Hoofdcategorieën
Device Settings

wxWindows verandert naam op verzoek Microsoft

Door Willem Kerstholt, maandag 23 februari 2004 10:53
Bron: wxWidgets, submitter: cybermans, views: 15.288

Microsoft staat op de bres om zijn merknamen te beschermen en te voorkomen dat anderen met gelijkende namen wellicht gebruik maken van zijn naamsbekendheid. Nadat eerder Mike Rowe zijn webdesignbedrijfje niet een gelijkklinkende naam mocht geven en de Nederlandse rechter Lindows toch liever als LinDash zag, is nu het vroegere wxWindows aan de beurt. De ontwikkelaars Julian Smart en Robin Dunn kregen afgelopen september van Microsoft het vriendelijke doch dringende verzoek de naam van wxWindows te veranderen. Deze zou teveel gelijkenis vertonen met Windows, dat een beschermd handelsmerk van Microsoft is.

wxWidgets LogoNa enkele maanden overleg hebben de twee besloten akkoord te gaan met Microsoft en de naam te veranderen in wxWidgets. Op de website schrijven ze dat de overeenkomst slechts bindend is voor Smart en Dunn en dat andere ontwikkelaars nog door zouden kunnen gaan met wxWindows. Toch hebben ze besloten de naam te veranderen en bieden ze hun excuses aan voor enig, tijdelijk, ongemak dat mensen aan de naamsverandering kunnen beleven. Over de keuze van de nieuwe naam zeggen ze het volgende:

As for the choice of name, this also has been debated at length. There were many suggestions and a shortlist was drawn up. wxWidgets has been chosen because:
  • it is very similar to the old name and therefore should be easy to associate with the project;
  • it seems less of a target for trademark disputes than many alternatives;
  • it has a slightly quirky feel to it;
  • although the library has much non-GUI functionality, 'widget' can be interpreted to mean more than just a UI control, and anyway, GUI functionality is a good starting point when trying to understand what the library does.
Volgende 12:11 Microsoft plant nieuwe Xbox Live features
Vorige 10:46 Pentium 4 Prescott 2,8GHz en 3,0GHz te koop in Japan
Advertentie

Reacties

«  1  2  3  »

edit: Hm. Ik las niet goed. Sowy!

Belachelijk, dat microsoft zo'n grootte machtspositie heeft. Iedereen die gewaarschuwd wordt veranderd zijn/haar naam maar effe.

Ok, Lindows lijkt wel erg sterk op windows. Maar windows is in mijn beleving gewoon nog altijd het meervoud van ramen :? WTF heeft microsoft het eigenlijk over. Windows is een dood normaal woord

Maar het is wel een doodnormaal woord met een copyright ;(

Misschien moet ik maar eens een copyright gaan registeren voor het woord 'auto' en daarna Ford en Opel en consorten eens een rekening gaan sturen...

Volgens mij kun je op normale woorden helemaal geen copyright hebben. Wat is de volgende stap van Microsoft? Gaan ze straks iedere engelstalige-woordenboek uitgeven aanklagen omdat die het woord 'window' en de meervoudsvorm in hun boeken hebben staan??

Het is een merknaam.

Vooral Renault een rekening sturen de "Createur d'Automobile" :)

Maar even serieus, monopolisten als microsoft gaan erg erg ver.

Dit valt gewoon onder merkenrecht. Het beschermd de naam Windows voor concurrenten die een vergelijkbare naam geven aan een vergelijkbare technologie. Een Golf (Volswagen) is ook een doodnormaal Nederlands woord, toch mag Opel geen Golf uitbrengen. Vreemd genoeg snapt iedereen het in die context wel...

Ja, dus als je b.v. een ramenfabrikant bent, heb je geen last van Microsoft. In de context van software (en dus met name OS) mag het dus gewoon niet.

En terecht, vind ik dus.

Daar dacht een rechter inde VS onlangs toch wat anders over toen Lindows daar de naam niet hoefde te wijzigen. Windows werd een veel te algemene term geacht. Doordat het bedrijf de naam al bijna 20 jaar heeft en het toen ook als merknaam geregistreerd is zal daar weinig aan veranderen, maar tegenwoordig moet je aardig wat moeite doen om zo´n algemene naam zo te kunnen gebruiken.

Correct (dat moeite doen)

In nederland moet je voor het KvK al speciaal je naam laten controleren of het niet al bezet is, of dat het niet al op een bestaande merknaam/bedrijfsnaam lijkt! Beide is dus botweg verboden door het KvK.

Hoe dat echter in de VS is weet ik niet, maar ik ga ervan uit dat daar wel een soortgelijke regeling zou zijn.

Algemene (generieke) namen kunnen in de VS bijna nooit merknamen worden. Leuk om te weten is de strijd die er vorige eeuw in de VS is gevoerd om de merknaam yoyo (je weet wel zo'n ding dat je op en neer beweegd). De grootste yoyo fabrikant een bedrijf genaamd Duncan heeft jaren lang een strijd voor het alleenrecht gevoerd, maar omdat yoyo een algemene naam was nooit gekregen. In Engeland heeft echter een bedrijf dat niet meer bestaat Lumar wel ooit het alleenrecht op die naam gekregen. Concurrenten moesten een yoyo dan ook een andere naam geven, zo kreeg je namen als return top voor een yoyo. In Nederland is de strijd zover ik weet nooit gevoerd. Maar goed zo zie je maar dat je in de VS toch niet zomaar een algemene naam als merknaam kan claimen. En terecht. Ook linux en Appel gebruiken windows of vensters het zo toch van de zotte zijn als windows op deze machines anders genoemd moeten worden?

EHM. das niet helegaar waar.
de beatles hadden een platen maatschappy genaamd apple record. Toen jobs apple oprichtte kregen ze grote mot met de beatles. Toen is afgesproken dat apple alleen computers zou maken en nix met geluid of multimedia (toen gebruikte men een andere term danwel omschrijving) zou gaan doen.

Later is die overeenkomst voor best wel wat centjes afgekocht.

Dus algemene zaken als merknaam kan dus wel een trademark zijn.

Ja, dus als je b.v. een ramenfabrikant bent, heb je geen last van Microsoft. In de context van software (en dus met name OS) mag het dus gewoon niet.
Wat je zegt, als er *verwarring* mogelijk is mag het niet. Nu is wxWindows toevallig helemaal geen OS, maar een cross-platform GUI library. Ze zijn non-profit. Ze gaan hun product nooit proberen "aan de man te brengen" in een soort van vergelijking met het product van MS.
Dit gold allemaal wel voor Lindows, maar tegen wxWindows zou MS helemaal geen zaak gehad hebben. Het trieste is dat hier helemaal geen commercieel bedrijf achter zit, maar dat het om een (relatief kleinschalig) open source project gaat. De enige manier om je tegen bedrijven als MS te verdedigen (rechtzaak) kost natuurlijk heel veel tijd en geld. Aangezien MS een hele legale divisie heeft die ook hun geld moeten opbrengen is dit voor hun helemaal geen probleem. Dit wil dus zeggen dat ze vrij spel hebben om gelijk welke gratis software te bedreigen met een rechtzaak, en de kans heel groot is dat de 'prooi' zal wijken en MS gelijk geven.
Dit vind ik erg jammer, misschien moet FSF hiervoor wel een fonds in het leven roepen (alhoewel het natuurlijk erg is dat het zover zou moeten komen).

Natuurlijk is het vreemd dat er een copyright (of trademark, of wat het dan ook precies is) kan rusten op een alledaags engels woord. Maar laten we eerlijk zijn: als je op de doos van een OS iets ziet staan wat op windows lijkt, dan denkt niemand aan vensterglas.

Wat MS hier doet is nu eenmaal (helaas) volkomen legaal, het enige wat strikt genomen misschien rammelt is het feit dat een of andere copyright instantie het destijds toestond dat MS copyright kreeg op "windows".

Leuk gelul over vensterglas, maar die rechthoekjes op je scherm heten windows. Bestonden al toen MS Windows nog gemaakt moest worden. Een Amerikaanse rechter heeft ook al bepaald dat MS geen poot heeft om op te staan.

Natuurlijk doet MS niets illegaals, ze gebruiken alleen de druk van een rechtzaak (die ze zouden verliezen, maar de verdedigers veel geld kost) om te krijgen wat ze hebben willen.

Onthoudt wel dat er in dit geval geen rechtzaak aan te pas is gekomen. Het is gewoon overleg met zelfs als gevolg dat de heren van wxWindows hun excuses aan Microsoft hebben aangeboden. Volgens mij is dat gewoon volwassen mensen onder elkaar die zich volwassen gedragen. Dat ik en jij het er niet mee eens zijn doet dan helemaal niets af aan het feit dat dit gewoon netjes en goed geregeld is :).

Dus volwassen mensen laten per definitie over zich heen lopen door grote bedrijven?

Daar ben ik het niet mee eens, ik respecteer de keuze van de makers van wxWindows, maar ik zou me waarschijnlijk echt niet zo makkeljk gewonnen geven. Merk wel op dat de zaak Lindows versus Microsoft, in de VS, door Lindows is gewonnen laatst.

Anyway, het is alleen maar zand op het vuur van mijn al negatieve idee over deze softwaregigant.

Zand in de ogen

Olie op het vuur.

Spreekwoorden en gezegden zijn moeilijk, trek het je niet aan.

Belachelijk, dat microsoft zo'n grootte machtspositie heeft
Als je nou eens je verstand gebruikt had je kunnen beredeneren dat dit niets met enige machtspositie te van Microsoft te maken heeft. Zij hebben gewoon een merknaam (een hele sterke) en die mogen ze beschermen. Als jij een bedrijfje hebt in Nederland, kun je precies hetzelfde doen als iemand NA jou een zelfde of gelijkluidende naam registreerd. Is helemaal niets bijzonders. Maar ja...iedereen is natuurlijk tegen Microsoft, anders zou dit bericht niet eens geplaatst worden. Dit soort dingen gebeuren dagelijks maar je hoort er nooit wat van.
En als het om MS gaat is het natuurlijk helemaal feest! Grow up, please...

Jammer dat de uitvinder van het raam niet meer leeft.... dan had hij Microsoft aan kunnen klagen. :+

Maar windows is in mijn beleving gewoon nog altijd het meervoud van ramen WTF heeft microsoft het eigenlijk over. Windows is een dood normaal woord
Je moet het natuurlijk wel in de juiste context plaatsen. Als het hier om een bedrijf zou gaan dat bijvoorbeeld ramen maakt voor auto's, huizen, whatever zou Microsoft dit verzoek niet bij ze hebben neergelegd. Het gaat hier om een bedrijf dat produkten maakt in een gelijksoortige branche als waar microsoft in actief is. Dan vind ik het argument dat het een gewoon woord voor ramen is wel erg slap, je weet net zo goed als ik dat het hier niet gaat om ramen.

Apple is ook een gewoon woord, maar als ik dat ga gebruiken in de naam van een softwareprodukt voor het Apple platform dan durf ik te wedden dat Apple ook binnen de kortste keren op de deur klopt (terecht overigens)

Nog even en in alle Engelstalige landen moeten de ramen in huizen worden dichtgemetseld om verwarring met het OS van MS te voorkomen.

[Overigens is Windows wel een goede naam voor het systeem: de eenvoudigste manier voor een inbreker om binnen te komen is een raampje intikken...]

dichtmetselen, tja dat is het nieuwe veligheidsbeleid van microsoft he.

Ik denk eerlijk gezegd dat dit soort acties van Microsoft tegen relatief onbekende bedrijven het getroffen bedrijf zelf geen windeieren legt. Wxwidgets wordt redelijk geprofileerd op deze manier en krijgt relatief veel publiciteit.

Als ze dat nu goed oppakken voor de nieuwsgierige bezoeker hebben ze in ieder geval een kans zich zelf goed te presenteren. :)

Volgens mij is Microsoft bezig om der eigen ramen in te gooien :Y)

Zou me niet verbazen dat er strax andere personen/bedrijven zich in de "naamgeving" van de microsoft producten gaat verdiepen. En vervolgens microsoft waarschuwen.

Die andere personen/bedrijven hebben geen 50 miljard dollars om uit te geven...

Ik wou dat Microsoft die 50 miljard uitgaf om de software wereld *vooruit* te stuwen. Maar ze geven het liever uit om hun positie te verstevigen. Ik vind het altijd triest als bedrijven van een progressief bedrijf veranderen in een conservatief bedrijf. Een bedrijf dat liever zijn huidige positie conserveert dan nieuwe dingen uitzoekt.

En het is helemaal erg als dat conservatieve bedrijf progressieve kleine bedrijfjes moedwillig kapotmaakt omdat het vindt dat *de hele industrie* conservatief moet blijven. Triest dat Microsoft met zo veel geld eigenlijk amper iets weet te doen.

:r

ik had nog nooit van xxwindows gehoord, nu wel.

volgens mij is MS reclame aan het maken voor de concurrentie :)

op het OS vlak is wxWindows absoluut geen concurrent te noemen...
Ze verzorgen een toolkit om platform onafhankelijke gui's mee te maken ( en meer tegenwoordig )...

En wie gaan ze aanklagen om de naam van X-Windows te laten veranderen? Het is belachelijk dat Microsoft de benaming voor een algemeen toepassing op een computer kan registreren als handelsmerk.

Het is geen X-Windows, maar X Window System, of kortweg X, of X11.

Hmm, en de volgende is de MIT omdat die X-Windows hebben bedacht?

Microsoft Windows 1.0 was er in 1983, X-Windows volgens mij in 1984.

Edit: Windows 1.0 was er officieel in 1985. De ontwikkeling ervan is begonnen in 1983.

Het idee van raamwerkjes komt overigens oorspronkelijk van Xerox PARC (Palo Alto Research Center) vandaan. En volgens mij had Apple al eerder raamwerkjes dan Microsoft. Maar goed, dat heeft ook geen 'Window' in de naam :+.

Het baksel van MIT heet X Window System, of kortweg X. X-windows is een voor de hand liggende verspreking, maar officieel heet het niet zo en dus kan M$ er niets tegen doen.

Bovendien is de naam ook zeer waarschijnlijk niet gebaseerd op Microsofts Windows. De contacten tussen PARC en MIT waren toen beter dan die tussen MS en MIT en als ik me niet vergis, liepen ze bij PARC al eerder te leuren met Windows dan MS.


Erger nog. Beetje beangstigend dat Microsoft de rechter gebruikt om de geschiedschrijving te forceren.

Iets wat in het Stalinistische Rusland en het Nazistische Duitsland heel normaal was...

Edit: met 'forceren' bedoel ik dat Microsoft maar hoeft te dreigen en kleine bedrijven doen wat ze willen. De kleine bedrijven hebben namelijk toch geen geld om te bewijzen dat het *niet* zo is zoals Microsoft beweert. En geschiedsvervalsing is zo lekker simpel voor Microsoft, er is toch niemand die klaagt of kan klagen.
«  1  2  3  »

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.

Volgende 12:11 Microsoft plant nieuwe Xbox Live features
Vorige 10:46 Pentium 4 Prescott 2,8GHz en 3,0GHz te koop in Japan
VNU Media logo Hosted by True

© 1998 - 2012 Tweakers.net B.V. - Alle rechten voorbehouden - Contact - Jouw privacy - Algemene Voorwaarden

Uitgever van:

Website van het jaar 2011