Hoofdcategorieën

Screenshots Microsoft Longhorn build 4053

Door Matthijs Abma, dinsdag 2 maart 2004 15:14
Bron: ieXbeta Board, submitter: zwahillius, views: 34.820

Gisteren is build 4053 van Microsoft Longhorn gelekt en gebruikers van HardwareGeeks.com en BetasIRC.net hebben deze build weten te bemachtigen, zo meldt een gebruiker van het ieXbeta Board. De beta van deze nieuwe Windows-telg is natuurlijk meteen geïnstalleerd om ons te voorzien van enkele screenshots. Dit zijn niet de enige beelden van het nieuwe OS. Drie weken terug had Neowin ook al de installatie van build 4053 te pakken en zij hebben ook verschillende screenshots online gezet:

Microsoft Longhorn build 4053 Login
Het inlog-scherm van Longhorn build 4053
Microsoft Longhorn build 4053 Kalender
Er zijn een duidelijke klok en kalender aanwezig die eenvoudig opgeroepen kunnen worden via de taakbalk
Microsoft Longhorn build 4053 My Computer
De nieuwe indeling van My Computer
Microsoft Longhorn build 4053 WinFS
De systeembelasting door het nieuwe bestandssysteem WinFS
Microsoft Longhorn build 4053 IPv6
Ook versie zes van het Internet Protocol (IPv6) is standaard aanwezig in Longhorn
Volgende 16:31
Vorige 15:05

Reacties

«  1  2  3  4  5  6  7  8  »


ziet er wel leuk uit
Ik zie vrijwel niets meer dan een geskinde XP. En waar doet dat zwarte van de titlebars van de windows mij nou aan denken...

In ieder geval zal iTunes er niet in misstaan...

Je ziet misschien een geskinde XP, maar je vergeet wel dat deze windows een veel hoger scala aan programma's aankan, volgens bepaalde bronnen is het nu beter mogelijk om bijv. oude dos spellen/proggies te starten, laten we het al niet hebben over compatibiliteit met andere besturings systemen.

De beveiligingsprotocollen zijn ook stukken verbeterd (kijk iig naar 1 van de screens voor de nieuwe versie 6 in TCP/IP protocol, welke dus een verbeterde datatransfer/beveiliging bied over internet of netwerk)
Daarnaast vreet Longhorn wel geheugen, maar daar zijn ze zeer waarschijnlijk nog mee bezig.

De windows is wordt ws niet aanbevolen voor de wat oudere pc's (lees 1,2 ghz of lager)

Minimaal geheugen ligt nog steeds op 256mb (volgens Neowin trouwens)

(kijk iig naar 1 van de screens voor de nieuwe versie 6 in TCP/IP protocol, welke dus een verbeterde datatransfer/beveiliging bied over internet of netwerk)
die was voor window 2000 al te downloaden, en bij windows XP zat ie al bij je systeem, kwestie van ipv6 install intikken op de cmd prompt en klaar. (Okay okay, nog even configureren, via een niet gui, maar dat vond ik juist z'n charme hebben omdat ik uit de unix hoek kom).

Sinds wanneer heeft OSX zwarte captionbars dan? Oh, Apple heeft natuurlijk gradients uitgevonden...

Interessanter zou een test van dat winfs zijn :) Ben benieuwd hoe dat performed onder Longhorn :)

Ik ben eerder benieuwd naar de toegevoegde waarde. Ik vraag me af waarom ik als Windows XP gebruiker het bedrag, wat MS ervoor gaat vragen, zou betalen om een ander filesystem te kunnen gebruiken...veel nieuws zie ik niet.

Als ik het goed heb is het strikt genomen geen ander filesysteem maar een systeem bovenop het bestaande NTFS. Of praat ik nu onzin?

WinFS bestaat uit 2 delen, het MetaData deel en het opslag deel. Het opslag deel maakt idd gebruik van NTFS als bestandssysteem.

Idd, winFS is gewoon NTFS met een SQL database erbovenop.

Onder de moter kap is er echter wel degelijk meer veranderd. Teminste, das de bedoeling.
Het hele scherm opbouw gebeuren is bijvoorbeeld eens goed aangepakt. Zo zal dit uiteindelijk vectorbased zijn. Iets wat alleen al voor toegankelijkheid grote voordelen opleverd.

Als je door het nieuws archief van tweakers.net bladerd kom je nog genoeg andere dingen tegen.

Ik hoop dat ze eindelijk eens hun koppigheid op gaan geven als het gaat om "gebruikersvriendelijkheid". Als Windows zo gebruikers vriendelijk moet zijn zullen ze er toch eens voor moeten zorgen niet constant hun voorkeur qua explorer vensters indeling op te dringen en zelf te bepalen. Als ik iets weizig wil ik ook dat het zo blijft, ik doe het niet voor nix. Dus geen afbeeldingen als tumbnails, een constante statusbar met alle nodig info elke x weer, etc.

Als ik iets weizig wil ik ook dat het zo blijft, ik doe het niet voor nix. Dus geen afbeeldingen als tumbnails, een constante statusbar met alle nodig info elke x weer, etc.
Als jij 1 venster instelt zoals je het wil hebben, dan kan je het ook binnen 2 seconden zeggen dat het voor alle vensters zo moet. :)

@[Airwolf]: Theoretisch wel maar in veel situaties werkt dit niet.
Ook al stel ik het in vind ie t nog steeds nodig de status bar in bv mijn documenten elke x weer te verwijderen.
Het is niet dat ik iets fout doe en de mogelijkheid waar jij op doeld ken ik ook wel. Tis alleen nie voor nix dat er genoeg topics hierover via google te vinden zijn.
Deels kan het best een bug zijn maar als het bv gaat om het weergeven van files als tumbs is dit naar mijn idee niet het geval.

Het hele scherm opbouw gebeuren is bijvoorbeeld eens goed aangepakt. Zo zal dit uiteindelijk vectorbased zijn. Iets wat alleen al voor toegankelijkheid grote voordelen opleverd.
Werd ook al eens tijd, een bedrijfje ui Cupertino had dit reeds in 2001 al :P

Dat bedrijfje had dit wel, echter je kunt niet je hele desktop netjes scalen naar een andere grote (ala PDF documenten, terwijl OS X wel op die engine gebasseerd is). Je hebt wel die wazige vergroter, alleen die scaled duidelijk 2D en niet via vector.

Bij een echte goede scaler zou je alles op je scherm (bijna) traploos groter/kleiner moeten worden. Bij groter maken van de dingen zou je gewoon 1 vaste desktop moeten houden en dus niet meteen zo'n virtuele desktop die mee beweegt als je de muis beweegt of de randen van het scherm raakt. Die wazige vergroter van OS X doet overigens het eerste, wat ik persoonlijk echt heel onhandig vindt werken.

Is vrij zinloos aangezien het om een debug-build gaat.

idd, ik hoop dat ze het geheugengebruik nog wat terug kunnen schroeven, want 31mb vind ik best wel veel.

wat ik me nog altijd afvraag, kan longhorn ook op een NTFS partitie geinstalleerd worden? net als winxp op een FAT zegmaar?

Eh? Longhorn draait voorzover nu bekend alleen nog maar op NTFS, WinFS draait OP NTFS, het is geen vervanging van maar een toevoeging op NTFS

Neej hoor, Longhorn doet het ook op fat32

Ik heb het zelf een tijdje gedraaid (build 4051) gewoon op FAT

@jwoskam:
Zat daar al WinFS in? Want het kan natuurlijk zo zijn dat het nu niet meer werkt met FAT32...

In eerste instantie lijkt het een prima opvolger van Windows XP.

Ik bedoel hiermee dat een user van WinXP makkelijk de stap kan maken naar Longhorn zonder eerst een boekwerk door te lezen.

Hopelijk leert het allemaal intuitief snel.

Wat mij betreft gaat het heel hard berg afwaards met de user interface. Nu zoek je je al ter pletter waar microsoft alles verstopt heeft in XP (terug naar classic mode is een enorme verbetering) maar het wordt dus nog erger. En dus weer een Nieuwe GUI met nieuwe indeling (zucht) |:(

windows longhorn als opvolger, en net als, windows xp zijn zo gemaakt dat je eigenlijk niet bij de instellingen moet komen tenzij je systeembeheerder bent. het grote voordeel hiervan is dat de gewone gebruiker geen rare dingen kan doen, het nadeel is natuurlijk dat je als proffesionele gebruiker 10 keer moet klikken voordat je ergens bent.

Met 1 klik bedoel je: Mijn computer > rechter muisknop: Manage

Is voor jou (en mij) wellicht niet handig, maar de gemiddelde gebruiker zal het niet interesseren waar ze iets kunnen vinden, ze zullen het immers nooit gebruiken...

Zolang je maar terug kan vallen op de classic interface doen ze maar... :P

helemaal mee eens... als ze die er maar niet uithalen...anders breekt de hell los en staat hier geen windows meer op deze bak }>

Van wat ik ervan gehoord heb zal je wel voor een classic interface kunnen kiezen, echter zal deze gebruik blijven maken van de oude GDI engine. Allerlei visuele verfraaiingen en de hardwareacceleratie zijn dus voorbehouden aan Aero.

Default windows XP interface is weinig intuitief of leerzaam aan.. als je windows 98 gewend ben is XP dik bagger.. allemaal 2x zo grote iconen, en alle systeem instellingen verborgen onder een laag met leuke plaatjes en icoontjes...

Een ramp. in my opinion.... Denk niet echt dat een systeem beheerder hier erg vrolijk van word.. persoonlijk vind ik al dat aqua (OSX) achtige gedoe ook niks....

het enigste is toch wel dat het "iets" stabieler is.. dat is het enigste wat wel echt belangrijk is.

Een ramp. in my opinion.... Denk niet echt dat een systeem beheerder hier erg vrolijk van word.. persoonlijk vind ik al dat aqua (OSX) achtige gedoe ook niks....
Met als verschil dat er even 400 computergebruikers tegenover 1 systeembeheerder staan. Het gaat er vooral om wat de consument wilt.

als je windows 98 gewend ben is XP dik bagger..
Correctie, dat vind jij...het IS niet zo.
allemaal 2x zo grote iconen
De standaard icoongrootte is 48*48 tegenover 32*32 in Windows 9.xx. Twee keer groter is dus wat erg overdreven. Verder ook een non-argument aangezien je het binnen no-time ook op 32 kan zetten.
en alle systeem instellingen verborgen onder een laag met leuke plaatjes en icoontjes...
Voorbeeld? Als je het over het configuratiescherm hebt, ook deze kan je op classic view zetten.

De standaard icoongrootte is 48*48 tegenover 32*32 in Windows 9.xx. Twee keer groter is dus wat erg overdreven.
48*48 = 2304
32*32 = 1024

Ruim 2 keer groter dus (qua oppervlak)...

Kerel, ik denk niet dat systeembeheerders elke pc via de gui gaan instellen.
Windows XP komt pas echt tot z'n recht als ie in een AD met de group policies zit, dan kun je er heel veel heel makkelijk mee.

Default windows XP interface is weinig intuitief of leerzaam aan.. als je windows 98 gewend ben is XP dik bagger.. allemaal 2x zo grote iconen, en alle systeem instellingen verborgen onder een laag met leuke plaatjes en icoontjes...

Een ramp. in my opinion.... Denk niet echt dat een systeem beheerder hier erg vrolijk van word.. persoonlijk vind ik al dat aqua (OSX) achtige gedoe ook niks....

Ik denk niet dat een systeembeheerder het ook maar iets zal boeien of hij op een vrolijk icoontje moet klikken of op een iets kleiner, minder vrolijk icoontje. Een systeembeheerder die hier over valt en dit als een teruggang ziet naar een niet werkbare situatie... hoef ik niet mijn systeem door te laten beheren.

als je de startknop (die links onderin zit) kan vinden en aanklikt ben je al een heel eind op de goede weg naar je configuratiescherm

ik denk niet dat een gemiddelde systeembeheerder de hele dag zit te zoeken naar een configuratiescherm van een werkstation maar dat het overgrote deel server controlled is

de opzet van XP is een zo overzichtelijk mogelijk OS en alle functies die je niet ieder uur nodig hebt weg te werken.
makkelijk klikken om bijvoorbeeld je mail te lezen of door het web te browsen.

heb laatst nog even gewerkt met een pc met win 98 er op moet je zeggen was werkelijk :r als je eenmaal XP gewend bent

Wat een onzin. Je kunt XP toch in classicmode draaien. Daarbij regel ik alle zaken mbv opstartscripts, Active Directory en Group Policies.

XP = een ENORME vooruitgang t.o.v w98. Voor een systeembeheerder 10x beter geloof me want dat ben ik. Echter je moet er wel mee om kunnen gaan. Mijn tip aan jou, lees eens wat boeken over de mogelijkheden van XP voordat je hier weer zo'n onzinpost plaatst

afgrijselijk die layout.... ik kan al niet wennen aan de XP layout, en ze gaan er gewoon mee door... het zal me ook niet verbazen dat ze standaard dingen zoals je administrative tools en dergelijke nu weer hidden hebben gemaakt in je settings, en dat je met trukjes die dingen te voorschijn moet halen ...

Windows 2000 heeft het qua layout echt wel iets meer voor elkaar imho.

mja, tis maar wat je truukjes noemt, ik noem het gewoon taakbalk > eigenschappen > adminstrative tools weergeven :+

Zo verschrikkelijk veel verschillen zie ik niet tussen 2K en XP hoor. Zeker niet als ik al die kauwgomballenkleuren uitzet.

Ik vindt de donkerblauwe skin van vorige longhorn versies mooier dan deze zwarte

Die startknop is niet op alle screenshots het zelfde :?

Windows XP had in de beta periode ook een hele andere skin, namelijk Watercolor. Eigenlijk is Luna pas boven komen drijven bij de Release Candidates.

Je moet niet gek staan te kijken als de skin die je nu ziet helemaal niet in de final versie van Longhorn terug te vinden is.

Nee de final krijgt Aero: Een hardware versnelde desktop met eye candy a la OSX icm quartzExtreme. Ook gaan de iconen van bitmap based naar vector based zodat ze traploos kunnen schalen.
Dat zit er nu nog niet in. Kijk maar naar dat lelijke icon van de systeemschijf op het 3e plaatje..

Ziet er best strak uit, behalve dat "My Computer" scherm. Komt bij mij een beetje 'bloated' over. Maar d'r valt hopelijk wel iets aan te sleutelen :)

ik vind het juist wel wat hebben ergens. tlijkt niet echt op een venster en in het overzicht is veel meer te zien en te doen

Dat is wel waar inderdaad, vooral dat WinFS ben ik verschrikkelijk newsgierig naar. Straks blader je niet meer door je bestanden maar zoek je alles gewoon op. (Kan nu ook uiteraard, maar het duurt zo lang :( )

Over bloated gesproken, ook handig dat je als je een DVDR selecteert, je gelijk de optie hebt "publish this folder to the web"...

32 MB memory voor een Filesystem driver ? beetje veel...... toch ?

De werkelijke filesystem driver zal minder gebruiken. Dit is de database zijde van WinFS die hier ~32MB van je mem inneemt.

Over 2 jaar zal de gemiddelde pc toch wel 512 mb aan geheugen toch, als we al niet naar 1024 gaan.

en dan heb je alleen nog maar het fysieke gedeelte... het uitgeswapte deel (virtual) komt er dan nog bij (en die zie je niet.... :'( )

Ben ik de enige die het gevoel heeft dat het gewoon een Windows XP versie is. En dat ze gewoon ander skinnetje, beetje mooie dingen hier en daar, foefje hier, nieuwste techniekjes daar. En bakken met geld komen binnen, of heb ik het mis?

uh... was win2000 geen NT? Was 98 geen 95 met wat extra? Was ....

Nooit geleerd dat je niet alleen naar de buitenkant moet kijken? ;)

Natuurlijk komt al het artwork van XP, waarom zouden ze voor een alpha of beta 1000-en icoontjes en andere art opnieuw gaan maken terwijl het maar een paar maanden of nog korter wordt gebruikt?

Das nou juist wat ze gaan doen al die icoontjes omzetten / namaken in vector plaatjes

Er hoeft niets omgezet te worden aangezien de icoontjes voor Windows XP al begonnen waren als vectorillustraties, hetgeen al gesuggereerd wordt door een artikel dat ik ooit gebruikt had toen ik nog met de hand icoontjes maakte voor van alles en nog wat: http://msdn.microsoft.com/library/default.asp?url=/library/en-us/dnwxp /html/winxpicons.asp

Waarschijnlijk zal het gebruik van deze vectoricons voor de artworkers van Microsoft juist minder tijd kosten, en ze zien er een stuk strakker uit. Wat willen we nog meer.

Je hebt het mis. Momenteel is het inderdaad gewoon een ander skinnetje, maar dat schijnt voor veel mensen een aanknooppunt te zijn om nu al een oordeel te vellen over een OS dat op zijn vroegst in 2006 uitkomt. De uiteindelijke GUI zal sterk afwijken van hetgeen je nu ziet. Screenshots zeggen in dit stadium totaal niets.

Die klok wordt steeds groter. Naar verluid is de volgende stap een monitor in je klok.

Dat is om bij te houden hoelang deze windows kan draaien zonder te crashen :Y)

Had dus een kleine klok mogen zijn :P

Analoge klok gaat gelukkig toch maar tot 12uur max. :Y)

Wat mij opvalt is dat "My Computer" weer met nog grotere iconen opent. Je hebt bijna een 21" scherm nodig om uberhaupt nog iets naast elkaar te zetten.
«  1  2  3  4  5  6  7  8  »

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.

Volgende 16:31
Vorige 15:05
VNU Media logo Powered by True

© 1998 - 2009 Tweakers.net - Alle rechten voorbehouden - Uw Privacy - Algemene Voorwaarden

Uitgever van: