Hoofdcategorieën
Device Settings

Iiyama ProLite E511S 20" lcd-monitor uitgebracht

Door Martin Sturm, donderdag 4 maart 2004 20:41
Bron: Iiyama, views: 15.217

Monitorfabrikant Iiyama heeft een nieuwe 20,1" TFT-monitor op de markt gebracht voor een relatief lage prijs. De nieuwe monitor zal door het leven gaan onder de type-aanduiding ProLite E511S en ondersteunt een maximale (en dus ook optimale resolutie) van 1600x1200 pixels. De kijkhoek van de monitor is zowel verticaal als horizontaal 176 graden. Dankzij een pixel-reactietijd van 16ms is deze monitor ook geschikt voor spellen en bewegende (video)beelden.

De maximale helderheid van de monitor is 250 candela per vierkante meter. De monitor maakt gebruik van een zogenaamd IPS-paneel waardoor het hoogst haalbare contrast op een matige 1:500 komt te liggen. De monitor is uitgevoerd met zowel een analoge als een digitale aansluiting en is zowel leverbaar in de kleuren beige als zwart. De adviesprijs voor deze monitor is 1.099 euro.

Iiyama ProLite E511 20inch lcd-monitor
Volgende 21:02 Samsung ontwikkelt 70nm DRAM-geheugen
Vorige 20:23 AMD Athlon XP-M Barton 2500+ review
Advertentie

Reacties

«  1  2  »

IIyama is nog altijd mijn favourite merk, en ik ben dan ook heel erg benieuwd hoe deze in testen gaat scoren, kijken hoe hij scoort t.o.v. de competitie

Er wordt echter wqel in het artikel gepraat over een mager contrast van 1:500, ik ben echter zelf niet bekend met alle lcd-kenmerken, kan iemand mij vertellen hoe goed of slecht dit is bij een 20"?

Voor CRT's waren ze meester met de 45* range en de 22" pro, maar met LCD vind ik de kwaliteit van Iiyama behoorlijk te wensen overlaten eerlijk gezegd.

Argumenten graag
Mijn ProLite E431 bevalt prima, enige nadeel is de wat kleine verticale kijkhoek, maar verder gaat alles prima, gamen, films kijken...

[offtopic non pats mode]Wat is er mis met de huidige iiyama tft's?

* 786562 Luke

Inderdaad. Kom eens met argumenten Bosmonster. Ik heb hier 3 Iiyama's, een 4431D en 2x E431S en die bevallen meer dan uitstekend. Aanzienlijk beter dan de Compaqs, NECs en IBMs op mijn werk.

Nou, da's dan precies dezelfde prijs die ik 5 jaar geleden heb betaald voor m'n 22" Iiyama Vision Master Pro 510 CRT scherm.

Allemaalmaggies Adriaan! Hoe kan dat? Nou Bassie, met een moeilijk woord noemen we dat vooruitgang! Nou dat ga ik even aan de binnenkant van mijn ogen bekijken!

Man, voor dat geld heb je tegenwoordig een simpele beamer... dan zou ik het wel weten :9~

En met wat voor resolutie??? :)
meer dan 1600*1200?

Organiseer dan maar een koopactie ;)

Dat wordt dan wel erg klein 1600 * 1200 op 20".
Op een 18" kan je pas redelijk werken op 1280*1024; 1600 * 1200 is 25% grotere doorsnede terwijl de monitor slechts een 10% grotere doorsnede heeft.

uuuhhmm.. slechte ogen??? :) ik heb nu een 17" met 1280 * 1024 en zou graag nog wat meer puntjes kwijt willen.

Ik vind 1280x1024 op een 17" LCD juist te klein. Om die reden heb ik een 19" IIyama Prolite E481S-B genomen, die draait ook op 1280x1024. Dan heb je zo'n beetje dezelfde verhouding als 1024x768 op een 15".

Ga je voor deze 20" LCD, dan heb je in verhouding nog weer een 6% kleiner beeld dan 1280x1024 op een 17" LCD (uitgaande van de horizontale resolutie)...

Edit//
Hehe, overbodig? En de post hierboven heeft een score van 3... :?

Dat wordt dan wel erg klein 1600 * 1200 op 20".
Heb je zulke slechte ogen dan?

Een 19" TFT komt overeen met een 21" CRT en is stukken scherper. Ik heb op m'n werk elke ochtend de keus tussen een 21" Eizo CRT of een 19" Eizo TFT (ook 1600x1200) en voor mij is die keus simpel. Ik zit zoveel mogelijk achter die TFT.
Als ik toch achter die CRT moet zitten dan zet ik de resolutie altijd een standje lager (1400x1050 of nog lager) omdat die schermen veel minder scherp zijn.

Hmm, ik ben het daarmee oneens. Ik tuur op een 22" Iiyama met een Matrox G400 op 2000x1500 pixels. Het is soms op het randje qua lettergroote op sommige websites maar wel berescherp.

Hangt ook wel voor een stuk van je ogen af en de tijd die je voor een scherm doorbrengt, denk ik.


Je moet scherpte niet verwarren met het aantal pixels wat je op je beeld kwijt kan! Een LCD heeft gewoon echt afgebakende pixels, een CTR heeft dat niet. Een CTR heeft een raster dat gebruikt wordt om vele resulties aan te geven. Een LCD heeft een vast ideale resolutie. Als al die collega's van jou niet die resolutie gebruiken (zeker 1024 op een 19" ofzo |:( ), dan is dat natuurlijk niet zo scherp. Op de native resolutie zal een LCD altijd scherper zijn als CTR.

Vind je? Ik heb een laptop met een 15" 1600x1200 scherm. En ik moet toegeven dat ik het, mede door de hoge scherpte van het beeld, een stuk fijner vind werken dat mijn 17" crt op 1024x768.

Alleen is de ghosting af en toe hinderlijk. (bij het verslepen van vensters) Maar ik denk dat deze Iiyama daar geen last van zal hebben met een "pixelreactietijd" van 16ms.

Even wachten op de reviews dus, om te zien hoe dit scherm presteert.

1600 * 1200 is absoluut niet klein hoor op een 20,1". Ik heb zelf een ViewSonic VX2000 20,1" TFT en als het aan mij had gelegen, had de resolutie nog wel wat hoger gemogen. De pixels zijn nu ongeveer even groot als op een 17" TFT met 1280x1024 pixels wat wel prettig is als je een multi-monitor setup met 20,1" en 17" TFT's hebt.

Wat ik pas echt onzin vind zijn die 18" en 19" TFT's met een resolutie van slechts 1280x1024px. Misschien leuk voor gamen en het kijken van dvd's, maar als je wilt werken moet je er een halve meter vanaf gaan zitten omdat je anders pixels kunt tellen.

Weer maar eens uitleggen. Ik heb zelf een VisionMaster Pro 510 crt. Dat is 1mm kleiner in doorsnede dan deze 511 tft.
Deze monitor draait op 1600*1200 omdat ik SLECHTE ogen heb. Met meer pixels op het scherm kunnen er meer pixels gebruikt worden om een letter van een bepaalde grote op te bouwen. Deze letter is dus scherper en beter leesbaar.

Alleen de terreur van bitmapped plaatjes/spelletjes en slecht afgestelde progs doet mensen geloven dat een hoge resolutie niet prettig werken is. Test het zelf eens door je scherm in de hoogste resolutue te zetten die hij aankan en dan iets in acrobat reader fullscreen te bekijken. Je gelooft je ogen niet.

In een webpagina (bijvoorbeeld) staan letter grootte regelmatig aangegeven in px.

Een letter in 14 pixels, zal op een resolutie van 1024x786 groter zijn dan een resolutie van 1600x1200. De kwaliteit van je ogen, de afstand tot je beeldscherm, en de kwaliteit van je beeldsscherm zullen dus onder andere bepalen op welke resolutie JIJ het lekker vindt werken.

En PDF bestanden zijn vector bestanden. Die zijn op elke resolutie scherp, omdat het op vectoren gebaseerd is.

In een webpagina (bijvoorbeeld) staan letter grootte regelmatig aangegeven in px.
Dan pak je een opera browser en zet deze op 120% dn worden de bitmaps opgeblazen en voor de fonts wordt een grotere vector (TTF) font gepakt waardoor deze toch scherp blijft.

Ik draai hier op een 21" Dell CRT met 1400*1050 omdat 1600*1200 niet meer 100% scherp is op deze monitor (al helemaal niet sind ik van een Asus GF2 naar een Leadtek TI4200 geswitch ben).

In Win98 heb ik deze monitor ooit getest door allemaal resoluties te testen (gewoon aanmaken in de registry) en zo kwam ik erachter dat hij +/- 1540 beelpunten in de breedte heeft 1600 ligt daar net boven waardoor sommige pixels tussen de beeldpunten verdwijnen en hierdoor wordt sommige gebieden grijs en onscherp terwijl andere gebieden weer scherp zijn (dit is niet hinderlijk zichtbaar maar valt wel op als je er op let

De 22" Iiama's hebben een hoger dot pitch dus ik kan me voorstellen dat 1600*1200 hier wel scherp op is, tenminste als je een videokaart hebt met een goede RAMDAC en de refresh rate niet te hoog insteld.

Wat betreft de resolutie van deze nieuwe TFT kan ik alleen maar zeggen, eindelijk weer een monitor met een groter beeldoppervlak voor vensters. Ik zou dit wel een prettige resolutie vinden om op te werken (bezit ook een 15" notebook met 1400*1050 scherm).

ja dat is de fout van de webmaster, lettertype grootte moet in punten en niet in pixels.
daarnaast is het in de meeste browser niet moeilijk om aan te geven dat die alle fonts ff iets groter moet maken. in firefox druk ik een paar keer op ctrl-+ en dan worden de fonts mooier groter en leesbaarder. enige wat jammer is, is dat de layout van een pagina wel eens door de war raakt als je grotere fonts weer laat geven dan de webmaster rekening mee heeft gehouden.

Krijgen we nu weer het hele verhaal dat persoon 1 1024x768 draait op zijn 22", en persoon 2 1600x1200 op een 17" :r

Wat de een fijn vindt, hoeft de ander niet fijn te vinden.
Niet iedereen zijn ogen zijn het zelfde, en niet elk beeldscherm ziet er hetzelfde uit op eenzelfde resolutie. Is allemaal relatief..

Ik heb een NEC 19" CRT...
18" viewable => op 1280*1024...

Waarom:
-hogere frequentie mogelijk
-icoontjes zijn groter wat sneller werkt...
-je kan verder van je scherm zitten = minder belastend voor je ogen ;)
-heb een tweede (17" Dell 1024x780) voor extra bureaubladruimte :)

Wat een onzin. Natuurlijk is 1280x1024 op een 17" prima te doen.

Waarom denk je dat de native resolutie van bijna elke 17" TFT 1280x1024 is? Daar is echt wel over nagedacht.

En opmerkingen over "een matige 1:500 contrast", waar slaat dat nou weer op? Wie heeft er een TFT scherm met hogere helderheid EN 16 ms response time EN hoge resolutie dan?

Helderder kan wel, met plasma schermen enzo. Maar dan duikelt je resolutie wel omlaag tenzij je een 50" neemt :(

Ik heb een jaar lang 1600x1200 op een 17" CRT gedraait en dat was prima te doen. Nu heeft m'n broertje die monitor alweer 2 jaar en hij draait ook 1600x1200 :)

Ik zelf heb nu een 19" TFT die 1280x1024 kan en zou heeeeel graag 1600x1200 willen draaien! Als je de ruimte eenmaal gewend bent dan kan je niet meer zonder.. Dual screen kan natuurlijk een gedeeltelijke uitkomst bieden maar het word nooit hetzelfde als 1 mooie monitor die 1600x1200 aankan. Tevens voor games is het wel beter ;) Kan je namelijk makkelijk op een TFT 800x600 draaien omdat dat precies de helft is komt het er nog heel goed uit te zien.

ik werk ook al 1 jaar met een 19"tft alleen heb ik wat meer geld te besteden (goeie baan ;) ) en heb een van de duurste van dat moment gekocht die dus wel op 1600x1200 aankon en het werkte perfect.
vooral voor games was het relext.

idd, lekker werken, op 5m afstand van een witte muur... ff zonder dollen, voor dtp/(web-)designers en andere werkzaamheden voor visueel ingestelden zal dit een prima plaatje betekenen. Voor de prijs waarvoor je tot voor 2 jaar net een goede 22" CRT had. Deze ga ik zeker checken (ter aanvulling op mijn 22" CRT ;) )

Man ik draai al jaren 1600x1200 op mijn 22". Sterker nog: 1600x1200 + 1280x1024 (dual-head). Geen enkel probleem. Perfect scherp!

Voor DTP is dit waarschijnlijk waardeloos. De kleurechtheid van LCD is zo slecht(voor DTP dan) dat deze zelden gebruikt worden. Als je de colorspace van een CRT vergelijkt met die van een TFT dan heeft CRT 20% meer kleurbereik.
Belangrijker is echter dat de colorspace van een TFT mindergoed overlapt met offset dan CRT. Hoewel CRT nog steeds R-G-B is ipv CMYK(zoals offset).
Enkele uitzonderingen daargelaten.

(kleur veranderd bij TFT zelfs al door de invalshoek.. ugh!)

het hoogst haalbare contrast op een matige 1:500 komt te liggen.
Dat is dus niet matig. Het is zelfs voldoende. Er zijn niet zoveel TFT schermen met veel hoger ratio.

Wat juist matig is, is het aantal cd. Dat mag wel hoger liggen tegenwoordig, veel schermen bieden al 300-380.

Pas stond er hier op ergens nog een artikel over contrast van TFT's. Voor fotobewerking werd een helderheid van 120 candela aangeraden en voor gamen 200. Het grootste probleem bij TFT is dat zwart niet zwart genoeg is waardoor de contrast verhouding slecht is.

Wat een duur ding!!!, voor dat geld koop je 3st 19" hitachi CRT's!!!

Gelukkig is een 20" TFT een stuk grote dan een 19" CRT en vergelijk je appels met peren |:(

gelukkig is 3 * 19" een halve videowall en 1 maal 20" slechts een enkele monitor. En heb je na 3 appels minder honger dan na 1 peer.

ook 9x minder bureauruimte en 100x zoveel spierpijn ;)

Mooie specs en mooie monitor, ik ben nog zoekende naar een tft monitor maar prijsverschil tussen is 20,1" en een 19" is nu zo'n 400~450 euro, wel een beetje heeel erg veel.
(laatst bij de Mediamarkt een 19" tft voor ¤ 550 en 16 ms response time en ook nog een hoge cd/cm^2 en contrast(weet ff precieze getal niet))

edit: typo's

Al die "goedkope" 19" schermen hebben slechts een resolutie van 1280x1024, daar zit het prijsverschil vooral in.

hmm, ok ik heb zelf nog niet veel 19" schermen met een resolutie van 1600*1200 gezien, maar dat kan ook komen dat ik tft's met een hoge prijs de specs nogal heel vluchtig doorneem :z. Is dan wel duur, 19" tft die 1600*1200 ondersteunt gemiddeld 100~150 euro duurder zijn, dat betekent dat het verschil nog zo'n 350~400 zijn en dat voor 1". (maarja marketing :'()

Maw deze monitor gebruikt dezelfde beeldscherm als de DELL 2001fp ( Philips - LG ). Je kan het zien omdat er maar 1 nieuw generatsie scherm uit is dat 20.1" heeft met 16ms & true 24bit kleuren ;)

Ter info, de DELL 2001fp kost in europe idd duurder ( 1290 euro ( dell belgie )), maar de DELL 2001fp in de vs kost 999$ ( en met de gewoonlijke dell 20% kortingen dat ze daar hebben, staat dit scherm geregeld op 799 of 750$ ).

Een tip: Als je iemand in de VS kent, doe zoals mij, laat die het scherm bestellen als het in promo staat aan 799$. Zelf met fed-ex kosten erbij, komt het je pakken goedkoper uit.

Example:

799 + 60$ transport - 25% euro - dollar + 25% import tax ( als je ze aan je been hebt ;) ), is het nog altijd een mooi 850 euro ... Nog altijd 250 euro goedkoper dan het bovenstaande scherm ( en dat is er vanuit gaan dat je douane kosten hebt ;) ).

tja maar voor de support heb je wel een probleem.. duur geintje als je een probleem er mee hebt. (Bellen & terug sturen naar de USA is niet echt een optie..) En hoewel die kans "klein" is, zou het toch erg zonde van je geld zijn


Sorry, maar dat bestrijdt ik toch ten zeerste. Tuurlijk is het heel persoonlijk, maar het ligt ook sterk aan wat ga je ermee doen en wat verwacht je voor je geld te krijgen. Bijvoorbeeld: ik doe grafisch werk en wil ook kunnen gamen dus heb ik een 20,1 inch panel gekocht voor 1810euro met een hoog contrast van 600:1. Ik stel dus hoge eisen en betaal daar ook de prijs voor. Als je wilt gamen (vraagt veel van een TFT-scherm) en niet teveel geld uitgeven, koop dan gewoon een CRT.
Bovendien noem jij een dot-pitch van 0.24, maar dat is voor gamen bijvoorbeeld al niet interressant, daar telt de responstijd van je beeldpunten, niet de fijnheid. Kortom het ligt eraan wat voor eisen je aan je scherm stelt vind ik en ik ben erg tevereden over de kwaliteit van mijn panel.
«  1  2  »

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.

Volgende 21:02 Samsung ontwikkelt 70nm DRAM-geheugen
Vorige 20:23 AMD Athlon XP-M Barton 2500+ review
VNU Media logo Hosted by True

© 1998 - 2012 Tweakers.net B.V. - Alle rechten voorbehouden - Contact - Jouw privacy - Algemene Voorwaarden

Uitgever van:

Website van het jaar 2011