Hoofdcategorieën

Cypak demonstreert wegwerpcomputer

Door Gabi Gaasenbeek, zaterdag 6 maart 2004 23:33
Bron: Cypak, submitter: Visjes, views: 14.613

Het Zweedse bedrijf Cypak zal op de CeBIT 2004 de eerste wegwerpcomputer demonstreren. Dit systeem bestaat uit in karton geïntegreerde electronica en zal gebruikt worden in geavanceerd verpakkingsmateriaal. De kartonnen computer is geen echte pc zoals de meesten van ons dagelijks gebruiken, maar voldoet wel aan de definitie die bij een 'computer' hoort. Het systeem kan, in het geheugen van slechts 32KB, encrypted data opslaan, bewerken en uitwisselen. Het maken van deze kartonnen computer is mogelijk door de Cypak S2C-technologie, een nieuwe RFID (Radio frequency Identification) techniek. Deze S2C-techniek is gebaseerd op een chip-achtige module die samen met printbare sensoren gebruikt kunnen worden in diverse producten zoals plastic, karton of plakband. Gekoppeld aan een lezer die verbonden is met de pc geeft het de gebruiker ervan de mogelijkheid om goed beveiligde data uit te wisselen.

De kosten van de wegwerpcomputer zijn te overzien, bij aankoop van een grote partij kost het kleinood één dollar per stuk. De wegwerpcomputer is al in gebruik genomen, het systeem is verwerkt in een speciale verpakking voor medicijnen. Deze zogenaamde Intelligent Pharmaceutical Packaging (IPP) kan de tijd van de verschillende doseringen registreren en een signaal uitzenden om de gebruiker te helpen herinneren dat er medicijnen genomen dienen te worden op een bepaald tijdstip. Het product wordt momenteel al gebruikt in Zweden. De techniek die aan de basis van IPP staat is dezelfde die ook in diverse andere markten gebruikt kan gaan worden, hierbij kan gedacht worden aan loterijen, verkiezingen of voor een paspoort.

Cypak secure packaging system (weggooicomputer)
Volgende 00:36
Vorige 23:25

Reacties

«  1  2  »

Wat is het nut van een wegwerp-computer? :?

Het voorbeeld van op tijd medicijnen in nemen is een interessante, maar daar zijn toch al tig andere oplossingen voor bedacht? Ik zit meer aan 'mission impossible'-achtige zaken te denken, maar het kan zijn dat mijn denkbeeld bij de term wegwerp-computer naar Hollywood neight. ;) Goed-beveiligde data kan ik ook via een USB-key met een goed wachtwoord en encryptie uitwisselen en dat gooi je dan niet weg.

Een ingeprogrammeerd tijdschema wanneer de patient zijn medicijn in moet nemen, en hoeveel dat dan is. Krijgt dan een warning op zn pc of wat dan ook. :)

Zoiets bestaat toch al lang? Ik ken genoeg mensen die een horloge oid hebben die driemaal per dag op gezette tijden gaat piepen dat er medicijnen ingenomen moeten worden. Het zou leuk zijn als die wegwerp-computer via bluetooth iemand kan melden dat het tijd is voor de medicijntjes, maar daar wordt in dit artikel niets over gemeld.

Ik denk dat dit de barcode gaat vervangen, het grote voordeel hiervan is dat je veel meer informatie kwijt kan dan in een barcode.

Het nadeel is dat de privacy in het geding komt. Ik heb niets te verbergen, maar je kan erop wachten dat bepaalde organisaties het er niet mee eens zijn dat aan producten informatie toe wordt gevoegd.

Ik heb niets te verbergen
In dat geval:

Wat is je creditcardnummer, en wat is de expiration date?

Bij een wegwerp artikel hoort ook een mogelijkheid tot recyclen vind ik.
Hopelijk kan je ze later ook weer inleveren. Anders kan je niets meer bij het oud papier gooien omdat er allemaal zooi in zit...

Statiegeld per chip :) :P

Mja, het klinkt in ieder geval niet milieuvriendelijk. Daarnaast zie ik niet in waarom je zo'n ding na éénmalig gebruik weg zou moeten gooien. Met andere woorden: een pc lijkt me niet direct een apparaat dat geschikt is als wegwerp-concept, ook niet bij de genoemde toepassingen (medicijnen, loterijen, etc).

Inderdaad, ze zouden het niet moeten gebruiken in dingen waar het absoluut geen nut heeft (bijna alles zou ik zou zeggen). Medicijnen? Misschien, maar zoals eerder al gezegd heeft een horloge met alarm hetzelfde effect.

Ik vind een gewone PC ook niet echt een lange levensdurr hebben hoor, die zijn doorgaans in 3 jaar afgesreven, en daarna als antiek bestepled

Je kunt dit toch goed hergebruiken? Als het een beetje stevig wordt gemaakt kun je er universele doosjes van maken. Statiegeld erop, klaar.

Pallets, containers, goederenkratten en dergelijke worden toch ook constant hergebruikt? Zou hier ook mee moeten kunnen.

Een weekje geleden stond in de krant vermeld dat de RFID technologie ook gekoppeld gaat worden aan een nieuw systeem wat de huidige barcode gaat vervangen,

waarschijnlijk kan zo'n soort module (want groot zal het niet zijn, die doos is grotendeels lucht :+ ) zoals hierboven staat dus ook productinformatie net als een barcode uitwisselen, of worden er nu twee dingen door elkaar gehaald?

Dit is dus eigenlijk geen PC zoals we t hiet definieren. Dit is eigenlijk een uitgebreide lichtsignaal loze barcode. Hij kan op bepaalde geprogrammeerde tijden een signaal uitzenden die door een echt interface apparaat(PC, Telefoon, PDA, etc) geintrepreteerd kunnen worden als een bruikbare boodschap.

Wat ik wel gevaarlijk vind, is dus die medicijn verpakkingen met waarschuwing. Dat moet waarschijnlijk worden geprogammeerd worden bij de appotheek ofzo. En dat vergroot de kans op fouten. Stel nou dat er een storing komt en iemand vertrouwd erg op dit systeem en vergeet belangrijke tabletten, of een demente man neemt er teveel achter elkaar :?

dat is het risico van computers inzetten op enigszins complexe gebruikswijzen, maar uiteindelijk denk ik dat er een grotere kans is dat een mens een fout maakt dan de computer...

of een demente man neemt er teveel achter elkaar
Dat doet'ie zonder dit systeem ook...

Cypak demonstreert wegwerpcomputer
Ik denk nou krijgen we een shot van een van de gespierde mannen van Cypak die demonstreert hoe je het best je pc uit het raam kan werpen, maar het is gewoon een serieus product :).

Dan krijgen we het soort taferelen als het kerstboomwerpen en monitorpleuren. Wel geinig.

Overigens totaal niet nieuw; Intel maakt al jaren wegwerp-shit. ;) Geintje jonges 8-)

Djeez...en er zijn mensen die in deze hoax in trappen?!!
Je ziet een plaatje van een laptop met een kabeltje naar een kartonnen doos...en die doos is dan de PC...
yeah right. Wake-up call -> die doos is in werkelijkheid een doos...niet meer en niet minder.
En de laptop, dat is de PC...met een RfID lezer eraan...stiekum.
De PC detecteert weliswaar de doos, maar that's it...
Het is dus geen wegwerp PC maar een PC die RfiD kan lezen, en de RfiD kun je weggooien.

Dat kartonnen ding heeft wel wat weg van zo'n portable Lacie harddisk :+ Ook zo'n mooi voetje eronder....


Lijkt me ook een nieuwe vinding tegen winkeldiefstal, als de chips zo goedkoop zijn en gerecycled kunnen worden. Stop je ze in alle duurdere producten, en zorg je dat het alarm afgaat als ze de deur door willen...behalve als ze eerst gedeprogrammeerd zijn bij de kassa natuurlijk :P

dit is tot nu toe toch wel diepte punt in de consumptie maatschappij! Wat is het volgende de weg werp auto (na 1 keer gebruiken breng je hem naar de schroothoop?)

Blijkbaar hebben julie nog nooit van een Fereday kooi gehoort ?

Oftewel de Boodschappentas met alufolie aan de binnenkant.

Wat heeft dat te maken met het dieptepunt in de consumptie maatschappij?

Ik ben het helemaal eens met di bandito!
Ik dacht dat het juist de kunst was om duurzame producten tegen een betaalbare prijs te maken.
Er wordt tegenwoordig al zoveel weggegooid.
Dan hebben we het nog niet over het verpakkingsconvenant. Het is de taak van de producent om zo min mogelijk verpakkingsmateriaal te gebruiken.
En komen ze met een wegwerpcomputer!
Jammer........
«  1  2  »

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.

Volgende 00:36
Vorige 23:25
VNU Media logo Powered by True

© 1998 - 2008 Tweakers.net - Alle rechten voorbehouden

Uitgever van: