Wil je elektronische documenten lezen dan stuur je ze naar je e-book en lezen maar. 2 toetsen zijn dan genoeg. naar voren en naar achteren bladeren.

WTF? Offtopic, wie loopt hier nou weer zo achterlijk te modden??? |:(


Oprolbaar misschien!?!
Is nl. ook mogelijk en dat had je kunnen weten als je de eerdere topics hierover gelezen had. Zelfs opvouwen zal uiteindelijk tot mogelijkheden moeten gaan behoren. :Y)

@bbr
Dan leg je em in de zon....jij ook je zin :9

10 mb niet een beetje weinig voor intern geheugen?
waarom bakken ze er dan gelijk niet 128mb in ofzo. Nu moet je weer een extra memory stick kopen :'(

10MB is voor tekst behoorlijk veel. Als je het grof neemt zijn dat een 1000 pagina's tekst. Dat is toch best netjes. En ja oke als men de krant er op zet met foto's en alles, dan is het wijnig. Maar meer geheugen zal op zijn tijd ook wel komen.
Denk alleen dat het geheugen dan wel zuiniger met energie moet gaan doen (heb echt geen idee hoe dat nu zit. Lijkt me meer geheugen meer stroom)

Any way leuke Gadget weer iets wat op mijn verlanglijstje kan voor sinterklaas

Denk alleen dat het geheugen dan wel zuiniger met energie moet gaan doen (heb echt geen idee hoe dat nu zit. Lijkt me meer geheugen meer stroom)
Denk het niet. Het zal vast Flash/EEPROM zijn en dat heeft geen stroom nodig om zijn data te onthouden. De hoeveelheid die tijdens het flashen meer wordt gebruikt kan je haast verwaarlozen.

Het is bedoeld voor documenten die enkel in grijstinten worden weergegeven. Zoals in het stuk vermeld kun je in de 10 mb 50 leesboeken kwijt. Ik weer niet of jij altijd alle verzamelde werken van Shakespeare en vele anderen wil meenemen, maar 600 boeken meenemen op vakantie is erg veel.

Zoals in het stuk vermeld kun je in de 10 mb 50 leesboeken kwijt.

Even een kleine verbetering:
In het nieuws artikel:

Het model van LIBRIé dat eind april in Japan op de markt komt, biedt volgens Sony ruimte voor 500 gemiddelde boeken. Hiervoor is echter wel een uitbreiding via een flashkaartje nodig, de Memory Stick Pro, terwijl intern slechts 10Mb aan geheugen beschikbaar is voor 20 boeken.

//ontopic:
Dit is een zeer mooi ding en verbruikt ook heel weinig energie.
Ik zou het persoonlijk niet gaan gebruiken om de simpele reden dat ik toch geen krant boek o.i.d. lees alleen de fp van tweakers, nu.nl, slashdot, en een aantal fora.

[ @ gulpener, Natuurlijk is dat jouw mening. :)]

Persoonlijk lees ik gewoon liever nog de krant in mijn handen. Misschien mijn gevoel voor nostalgie, ik weet het niet.

Wat betreft het design, ik vind het er redelijk simpel en doeltreffend uitzien. Je wil eerst weten of het product goed loopt voordat je gaat denken aan verschillende 'looks', functies (search, filter - ALS zij er al niet op zitten eigenlijk) e.d.

Ik snap ook wel de zwart/wit schermpjes. Het bespaart energie en is functioneel genoeg. Ja, kranten hebben ook kleurenfoto's. Maar zoals ik al zei, eerst zien, dan uitbreiden.

Ik mag er niet aan denken hoe VELE mensen er weer zonder werk zullen vallen !!! :?

Waarom??? Als je zoiets zegt geef dan ook argumente!

Dit zal niet in een jaar alle kranten en z/w tijdschriften overbodig maken. Ik zie juist een groei in banen.

Kranten krijgen meer afzet.
nieuwe tijdschriften zullen dit medium gaan gebruiken.
Er worden meer batterijen verkocht.
Etc.

Krantenjongens/meisjes zijn in mindere mate nodig.
Er wordt minder papier gebruikt.
Drukkerijen zullen minder kranten drukken.
Etc.

Och hou toch op. Zolang een nederlander het niet door zijn strot krijgt geduwt gaat hij zeker niet aanschaffen. Het word pas aantrekkelijk als je straks alleen de helft van de week via papier kan krijgen en rest van de week via E-Book.

Wat ik interresanter vind is dat ze monitoren kunnen omzetten naar dit e-ink scherm. Ik vind het namelijk ontzettend vervelend om email/internet/docs te lezen op me beeld scherm.

En dan is natuurlijk Wifi een leuke optie om vanalles er extra aan toe te voegen. Maar geef mij maar een TFT scherm met dit principe en hopelijk ook nog met 16 bit kleur.. en ik ben tevreden..

Als deze media-ontwikkeling net zo snel gaat als het invoeren van breedbeeld uitzendingen, kan het nog lang gaan duren voordat zoiets op enige schaal zal worden toegepast....
«  1  2  3  4  5  »

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.

Volgende 13:48
Vorige 09:05
VNU Media logo Powered by True

© 1998 - 2008 Tweakers.net - Alle rechten voorbehouden

Uitgever van: